W115 ja käyttövoiman muutos nykyään
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 2988
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
W115 ja käyttövoiman muutos nykyään
Terve!
Täytyy palata takaisin pystäriaikaan, nyt kun on avio- ym. kiireet ohi. Nyt olen hankkimassa itselleni takavuosina kaverini latoon pelastamaani vihreää W115 -Bj. 72, joka on dieselöity aikanaan. Kiinnostaisi kaivella jostain M115.92X kunnostettavaksi. Mutta miten enää tuo käyttövoiman muutos käy, pitääkö uuden käyttövoiman olla vähäpäästöisempi kuin edellinen?
Käsittääkseni kaasuttimella toimivaan bensa-autoon voi myös tehdä helposti kaasukonversion ja pystärin tankki on hervoton, joten ehkä sinne saunakaljakassin ja sienikorin seuraksi mahtuisi myös kaasusäiliö..
Täytyy palata takaisin pystäriaikaan, nyt kun on avio- ym. kiireet ohi. Nyt olen hankkimassa itselleni takavuosina kaverini latoon pelastamaani vihreää W115 -Bj. 72, joka on dieselöity aikanaan. Kiinnostaisi kaivella jostain M115.92X kunnostettavaksi. Mutta miten enää tuo käyttövoiman muutos käy, pitääkö uuden käyttövoiman olla vähäpäästöisempi kuin edellinen?
Käsittääkseni kaasuttimella toimivaan bensa-autoon voi myös tehdä helposti kaasukonversion ja pystärin tankki on hervoton, joten ehkä sinne saunakaljakassin ja sienikorin seuraksi mahtuisi myös kaasusäiliö..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Re: W115 ja käyttövoiman muutos nykyään
Korkeussäädettävän ilmapussijousituksen voisi myös ruksata tilauskuponkiin?
C107 350 SLC -72 242tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 2988
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: W115 ja käyttövoiman muutos nykyään
Juu-ei! Pystärin/W123:n taka-akselisto on muutamine puslineen verraton rautajousilla. Edellinen taivaansininen w115 vuodelta 1971 oli täysrempattuine taka-akseleineen ja uusine jousineen&iskareiineen parempi ajaa kuin nykyinen ilmajousitettu S213:ni mallia 2017.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Re: W115 ja käyttövoiman muutos nykyään
Asiaa kannattaa tiedustella katsastusmieheltä. Käsityksen mukaan tuohon autoon saisi laittaa samanlaisen moottorin, kuin on ollut ennen dieselöintiä.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: W115 ja käyttövoiman muutos nykyään
eikös päästöjä alettu mittaamaan vasta vuoden 78 autoista. että mun mielest päästöillä ei pitäisi olla merkitystä. eikä muutenkaan ole kun noita tuon ikäluokan autoja kulkee teillä ehkä 0.2% nekin vain muutaman kesäkuukauden.
W124 Facelift 1994 Sedan 220 Bensa automaatti.
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 2988
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: W115 ja käyttövoiman muutos nykyään
Tiedustelen katsastusfirmasta heidän mielipidettään.
Saksanmaalta löytyy nättejä moottoreita, esim. Glaunerilta sekä 200, 220 että 230.4:sena. 200 olisi genuiini, mutta 220ssä olis kymmenen kaakkia enemmän ja 230.4:ssä peräti 15, pevkeve sanois Halosen Tavja.
Kaasarit ja startit puuttuu kaikista, ehkeivät halua niille myöntää takuuta myydessä?
https://autoteile-glauner.de/products-p ... r-preis-ab
Saksanmaalta löytyy nättejä moottoreita, esim. Glaunerilta sekä 200, 220 että 230.4:sena. 200 olisi genuiini, mutta 220ssä olis kymmenen kaakkia enemmän ja 230.4:ssä peräti 15, pevkeve sanois Halosen Tavja.
Kaasarit ja startit puuttuu kaikista, ehkeivät halua niille myöntää takuuta myydessä?
https://autoteile-glauner.de/products-p ... r-preis-ab
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Re: W115 ja käyttövoiman muutos nykyään
Jos tarkoitus joskus museoida, niin kannattaa laittaa alkuperäisen tyyppinen moottori.
C107 350 SLC -72 242tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: W115 ja käyttövoiman muutos nykyään
Uusimpien muutosten myötä saa käyttövoiman muutoksen tehtyä tämän vuoden loppuun asti ILMAN poikkeuslupaa (olettaen että taltioimasi pystäri on ollut pois liikenteestä vuosia (olikohan ennen 2021 tjms). Netin syövereissä tuli tänä vuonna vastaan juttu missä oli Chevy pickup muutettu dieselistä bensakoneelle ja koska auto oli tekohetkellä liikennekäytössä niin vaati poikkeusluvan joka kuitenkin heltisi koska dieselistä bensaan muutos katsotaan ympäristöystävällisemmäksi kuin päinvastainen muutos
Eli sinun tapauksessa dieselistä bensaan vaihtaminen pitäisi olla korkeintaan poikkeuslupaa vaativa toimenpide. Mutta dieselöinti on sitten 2024 puolella mahdotonta.
