W111 Coupen jenkkivalot

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Matti Äyräväinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ma 24.11.2003 14:47

W111 Coupen jenkkivalot

Viesti Kirjoittaja Matti Äyräväinen »

Katsastusinssi heitti kysymyksen, johon en osannut vastata: Mitkä valot ovat nuo sisemmät "vilkut"?
Kyseessä siis W111 Coupe -61 jenkkiversio. Valokatkaisijassa on ainoastaan 3 asentoa: parkit, ajovalot ja tietenkin valot pois. Kyseiset "vilkut/parkit" eivät syty mistään. Polttimot (yksinastaiset) ovat ehjät ja piuhat eivät tule ulommilta vilkku/parkki lampuilta.
Mitkä valot ovat kyseessä?

Matti Äyräväinen

PS. Leima tuli.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Hmm. Omassa autossani ne ainakin syttyvät valokatkaisijan ollessa parkki-asennossa.
Koetas kääntää katkaisijasta päälle "saksanparkit" eli syttyivätkös ne nyt kääntämällä valokatkaisijaa 0-asennosta vastapäivään?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13290
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

karra kirjoitti:Eli niiden tuplavalojen lisäksi jenkkiversioissa on ne pienet salmiakkivalot aina valkoisia, ja toimimattomia, parkit ja vilkut on niissä "torpedovaloissa" vai miten Daaz ne kuvasikaan. Lisäksi sivuilla kuuluu olla ne marker-heijastimet jenkkimallissa siis. Jenkkiversiossa rekisterikilven valot on kilven molemmin puolin, ei puskurissa kuten euromalleissa. Puskurien pystykoristeet tuli joko 1968 tai 1969 siis jenkkimalliin kuten niskatuetkin samoihin aikoihin (turvallisuus?? ).

Tekniikasta sen verran että 3.5 litran kasia myytiin vuoden 1969 puolella jenkeissä mutta mallivuosi oli jo 1970.
Näin höpisin tästä aiemmin tuolla "Autolöytöjä kotimaasta"-topicissa. Ilmeisesti erilaisia versioita on ollut olemassa. Ne torpedovalothan on sellaiset "dagmar" tyyppiset kuten Aku P.:llä mutta itselläni vilkut ja parkit on sellaisissa sumuvalojen näköisissä "lisävaloissa".
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Matti Äyräväinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ma 24.11.2003 14:47

Viesti Kirjoittaja Matti Äyräväinen »

Koetas kääntää katkaisijasta päälle "saksanparkit" eli syttyivätkös ne nyt kääntämällä valokatkaisijaa 0-asennosta vastapäivään?[/quote]

Valokatkaisija kääntyy 0-asennosta ainoastaan myötäpäivään, 2 pykälää. Ulommissa on siis vilkut ja parkit. Kaikki 4 ovat kirkkaita. Ajovalojen yhteydessä ei ole parkkeja. Johtosarja ja koko auto oli hankittaessa räpeltämätön.

Matti äyräväinen
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

karra kirjoitti:löytöjä kotimaasta"-topicissa. Ilmeisesti erilaisia versioita on ollut olemassa. Ne torpedovalothan on sellaiset "dagmar" tyyppiset kuten Aku P.:llä mutta itselläni vilkut ja parkit on sellaisissa sumuvalojen näköisissä "lisävaloissa".
Niin, siis mulla on nuo "sitruunanpuristimen" muotoiset vilkut tuossa maskin ja lamppujen välissä. Sitten sisemmissä salmiakkivaloissa on parkit ja uloimmissa salmiakkivaloissa vilkut.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Pitää vilkaista tänään oman coupeni "käyttöohjekirjaa" siinä näyttäisi olevan sähkökuvat, josko ne antaisivat selvyyttä asiaan. Täytyy vilkaista myös paria korjauskäsikirjaa.

Edit: Löysin sitten toistakymmentä 50-70-lukujen mersujen sähkökuvaa, kaikki Jenkki-malleista. Parhaassa oli kuva, jossa w108 seisoi nokka kuvaajaan päin "torpedot" törröttäen, mutta yhdestäkään kirjan sähkökuvasta ei noita valoja sitten löytynytkään.

Helpottaisi jos tietäisi lampuille menevien johtojen värikoodin, voisi sitten selvitellä sen perusteella sähkökuvista lamppujen alkuperäistä funktiota.

Omasta coupestani edellinen omista oli nuo tötteröt jo riisunut, joten siitäkään ei ole apua.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Vastaa Viestiin