Nyt loppuu jo konstit tuon kylmäkäynnityksen kanssa!!!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Juha E
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Su 11.05.2003 19:51

Viesti Kirjoittaja Juha E »

Kuopiossa autokorjaamo Ryynäsellä on tietokone joka kytketään ruiskun johtosarjan ja boksin väliin, näytöltä näkee mitä arvoja anturit antaa, voivat seurata myös ajon aikana, kuulemma monet merkkiliikkeetkin ovat käyttäneet kys. palveluita.
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

Juu pitäs olla tosiaan korjaamo mikä on perehtyny tämmöseen systeemiin niin tulis jottain kiitos vinkistä pitää harkita ku matkakaan ei ois pitkä :)
Hintaa vaan tulee varmaan kummasti :oops:
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

M.R kirjoitti:Mikä muuten on tuo: 7 napa alt correction in :?:
Näkyy menevän boksiin jossa lukee "altitude correction sensor"? Joissakin suihkuissa on korjaus ilmaston ohenemiselle vuoristossa. Ilman ollessa ohutta saattaa moottori käydä liian rikkaalla, jos korjausta ei tehdä. KE:ssä kun on ilmamäärän mittari eikä ilmamassamittari kuten esim LH:ssa, jossa ei tarvita korjausta.

Jännä juttu tuo napa seitsemän. Alfamerin opuksen mukaan 230 E:ssä moista vempelettä ei olisikaan ja napa olisi kytketty maihin. Verlag Buchelin korjausoppaan mukaan seiskaa ei ole 230 E:ssä kytketty mihinkään. :?:
Ohmi kertaa käämi ja pimmeenä koko lääni ja sit savun hälvettyä tarkastamme kytkennät :lol:
:D

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

M.R kirjoitti:Mut miten voit todeta että ECU:ssa on vikaa kun mittaukset piti tehdä ECU:n liitinkammasta niin ihän ECU oo silloin ees paikallaan niin ainakin käsitin :?:
Ja se oli että siihen 7 napaan ei tullu sitä maata ollenkaa :wink:
Joo meni iteltäkin ajatukset sekaisin: Siis koita suoraan ECU:n nastoista onko 2 :sta yhteys napaan 7. En sitten tiedä tuosta korkeuskorjauksesta, että onko sitä sun autossa. Itellä ei tietääkseni ainakaan ole.
Juha E
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Su 11.05.2003 19:51

Viesti Kirjoittaja Juha E »

M.R kirjoitti:Juu pitäs olla tosiaan korjaamo mikä on perehtyny tämmöseen systeemiin niin tulis jottain kiitos vinkistä pitää harkita ku matkakaan ei ois pitkä :)
Hintaa vaan tulee varmaan kummasti :oops:
tuntitaksa muistaakseni 50€ ja tunnissa tekee paljon, paljonko olet tuhrannut aikaa etsiessäsi vikaa/vaihtanut turhia osia?
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

Joo sillompa ei haittaa se 7 napa...

Kyllähän tuon kanssa on tullu temmellettyä mutta harrastuksen piikkiin mennee ja onpahan oppinu samalla kummasti tuosta ruiskusta kun ei oo aijemmin nuitten kanssa tarttenu pelata :roll:
Ja toisaalta kun auto kävi jo yhdessä autosähkö firmassa ja on taitava kaveri niin voi olla että menee paaaaaaaaaaljo enemmän ku se tunti :oops:

Vielä epäilyttää tuo boxi itessään muttaku entisen omistajan aikaan ei ollu kylmäkäynnistys vikaa ollenkaan ja omalla ja toisella boxilla kokeiltu :roll:
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Jos kerta olet koittanut toista luistiakin ja jännite tulee luistin johtoihin, niin eikös tämä tarkoita sitä että vika on johdoissa. Ainakin mun logiikan mukaan...
Se että ei toiminut toisellakaan boksilla, sulkee melkein pois sen vaihtoehdon että olisi boksissa vika. Mitä jos koittaisit antaa akulta suoraan jännitettä luistille???
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

On vaan hankala tietää että millanen boxi alunperin ollu jos tuo edellinenkin on ollu väärä :roll:
Varmaan voisivat kattoo KL:lä tai veholla runkonumeron perusteella et millanen boxi alunperin :idea:

No pitää kokeilla vielä sitä että laittaa suoraan plussan suoraan akulta luistimelle...

