Korinvaihto, mitä se tarkoittaa?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
JohtajanTähti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 272
Liittynyt: Pe 19.11.2004 14:21
Paikkakunta: Helsinki

Korinvaihto, mitä se tarkoittaa?

Viesti Kirjoittaja JohtajanTähti »

Kun lueskelin autoilmoituksia, mietin muutaman mersun kohdalla sanaa "korinvaihto". Mitä se mahtaa tarkoittaa? Onko se jotenkin moottori irti korista ---> toiseen koriin, vaiko kenties kolariauton täysi restaurointi?
Mersulla mennään eikä meinata!
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Autoon on vaihdettu syystä tai toisesta yksi osa. Kori. Eli kaikki osat tekniikkaa myöten on ensin ruuvattu irti ja sen jälkeen ruuvattu toiseen koriin kiinni tai jotain sinne päin (vähän tekijästä ja perimmäisistä motiiveista riippuen).
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

Allekirjoittanut tunnustaa omistavansa paljon parjatun korinvaihto-auton.
-74 Golf jatkaa maallista taivallustaan liki kymmenen vuotta sitten vaihdetulla saksantuonti avokorilla..
Siis korinvaihtoja ovat kanta-autot(tekniikan luovuttajat), joihon on vaihdettu (yleensä erikoisempi) kori. Rekisteriote on edelleen kanta-auton, otteeseen on merkitty vaihdetut osat ja osien vaihtoprosentit. Näitä tehtailtiin lähinnä "pulavuosina", viime vuosikymmenellä. Nykyää ei kait kannata, mm. Saksasta saa verotkin maksamalla aidon samaan hintaan.
Tekniikanvaihdot ovat sitten asia erikseen, niissä homma tapahtuu kääntäen.
Siis noinniinkuin kireempää konetta mamman kauppakassiin jne..
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

Juu, ja ilouutinen kaikille heille, jotka korinvaihtovehkeitä omistaa. Elikkäs on juuri tulossa asetusmuutos, minkä ansiosta kulutusosia, kuten moottorin voisi sen hajotessa vaihtaa toiseen vastaavaan, ilman että prosentit ylittyy ja autoveron maksu uhkaa. Käsittääkseni näin.
Avatar
saksantähti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ke 14.04.2004 10:28
Paikkakunta: TURKU

...aiheesta...

Viesti Kirjoittaja saksantähti »

RH kirjoitti:Juu, ja ilouutinen kaikille heille, jotka korinvaihtovehkeitä omistaa. Elikkäs on juuri tulossa asetusmuutos, minkä ansiosta kulutusosia, kuten moottorin voisi sen hajotessa vaihtaa toiseen vastaavaan, ilman että prosentit ylittyy ja autoveron maksu uhkaa. Käsittääkseni näin.
Kyselin tota asiaa viimeksi konttorilla syynättävänä ollessani että miten "arvon" herran katastusinsinööri sen tarkistaa jos olen toisen saman kokoisen motin konepellin alle vaihtanu... kun koneessa ei ulkoisia "sinettejä" tms... niin siihen tuli vaan vastaus olankohautuksilla että "kai sen heidän papereita ja numeroita vertailemalla ja tutkimalla saisi selville mutta..." eli ei niin kovinkaan innostunut ollut asiaa selvittää joten ainakin allekirjoittanut vaihtaa kyselemättä uuden 300 pannun pellinalle jos nykynen sanoo työsuhteen irti... kun on toi kanta-auto sopivan ikäinen niin ei tarvitte edes päästöissä käydä....

Summa summarum... jos samaa tekniikkaa vaihtaa vanhan tilalle niin enpä usko että normaalissa käyttöautossa (lue: ei mikään harrastepeli) niin kovinkaan moni katastusmies viittii alkaa syynää onkos nyt sama kone kun silloin vuonna kivi kun korinvaihto tehty....

-S-
Tähdellisempää tekemistä kaikille...

