Renkaiden ilmanpaineet

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Eskill
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Ma 22.11.2004 21:58

Renkaiden ilmanpaineet

Viesti Kirjoittaja Eskill »

Hankin juuri uudet kesärenkaat ensi suvea varten koko 195/65-15 ja kysyin rengasliikkeessä samalla mikä olisi niille oikea ilmanpaine. Hämmästys oli suuri kun kuulin oikean paineen olevan 2,8 ja sama kuulemma talvirenkailla.
Olen käyttänyt tähän saakka 2,5 ja pitänyt sitäkin aika korkeana kun ohjekirja neuvoo 2 - 2,5 kuormasta riippuen. On kuulemma rekaat muuttuneet sitten mersuni nuoruuden päivien (-90). Onko muilla kokemuksia tai asiantuntemusta. Työtoverillani olivat renkaat kuluneet keskeltä ja hän luuli käyttäneensä liian suuria paineita ja vähentänyt ennestään. Neuvoin häntä korottamaan paineita, koska ymmärtääkseni juuri liian pienet paineet kuluttavat renkaita keskeltä? Olenko oikeassa?
Avatar
p3h
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Su 15.08.2004 23:51

Re: Renkaiden ilmanpaineet

Viesti Kirjoittaja p3h »

Olet oikeassa muutoin, :idea: paitsi keskiosa kuluu kovilla paineilla ajettaessa, reunat matalalla paineella enemmin.
Epätasaisen kuluma on iskareiden, jousien, ohjauskulmien (camber- ja caster-) ja sellasten epävireen aiheuttamaa.
Uniformoitujen hyökkäysvaunujen suositukset on sitä kakskasin - kolmen luokkaa. On näet tukevampaa kovaa ajettaessa, etenkin kaarteissa...
Pito sensijaan on parempi pienellä paineella kun ajellaan lumessa ja silleen, mutta silloinhan ei juuri puhuta vauhdista. :D
Avatar
p3h
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Su 15.08.2004 23:51

Re: Renkaiden ilmanpaineet

Viesti Kirjoittaja p3h »

Mainitsematta jäi, että oma W124 250D -87 alkuperäisillä kiekoilla saa tyytyä niihin sinun ja ohjeen mukaisiin paineisiin.
Ja rullaa oikein kivasti. :lol:
Kauppiailla on tapana puhua kaikenlaista - kaikenlaisista syistä... :twisted:
PS. Ei muuten oo toopempi aatos hankkia kesäkiekot loppuvuodesta! Kuvastaa muunmuassa uskoa tulevaan suveen. 8)
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Samaa sanoi rengas myyjä minullekkin. "Nykyrenkaat vaativat kovempia paineita, mitä ohjekirjat sanoo"

Tosin mittareissakin on melkoisia eroja. Laitoin yhdellä mittarilla 2,8 bar ja heti perään mitattuna toinen näytti 2,2 bar.

Korkeammat ilmanpaineet tulee polttoaineessa takaisin.
Miinuksena tulee hieman huonompi pito ja lievää kovuuden lisääntymistä.

Kulutin omasta takarenkaan kantit loppuun liian pienillä paineilla, kun lomalla tuli kontiin painoa (rouva keräili kiviä) ja vaunukin oli osan matkasta perässä. Eikä tullut uskottua ohjekirjan neuvoja reilusta ilman lisäämisestä.
Viimeksi muokannut felmit, Pe 17.12.2004 21:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
autodidakti
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Noihin huoltoasemien mittareihin yleensä ei oo uskomista, voi olla isojakin heittoja. Ainakin merkkikorjaamojen mittarit kalibroidaan säännöllisesti, niihin voi luottaa. Ja sehän ei mitään maksa jos käy yhtäkkiä tarkastamassa rengaspaineet korjaamolla. Jos maksaa, niin ei ole neuvotellut tarpeeksi :lol:
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Renkaiden ilmanpaineet

Viesti Kirjoittaja markku »

Eskill kirjoitti:Hämmästys oli suuri kun kuulin oikean paineen olevan 2,8 ja sama kuulemma talvirenkailla. Ymmärtääkseni juuri liian pienet paineet kuluttavat renkaita keskeltä? Olenko oikeassa?
Olet ihan oikeassa, wanhat ristikudosrengasaikojen opit eivät enää pure:

http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=5930
S320L -97
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Pasi H. kirjoitti:Noihin huoltoasemien mittareihin yleensä ei oo uskomista, voi olla isojakin heittoja.
Näin on.
Mieleni onkin tehnyt pitkään ostaa Dainun mittari ja renkaita täyttäessä laittaa se väliin.
Näin näkisi ainakin "oikean vertailukelpoisen" lukeman.
Pasi H. kirjoitti:Ainakin merkkikorjaamojen mittarit kalibroidaan säännöllisesti, niihin voi luottaa.
Noinkohan niitä kalibroidaan?
Bourdonkaarimittarin kalibrointi niin, että se näyttää lineaarisestikin oikein, ei ole ihan tavallisin koti- tai korjaamokonstein tehtävissä.
Tai kyllähän se kotonakin sujuu, jos on riittävän tarkkaa kalibroitua kalibrointilaitteistoa tosiaan olemassa :wink:

Siihen kyllä luotan, että merkkikorjaamoilla/rengasliikkeillä on laadukkaammat mittalaitteet, kuin se perinteinen HongKongin 19,90e sarja, jossa mittarit ja maaliruiskut :)
Niissä voi olettaa, että lukema on likimain oikein harvemmallakin kalibrointivälillä.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

Pasi H. kirjoitti:Noihin huoltoasemien mittareihin yleensä ei oo uskomista, voi olla isojakin heittoja.
MTV testasi jyväskyläläisiä huoltoasemia:
"Yksi syy alipaineeseen ovat huoltamoiden epätarkat painemittarit. MTV:n uutisten pistokokeet jyväskyläläisillä huoltoasemilla osoittivat, että mittarit voivat näyttää jopa 0,4 baria liikaa ylöspäin."

Samassa jutussa, että keskimäärin 1 hlö/kk kuolee väärien rengaspaineitten takia. Ja on osasyynä joka viidennessä onnettomuudessa.
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtm ... /08/387848

Mittariin "sokean" tuijottamisen sijasta kannattaa seurata auton ajettavuuttakin, sillä myös rengasmerkeissä ja malleissa on eroja. BlueLadyn edelliset 195/65/15 -kesäkumit (Fulda) vaati 2,6 painetta, mutta se oli liian paljon uusille Pirelleille; pompotti eikä saanut otetta hiekalla. 2,4 ja taas kulkee kuin kiskoilla.
Nuo on mitattu saman huoltsikan laitteilla, joten paine-eron pitäisi olla jokseenkin kohdallaan. Todellisesta paineesta en olekaan ihan varma.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Ari66 kirjoitti: Noinkohan niitä kalibroidaan?
Bourdonkaarimittarin kalibrointi niin, että se näyttää lineaarisestikin oikein, ei ole ihan tavallisin koti- tai korjaamokonstein tehtävissä.
Tai kyllähän se kotonakin sujuu, jos on riittävän tarkkaa kalibroitua kalibrointilaitteistoa tosiaan olemassa :wink:

Siihen kyllä luotan, että merkkikorjaamoilla/rengasliikkeillä on laadukkaammat mittalaitteet, kuin se perinteinen HongKongin 19,90e sarja, jossa mittarit ja maaliruiskut :)
Niissä voi olettaa, että lukema on likimain oikein harvemmallakin kalibrointivälillä.
Kyllä kalibroidaan, itse olen merkkiliikkeessä töissä ja ei siitä paljoa aikaa ole kun ne käytiin kalibroimassa. Yksi rengaspainemittari jouduttiin heittämään roskikseen 0,2 barin heiton takia.

Ja itse rengaspaineista, hämmästyin kovasti kun tein luovutustarkastusta Audi A3 Sportback -malliin jossa oli alkuperäiset 225/45/17 renkaat ja auton omassa taulukossa rengaspaineiksi ilmoittivat VAIN 2 bar. Siis todella vähän. Mutta tietysti sen verran laitoin kun valmistajakin niin sen on halunnut.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
roiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: To 24.02.2005 17:09
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja roiala »

Käsittääkseni ei ole niin yksioikoista tuo kuluu keskeltä->liian kovat paineet ajattelu. Nykyään renkaiden runkojen ollessa kovastikin tukevia kovaa ajettaessa matalalla paineella kaareutuu kultuspinta keskeltä ulos ja siten kuluu siitä eli myös matalilla paineilla kuluu keskeltä. :shock: :?:

Näin siis paikallisessa rengasliikkeessä kuultua
300td -91, manuaali.
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Talvellakin kannattaa kokeilla isompia paineita, jos tuntuu että pitoa ei ole niin kuin pitäisi. Liian pienillä paineilla renkaan kuvio painuu kasaan alapuolella eikä rouhase kunnolla kiinni. Lisää painetta niin kuvio aukeaa.

