Kampiakselin pultti ei aukea edes pulttipyssyllä, ideoita???
Kampiakselin pultti ei aukea edes pulttipyssyllä, ideoita???
Kone on siis tuo 2.3-16 ja kampiakselin etupäässä oleva pultti pitäis saada auki. Vuokrasin tuota varten oikein pulttipyssyn RK:sta, mutta eipä se sillä heltiä. Kompura on 8bar/50L ja pulttipysyy Beta. Kompurakauppias puhu aikoinaan että pulttipyssy ei suuria paineita tarvii... tiedä sitten oliko vain myyntipuhe
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
En tiedä mitä tuolla voimahylsyllä tarkoitat, mutta laadukas hylsy on ja ei mitään jatkoja. Meinaatko dealer, että liian pieni paine vai säiliö? Milläs tuon pultin sitten saa auki jossei pyssyllä? Ei viittis tuota 300-400 newtonmetriä kohdistaa vaihteistolle/kytkimelle/perällä/vetareille. Hajooko startti/hammaskehä jos lukitsee tuon pultin jatkovarrella johonkin esim. runkopalkkiin ja koittaa aukaista startilla?
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Kaikista parhaan väännön saa kun vääntää käsin pitkällä varrella, kun saa koneen lukittua. Ei pitäisi tulla mitään vaurioita vaikka kokeilet jarrulla pitää kun toinen vääntää piiitkällä varrella. Yleensä vain kytkin tai jarru ei pidä.
Näissä normi pulttikoneissa ei tahdo vääntö riittää jos joku on tosissaan kiinni vaikka olisi miten hyvä kone. Ja kompura kuulostaa aika pieneltä.
Toinen vaihtoehto on se startilla napautus, mutta kannattaa olla varovainen ettei tuu enemmän vahinkoa kuin hyötyä.
Näissä normi pulttikoneissa ei tahdo vääntö riittää jos joku on tosissaan kiinni vaikka olisi miten hyvä kone. Ja kompura kuulostaa aika pieneltä.
Toinen vaihtoehto on se startilla napautus, mutta kannattaa olla varovainen ettei tuu enemmän vahinkoa kuin hyötyä.
Joku mersupurkaamo??
Ei ala pauke laantua, mutta voisiko tosiaan olla noin että tuo tavallinen hylsy "antaa myöden" sen verran että pulttiin kohdistuva isku ei ole tarpeeksi napakka?
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Jos sulla on oikee voimahylsy ja tehokas pulttitykki nin aukee kyllä ihan varmasti.XUX63 kirjoitti:Ole onnellinen kun pysyy kiinni
Edittiä: niin, anna pyssyn laulaa vaikka usko loppuis, niin meinas käydä mullakin kun 24v:n pulttia irroitettiin korvaavaksi osaksi 12v-koneeseen.
Jos taas pilipali pulttikonen niin parempi vääntää käsin.....
Ei riko paikkoja

Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
OM616:sta (240 d) aukaistiin startilla. Tukevasti hylsy ja väännin kiinni ja kaveri tuki sitä startin aikana pitkällä rengasraudalla ettei pääse luiskahtamaan pois paikoiltaan. Tiukassa oli mutta lähti kuitenkin...
Pasi
Skoda Octavia Combi 1,9 TdI -03
Suzuki A100 -74
Ex. W124 300TDT -92
Ex. W124 200d -90
Ex. W202 C 200 T CDI A -00
Ex. W123 240d turbo -84
Skoda Octavia Combi 1,9 TdI -03
Suzuki A100 -74
Ex. W124 300TDT -92
Ex. W124 200d -90
Ex. W202 C 200 T CDI A -00
Ex. W123 240d turbo -84
Startti on pätevä aukaisija siihen pulttiin. Itsekin kokeilleena ei voi kuin suositella.
Se pultti kyllä aukeaa kunnon pyssyllä. Laadukkaan iskevät yli 1000Nm, sillä pienemmät pultit aukeaa molempiin suuntiin.
Letkun paksuus ja paine vaikuttaa pulttipyssyn tehoon todella paljon. 10 baria on ihan hyvä paine, se laskee kuitenkin letkussa sen verran, ettei sitä tule liikaa.
Kokeilisin kuitenkin ensin startilla
Noille pulteille löytyy kyllä koneet joilla ne aukeaa. Itse avasin viime kesänä Scanian kampiakselin päätypultin. Pultti oli 63mm kannalla ja hylsysy oli 1 1/4 tuuman. Ei ensin auennut, mutta sitten kävin hakemassa kunnon letkun ja pultti aukesi kuin tyhjää. Pulttikone oli muuten jotakuinkin niin iso, kuin kantaa jaksoi.
Se pultti kyllä aukeaa kunnon pyssyllä. Laadukkaan iskevät yli 1000Nm, sillä pienemmät pultit aukeaa molempiin suuntiin.

