onko 2.24 perä harva?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
linttaracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 622
Liittynyt: Pe 12.03.2004 14:41
Paikkakunta: Kokkola

onko 2.24 perä harva?

Viesti Kirjoittaja linttaracing »

onko 2.24 perä liian harva 300 turboon? 4v-manuaali! millä kierrosalueella ajo on kaikista taloudellisinta.... onko 2100rpm ja 100km/h liian vähä rinkiä...? :shock:
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Jos koneessa on voimaa niin kyllä se jaksaa mennä :!:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Eikös tuossa turbokoneessa ole parhaimman vääntömomentin tietämillä paras hyötysuhde? Käsittääkseni turbodieselissä usein aika matalalla vääntöhuippu, joka jatkuu laajalla alueella. Tietty säätö kysymys yleensä.
Jos siis kone vääntää tarpeeksi tuolla nopeudella, ja moottori ei tukehdu ja protestoi, niin siitä vaan!
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Eiköhän tuo isoilla elementeillä varsinki kule ihan hyvin tuollaki perällä, mutta jos maksimaalista kiihtyvyyttä haluaa niin vähä harvahan tuo on, mutta eiköhän tuo käyttöautossa toimi ja jos ei toimi nii sitte koneeseen lisää hönkää, vai mitä! :wink:
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

Re: onko 2.24 perä harva?

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

linttaracing kirjoitti:onko 2.24 perä liian harva 300 turboon? 4v-manuaali! millä kierrosalueella ajo on kaikista taloudellisinta.... onko 2100rpm ja 100km/h liian vähä rinkiä...? :shock:
Itsellä turboton nelivaihteinen w123 300 D, jossa 3,07 perä ja suurimmillaan ollut 215/80/15" takarenkaat, jotka osaltaan harvensi kokonaisvälitystä tavanomaiseen rengastukseen nähden.

Totesin, että ensimmäisenä harmina vastaan tuli ehkä hinausominaisuuksien kärsiminen kun liikkellelähdöistä ylämäkeen tuli turhan raskaita.

Jos ei hinaa autollaan mitään, niin välityksiä voinee harventaan aika reippaasti.

Olisin utelias tietämään pääseekö esim. 2,24 perällä ja turbokoneella pienempiin kulutuslukemiin kuin vapaastihengittävällä ja 3,07 perällä?
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: onko 2.24 perä harva?

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Jori Ravantti kirjoitti: Itsellä turboton nelivaihteinen w123 300 D, jossa 3,07 perä ja suurimmillaan ollut 215/80/15" takarenkaat, jotka osaltaan harvensi kokonaisvälitystä tavanomaiseen rengastukseen nähden.

Totesin, että ensimmäisenä harmina vastaan tuli ehkä hinausominaisuuksien kärsiminen kun liikkellelähdöistä ylämäkeen tuli turhan raskaita.

Jos ei hinaa autollaan mitään, niin välityksiä voinee harventaan aika reippaasti.

Olisin utelias tietämään pääseekö esim. 2,24 perällä ja turbokoneella pienempiin kulutuslukemiin kuin vapaastihengittävällä ja 3,07 perällä?
Kyllä turbon ja isojen elementtien kans riittää takuulla vetovoimaaki, vaikkei tuosta turbosta juurikaan apua liikkeelle lähdössä oo, mutta isoista elementeistä taitaa aika paljo olla.

Tuosta kulutusasiasta ei suoranaista kokemusta oo, mutta ihan varmasti on kulutus rutkasti pienempi 2,24+turbo yhdistelmällä ku vapari+3,07, mutta aika paljohan tuolla ajotyylilläki voi vaikuttaa ja varmaan vielä enempi harvalla perällä.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Re: onko 2.24 perä harva?

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Kuinkahan paljon on käytännön eroa 3.46 ja 3.07 perällä? Itsellä on tuon turbokoneen kanssa tuo 3,46 perä ja maantiellä on jonkin verran liikaa kierroksia. Huononeeko kiihtyvyys kuinka paljon tuolla harvemmalla perällä? Ongelmaan saattaisi olla ratkaisuna 5-vaihteinen laatikko vai auttaisiko se asiassa?
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

Re: onko 2.24 perä harva?

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

Heavy kirjoitti:Kuinkahan paljon on käytännön eroa 3.46 ja 3.07 perällä? Itsellä on tuon turbokoneen kanssa tuo 3,46 perä ja maantiellä on jonkin verran liikaa kierroksia. Huononeeko kiihtyvyys kuinka paljon tuolla harvemmalla perällä? Ongelmaan saattaisi olla ratkaisuna 5-vaihteinen laatikko vai auttaisiko se asiassa?
Ero on juuri sen verta kuin numerot antaa ymmärtää:

3,46/3,07=n. 1,127

Menee siis samoilla kierroksilla n. 12,7 % kovempaa. Siinä missä tiuhemmalla välityksellä menee 100 km/h, niin harvemmalla 112,7 km/h.

Kiihtyvyyteen esim. ohituksessa vaikuttaa sekin, mikä vaihde käy tilanteeseen.