W123 300TD ´79/84
C107 350SLC ´75 "-Elviira-"
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

RH kirjoitti:Juu, ja ilouutinen kaikille heille, jotka korinvaihtovehkeitä omistaa. Elikkäs on juuri tulossa asetusmuutos, minkä ansiosta kulutusosia, kuten moottorin voisi sen hajotessa vaihtaa toiseen vastaavaan, ilman että prosentit ylittyy ja autoveron maksu uhkaa. Käsittääkseni näin.
Moottorin olen vaihtanut Golffissa samankokoiseen ja näköiseen, katsastusmies sen mukisematta hyväksyi. Tosin en valistanut, että se on alkujaan Sciroccon mylly, tehot muuttui 70 -> 90 heppaan.
Alkureperäisosien sinetit ovat jo ajat sitten ruostuneet poikki, yksi taitaa vielä olla taka-akselissa.
Siis tämän vajaan kymmenen vuoden aikana ei ole ollut koskaan katsastuksessa mitään ongelmia, ei liittyen korinvaihtoon tai muutenkaan. Siksi volkkari mulla kait näinkin kauan on pysynyt.
Tosin jokunen vuosi takaperin katsastaja kyseli hintaa, tyttärelleen ylioppilaslahjaksi meinasi.
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

Esa H. kirjoitti: Alkureperäisosien sinetit ovat jo ajat sitten ruostuneet poikki, yksi taitaa vielä olla taka-akselissa.
Siis tämän vajaan kymmenen vuoden aikana ei ole ollut koskaan katsastuksessa mitään ongelmia, ei liittyen korinvaihtoon tai muutenkaan. Siksi volkkari mulla kait näinkin kauan on pysynyt.
Tosin jokunen vuosi takaperin katsastaja kyseli hintaa, tyttärelleen ylioppilaslahjaksi meinasi.
Niin, onneksi katsastumiehet ovat katsastusmiehiä, ja aika usein (yleensä :?: ) vieläpä automiehiä,eivätkä verovirkamiehiä. :wink:
Avatar
Arto N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: Ti 01.06.2004 14:57
Paikkakunta: Tampere

Re: ...aiheesta...

Viesti Kirjoittaja Arto N »

saksantähti kirjoitti:
RH kirjoitti:Juu, ja ilouutinen kaikille heille, jotka korinvaihtovehkeitä omistaa. Elikkäs on juuri tulossa asetusmuutos, minkä ansiosta kulutusosia, kuten moottorin voisi sen hajotessa vaihtaa toiseen vastaavaan, ilman että prosentit ylittyy ja autoveron maksu uhkaa. Käsittääkseni näin.
Kyselin tota asiaa viimeksi konttorilla syynättävänä ollessani että miten "arvon" herran katastusinsinööri sen tarkistaa jos olen toisen saman kokoisen motin konepellin alle vaihtanu... kun koneessa ei ulkoisia "sinettejä" tms... niin siihen tuli vaan vastaus olankohautuksilla että "kai sen heidän papereita ja numeroita vertailemalla ja tutkimalla saisi selville mutta..." eli ei niin kovinkaan innostunut ollut asiaa selvittää joten ainakin allekirjoittanut vaihtaa kyselemättä uuden 300 pannun pellinalle jos nykynen sanoo työsuhteen irti... kun on toi kanta-auto sopivan ikäinen niin ei tarvitte edes päästöissä käydä....



Summa summarum... jos samaa tekniikkaa vaihtaa vanhan tilalle niin enpä usko että normaalissa käyttöautossa (lue: ei mikään harrastepeli) niin kovinkaan moni katastusmies viittii alkaa syynää onkos nyt sama kone kun silloin vuonna kivi kun korinvaihto tehty....

-S-
Eikös tuossa ole vaarana jälkivero jos kateellinen naapuri.. :evil: Toi RH:n juttu olisi kyllä monelle 49% miehelle ilouutinen.
<-- Tämä projekti ensin
W124 250 TD -92
Ex w123 240 D -80
Pyra
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: To 30.10.2003 11:56
Paikkakunta: Loppi

korinvaihto

Viesti Kirjoittaja Pyra »

RH kirjoitti:Juu, ja ilouutinen kaikille heille, jotka korinvaihtovehkeitä omistaa. Elikkäs on juuri tulossa asetusmuutos, minkä ansiosta kulutusosia, kuten moottorin voisi sen hajotessa vaihtaa toiseen vastaavaan, ilman että prosentit ylittyy ja autoveron maksu uhkaa. Käsittääkseni näin.

