CDI Mersujen murheita...

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vitottaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: La 26.06.2004 11:18
Paikkakunta: Simpele

CDI Mersujen murheita...

Viesti Kirjoittaja Vitottaja »

Pari esimerkkiä CDI moottoristen Mersujen ongelmista meidän taloudessa.

No.1:
Emännän A 160CDI -99.Eräällä Helsingin reissulla ollessaan emäntä soittamaan huolissaan että konehuoneesta kuuluu "jotain" ylimääräistä ääntä.No yrittää sitten selittää minulle sitä ääntä...niinkuin pakoputki vuotais tai jotain.No sanoin että aja vaan kotiin kun ei matkaakaan ollut kuin 300Km jäljellä...

Seuraavana aamuna emännän kotiuduttua sitten katselin ja haistelin autoa. Konepellin alta kuuluikin melkoinen säksätys ja pakokaasu kirveli silmiä.No tässä vaiheessa alkoi muistua mieleeni kaverini lausumat sanat:suuttimen pohjatiiviste.No eikun soittamaan sitten lähimpään MB huoltoon ja varaamaan korjausaikaa.Aika saatiinkin melko nopeasti ja eikun auto työn alle.

Noh...sitten soi puhelin.Oli ilmennyt pikku ongelma.Vika olikin vähän vaikeampi.Suutinhan on kiinni kannessa M6!! ruuvilla ja kannesta oli sitten mennyt kierteet jonka seurauksena 2 suutinta pyrkivät siis lentämään ulos reistään.Olivat kestäneet paikoillaan karstan varassa.No ensin peloteltiin jopa kannen vaihdolla tai ainakin irroittamisella,mutta onneksi koneistamon mies sai korjattua kierteen paikallaan ollessa(erittäin v-mäinen paikka),eikä laskukaan sitten ollut kuin vajaat 700€ kaikkine kuluineen.Pikkuisen jäi vaivaamaan kyllä MB insinöörin ajatuksen kulku asennuksen helppouden suhteen.

No.2:
Oma CDI Vito-99 ei oikein tahtonut enää nostaa lämpöjä. Varasinkin sitten laiskuuttani ajan lähimmästä MB-korjaamosta termostaatin vaihtoa varten.Ennen korjausajankohtaa olin menossa muaalimalla ja olin jo muutamaan otteeseen kaupunkiajossa ihmetellyt että eikö se Eberi jaksa syttyä, kun tuntui käryä nenässä aika ajoin. Ja koska ne lämmöt ei oikein nousseet oli eberi pidettävä päällä koko ajan.Erään käynnistyksen jälkeen kuului konehuoneesta pahaenteinen säksätys.Sammutin eberin ja ajettuani tovin oli säksätys hävinnyt mutta pakokaasu kirveli taas silmissä.Soitin samantien huoltoon ja kyselin mahdollisuutta suuttimen pohjatiivisteen vaihtoon samallakertaa termostaatin vaihdon kanssa,ja asia luvattiin hoitaa.

Vein Viton sitten remonttiin Tiistaina 16.12-04.Vietin sitten aikaani parin kaverini kanssa ja puhelin soi:ei ehdikkään valmiiksi tänään.No ei mitään hätää,emännän auton huolto olisi torstaina joten tulisin sitten hakemaan vitoni samalla reissulla(80Km/suunta).Koska keskiviikkona oli iltavuoro jäin vielä yöksi kaverin luo ja aamulla toisen kaverin kyydillä kotiin.

Olin tullut juuri töihin iltavuoroon kun puhelin soi...oli tullut suuria ongelmia.Kerrottiin seuraavaa:suutinta irrotettaessa oli kanteen katkennut M6 ruuvi.Pahimmassa tapauksessa kansi menisi uusiksi.Varaosa hintojakin lueteltiin:kansi 2500€,suuttimet 600€kpl,tiivistesarja 600€ +työt.Kävi jo mielessä etten maksa senttiäkään,HE ovat sen ruuvin katkoneet...No oman pomon nähdessäni kysyin välittömästi olisiko jouluna mahdollisuus tulla töihin,että saisi vähän remonttibudjettia balanssiin...

Joitain päiviä myöhemmin soi puhelin.Suuttimista 2 menisi uusiksi koska olivat niin jumissa kannessa etteivät irronneet normaalisti.Ja kansi ei irtoa ennenkuin suuttimet ja venttiilikoppa on irti.No olivat saaneet kannen sitten irti ja lähettäneet koneistamoon, jossa saivat katkenneen ruuvinkin sitten pois ja uudet kierteet kanteen...

