Millainen Mig hitsaukseen
Millainen Mig hitsaukseen
Vähän on jo pisemmän aikaa ollu mielessä että täytyisi hommata Mig. Mihinkään 1k€:n Kemppiin ei ole vara joten millainen sen täytyisi olla että tällainen harrastelija pärjää. Ja mikä se ydintäytelanka juttu on kun näkyy monessa Mig:ssä olevan vaihtoehtona. Ymmärrän sen verran että siinä ei tarvi suojakaasua, mutta maksaako lanka sitten maltaita ja saako sillä minkälaisia ainevahvuuksia hitsattua. Jos sanotaan että on 120A kone niin tekeekö sillä mitään? Saako sellaisella esim. pakoputkea hitsattua? Sen verran on joskus jossain tullu kokeiltua että jos on kesympi laite niin se kuumuu niin ettei kovin pitkää saumaa saa tehtyä. Mutta ei tässä nyt laivoja aleta rakentaa niin heikompikin kävisi.
Kattelin ihan Bilteman varastoja ja siellä tuollainen 120A kone maksais about 300€. Sen summan sais vielä hallituksessa meneen läpi kun oikein puhuu.
Jos tolle tulee kovin monelta bannia niin en sitten osta mitään vaan odottelen parempia aikoja. Kertyy tuota muka ehottoman tarpeellista tallin perälle muutenkin.
Kattelin ihan Bilteman varastoja ja siellä tuollainen 120A kone maksais about 300€. Sen summan sais vielä hallituksessa meneen läpi kun oikein puhuu.
Jos tolle tulee kovin monelta bannia niin en sitten osta mitään vaan odottelen parempia aikoja. Kertyy tuota muka ehottoman tarpeellista tallin perälle muutenkin.
Minulla on täytelankamikki. Kyllä sillä räkii esim. pakoputkea, siihen onko pakoputken hitsaamisessa järkeä, palaan myöhemmin. Kolmesataa ne tuntuvat maksavan, kilo lankaa kustantaa muistaakseni kympin. Eli ei ihan halpaa, mutta vähille hitsuille ei toinna hommailla pulloa.
Pakoputken hitsaaminen on vähäjärkisen hommaa.
Pakoputken hitsaaminen on vähäjärkisen hommaa.
No höh, sano sitten mistä hommaan putkiston sellaiseen auto/kone yhdistelmään jota ei ole koskaan tehtaalla tehtykään?HVM kirjoitti:.
Pakoputken hitsaaminen on vähäjärkisen hommaa.
Olenko siis vähäjärkinen kun ostin metritavaraa/mutkia ja kaks pönttöä ja hitsailin ne nippuun... (hinta koko putkistoon sarjalta päähän n.80€)
Ja kyllä valovirtamigillä hyvin putkiston hitsaa, ja auton kaikki pellit muutenkin.
Suojakaasun kanssa tehokkaampaa, helpompaa ja ennen kaikkea mukavampaa. Ja argon-seos parantaa tehoa vrt. hiilidioksidiin.
(tästä muuten oli joku topis aikaisemminkin)
No ymmärsit varmaankin että tarkoitin hapanneen taunuksen takavaimentimen turaamista, en uuden putken rakentamista.Jarno.v kirjoitti:No höh, sano sitten mistä hommaan putkiston sellaiseen auto/kone yhdistelmään jota ei ole koskaan tehtaalla tehtykään?HVM kirjoitti:.
Pakoputken hitsaaminen on vähäjärkisen hommaa.
Olenko siis vähäjärkinen kun ostin metritavaraa/mutkia ja kaks pönttöä ja hitsailin ne nippuun... (hinta koko putkistoon sarjalta päähän n.80€)
Ja kyllä valovirtamigillä hyvin putkiston hitsaa, ja auton kaikki pellit muutenkin.
Suojakaasun kanssa tehokkaampaa, helpompaa ja ennen kaikkea mukavampaa. Ja argon-seos parantaa tehoa vrt. hiilidioksidiin.
