Renkaiden ilmanpaineet
Renkaiden ilmanpaineet
Hankin juuri uudet kesärenkaat ensi suvea varten koko 195/65-15 ja kysyin rengasliikkeessä samalla mikä olisi niille oikea ilmanpaine. Hämmästys oli suuri kun kuulin oikean paineen olevan 2,8 ja sama kuulemma talvirenkailla.
Olen käyttänyt tähän saakka 2,5 ja pitänyt sitäkin aika korkeana kun ohjekirja neuvoo 2 - 2,5 kuormasta riippuen. On kuulemma rekaat muuttuneet sitten mersuni nuoruuden päivien (-90). Onko muilla kokemuksia tai asiantuntemusta. Työtoverillani olivat renkaat kuluneet keskeltä ja hän luuli käyttäneensä liian suuria paineita ja vähentänyt ennestään. Neuvoin häntä korottamaan paineita, koska ymmärtääkseni juuri liian pienet paineet kuluttavat renkaita keskeltä? Olenko oikeassa?
Olen käyttänyt tähän saakka 2,5 ja pitänyt sitäkin aika korkeana kun ohjekirja neuvoo 2 - 2,5 kuormasta riippuen. On kuulemma rekaat muuttuneet sitten mersuni nuoruuden päivien (-90). Onko muilla kokemuksia tai asiantuntemusta. Työtoverillani olivat renkaat kuluneet keskeltä ja hän luuli käyttäneensä liian suuria paineita ja vähentänyt ennestään. Neuvoin häntä korottamaan paineita, koska ymmärtääkseni juuri liian pienet paineet kuluttavat renkaita keskeltä? Olenko oikeassa?
Re: Renkaiden ilmanpaineet
Olet oikeassa muutoin, paitsi keskiosa kuluu kovilla paineilla ajettaessa, reunat matalalla paineella enemmin.
Epätasaisen kuluma on iskareiden, jousien, ohjauskulmien (camber- ja caster-) ja sellasten epävireen aiheuttamaa.
Uniformoitujen hyökkäysvaunujen suositukset on sitä kakskasin - kolmen luokkaa. On näet tukevampaa kovaa ajettaessa, etenkin kaarteissa...
Pito sensijaan on parempi pienellä paineella kun ajellaan lumessa ja silleen, mutta silloinhan ei juuri puhuta vauhdista.
Epätasaisen kuluma on iskareiden, jousien, ohjauskulmien (camber- ja caster-) ja sellasten epävireen aiheuttamaa.
Uniformoitujen hyökkäysvaunujen suositukset on sitä kakskasin - kolmen luokkaa. On näet tukevampaa kovaa ajettaessa, etenkin kaarteissa...
Pito sensijaan on parempi pienellä paineella kun ajellaan lumessa ja silleen, mutta silloinhan ei juuri puhuta vauhdista.
Re: Renkaiden ilmanpaineet
Mainitsematta jäi, että oma W124 250D -87 alkuperäisillä kiekoilla saa tyytyä niihin sinun ja ohjeen mukaisiin paineisiin.
Ja rullaa oikein kivasti.
Kauppiailla on tapana puhua kaikenlaista - kaikenlaisista syistä...
PS. Ei muuten oo toopempi aatos hankkia kesäkiekot loppuvuodesta! Kuvastaa muunmuassa uskoa tulevaan suveen.
Ja rullaa oikein kivasti.
Kauppiailla on tapana puhua kaikenlaista - kaikenlaisista syistä...
PS. Ei muuten oo toopempi aatos hankkia kesäkiekot loppuvuodesta! Kuvastaa muunmuassa uskoa tulevaan suveen.
Samaa sanoi rengas myyjä minullekkin. "Nykyrenkaat vaativat kovempia paineita, mitä ohjekirjat sanoo"
Tosin mittareissakin on melkoisia eroja. Laitoin yhdellä mittarilla 2,8 bar ja heti perään mitattuna toinen näytti 2,2 bar.
Korkeammat ilmanpaineet tulee polttoaineessa takaisin.
Miinuksena tulee hieman huonompi pito ja lievää kovuuden lisääntymistä.