3,07:kalla perällä ja vaparikoneella rajoitusten mukaan ajellen kulutus maantiellä n. 7-8 litraa / 100 km.

Omalla kohdalla oli alunperin 3,92 välitys ja siitä muutin 3,07:kaan. Muutos oli tuntuva. Jos haluaisi tehdä vastaavaa suuruusluokkaa olevan muutoksen uudestaan, niin pitäisi laittaa joku n. 2,4 perä. Kone pitäisi silloin olla myös jöötimpi. Ehkä Toyota HJ:61:sen kone olisi sopiva järeydeltään...

Jos ehjän viisivaihteisen saa järkevään hintaan, niin olisihan siinä nelivaihteista enemmän välityksiä. Ehkä turbokoneen kanssa olisi 3,07 ja viisivaihteinen vaihteisto passeli?
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: onko 2.24 perä harva?

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Heavy kirjoitti:Kuinkahan paljon on käytännön eroa 3.46 ja 3.07 perällä? Itsellä on tuon turbokoneen kanssa tuo 3,46 perä ja maantiellä on jonkin verran liikaa kierroksia. Huononeeko kiihtyvyys kuinka paljon tuolla harvemmalla perällä? Ongelmaan saattaisi olla ratkaisuna 5-vaihteinen laatikko vai auttaisiko se asiassa?
Laita vaan tuo 3,07 kyllä se sillä kiihtyy varmasti ihan hyvin, aika tiheähän tuokin on vielä.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
linttaracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 622
Liittynyt: Pe 12.03.2004 14:41
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja linttaracing »

itellä on nyt 3.07 ja oli vähäaikaa 3.46, mutta siitä tuli silippua , ku tuli vähä suttailtua :shock: ... ei sitä huomaa eroa kiihtyvyydessä (3.07 ja 3.46) 3.46:lla on vaan liikaa kierroksia ku ajelee satasta... mää en oo päässy tolla 3.07 ikinä alle kympin... pienimmillään 10,7litraa/sata matkaajossa! :lol: nii-nii ajattelin vaan että mahtaako tolla 2.24 laskia kulutus ?
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

Kuis kovaa ajat?

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

[mää en oo päässy tolla 3.07 ikinä alle kympin... pienimmillään 10,7litraa/sata matkaajossa! :lol: nii-nii ajattelin vaan että mahtaako tolla 2.24 laskia kulutus ?[/quote]

Kuis kovaa ajat sillä?

Tuntuu aika huimalta meinaan tuo 10,7 litran kulutus!?
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Mulla on kuluttannu 11 litraa /100 km kun oli Solifferin asuntovaunu perässä ja vastatuuli. Käyhän se niinkin... :lol:
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

eikös 123 mallin ohjekirjassa ole kulutus diakrammi nopeuden mukaan :wink:
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

kulutus

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

xr5t kirjoitti:eikös 123 mallin ohjekirjassa ole kulutus diakrammi nopeuden mukaan :wink:
Eikös se niin ollu, että viisivaihteisen vapari 300 D:n piti mennä seitsemään litraan oliko 90 nopeudessa? Mulla on sellainen tuntuma, että omallakin koslallani pääsee johonkin seiskaan jos ajaa tarpeeksi kesysti. Käytännössä tuppaa menemään lähemmäksi kasia kun ei viitsi kovin rauhallisesti aina ajaa.

Ei kai turbon pitäisi kulutusta lisätä? Luulisi, että menee manuaaliaskilla samaan tai jopa hieman pienemmällä jos laittaa harvemmat välitykset? Vaikka, että 2000 kierroksella menee sataa.
Avatar
linttaracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 622
Liittynyt: Pe 12.03.2004 14:41
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja linttaracing »

Kuis kovaa ajat sillä?

Tuntuu aika huimalta meinaan tuo 10,7 litran kulutus!?

n. 110km/h... yleensä sekaajossa, matkaa 105km/h ja kaupungissa pyörimisellä reilu 11litraa/sata!!!
Avatar
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: To 08.04.2004 11:13
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

Ei se ole liian harva, onhan mulla tuossa pystärissäkin tollainen! 300d turbossa on varmasti enemmän vääntöä kuin tuossa 280E ja äkkiäkös tuohon lisää saat. Motarivauhdissa se on kyllä omiaan verrattuna tiheämpään.. Kiihtyvyys on ihan hyvä, ei siitä käytännössä häviä kuin ykkönen pois verrattaessa 3.69 välitykseen. Manuaalilla se tietysti tuottaa hieman ongelmia, mutta automaatissa ei haittaa mitään. Mulle ois ehkä parempi välitys lähempänä kolmosta, toisaalta ei.. :roll:
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

kaavio

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

Keskustelutoveri oli linkittänyt tänne aiemmin tuollaisen kaavion vapaastihengittävistä koneista:

http://www.edu.stadia.fi/~0401821/om617-oma.jpg

Se antaa ymmärtää, että pienin ominaiskulutus olisi 1800 kierroksella ja suurin vääntö 2400:lla.
Vastaa Viestiin