Millainen madallussarja (100% rookie kysymys)?
Millainen madallussarja (100% rookie kysymys)?
Tausta: viikon verran ollut auton omistaja (190E 2.0) + ylipäätään auton omistajana, enkä tiedä autoista juuri mitään, vahvuudet muualla Oon selaillu näitä sivuja ja ihaillukin muutosta, mitä auton ulkonäköön saa nopeastikin: aluvanteet, madallussarja, vilkkujen ja takavalojen värin vaihtaminen.
Suora kysymys: minkä merkkinen madallussarja kannattaa ostaa? Mitä tuo madallussarja sisältää (siis mitä osia sisältää)? Haen sitten jostain liikkeestä ja vien sitte jollekin pajalle asennettavaksi.
- pitäisi päästä tietty halvalla, eli mikä sarja olisi edullinen, mutta hinta/laatusuhteeltaan ok.
-Motonetissä on tällainen "W201 madallussarja 4jousta, 139eur). Onko tämä ok vai olisko syytä unohtaa? Ja pitääkö noiden jousien lisäksi vaihdattaa jotain muutakin, esim. iskunvaimentimet tms?
-madalluksen ei tarvi olla suuri. Sen verran, että auto näyttää madalletulta ja paremmalta ....niinkuin noissa teidän fotoissanne Ja sen verran madallusta, että autolla pystyy ajamaan vaivatta talvellakin.
- Renkaat on 185/65/15. Ensi kesäksi meinasin ostaa sitten jonkinlaiset aluvanteet. Voisin kysyä tietty samalla vanteistakin:
-millaista rengas-/vannekokoa suosittelette. Kuten ton madallussarjan suhteen: en halua mitään "räikeetä" tuunausta vaan sellanen suht "hillitty" ratkaisu. Renkaan ei tarvi olla erityisen leveä eikä matalaprofiilinen. Vannekokokin vois olla 15" tai 16".
Suora kysymys: minkä merkkinen madallussarja kannattaa ostaa? Mitä tuo madallussarja sisältää (siis mitä osia sisältää)? Haen sitten jostain liikkeestä ja vien sitte jollekin pajalle asennettavaksi.
- pitäisi päästä tietty halvalla, eli mikä sarja olisi edullinen, mutta hinta/laatusuhteeltaan ok.
-Motonetissä on tällainen "W201 madallussarja 4jousta, 139eur). Onko tämä ok vai olisko syytä unohtaa? Ja pitääkö noiden jousien lisäksi vaihdattaa jotain muutakin, esim. iskunvaimentimet tms?
-madalluksen ei tarvi olla suuri. Sen verran, että auto näyttää madalletulta ja paremmalta ....niinkuin noissa teidän fotoissanne Ja sen verran madallusta, että autolla pystyy ajamaan vaivatta talvellakin.
- Renkaat on 185/65/15. Ensi kesäksi meinasin ostaa sitten jonkinlaiset aluvanteet. Voisin kysyä tietty samalla vanteistakin:
-millaista rengas-/vannekokoa suosittelette. Kuten ton madallussarjan suhteen: en halua mitään "räikeetä" tuunausta vaan sellanen suht "hillitty" ratkaisu. Renkaan ei tarvi olla erityisen leveä eikä matalaprofiilinen. Vannekokokin vois olla 15" tai 16".
Nytpä tuli heti hyvä ehdotus kärkeen... Mulla on tossa allekirjotuksen autossa Vogdlandin 40mm madaltavat jouset ja koni sport jäykkyys säädettävät iskarit. Renkaina 205/55 16" gummit. (on liian isot vaihdoin 205/50 16" kumit ja oli hyvä) Nyt on vanteet myyty ja ajellaan ens kevääseen talvinakeilla. Ja on tosi hyvä ajaa tolla alustalla. Ei ole liian kova mikä vähän jännitti noita jousia vaihtaessa. Kun oli kuullu juttua et ne olis aika "jäykät"Sjtv kirjoitti:Rälläkällä selviää halvimmalla Tulee myös ihan yhtä hyvä ajettava kuin oikeallakin madalluksella.
Zalbeer@hotmail.com
"Ihmiset autoissa aiheuttavat vahinkoja. Vahingot autoissa aiheuttavat ihmisiä."
Ei ole mulla autoa ei, mutta siitä viis mä välitän..
"Ihmiset autoissa aiheuttavat vahinkoja. Vahingot autoissa aiheuttavat ihmisiä."
