Xenon- valoa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tomaatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 26.02.2004 11:41
Paikkakunta: yläne

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

eemeli kirjoitti:Nyt tuli tieto asiasta, ettei katsastuksen hylkäämiseen ole perusteita, jos seuraavat edellytykset täyttyvät:
1995 tai ennen sitä ensirekisteröidyssä autossa pitää olla ajovalojen pesurit.
1996-1999 ensirekisteröidyssä autossa pitää olla ajovalojen korkeudensäätö ja pesurit.
10/2000 tai sen jälkeen ensirekisteröidyssä autossa pitää olla automaattinen ajovalojen korkeudensäätö (tasonsäätökin käy jos on hyväksytty) ja pesurit.
Näin siis AKE:n virkailija minulle totesi.
Kaikista autoistani olen repinyt lampunpesurit pois eikä vielä ole kyllä huomauteltu.
124 250REE -86
GSX-R1000 -04
Polaris sportman 800 -05
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

eihän ne vanhoissa autoissa pakolliset ole paitsi jos laitat kaasupurkausvalot.
Avatar
eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 304
Liittynyt: Ti 17.02.2004 20:20
Paikkakunta: Vesilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Joo, kaasupurkausvalon kanssa pesuri on aina katsastuksessa pakollinen.
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Nyt on sitten tenavaan laitettu Xenonit. Kuvat oli niin surkeita, ettei niitä kehtaa laittaa näkyviin, mutta tallilla seinäänpäin valokuviota verratessa, oli valovoima ero huomattava. Vielä ei tietenkään ole kokemusta pimeästä, mutta katsotaan josko tossa illalla löytäis sopivan testauspaikan, vois tehdä pikkuisen TM:n verailua :wink: :wink:

Kun noita w202:sen valoja jo on täälläkin tullut haukuttua, jopa omissakin kirjoituksissa, näyttää siltä, ettei nykytekniikka ainakaan pahasti huononna valoja 8) 8)

Ja eemelille kiitos nopeasta toimituksesta ja laadukkaan tuntuisesta setistä
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

missähän hinnoissa pyörii H4 kantaa sopivat sarjat? toulla www.xenonvalot.com :issa on aika kalliita.
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Mika.T kirjoitti:missähän hinnoissa pyörii H4 kantaa sopivat sarjat? toulla www.xenonvalot.com :issa on aika kalliita.
Piiltema? :roll: Ainakin joskus niidenkin huussikatalookissa oli noita kaupan, hinta oli mielestäni halvempi.
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

No niin, nyt on sitten viralliset laboratoriotestit :wink: suoritettu ja erittäin puolueelliset tulokset rustattu. Eli tenavan jo erittäin huonoja ajovaloja oli tarkoitus päivittää nykyaikaisemmiksi ja nyt ensimmäisten pimeällä ajojen jälkeen oli huomattava seuraavaa.
Ajovalojen näkyvä kantama ei juurikaan parantunut, mutta mikä tärkeämpää, kaikki liikennemerkit, ajoratamerkinnät, tien vieressä kulkijat jne, näkyivät erittäin hyvin. Valon väri tuntui olevan semmoinen, ettei se rasittanut juurikaan silmiä, eikä liene ainakaan minulla epäselvyyttä, oliko konversio kannattava. Itse olen joskus aikoinaan kokeillut autolla hirven kestävyyttä, joten ainakin itse arvostan noita seikkoja erittäin paljon.

Mutta loppukommenttina, myös HVM:lle tiedoksi :wink: :wink: , erittäin tyytyväinen. Luultavasti talvella lumisissa olosuhteissa, homma on vielä huomattavasti parempi, mutta tähän saavat paremmin Xenoneista tietävät kommentoida.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 304
Liittynyt: Ti 17.02.2004 20:20
Paikkakunta: Vesilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Eli kaasupurkauspolttimon tekemä valo on valkoista halogeenin keltaisen sijaan.
Siitä johtuu paljon parempi näkyvyys.
Pimeät illat alkavat elokuussa, silloin saa todellisen kuvan erosta.
Avatar
eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 304
Liittynyt: Ti 17.02.2004 20:20
Paikkakunta: Vesilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Saab- foorumilta lainaus, kyseessä siis jälkiasennettavat valot:
Itselle ei kuitenkaan ole koitunut mitään ongelmia Poliisin kanssa, mm ratsiassa konsta kysyi "onks noi xenonit?" vastauksena kun oli "kyllä". Poliisi siihen: "kyl on hyvännäköiset", johon minä: "ja niillä näkeekin hyvin". Poliisi toivotti turvallista matkaa.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

perskule ku raskin laittaa tommoset :D
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Mika.T kirjoitti:perskule ku raskin laittaa tommoset :D
Tota noin, ei ne Mika ainakaan valoja huononna, tulisit yllättymään 8)
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 16:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

