124 takapyörän laakeri

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Myrskylyhty
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ti 26.07.2005 08:33

124 takapyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja Myrskylyhty »

Onko mahdollista kiristää takapyöränlaakeria,on nimittäin klappia jonnin verran?
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Re: 124 takapyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Myrskylyhty kirjoitti:Onko mahdollista kiristää takapyöränlaakeria,on nimittäin klappia jonnin verran?
Nöyp. On semmoinen patruuna, joka pitää vaihtaa kokonaisena, jos väljää on.

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kttopar »

Mielestäni voi kiristää jälkeenpäin. Kiristetäänhän se asennettaessakin.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

kttopar kirjoitti:Mielestäni voi kiristää jälkeenpäin. Kiristetäänhän se asennettaessakin.
Ei voi kiristää.

Asennettaessa se kiristetään tiettyyn momenttiin ja se on siinä.
Kysessähän on sellainen leveä kestovoideltu laakeri. Ei siis kartiotyyppinen laakeri kuten edessä.
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17261
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Oottakaapa - eivoi, voi, eivoi... nyt on siis vuorossa "voi". :D

Voi sitä mutteria kokeilla kiristää, jos se on löystynyt niin välystä on ja se poistuu kiristämällä.
Itse laakeria ei voi kiristää "lisää".
wiimax.fi
Vesqju
Mersumies
Mersumies
Viestit: 583
Liittynyt: Ma 04.10.2004 18:51
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Vesqju »

Ei muutaku viet pajalle sen mersun niin asia selviää..
S 212 350 CDI A T Avantgarde Sport 2011
EX S 211 320 CDI A T 2003
EX 320 STW V6 Avantgarde 2000
EX S 202 C 220 CDI A 2000 Esprit selection
EX S124 300 TDTurbo automatic -91
EX w123 300 Turbodiesel -84
EX w123 300 D -79
EX w123 300 D -81
Kahta en vaihda, toinen on MERSU ja toinen on
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

dealer kirjoitti:Voi sitä mutteria kokeilla kiristää, jos se on löystynyt niin välystä on ja se poistuu kiristämällä.
Itse laakeria ei voi kiristää "lisää".
On näköjään sotkettu kaksi eri välystä:
1) laakerivälys, jota ei voi kiristää. On nääs 2-rivinen urakuulalaakeri. Täytyisi vetää kooli rypyille!
2) napavälys, eli löysällä oleva napamutteri. Se ei saa olla löysällä, joten iso hylsy esiin ja vääntöä. Lyö myös mutterin lukitus kiinni.
Navan kiristys ei vaikuta mitään laakerin välykseen vaikka vääntäisit 2-metrisellä varrella.

Tuo siis 124:n takalaakereista. 123:ssa on ihan erilainen systeemi ryppyputkineen.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

jorma-k kirjoitti: On nääs 2-rivinen urakuulalaakeri.

Tuo siis 124:n takalaakereista. 123:ssa on ihan erilainen systeemi ryppyputkineen.
täytyy nyt taas vastaan väittää. Farkussahan taitaa olla (ainakin omassani on) kaksoiskartiorullalaakeri (tjms.). Ei tosin vaikuta kiristettävyyteen kai millään tavalla?
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17261
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Juuri niin, Jorma...

Farkun laakeri on erilainen kuten veppe kertoi, muttei sitäkään voi kiristää.
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 10:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17261
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sen voi vaihtaa "paikallaan ollen" noin tunnissa oikeilla työkaluilla.
wiimax.fi
Vastaa Viestiin