Ei ole mulla autoa ei, mutta siitä viis mä välitän..
madallus sarja sisältää ainoastaan 4kpl:tta jousia..
Halvimmat jousisarjat liikkuvat siinä jopa parinsadan alapuolella....
(motonetistä ja us-partsilta saa ainakin edullisia sarjoja).
Alustasarjat sisältävät sitten käsittääkseni jouset+iskarit...--->tämmöinen
satsi onkin jo huomattavasti parempi kyytinen\sporttisempi=toki kalliimpi
(oisko halvimmat sarjat siinä 500-550e tienoilla )'
Rälläkällä orggisjousia katkomalla pääsis tietysti kaikkein halvimalla......mutta
itse en siihen hommaan mahdollisesti viitsisi ryhtyä (vaikka kuulemma
ihan laillinen konsti onkin)
Halvimmat jousisarjat liikkuvat siinä jopa parinsadan alapuolella....
(motonetistä ja us-partsilta saa ainakin edullisia sarjoja).
Alustasarjat sisältävät sitten käsittääkseni jouset+iskarit...--->tämmöinen
satsi onkin jo huomattavasti parempi kyytinen\sporttisempi=toki kalliimpi
(oisko halvimmat sarjat siinä 500-550e tienoilla )'
Rälläkällä orggisjousia katkomalla pääsis tietysti kaikkein halvimalla......mutta
itse en siihen hommaan mahdollisesti viitsisi ryhtyä (vaikka kuulemma
ihan laillinen konsti onkin)
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
- IsoE
- Mersumies
- Viestit: 1338
- Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
- Paikkakunta: Täs pellon reunalla
- Viesti:
Älkää leikkikö hengellänne!
Jousien katkaisu laillistako
Sitten kun katsastuksessa inssi nostaa auton nosturille ja jousi lähtee paikoiltaan jommasta kummasta päästä niveliä testatessa("rytkytyskoneessa") niin laillisuus loppuu siihen. Kokemusta on kaveriltani joka lopetti leikkimisen siihen paikkaan n.10v. sitten. Samaa voi ajatella vauhdissa kun tulee nopea heitto ja jousi lähtee alta.
Eiköhän ne jouset ole suunniteltu toimimaan ihan kokonaisina eikä katkaistuina. Eikä varmasti ainakaan ajettavuus parane. Tämä laikkaamis konsti on kyllä vihon viimeinen ratkaisu. Mielummin madaltaa lisää jousikumeilla kun katkoo jousia.
...mutta kuten jo aiemmin on todettu. Jokainen tyylillään
Katsastusmies kertoi juuri maanantaina "tarina" hengessä näistä laikka jousista kun kävin leimaamassa vaimon W201:n. Häviävä tapa, mutta näköjään niitäkin vielä löytyy.
Sitten kun katsastuksessa inssi nostaa auton nosturille ja jousi lähtee paikoiltaan jommasta kummasta päästä niveliä testatessa("rytkytyskoneessa") niin laillisuus loppuu siihen. Kokemusta on kaveriltani joka lopetti leikkimisen siihen paikkaan n.10v. sitten. Samaa voi ajatella vauhdissa kun tulee nopea heitto ja jousi lähtee alta.
Eiköhän ne jouset ole suunniteltu toimimaan ihan kokonaisina eikä katkaistuina. Eikä varmasti ainakaan ajettavuus parane. Tämä laikkaamis konsti on kyllä vihon viimeinen ratkaisu. Mielummin madaltaa lisää jousikumeilla kun katkoo jousia.
...mutta kuten jo aiemmin on todettu. Jokainen tyylillään
Katsastusmies kertoi juuri maanantaina "tarina" hengessä näistä laikka jousista kun kävin leimaamassa vaimon W201:n. Häviävä tapa, mutta näköjään niitäkin vielä löytyy.
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
Kyllähän noilla motonetin jousillakin pärjää mutta en kyl alkais mitenkään ylistämään tota niiden hinta/laatusuhdetta.. itse joskus ostin tuon moponetin 35mm madaltavan jousipaketin 124:een seuraavin seurauksin: keula laski yli 50mm ja takana en huomannut mitään eroa edellisiin jousiin joten helvetin rumaksihan auto noilla muuttui.. eipä sitten jäännyt oikeesti muuta vaihtoehtoa kun pätkästä kierros pois taka jousista ja sitten jäi sopivaan etukenoon.. puolessa vuodessa jouset kuoleentu vielä sen verta että koko auto laski about sentin tuon "35mm" päälle joten menee vielä jousienkumit vaihtoon.. vastaavia tapauksia tiedän monia kyseisillä jousilla.