Lopputulos:2 uutta suutinta,kaikki hehkut(kaikki jumissa),tiivisteitä,koneistamon kulut ja aika(v...n) paljon töitä.Kaikki nämä ja hyvät alennukset ja se termostaatti=3420€.Eikä aikaakaan mennyt kuin kolme viikkoa

Mitä tästä opimme??Ainakin sen että seuraavaa CDI moottorista Mersua ostaessani varmistan että siihen on vaihdettu suuttimen pohjatiivisteet ja hehkut mielummin vähän aikaa sitten tai juuri ennen kaupan tekoa...Kyllä taas tuli mietittyä insinöörin perehtymistä käytännön töihin(anteeksi jos loukkaan jonkun tunteita...)

Saattoi kuulostaa pers*aukisen katkeralta tilitykseltä ja sitä se onkin,mutta toivotaan että muut pääsee helpommalla
Liikaa on sopivasti
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18092
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Kyllä taas tuli mietittyä insinöörin perehtymistä käytännön töihin"

Kuule, samaa asiaa on täällä muutama autonasentaja miettinyt irrottaessaan Viton kantta.
(hehku poikki; suuttimista osa paskaksi irrotettaessa jne... Tarina kuten Sinulla.)

Liikkeestä kun ostaa käytetyn CDI Viton niin kauppaan kannattaa sopia suuttimien tiivisteiden ja hehkutulppien vaihto.
Neuvottelee vaikka niin että maksaa itse osat ja liike työt.
wiimax.fi
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Ihmetyttää tuo korjaamon toiminta, jos he hajottavat jotakin, niin asiakkaalla maksatetaan osat, vaikka asiakas ei ole rikkonut koko osaa. Minä ainakin vien auton korjaamolle juuri sitä varten, kun oma ammatti taito ei riitä tai ei ole tarvittavia työkaluja. Tuo kyseinen homma on aivan sama, jos viet auton renkaan vaihtoon ja asentaja vääntää pyörän pultit poikki pyörän napaan tai jättää ruuvimeisselin moottoriin ja moottori hajoaa. Onkos se silloinkin asiakkaan vika. Ei minun mielestäni, vaan asentajan tai paremminkin korjaamon, koska ei ole käytetty riittävän ammattitaitoista korjajaa. Sitten taas jos kyseinen osa on sellainen, että se ei onnistu korjata ilman rikkomatta, niin eikö silloin korjaamon täytyisi ottaa jo ylempiin tahoihin yhteyttä, että kyseinen epäkohta korjattaisiin. Summa summmaa rum, asiakkaan ei pitäisi olla maksumiehenä, jos vika ei ole hänen aiheuttama.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18092
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Meillä kerrotaan muuten jo siinä vaiheessa kun suutinrikkojen vaihtoa asiakas tilaa, että lujassa voi olla ja kalliiksi tulla.

Nyt on kylläkin ulosvetäjät ja muut työkalut tuohon CDI suutinhommaan viimeisen päälle, kertaakaan ei olla vielä käytetty.

Vehon mallin ulosvetäjä ei ole oikein hyvä.

"Sitten taas jos kyseinen osa on sellainen, että se ei onnistu korjata ilman rikkomatta, niin eikö silloin korjaamon täytyisi ottaa jo ylempiin tahoihin yhteyttä, että kyseinen epäkohta korjattaisiin"

Jep, auton omistajaan joka päättää miten lujasti saa vääntää / vetää tms..
wiimax.fi
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Ei se ole korjaamon vika jos autoon laitetaan suuttimet kiinni m6 tai m8 pultilla alumiiniin.
Asiakkaalle pitää kertoa etukäteen mahdolliset epäkohdat remontin eri vaiheissa vaikka se voi kuulostaa asiakkaan korvaan ikävältä, mutta totuus tekee joskus kipeää.
Joku mersupurkaamo??
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4768
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Onko tämä suutinmurhe vaan vitojen ongelma, vai pitääkö tässä muidenkin jännittää.

.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

eikhän se ole sama homma kaikissa cdi koneissa...
Vitottaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: La 26.06.2004 11:18
Paikkakunta: Simpele

Viesti Kirjoittaja Vitottaja »

Joo tuohon edelläkirjoittamaani vielä että tosiaan aluksi tuntui vähän siltä että joku muu on maksumies en minä,mutta kun itse näki paikanpäällä tilanteen niin ymmärtää kyllä miten v-mäinen tapaus se on(yli 45h töitä...),niin ei siitä helpommallakaan(halvemmallakaan) olisi kai sitten selvinnyt.Olivat kai hajoittaneet jopa jonkun erikoistyökalunkin vitoani purkaessa...