Jännällä odotan mitä konttorilla sanovat, niissäkin kun tuntuu olevan omia mielipiteitä näihin harrasteautojen muutoksiin liittyen. Tsemppiä projektiin!
Eli sinun tapauksessa dieselistä bensaan vaihtaminen pitäisi olla korkeintaan poikkeuslupaa vaativa toimenpide. Mutta dieselöinti on sitten 2024 puolella mahdotonta.
Jännällä odotan mitä konttorilla sanovat, niissäkin kun tuntuu olevan omia mielipiteitä näihin harrasteautojen muutoksiin liittyen. Tsemppiä projektiin!
190E 2.6 '90, 240TD '83, 220D '77, 250 2.8 '74, 220 '69, Coronet '68, Volvo 240 D6 '83, Taunus '82
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 2988
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: W115 ja käyttövoiman muutos nykyään
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Re: W115 ja käyttövoiman muutos nykyään
Mitäs edelliselle pystärille kävi? Ja tervetuloa takaisin foorumille!Petteri Kivimäki kirjoitti: ↑Su 22.10.2023 11:21 Juu-ei! Pystärin/W123:n taka-akselisto on muutamine puslineen verraton rautajousilla. Edellinen taivaansininen w115 vuodelta 1971 oli täysrempattuine taka-akseleineen ja uusine jousineen&iskareiineen parempi ajaa kuin nykyinen ilmajousitettu S213:ni mallia 2017.
W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 2988
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: W115 ja käyttövoiman muutos nykyään
-71 Frankenstein pääsi kaverille kun piti taloa rempata, töitä tehdä ja vaikka mitä - auto raukka joutui muutaman vuoden olemaan pressun alla pihalla.Pontus kirjoitti: ↑Ma 23.10.2023 22:32Mitäs edelliselle pystärille kävi? Ja tervetuloa takaisin foorumille!Petteri Kivimäki kirjoitti: ↑Su 22.10.2023 11:21 Juu-ei! Pystärin/W123:n taka-akselisto on muutamine puslineen verraton rautajousilla. Edellinen taivaansininen w115 vuodelta 1971 oli täysrempattuine taka-akseleineen ja uusine jousineen&iskareiineen parempi ajaa kuin nykyinen ilmajousitettu S213:ni mallia 2017.
Kyllä tuo S213 vikakoodeineen on niin masentava ajopeli, että pitää saada vanhan liiton sienestämis- ja naisissakäymisauto taas jostain. Samaisella kaverilla on tuo minun joskus takavuosina pelastamani -72 helmat hitsattuna hyvässä tallessa. Soon vihreä. Sopis metaanilla kulkevaksi.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Re: W115 ja käyttövoiman muutos nykyään
Eikös kysymyksessä ole minun pelastamani auto?
203 cdi
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 2988
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: W115 ja käyttövoiman muutos nykyään
^Kyllä. Muistaakseni uhkasit paalaamisella ellen osta!
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Re: W115 ja käyttövoiman muutos nykyään
Eikai nyt sentään paalaamisella.
Laita sinne uudempi moottori.
Laita sinne uudempi moottori.
203 cdi
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 2988
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: W115 ja käyttövoiman muutos nykyään
^ Laitan ikivanhan kunnostetun ja kaasusäiliön metaanille takakonttiin.
Laitas yyveellä yhteystietos, kaik on hävinnyt jonnekin.
Laitas yyveellä yhteystietos, kaik on hävinnyt jonnekin.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 2988
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: W115 ja käyttövoiman muutos nykyään
Onkin 220/*8 ja tyyppimerkintä 115.010, eli 220 alunperin. Eli sen moottorin laitan..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Re: W115 ja käyttövoiman muutos nykyään
Entä vaihdelaatikko?
C107 350 SLC -72 242tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 2988
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: W115 ja käyttövoiman muutos nykyään
^ Tavan nelilovinen manuaalinen.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Re: W115 ja käyttövoiman muutos nykyään
Pakoputki on myös erilainen. Ja harvinainen nykyään.
Minulta löytyy vielä 2 kappaletta niitä alkumutkia pakosarjalta auton alle.
Minulta löytyy vielä 2 kappaletta niitä alkumutkia pakosarjalta auton alle.
203 cdi
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 2988
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: W115 ja käyttövoiman muutos nykyään
Katsastusmiehen kanta oli se, että kaikenlainen käyttövoiman muutos bensasta dieseliksi tai päinvastoin vaatii vuodenvaihteen jälkeen erikoisluvan, jonka hakeminen maksaa 400€.