Kulutin omasta takarenkaan kantit loppuun liian pienillä paineilla, kun lomalla tuli kontiin painoa (rouva keräili kiviä) ja vaunukin oli osan matkasta perässä. Eikä tullut uskottua ohjekirjan neuvoja reilusta ilman lisäämisestä.
Tosin mittareissakin on melkoisia eroja. Laitoin yhdellä mittarilla 2,8 bar ja heti perään mitattuna toinen näytti 2,2 bar.
Korkeammat ilmanpaineet tulee polttoaineessa takaisin.
Miinuksena tulee hieman huonompi pito ja lievää kovuuden lisääntymistä.
Kulutin omasta takarenkaan kantit loppuun liian pienillä paineilla, kun lomalla tuli kontiin painoa (rouva keräili kiviä) ja vaunukin oli osan matkasta perässä. Eikä tullut uskottua ohjekirjan neuvoja reilusta ilman lisäämisestä.
Viimeksi muokannut felmit, Pe 17.12.2004 21:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
autodidakti
Noihin huoltoasemien mittareihin yleensä ei oo uskomista, voi olla isojakin heittoja. Ainakin merkkikorjaamojen mittarit kalibroidaan säännöllisesti, niihin voi luottaa. Ja sehän ei mitään maksa jos käy yhtäkkiä tarkastamassa rengaspaineet korjaamolla. Jos maksaa, niin ei ole neuvotellut tarpeeksi
Passat Variant 1.9TDI 2001
Re: Renkaiden ilmanpaineet
Olet ihan oikeassa, wanhat ristikudosrengasaikojen opit eivät enää pure:Eskill kirjoitti:Hämmästys oli suuri kun kuulin oikean paineen olevan 2,8 ja sama kuulemma talvirenkailla. Ymmärtääkseni juuri liian pienet paineet kuluttavat renkaita keskeltä? Olenko oikeassa?
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=5930
S320L -97
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Näin on.Pasi H. kirjoitti:Noihin huoltoasemien mittareihin yleensä ei oo uskomista, voi olla isojakin heittoja.
Mieleni onkin tehnyt pitkään ostaa Dainun mittari ja renkaita täyttäessä laittaa se väliin.
Näin näkisi ainakin "oikean vertailukelpoisen" lukeman.
Noinkohan niitä kalibroidaan?Pasi H. kirjoitti:Ainakin merkkikorjaamojen mittarit kalibroidaan säännöllisesti, niihin voi luottaa.
Bourdonkaarimittarin kalibrointi niin, että se näyttää lineaarisestikin oikein, ei ole ihan tavallisin koti- tai korjaamokonstein tehtävissä.
Tai kyllähän se kotonakin sujuu, jos on riittävän tarkkaa kalibroitua kalibrointilaitteistoa tosiaan olemassa
Siihen kyllä luotan, että merkkikorjaamoilla/rengasliikkeillä on laadukkaammat mittalaitteet, kuin se perinteinen HongKongin 19,90e sarja, jossa mittarit ja maaliruiskut
Niissä voi olettaa, että lukema on likimain oikein harvemmallakin kalibrointivälillä.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
MTV testasi jyväskyläläisiä huoltoasemia:Pasi H. kirjoitti:Noihin huoltoasemien mittareihin yleensä ei oo uskomista, voi olla isojakin heittoja.
"Yksi syy alipaineeseen ovat huoltamoiden epätarkat painemittarit. MTV:n uutisten pistokokeet jyväskyläläisillä huoltoasemilla osoittivat, että mittarit voivat näyttää jopa 0,4 baria liikaa ylöspäin."
Samassa jutussa, että keskimäärin 1 hlö/kk kuolee väärien rengaspaineitten takia. Ja on osasyynä joka viidennessä onnettomuudessa.
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtm ... /08/387848
Mittariin "sokean" tuijottamisen sijasta kannattaa seurata auton ajettavuuttakin, sillä myös rengasmerkeissä ja malleissa on eroja. BlueLadyn edelliset 195/65/15 -kesäkumit (Fulda) vaati 2,6 painetta, mutta se oli liian paljon uusille Pirelleille; pompotti eikä saanut otetta hiekalla. 2,4 ja taas kulkee kuin kiskoilla.
