Elikkäs Mersuparka (s202) oli joutunut ajokortin kakkososaa ajavan kuskin hyppysiin ja kesken liukastelun oli ilmestynyt otsikonmukaiset valot näkyviin. Virrat pois ja takaisin auttoi, eivätkä valot enään syttyneet. Valoista huolimatta ABS kuulemma toimi.
Mahdollistahan tietysti on, että radalla ollut vesi-öljysotku on liannut jotain mitä ei olisi pitänyt ja johtui siitä. Toisaalta autoon on jo aikaisemmin ASR:n maadoituksia rassailtu huollon dokumenttien mukaan (silloin oireet olivat että luistonesto haukkaa niin paljon virtaa että ajovalot vilkkuvat ASR:n valon tahdissa).
Kannattaako huolestua? Käydä ottamassa vikakoodit? Vai onko jotain helppoja kohteita jota voisi tarkastaa?
Tällainen ketju aihetta lähelle löytyi haulla.
http://212.83.117.146/~mersu/forum/view ... ht=bas+abs
Olisiko C-koppasessa samanlainen "Relay box" kun linkin Väyrysessä, jonka maadoituksia kannattaisi kihnutella? Missä nuo maadoitukset ylipäätänsä pitäisi löytyä? Missä ABS:n anturit sijaitsevat? Voivatko hermostua tuosta radalla roiskuvasta öljysotkusta?
BAS/ASR- ja ABS-vikavalot ilmaantuivat liukasradalla
BAS/ASR- ja ABS-vikavalot ilmaantuivat liukasradalla
C180T (S202) -99
Itseasiassa ukkeli oli kuulemma sanonut että suurin osa autoilijoista ei osaa hyödyntää abs:iä, minkä takia on hyvä käydä tuolla kokeilemassa niitä.Muffler kirjoitti:Jos vaan mitenkään mahdollista niin menee sinne kakkosvaiheeseen autolla jossa ei ole mitään apuvälineitä kuten abs yms. Muuten on liian helppoa eikä opi mitään.
Muuten ukko olikin sitten ollut ihan pihalla, mm. manannut suunnattomia vaikeuksia talviajoon kun auto on takavetoinen ja siinä on leveät renkaat (ko. kuski ajeli takavetoisella mesellä jo koko talven ilman ongelmia). Mistähän lienee päätellyt talvirengastuksen koonkin kesärenkaita katselemalla?
Mitä tulee itse testiin, niin oli kuulemma kovin liukasta - turhankin liukasta. Kurviin oli pystynyt ajamaan alle kolmea kymppiä eikä luistojen oikomista kuulemma harjoiteltu vaan ajettiin uudestaan hitaammalla kaasulla kunnes ei luistellut ollenkaan.
C180T (S202) -99
Meillä nopeutta nostettiin kunnes mutka meni suoraksi. Ajoin sen useasti läpi nelipyöräluistossa. Sitten ylläpitäjä kävi lurauttamassa lisää öljyä mutkan alkupaikkaan jonka seurauksena auto ei edes yrittänyt kääntyä vaan meni sukkana läpi.
Eli ideana oli etsiä omat rajansa. Pari naisihmistä esitti hauskoja piruetteja 100A datsuneilla yms. raadoilla. Tuntui jarrut kovin takapainoisilta kun suoraa jarrutusta 60km/h nopeudesta harjoitellessa autot pyörivät piruetteja. Ei se helppoa ollut itselläänkään koska pinta oli epätasaisesti liukas joka heitti auton lievään sivuluisuun. Meikäläinen oli tosin ajanut sen 20tkm jo ensi kesän aikana joten luistojen korjaus oli helppoa.
Eli ideana oli etsiä omat rajansa. Pari naisihmistä esitti hauskoja piruetteja 100A datsuneilla yms. raadoilla. Tuntui jarrut kovin takapainoisilta kun suoraa jarrutusta 60km/h nopeudesta harjoitellessa autot pyörivät piruetteja. Ei se helppoa ollut itselläänkään koska pinta oli epätasaisesti liukas joka heitti auton lievään sivuluisuun. Meikäläinen oli tosin ajanut sen 20tkm jo ensi kesän aikana joten luistojen korjaus oli helppoa.