Ja jos joku nyt ymmärtää että jäi jotain kaunaa em.huoltoa kohtaan niin vastaus on EI.Kaikki mahdolliset kulut ja esim suuttimien rikkoontumisen vaara purettaessa kerrottiin puhelimessa ja loppulaskussakin tultiin tuntuvasti vastaan joten en missään nimessä hauku paikkaa(vaikken nimeä kerrokkaan..)vaan aion jatkaa asiakkaana .Lisäksi kun varaosilla ja työllä on 2 vuotta takuuta niin ei ole heti huolta em. paikkojen hajoamisesta.

Ja lopuksi vielä siitä loppusummasta että ,se helvetin suuttimen tiiviste maksaa kai reilun EURON...Sitäpaitsi kaikki on suhteellista ei olisi kirpaissut yhtään jos sama rahamäärä menisi vaikka plasmatelkkariin tai vanteisiin tai vaikka kesäauton koneeseen joka on tulossa helmikuussa suomeen...

Mutta tosiaan suosittelen kaikille CDI autojen ostajille varautumaan yllättävänkin kalliiksi nousevaan remonttiin.Hyvää kevättä...
Liikaa on sopivasti
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3002
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

petri.n kirjoitti:...Minä ainakin vien auton korjaamolle juuri sitä varten, kun oma ammatti taito ei riitä tai ei ole tarvittavia työkaluja...
...korjaamon, koska ei ole käytetty riittävän ammattitaitoista korjajaa...
...asiakkaan ei pitäisi olla maksumiehenä, jos vika ei ole hänen aiheuttama.
Olen aikalailla samaa mieltä, vaikka pystyn ymmärtämään asian myös korjaamoyrittäjän perspektiivistä.

Täällä Ameriikassa asustellessani on vihastumiseni jo ehtinyt muuttua hysteeriseksi nauramiseksi firmoille, jotka tarjoavat "professional" sitäsuntätä. Suurin osa "professionaalisti" homman tekevistä tahoista tupuloivat lopputulokseen niin säälittävää reittiä, että mieluummin olen alkanut tehdä hommat itse. Ja samalla muistelen haikeana hovi-Mersu-lääkäreitäni Pirkanmaalla...

"Professional" tarkoittaneekin valitettavan usein samaa kuin "lupa laskuttaa harjoituskappaleet asiakkaalla". Olen petri.n:n kanssa aivan samaa mieltä, että "vien auton korjaamolle juuri sitä varten, kun oma ammattitaito ei riitä tai ei ole tarvittavia työkaluja". Mutta kyllä sekin kismittää jos jonkun sellaisen vian korjaamiseksi, joka johtuu viidenkympin osasta ja jonka oikeasti ammattitaitoinen Mersu-mekaanikko olisi täsmäfiksannut tunnissa, joudun maksamaan 8 tuntia "professionaalia" työtä ja hurjan määrän sekalaisia osia. Koska "professionaali" heppu on päättänyt vaihtaa kaikkien mahdollisien vikapesäkkeiden osat uusiin. Minun piikkiini. Siksipä onkin niin mahtava homma, että on tämä Mersuforum.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
locator
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ke 11.02.2004 18:06
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: CDI Mersujen murheita...

Viesti Kirjoittaja locator »

Tuota, nuo autosi siis ovat vm. -99, mutta paljonko olit ehtinyt kelata kilometrejä ennenkuin ongelma ilmeni?
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Kerroppa dealeri. Voisiko tuota hommaa ennakoida jollakin kilometreillä, että vaihtaisi edellä mainitut tiivisteet etukäteen, ennenkuin ne rupeaa vuotamaan ja karstoittavat koko suuttimen kiinni kanteen, sillä tästähän varmaan on kysymys, että suutin lähtee irti niin kauan, kun tiivisteet suuttimella ehjänä.
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Tämän takia minäkin olen täällä foorumilla. Aivan fantastinen loppulause.
Eerola kirjoitti:

"Professional" tarkoittaneekin valitettavan usein samaa kuin "lupa laskuttaa harjoituskappaleet asiakkaalla". Olen petri.n:n kanssa aivan samaa mieltä, että "vien auton korjaamolle juuri sitä varten, kun oma ammattitaito ei riitä tai ei ole tarvittavia työkaluja". Mutta kyllä sekin kismittää jos jonkun sellaisen vian korjaamiseksi, joka johtuu viidenkympin osasta ja jonka oikeasti ammattitaitoinen Mersu-mekaanikko olisi täsmäfiksannut tunnissa, joudun maksamaan 8 tuntia "professionaalia" työtä ja hurjan määrän sekalaisia osia. Koska "professionaali" heppu on päättänyt vaihtaa kaikkien mahdollisien vikapesäkkeiden osat uusiin. Minun piikkiini.Siksipä onkin niin mahtava homma, että on tämä Mersuforum.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
kalev
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 270
Liittynyt: La 03.01.2004 14:23
Paikkakunta: Tallinn
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalev »

Siis alkaa tuntumaan siltä, että heti, kuin ostan Viton, niin tulee onkelmia - toivottavasti kuitenkin ei.

"Kerroppa dealeri. Voisiko tuota hommaa ennakoida jollakin kilometreillä"

Eli jos mittarissa on nyt 223 500 km, niin onko jo liian myohäistä vaihtaa ko tiivisteet vai onnistuu viellä?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18092
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Voisiko tuota hommaa ennakoida jollakin kilometreillä, että vaihtaisi edellä mainitut tiivisteet etukäteen, ennenkuin ne rupeaa vuotamaan ja karstoittavat koko suuttimen kiinni kanteen"

Mielestäni hyvä ajatus, itse jos joskus tuollaisen CDI-koneisen ostaisin niin vaihtaisin tiivisteet samantien mikäli tarkoitus olisi autolla ajaa pitempään.
(siis käytettyyn autoon, oli ajettu sitten 150000 tai 500000)

Tiivistehän ei maksa "mitään" eikä työtäkään kovin paljon tehdä.
Saas nähdä kun tuolla uudella ulosvetäjällä ja suuttimen reiän puhdistussarjalla pääsee CDI:tä laittamaan, miten homma luonnistaa.

Ei sitä suuttimen kiinnijuuttumista silti tarvitse kauheasti pelätä, monesta autosta on lähtenyt vuotanutkin suutin irti kohtuudella.
Sitten jos kohdalle sattuu tuollainen tilanne kuin "Vitottaja"lla niin saattaa vitottaa.

Mikäli suutin on juuresta kuiva ja puhdas, eikä mustan mömmön peitossa, se tuskin on lujassa kiinni.
wiimax.fi
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

- onkos uudemmissa cdi:ssä samoja -01 -> ongelmia, vai onko kehitys kehittynyt suuttimien "kiinnityksessä". Pistää miettimään noiden cdi mersujen hankinta :cry:
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Kehitys kulkee eteenpäin ja tulevaisuutta ei pidä pelätä. 8) Muistan, kun aikoinaan tuli tuo 201 markkinoille niin kaikki epäilivät sen taka-akselia, kun siellä oli niin valtava vipu viidakko. :twisted: Eikä tuo nyt loppujen lopuksi ole tainut niin huono asia olla. :wink: Niinkuin dealerikin on monta kertaa tuumailut, ongelmilta välttyy ennakoimalla, eli pitää aina silloin tällöin vilkaista sinne konepellin alle ja autonkin alle ja viedä korjattavaksi, ennenkuin koko komeus leviää. Yleensä se auto oireilee jollakin tavalla ja jos silloin korjaa pääsee huomattavasti vähemmällä ja halvemmalla. :roll: :D
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

petri.n kirjoitti:Niinkuin dealerikin on monta kertaa tuumailut, ongelmilta välttyy ennakoimalla, eli pitää aina silloin tällöin vilkaista sinne konepellin alle ja autonkin alle ja viedä korjattavaksi, ennenkuin koko komeus leviää.

