Millainen Mig hitsaukseen

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Harmilor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: La 06.08.2005 14:47

Millainen Mig hitsaukseen

Viesti Kirjoittaja Harmilor »

Vähän on jo pisemmän aikaa ollu mielessä että täytyisi hommata Mig. Mihinkään 1k€:n Kemppiin ei ole vara joten millainen sen täytyisi olla että tällainen harrastelija pärjää. Ja mikä se ydintäytelanka juttu on kun näkyy monessa Mig:ssä olevan vaihtoehtona. Ymmärrän sen verran että siinä ei tarvi suojakaasua, mutta maksaako lanka sitten maltaita ja saako sillä minkälaisia ainevahvuuksia hitsattua. Jos sanotaan että on 120A kone niin tekeekö sillä mitään? Saako sellaisella esim. pakoputkea hitsattua? Sen verran on joskus jossain tullu kokeiltua että jos on kesympi laite niin se kuumuu niin ettei kovin pitkää saumaa saa tehtyä. Mutta ei tässä nyt laivoja aleta rakentaa niin heikompikin kävisi.

Kattelin ihan Bilteman varastoja ja siellä tuollainen 120A kone maksais about 300€. Sen summan sais vielä hallituksessa meneen läpi kun oikein puhuu.
Jos tolle tulee kovin monelta bannia niin en sitten osta mitään vaan odottelen parempia aikoja. Kertyy tuota muka ehottoman tarpeellista tallin perälle muutenkin.
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Minulla on täytelankamikki. Kyllä sillä räkii esim. pakoputkea, siihen onko pakoputken hitsaamisessa järkeä, palaan myöhemmin. :lol: Kolmesataa ne tuntuvat maksavan, kilo lankaa kustantaa muistaakseni kympin. Eli ei ihan halpaa, mutta vähille hitsuille ei toinna hommailla pulloa.
Pakoputken hitsaaminen on vähäjärkisen hommaa. :lol:
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

HVM kirjoitti:.
Pakoputken hitsaaminen on vähäjärkisen hommaa. :lol:
No höh, sano sitten mistä hommaan putkiston sellaiseen auto/kone yhdistelmään jota ei ole koskaan tehtaalla tehtykään? 8)
Olenko siis vähäjärkinen kun ostin metritavaraa/mutkia ja kaks pönttöä ja hitsailin ne nippuun... (hinta koko putkistoon sarjalta päähän n.80€) :shock:
Ja kyllä valovirtamigillä hyvin putkiston hitsaa, ja auton kaikki pellit muutenkin.
Suojakaasun kanssa tehokkaampaa, helpompaa ja ennen kaikkea mukavampaa. Ja argon-seos parantaa tehoa vrt. hiilidioksidiin.
(tästä muuten oli joku topis aikaisemminkin)
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Jarno.v kirjoitti:
HVM kirjoitti:.
Pakoputken hitsaaminen on vähäjärkisen hommaa. :lol:
No höh, sano sitten mistä hommaan putkiston sellaiseen auto/kone yhdistelmään jota ei ole koskaan tehtaalla tehtykään? 8)
Olenko siis vähäjärkinen kun ostin metritavaraa/mutkia ja kaks pönttöä ja hitsailin ne nippuun... (hinta koko putkistoon sarjalta päähän n.80€) :shock:
Ja kyllä valovirtamigillä hyvin putkiston hitsaa, ja auton kaikki pellit muutenkin.
Suojakaasun kanssa tehokkaampaa, helpompaa ja ennen kaikkea mukavampaa. Ja argon-seos parantaa tehoa vrt. hiilidioksidiin.
(tästä muuten oli joku topis aikaisemminkin)
No ymmärsit varmaankin että tarkoitin hapanneen taunuksen takavaimentimen turaamista, en uuden putken rakentamista. :D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kolmellasadalla saa hyvän käytetyn koneen, ilman ydinlankaa se pitää tietysti olla. Kolmella sadalla voisin luopua omastanikin kun hankin sen tonnin parin koneen kohtapuoliin, nälkä kasvaa syödessä.
Avatar
Jamppi79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Pe 08.04.2005 23:24
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja Jamppi79 »