(tästä muuten oli joku topis aikaisemminkin)
Mulla oli 150 kemppi valovirtakone ja kyllä sillä pellin liimaa kiinni mutta ei sillä hyvä ole päästää, aika tuhraamista, nyt on 150 voimavirtakone ja se on pellin hitsukseen erittäin hyvä, pystyy päästään vähän haperompaakin rautaa.
siitä ydintäytelangasta.........unohda se!!!!! käytettynä ostat tollasen voimavirta kempin, siihen löytyy myös vara-osia. pullon jourut tietenkin ostamaan, mul on tollanen pieni pullo ja se makso 180 juuroo, täyttäminen on 25e
siitä ydintäytelangasta.........unohda se!!!!! käytettynä ostat tollasen voimavirta kempin, siihen löytyy myös vara-osia. pullon jourut tietenkin ostamaan, mul on tollanen pieni pullo ja se makso 180 juuroo, täyttäminen on 25e
Vanhassa vara parempi
Ei mitään ydintäytelankoja, vaan kaasua pullosta !
Minulla on Agamig 125 valovirtavehje, sillä hitsailee auton tarvitsemat korjaukset mainiosti.
Nuorempana kun oli viitseliäisyyttä tuli hitsailtua aika paljon kaverien autoromuja kasaan, enkä ole osannut kaivata voimavirtavehjettä.
Sellainen on toki parempi mutta valovirralla pärjää.
Jaa pakoputken hitsaaminen järjetöntä ?
Mitäs sitä mikkiä hankkimaan ellei sillä hitsata ?
Minulla on Agamig 125 valovirtavehje, sillä hitsailee auton tarvitsemat korjaukset mainiosti.
Nuorempana kun oli viitseliäisyyttä tuli hitsailtua aika paljon kaverien autoromuja kasaan, enkä ole osannut kaivata voimavirtavehjettä.
Sellainen on toki parempi mutta valovirralla pärjää.
Jaa pakoputken hitsaaminen järjetöntä ?
Mitäs sitä mikkiä hankkimaan ellei sillä hitsata ?
wiimax.fi
No juu toi pakoputki juttu minullakin oli lähinnä mielessä että jos uutta avarampaa räkis kasaan. Mutta tulipa nyt mielen että viton pöntön takapäästä on viimenen pätkä vähän revenny. Ehjä putki eikä edes ruosteessa, mutta joku tekovika siinä on. Sen vois kyllä hitsatakkin. Nyt on kyllä messvämmät äänet
No näillä teidän kommenteilla menee fifty fifty valovirta- ja voimavirtakoneet mutta ydintäytelanka ei saanu paljon ääniä joten sen voi unohtaa. Käytettyä vois harkita, mutta sekin on vähän sian ostamista säkissä. Ans kattoo nyt. Kiitos kumminkin kommenteista. Se lienee selvää että mitä enemmän sijottaa niin sen leveempi hymy kun hitsaa, mutta budjetti määrää. Taidan säästää vielä (muutaman vuoden tällä vauhdilla) ja ottaa sitten kunnon kone.
No näillä teidän kommenteilla menee fifty fifty valovirta- ja voimavirtakoneet mutta ydintäytelanka ei saanu paljon ääniä joten sen voi unohtaa. Käytettyä vois harkita, mutta sekin on vähän sian ostamista säkissä. Ans kattoo nyt. Kiitos kumminkin kommenteista. Se lienee selvää että mitä enemmän sijottaa niin sen leveempi hymy kun hitsaa, mutta budjetti määrää. Taidan säästää vielä (muutaman vuoden tällä vauhdilla) ja ottaa sitten kunnon kone.
Hitsauskoneliikkeet myyvät käytettyjä tarkastettuja koneita, ja mitään miinaa koneessa ei pitäisi olla, se kun on helppo testata. Mikäli toimii myyntihetkellä todennäköisesti toimii seuraavat vuodet ok.
Langankuljetusrullakin yms on helppo katsoa siitä.
Ei ole ollut ongelmia koneessa (käytetty), ainoa on tuo ominaisuudet eli teho loppuu kesken kun oikein alkaa harrastamaan.
Langankuljetusrullakin yms on helppo katsoa siitä.
Ei ole ollut ongelmia koneessa (käytetty), ainoa on tuo ominaisuudet eli teho loppuu kesken kun oikein alkaa harrastamaan.
Kyllä täytelangalla pakoputken hitsailee ja ihan siistiä saumaakin saa, kunhan koneessa on kunnon säädöt. Mun lainakoneessa on virransäädöt min/max ja yks/kaks ja sillä ei tee täytelangan kanssa hevon kettua. Käytännössä yksi asento toimii eli virrat täysillä niin tulee hyvää saumaa mutta palaa tietty puhki aika heleposti.