Panen myssyn päähän ja harkitsen. Satakasin saisi vähemmällä vaivalla ja pienemmällä rahalla ja nollavitutuksella kuntoon ja ajoon. Soon öky. Pystäri olisi sympäättisempi ja yks kaasari vähemmän..
Panen myssyn päähän ja harkitsen. Satakasin saisi vähemmällä vaivalla ja pienemmällä rahalla ja nollavitutuksella kuntoon ja ajoon. Soon öky. Pystäri olisi sympäättisempi ja yks kaasari vähemmän..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 2988
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: W115 ja käyttövoiman muutos nykyään
Hei,
Käyttövoiman muuttaminen dieselistä bensiiniksi edellyttää Traficomin poikkeuslupaa.
Terveisin
Tuomas Peltokangas, Traficom
Vaikka uskon, että lupa alkuperäisen tekniikan palauttamiseen heltiäisi museorekisteröinnin perusteella, niin sen verran tympii ylimääräinen 400€, että passaan. Aloitamme 15 v. sitten alkaneen W108 projektin jatkamisen, joka on maalausta ja loppurunkkausta vaille valmis. Ensi kesänä käyn sillä hupiajeluilla ja sienessä.
Käyttövoiman muuttaminen dieselistä bensiiniksi edellyttää Traficomin poikkeuslupaa.
Terveisin
Tuomas Peltokangas, Traficom
Vaikka uskon, että lupa alkuperäisen tekniikan palauttamiseen heltiäisi museorekisteröinnin perusteella, niin sen verran tympii ylimääräinen 400€, että passaan. Aloitamme 15 v. sitten alkaneen W108 projektin jatkamisen, joka on maalausta ja loppurunkkausta vaille valmis. Ensi kesänä käyn sillä hupiajeluilla ja sienessä.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Re: W115 ja käyttövoiman muutos nykyään
Taas yksi täysin tyhjänpäiväinen ja hatusta vedetty 400 euron maksu ja paperisota, joka ei oikeasti perustu yhtikäs mihinkään. Aihetta sivuten: vieläkö 90-luvulla muodissa olleet korinvaihdot ovat laillisia ja siten mahdollisia?Petteri Kivimäki kirjoitti: ↑Ti 31.10.2023 15:16 Hei,
Käyttövoiman muuttaminen dieselistä bensiiniksi edellyttää Traficomin poikkeuslupaa.
Terveisin
Tuomas Peltokangas, Traficom
Vaikka uskon, että lupa alkuperäisen tekniikan palauttamiseen heltiäisi museorekisteröinnin perusteella, niin sen verran tympii ylimääräinen 400€, että passaan. Aloitamme 15 v. sitten alkaneen W108 projektin jatkamisen, joka on maalausta ja loppurunkkausta vaille valmis. Ensi kesänä käyn sillä hupiajeluilla ja sienessä.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
500 SEL -86 "Maxi"
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
500 SEL -86 "Maxi"
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 2988
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: W115 ja käyttövoiman muutos nykyään
Näköjään on, tuota tekstiä ei passaa väsyneenä lukea:
8 §
Kanta-ajoneuvo, korjattu ajoneuvo ja rakennettu ajoneuvo
Kanta-ajoneuvo on ajoneuvo, jonka alkuperäisistä osista yli 50 prosenttia muodostaa osan ajoneuvosta, jota on korjattu tai joka on koottu osista. Korjattu ajoneuvo on vaurioitunut ja sen jälkeen kunnostettu ajoneuvo, jolla on kanta-ajoneuvo ja jonka alkuperäisistä osista vähintään 25 prosenttia on vaihdettu. Korjattu ajoneuvo on myös osista koottu ajoneuvo. Korjattu ajoneuvo merkitään rekisteriin kanta-ajoneuvon tunnistetiedoilla.
Rakennettu ajoneuvo on ajoneuvo, jonka alkuperäisistä osista vaihdetaan vähintään 50 prosenttia. Rakennetulle ajoneuvolle on annettava uusi valmistenumero. Jos kysymyksessä on ensimmäistä kertaa käyttöön otettava M-, N- tai O-luokan ajoneuvo, se on yksittäishyväksyttävä. Muu ajoneuvo on esitettävä rekisteröintikatsastuksessa hyväksyttäväksi.
Rekisteriin ja rekisteröintitodistukseen on merkittävä tieto siitä, että kyseessä on korjattu tai rakennettu ajoneuvo, sekä tarvittavat tiedot korjatussa tai rakennetussa ajoneuvossa käytetyistä osista.
Valtioneuvoston asetuksella säädetään tarkemmin:
1) ajoneuvon osien ja osakokonaisuuksien osuudesta ajoneuvosta;
2) rakennettuun ja korjattuun ajoneuvoon liittyvien tietojen merkitsemisestä rekisteröintitodistukseen ja rekisteriin;
3) siitä, minä ajankohtana rakennettu tai korjattu ajoneuvo katsotaan rakennetuksi tai korjatuksi ajoneuvoksi.
https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2021/20210082
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966