OM611 CDI, kerrankin riittävän lämmin :shock:
OM611 CDI, kerrankin riittävän lämmin :shock:
Nyt on käsissä harvinainen tapaus, eli w202 C220 CDI, joka käy riittävän lämpösenä, välillä melkei liiankin.
Vaihoin muistaaksen viime talvena tuoho termostaatin, totta kai alkuperäsen. Tossa syksyn tullen kiinnitin jo joskus huomiota, et jos sillä vaikka kävi noin 30 km päässä "kaupungissa" asioilla, niin pois päin tullessa moottorin lämmöt nous sellaselle jopa iha oldskool dieselin tasolle, ja tuumasin et täähä o hieno homma, et näemmä se orkkis termari on hintansa väärti.
Mainitaanpa sekin, et tuon ikäsessä on toki se alkuperäne webasto, mut se ei oo osottanu elonmerkkejä ainakaa sinä aikana ku tää auto on miulla ollu.
Vaan kävipä niin, et tossa kuukaus takaperin ku kävin heittää reissun pohjosessa, menomatkalla lämmöt tahto reippaammassa matkanopeudessa nousta jo likemmäs tappia. Tsekkasin totta kai heti alkuun, et kyl siellä vettä on, ei kupli paisarissa ja lämppärikin työns iha tasasesti lämpöä kabiiniin, eli ei tuu ilmakuplia palotilasta...
Matka jatkui perinteisin apukonstein, eli marssivauhdin noustessa käänsin pelkääjän puolelle lämmöt täysille ja laitoin takaikkunaa raolleen
Menomatkalla pakkasta oli yli 15 astetta, palatessa sit taas nollan kieppeillä ja plussalla, eli ei oo nesteet sohjona, ku lämmöt nous mennen tullen.
Jos vika olis kannentiivisteessä tai kannessa ois halkeema, niin kyllä se jo tollasella liki parin tuhannen kilsan koeponnistuksella ois lopullisesti antautunu.
Miulla on sellane käsitys, et vaikka tollasee koneesee laitettas termarin tilalle tulppa, ni se mokoma ei lämpene. Onko niin, vai voisko termari jumia?
Syyläri tukossa?
Miun vahvin veikkaus: vesipumppu. Kone mikä "ei lämpene ikinä", mut kyllähä se osaa sit ajastaan lämmetä, jos vesi ei kierrä lohkossa.
Tuo on nyt ollu tallis oottamas tutkimuksia, mut ei oo ehtint perehtyy, joten laitetaas tänne parviälylle pohdittavaks ja veikattavaks, mistä vika löytyy
Vaihoin muistaaksen viime talvena tuoho termostaatin, totta kai alkuperäsen. Tossa syksyn tullen kiinnitin jo joskus huomiota, et jos sillä vaikka kävi noin 30 km päässä "kaupungissa" asioilla, niin pois päin tullessa moottorin lämmöt nous sellaselle jopa iha oldskool dieselin tasolle, ja tuumasin et täähä o hieno homma, et näemmä se orkkis termari on hintansa väärti.
Mainitaanpa sekin, et tuon ikäsessä on toki se alkuperäne webasto, mut se ei oo osottanu elonmerkkejä ainakaa sinä aikana ku tää auto on miulla ollu.
Vaan kävipä niin, et tossa kuukaus takaperin ku kävin heittää reissun pohjosessa, menomatkalla lämmöt tahto reippaammassa matkanopeudessa nousta jo likemmäs tappia. Tsekkasin totta kai heti alkuun, et kyl siellä vettä on, ei kupli paisarissa ja lämppärikin työns iha tasasesti lämpöä kabiiniin, eli ei tuu ilmakuplia palotilasta...
Matka jatkui perinteisin apukonstein, eli marssivauhdin noustessa käänsin pelkääjän puolelle lämmöt täysille ja laitoin takaikkunaa raolleen
Menomatkalla pakkasta oli yli 15 astetta, palatessa sit taas nollan kieppeillä ja plussalla, eli ei oo nesteet sohjona, ku lämmöt nous mennen tullen.
Jos vika olis kannentiivisteessä tai kannessa ois halkeema, niin kyllä se jo tollasella liki parin tuhannen kilsan koeponnistuksella ois lopullisesti antautunu.
Miulla on sellane käsitys, et vaikka tollasee koneesee laitettas termarin tilalle tulppa, ni se mokoma ei lämpene. Onko niin, vai voisko termari jumia?
Syyläri tukossa?
Miun vahvin veikkaus: vesipumppu. Kone mikä "ei lämpene ikinä", mut kyllähä se osaa sit ajastaan lämmetä, jos vesi ei kierrä lohkossa.