Onnes kohta on kesä niin ei tarvii vähään aikaan leikkiä :lol:
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 319
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

Mittaappa kulkeeko siinä luistin liittimessä ensinkään minkäänlaista virtaa, jotain alle 1 ampeerin luokkaa.
Tarkoitin tuolla, että laita virtamittaus luistille tulevaan johtimeen (johdin pitää katkaista tai käyttää sovitinta), sitten kone käyntiin ja seuraa virtamittausta kylmäkäynnistyksessä ja tyhjäkäynnillä.
Se, että virta päällä jännite menee 0:llaan, johtuu siitä ettei ECU:lla ole vielä luistin ohjausta päällä.
Niin ja kai se lpt. mittaus on kunnossa. En tiedä (enkä muista) miten luistin ohjaus käyttäytyy erilaisissa ECU:n vikamoodeissa.
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

Joo mittasin virran kulunkin mutta ei menny milli amppeeriakaan virtaa missään vaiheessa.

Miten sen ipt:n voi mitata ja oliko se just niistä antureista toinen siinä ilmanputsarin kopassa :?: :roll: :?: :roll:
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Ponton kirjoitti:
Se, että virta päällä jännite menee 0:llaan, johtuu siitä ettei ECU:lla ole vielä luistin ohjausta päällä.
Eikös nyt ollut kuitenkin kyse siitä, että ECU:lla on luistin ohjaus päällä, koska johtimien välistä on ilman luistia mitattu oikea jännite. Mutta itse luisti kytkettynä jännite putoo nollille.

Mittaapa vielä mikä on luistille tulevan maajohdon ja akun miinusnavan välinen resistanssi. Tämä voisi kertoa huonosta kontaktista maajohdossa, jos on kovin suuri arvo. Mielestäni tässä on nyt just se kyseessä että jännite tulee luistille, luisti on kunnossa, mutta kun virtaa alkaa kulkemaan aiheuttaa huono liitos jossainpäin piiriä ison jännitehäviön. Mittaa muuten myös luistin plus napaan tulevan johdon ja ECU:n liittimen 3 välinen resistanssi. Eikös sen aika lähellä nollaa pitäis olla senkin. Noi voi olla kyllä päinvastoinkin että maa tulee ECU:lta ja jännite jostain muualta niinkuin tossa venäläisessä sähkökaaviossa mutta koita kumpaakin vaihtoehtoa.
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

Luistimen + ja ECU:n liittimen 3 välinen yhteys kokeiltu se toimi ok...
Eikäs + tule luistimelle myös ylijännitesuojan kautta :roll:
Joo pitää vielä mitata luistin - johdon ja akun - välinen yhteys ja koettaa sitä + suoraan akulta luistille :idea:
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Luisti saa jännitteen ylijännitesuojalta napaan 2 ja maan ECU:lta napaan 1.
ECU taas ottaa sen maan jota se myös luistille tarjoaa, navasta 20. Senhän ilmeisesti jo tarkistitkin, että maa löytyy siitä ECU:n liittimen navasta20. Liittimeen 20 maa taas tulee paikasta nimeltä W10 (Masse Batterie). Täytyy selvittää missä tämä sijaitsee. Tämän ketjun kun tarkistelee liitoksien ja johtojen osalta, niin luulis vian löytyvän. Tiestysti sillä oletuksella, että vika ei ole ECU:ssa tai ylijännitesuojassa itsessään.
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 319
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

Hyvä "jesse" olet kyllä jäljillä, mutta katsotaanpa miten tuo luistin ohjaus oikein pelaa:
Eli luistin käämille tulee OVP:ltä +jännite, käämin toinen pää on kiinni ECU:n liittimessä 3, joka liittyy kortilla olevan NPN tehotransistorin (BDX77) kollektorille. Transistorin emitteri on suoraan yhteydessä ECU:n liittimeen 20, joka on maadoitettu. ECU ohjaa luistia pätkimällä transistorikytkimen kantavirtaa (= PWM = Pulse Width Modulation).
Sellaisen jännän ilmiön huomasin kun mittasi lisäilmaluistimelle tulevista johdoista jännitettä niin kun luistin ei ollu kytketty jännite oli 12,8
Jostain syystä ECU:n transistorilla on ollut pieni vuotovirta?
kun luistimen kytki ja mittasi jännitteen se oli nolla eli jännite putos kun luistimen kytki johtoihin

Pieni vuotovirta ei saa aikaan mitattavissa olevaa jännitettä luistin käämin yli.
Joo mittasin virran kulunkin mutta ei menny milli amppeeriakaan virtaa missään vaiheessa
Mahdollisia syitä:
Jossain johtimessa välillä OVP-luisti-ECU:3***ECU:20-maa huono liitos/katkos.
Luistin käämissä katkos.
ECU:n transistori kaput.
ECU ei ohjaa transistoriaan/luistia.