Mulla oli 150 kemppi valovirtakone ja kyllä sillä pellin liimaa kiinni mutta ei sillä hyvä ole päästää, aika tuhraamista, nyt on 150 voimavirtakone ja se on pellin hitsukseen erittäin hyvä, pystyy päästään vähän haperompaakin rautaa.
siitä ydintäytelangasta.........unohda se!!!!! käytettynä ostat tollasen voimavirta kempin, siihen löytyy myös vara-osia. pullon jourut tietenkin ostamaan, mul on tollanen pieni pullo ja se makso 180 juuroo, täyttäminen on 25e
Vanhassa vara parempi
Avatar
lampinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Su 23.01.2005 18:19
Paikkakunta: mikkeli

Viesti Kirjoittaja lampinen »

joo kyllä se ydintäyte lanka kannattaa unohtaa.ja kaasuksi argonin ja hiilidioksidin seos kaasu.ja mielellään voimavirta kone vaikka käytetty.valovirta koneellakin tekee jos ei paljon hitsauksia mut siihen seos kaasu on ehdoton et tulee jotain. :lol:
203 200cdi -01.
ex.c220d -95.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17276
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei mitään ydintäytelankoja, vaan kaasua pullosta !

Minulla on Agamig 125 valovirtavehje, sillä hitsailee auton tarvitsemat korjaukset mainiosti.
Nuorempana kun oli viitseliäisyyttä tuli hitsailtua aika paljon kaverien autoromuja kasaan, enkä ole osannut kaivata voimavirtavehjettä.
Sellainen on toki parempi mutta valovirralla pärjää.

Jaa pakoputken hitsaaminen järjetöntä ? :shock:
Mitäs sitä mikkiä hankkimaan ellei sillä hitsata ? :lol:
wiimax.fi
Harmilor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: La 06.08.2005 14:47

Viesti Kirjoittaja Harmilor »

No juu toi pakoputki juttu minullakin oli lähinnä mielessä että jos uutta avarampaa räkis kasaan. Mutta tulipa nyt mielen että viton pöntön takapäästä on viimenen pätkä vähän revenny. Ehjä putki eikä edes ruosteessa, mutta joku tekovika siinä on. Sen vois kyllä hitsatakkin. Nyt on kyllä messvämmät äänet :D

No näillä teidän kommenteilla menee fifty fifty valovirta- ja voimavirtakoneet mutta ydintäytelanka ei saanu paljon ääniä joten sen voi unohtaa. Käytettyä vois harkita, mutta sekin on vähän sian ostamista säkissä. Ans kattoo nyt. Kiitos kumminkin kommenteista. Se lienee selvää että mitä enemmän sijottaa niin sen leveempi hymy kun hitsaa, mutta budjetti määrää. Taidan säästää vielä (muutaman vuoden tällä vauhdilla) ja ottaa sitten kunnon kone.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Hitsauskoneliikkeet myyvät käytettyjä tarkastettuja koneita, ja mitään miinaa koneessa ei pitäisi olla, se kun on helppo testata. Mikäli toimii myyntihetkellä todennäköisesti toimii seuraavat vuodet ok.

Langankuljetusrullakin yms on helppo katsoa siitä.

Ei ole ollut ongelmia koneessa (käytetty), ainoa on tuo ominaisuudet eli teho loppuu kesken kun oikein alkaa harrastamaan.
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Kyllä täytelangalla pakoputken hitsailee ja ihan siistiä saumaakin saa, kunhan koneessa on kunnon säädöt. Mun lainakoneessa on virransäädöt min/max ja yks/kaks ja sillä ei tee täytelangan kanssa hevon kettua. Käytännössä yksi asento toimii eli virrat täysillä niin tulee hyvää saumaa mutta palaa tietty puhki aika heleposti.


