VDO Tempomat - matkavakio

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

VDO Tempomat - matkavakio

Viesti Kirjoittaja felmit »

Laite haluaa tietää matkavakion?
eli kysymys
Mikä matkavakioksi (impulsit / km)? Hall anturin mittailut?
Auto oli E300D -95 manuaali laatikolla.
Säätö pitäisi tehdä välille 1 200 - 24 000

Forumilta löysin tälläista: Nopeussignaalin otin alkuperäisestä (pin 11). Pulssiasetuksella 8000 pulssia / maili systeemi toimii hyvin. Kytkeytyy nopeudessa 55 km/h. Pienemmällä pulssiasetuksella 5000 ppm kytkeytyminen n. 40 km/h mutta putosi pois nopeudessa 120 km/h.
Eli tällä laskuopilla se on silloin 5 000 pulssia / km.

Ps. aloin pätkimään tätä kysymysteni tulvaa, jos saisi paremmin asiantuntija apua.
Kts http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 808#182808
Viimeksi muokannut felmit, Ti 26.04.2005 21:58. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
autodidakti
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Vdon tempostat viiksen paikka?

Viesti Kirjoittaja felmit »

Tempostatin asennuksen aika
Ohjauspylvään suojamuovien irroitus, miten? Saisi ohjausviiksen paikalleen.
Eikös orginali paikka ole monitoimiviiksen takana, ehkä noin klo 11 asennossa

Ps. aloin pätkimään tätä kysymysteni tulvaa, jos saisi paremmin asiantuntija apua.
Kts http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 808#182808
autodidakti
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Re: Vdon tempostat viiksen paikka?

Viesti Kirjoittaja Jani »

felmit kirjoitti:Tempostatin asennuksen aika
Ohjauspylvään suojamuovien irroitus, miten? Saisi ohjausviiksen paikalleen.
Eikös orginali paikka ole monitoimiviiksen takana, ehkä noin klo 11 asennossa

Ps. aloin pätkimään tätä kysymysteni tulvaa, jos saisi paremmin asiantuntija apua.
Kts http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 808#182808
Ratti irti, monitoimiviiksi irti, sitten lähtee suojus vetämällä pois (muistaakseni).
Suojuksessa näkyy sisäpuolella paikka johon kairataan kolo.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

vdo tempostat asiantuntijat, kytkinpolkimen mikron kytkentä?

Viesti Kirjoittaja felmit »

Mitens jarruvalon katkaisimen ja kytkin polkimeen lisätävän mikron kytkentä?
Vdon kytkentä ohjeen mukaan ( http://www.lowtension.com/pdf/cruiseconuk.pdf s. 20), Vdon ruskea johto 4A sulakkeen kanssa jarruvalonkatkaisimen ensimmäiseen nastaan, toisesta nastasta lähtee johto sekä jarruvalolle että kytkinpolkimeen lisättävään mikrolle, josta palaa tieto Vdon boksille.
(Annetaan lisäohje, jos jarruvalokytkimelle tulee jatkuva +, on asennettava rele jänniteen syöttöä varten. Ilmeisesti niihin autoihin, missä jarruvalo palaa ilman virta-avainta, virta jäisi "makaamaan" Vdon boksiin)

Miten tämä voi toimia?

Forumilla (haulla löysin) sanottiin vanhemman laitteen toiminasta näin:
Haistelee normaalitilassa jarrupolkimen jarruvalokytkimen ja polttimon välistä jännitettä. Jos poljin ei painettu, ottaa - potentiaalin polttimon läpi (jos lamppu rikki, ei tempomat toimi). Kun poljinta painetaan, + potentiaali ja tempomat putoaa pois).
Eli selviäishän tuo kokeilemalla, mutta...
Ensinnäkin, Onko jarrupolkimen ohjaus virralla vai maalla...
Ymmärrtäisin, että Vdon boksi täytyy saada tieto sekä kytkin- että jarrupolkimelta.
Asennettava lisämikro kytkinpolkimella on kytketty asennossa kytkinpolkimen ollessa lepoasennossa, eli se saa silloin maata jarruvalolampun kautta. Polkaisen kytkimen pohjaan, kytkentä katkeaa ja tasanopeus-säädin lakkaa toimimasta?
Entäs, jos polkaisenkin jarrupoljinta, eikös silloin Vdon boksi saa virtaa, jos jarruvaloa ohjataan virralla? Siis toimiiko Vdon boksi välillä virralla ja välillä ei millään?
Huomaatteko, mikä sähkömies täällä 8)
Entäs vikavalo, häiriintyykö?
autodidakti
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Re: vdo tempostat asiantuntijat, kytkinpolkimen mikron kytke

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

felmit kirjoitti:Asennettava lisämikro kytkinpolkimella on kytketty asennossa kytkinpolkimen ollessa lepoasennossa
Onko varma? Semmoisiakin kytkimiä nimittäin on, jotka ovat off-asennossa napin ollessa alhaalla.
Tempomaatista en tiijä mittään.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

vdo tempostat asiantuntijat, kytkinpolkimen mikron kytkentä?

