Öljynpaineet...APUA!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
tomaatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 26.02.2004 11:41
Paikkakunta: yläne

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

RH kirjoitti:
tomaatti kirjoitti:Alko joskus ottaa pannuun kun ryyppykeikkakuskit jaksoivat kysellä miksei sun öljynpaineet nouse tyhjäkäynnillä ku kahteen ni otinpa mittarin irti ja siirsin viisaria! Ei oo tarvinnu enää kuunnella päättömiä kysymyksiä :lol:
Ajeletkos tuolla autolla edelleen?
Tuli vaan heti mielleyhtymä, että mulla taitaa olla sun entinen autosi, kun siinä lepopaineetkin on lähempänä kiloa, vaikka auto ei edes käy. Eipä tuo sitten tyhjäkäynnillä juuri kolmosestakaan lukemia pudota. :wink:
Kyllä se on jokapäiväisessä ja tiukassa ajossa itellä vielä. Tosin myynnissä.
Taitaa joku olla tehny saman tempun :)
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Naftale_n kirjoitti:Oma bensapata porskuttaa kokoajan täyttä, joskus pitkään ollu käyneenä laskee tyhjäkäynnillä 2.5... Mutta kysehän oli diiseleistä..
..
No, oli mullakin ekassa M102:ssa paineet aina 2,5 tai enemmän. Nyt tässä jäljellä olevassa koneessa (W123) on kuumana tyhjäkäyntipaineet tuossa 1,8 paikkeilla. Ja omassa M103:ssa sitten pykälä päällä kuumana aika tasan yhdessä ellei vähän enemmänkin.
JA vertailun vuoksi: tutun 460 tkm ajetussa M103:ssa paineet on vastaavasti kuumanakin vaihde päällä reilussa kahdessa, samoin eräässä lähes 600 tkm ajetussa 240D:ssa -- konetta ei kummassakaan ikinä avattu.
Koneyksilöiden, kuluneisuuden, öljyjen, lämpötilan ja ennen muuta mittarien näyttötarkkuuden erojen vuoksi noita lukemia ei kannata ottaa ihan jumalansanana , ainakaan jos eri autoja vertaillaan. Toki oman auton kunnon seurantaan se mittari on hyvä työkalu.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Kylmällä koneella ja öljyillä saisi myös tyhjäkäyntipaine olla mielellään tapissa. Siitä se sitten hiljakseen laskee sitä mukaa, kun liemi lämpenee ja ohenee "käyttöviskositeettiinsa". Niinpä näitä kuuman koneen joutokäyntipaineita löytyy liki niin montaa erilaista kuin on autojakin. Mikä suodatin, minkäkuntoinen paineventtiili, mitkä ja miten vanhat öljat, mikä tyhjäkäynnin kierrosluku, minkä kuntoinen motti yleensäkin jne.....

Eikä kierroksilla se 3 baaria ole maksimi kuin mittarin näytössä, varsinaiset paineet pannussa ovat runsaasti korkeammat. Mutta tehtaan hemmot ovat katsoneet tuon kolmosen riittävän mattimeikäläisen koneen voinnin tarkkailuun - jos mittarin näyttö ulottuisi oikeasti "tappiin", niin sitten Mersumiesten yöunet vasta olisivatkin vaarassa :lol:

Nykyään kun pärjätään sillä valolla, joka kaiketi tuikkaa jossain 0,2 -0,3 baarin tietämiin, niin kukaan ei ole huolissaan paineista ennen sitä. Tieto se tuskaa lisää :shock: :lol:

P.S. Paineet voivat heitellä samassakin autossa - lämpimästä tallista tai lohkosta lähtiessä jäähdytysvesi lämpiää niin paljon öljyä nopeammin, että käyntilämpimänäkin öp-mittari ehtii näyttää jonkun aikaa liki kolmosen tyhjäpaineita. Umpikylmästä startatessa taas öljy lämpiää enemmän samaan tahtiin veden kanssa paineet laskevat nopeammin moottorin lämpömittarin näyttämään nähden . Menikös sotkuiseksi :shock:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Juha K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: La 22.03.2003 11:09
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Juha K. »

Olen ennen tätä lainaillut, mutta kerrattakoon. Ohessa tehtaan omat ohjearvot M103 koneen öljynpaineille. Lähde W126-romppu:

600 rpm (vaihde kytkettynä) 0,7 (öljyn lämmöt 90) / 0,6 (lämmöt 130)
750 rpm: 0,9 / 0,9
1000rpm: 2,0 / 1,3
2000rpm: 4,3 / 3,5
etc. etc.

