w211 takajarrut laahaa
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 17
- Liittynyt: Ti 31.10.2023 09:52
w211 takajarrut laahaa
Vaihdoin juuri takajarrulevyt ja palat w211 sedan 2004 mersuun ja huomasin testilenkin jälkeen, että joku laahaa levyjä enemmän ulkokaarilta ja levyt olivat ottaneet hieman väriä. Tarvitsevatko uudet osat sisään ajoa vai mikä homma?
Re: w211 takajarrut laahaa
Oliko tässä kyse jostain sellaisesta että jarrumännät menee soikeiksi eikä liiku enää kunnolla uusilla paloilla (sisään painettuina)? Muistelen vain jonkun foorumilaisen kertoneen mutta saatan hyvinkin muistaa ihan väärin.
Re: w211 takajarrut laahaa
Juu, komposiittimännät punkeroituvat ja sitten eivät enää liu'u kun työnnetään takaisin sylinteriin syvemmälle. Kuten dealer edellä sanoo, satulat vaihtoon (joku oli sorvannutkin mäntiä, olivat alkaneet toimia mutta ei ole tietoa kestivätkö kuinka).
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: w211 takajarrut laahaa
On sinne olemassa rautamäntiäki puumäntien tilalle. Eikä maksa palijo mittään. Ite laittoin farmariin, ku satulat olivat muuten hyvät.
Re: w211 takajarrut laahaa
Ite tilasin aeromotorsilta uudet satulat, jotka maksoivat n. 30€ kappale. Panttia ei ollut eikä vanhoja tarvitse palauttaa. Ihan pätevän näköiset muuten, mutta kannattaa pullauttaa mäntä pihalle ja painaa takaisin rasvan kanssa. Toinen satuloista oli kasattu rasvan kanssa ja toinen kuivana.
Re: w211 takajarrut laahaa
Vaihdoin Ärrään takasatulan männän ja vaikutti enemmänki siltä että sylinterin ja männän väliseen tiivisteeseen oli kertyny niin paljon paskaa että siks jumitti. Mäntä ei tullu ulos kokonaan. WD40 väliin ja painoin takas sisään 10 kertaa. Liejua irtos välistä reilusti.
Re: w211 takajarrut laahaa
Rautamäntiäkin tosiaan saa, korjaussarja noin 15 euroa ja koko satula kolmekymppiä.
wiimax.fi
Re: w211 takajarrut laahaa
Oliko noita komposti mäntiä minkäikäisissä käytössä vain onko kaikissa 211 vuosimalleissa?
W219 2008
W204 2008
R170 1998
ex:W205 2020
ex:W169 2005
ex:W209 2003
ex:W246 2013
W204 2008
R170 1998
ex:W205 2020
ex:W169 2005
ex:W209 2003
ex:W246 2013
Re: w211 takajarrut laahaa
Itsellä tuli sama murhe takajarrujen kanssa kun uudet levyt ja palat laitoin, muutaman kilometrin ajon jälkeen oli niin kuumat levyt että ois voinu kanamunia paistaa niillä! Hetken mietin että korjaanko satulat vai vaihdanko uudet, ja totesin että se työmäärä mikä niiden kanssa ois puljata, ei vaan kiinnostanut. Onneksi en alkanut niitä korjaamaa, olikin uutta tietoa nuo itselle jo Jeepin jarruista tutut komposiittimännät.
2006 face-lift S211 E280 Avantgarde
Re: w211 takajarrut laahaa
Kaikissa 211 takasatuloissa ne on. Tai ainakin ongelmaa on sedanissa jos farkussakin, niin prefacelift kuin facelift.
wiimax.fi
Re: w211 takajarrut laahaa
Vasen takamäntä jumitti koko viime talven mutta oikea toimi hyvin. Männän vaihdon jälkeen jarruja ilmatessa huomasin että poljin ei ole täysin kova vaan alkaa pikkuhiljaa painua lattiaan. Vuotoja ei kuitenkaan näkyny auton alla joten en heti ruvennu tutkimaan tarkemmin kun jarrutehokin palautu normaaliksi. Ei menny kuitenkaan kauaa kun oikea takamäntä rupes myös jumittaa ja poljin jarrua joitakin kymmeniä kertoja kovemmin. Laitoin auton parkkiin ja huomasin takana asfaltilla jarrunestettä. Vasen takajarruputki oli ruostunu ja antanu periksi. Se varmaan vaikutti siihenkin että paine ei riittäny männän ulospainamiseen aikaisemmin, mutta miksi toisen puolen mäntä rupesi jumittaa vasta kun toisen sai vaihdettua?
Nyt on 11 metriä uutta Cu-Ni jarruputkea valmiina odottamassa, jarruputki irti moottoritilassa ja reikä tukittu ilmausruuvilla. Saa varautua vaihtamaan takajarruputket myös W211 malleissa. Tästä on jopa Trafin ohje jossa annetaan lupa jatkaa putkia taakse.
Nyt on 11 metriä uutta Cu-Ni jarruputkea valmiina odottamassa, jarruputki irti moottoritilassa ja reikä tukittu ilmausruuvilla. Saa varautua vaihtamaan takajarruputket myös W211 malleissa. Tästä on jopa Trafin ohje jossa annetaan lupa jatkaa putkia taakse.
Re: w211 takajarrut laahaa
Koskeeko ohje myös 211-malleja? Joskus aikoinaan selvittelin ja minulle jäi mielikuva, että se trafin ohje olisi ollut johonkin toiseen malliin.
Kun suunnittelee 211-koriseen jarrupalojen vaihtoa taakse, niin kannattaa aina hankkia uudet satulat. Tosiaan kun hintaa se vähän reilu 30€ kappale. Jättää ne vanhat sitten hyllyyn ja kunnostaa seuraavaa kertaa varten jos tarpeelliseksi näkee.
Vaihdoin itse taakse palat ja satulat 5v sitten. Palat eivät kerenneet kulua edes loppuun, kun tuon 5v sitten vaihdetun uuden satulan rautamäntä alkoi jumittamaan. Syynä kuivuus ja kuppa. Ei olisi siis seuraava palojen vaihto onnistunut edes ylistetyillä rautamännillä tässä tapauksessa, vaan kunnostushommiksi olisi mennyt.
Kun suunnittelee 211-koriseen jarrupalojen vaihtoa taakse, niin kannattaa aina hankkia uudet satulat. Tosiaan kun hintaa se vähän reilu 30€ kappale. Jättää ne vanhat sitten hyllyyn ja kunnostaa seuraavaa kertaa varten jos tarpeelliseksi näkee.
Vaihdoin itse taakse palat ja satulat 5v sitten. Palat eivät kerenneet kulua edes loppuun, kun tuon 5v sitten vaihdetun uuden satulan rautamäntä alkoi jumittamaan. Syynä kuivuus ja kuppa. Ei olisi siis seuraava palojen vaihto onnistunut edes ylistetyillä rautamännillä tässä tapauksessa, vaan kunnostushommiksi olisi mennyt.
Re: w211 takajarrut laahaa
Sehän on tarkoitettu vaihdettavaksi koko paketti kerralla (satula ja palat) useasti myös levy.
Re: w211 takajarrut laahaa
Ohjeita on kaksi. Toinen koskee mallisarjoja: 117, 156, 166, 172, 176, 204, 205, 207, 212, 216, 217, 218, 221, 222, 231, 242, 246, 251, 292
Toinen 163, 164, 168, 169, 170, 171, 202, 203, 208, 209, 210, 211, 215, 219, 220, 230, 245, 463