Tuo on nyt ollu tallis oottamas tutkimuksia, mut ei oo ehtint perehtyy, joten laitetaas tänne parviälylle pohdittavaks ja veikattavaks, mistä vika löytyy
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Re: OM611 CDI, kerrankin riittävän lämmin :shock:
Vesipumpussa siivet irti, jos sähköinen kiertovesipumppu toimii niin lämmintähän tulee kuitenkin sisälle.
wiimax.fi
Re: OM611 CDI, kerrankin riittävän lämmin :shock:
Vesipumpun hihnapyörä on sileä ja se ottaa pyörimisvoiman hihnan tasaselta puolelta. Jos on kulunu ja liukas hihna niin sehän luistaa eikä vesipumppu pyöri. Etenki jos vesipumpun laakeri vetelee viimeisiään ja siivet ottaa pumpun koteloon kiinni.
Tai lämpömittari näyttää omiaan. Onko yläletku kuuma ja alaletku kylmä vai samanlämpöisiä silloin kun lämmöt on tapissa? Tuntuuko letkut kovilta, että ois painetta liikaa?
Tai lämpömittari näyttää omiaan. Onko yläletku kuuma ja alaletku kylmä vai samanlämpöisiä silloin kun lämmöt on tapissa? Tuntuuko letkut kovilta, että ois painetta liikaa?
Re: OM611 CDI, kerrankin riittävän lämmin :shock:
Vaikka tuota whatsappissa jo puitiinkin niin varmaan mieleen jäi että kuskikin oli kuumana .
Eli onko auto ja kone siis oikeesti kuuma? Oletko katsonut esim IR-mittarilla?
Eli onko auto ja kone siis oikeesti kuuma? Oletko katsonut esim IR-mittarilla?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: OM611 CDI, kerrankin riittävän lämmin :shock:
Meillä sitikka kesti 10-15tkm hajonneella kannen tiivisteellä tai haljenneella kannella ennen kun ei käynnistynyt enää.
Motonetin pihalta tuttu otti sitikan katosta koura auton kouralla kiinni, nosti lavalle ja vei romuttamolle.
Katsojia riitti
Vesipumpun katsoisin tai vaihtaisin suosiolla ensimmäiseksi tästä mersusta.
Motonetin pihalta tuttu otti sitikan katosta koura auton kouralla kiinni, nosti lavalle ja vei romuttamolle.
Katsojia riitti
Vesipumpun katsoisin tai vaihtaisin suosiolla ensimmäiseksi tästä mersusta.
Re: OM611 CDI, kerrankin riittävän lämmin :shock:
Ensimmäisiä varusteita mitkä olen ostanut, mainio vehjes tarkistaa lämpötiloja koneesta,tai sen eripuolilta,antaa nopeasti kokonaiskuvan tilanteesta
Re: OM611 CDI, kerrankin riittävän lämmin :shock:
Näin juuri, kuulostaa hyvinki loogiselle. Onko tuo kuinka yleistä näissä?
EDIT: siis se et vesipumpust siivet irtoo. Se, et sähköne kiertovesipumppu toimii, on näis "kovaa ajoo ja huonoo pitoo" vehkeissä erittäin harvinaista
Juu, on miul sellane, mut ei sitä nyt tarvint. Tää on kyl oikeesti kuuma, ku nii harvinaista herkkua on se, et tällane puhaltaa lämmintä kabiiniin
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Re: OM611 CDI, kerrankin riittävän lämmin :shock:
Harvinaista on, yhden OM605 muistan josta oli irronnut ja yhden cdi:n josta oli siivet hapettuneet / ruostuneet lähes pois.
wiimax.fi
Re: OM611 CDI, kerrankin riittävän lämmin :shock:
Tää oli oottant ei kiireellisenä et tulee sopiva hetki, ku työajot hoituu Geellä ja muksujen ja vanhusten kuskaukset täs lähiympäristös Aakkulilla vallan mainiosti. Ja siis tottaha mie kunnon kansalaisena oon kantant silti korteni kekoon yhteiskunna pystyssäpitämiseks, eli en ollu suotta muistant tehä liikennekäytöstäpoistoo Nyt tuli sit etee et pitäs käyä tänää heittää muutaman sadan kilsan lenkki, joten tuumasin eile et miehä sen pumpun illasta vaihan...
Jostaiha siel o vian löydyttävä, joten raportoin ku tutkimuksen edistyy.
Hylkäsin siis reissusuunnitelmat tällä, ja pyöräytin Geehe oikeet talvirenkaat alle, ku BFG All Terraineilla o pärjätty tähä asti.
jackie kirjoitti: ↑La 02.12.2023 17:25 Miun vahvin veikkaus: vesipumppu. Kone mikä "ei lämpene ikinä", mut kyllähä se osaa sit ajastaan lämmetä, jos vesi ei kierrä lohkossa.
Tuo on nyt ollu tallis oottamas tutkimuksia, mut ei oo ehtint perehtyy, joten laitetaas tänne parviälylle pohdittavaks ja veikattavaks, mistä vika löytyy
Ei ollu
Hihna o iha hiljattain vaihettu. Laakerikaa ei tuntunt huonolt.
Jostaiha siel o vian löydyttävä, joten raportoin ku tutkimuksen edistyy.
Hylkäsin siis reissusuunnitelmat tällä, ja pyöräytin Geehe oikeet talvirenkaat alle, ku BFG All Terraineilla o pärjätty tähä asti.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)