Eli tyhjäkäynnillä ja kuumana paineet heiluvat normaalisti tuolla karvan auki kilon korvilla. Sinne ne asettuivat allekirjoittaneellakin, kun öljynpaineen anturi vaihtui uuteen.
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

BlueLadyn öljykello osoitti ikääntymisen oireita, kun alkoi näyttää n. kilon painetta, vaikka kone ei edes pyörinyt. Nyt tuli haettua KL:stä muutakin hilavitkutinta kesähuoltoa varten, joten otin uuden anturinkin. Olipa yllättävän arvokas, 50,- eukkoa - täytyy olla kultaa sisällä!
Toivottavasti ketää ainakin 10 vuotta.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Avatar
Tomi L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 157
Liittynyt: Ti 23.09.2003 19:28
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi L. »

PM kirjoitti:Vialliset anturit aiheuttavat tosin haamulukemia suuntaan jos toiseenkin; täällä oli tyhjäkäyntipaineet alkuperäisellä anturilla alle kilon luokkaa eikä paineet muka nousseet maantieajossakaan yli 2.5 ja lisänä viisarin hervoton pomppiminen...
Palaanpa tähän alkuvuoden aiheeseen. Itselläni on juuri tippunut paineet kolmesta jonnekin 2.7-2.8 tuntumaan jos kiekkoja on alle ~2.500 rpm. Tyhjäkäynnillä paineet vähän alle 1.5 bar.

Nuo siis lämpimällä koneella. Kylmänä viipottaa ajossa tapissa eli 3 bar ja tyhjäkäynnillä vähän alle 2 bar.

Öljyt on just vaihdettu ja suodatin myös. Aiemmin on aina ollut ajossa 3 bar. Tuo tippuminen on tullut aivan yhtäkkiä, ei pikkuhiljaa.

Ja kysymyksinä:

a) Pitäisikö huolestua ja tehdä jotain, vai onko normaalia?

b) Mahdollinen syypää? Tukkeutunut filsu tuskin kun on uusi. Joku epäili vastaavassa tilanteessa laakerivikaa, minkä laakerin?
- Tomi L.
W126 420 SE -86
Avatar
Dobermann
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: To 10.11.2005 14:53

Viesti Kirjoittaja Dobermann »

naftale_n kirjoitti:Oma bensapata porskuttaa kokoajan täyttä, joskus pitkään ollu käyneenä laskee tyhjäkäynnillä 2.5... Mutta kysehän oli diiseleistä..

Ja kyllä se ihan normaalia on..
Minunkin W201 pensapata jyskyttää täyttä kolmosta melkein koko ajan. Vasta kun an ajettu pitkään, niin viisari laskee johonkin 2,5 - 2,8:iin. Hyvin tuntuu pelaavan.
Avatar
Dieselmies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 07.08.2004 19:38

öljykello

Viesti Kirjoittaja Dieselmies »

Ittelläni omassa 300 d -90 laski myös öljynpaineet mittarin mukaan tyhjäkäynnillä jonnekin 0.6 bar tienoille, kyselin huoltomieheltä että missähän voisi olla vika niin sanoi että kannentiiviste on varmaankin mennyt , on kuulemma jokin ohut kanava koneen etupuolella niin että vuotaisi kettinkikoteloon eikä paineet riittäisi sen takia muualle.
No en heti tätä uskonut vaan soitin sitten veholle merkkihuoltoon ja siellä vastasivat että eikun öljykello vaihtoon, sillä mersun öljypumppu kyllä jaksaa pitää paineet normaalissa vaikka ohivuotoa jonnekin olisikin.Seuraavaksi otin kellon pois ja mittasin paineet öljynpainemittarilla ja niinhän se oli että paineet näyttivät enemmän kuin aikoihin lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä 700 r/min 1,4 bar 1000r/min 3 bar ja 3000 r/min 4,5 bar .
Seuraavaksi hakeen uusi öljykello ja vaihtoon 50 € ja paineet oli kunnossa autolla oli ajettu siihen mennessä noin 350 000 km
W 124 300 D -90
W 212 350 CDI -09
Avatar
MikkoS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ma 22.10.2007 20:35
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja MikkoS »

Lainataan vanhaa aihetta kun en viitsi uuttakaan aloittaa. Mikä on vikana kun kesken ajon öljynpainemittri tipahtaa aivan nollaan ja hetken päästä nousee taas takaisin ihan yläasentoon? Joskus saattaa mennä useampi kymmenen kilsaa ennenkuin paineet nousee, ainakin mittarin mukaan?
W201 -87 190D
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2275
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Voisi olla anturissa häikkää, mikäli koneen käyntiääni ei muutu mittarin näyttäessä nollaa.
Toinen vaihtoehto on tietty itse mittari.
Avatar
MikkoS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ma 22.10.2007 20:35
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja MikkoS »