:lol: Ei mikään ihme kun dealeri saa fyffee siittä :D mutta samoja tai muita ongelmia tai niiiiiin paljon en ole kuullut muista merkeista Volvo D5, Tojota D4D.
Avatar
Juha R
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 409
Liittynyt: Ma 19.07.2004 08:05
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja Juha R »

Kyllä meilläkin asiakasta infottiin suuttimien mahdollisesta rikkoutumisesta (kun "merkin" omat ohjeet olivat; niin paljon voimaa että irtoaa tai hajoaa...). Rikottiin siinä samalla venttiilinkoppakin, mutta se meni meidän piikkiin, olen kyllä kuullut että niitäkin on laskutettu asiakkailla.
- MB E55 AMG '99, Calibra 2.0i-16v '96, Calibra 2.0i-8v '94 ja '96, Calibra V6 2.5i-24v '94, V70 2,5T AWD '04 -

[size=75]Exät: BMW 318, 320, 518, 2 x 520i, 528i, 535iA, Ford Taunus GT, Escort MkIV, MB 380 SE W126, E300TDT Avantgarde (S210), Opel Astra F 1.8i-16v Car, 1.8i-16v Sport, Corsa A, Kadett E 1.6i, 1.8 GSi, 2.0-16v GSi, Vectra B1 Sport, B2 1.8 CD, B2 100 Edition 2.0i-16v 1999, Vectra A2 2.0i-16v, Calibra 2.0i-16v DTM, 2.0i-16v x 3, 2.0i-8v, 4x4 2.0i-16v, 2.5i-24v, Senator 3.0i-24v CD aut, VW Golf 1.3, 1.8 GT, 1.8 GTi-16v, Jetta 1.6D, 1.9TD, 1.8i Flair, Passat 1.8 Variant, Golf Cabrio GLi, Porsche 924, Suzuki GSX-R 750[/size]
Vitottaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: La 26.06.2004 11:18
Paikkakunta: Simpele

Viesti Kirjoittaja Vitottaja »

Niistä kilometreistä sen verran että A malli oli n.150TKm ja Vito 170TKm,eli ehtoopuolella alkaa kumpikin olla...tarjouksia??
Liikaa on sopivasti
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18092
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Ei mikään ihme kun dealeri saa fyffee siittä "

:D

No joo, mutta pitää muistaa että toisaalta sillä voisi olla suurempi työllistävä vaikutus että autoilijat ajaisivat niin kauan kuin "ramppa kalakattaa" ja sitten vasta toisivat korjaamolle.
Ainakin näiden uudempien autojen kanssa.
wiimax.fi
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Volvoista paukkuu enneaikojaan noita hammastankoja, eikä ole korjattava vaan täytyy vaihtaa kokonaan ja maksaa hunajaa. Samoin menee nokka-akselin hammashihnoja. Ai legentaa. Ei ole. Nimimerkki kokemusta on. Täytyy vähän nyt provosoida. Toyota on ihan hyvä auto, kun joskus tekevät siitä auton. :twisted:
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

petri.n kirjoitti:Volvoista paukkuu enneaikojaan noita hammastankoja, eikä ole korjattava vaan täytyy vaihtaa kokonaan ja maksaa hunajaa. Samoin menee nokka-akselin hammashihnoja. Ai legentaa. Ei ole. Nimimerkki kokemusta on. Täytyy vähän nyt provosoida. Toyota on ihan hyvä auto, kun joskus tekevät siitä auton. :twisted:
Jos Volvoa on ostamassa, niin "kuulemma" vika tulee esille kun asfaltilla (kesällä) laittaa jarrun pohjaan ja kääntelee rattia tapista-tappiin, eli korjaus siinä vaiheessa viellä myyjälle..
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18092
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Samoin menee nokka-akselin hammashihnoja."

Mistä Volvon koneista ?
wiimax.fi
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Mulla meni tuosta 740 gl:stä 2.0 bensiinistä, mutta ei tullut mitään vahinkoja, kun ei venat ja männät yllä yhteen. Sitten meni 940:stä diesel kaksi hammastankoa ja kerran nokkahihna kilometrit oli siinä vaiheessa vain ja ainoastaan 53000 km. Tuli kaikkineen töineen maksamaan korjaus vähän yli 30000mk sen aikuista rahaa. Volvo kyllä tuli 1/3 vastaan, mutta jäi tuosta silti maksettavaa. Sitten volvo siirtyi etuvetoisiin, niin siihen loppui volvo autoilu. Volvoissa ja Mersuissa ei ole vikoja puhumattakaan Toyotasta. :roll:
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18092
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ai jaa, aatamin aikuisista Volvoista. :D
Oli uudemmat mielessä kun tuossa Mersun CDI:stä juteltiin.
:oops:
No, eipä ole yhtään Volvoa sattunut tämän autonasentajan kohdalle sellaista että olisi jakoremmi katkennut.
Ainakaan en muista.

