Kylmällä koneella ja öljyillä saisi myös tyhjäkäyntipaine olla mielellään tapissa. Siitä se sitten hiljakseen laskee sitä mukaa, kun liemi lämpenee ja ohenee "käyttöviskositeettiinsa". Niinpä näitä kuuman koneen joutokäyntipaineita löytyy liki niin montaa erilaista kuin on autojakin. Mikä suodatin, minkäkuntoinen paineventtiili, mitkä ja miten vanhat öljat, mikä tyhjäkäynnin kierrosluku, minkä kuntoinen motti yleensäkin jne.....
Eikä kierroksilla se 3 baaria ole maksimi kuin mittarin näytössä, varsinaiset paineet pannussa ovat runsaasti korkeammat. Mutta tehtaan hemmot ovat katsoneet tuon kolmosen riittävän mattimeikäläisen koneen voinnin tarkkailuun - jos mittarin näyttö ulottuisi oikeasti "tappiin", niin sitten Mersumiesten yöunet vasta olisivatkin vaarassa
Nykyään kun pärjätään sillä valolla, joka kaiketi tuikkaa jossain 0,2 -0,3 baarin tietämiin, niin kukaan ei ole huolissaan paineista ennen sitä. Tieto se tuskaa lisää
P.S. Paineet voivat heitellä samassakin autossa - lämpimästä tallista tai lohkosta lähtiessä jäähdytysvesi lämpiää niin paljon öljyä nopeammin, että käyntilämpimänäkin öp-mittari ehtii näyttää jonkun aikaa liki kolmosen tyhjäpaineita. Umpikylmästä startatessa taas öljy lämpiää enemmän samaan tahtiin veden kanssa paineet laskevat nopeammin moottorin lämpömittarin näyttämään nähden . Menikös sotkuiseksi