Harri126 kirjoitti:Voisi olla anturissa häikkää, mikäli koneen käyntiääni ei muutu mittarin näyttäessä nollaa.
Toinen vaihtoehto on tietty itse mittari.
Ei muutu käyntiääni miksikään riippumatta mittarin asennosta. Siksi epäilenkin että anturi on viallinen. Missä anturi sijaitsee ja onko hankalaa itse vaihtaa?
W201 -87 190D
Avatar
MikkoS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ma 22.10.2007 20:35
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja MikkoS »

MikkoS kirjoitti:
Harri126 kirjoitti:Voisi olla anturissa häikkää, mikäli koneen käyntiääni ei muutu mittarin näyttäessä nollaa.
Toinen vaihtoehto on tietty itse mittari.
Ei muutu käyntiääni miksikään riippumatta mittarin asennosta. Siksi epäilenkin että anturi on viallinen. Missä anturi sijaitsee ja onko hankalaa itse vaihtaa?
W201 -87 190D
Avatar
jperala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ke 16.07.2008 09:21

Viesti Kirjoittaja jperala »

-89 2.6 M103 237000 mittarissa ja paineet seuraavat, kylmänä 3 nurkilla kun lämpiää niin 1,3-1,5 nurkilla tyhjäkäynnillä, kun koskee kaasuun niin 3 ponnistaa hän :D

Eli oletettavasti ei ole tavattoman väljä pata vielään.
Mercedes-Benz 260E
Avatar
MikkoS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ma 22.10.2007 20:35
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja MikkoS »

jperala kirjoitti:-89 2.6 M103 237000 mittarissa ja paineet seuraavat, kylmänä 3 nurkilla kun lämpiää niin 1,3-1,5 nurkilla tyhjäkäynnillä, kun koskee kaasuun niin 3 ponnistaa hän :D
Eli oletettavasti ei ole tavattoman väljä pata vielään.
Aha :idea:
W201 -87 190D
Avatar
MikkoS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ma 22.10.2007 20:35
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja MikkoS »

MikkoS kirjoitti:
Harri126 kirjoitti:Voisi olla anturissa häikkää, mikäli koneen käyntiääni ei muutu mittarin näyttäessä nollaa.
Toinen vaihtoehto on tietty itse mittari.
Ei muutu käyntiääni miksikään riippumatta mittarin asennosta. Siksi epäilenkin että anturi on viallinen. Missä anturi sijaitsee ja onko hankalaa itse vaihtaa?
Eikö tosiaan kukaan muka tiedä missä w201 öljynpaineanturi sijaitsee?
W201 -87 190D
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2275
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Ei ole tietoa, mutta villinä arvauksena voisi olla suodattimen läheisyys. :? :?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Suodatinjalassa se on joka ikisessä mersun koneessa :idea:

Voihan sinne konehuoneeseen itekkin vilkasta. Anturin kyllä löytää jos vähänkään tietää mitä hakee.
Avatar
MikkoS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ma 22.10.2007 20:35
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja MikkoS »

Mika.T kirjoitti:Suodatinjalassa se on joka ikisessä mersun koneessa :idea:

Voihan sinne konehuoneeseen itekkin vilkasta. Anturin kyllä löytää jos vähänkään tietää mitä hakee.
Kiitos ja anteeksi että kysyin!
W201 -87 190D
geoman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 19.08.2005 17:18

Mulla on tyhjäkäyntipaineet vähän yli 1 bar ,eikä stressaa

Viesti Kirjoittaja geoman »

Pitäähän sen painee laskea, jos paikat on auki ja öljy virtaa.

Selittäkää nyt minulle, miksi korkea öljynpaine tyhjäkäynnillä on hyvä asi - eikö silloin pitäisi huolestua, että paikat on tukossa?
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2275
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Silloin on välykset kohillaan.
:D
Tietty, jos oikein tukossa, niin eiköhän ajot lopu melko lyhyeen.
No nyt ei sitten uskalla ollenkaan lähteä aamulla liikkeelle, kun miettii, että onkohan se nyt tukossa vai ei. :shock:
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Mulla on tyhjäkäyntipaineet vähän yli 1 bar ,eikä stress

Viesti Kirjoittaja Aku P »

geoman kirjoitti:Pitäähän sen painee laskea, jos paikat on auki ja öljy virtaa.

Selittäkää nyt minulle, miksi korkea öljynpaine tyhjäkäynnillä on hyvä asi - eikö silloin pitäisi huolestua, että paikat on tukossa?
Lähinnä se kai tarkoittaa sitä, että öljynpaineet eivät ole kovin matalat -- mikä taas tietäisi ehkä jotain häiriötä; pienimmillään suodatin- tai anturivikaa, pahimmillaan laakeri- tai öljypumppuvikaa. Kun paineet ovat suht korkealla, tietää että asiat ovat mallillaan.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Vastaa Viestiin