Öljynpaineet...APUA!
Öljynpaineet...APUA!
Teve!
Nyt tarvittais pikasesti VIISAAMPIEN neuvoja.
Auto pelaillu hyvin, lähes kuin unelma, mutta:
Autoon tullu yksi ylimääräinen kierroslukumittari, eli öljynpaineet. Ennen pelannu hyvin, nyt paineet nousee tyhjäkäynnillä 2:een asti.Kaasuttaessa nousee kyllä ja ei myöskään laske kun autolla vedättää.
Onko kysymyksessä vaarallinen vika?
Öljynvaihtoväli alkaa mulla kyllä kohta olemaan jo täynnä, joten vaikuttaako tämä em. asiaan.
190 D (2,5)
Nyt tarvittais pikasesti VIISAAMPIEN neuvoja.
Auto pelaillu hyvin, lähes kuin unelma, mutta:
Autoon tullu yksi ylimääräinen kierroslukumittari, eli öljynpaineet. Ennen pelannu hyvin, nyt paineet nousee tyhjäkäynnillä 2:een asti.Kaasuttaessa nousee kyllä ja ei myöskään laske kun autolla vedättää.
Onko kysymyksessä vaarallinen vika?
Öljynvaihtoväli alkaa mulla kyllä kohta olemaan jo täynnä, joten vaikuttaako tämä em. asiaan.
190 D (2,5)
Ei tuo nyt vialta oikein kuullosta...
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Eipä ny liity oikeen lainaukseen mutta misä kohti sulla on tuo öljynpaine tyhjäkäynnillä? Mulla tekee joskus nii että ku käyttää tyhjäkäynnillä vähä kauemmin ja lämmöt alkaa vähä nouseen nii öljynpaineet tippuu johonki reiluun 2:teen baariin. Meinaan vaan ku sulla on tuo sama mylly..Pasi H. kirjoitti:Tuo 2bar lämpimällä koneella on vielä täysin normaali. Muistaakseni jos alle 0.5 bar laskee niin silloin jo kannattaa huolestua.
W124 230 E
normaaliaNarski kirjoitti:Eipä ny liity oikeen lainaukseen mutta misä kohti sulla on tuo öljynpaine tyhjäkäynnillä? Mulla tekee joskus nii että ku käyttää tyhjäkäynnillä vähä kauemmin ja lämmöt alkaa vähä nouseen nii öljynpaineet tippuu johonki reiluun 2:teen baariin. Meinaan vaan ku sulla on tuo sama mylly..Pasi H. kirjoitti:Tuo 2bar lämpimällä koneella on vielä täysin normaali. Muistaakseni jos alle 0.5 bar laskee niin silloin jo kannattaa huolestua.
Öljynpaineista
Ei ole kyllä mitään hätää jos 2,5bar on öljynpainetta tyhkäynnillä. Mitä kauemmin ajaa samoilla öljyillä, niin sitä pienemmäksi öljynpaine muuttuu, koska varsinkin dieseleissä menee polttoainetta öljynsekaan moottorin ollessa kylmä. Eli öljyt ohenee.
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1222
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Kunhan on hieman painetta tyhjäkäynnillä niin se riittää. Tietysti jos paine muuttuu yllättäen ja dramaattisesti ilman selvää syy/seuraussuhdetta niin sitten voi jo hieman huolestua.
Kannatta huomata, että jos olisi öljynpainevaroitusvalolla varustettu moottori mittarin sijaan niin valo tuskin syttyisi ennenkuin paineet on alle ½ barin!
Olen lisännyt turbon öljyputkeen varoitusvaloanturin ja moottorin sammuttua öljynpaineet on mittarin mukaan laskeneet jo kauan aikaa sitten nollaan ennenkuin varoitusvalo syttyy. Osasyynä on tietysti anturin sijainti, mutta yleensäottaen valoanturille riittää hyvin pienikin paine maadoituksen katkaisemiseen varoitusvalolta.
Eli ei pitäisi olla syytä huoleen noinkin korkeilla tyhjäkäyntipaineilla, etenkään jos paineet nousevat heti 3:een kun kaasua antaa. Omassa koneessa on lämpimänä tyhjäkäynnillä öljynpaineita alle 2baria ja kone on ~4000km sitten täysin remontoitu. Öljytkin ovat aika ohuet (Castrol GTX Magnatec 5W-40), mutta öljynpaineet saa tyhjäkäynnillä nostettua haluamakseen tyhjäkäyntisäädintä kiertämällä..
Kannatta huomata, että jos olisi öljynpainevaroitusvalolla varustettu moottori mittarin sijaan niin valo tuskin syttyisi ennenkuin paineet on alle ½ barin!
