onko 2.24 perä harva?
- linttaracing
- Mersumies
- Viestit: 622
- Liittynyt: Pe 12.03.2004 14:41
- Paikkakunta: Kokkola
onko 2.24 perä harva?
onko 2.24 perä liian harva 300 turboon? 4v-manuaali! millä kierrosalueella ajo on kaikista taloudellisinta.... onko 2100rpm ja 100km/h liian vähä rinkiä...?
Eikös tuossa turbokoneessa ole parhaimman vääntömomentin tietämillä paras hyötysuhde? Käsittääkseni turbodieselissä usein aika matalalla vääntöhuippu, joka jatkuu laajalla alueella. Tietty säätö kysymys yleensä.
Jos siis kone vääntää tarpeeksi tuolla nopeudella, ja moottori ei tukehdu ja protestoi, niin siitä vaan!
Jos siis kone vääntää tarpeeksi tuolla nopeudella, ja moottori ei tukehdu ja protestoi, niin siitä vaan!
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 314
- Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
- Paikkakunta: Asikkala
- Viesti:
Re: onko 2.24 perä harva?
Itsellä turboton nelivaihteinen w123 300 D, jossa 3,07 perä ja suurimmillaan ollut 215/80/15" takarenkaat, jotka osaltaan harvensi kokonaisvälitystä tavanomaiseen rengastukseen nähden.linttaracing kirjoitti:onko 2.24 perä liian harva 300 turboon? 4v-manuaali! millä kierrosalueella ajo on kaikista taloudellisinta.... onko 2100rpm ja 100km/h liian vähä rinkiä...?
Totesin, että ensimmäisenä harmina vastaan tuli ehkä hinausominaisuuksien kärsiminen kun liikkellelähdöistä ylämäkeen tuli turhan raskaita.
Jos ei hinaa autollaan mitään, niin välityksiä voinee harventaan aika reippaasti.
Olisin utelias tietämään pääseekö esim. 2,24 perällä ja turbokoneella pienempiin kulutuslukemiin kuin vapaastihengittävällä ja 3,07 perällä?
Re: onko 2.24 perä harva?
Kyllä turbon ja isojen elementtien kans riittää takuulla vetovoimaaki, vaikkei tuosta turbosta juurikaan apua liikkeelle lähdössä oo, mutta isoista elementeistä taitaa aika paljo olla.Jori Ravantti kirjoitti: Itsellä turboton nelivaihteinen w123 300 D, jossa 3,07 perä ja suurimmillaan ollut 215/80/15" takarenkaat, jotka osaltaan harvensi kokonaisvälitystä tavanomaiseen rengastukseen nähden.
Totesin, että ensimmäisenä harmina vastaan tuli ehkä hinausominaisuuksien kärsiminen kun liikkellelähdöistä ylämäkeen tuli turhan raskaita.
Jos ei hinaa autollaan mitään, niin välityksiä voinee harventaan aika reippaasti.
Olisin utelias tietämään pääseekö esim. 2,24 perällä ja turbokoneella pienempiin kulutuslukemiin kuin vapaastihengittävällä ja 3,07 perällä?
Tuosta kulutusasiasta ei suoranaista kokemusta oo, mutta ihan varmasti on kulutus rutkasti pienempi 2,24+turbo yhdistelmällä ku vapari+3,07, mutta aika paljohan tuolla ajotyylilläki voi vaikuttaa ja varmaan vielä enempi harvalla perällä.
Millhill Performance
-Built With Pride-
-Built With Pride-
Re: onko 2.24 perä harva?
Kuinkahan paljon on käytännön eroa 3.46 ja 3.07 perällä? Itsellä on tuon turbokoneen kanssa tuo 3,46 perä ja maantiellä on jonkin verran liikaa kierroksia. Huononeeko kiihtyvyys kuinka paljon tuolla harvemmalla perällä? Ongelmaan saattaisi olla ratkaisuna 5-vaihteinen laatikko vai auttaisiko se asiassa?
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 314
- Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
- Paikkakunta: Asikkala
- Viesti:
Re: onko 2.24 perä harva?
Ero on juuri sen verta kuin numerot antaa ymmärtää:Heavy kirjoitti:Kuinkahan paljon on käytännön eroa 3.46 ja 3.07 perällä? Itsellä on tuon turbokoneen kanssa tuo 3,46 perä ja maantiellä on jonkin verran liikaa kierroksia. Huononeeko kiihtyvyys kuinka paljon tuolla harvemmalla perällä? Ongelmaan saattaisi olla ratkaisuna 5-vaihteinen laatikko vai auttaisiko se asiassa?
3,46/3,07=n. 1,127
Menee siis samoilla kierroksilla n. 12,7 % kovempaa. Siinä missä tiuhemmalla välityksellä menee 100 km/h, niin harvemmalla 112,7 km/h.
Kiihtyvyyteen esim. ohituksessa vaikuttaa sekin, mikä vaihde käy tilanteeseen.
3,07:kalla perällä ja vaparikoneella rajoitusten mukaan ajellen kulutus maantiellä n. 7-8 litraa / 100 km.