Mistäs tällaisia on kuultu??
SEKKIMIES

ex. MB W123 280E -80
ex. MB W123 300D -81
ex. MB W126 280S -81
ex. MB W126 280SE -82
ex. MB W126 500SEC -81
ex. MBW202 200D -95
MB W126 500SEC -83
Toyota Corolla Verso DCat-06
Volvo V40 -02
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

RH kirjoitti:Juu, ja ilouutinen kaikille heille, jotka korinvaihtovehkeitä omistaa. Elikkäs on juuri tulossa asetusmuutos, minkä ansiosta kulutusosia, kuten moottorin voisi sen hajotessa vaihtaa toiseen vastaavaan, ilman että prosentit ylittyy ja autoveron maksu uhkaa. Käsittääkseni näin.
Se jäi mainitsematta, että kaikkia kanta-auton osiahan saa tottakai vaihtaa samanlaisiin.
Elikkäs jos mä täräyttäisin vaikka eturipustuksen montusta paskaksi, niin uudet vastaavat ripustukset vaan tilalle. Ei siitä mitään prosentteja enää lasketa. Mutta jos vaihtaisin esim. isommat jarrut eteen, niin siitä lasketaan.
Moottorin myös saa vaihtaa, mutta sen on oltava alkuperäistä vastaava. Mm. kaasaripelin tilalle ei saa laittaa ruiskua jne..

Summa summarum:
Suurin peikko eli pelko korinvaihtoa ostettaessa on se, että joku edellisistä omistajista on mennyt vaihtamaan lisää osia sen jälkeen kun auto on muutoskatsastettu korinvaihtona. Silloin verojen maksumieheksi joutuu sen hetkinen omistaja, jolla auto on, kun huomataan, että prosentit ylittyvät.

Vakuutuksista sen verran, että liikennevakuutuksien korvaussummat pyörivät samoissa kuin mitä maksaa vastaavat korinvaihto, ehjät autot. Ei siis alkuperäisen verran. (Kokemus Saab 900i cabrioletista).
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1568
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Esa H. kirjoitti:Se jäi mainitsematta, että kaikkia kanta-auton osiahan saa tottakai vaihtaa samanlaisiin.
Elikkäs jos mä täräyttäisin vaikka eturipustuksen montusta paskaksi, niin uudet vastaavat ripustukset vaan tilalle. Ei siitä mitään prosentteja enää lasketa. Mutta jos vaihtaisin esim. isommat jarrut eteen, niin siitä lasketaan.
Moottorin myös saa vaihtaa, mutta sen on oltava alkuperäistä vastaava. Mm. kaasaripelin tilalle ei saa laittaa ruiskua jne..

Summa summarum:
Suurin peikko eli pelko korinvaihtoa ostettaessa on se, että joku edellisistä omistajista on mennyt vaihtamaan lisää osia sen jälkeen kun auto on muutoskatsastettu korinvaihtona. Silloin verojen maksumieheksi joutuu sen hetkinen omistaja, jolla auto on, kun huomataan, että prosentit ylittyvät.
Älä nyt hyvä mies ihan lämpimiksesi juttele! Eihän tuossa mitään järkeä olisi, jos se noin menisi. En ole asian viimeisintä laitaa tarkistanut AKE:sta, mutta silloin kun viimeksi tarkistin (pari vuotta sitten) asia oli näin:

Eli ensinnäkin, mitään lisäosia ei saa vaihtaa, olivat ne sitten kuinka samanlaisia tahansa. Ainoa poikkeus ovat kuluvat osat, jotka vaikuttavat auton turvallisuuteen. Eli esimerkiksi jarrupalat, jarrulevyt, jarruletkut, bensaletkut yms. Ja niiden pitää tietysti olla alkuperäisiä vastaavat.

Jos osia saisi vaihtaa rajattomasti samanlaisiin, ei kai mitään korinvaihtoja olisi ollenkaan. Saksasta vain olisi aikanaan haettu vuoden 1995 W124 230 E ja vaihdettu siihen suomalaisesta, vuoden 1985 230 E:stä runkonumero. Kaikki osathan ovat periaatteessa samanlaisia, joten tavallaanhan siihen suomalaiseen autoon olisi vaihdettu alkuperäistä vastaavia osia 99 % - "eikä prosentteja lasketa". No juu...

Ja sitten tuo korinvaihdon ostaminen. Ei kai se uusi ostaja niitä sanktioveroja joudu maksamaan! Eihän se ole tehnyt mitään rikollista! Ei kai varastetun polkupyörän ostajakaan joudu vankilaan, vaan korkeintaan menettää polkupyörän valtiolle.

Jos siis ostaa yliprosenttiauton, ja se jostain syystä kärähtää, joutuu sen 50 % ylittääneen osan vaihtaja poseen. Hän on vastuussa veroista ja sakoista. Nykyisen omistajan harmi on se, että auto menee ajokieltoon siksi aikaa, kunnes verot on maksettu (ja auto katsastettu vuoden 2005 turvallisuus- ja päästövaatimuksia vastaavaksi - eli käytännössä tämä ei tule tapahtumaan koskaan).