Eli kuka halpa osta se paska saa sanonta näyttää vieläkin pitävän paikkansa
Eli kuka halpa osta se paska saa sanonta näyttää vieläkin pitävän paikkansa
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Eli jos edessä on 24mm tyyny ja tilalle vaihtaa 8mm tyynyn niin keula madaltuu 16mmKompo kirjoitti:etupäässä neljä eri vaihtoehtoa 8, 16, 24, 32mm eli tuuman verran voi etupään korkeutta säätää. Takana muuten sama mutta 32 millista ei ole, eli säätövaraa 16mm
Sitä kerran mietittiin et onko tuo tyynyn paksuus suoraan verrannollinen alustan korkeuteen
MB w124 300DTurbo -91
Ex. MB w124 250D -86 (vanha 200D Taxi) Powered by PP Diesel
http://s105.photobucket.com/albums/m238/MikaS_03/
Ex. MB w124 250D -86 (vanha 200D Taxi) Powered by PP Diesel
http://s105.photobucket.com/albums/m238/MikaS_03/
Re: Älkää leikkikö hengellänne!
Laillista on jos jouset pysyy paikallaa. Ja kokemuksella voin sanoa, että ainakin 3 kierrosta lyhennetyt w201 jouset pysyy paikoillaa...Aki H. kirjoitti:Jousien katkaisu laillistako
konsti on kyllä vihon viimeinen ratkaisu. Mielummin madaltaa lisää jousikumeilla kun katkoo jousia.
Tuohon ajettavuuteen en ala sen enempää kommentoimaan, mutta rälläkällä pääset halvimmalla, ja jos katkaiset vaikkapa kierroksen tai puolitoista niin eipä tuo radikaalisti ajettavuutta muuta...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Ei ole.Madallus´ta tulee reilusti enemmän kun tuo 16mm.Johtuu yksinkertaisest jousen sijainnista,vaikea selittää mutta vähän aikaa kun miettii niin ihan järkeenkäypä hommaMika.S kirjoitti:
Eli jos edessä on 24mm tyyny ja tilalle vaihtaa 8mm tyynyn niin keula madaltuu 16mm
Sitä kerran mietittiin et onko tuo tyynyn paksuus suoraan verrannollinen alustan korkeuteen
No yritetäänpä tähän väliin jotain viisasta sanoa
Eli omassa 201:ssä talvikumeille on kasireikäalut eli sellaiset orkkismalliset ja kokona 7x15" ja kumit on orkkis koko185/65-15 ja nastoilla :-->toimiva setti
Talveksi on hyvä laittaa vähintään kapselit jolloin ei pultit ruostu niin helposti kiinni
ja sama homma keskiöreiän kanssa(ehdotonta on laittaa kuparitahnaa/tervaspraytä myös).
Talveksi ei kannata laittaa mielestäni kiilloitettua vannetta koska suolamömmö hapettaa sen hyvin nopeasti jollei niitä pese ja vahaa kuten eräs HVM:heepo tältä
voorumilta tekee päivittäin ja vanteen tulisi olla helposti putsattava kuten kolmipuola tai viisipuola vanne:
Koska reaktio on tämä niitä pestäessä ja vahattaessa
Ja kyllä mersu kannattaa tyylikkäänä pitää talvellakin ja minun mielestä orkkis kapselikin on hieno jos vaan on ehjä ja puhdas
T:yko
Eli omassa 201:ssä talvikumeille on kasireikäalut eli sellaiset orkkismalliset ja kokona 7x15" ja kumit on orkkis koko185/65-15 ja nastoilla :-->toimiva setti
Talveksi on hyvä laittaa vähintään kapselit jolloin ei pultit ruostu niin helposti kiinni
ja sama homma keskiöreiän kanssa(ehdotonta on laittaa kuparitahnaa/tervaspraytä myös).
Talveksi ei kannata laittaa mielestäni kiilloitettua vannetta koska suolamömmö hapettaa sen hyvin nopeasti jollei niitä pese ja vahaa kuten eräs HVM:heepo tältä
voorumilta tekee päivittäin ja vanteen tulisi olla helposti putsattava kuten kolmipuola tai viisipuola vanne:
Koska reaktio on tämä niitä pestäessä ja vahattaessa
Ja kyllä mersu kannattaa tyylikkäänä pitää talvellakin ja minun mielestä orkkis kapselikin on hieno jos vaan on ehjä ja puhdas
T:yko
W903
V126
W203
V126
W203
Aki H:
Jousien katkaisu laillistako????????????