Olen lisännyt turbon öljyputkeen varoitusvaloanturin ja moottorin sammuttua öljynpaineet on mittarin mukaan laskeneet jo kauan aikaa sitten nollaan ennenkuin varoitusvalo syttyy. Osasyynä on tietysti anturin sijainti, mutta yleensäottaen valoanturille riittää hyvin pienikin paine maadoituksen katkaisemiseen varoitusvalolta.
Eli ei pitäisi olla syytä huoleen noinkin korkeilla tyhjäkäyntipaineilla, etenkään jos paineet nousevat heti 3:een kun kaasua antaa. Omassa koneessa on lämpimänä tyhjäkäynnillä öljynpaineita alle 2baria ja kone on ~4000km sitten täysin remontoitu. Öljytkin ovat aika ohuet (Castrol GTX Magnatec 5W-40), mutta öljynpaineet saa tyhjäkäynnillä nostettua haluamakseen tyhjäkäyntisäädintä kiertämällä..
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Olen kuullut niinkin hurjan lukeman (kuulema peräisin jostain korjaamokäsikirjasta?), että 0,8 barin paine 2000 rpm olisi vielä ok... Itse kyllä olisin tuossa vaiheessa jo tilaamassa vaihtomoottoria
EDIT: tuli vahingossa kahteen kertaan
Itsellä on nykyään kuumana hiukan alle 2. Aiemmin laski jopa 1.2:een, mutta minulla oli tyhkäkäynti turhan alhaalla (600). Luulin kyllä, että se 600 olisi normien mukainen tyhjäkäynti..
EDIT: tuli vahingossa kahteen kertaan
Itsellä on nykyään kuumana hiukan alle 2. Aiemmin laski jopa 1.2:een, mutta minulla oli tyhkäkäynti turhan alhaalla (600). Luulin kyllä, että se 600 olisi normien mukainen tyhjäkäynti..
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Eikö Kaapo joskus kertoillut jostain kokeilemastaan pystylampusta, jossa paineet oli jotan ihan olematonta?!veppe kirjoitti:Olen kuullut niinkin hurjan lukeman (kuulema peräisin jostain korjaamokäsikirjasta?), että 0,8 barin paine 2000 rpm olisi vielä ok... Itse kyllä olisin tuossa vaiheessa jo tilaamassa vaihtomoottoria
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Paineen merkitys
Väänsin taannoin juttua näistä tyhjäkäyntipaineista erään öljy-yhtiön edustajan kanssa. Tuolloin loppupäätelmä oli, jotta kunhan virtaa, niin se riittää
Jos tuo tyhjäkäyntipaine olisi oleellinen juttu, olisi aika helppoa virittää öljypumppu sellaiseksi, jotta paineet olisivat aina tapissa. Sen sijaan, jos paine ei nouse tappiin millään, niin biltemaöljynsuodatin on mennyt tukkoon
PS. W110 - 200D:ssä oli tuollainen viritys, jotta auton sai sammumaan ennenkuin paineet laski.
Jos tuo tyhjäkäyntipaine olisi oleellinen juttu, olisi aika helppoa virittää öljypumppu sellaiseksi, jotta paineet olisivat aina tapissa. Sen sijaan, jos paine ei nouse tappiin millään, niin biltemaöljynsuodatin on mennyt tukkoon
PS. W110 - 200D:ssä oli tuollainen viritys, jotta auton sai sammumaan ennenkuin paineet laski.
Terveisin
Tero
Tero
Vaan eikai nämäkin luvut ole taas samassa sarjassa Volkkarin "öljynkulutus 1 litra /1000 km on vielä aivan normaalia" käyttöohjekirjan maininnan kanssa. Eli vaikka uusi auto jättäisi sinistä sauhua perässään, niin yrittävät kieltää takuukorjausta...mjo33400 kirjoitti:Mika T:n vastaus oli suoraan käyttöohjekirjasta.
No, ehkäpä se riittää, että jotain virtausta on. Mutta kyllä kovin alhaisilla paineilla mahtaa nostajatkin jo naputella. Ja jos ei jaksa vetää välyksiä kiinni, niin kyllä kai siitäkin on jo haittaa venttiileillekin??
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Tuo 420SE:kin piti neulan tapissa tyhjäkäynnillä... Liekö pensavehkeitten tapa.Naftale_n kirjoitti:Oma bensapata porskuttaa kokoajan täyttä, joskus pitkään ollu käyneenä laskee tyhjäkäynnillä 2.5... Mutta kysehän oli diiseleistä..
Ja kyllä se ihan normaalia on..