Se on sitten eri asia, miten sen ratkaisevan osan vaihtaja etsitään ja todistetaan syylliseksi. Se voi käytännössä olla hankalaa, mutta yhtä hankalaa on todistaa, että uusi omistaja olisi vaihtanut sen osan. Joten mitään tuomioita ei siis jaeta, sillä Suomi lienee jossain määrin oikeusvaltio. Mutta ovathan nuo vilunkillisia massakorinvaihtoja tehneet laitokset joutuneet maksamaan miljoonaveroja useista väärin tehdyistä korinvaihdoista, sillä heidän tapauksessaan asia on katsottu pitävästi toteennäyteyksi.

Sama asiahan on sitten se, että löydetään metsästä T-Fordin raato, johon on ehkä vielä paperitkin saatavana, ja entisöidään se vaihtamalla suuri määrä osia (koska alkuperäisiä osia ei ole nimeksikään enää olemassa autossa kiinni). Tämä on tietysti yhtälailla rikollista prosenttien ylitystä, mutta harva siitä jää kiinni.

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

Nää mun "tiedot" perustuu Lahden katsastuskonttorien antamiin vastauksiin eri kyselyihin. Tosin armon katsastusherrat ovat puhuneet ristiinkin.
Varmasti kaikissa määräyksissä koskien autoa, kannattaa todellakin käyttää AKE:n palveluja. On ainakin mustaa valkoisella.

Kiitos oikaisuista Daaz :oops:
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1568
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Esa H. kirjoitti:Nää mun "tiedot" perustuu Lahden katsastuskonttorien antamiin vastauksiin eri kyselyihin. Tosin armon katsastusherrat ovat puhuneet ristiinkin.
Varmasti kaikissa määräyksissä koskien autoa, kannattaa todellakin käyttää AKE:n palveluja. On ainakin mustaa valkoisella.
Juu, nuo katsastuskonttorit eivät kyllä ole mitään valtuutettuja tietolähteitä, sillä inssit antavat tietoa ihan omasta hatusta, joten tiedot ovat, kuten totesit, usein hyvin ristiriitaisia. Monissa tapauksissa AKE:stakaan ei saa oikeaa tietoa kuin kaivamalla. Oma aktiivisuus ja omista oikeuksista kiinni pitäminen on siis tärkeää. Parempi kun itse tietää asiat konttorilla ja on jotakin kättä pitempää (pykäläkirja ja jonkin asian tuntevan virkamiehen yhteystiedot) mukana. :) Ja ns. hevosmiesten tietotoimistot Esson baareissa tietävät tämän tästä mitä ihmellisempia asioita, joten niihinkään ei niin kannata luottaa. Itse yleensä vain kuuntelen ja nyökyttelen, kun eivät ne siellä Essolla kuitenkaan uskoisi jos kertoisi asioiden oikean laidan. :wink:

Yksi hauska tapaus muuten näihin pykäliin liittyen sattui kaverilleni eräällä länsihämäläisellä katsastuskonttorilla, jossa inssi vaati todistusta vaihtomoottorin alkuperästä. Kyseisellä konttorilla piti vaihdetun uuden moottorin olla suomalaisesta autosta peräisin, jotta siitä olisi verot maksettu. Saksalaisen "verottoman" moottorin vaihto olisi kuulemma ollut veronkieroa. Tämä laintulkinta taitaa kyllä tehdä purkamojen (Fusti, Venetmäki) toiminnan sitten rikokseen yllyttämiseksi, kun saksalaisia moottoreita myyvät?

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Daaz kirjoitti:
Esa H. kirjoitti: Summa summarum:
Suurin peikko eli pelko korinvaihtoa ostettaessa on se, että joku edellisistä omistajista on mennyt vaihtamaan lisää osia sen jälkeen kun auto on muutoskatsastettu korinvaihtona. Silloin verojen maksumieheksi joutuu sen hetkinen omistaja, jolla auto on, kun huomataan, että prosentit ylittyvät.
Ja sitten tuo korinvaihdon ostaminen. Ei kai se uusi ostaja niitä sanktioveroja joudu maksamaan! Eihän se ole tehnyt mitään rikollista! Ei kai varastetun polkupyörän ostajakaan joudu vankilaan, vaan korkeintaan menettää polkupyörän valtiolle.