No mä varmaan voin vastata tohon. Tenavassa on myös toi valorikko ilmoitus, ja se toimii sillälailla, että se mittaa aina kummankin puolen valon vastusta, jos ne eivät ole samat, ilmoittaa se rikkoutuneesta polttimosta. Nyt tuossa konversio setissä on taas tilanne, että se ottaa ballasteille virran alkuperäisestä liittimestä ja näin kummallekkin ballastille menee saman suuruinen virta. Tästä johtuen ei virheilmoitusta tule, ennenkuin lamppu palaa.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 16:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 304
Liittynyt: Ti 17.02.2004 20:20
Paikkakunta: Vesilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Valoja tullut lisää, laitetaan elokuun loppuun asti tarjous 299 euroa/setti.
Bixenon H4 tarjous 389 euroa. Vaihtopolttimot 45 euroa kappale ja bixenon H4 90 euroa kappale.
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

Viesti Kirjoittaja KOS »

PaHa kirjoitti:Niin noihan se kait... toimii. Mutta ainaki tuos ex 124:ses vikavalo sytty ku laiton taka tai etuparkkeihin suuremmat polttimot, vaikka oliki saman tehoset parina, eli vain suurempi tehoset ku alkuperäset "vakiot".
Kuulin jostaki että 124:ses vastusta mittais ja siitä päätelis onko polttimo rikki vai ei. W210-korin kohdalla en oo valon elämää tutkinu, sen takia kyselin. Noita vastuksella toimivia valmiita "harhauttimia" muistaakseni oikein myydäänkin jossain.. :roll:
Mulla s210:ssä parkkeina xenonien väriset ledit niin ilmottaa niistä vikaa...
Ostin jo toiset ledit joissa ois muka ollu etuvastus, mut eipä auttanu.
Pitäs ite väsäillä parkkien joihtoihin joku etuvastus niin tietäis oikeesti jos joku muu poltin on palanu....

~Kimmo~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Avatar
eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 304
Liittynyt: Ti 17.02.2004 20:20
Paikkakunta: Vesilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Nyt saatavana myös D2S ja D2R- polttimoita. Hinta sama, 45 euroa kappale.
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Mitäs tota, sopisko tuollainen bixenon-setti ihan suoraan "heittämällä" W126:seen noin niinku asennuksen ja liittimien yms. puolesta vai joutuuko tekemään jotain Pellepeloton-johtoliitoksia ja purkkavirityksiä? Meinaan jos kuitenkin joutuu siirtymään takaisin Hoonelosiin katsastuksen ajaksi, sudit kun on mutta ne eivät edelleenkään toimi. Eli miten helposti takaisin vanhoihin voi siirtyä, polttimon vaihto ja narut kiinni umpioon vai? Ja loistaako se palaneen polttimon merkkivalo sitten koko ajan vaiko ei?

Nim. Pölkkypäätäkin kiinnostaa :D
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

KOS kirjoitti:Mulla s210:ssä parkkeina xenonien väriset ledit niin ilmottaa niistä vikaa...
Ostin jo toiset ledit joissa ois muka ollu etuvastus, mut eipä auttanu.
Pitäs ite väsäillä parkkien joihtoihin joku etuvastus niin tietäis oikeesti jos joku muu poltin on palanu....

~Kimmo~
öhöm, se etuvastus on sen takia, jotta se led yleensäkin toimii 12 V jännitteellä. Mikäli valovikadiagnostiikkajärjestelmää :lol: halutaan huijata "led polttimon" rinnalle laitetaan sellainen vastus, jotta ledin ja vastuksen yhteenlaskettu tehohäviö vastaa alkuperäistä polttimoa. Kytkentä:

Koodi: Valitse kaikki

-------------------------------|
             |                        R led
            R1                     LED
             |                          |
------------------------------|
...ja kytkennän mitoitus on helppoa kuin leivän syönti. Kuvassa siis ledin etuvastus (R led) on erikseen piirretty, mutta tyypillisesti se on led hässäkässä sisäänrakennettuna.

Aluksi pitää tietää paljonko led hässäkkä kuluttaa tehoa, ja se tieto toivon mukaan löytyy pakkauksesta. Tavallinen yksittäinen 'komponentti' led kuluttaa hieman väristä ja halutusta kirkkaudesta (eli etuvastuksesta) riippuen eri määriä mutta likimäärin: P = U * I = 12V * 0,24 A eli käytännössä ei mitään. Tuosta valtaosa kuluu ledin etuvastuksessa ja murto-osa itse ledissä.

Mikäli alkuperäinen polttimo on vaikkapa 4W tulee se teho polttaa lämmöksi vastuksessa R1, eli lasketaan: P = (U*U)/ R eli R = (U*U)/P = (12 * 12) / 4W = 36 ohmia. Tässä siis led hässäkän teho (0,24 W) unohdetiin, koska se on niin pieni. Tarvittaessa se vähennetään (eli 4-0,24). Valitaan kuitenkin hieman suurempi vastus, jottei turhaan poltella tehoa.