Omalla kohdalla oli alunperin 3,92 välitys ja siitä muutin 3,07:kaan. Muutos oli tuntuva. Jos haluaisi tehdä vastaavaa suuruusluokkaa olevan muutoksen uudestaan, niin pitäisi laittaa joku n. 2,4 perä. Kone pitäisi silloin olla myös jöötimpi. Ehkä Toyota HJ:61:sen kone olisi sopiva järeydeltään...
Jos ehjän viisivaihteisen saa järkevään hintaan, niin olisihan siinä nelivaihteista enemmän välityksiä. Ehkä turbokoneen kanssa olisi 3,07 ja viisivaihteinen vaihteisto passeli?
Re: onko 2.24 perä harva?
Laita vaan tuo 3,07 kyllä se sillä kiihtyy varmasti ihan hyvin, aika tiheähän tuokin on vielä.Heavy kirjoitti:Kuinkahan paljon on käytännön eroa 3.46 ja 3.07 perällä? Itsellä on tuon turbokoneen kanssa tuo 3,46 perä ja maantiellä on jonkin verran liikaa kierroksia. Huononeeko kiihtyvyys kuinka paljon tuolla harvemmalla perällä? Ongelmaan saattaisi olla ratkaisuna 5-vaihteinen laatikko vai auttaisiko se asiassa?
Millhill Performance
-Built With Pride-
-Built With Pride-
- linttaracing
- Mersumies
- Viestit: 622
- Liittynyt: Pe 12.03.2004 14:41
- Paikkakunta: Kokkola
itellä on nyt 3.07 ja oli vähäaikaa 3.46, mutta siitä tuli silippua , ku tuli vähä suttailtua ... ei sitä huomaa eroa kiihtyvyydessä (3.07 ja 3.46) 3.46:lla on vaan liikaa kierroksia ku ajelee satasta... mää en oo päässy tolla 3.07 ikinä alle kympin... pienimmillään 10,7litraa/sata matkaajossa! nii-nii ajattelin vaan että mahtaako tolla 2.24 laskia kulutus ?
- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 314
- Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
- Paikkakunta: Asikkala
- Viesti:
Kuis kovaa ajat?
[mää en oo päässy tolla 3.07 ikinä alle kympin... pienimmillään 10,7litraa/sata matkaajossa! nii-nii ajattelin vaan että mahtaako tolla 2.24 laskia kulutus ?[/quote]
Kuis kovaa ajat sillä?
Tuntuu aika huimalta meinaan tuo 10,7 litran kulutus!?
Kuis kovaa ajat sillä?
Tuntuu aika huimalta meinaan tuo 10,7 litran kulutus!?
- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 314
- Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
- Paikkakunta: Asikkala
- Viesti:
kulutus
Eikös se niin ollu, että viisivaihteisen vapari 300 D:n piti mennä seitsemään litraan oliko 90 nopeudessa? Mulla on sellainen tuntuma, että omallakin koslallani pääsee johonkin seiskaan jos ajaa tarpeeksi kesysti. Käytännössä tuppaa menemään lähemmäksi kasia kun ei viitsi kovin rauhallisesti aina ajaa.xr5t kirjoitti:eikös 123 mallin ohjekirjassa ole kulutus diakrammi nopeuden mukaan
Ei kai turbon pitäisi kulutusta lisätä? Luulisi, että menee manuaaliaskilla samaan tai jopa hieman pienemmällä jos laittaa harvemmat välitykset? Vaikka, että 2000 kierroksella menee sataa.
- linttaracing
- Mersumies
- Viestit: 622
- Liittynyt: Pe 12.03.2004 14:41
- Paikkakunta: Kokkola
Ei se ole liian harva, onhan mulla tuossa pystärissäkin tollainen! 300d turbossa on varmasti enemmän vääntöä kuin tuossa 280E ja äkkiäkös tuohon lisää saat. Motarivauhdissa se on kyllä omiaan verrattuna tiheämpään.. Kiihtyvyys on ihan hyvä, ei siitä käytännössä häviä kuin ykkönen pois verrattaessa 3.69 välitykseen. Manuaalilla se tietysti tuottaa hieman ongelmia, mutta automaatissa ei haittaa mitään. Mulle ois ehkä parempi välitys lähempänä kolmosta, toisaalta ei..
Ihan vain näin mersumiesten kesken...
w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 314
- Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
- Paikkakunta: Asikkala
- Viesti:
kaavio
Keskustelutoveri oli linkittänyt tänne aiemmin tuollaisen kaavion vapaastihengittävistä koneista:
http://www.edu.stadia.fi/~0401821/om617-oma.jpg
Se antaa ymmärtää, että pienin ominaiskulutus olisi 1800 kierroksella ja suurin vääntö 2400:lla.
http://www.edu.stadia.fi/~0401821/om617-oma.jpg
Se antaa ymmärtää, että pienin ominaiskulutus olisi 1800 kierroksella ja suurin vääntö 2400:lla.