Jos siis ostaa yliprosenttiauton, ja se jostain syystä kärähtää, joutuu sen 50 % ylittääneen osan vaihtaja poseen. Hän on vastuussa veroista ja sakoista. Nykyisen omistajan harmi on se, että auto menee ajokieltoon siksi aikaa, kunnes verot on maksettu (ja auto katsastettu vuoden 2005 turvallisuus- ja päästövaatimuksia vastaavaksi - eli käytännössä tämä ei tule tapahtumaan koskaan).

Se on sitten eri asia, miten sen ratkaisevan osan vaihtaja etsitään ja todistetaan syylliseksi. Se voi käytännössä olla hankalaa, mutta yhtä hankalaa on todistaa, että uusi omistaja olisi vaihtanut sen osan. Joten mitään tuomioita ei siis jaeta, sillä Suomi lienee jossain määrin oikeusvaltio.
-Daaz
No nyt minä älähdän ;) Tuli nimittäin jossain vaiheessa joitakin vuosia takaperin selvitettyä asioita, kun kaveri teki Saksan avogolfista korinvaihdon dieseliin. Ja koska Daaz on hiukan epävarma (ei kai se uusi ostaja...), niin itse olen entistä varmempi :lol:

Eli nimenomaan se nykyinen omistaja joutuu maksamaan ne verot. Hänen tehtävänään on sitten tehdä rikosilmoitus petoksesta edellistä omistajaa tai auton alkuperäistä korinvaihtajaa vastaan ja lähteä perimään korvausteitse maksamaansa veroa ko. henkilöltä. Syynä nimenomaankin on tuo
Daaz kirjoitti:Se on sitten eri asia, miten sen ratkaisevan osan vaihtaja etsitään ja todistetaan syylliseksi. Se voi käytännössä olla hankalaa, mutta yhtä hankalaa on todistaa, että uusi omistaja olisi vaihtanut sen osan.
Eihän valtio muuten saisi millään perittyä noita veroja, koska ei käytännössä kukaan pysty 100 %:sti todistamaan, että se oli tuo edellinen omistaja, joka sen väärän osan siihen asensi. Nykyisellä omistajalla onkin sitten ikävämpi urakka yrittää löytää se joku mahdollisesti 10 omistajasta, joka on sen väärän osan siihen vaihtanut..

Tämä samahan päti aiemmin dieselveroon, eli jos ostit auton, josta ei oltu veroa maksettu, niin sinä jouduit maksamaan. Perit sitten veron edelliseltä omistajalta muuta kautta, mutta nykyinen omistaja joutui maksamaan. Tämähän tosin muuttui viime vuonna, kun dieselveroa uudistettiin omistuspäivien mukaan määräytyväksi. Mutta enpä usko muutoksen ulottuneen noihin korinvaihtoihin. Mutta nyt ilmeisesti tämä RH:n mainitsema laki-/asetusmuutos toisi helpotusta. Tosin vain kulutusosien suhteen. :roll:
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1568
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

veppe kirjoitti:No nyt minä älähdän ;) Tuli nimittäin jossain vaiheessa joitakin vuosia takaperin selvitettyä asioita, kun kaveri teki Saksan avogolfista korinvaihdon dieseliin. Ja koska Daaz on hiukan epävarma (ei kai se uusi ostaja...), niin itse olen entistä varmempi :lol:

Eli nimenomaan se nykyinen omistaja joutuu maksamaan ne verot. Hänen tehtävänään on sitten tehdä rikosilmoitus petoksesta edellistä omistajaa tai auton alkuperäistä korinvaihtajaa vastaan ja lähteä perimään korvausteitse maksamaansa veroa ko. henkilöltä.
Aika spooky juttu! :shock: Korinvaihdot lihoiksi siis... :)

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: korinvaihto

Viesti Kirjoittaja RH »

Pyra kirjoitti:
RH kirjoitti:Juu, ja ilouutinen kaikille heille, jotka korinvaihtovehkeitä omistaa. Elikkäs on juuri tulossa asetusmuutos, minkä ansiosta kulutusosia, kuten moottorin voisi sen hajotessa vaihtaa toiseen vastaavaan, ilman että prosentit ylittyy ja autoveron maksu uhkaa. Käsittääkseni näin.

Mistäs tällaisia on kuultu??
Lainaus uusimmasta V8:sta:
..."kanta-autojen prosenttilaskennan parannettu asetusmuutos on lausuntokierroksilla ja muutosehdotukset näyttävät olevan menossa läpi."...

..."Asetustekstiin on niin ikään kirjattu, että kulutusosat ja kriittiset osat eivät pienennä kanta-ajoneuvon osuutta; näin esimerkiksi moottorin rikkoutuminen ei tee autoa käyttökelvottomaksi."...