Tätä ette sitten kuulleet minulta:
Kaatopaikalta saa ilmaiseksi vanhoja hiilidioksidisammuttimia. Ne toimii ylösalaisin käännettynä suojakaasupulloina. Tai voi sen tietysti hiekkapuhaltaa ja maalata harmaaksi sekä laittaa/laitattaa kunnon venttiilitkin ja ottaa sisältä putken pois niin toimii oikeinpäinkin ja kukaan ei huomaa eroa "oikeaan" pulloon. Pitää vaan olla joku kaveri joka sen pullon aina täyttää...
Tätä ette sitten kuulleet minulta:
Kaatopaikalta saa ilmaiseksi vanhoja hiilidioksidisammuttimia. Ne toimii ylösalaisin käännettynä suojakaasupulloina. Tai voi sen tietysti hiekkapuhaltaa ja maalata harmaaksi sekä laittaa/laitattaa kunnon venttiilitkin ja ottaa sisältä putken pois niin toimii oikeinpäinkin ja kukaan ei huomaa eroa "oikeaan" pulloon. Pitää vaan olla joku kaveri joka sen pullon aina täyttää...
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Niin noi hitsauspullothan pitää katsastaa tietyin aikavälein, muuten ei ole Woikoskelle oman pullon kanssa asiaa. Katsastus maksaa monta kymppiä muistaakseni. Eli helpompaa ja halvempaa on ottaa 15€ iso vuokrapullo pariksi päiväksi jos tehtävä työ on pieni.
Tietysti jos sammutinvirityksiin menee, sitä tuskin saa ikinä leimaan ja täyttöpuuhatkin jäävät sitten viraapeliratkaisujen varaan.
Tietysti jos sammutinvirityksiin menee, sitä tuskin saa ikinä leimaan ja täyttöpuuhatkin jäävät sitten viraapeliratkaisujen varaan.
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
kyllähän se voimavirta kone hankkia kandee kun kerran hankkii...meillä on ollu monta vuotta esab 185 ja meillä hitsataan paljon,siiis toisin sanoen joka päivä käytössä...on myös 270a wallius mut se on alu lanka käytössä mutta kohta sillä hitsataan isompia rakenne töitä kun tilattuna on kempin 250a pulssi miggi alumiinin hitsaukseen...jos käytettyä on ostamas ni valitsisin kempin,nyt ku ooon wemillä työkseni hitsannu ni kyllä siinä kempissä vaan on sulavin langan sulan muodostuma...ei tuu pisaroina vaan "sumuttuuu" kunnolla...ja kaasuna kannattaa käyttää mison18 tai mison25...
Meillä töissä hitsataan ainoastaa täytelangalla, aineenvahvuudet vaihteleeAki P kirjoitti:
Ne täytelankalaitteet on ihan vehkeestä, Yritetään tehä migistä puikkokonetta
20 - 100 mm, ei oo tullut mieleenkään, että pitäis umpilankaa käyttää.
Kyllä Mersu on aina Mersu
W212 220CDI (FL)
Exät:
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
W212 220CDI (FL)
Exät:
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
Joo mut auton peltitöissä ei täytelanka kyllä kunnolla toimi.ei korjaimoissakaan käytetä täytelankaa.Esko R kirjoitti:Meillä töissä hitsataan ainoastaa täytelangalla, aineenvahvuudet vaihteleeAki P kirjoitti:
Ne täytelankalaitteet on ihan vehkeestä, Yritetään tehä migistä puikkokonetta
20 - 100 mm, ei oo tullut mieleenkään, että pitäis umpilankaa käyttää.
203 200cdi -01.
ex.c220d -95.
ex.c220d -95.
Ne vuodet mitä on hitsausalalla tullut oltua on kyllä sen opettaneet että nuo valovirta prötköt voi heittää valun joukkoon vaikkei sitten hitsaisi kuin millin pellejä. Käytetty kone on varmasti paras ratkaisu niin saa isohkon ja ammattikäyttöön suunnitellun pelin pikkurahalla. Täytelangat sopivat asentohitsauksiin ja isoihin virtoihin mutta autopelleissä ei ole edes vaihtoehto.
"Prötköhitsari Esa Lappalainen vetää viitosen pystysaumat vaikka nahkapuikolla persvakoon..."
"Prötköhitsari Esa Lappalainen vetää viitosen pystysaumat vaikka nahkapuikolla persvakoon..."