Viesti Kirjoittaja felmit »

Vdon kytkentä ohjeen mukaan ( http://www.lowtension.com/pdf/cruiseconuk.pdf ) s. 18 kohdassa 3.5 Installation of the Clutch Switch sanoo mikron keskimmäiseen nastaan sanat "To remain".
Eli mikrossa on kyllä tämä mahdollisuus; "jotka ovat off-asennossa napin ollessa alhaalla."
Silloinhan tapahtuisi sähköisesti (ymmärtääkseni) jarrua painaesssa ainoastaan jarruvalo syttyminen, koska paluu tieto ei pääsisi Vdon boksille
Viimeksi muokannut felmit, Ti 26.04.2005 22:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
autodidakti
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vdon tempostat viiksen paikka?

Viesti Kirjoittaja felmit »

Jani kirjoitti:Ratti irti, monitoimiviiksi irti, sitten lähtee suojus vetämällä pois (muistaakseni).
Suojuksessa näkyy sisäpuolella paikka johon kairataan kolo.
Kiitos!
Viiksi on paikoillaan!
Haulla löysin myös dealerin hyvän vinkin: "torx 30 avain tarvitaan".

Eli käytetty työjärjestys:
Akun -kenkä irti
Apparin jalkatilasta punainen 10 napainen liitin irti
Ratin takaa kaksi torxia (30) auki, piuhat irti ja airbag oli "sylissä"
10 mm kuusiokolohylsy pulttipistoolilla auki, (kohta merkattuna) ratti ulos
2 kpl pientä risti (ph1) kantaista ruuvia irti, muovinen piuhojen kierrätys laite pois, sitä ennen jalkatilan potkusuojat irti ja monitoimiviiksen ja bag/torven piuhat liitoksesta auki. (liitokset poikkiputken ympärillä + nippuside ohjauspylväästä löysälle)
3 kpl risti (ph2) ruuvia irti. alumiininen kehys ja monitoimiviiksi ja suojus tulee hienosti esille.
Varsinaista paikkaa en suojuksesta löytänyt, mutta ei siinä ole paljon mahdollisuuksia, jos ratin vasemalle puolen viiksen mielii laittaa.
Näkyi muuten viiksi olevan ainakin sprinterissä ja väyrysessa samoilla holleilla, mihin asensin :P
autodidakti
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

vdo tempostat asiantuntijat, kytkinpolkimen mikron kytkentä?

Viesti Kirjoittaja felmit »

laitetaanko kylmänrauhallisesti ohjeen mukaan ja savun hälvettyä tarkistetaan liitokset? :(
Viimeksi muokannut felmit, Ti 26.04.2005 22:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
autodidakti
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Mauri H. kirjoitti:Eikös nämä kaikki kolme lähes samaa asiaa koskevaa topiccia olisi voinut alunperinkin yhdistää yhdeksi?
Moderaattorit haluaa laittaa takaisin pötköksi tämän aiheen, otsikoista selviää, mistä osaalueesta on kysymys. (muokattu jälkikäteen asian selventämiseksi)
Viimeksi muokannut felmit, Ti 26.04.2005 22:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
autodidakti
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Eikös nämä kaikki kolme lähes samaa asiaa koskevaa topiccia olisi voinut alunperinkin yhdistää yhdeksi?
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Jep!
Olen samaa mieltä, mutta ilmeisesti tämä pelotti, kun en saanut yhteen topiciin vastauksia, jossa kaikki kysymykset oli peräkkäin. KTS. http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 808#182808
Nyt olen saanut viidestä kysymyksestä kolmeen jo selkeät toimintaohjeet!
:D :D :D
Eli kysymys kerrallaan tuntuu toimivan paremmin!
Huomaan myös hakua käyttämällä, että osa näistä kysymyksistä on ollut täällä jo aiemmin, vastauksia niihin ei ole kirjoitettu.
Joten omalta osalta aion kysymykseeni tarjota vastauksen, jos sen jostain löydän tai kokeilemalla löydän oikean vaihtoehdon

Joten annetaampa tämän ketjun päättyä ja siirrytään alkuperäiseen vastausten kanssa rauhan säilyttämiseksi 8)
autodidakti
Vastaa Viestiin