Voittaako järki lopulta? :roll:

Ja sitten kaikki kipin kapin lehtikioskille, jotta saa lukea lisää... :lol:
ripa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ma 06.12.2004 15:34

Viesti Kirjoittaja ripa »

Daaz kirjoitti:
Eli ensinnäkin, mitään lisäosia ei saa vaihtaa, olivat ne sitten kuinka samanlaisia tahansa. Ainoa poikkeus ovat kuluvat osat, jotka vaikuttavat auton turvallisuuteen. Eli esimerkiksi jarrupalat, jarrulevyt, jarruletkut, bensaletkut yms. Ja niiden pitää tietysti olla alkuperäisiä vastaavat.

Höh sanon mie. Onhan noita tuonti moottoreita vaihdettu iät ajat suomalaisiin autoihin enkä ole kuullut kenenkään niitä mitenkään muutoskatsastavan, paitti jos on isompi mosa.
Suomeenhan rahdataan kasapäin kolariautoja keskieuroopasta ja niitten tekniikathan täällä hyödynnetään rikkoutuneiden tilalle ilman sen erityisempää konttoreilla käyntejä.
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Re: Korinvaihto, mitä se tarkoittaa?

Viesti Kirjoittaja Melitos »

JohtajanTähti kirjoitti:Kun lueskelin autoilmoituksia, mietin muutaman mersun kohdalla sanaa "korinvaihto". Mitä se mahtaa tarkoittaa? Onko se jotenkin moottori irti korista ---> toiseen koriin, vaiko kenties kolariauton täysi restaurointi?
Auton tekniikka ja paperit muodostavat ns. kanta-auton, johon on sitten vaihdettu uusi peltikori. Esim tekniikka ja paperit w123 240d ja kori on s123 280te.

Nykyäänhän näitä ei enää harrasteta kun saksantuontiauton saa järjellisillä veroilla leimaan. Lisäksi taisi olla jo kiellettyä tai ainakin suuret verot pitää maksaa jos nykyään tuommoisen tekee.

Näin ne tehtiin:

Herra x omisti w123 300d alkuperäisen suomiauton. Kori mätäni ja alkoi muutenkin mieli tehdä farkkua. Herra x haki saksasta s123 farmarin, purki tekniikan pois ja laittoi myyntiin. Tämän jälkeen suomiauto 300d:stä nakattiin tekniikka saksasta tuotuun koriin ja mentiin konttorille hakemaan leimaa. Papereihin merkittiin kori vaihdetuksi, auton tyyppi säilyi kuitenkin w123 300d sedanina.

Näitä tehtiin myös niin, että kori vaihdettiin coupe-malliseen tai jopa kokonaan isompaan, eli S-sarjalaiseen. Lähes poikkeuksetta halvat w126 diesel-ässät ovat korinvaihtoja. Eli jälleen saksasta on haettu ässä, tekniikka myyntiin ja asennetaan paikalleen suomalaisesta w123 300d:stä moottori, vaihteisto, akselistot jne, jotta ajoneuvoon saadaan 51% w123:n osia. Tämän jälkeen konttorille ja lapuissa lukee kori vaihdettu, auton malli kuitenkin edelleen w123 300d.

Moni firma/autotallipaja teki näitä sarjatuotantona kun kansalla oli suuri halu saada ässämersua, coupea tai avoa, mutta alkuperäisiä ei ollut myynnissä ja saksastakaan ei voinut tuoda järkevillä veroilla.

Ongelmia muodostuu siinä vaiheessa kun kanta-auton (se suomi 300d) motista menee lohko halki. Sitä ei sitten voi vaihtaa, koska tällöin alle 50% osista on enää sitä alkuperäistä kanta-autoa. Tai sitten siihen saksantuontiin on jo alunperin laitettu liian vähän suomiauton osaa, mutta silti paperit ovat suomalaisen kanta-auton. Jonain vuonna liian innokas katsastusinssi on syynännyt turhan tarkkaan ja toteaa autossa olevan liian vähän kanta-autoa.

Nyttemmin tosiaan näiden kv-autojen kohteluun on tulossa helpotusta niin, että kulutusosia saa vaihtaa samanlaiseen.
So long, and thanks for all the fish
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Niin ja jos totta puhutaan, niin aika harva sanoo katsastusmiehelle, esimerkkinä, että tässä on nyt sitten hiukan isommat jarrut kuin normaalisti. Ei se niitä kiinnosta... Tosin jos tapauksessa on esimerkiksi mk2 golf ja siinä 320mm porschen jarrut niin eiköhän ne silloin hiukan kiinnitä huomiota...
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
eki_83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 27.01.2004 19:52
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Re: Korinvaihto, mitä se tarkoittaa?