Transistorin kuntoa voit tutkia yleismittarin led toiminnolla: +mittapää ECU:n pinniin 20 (emitteri) ja - pinniin 3 (kollektori), liitos on myötösuuntainen ja mittarin pitäisi näyttää n. 0,4V.
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Näyttää olevan ECU:n sielunelämä Pontonilla enemmän kuin hallussa :D
Mites muuten Ponton, toimiiko toi transistori sillä tavalla, että se kytkee jännitettä luistille ikäänkuin vaihtovirtana, ja sen tehollisarvo sitten määrittelee paljonko se aukee se luisti? Ja sitten pulssin leveyttä säätämällä se säätää sitä tehollisarvoa? Vai menikö ihan mettään...
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

Joo niin tuntuu Pontonilla olevan tuo sähköpuoli kyllä hyvin hallussa :lol:

Miten muuten jos tuo boxi on kuitenkin vääränlainen niin voiko se käyttäytyä noin vai onko tässä nyt ihan puhdas vika jossakin :?:

Ja miten sen ipt: kanssa meni :?:
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 319
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

Tuon venäläisen kaavion mukaan autossasi on kannessa kaksois lpt. anturi (neli napainen); toinen ECU:lle ja toinen sytkäpoksille. Virrat päällä ristikkäisten napojen välillä (liitin irroitettuna) pitäs olla n. 5V, tarkasta nyt vielä se.

En osaa tähän tämän enempää sanoa. Luistin ohjaus transistorikin on reilusti mitoitettu ja hyvin jäähdytetty, luulis kestävän . . .
Vaikka olis vääränlainen boxikin, niin luulis siellä jotain eloa olevan, kun nuo liitännätkin näyttää mätsäävän??? Ja jos kahdella boxilla sama homma, niin mikä lie . . .

Jaa no tuli vielä yksi mieleen, sytkäboxiltahan lähtee RPM OUT (eli kierrosluku signaali), joka menee sekä bensapunpun releelle että ECU:lle nasta:25. Bensapunpun releelle tuon on mentävä, muutenhan se katkaisisi virran pumpulta. Mutta entä ECU:lle? Ei luultavasti säädä kierroksia, jollei sillä ole niistä mitään tietoa.

Niin ja jesselle, joo just niin sen pitäs säätää.
X11
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ma 20.12.2004 11:45
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja X11 »

M.R kirjoitti:On vaan hankala tietää että millanen boxi alunperin ollu jos tuo edellinenkin on ollu väärä :roll:
Varmaan voisivat kattoo KL:lä tai veholla runkonumeron perusteella et millanen boxi alunperin :idea:

No pitää kokeilla vielä sitä että laittaa suoraan plussan suoraan akulta luistimelle...

Onnes kohta on kesä niin ei tarvii vähään aikaan leikkiä :lol:
Olis juuri tarkoitus mennä Vehoon alkuviikosta selvittään rekisteriotteen kanssa alkuperäiset osanumerot. Alkaa epäilyttään että omassa on aika paljonkin vaihdettuja osia normaalista 2,3 (boksi, bensapumpun rele ainakin). Jos malliin kuuluvat oikeat osat sais jostain hommattua niin vois olettaa käynninkin paranevan.
Oisko sulla muuten jossain tallessa se bensapumpun releen osanumero? Sullahan oli 7200 kierrokseen saakka riittävä, Vehossa varmaan tarjoaa hieman vähemmän kiertävää mallia. Jos hinta sama ja malliltaan muuten sopiva niin vois harkita omaankin.
MB C220cdia -00
KTM 950 supermoto
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Olettaen, että Ponton on oikessa siinä, että jännite voi näkyä luistin johdoissa vaikka ECU ei varsinaisesti vielä ohjaakaan luistia, kasvaa vikamahdollisuuksien määrä eksponentiaalisesti. :)

Eli...
ECU säätelee tyhjäkäyntiä luistin välityksellä seuraavien aparaattien antamien tietojen perusteella:
- tuo Pontonin mainitsema kierrosluku, eli tulee sytkältä
- jäähdytys-nesteen ämpötila-anturi
- moottorijarrutuksen syötönkatkaisukytkin, se mikä on kaasuvaijerin pään läheisyydessä
- ilmämäärämittarin anturi

En tiedä sitten mitkä näistä signaaleista ovat tyhjäkäynnille välttämättömiä, mutta luulisi ainakin että tuo kierrosluku ja syötönkatkaisu. Vika voi olla missä vaan näistä, eli tarkisteltavaa riittää...