Vastuksen tehonkeston pitää olla riittävä >7W, ja vastus kuumenee tuolla teholla, joten parasta olisi kytkeä se johonkin peltiin.
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja juha »

mitenkäs tärinänkesto jos vaikka mopoon laittaisi? Entä kuumuuko tuo h4 xenon enemmän verrattuna standardi h4 poltin? On kyllä aika suolanen hinta melkein 400e valoista mutta olishan noi prätkässä häjyn näköiset ja varmasti näkyvyys paranee...!!
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Avatar
eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 304
Liittynyt: Ti 17.02.2004 20:20
Paikkakunta: Vesilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Valot ovat todella helpot asentaa, vaihtaa halogeeneihin ja hinta prätkään/ mopoon on tasan puolet koko setin hinnasta koska mopossa on vain yksi umpio.
Polttimo kuumenee vähemmän kuin halogeenipolttimo. Poltinosa max 400astetta.
Nuo käyvät siis myös moottoripyöriin ja kestävät tärinääkin.
Jos W126:ssa on H4, niin silloin bi-xenonsetti käy suoraan siihen.
Avatar
samih
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ke 02.02.2005 19:53
Paikkakunta: Co. Kildare, Irlanti

Viesti Kirjoittaja samih »

eemeli kirjoitti:Valot ovat todella helpot asentaa, vaihtaa halogeeneihin ja hinta prätkään/ mopoon on tasan puolet koko setin hinnasta koska mopossa on vain yksi umpio.
Juha, kyllahan kunnon pyorissa on tupla H4:t nokalla vai mita?
S124 E220 -93
Suzuki DL1000 V-Strom K3
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

PaHa kirjoitti:Mitäs onkelmia seuraa jos tuollaset jälkiasennus H7 => xenonit laittelis väyrysen keulille, ilman linssiumpion vaihtoo....
203:ssa pitää ohjelmoida tietokonetta hiukan. Luulisi saman olevan väyrysessäkin. Muuten xenonit syttyvät ja sammuvat kuin hidas strobo konsanaan. (Tähän ei linssiumpionkaan vaihto auta :lol:)
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 16:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 16:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja juha »

eemeli kirjoitti:Valot ovat todella helpot asentaa, vaihtaa halogeeneihin ja hinta prätkään/ mopoon on tasan puolet koko setin hinnasta koska mopossa on vain yksi umpio.
Polttimo kuumenee vähemmän kuin halogeenipolttimo. Poltinosa max 400astetta.
Nuo käyvät siis myös moottoripyöriin ja kestävät tärinääkin.
Jos W126:ssa on H4, niin silloin bi-xenonsetti käy suoraan siihen.
Tupla H4:set tarvittaisiin tuohon mopoonkin ja kysymyksiä riittää: Mitenkäs virrankulutus verrattuna tavalliseen h4:seen eli syökö muuntajat ym. elektroniikka watteja enemmän vai vähemmän per poltinyksikkö verrattuna halogeeniin? Ja entäs elektroniikan paino & koko ?

Voihan ne sitten laittaa mersuun jos ei hondaan jostain syystä sovi :) Samih, eiköhän laiteta twiniin lisää valoa reilummalla kädellä 8)
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

juha kirjoitti:Mitenkäs virrankulutus verrattuna tavalliseen h4:seen eli syökö muuntajat ym. elektroniikka watteja enemmän vai vähemmän per poltinyksikkö verrattuna halogeeniin?
Vähemmän nuo virtaa kuluttaa kuin halogeenit.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 304
Liittynyt: Ti 17.02.2004 20:20
Paikkakunta: Vesilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eemeli »

eerola kirjoitti:
PaHa kirjoitti:Mitäs onkelmia seuraa jos tuollaset jälkiasennus H7 => xenonit laittelis väyrysen keulille, ilman linssiumpion vaihtoo....
203:ssa pitää ohjelmoida tietokonetta hiukan. Luulisi saman olevan väyrysessäkin. Muuten xenonit syttyvät ja sammuvat kuin hidas strobo konsanaan. (Tähän ei linssiumpionkaan vaihto auta :lol:)
Miten xenonvalo voi vilkkua, jos alkuperäinen polttimo on isompi virrankulutukseltaan kuin xenonsysteemi? H7 on 55W, xenonpolttimo 35W virrankulutukseltaan. Sen ymmärrän, jos ECM on ohjelmoitu 55 watin polttimoille, että polttimon vikavalo syttyy.
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 16:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 304
Liittynyt: Ti 17.02.2004 20:20
Paikkakunta: Vesilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eemeli »

W124 toimii ainakin hyvin alkuperäisillä sulakkeilla. Väyryseen en ole kokeillut.
Vastaa Viestiin