Riippuu tietysti renkaista miten käyttäytyy eri paineilla.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
mazza
Mersumies
Mersumies
Viestit: 562
Liittynyt: Ma 10.01.2005 22:46
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

roiala kirjoitti:Käsittääkseni ei ole niin yksioikoista tuo kuluu keskeltä->liian kovat paineet ajattelu. Nykyään renkaiden runkojen ollessa kovastikin tukevia kovaa ajettaessa matalalla paineella kaareutuu kultuspinta keskeltä ulos ja siten kuluu siitä eli myös matalilla paineilla kuluu keskeltä. :shock: :?:

Näin siis paikallisessa rengasliikkeessä kuultua
Tämä pitää täysin paikkansa leveämmisä renkaissa, kapeammista ei niinkään kokemusta. ne kun poltetaan loppuun ennen ku matka-ajoon edes päästään :twisted:
luulisi kuitenkin, että kapeammilla ei niinkään havaittavissa tätä ilmiötä.
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km

Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.

haaveena:
MB W126 560SEL
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Tämä pemmeän renkaan kulttuuri alkoi jo aikanaan noista kitkarenkaista. Niissä piti olla huomattavasti korkeammat paineet kuin normirenkaissa juuri pehmeyden takia niinkuin aiemmin mainittiin. Ajossa pehmeä rengas puöristyy ja kuluu keskeltä alhaisilla paineilla. Minun Maranconeissa 2,7 kp.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MH_W124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 232
Liittynyt: Ma 23.05.2005 20:14
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja MH_W124 »

Muistaakseni TM testasi noita huoltoasemien rengaspainemittareita vähän aikaa sitten. Tulokset olivat odotetun laisia...Viisainta lienee hankkia autoon joku laadukas kynämallin painemittari :D
karjis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 18.08.2005 10:45
Paikkakunta: Kuopio

rengas paineista

Viesti Kirjoittaja karjis »

Omassa autossani (w124 250D-89) ja renkaat Nokia NRH-i 195/65-15 rengas asentaja suositteli 2,6 bar:in paineita riippuen tietysti auton kuormasta!
Avatar
Wade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 817
Liittynyt: Pe 19.11.2004 22:13
Paikkakunta: Taipalsaari-Journey Island

Re: rengas paineista

Viesti Kirjoittaja Wade »

Heip !

Hommasin hiljattain Michelinin digitaalisen rengaspainemittarin, kun oli kerran TM:n testivoittajakin. Tyylikäs ja hyvin toimiva peli. Yhdenkin huoltoaseman mittari näytti 0.3 Bar liikaa, joka on n. 2 Barin paineissa jo 15 % virhe. Järkeilin asian jesuiittalogiikalla (=tarkoitus pyhittää keinot, loistava tapa perustella hankintoja tyyliin "tämä on itseasiassa investointi...") siten, että jos kerta laitan uudet renkaat lossiin, niin 25 €unukin satsaaminen kunnon mittariin ei enää paljoa tunnu.

W123 300 D:n rengaspainesuositus vakiorenkaille 175/80/14 näkyi olevan tankin luukussa 2.0 eteen ja 2.2 taakse. Mitäs arvovaltainen forumin raati puhaltaisi paineiksi 185/70/14 renkaisiin ? Laitoin hieman enemmän, koska renkaan ilmatila pienempi. Tälläsin eteen 2.15 ja taakse 2.35, nämä siis kylmiin gummeihin. Michelin Energyt hommasin alle, kun kerran on kantakortinkin mukaan Misukoilla tilattu... T-nopeusluokka riittänee OM 617 valtaisille vauhtivaroille mainiosti... 8)

T; Wade
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

^Itellä 175R14 kumit alla w123 200:ssa ja 2.5 edessä ja 2.8 takana toimii ok, hieman on kovempi ajaa, mutta eipä ainakaan rengas väänny alle mutkiin taittaessa! :wink:
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
10jykä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Ke 13.08.2003 11:10
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja 10jykä »

Mulla on polttoainetankin läpän sisäpuolella rengaspainesuosoitustarra (huh mikä sanahirviö).
Eteen 2.0 - 2.4 bar
Taakse 2.0 - 2.8 bar
Alin suositus kun kuvasymboolissa on vain yks ukko autossa. Suurin paine kun on viis ukkoo+matkatavarat.
Eli renkaiden kulumisen mukaan kuten edellisissä viesteissä on tuumailtu.
... kaikkee se saksalainen keksii ....
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Renkaiden ilmanpaineet

Viesti Kirjoittaja juhape »

p3h kirjoitti:Olet oikeassa muutoin, :idea: paitsi keskiosa kuluu kovilla paineilla ajettaessa, reunat matalalla paineella enemmin.
Niinkuin joku tuossa jos mainitsi niin tuo on kyllä ihan väärin.
Vyörenkailla tosiaan liian vähäinen paine kuluttaa rengasta keskeltä. ja mitä leveämpi rengas sen herkemmin kuluu.
Tämä johtuu siitä että varsinkin kovemmissa nopeuksissa keskipakoisvoima saan renkaan venymään keskeltä jolloin keski-osa osuu ensimmäisenä tiehen ja näinollen joutuu ikäänkuin liukumaan tiessä.
Joten kulumisen suhteen vyörenkaaseen ei oikein voi laittaa liikaa ilmaa että renkaan muoto muuttuisi ja vaikuttaisi kulumiseen ainut että muuttuu kovaksi.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Vastaa Viestiin