Tuli tässä mieleen, että jos kerta syötönkatkaisukytkin, mistä on muuten kuvakin tuolla ensimmäisellä sivulla, hoitaa moottorijarrutuksen ja tyhjäkäyntitiedon, niin minkätakia kaasuläpän akselilla pitää olla toinenkin tunnistin tyhjäkäynnille. Tarkoitan siis sitä toista anturia läppäkotelon toisella puolella, jossa on täyskaasu- ja tyhjäkäyntitunnistus. Sen vielä ymmärtää että KE:lle ja EZL:lle on omat ilman lämpötila-anturit, mutta aika outoa että KE:lle pitää olla kaksi erillistä tyhjäkäyntitunnistusta.
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Niin ja ECU:n sarjanumeroista:

022 545 99 32 = Std. automaatilla
005 545 66 32 = Std. manuaalilla
004 545 42 32 = RUF ja KAT manuaalilla
006 545 42 32 = vikadiagnoosilla (manuaali ja automaatti)

Noita numeroita on vielä läjä muitakin, että jos ei omaasi löydy noista niin kerro, niin tarkistan.
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

Näin alkuun kiitos kun autatte miestä mäessä :lol:

Katon X11 sen B-pumpun releen nro:n huomenna niin oli 7200rpm lukee siinä päällä ilmeisesti normaalisti 6800rpm.

Se piti kysyäkkin että miten vaikuttaa tuo ilmamäärämittarin potikka tuohon tyhjäkäyntiin ku sitä en oo vielä tark.
Ja vaikuttiko se kampiakselin asentoanturi tuohon kun käsittääkseni sen johto ei menny ku siihen X11 liittimeen :?:

Eli se lämpötila-anturi on siis se 4 napanen ei 2 napanen paksuilla liittimillä :?: TUO:
http://oem.thepartsbin.com/parts/thepar ... 903BOS.JPG
Ja pitääkö mitata liittimistä vai toinen maahan ja toinen liittimeen :?: :?: :?:
Saako tuon sytkäboxilta tulevan kierrosluvun miten mitattua muuta kun kiekkamittarilla :?:

Joo tuon vanhan ECU:n numero oli tuo: 004 545 42 32 = RUF ja KAT manuaalilla.
Tarkottaako tuo KAT nyt sitä mitä luulen eli kattia :?:
Katon tuo uuden huomenna että mihin kastiin se kuuluu :oops:
Viimeksi muokannut M.R, Su 13.02.2005 15:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

Jesse, Ponton :?:

Ja vielä tuli sellanen mieleen että kun hommasin auton niin lisäilmaluistille menevät johdot oli katkaistu ja liitetty uudelleen apiko liittimillä niin liitimet oli irronnu ja olivat päässeet koskettamaan toisiaan joten ylijännitesuojasta paloi sulake onko tuossa voinu mennä muuta silloin rikki :?: :?: :?:
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 319
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

liitimet oli irronnu ja olivat päässeet koskettamaan toisiaan joten ylijännitesuojasta paloi sulake onko tuossa voinu mennä muuta silloin rikki
No joo sittenhän tuo on melko selvä eli virta on kulkenu suoraan transistorin kautta (eikä luistin käämin kautta ollenkaan) ja se on todennäköisesti palanut oikosulkuun. Luultavasti myös johtimet ovat saaneet siipeensä.

Vanhan (ja sen oikean) ECU:n saa luultavasti korjattua vaihtamalla transistorin.
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

Joo mutta siinä boxissa on jotain hämminkiä koska siinä jää se kaasukin päälle ja sen se on tehny aina...
Ja se olikin muuten että ennen (muistelin tarkemmin) oikosulkuakin oli tyhjäkäyntiongelmia...
Entisen boxin oikeudesta ei tietoa koska entinen omistaja vaihtanu :oops:
Mites tuo anturi homma :?:

Mittailin tuossa niin + tulee luistimelle kun mutta maa puuttuu :roll:
Luistin läppä aukesi kun maan laitta suoraan akun - navasta...
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Ja se maahan tuli sieltä ECU:n kautta, että taitaa olla sitten ECU:ssa vika. Hajonnut se transistori oikosulussa, niinkuin Ponton selitti. Mites Ponton, onko se varma, että tuollainen transistori hajoaa jos siihen kytketään 12V ilman kuormaa?
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Rupesko muuten käymään tyhjäkäyntiä, kun pistit suoraan akulta maata luistille?
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

Kyllä kävi 2000rpm.
Epäilen sitä boxi hommaa mutta ei se siinä ole hajonnu kun johdot otti yhteen kun samallai oireili ennen sitä...
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

Mites nuo :?:

Se piti kysyäkkin että miten vaikuttaa tuo ilmamäärämittarin potikka tuohon tyhjäkäyntiin ku sitä en oo vielä tark.
Ja vaikuttiko se kampiakselin asentoanturi tuohon kun käsittääkseni sen johto ei menny ku siihen X11 liittimeen

Eli se lämpötila-anturi on siis se 4 napanen ei 2 napanen paksuilla liittimillä TUO:
http://oem.thepartsbin.com/parts/thepar ... 903BOS.JPG
Ja pitääkö mitata liittimistä vai toinen maahan ja toinen liittimeen
Saako tuon sytkäboxilta tulevan kierrosluvun miten mitattua muuta kun kiekkamittarilla :?:
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 319
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

Se piti kysyäkkin että miten vaikuttaa tuo ilmamäärämittarin potikka tuohon tyhjäkäyntiin ku sitä en oo vielä tark.
Vaikuttaa ratkaisevasti, jos sieltä ei tule jännitettä 2 navasta (keskimmäinen), niin ECU ei ohjaa luistia ollenkaan. Samoin on RPM signaalin kanssa. Muut anturit ei tuohon vaikuta.
Mittaa jännite 2 navasta, virtapäällä painele ilmaläppää samalla. Älä ota liitintä kokonaan irti, vaan raota senverran, että mahdut mittaamaan. Mittaa sitten jännite tyhjäkäynnillä, pitäs olla vähän alle 1V.
Ja vaikuttiko se kampiakselin asentoanturi tuohon kun käsittääkseni sen johto ei menny ku siihen X11 liittimeen

Ei mene mihinkään muualle, se on testeriä varten.
Eli se lämpötila-anturi on siis se 4 napanen ei 2 napanen paksuilla liittimillä
Mulla on vain yksi pyöreä liitin, jossa 4 napaa.
Ei jännitteen mittaaminen niin ihmeellistä ole, koska silloin ei voi tehdä oikosulkua kuten virtamittauksessa..
Liittimistä kaksi on jännitteellisiä <5V ja kaksi maata.
Saako tuon sytkäboxilta tulevan kierrosluvun miten mitattua muuta kun kiekkamittarilla
Mittaa jännitemittarilla ja vertaa X11-testiliittimen 1 jännitteeseen. Piuha menee bensapumpun releelle ja jatkaa siitä ECU:lle, napa 25.
Epäilen sitä boxi hommaa mutta ei se siinä ole hajonnu kun johdot otti yhteen kun samallai oireili ennen sitä...
Eikös siinä ollut aluksi piuhat irti, abikot???
Mittailin tuossa niin + tulee luistimelle kun mutta maa puuttuu
Niin, siinähän on se transistori välissä!!!
Eli boxin liitin 20 pitää olla ulkoisesti maadoitettu.
Joo mutta siinä boxissa on jotain hämminkiä koska siinä jää se kaasukin päälle ja sen se on tehny aina...
Onkos sulla vielä se vanha boxi ja voisko sitä vähän katsoa? Pystyn ainakin pöytätestaamaan sen.
jesse kirjoitti:onko se varma, että tuollainen transistori hajoaa jos siihen kytketään 12V ilman kuormaa?
120 varma, P = UI eli 12V ja 10A:lla = 120W, tuolla kun lämmität sitä vähän aikaa. Ei tarvi kokeilla.
Tässä kun oli tuo sulake suojana, niin saattaa olla, että säilyi???
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 319
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

jesse kirjoitti:aika outoa että KE:lle pitää olla kaksi erillistä tyhjäkäyntitunnistusta.
Joo ja se on vielä vikatila, jos ne ei toimi samanaikaisesti.
Jos mulla hajoo joskus kaasuläpän kiinni kytkin, niin siirrän sen piuhan mikrokytkimelle. Tai toisinpäin.
Vastaa Viestiin