Tätä ette sitten kuulleet minulta:

Kaatopaikalta saa ilmaiseksi vanhoja hiilidioksidisammuttimia. Ne toimii ylösalaisin käännettynä suojakaasupulloina. Tai voi sen tietysti hiekkapuhaltaa ja maalata harmaaksi sekä laittaa/laitattaa kunnon venttiilitkin ja ottaa sisältä putken pois niin toimii oikeinpäinkin ja kukaan ei huomaa eroa "oikeaan" pulloon. Pitää vaan olla joku kaveri joka sen pullon aina täyttää...
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
caddy66
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Pe 22.10.2004 13:38
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja caddy66 »

Tuolla overdriven sivuilla käsiteltiin hiljan samaa aihetta,siellä saattas olla vinkkejä.,itellä käytössä 150A Miggeri valovirta,hyvä peli.TERE
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Niin noi hitsauspullothan pitää katsastaa tietyin aikavälein, muuten ei ole Woikoskelle oman pullon kanssa asiaa. Katsastus maksaa monta kymppiä muistaakseni. Eli helpompaa ja halvempaa on ottaa 15€ iso vuokrapullo pariksi päiväksi jos tehtävä työ on pieni.

Tietysti jos sammutinvirityksiin menee, sitä tuskin saa ikinä leimaan ja täyttöpuuhatkin jäävät sitten viraapeliratkaisujen varaan.
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Ja päälle vielä kaasupullon vuokra n. 100e/vuosi ja täyttö oli 51e viimeksi kun tuli haettua mutta sehän riippuu ihan pullon koosta.. Onneksi tallikaverin isäukko on woikoskella töissä ja saadaan nuo kamat ensi kerralla henkilökunnan hinnoilla :wink:
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

kyllähän se voimavirta kone hankkia kandee kun kerran hankkii...meillä on ollu monta vuotta esab 185 ja meillä hitsataan paljon,siiis toisin sanoen joka päivä käytössä...on myös 270a wallius mut se on alu lanka käytössä mutta kohta sillä hitsataan isompia rakenne töitä kun tilattuna on kempin 250a pulssi miggi alumiinin hitsaukseen...jos käytettyä on ostamas ni valitsisin kempin,nyt ku ooon wemillä työkseni hitsannu ni kyllä siinä kempissä vaan on sulavin langan sulan muodostuma...ei tuu pisaroina vaan "sumuttuuu" kunnolla...ja kaasuna kannattaa käyttää mison18 tai mison25...
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Itsellä on joku kempin suurin valovirtakone ja hyvin on pystyny kaikki henkilöauton hitsaushommat tekemään esim. väyrysen jousikupit pala hyvin.

Ja tietysti ne valtavat pakoputken muuraus urakat :lol:

Ne täytelankalaitteet on ihan vehkeestä, Yritetään tehä migistä puikkokonetta :wink:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Esko R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ti 18.11.2003 23:02
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Esko R »

Aki P kirjoitti:

Ne täytelankalaitteet on ihan vehkeestä, Yritetään tehä migistä puikkokonetta :wink:
Meillä töissä hitsataan ainoastaa täytelangalla, aineenvahvuudet vaihtelee
20 - 100 mm, ei oo tullut mieleenkään, että pitäis umpilankaa käyttää. :wink:
Kyllä Mersu on aina Mersu

W212 220CDI (FL)
Exät:
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
Avatar
lampinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Su 23.01.2005 18:19
Paikkakunta: mikkeli

Viesti Kirjoittaja lampinen »

Esko R kirjoitti:
Aki P kirjoitti:

Ne täytelankalaitteet on ihan vehkeestä, Yritetään tehä migistä puikkokonetta :wink:
Meillä töissä hitsataan ainoastaa täytelangalla, aineenvahvuudet vaihtelee
20 - 100 mm, ei oo tullut mieleenkään, että pitäis umpilankaa käyttää. :wink:
Joo mut auton peltitöissä ei täytelanka kyllä kunnolla toimi.ei korjaimoissakaan käytetä täytelankaa. :lol:
203 200cdi -01.
ex.c220d -95.
tomaatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 26.02.2004 11:41
Paikkakunta: yläne

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Ne vuodet mitä on hitsausalalla tullut oltua on kyllä sen opettaneet että nuo valovirta prötköt voi heittää valun joukkoon vaikkei sitten hitsaisi kuin millin pellejä. Käytetty kone on varmasti paras ratkaisu niin saa isohkon ja ammattikäyttöön suunnitellun pelin pikkurahalla. Täytelangat sopivat asentohitsauksiin ja isoihin virtoihin mutta autopelleissä ei ole edes vaihtoehto.