Viime viikolla korjasin yhden 850 2,5 20V:n jossa oli jakoremmi hypännyt, ja sehän oli tyyppivika ainakin ensimmäisissä 850:ssä - jos jätti auton parkkiin ylämäkeen ja vaihteen päälle, eikä käsijarrua, jakoremmi löystyi ja käynnistäessä hyppäsi enemmän tai vähemmän...
wiimax.fi
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

juu mutta kaikissa autoissa on vikoja eipä ole mikään merkki lähtenyt ilman huoltoa markkinoille...
Itse tein ja säästin
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Vul*a

Viesti Kirjoittaja markku »

petri.n kirjoitti:Sitten meni 940:stä diesel kaksi hammastankoa ja kerran nokkahihna kilometrit oli siinä vaiheessa vain ja ainoastaan 53000 km. Tuli kaikkineen töineen maksamaan korjaus vähän yli 30000mk sen aikuista rahaa.
Outoa. Eikö ollut takuuta päällä. Itse ajoin 370.000 kilometriä kyseenlaisella vekottimella eikä tarvinnut kuin normaalit huollot, luonnollisesti nokkahihna ja ja pumpun hihna vaihdettiin ohjelman mukaisesti. Hammastankojen menekkiä vähän ihmettelen, ei kai ollut joku KingKong vääntelemässä ohjausta tappiin kunnes tehostimen pumppu huusi kuolemaa.

Oli muuten sellainen auto, että ei edes myydessä ollut mitään sanomista maalipinnasta tai ruostevaurioista, mallia 1994. Laitteella ajettiin aikanaan vielä runsaasti Venäjän urealla ja soralla koristettuja teitä, puhumattakaan Pietarin sivukujista.

Jospa saisi jostain Mersun samanlaatuisella galvanoinnilla, maalauksella ja ruosteenestolla varustettuna niin olisinpa todella tyytyväinen.
S320L -97
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

dealer kirjoitti:Viime viikolla korjasin yhden 850 2,5 20V:n jossa oli jakoremmi hypännyt, ja sehän oli tyyppivika ainakin ensimmäisissä 850:ssä - jos jätti auton parkkiin ylämäkeen ja vaihteen päälle, eikä käsijarrua, jakoremmi löystyi ja käynnistäessä hyppäsi enemmän tai vähemmän...
Tässäpä on sellainen vika joka jo melkein menisi jonkun muun suusta osastoon urbaanilegenda, mutta tieto se on tämäkin, toivottavasti koskaan tule tarvimaan, mutta..
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18092
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"menisi jonkun muun suusta osastoon urbaanilegenda"
:D
Kiitos luottamuksesta.

Serkkuni osti uuden 850 Volvon silloin joskus, ja oli sitten kerran alkanut tuntumaan ettei ole kaikki hevosvoimat kotona.
Asia oli vaivannut niin että piti käydä koeajamassa uutta samanlaista, ja kulkihan se eri malliin.

Huollossa oli ollut vika heti selvillä, yhden hampaan jako pielessä edellä kertomani parkkeeraustavan seurauksena.

Tämä oli vain yksi esimerkki tuosta, ongelma on ollut tiedossa muutenkin.

Sitä en tiedä montako hammasta kärsii hypätä ennenkuin hajoaa venttiilit.

Enkä sitä miten ovat hihnankiristintä muuttaneet paremmaksi, kyseiset viat kun on korjattu varmaan 99% merkkiliikkeessä takuuseen.

Kiristin Volvossa on sellainen "vahapatruuna" , ja se antaa hitaasti periksi kun sitä kuormitetaan.
Yleensä niissä on ka-pyörän etupuolella, suoraan edestäpäin ja 45 asteen kulmassa etualhaalta, 7 mm pultit jotka ylettyvät lähes hammashihnan selkään.
Jospa ne estävät hihnan hyppäämisen vaikka se löystyisi ?
Hihnaa ei saa pois pyörältä ennen kuin löysää pultit.

Tässä mihin tein remonttia pultit olivat lyhyet ja kaukana remmistä - kiristin näytti ihan samalta kuin uusi joka tuli tilalle.
Ei tohtinut vanhaa jättää kun ei ollut remmissä eikä muualla vikaa, hihnanvaihdon jälkeen ajettu 4000 km ja remmi tiukalla kun avasin jakopään - ja 3 hammasta alakerta pielessä....
wiimax.fi
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

onkos se tuossa volvon koneessa mitä olit rempannut venakopassa ne nokka akselinpukit ja sellainen hieman v-mäinen kasattava... vai muistelinko väärin
Itse tein ja säästin
Vastaa Viestiin