Kampiakselin pultti ei aukea edes pulttipyssyllä, ideoita???

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Kampiakselin pultti ei aukea edes pulttipyssyllä, ideoita???

Viesti Kirjoittaja jesse »

Kone on siis tuo 2.3-16 ja kampiakselin etupäässä oleva pultti pitäis saada auki. Vuokrasin tuota varten oikein pulttipyssyn RK:sta, mutta eipä se sillä heltiä. Kompura on 8bar/50L ja pulttipysyy Beta. Kompurakauppias puhu aikoinaan että pulttipyssy ei suuria paineita tarvii... tiedä sitten oliko vain myyntipuhe
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18197
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kompura lienee liian pieni.
Onhan sinulla "voimahylsy" ilman jatkovarsia käytössä ?
wiimax.fi
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Eikös kaikki alle 20mm pultit aukea molempiin suuntiin :twisted:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

En tiedä mitä tuolla voimahylsyllä tarkoitat, mutta laadukas hylsy on ja ei mitään jatkoja. Meinaatko dealer, että liian pieni paine vai säiliö? Milläs tuon pultin sitten saa auki jossei pyssyllä? Ei viittis tuota 300-400 newtonmetriä kohdistaa vaihteistolle/kytkimelle/perällä/vetareille. Hajooko startti/hammaskehä jos lukitsee tuon pultin jatkovarrella johonkin esim. runkopalkkiin ja koittaa aukaista startilla?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18197
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Voimahylsyllä" tarkoitan paksuseinämäistä (mustaa) hylsyä joka on tarkoitettu käytettäväksi pulttipyssyn kanssa.
Riittääkö tuotto kompurassa, ettei pyssyn pauke ala heti pikkuhiljaa laantua kun taot sillä ?

Mitsubishien koneissa paikat kestää startilla avaamisen, tiedä sitten Mersusta.
wiimax.fi
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kaikista parhaan väännön saa kun vääntää käsin pitkällä varrella, kun saa koneen lukittua. Ei pitäisi tulla mitään vaurioita vaikka kokeilet jarrulla pitää kun toinen vääntää piiitkällä varrella. Yleensä vain kytkin tai jarru ei pidä.

Näissä normi pulttikoneissa ei tahdo vääntö riittää jos joku on tosissaan kiinni vaikka olisi miten hyvä kone. Ja kompura kuulostaa aika pieneltä.
Toinen vaihtoehto on se startilla napautus, mutta kannattaa olla varovainen ettei tuu enemmän vahinkoa kuin hyötyä.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Ei ala pauke laantua, mutta voisiko tosiaan olla noin että tuo tavallinen hylsy "antaa myöden" sen verran että pulttiin kohdistuva isku ei ole tarpeeksi napakka?
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Ja lisäksi tavallinen hylsy voi tulla silmille kun koneella kovin kauan hakkaa. Ne palaset lähtee sitten lujasti.....
Joku mersupurkaamo??
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Ole onnellinen kun pysyy kiinni :wink:

Edittiä: niin, anna pyssyn laulaa vaikka usko loppuis, niin meinas käydä mullakin kun 24v:n pulttia irroitettiin korvaavaksi osaksi 12v-koneeseen.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

XUX63 kirjoitti:Ole onnellinen kun pysyy kiinni :wink:

Edittiä: niin, anna pyssyn laulaa vaikka usko loppuis, niin meinas käydä mullakin kun 24v:n pulttia irroitettiin korvaavaksi osaksi 12v-koneeseen.
Jos sulla on oikee voimahylsy ja tehokas pulttitykki nin aukee kyllä ihan varmasti.

Jos taas pilipali pulttikonen niin parempi vääntää käsin.....
Ei riko paikkoja :roll:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Pasi H
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 275
Liittynyt: Ti 11.05.2004 15:08
Paikkakunta: Kiuruvesi

Viesti Kirjoittaja Pasi H »

OM616:sta (240 d) aukaistiin startilla. Tukevasti hylsy ja väännin kiinni ja kaveri tuki sitä startin aikana pitkällä rengasraudalla ettei pääse luiskahtamaan pois paikoiltaan. Tiukassa oli mutta lähti kuitenkin...
Pasi

Skoda Octavia Combi 1,9 TdI -03
Suzuki A100 -74

Ex. W124 300TDT -92
Ex. W124 200d -90
Ex. W202 C 200 T CDI A -00
Ex. W123 240d turbo -84
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Startti on pätevä aukaisija siihen pulttiin. Itsekin kokeilleena ei voi kuin suositella.

Se pultti kyllä aukeaa kunnon pyssyllä. Laadukkaan iskevät yli 1000Nm, sillä pienemmät pultit aukeaa molempiin suuntiin. :wink:

Letkun paksuus ja paine vaikuttaa pulttipyssyn tehoon todella paljon. 10 baria on ihan hyvä paine, se laskee kuitenkin letkussa sen verran, ettei sitä tule liikaa.