Nuo on mitattu saman huoltsikan laitteilla, joten paine-eron pitäisi olla jokseenkin kohdallaan. Todellisesta paineesta en olekaan ihan varma.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Kyllä kalibroidaan, itse olen merkkiliikkeessä töissä ja ei siitä paljoa aikaa ole kun ne käytiin kalibroimassa. Yksi rengaspainemittari jouduttiin heittämään roskikseen 0,2 barin heiton takia.Ari66 kirjoitti: Noinkohan niitä kalibroidaan?
Bourdonkaarimittarin kalibrointi niin, että se näyttää lineaarisestikin oikein, ei ole ihan tavallisin koti- tai korjaamokonstein tehtävissä.
Tai kyllähän se kotonakin sujuu, jos on riittävän tarkkaa kalibroitua kalibrointilaitteistoa tosiaan olemassa
Siihen kyllä luotan, että merkkikorjaamoilla/rengasliikkeillä on laadukkaammat mittalaitteet, kuin se perinteinen HongKongin 19,90e sarja, jossa mittarit ja maaliruiskut
Niissä voi olettaa, että lukema on likimain oikein harvemmallakin kalibrointivälillä.
Ja itse rengaspaineista, hämmästyin kovasti kun tein luovutustarkastusta Audi A3 Sportback -malliin jossa oli alkuperäiset 225/45/17 renkaat ja auton omassa taulukossa rengaspaineiksi ilmoittivat VAIN 2 bar. Siis todella vähän. Mutta tietysti sen verran laitoin kun valmistajakin niin sen on halunnut.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Käsittääkseni ei ole niin yksioikoista tuo kuluu keskeltä->liian kovat paineet ajattelu. Nykyään renkaiden runkojen ollessa kovastikin tukevia kovaa ajettaessa matalalla paineella kaareutuu kultuspinta keskeltä ulos ja siten kuluu siitä eli myös matalilla paineilla kuluu keskeltä.
Näin siis paikallisessa rengasliikkeessä kuultua
Näin siis paikallisessa rengasliikkeessä kuultua
300td -91, manuaali.
Talvellakin kannattaa kokeilla isompia paineita, jos tuntuu että pitoa ei ole niin kuin pitäisi. Liian pienillä paineilla renkaan kuvio painuu kasaan alapuolella eikä rouhase kunnolla kiinni. Lisää painetta niin kuvio aukeaa.
Riippuu tietysti renkaista miten käyttäytyy eri paineilla.
Riippuu tietysti renkaista miten käyttäytyy eri paineilla.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Tämä pitää täysin paikkansa leveämmisä renkaissa, kapeammista ei niinkään kokemusta. ne kun poltetaan loppuun ennen ku matka-ajoon edes päästäänroiala kirjoitti:Käsittääkseni ei ole niin yksioikoista tuo kuluu keskeltä->liian kovat paineet ajattelu. Nykyään renkaiden runkojen ollessa kovastikin tukevia kovaa ajettaessa matalalla paineella kaareutuu kultuspinta keskeltä ulos ja siten kuluu siitä eli myös matalilla paineilla kuluu keskeltä.
Näin siis paikallisessa rengasliikkeessä kuultua
luulisi kuitenkin, että kapeammilla ei niinkään havaittavissa tätä ilmiötä.
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km
Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.
haaveena:
MB W126 560SEL
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km
Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.
haaveena:
MB W126 560SEL
Tämä pemmeän renkaan kulttuuri alkoi jo aikanaan noista kitkarenkaista. Niissä piti olla huomattavasti korkeammat paineet kuin normirenkaissa juuri pehmeyden takia niinkuin aiemmin mainittiin. Ajossa pehmeä rengas puöristyy ja kuluu keskeltä alhaisilla paineilla. Minun Maranconeissa 2,7 kp.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
rengas paineista
Omassa autossani (w124 250D-89) ja renkaat Nokia NRH-i 195/65-15 rengas asentaja suositteli 2,6 bar:in paineita riippuen tietysti auton kuormasta!
Re: rengas paineista
Heip !