PS. Tuota tyhjäkäyntipainetta voi virittää mieleisekseen pienellä tyhjäkäynnin säädöllä. 50kier./min vaikuttaa jo oleellisesti mittarin näyttämään
Terveisin
Tero
Tero
Ajeletkos tuolla autolla edelleen?tomaatti kirjoitti:Alko joskus ottaa pannuun kun ryyppykeikkakuskit jaksoivat kysellä miksei sun öljynpaineet nouse tyhjäkäynnillä ku kahteen ni otinpa mittarin irti ja siirsin viisaria! Ei oo tarvinnu enää kuunnella päättömiä kysymyksiä
Tuli vaan heti mielleyhtymä, että mulla taitaa olla sun entinen autosi, kun siinä lepopaineetkin on lähempänä kiloa, vaikka auto ei edes käy. Eipä tuo sitten tyhjäkäynnillä juuri kolmosestakaan lukemia pudota.
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Laakerit
Painetta pudottaa tietysti pumpun kuluneisuus, paikkojen tukkoisuus ja etenkin laakerien kunto. Eli, paineen pikainen tippuminen (siis ei kierroksillakaan viisari tapaa yläpään tappia) viittaa laakerivikaan.serial kirjoitti:Näin tyhmänä kysellen, minkälaiset paineet on aivan "uudessa" koneessa, ja mikä vaikuuttaa paineiden laskemiseen ajan kuluessa, kulunut moottori ?
Toisaalta jo aiemmin mainittu suodattimen tukkoisuus saattaa antaa samat oireet. Kokemuksesta voin kertoa yhden käsieni kautta siirtyneen 123-230E:n painiden karanneen yllä mainitulla tavalla. Syy oli tukkeutunut biltemasuodatin.
Terveisin
Tero
Tero
Käsittääkseni V8-malleissa pitäisikin olla paineet aikaslailla tapissa tyhjäkäynnillä. Tai pitäisi ja pitäisi, joka tapauksessa ainakin usein näin on. Vialliset anturit aiheuttavat tosin haamulukemia suuntaan jos toiseenkin; täällä oli tyhjäkäyntipaineet alkuperäisellä anturilla alle kilon luokkaa eikä paineet muka nousseet maantieajossakaan yli 2.5 ja lisänä viisarin hervoton pomppiminen...dieselflosse kirjoitti:Tuo 420SE:kin piti neulan tapissa tyhjäkäynnillä... Liekö pensavehkeitten tapa.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Tämä aihe tuntuu olevan "mielenkiintoinen" paljon sitä on täällä puitu.
Noissa uudemmissa ei tarvitse miettiä kun ei mittaria ole, mutta tuossa vanhemmassa on tyhjäkäynnillä öljynpaineet puolisen senttiä alle kolmen, ja ajossa taasen luonnollisesti ylä tapissa. Mutta alemmatkin paineet on vielä aivan normaalia, muistaakseni bensakoneissa on vielä ok jos tyhjäkäyntipaine on siellä 1.25-1.5 paikkeilla.
Noissa uudemmissa ei tarvitse miettiä kun ei mittaria ole, mutta tuossa vanhemmassa on tyhjäkäynnillä öljynpaineet puolisen senttiä alle kolmen, ja ajossa taasen luonnollisesti ylä tapissa. Mutta alemmatkin paineet on vielä aivan normaalia, muistaakseni bensakoneissa on vielä ok jos tyhjäkäyntipaine on siellä 1.25-1.5 paikkeilla.
- Automatic260E
- Vakiokalustoa
- Viestit: 474
- Liittynyt: Ti 01.04.2003 20:58
- Paikkakunta: Itä-Vantaa
Joo
Mulla on tyhjäkäyntipaineet vähän yli 1 bar ,eikä stressaa yhtään !!
Vähän painaa kaasua niin on tapissa ,se riittää .
Mulla on tyhjäkäyntipaineet vähän yli 1 bar ,eikä stressaa yhtään !!
Vähän painaa kaasua niin on tapissa ,se riittää .
****************************************************************
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]
[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]
Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]
[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]
Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
Ihan näin vertailun vuoksi mainitsen tämän asian.
Eli mitattiin tossa uudehkosta Borasta öljynpaineet, lämpimällä moottorilla joutokäynnillä 0,5 bar. Että älkää hermoilko niiden paineitten kanssa
Myös uudesta A6 2.4 V6 bensakoneesta mitattiin kylmällä koneella öljynpaineet käynnistyksen jälkeen. Semmosta 3,8-4.0 bar näytti olevan.
Eli mitattiin tossa uudehkosta Borasta öljynpaineet, lämpimällä moottorilla joutokäynnillä 0,5 bar. Että älkää hermoilko niiden paineitten kanssa
Myös uudesta A6 2.4 V6 bensakoneesta mitattiin kylmällä koneella öljynpaineet käynnistyksen jälkeen. Semmosta 3,8-4.0 bar näytti olevan.
Passat Variant 1.9TDI 2001