"Prötköhitsari Esa Lappalainen vetää viitosen pystysaumat vaikka nahkapuikolla persvakoon..."
124 250REE -86
GSX-R1000 -04
Polaris sportman 800 -05
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Esko R kirjoitti:
Aki P kirjoitti:

Ne täytelankalaitteet on ihan vehkeestä, Yritetään tehä migistä puikkokonetta :wink:
Meillä töissä hitsataan ainoastaa täytelangalla, aineenvahvuudet vaihtelee
20 - 100 mm, ei oo tullut mieleenkään, että pitäis umpilankaa käyttää. :wink:
Niin mutta sunkin mersu hitsataan mun pajalla :lol: :lol:
Joku mersupurkaamo??
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 28.04.2004 12:25
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

Suojakaasu ja vähintään 150A voimavirtakone niin ei mene pelleilyksi ja voi hitsata runkopalkkiakin. Virrasta voisin tinkiäkin, mutta täytelankasysteemeihin en ryhtyisi.
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 720
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

Kaasupullosta:

Itellä iso oma pullo,ollut iänkaiken eikä siitä osaa luopua. Silloin kun pullo täytössä,tilalla pikkupullo. Nämä pienet pullot kuten kosaanipullot huoltoasemilla,viet tyhjän ja saat täyden tilalle vailla murheita.
Tällainen pieniin hitsauksiin varmaankin edullisin vaihtoehto,oman pullon katsastaminen ym. maksaa liikaa pikkukäytössä,samoin vuokrapullon vuokra.
Pikkupullosta kulua vain silloin kuin kaasua kuluu,tosin se taitaa olla hiukan kalliimpaa mutta haitanneeko tuo kun kulutus pientä ja ne kulut on sitten siinä.

Koneeksi merkkikone( Kemppi,esab,migatronic) ja voimavirtaa,vaikka käytettynä. Huolto pelaa eikä samanmoista taistelua kuten omalla edellisellä,telwin 300A:lla.
Avatar
Esko R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ti 18.11.2003 23:02
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Esko R »

lampinen kirjoitti:
Esko R kirjoitti:
Aki P kirjoitti:

Ne täytelankalaitteet on ihan vehkeestä, Yritetään tehä migistä puikkokonetta :wink:
Meillä töissä hitsataan ainoastaa täytelangalla, aineenvahvuudet vaihtelee
20 - 100 mm, ei oo tullut mieleenkään, että pitäis umpilankaa käyttää. :wink:
Joo mut auton peltitöissä ei täytelanka kyllä kunnolla toimi.ei korjaimoissakaan käytetä täytelankaa. :lol:
Tosi on.

Ohutlevujä hitsataan ohuilla langoilla, eikä millään ydintäyte langoilla.
halusin vaan tuoda esille, että oikea lanka , oikeaan paikkaan.
Kyllä Mersu on aina Mersu

W212 220CDI (FL)
Exät:
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Putelli

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Ostin tuossa käytetyn Kempomat180:sen. Vehjes on pienin 3-vaihekone.

Vielä on pullo hakematta, mutta tehtyäni pienen puhelinkierroksen, ajattelin ottaa Woikoskelta oman pullon. Pullo maksaa 300 ja on lähdössä täynnänsä kaasua. Seuraava tarkastus on 10v:n päästä ja maksaa nykyhinnalla 61€.

Tämän paketin saa suunnilleen samalla rahalla kuin 3v:n vuokrasopimuksen + ensimmäisen täytön.

Jos kovasti alan hitsata, niin ostan kolmen vuoden päästä toisen pullon ja sitten ei kaasu lopu :wink:
Terveisin
Tero
Vastaa Viestiin