Kokeilisin kuitenkin ensin startilla

Noille pulteille löytyy kyllä koneet joilla ne aukeaa. Itse avasin viime kesänä Scanian kampiakselin päätypultin. Pultti oli 63mm kannalla ja hylsysy oli 1 1/4 tuuman. Ei ensin auennut, mutta sitten kävin hakemassa kunnon letkun ja pultti aukesi kuin tyhjää. Pulttikone oli muuten jotakuinkin niin iso, kuin kantaa jaksoi. 8)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18197
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ai niin, jos pultti on lukkoliimalla kiinni, lämmitä kanta melkein punaiseksi ja lyötä sitten auki.
wiimax.fi
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Mutta eikös tuossa ole vaarana tiivisteiden tai jonkun muun osan vahingoittuminen jos lämpöä antaa...
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

jesse kirjoitti:Mutta eikös tuossa ole vaarana tiivisteiden tai jonkun muun osan vahingoittuminen jos lämpöä antaa...
No eikös se ole hölmöläisen hommaa jättää se muutaman euron stefa vaihtamatta jos pyörän irrottaa? :roll:
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

MItä jos laittaa suoran varren siihen hylsyyn ja napauttaa vasaralla terävän iskun.
Teräs päästyy jos sitä kuumentaa liikaa, eli menee pehmeäksi.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Muffler kirjoitti:MItä jos laittaa suoran varren siihen hylsyyn ja napauttaa vasaralla terävän iskun.
Teräs päästyy jos sitä kuumentaa liikaa, eli menee pehmeäksi.
No tuoootaaa, jos et ole havainnut asiaa niin pulttipyssy hakkaa kyllä ihan jottamoisen avokätisesti pulttia johon sitä tarjotaan. Vasaralla naputtelu vastaa tässä tapauksessa lähinnä puhaltamista :lol: . Ruuvilukite menee jauhoksi siinä 300-400 asteessa, ei siinä rauta tiedä vielä mitään.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

HVM kirjoitti:
Muffler kirjoitti:MItä jos laittaa suoran varren siihen hylsyyn ja napauttaa vasaralla terävän iskun.
Teräs päästyy jos sitä kuumentaa liikaa, eli menee pehmeäksi.
No tuoootaaa, jos et ole havainnut asiaa niin pulttipyssy hakkaa kyllä ihan jottamoisen avokätisesti pulttia johon sitä tarjotaan. Vasaralla naputtelu vastaa tässä tapauksessa lähinnä puhaltamista :lol: . Ruuvilukite menee jauhoksi siinä 300-400 asteessa, ei siinä rauta tiedä vielä mitään.
Eikös kyse ollut punaiseksi hehkuttamisesta :D
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Muffler kirjoitti:
HVM kirjoitti:
Muffler kirjoitti:MItä jos laittaa suoran varren siihen hylsyyn ja napauttaa vasaralla terävän iskun.
Teräs päästyy jos sitä kuumentaa liikaa, eli menee pehmeäksi.
No tuoootaaa, jos et ole havainnut asiaa niin pulttipyssy hakkaa kyllä ihan jottamoisen avokätisesti pulttia johon sitä tarjotaan. Vasaralla naputtelu vastaa tässä tapauksessa lähinnä puhaltamista :lol: . Ruuvilukite menee jauhoksi siinä 300-400 asteessa, ei siinä rauta tiedä vielä mitään.
Eikös kyse ollut punaiseksi hehkuttamisesta :D
Nusnus, melkein punaiseksi :lol: Lienee korjaamotermi lämmittämiselle, en tiedä kun olen keittäjä. :roll: Kertoo ne viisastelijat varmaan kohta :lol: .
Avatar
stanger
Mersumies
Mersumies
Viestit: 763
Liittynyt: La 20.11.2004 19:07
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

niin,varoppa tosiaan silmiäs jos hakkaat sitä tavallisella hylsyllä....
tekkeepi rumaa jälkeä jos hylsä hajoaa :shock:



(itse käyttäsin ainakin oikeita mustia hylsiä...)
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18197
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei punaiseksi tarvi lämmittää, senverran vaan että lukkoliima antaa periksi.
Sitten lähtee nätisti, sama juttuhan on esim. mersun takalavetin puslien pulttien kanssa; pitkä pultti mutta lämmittäminen auttaa.
wiimax.fi
Avatar
NFS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Su 10.10.2004 15:53
Paikkakunta: Nivala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NFS »

Omassa 2,3-16v:ssä oli kyseinen pultti myös tiukassa, omalla Yama:n pultti pysyllä ei inahtanutkaan. Kaverilta sai lainaan ison yli1000Nm vääntävän pulttipysyn ja pultti aukes kuin tyhjää. Hommaa järeämpi pultti pyssy niin aukeaa varmasti.
Avatar
peteracing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 19.08.2004 19:43

irrotus...

Viesti Kirjoittaja peteracing »

näin...
1. lämmitys:kuumailma puhaltimella kuumaksi ei pillillä ettei lämpene liikaa
2.lyönti: pultin päähän lyöt aivan raivona pari kertaa :twisted: ...siis jos pääset hyvin lyömaan ja oot purkanu kamat eestä
3. voima hylsy siihen pyssyyn ja hakkaat ja hakkaat ja aina välillä keräät paineet pyttyyn...muista ettei 5 min oo vielä paljonkaan...

pitkällä varrella aukee kyllä pultit mut ei kytkimet eikä jarrut tommosessa paikassa pidä... :roll:
power is nothing without control...
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

No nyt lähti! Vähän annoin kuumailmapuhaltimella lämpöä ja liottelin irrotusaineessa. Nyt tarttis sitten hommata kunnon momenttiavain että saa kiinnikkin joskus. Onko suosituksia?
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

Vedät sillä pyssyllä kiinni tehot tapissa...
Vastaa Viestiin