Viesti Kirjoittaja eki_83 »

Melitos kirjoitti: Näin ne tehtiin:

Herra x omisti w123 300d alkuperäisen suomiauton. Kori mätäni ja alkoi muutenkin mieli tehdä farkkua. Herra x haki saksasta s123 farmarin, purki tekniikan pois ja laittoi myyntiin. Tämän jälkeen suomiauto 300d:stä nakattiin tekniikka saksasta tuotuun koriin ja mentiin konttorille hakemaan leimaa. Papereihin merkittiin kori vaihdetuksi, auton tyyppi säilyi kuitenkin w123 300d sedanina.
Heh, tulipa mieleeni tuo meidän korinvaihtoprojektimme (W123 300D -79) -90 -luvun alussa. Paitsi että kori oli -82 200 bensa ja molemmat sedaneita...

Noh, ennen projektin alkua vietiin -79 kanta-autotarkastukseen. Siellä katsuri löi aseman merkin (sen siivekkään, stanssasi) muistaakseni ainakin venttiilikoppaan (?), jarrutehostimeen, laatikkoon ja taka-akselistoon sekä teki itselleen lapun mistä muistaa nuo leimapaikat.

Noh, autot purkuun (tai no, toinen olikin melkein riisuttu...), toinen kasaan (siis tässä ei vaihdettu tosiaankaan kuin kori) ja konttorille. Leima tuli kunhan löydettiin tullin paperit korista, ettei ole laittomilla teillä... Paperissa lukee 300D -79.

Noh, eipä seuraavissa katsastuksissa niitä leimoja sun muita enää sen kummemmin katseltu. Ja mm. tuo jarrutehostin on vaihdettu... Ja sisustaa.
220D W210 -96
200 W123 -79 (Myyty)
300D W123 -79 (Ruosteenkorjausremontissa)
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

veppe kirjoitti:
Daaz kirjoitti:
Esa H. kirjoitti: Tämä samahan päti aiemmin dieselveroon, eli jos ostit auton, josta ei oltu veroa maksettu, niin sinä jouduit maksamaan. Perit sitten veron edelliseltä omistajalta muuta kautta, mutta nykyinen omistaja joutui maksamaan. Tämähän tosin muuttui viime vuonna, kun dieselveroa uudistettiin omistuspäivien mukaan määräytyväksi.
Jep. Laki uudistettiin omistuspäivien mukaan laskettavaksi, mutta auton ostaja vastaa rästissä olevien maksamisesta! Jos on rästejä, itsellä tai edellisellä omistajalla, niin käyttökielto tulee.
Ostajan on siis parasta varmistaa, että maksut on ajan tasalla. Myyjä saa ylimääräisistä päivistä (hakemmuksesta) palautuksen ja ostaja maksaa omistuksenvaihdosta eteenpäin.

Jos maksuja on rästissä, niin parasta on merkitä luovariin, että ostaja vastaa ja vähentää vastaava summa maksusta. Se on ilmeisesti ainoa tapa varmistaa rahojen saanti.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1568
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

ripa kirjoitti:
Daaz kirjoitti:Eli ensinnäkin, mitään lisäosia ei saa vaihtaa, olivat ne sitten kuinka samanlaisia tahansa. Ainoa poikkeus ovat kuluvat osat, jotka vaikuttavat auton turvallisuuteen. Eli esimerkiksi jarrupalat, jarrulevyt, jarruletkut, bensaletkut yms. Ja niiden pitää tietysti olla alkuperäisiä vastaavat.

Höh sanon mie. Onhan noita tuonti moottoreita vaihdettu iät ajat suomalaisiin autoihin enkä ole kuullut kenenkään niitä mitenkään muutoskatsastavan, paitti jos on isompi mosa.
Suomeenhan rahdataan kasapäin kolariautoja keskieuroopasta ja niitten tekniikathan täällä hyödynnetään rikkoutuneiden tilalle ilman sen erityisempää konttoreilla käyntejä.
Vaikka kuka olisi vaihtanut isoäitinsä vastaavaan samanlaiseen käymättä konttorilla, ei se tarkoita, että niin saa tehdä. Moottorin (15 %) voi vielä vaihtaa ilman muutoskatsastusta, sillä se muutoskatsastuksen raja on muistaakseni 24 %. Mutta jos siis seuraavana vuonna vaihtaa vielä vaidelaatikon (9 %), niin se on sitten virallisesti muutoskatsastuksen paikka, jossa kerrotaan ja esitellään sekä vaihdettu kone että laatikko (mutta jos auto on jo valmiiksi 49 % auto eli korinvaihto, ollaan 73 %:ssa ja verottajan puheilla).