124 250REE -86
GSX-R1000 -04
Polaris sportman 800 -05
GSX-R1000 -04
Polaris sportman 800 -05
Niin mutta sunkin mersu hitsataan mun pajallaEsko R kirjoitti:Meillä töissä hitsataan ainoastaa täytelangalla, aineenvahvuudet vaihteleeAki P kirjoitti:
Ne täytelankalaitteet on ihan vehkeestä, Yritetään tehä migistä puikkokonetta
20 - 100 mm, ei oo tullut mieleenkään, että pitäis umpilankaa käyttää.
Joku mersupurkaamo??
Kaasupullosta:
Itellä iso oma pullo,ollut iänkaiken eikä siitä osaa luopua. Silloin kun pullo täytössä,tilalla pikkupullo. Nämä pienet pullot kuten kosaanipullot huoltoasemilla,viet tyhjän ja saat täyden tilalle vailla murheita.
Tällainen pieniin hitsauksiin varmaankin edullisin vaihtoehto,oman pullon katsastaminen ym. maksaa liikaa pikkukäytössä,samoin vuokrapullon vuokra.
Pikkupullosta kulua vain silloin kuin kaasua kuluu,tosin se taitaa olla hiukan kalliimpaa mutta haitanneeko tuo kun kulutus pientä ja ne kulut on sitten siinä.
Koneeksi merkkikone( Kemppi,esab,migatronic) ja voimavirtaa,vaikka käytettynä. Huolto pelaa eikä samanmoista taistelua kuten omalla edellisellä,telwin 300A:lla.
Itellä iso oma pullo,ollut iänkaiken eikä siitä osaa luopua. Silloin kun pullo täytössä,tilalla pikkupullo. Nämä pienet pullot kuten kosaanipullot huoltoasemilla,viet tyhjän ja saat täyden tilalle vailla murheita.
Tällainen pieniin hitsauksiin varmaankin edullisin vaihtoehto,oman pullon katsastaminen ym. maksaa liikaa pikkukäytössä,samoin vuokrapullon vuokra.
Pikkupullosta kulua vain silloin kuin kaasua kuluu,tosin se taitaa olla hiukan kalliimpaa mutta haitanneeko tuo kun kulutus pientä ja ne kulut on sitten siinä.
Koneeksi merkkikone( Kemppi,esab,migatronic) ja voimavirtaa,vaikka käytettynä. Huolto pelaa eikä samanmoista taistelua kuten omalla edellisellä,telwin 300A:lla.
Tosi on.lampinen kirjoitti:Joo mut auton peltitöissä ei täytelanka kyllä kunnolla toimi.ei korjaimoissakaan käytetä täytelankaa.Esko R kirjoitti:Meillä töissä hitsataan ainoastaa täytelangalla, aineenvahvuudet vaihteleeAki P kirjoitti:
Ne täytelankalaitteet on ihan vehkeestä, Yritetään tehä migistä puikkokonetta
20 - 100 mm, ei oo tullut mieleenkään, että pitäis umpilankaa käyttää.
Ohutlevujä hitsataan ohuilla langoilla, eikä millään ydintäyte langoilla.
halusin vaan tuoda esille, että oikea lanka , oikeaan paikkaan.
Kyllä Mersu on aina Mersu
W212 220CDI (FL)
Exät:
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
W212 220CDI (FL)
Exät:
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Putelli
Ostin tuossa käytetyn Kempomat180:sen. Vehjes on pienin 3-vaihekone.
Vielä on pullo hakematta, mutta tehtyäni pienen puhelinkierroksen, ajattelin ottaa Woikoskelta oman pullon. Pullo maksaa 300 ja on lähdössä täynnänsä kaasua. Seuraava tarkastus on 10v:n päästä ja maksaa nykyhinnalla 61€.
Tämän paketin saa suunnilleen samalla rahalla kuin 3v:n vuokrasopimuksen + ensimmäisen täytön.
Jos kovasti alan hitsata, niin ostan kolmen vuoden päästä toisen pullon ja sitten ei kaasu lopu
Vielä on pullo hakematta, mutta tehtyäni pienen puhelinkierroksen, ajattelin ottaa Woikoskelta oman pullon. Pullo maksaa 300 ja on lähdössä täynnänsä kaasua. Seuraava tarkastus on 10v:n päästä ja maksaa nykyhinnalla 61€.
Tämän paketin saa suunnilleen samalla rahalla kuin 3v:n vuokrasopimuksen + ensimmäisen täytön.
Jos kovasti alan hitsata, niin ostan kolmen vuoden päästä toisen pullon ja sitten ei kaasu lopu
Terveisin
Tero
Tero