Mitenköhän se siinä aken lapuissa tarkalleen luki...
Jousien tulee pysyä paikoillaan akselisto kevennettynäkin........
samallalaillahan ne oikeat jouset "hölkkäsevät" entä rälläkkäjouset jos ovat liian
lyhyet.
ps...ja niinkuin itse sanoin että henk.koht en kyllä "rälläkkä" jousiin sekaannu.
Jousien katkaisu laillistako????????????
Mitenköhän se siinä aken lapuissa tarkalleen luki...
Jousien tulee pysyä paikoillaan akselisto kevennettynäkin........
samallalaillahan ne oikeat jouset "hölkkäsevät" entä rälläkkäjouset jos ovat liian
lyhyet.
ps...ja niinkuin itse sanoin että henk.koht en kyllä "rälläkkä" jousiin sekaannu.
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
Ei nyt ihan hirveesti sentään. Mulla oli omas vakiona 8mm kumit joka nurkassa ja eipä se mikään matala ollut. Noilla kumeillahan on tarkoitus pitää auton korkeus vakiona varustelutasosta ja koneesta riippuen, ellen väärin oo lukenu. Madalluksen yhteydessä kumeilla saa hienosäädettyä alustan balanssiin, mikäli jompikumpi pää jää liian ylös tai alas
Mersussa "rälläkkäjousi" saattaa olla parempi käytökseltään kuin
"halvin-mahdollinen-mitä-ikinä-mistään-tai-jopa-motonetistä-saa-jousisarja".
Hassua että jousen katkaiseminen mielletään jotenkin kummalliseksi toiminnaksi - kyseessä on laillinen ja toimiva madalluskonsti.
Lyhennettynä jousi on jäykempi, juuri kuin pitääkin.
"halvin-mahdollinen-mitä-ikinä-mistään-tai-jopa-motonetistä-saa-jousisarja".
Hassua että jousen katkaiseminen mielletään jotenkin kummalliseksi toiminnaksi - kyseessä on laillinen ja toimiva madalluskonsti.
Lyhennettynä jousi on jäykempi, juuri kuin pitääkin.
wiimax.fi
Ja tämä on muuten todeksi todettua faktaa useamman tapauksen nojalla! Vaikken itse olekaan sortunut kokeilemaan omissa autoissa näitä Supaplexejä ynnä muita flexejä... No, auto on luonnollisesti W123, mutta kuitenkin. Se on kuitenkin auto jonka alusta on suunniteltu kestämään.dealer kirjoitti:Mersussa "rälläkkäjousi" saattaa olla parempi käytökseltään kuin
"halvin-mahdollinen-mitä-ikinä-mistään-tai-jopa-motonetistä-saa-jousisarja".
Kuten myös oli asiaa tuo Dealerin loppukommentti mitä en lainannut...
???Ei pitäis lämmittämällä jäykkyys muuttua, katkasemalla kylläki.Sivonen kirjoitti: Lämmittämällä muuten tulee vielä jäykempi.
Tottahan nyt järkikin jo sanoo, että jousta ei saa katkaista niin paljoa, että hölkkäsee ääriasennossa. Mutta jos haluaa parantaa ajo-ominaisuuksia halvalla ja tehdä autosta tyylikkäämmän niin rälläkällä se siististi onnistuu. Tietty kaikenlaisia jousia ei voi lyhentää esim. muodon vuoksi, mutta ainaki näitä "tasapaksuja" voi lyhentää ja ite ainaki oon katkassu siitä kohdasta mistä jousen pää alunperinki loppuu(eli kokonaisia kierroksia pois).
Millhill Performance
-Built With Pride-
-Built With Pride-
- B. Wikström
- Vakiokalustoa
- Viestit: 420
- Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
- Paikkakunta: Inkoo
En menisi kyllä lämmittämään jousia. Eikös metallin karkaisu/jousijännitysarvot muutu jos sen tekee väärin, eli lämmittää liikaa/liian vähän tai jäähdyttää liian nopeasti/hitaasti? Katkaisu voi olla ihan toimiva ratkaisu jos ei ota liikaa tai päästä jousta katkaistessa lämpeemään. Ja jos menee katkaisemaan liikaa niin vaihtaa vaan jousen uuteen eikä tee niinkuin duunikaveri kertoi tehneensä fiiun 127. Oli laittanut katsastukseen jouset nippareilla kiinni etteivät tipu pois ja naamioinut vielä alustamassalla. (Leima tuli)