Jos joku ei näin tee, ei se minua kiinnosta, mutta ei se tee sitä lailliseksi toiminnaksi. Tuollainen prosenttien laskeminenhan on ihan haitarista, mutta pitää kai noita hevoshuijareita (jotka ovat Mersuihin siirtyneet) jotenkin kontrolloida.

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

RH kirjoitti:Juu, ja ilouutinen kaikille heille, jotka korinvaihtovehkeitä omistaa. Elikkäs on juuri tulossa asetusmuutos, minkä ansiosta kulutusosia, kuten moottorin voisi sen hajotessa vaihtaa toiseen vastaavaan, ilman että prosentit ylittyy ja autoveron maksu uhkaa. Käsittääkseni näin.
Kentältä kuuluu kummia, AKE:n autoverotusosaston mukaan moottori ei ole kriittinen osa, täten moottorin vaihdosta menee prosentit vaikka uusi moottori olisi vastaava kuin alkuperäinen.

http://groups.google.fi/groups?hl=fi&lr ... net&rnum=1

Hyvä Suomi!
So long, and thanks for all the fish
Avatar
Meesu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 418
Liittynyt: Ma 28.02.2005 11:54
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja Meesu »

Ja unohtamatta "kevyitä korinvaihtoja": Esim. kanturi BMW 320i vietiin katsastuskonttorille ja säilytettäviin osiin katsastushemmo veti sähkökaivertimella puumerkkinsä. Sitten tämän auton omistaja ajoi 320 suomipelin saksasta tuodun 325i:n viereen ja otti oman sähkökaivertimensa ja "monisti" kaiverrukset suoraan saksa autoon. Sen jälkeen pulttipyssyllä vähän muttereiden pyörittelyä, vähän pesua, hiekkapaperia, maalia, massaa ja sen jälkeen leimalle jossa katsastusmies toteaa kaiverruksien olevan niin kuin pitääkin ja avot taas on yksi "kevyt korinvaihto" katsastettu. Toinen vaihtoehtohan oli vaihtaa pelkkä runkonumero, näitähän on jälkeenpäin kärähtänytkin useita... Näinhän sai tietenkin hyvän auton, ikävä vaan että se oli täysin laiton. Ai niin ja tiedän yhden s123 280 bensa automaatin jossa lukee otteessa w123 200D ja joka vuosi leimasta läpi, on vaan tehty ennen kun osat merkittiin tarkkaan otteeseen.
MB 318CDI Sprinter -08
MB 313CDI Sprinter -12
MB 614D Vario -00
MB 310 4x4 Sprinter -98
MB 213CDI Sprinter -02
MB E500 Avantgarde -05
MB E320CDI Avantgarde -01
ex.MB 124 300TE 4-Matic -87
ex.MB 124 250D -89
ex.MB 124 300E -85
tomaatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 26.02.2004 11:41
Paikkakunta: yläne

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Asia on aina ollut niin että jos esim kone hajoaa korjauskelvottomaksi, vaikkapa kanki kylestä ulos niin motin saa vaihtaa. Sama koskee kaikkia muitakin osia.
124 250REE -86
GSX-R1000 -04
Polaris sportman 800 -05
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

ripa kirjoitti:Daaz kirjoitti:


Höh sanon mie. Onhan noita tuonti moottoreita vaihdettu iät ajat suomalaisiin autoihin enkä ole kuullut kenenkään niitä mitenkään muutoskatsastavan, paitti jos on isompi mosa.
Suomeenhan rahdataan kasapäin kolariautoja keskieuroopasta ja niitten tekniikathan täällä hyödynnetään rikkoutuneiden tilalle ilman sen erityisempää konttoreilla käyntejä.
Eipä se taida kiinnostaa ketään ei verottajaakaan jos täysin verotettuun Suomi-autoon osia vaihtaa. Ongelmat tulevat lähinnä sitten kun tekee samat temput noihin "veronkiertoautoihin" (korinvaihdot muuttoautot yms.) joista verottajalla on jäänyt täysiä veroja saamatta.
Vastaa Viestiin