Letkun paksuus ja paine vaikuttaa pulttipyssyn tehoon todella paljon. 10 baria on ihan hyvä paine, se laskee kuitenkin letkussa sen verran, ettei sitä tule liikaa.
Kokeilisin kuitenkin ensin startilla
Noille pulteille löytyy kyllä koneet joilla ne aukeaa. Itse avasin viime kesänä Scanian kampiakselin päätypultin. Pultti oli 63mm kannalla ja hylsysy oli 1 1/4 tuuman. Ei ensin auennut, mutta sitten kävin hakemassa kunnon letkun ja pultti aukesi kuin tyhjää. Pulttikone oli muuten jotakuinkin niin iso, kuin kantaa jaksoi.

Mutta eikös tuossa ole vaarana tiivisteiden tai jonkun muun osan vahingoittuminen jos lämpöä antaa...
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
No tuoootaaa, jos et ole havainnut asiaa niin pulttipyssy hakkaa kyllä ihan jottamoisen avokätisesti pulttia johon sitä tarjotaan. Vasaralla naputtelu vastaa tässä tapauksessa lähinnä puhaltamistaMuffler kirjoitti:MItä jos laittaa suoran varren siihen hylsyyn ja napauttaa vasaralla terävän iskun.
Teräs päästyy jos sitä kuumentaa liikaa, eli menee pehmeäksi.

Eikös kyse ollut punaiseksi hehkuttamisestaHVM kirjoitti:No tuoootaaa, jos et ole havainnut asiaa niin pulttipyssy hakkaa kyllä ihan jottamoisen avokätisesti pulttia johon sitä tarjotaan. Vasaralla naputtelu vastaa tässä tapauksessa lähinnä puhaltamistaMuffler kirjoitti:MItä jos laittaa suoran varren siihen hylsyyn ja napauttaa vasaralla terävän iskun.
Teräs päästyy jos sitä kuumentaa liikaa, eli menee pehmeäksi.. Ruuvilukite menee jauhoksi siinä 300-400 asteessa, ei siinä rauta tiedä vielä mitään.

W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Nusnus, melkein punaiseksiMuffler kirjoitti:Eikös kyse ollut punaiseksi hehkuttamisestaHVM kirjoitti:No tuoootaaa, jos et ole havainnut asiaa niin pulttipyssy hakkaa kyllä ihan jottamoisen avokätisesti pulttia johon sitä tarjotaan. Vasaralla naputtelu vastaa tässä tapauksessa lähinnä puhaltamistaMuffler kirjoitti:MItä jos laittaa suoran varren siihen hylsyyn ja napauttaa vasaralla terävän iskun.
Teräs päästyy jos sitä kuumentaa liikaa, eli menee pehmeäksi.. Ruuvilukite menee jauhoksi siinä 300-400 asteessa, ei siinä rauta tiedä vielä mitään.



- peteracing
- Vakiokalustoa
- Viestit: 496
- Liittynyt: To 19.08.2004 19:43
irrotus...
näin...
1. lämmitys:kuumailma puhaltimella kuumaksi ei pillillä ettei lämpene liikaa
2.lyönti: pultin päähän lyöt aivan raivona pari kertaa
...siis jos pääset hyvin lyömaan ja oot purkanu kamat eestä
3. voima hylsy siihen pyssyyn ja hakkaat ja hakkaat ja aina välillä keräät paineet pyttyyn...muista ettei 5 min oo vielä paljonkaan...
pitkällä varrella aukee kyllä pultit mut ei kytkimet eikä jarrut tommosessa paikassa pidä...
1. lämmitys:kuumailma puhaltimella kuumaksi ei pillillä ettei lämpene liikaa
2.lyönti: pultin päähän lyöt aivan raivona pari kertaa

3. voima hylsy siihen pyssyyn ja hakkaat ja hakkaat ja aina välillä keräät paineet pyttyyn...muista ettei 5 min oo vielä paljonkaan...
pitkällä varrella aukee kyllä pultit mut ei kytkimet eikä jarrut tommosessa paikassa pidä...

power is nothing without control...
No nyt lähti! Vähän annoin kuumailmapuhaltimella lämpöä ja liottelin irrotusaineessa. Nyt tarttis sitten hommata kunnon momenttiavain että saa kiinnikkin joskus. Onko suosituksia?
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/