Hommasin hiljattain Michelinin digitaalisen rengaspainemittarin, kun oli kerran TM:n testivoittajakin. Tyylikäs ja hyvin toimiva peli. Yhdenkin huoltoaseman mittari näytti 0.3 Bar liikaa, joka on n. 2 Barin paineissa jo 15 % virhe. Järkeilin asian jesuiittalogiikalla (=tarkoitus pyhittää keinot, loistava tapa perustella hankintoja tyyliin "tämä on itseasiassa investointi...") siten, että jos kerta laitan uudet renkaat lossiin, niin 25 €unukin satsaaminen kunnon mittariin ei enää paljoa tunnu.
W123 300 D:n rengaspainesuositus vakiorenkaille 175/80/14 näkyi olevan tankin luukussa 2.0 eteen ja 2.2 taakse. Mitäs arvovaltainen forumin raati puhaltaisi paineiksi 185/70/14 renkaisiin ? Laitoin hieman enemmän, koska renkaan ilmatila pienempi. Tälläsin eteen 2.15 ja taakse 2.35, nämä siis kylmiin gummeihin. Michelin Energyt hommasin alle, kun kerran on kantakortinkin mukaan Misukoilla tilattu... T-nopeusluokka riittänee OM 617 valtaisille vauhtivaroille mainiosti...
T; Wade
Hommasin hiljattain Michelinin digitaalisen rengaspainemittarin, kun oli kerran TM:n testivoittajakin. Tyylikäs ja hyvin toimiva peli. Yhdenkin huoltoaseman mittari näytti 0.3 Bar liikaa, joka on n. 2 Barin paineissa jo 15 % virhe. Järkeilin asian jesuiittalogiikalla (=tarkoitus pyhittää keinot, loistava tapa perustella hankintoja tyyliin "tämä on itseasiassa investointi...") siten, että jos kerta laitan uudet renkaat lossiin, niin 25 €unukin satsaaminen kunnon mittariin ei enää paljoa tunnu.
W123 300 D:n rengaspainesuositus vakiorenkaille 175/80/14 näkyi olevan tankin luukussa 2.0 eteen ja 2.2 taakse. Mitäs arvovaltainen forumin raati puhaltaisi paineiksi 185/70/14 renkaisiin ? Laitoin hieman enemmän, koska renkaan ilmatila pienempi. Tälläsin eteen 2.15 ja taakse 2.35, nämä siis kylmiin gummeihin. Michelin Energyt hommasin alle, kun kerran on kantakortinkin mukaan Misukoilla tilattu... T-nopeusluokka riittänee OM 617 valtaisille vauhtivaroille mainiosti...
T; Wade
Mulla on polttoainetankin läpän sisäpuolella rengaspainesuosoitustarra (huh mikä sanahirviö).
Eteen 2.0 - 2.4 bar
Taakse 2.0 - 2.8 bar
Alin suositus kun kuvasymboolissa on vain yks ukko autossa. Suurin paine kun on viis ukkoo+matkatavarat.
Eli renkaiden kulumisen mukaan kuten edellisissä viesteissä on tuumailtu.
Eteen 2.0 - 2.4 bar
Taakse 2.0 - 2.8 bar
Alin suositus kun kuvasymboolissa on vain yks ukko autossa. Suurin paine kun on viis ukkoo+matkatavarat.
Eli renkaiden kulumisen mukaan kuten edellisissä viesteissä on tuumailtu.
... kaikkee se saksalainen keksii ....
Re: Renkaiden ilmanpaineet
Niinkuin joku tuossa jos mainitsi niin tuo on kyllä ihan väärin.p3h kirjoitti:Olet oikeassa muutoin, paitsi keskiosa kuluu kovilla paineilla ajettaessa, reunat matalalla paineella enemmin.
Vyörenkailla tosiaan liian vähäinen paine kuluttaa rengasta keskeltä. ja mitä leveämpi rengas sen herkemmin kuluu.
Tämä johtuu siitä että varsinkin kovemmissa nopeuksissa keskipakoisvoima saan renkaan venymään keskeltä jolloin keski-osa osuu ensimmäisenä tiehen ja näinollen joutuu ikäänkuin liukumaan tiessä.
Joten kulumisen suhteen vyörenkaaseen ei oikein voi laittaa liikaa ilmaa että renkaan muoto muuttuisi ja vaikuttaisi kulumiseen ainut että muuttuu kovaksi.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)