Mikä on MB:n pakuissa oleva 5-sylinterinen 2,9 moottori?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Mikä on MB:n pakuissa oleva 5-sylinterinen 2,9 moottori?

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Eli onko tuo tehty 250 D:stä vai onko tuo aivan oma moottorinsa? Paljonko siinä on tehoa ja vääntöä/kierrokset. Onko luotettava kone/onnistunut valmiste. Onko se moniventtiilinen? Kaveri ostamassa pakua ja pitäisi saada kaikkea tietoa itse kun en moisesta koneesta juuri mitään tiedä.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

tarkotatko 210, 310, 410 malleja vai sprintteriä?

Vanhemmissa on esikammio kone ja rintterissä suoraruisku. OM602 molemmat.
Avatar
Kirves
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: To 03.03.2005 18:50
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kirves »

Sama OM602 moottori ku 250d, mut pidemmällä iskulla, jolla saatu tilavuutta lisää. Eli erilainen kampi ja kiertokanget, plussana tos konees on vakiona öljyruutat männille, vaikka on vapari. Vakiotehoista en osaa sanoa, mulla tommoses hiukan piristystä :roll:

Ja puhun siitä vanhemmasta, eli esikammiokoneesta, mikä on 310 pakuis :!:
MB C30 /////AMG Facelift -04
MB W210 E300 Turbodiesel Avantgarde -98
Buick Super 2Door Sedanette -49
Buick Skylark 2D HT -64
Buick Skylark Custom Convertible -72
Chevrolet K-5 Blazer -85
Iso-Jukka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ma 24.01.2005 22:42
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Iso-Jukka »

mersu logiikkaa: 210= 2t alusta 100 hp kone( niksmanni pyöristää ylöspäin, totuus kai 90-98hp).
Pa/Ka tyypit menee 2232= 22t alusta 320hp jne...
110hp puhdasta ajamisen iloa
240TD
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

iskun lisäksi poraus on myös isompi maamoottorissa verrattuna 250D OM602:een :roll:
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Joo nimenomaan tuota vanhempaa tarkoitin. Eli moottorissa pidempi isku ja isompi poraus. Onko toi niinkuin vain noihin pakuihin tehty moottori. Miksi ei ole laitettu 603:sta nokalle vaan on porattu 602:sta isompi- Onko tossa 2,9 602:ssa parempi alavääntö kuin 603:ssa?
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Ja moottorin tyyppi on lienee 602 940. Semmosta on tullu tuossa pengottua parina päivänä. Tehot semmosessa yleisesti lienee vähän reilu 95hp..... ainakin henkilöautoissa :? Pakuissa tasan 95hp. Tosiaan plussana öljyruutat, pienempi öljypumpun ratas mitä muissa vapareissa. Lisäksi kangissa öljyporaus männän tapille vaikka on öljyruutat.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Dodii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ma 21.02.2005 09:50
Paikkakunta: Anjanlankoski

Viesti Kirjoittaja Dodii »

Mika.T kirjoitti:tarkotatko 210, 310, 410 malleja vai sprintteriä?

Vanhemmissa on esikammio kone ja rintterissä suoraruisku. OM602 molemmat.
Tulikin tässä sitten samalla mieleen, että onkos sprintteri esim 312D mallissa mukamas suoraruisku, kun ainakin 208D on kammiokone....? Eikös kaikki ekan mallin sprintterit oo kammikoneita? Sitte CDI on asia erikseen...
MB Sprinter W902 208D '96 85tkm "Simons mörkö"
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tuo 208 rintterin konehan on sama nelipyttynen 2.3l OM601 kuin esim 108 vitossakin. Se tosiaan on esikammio kone. Mekaanisella rivipumpulla. Ja taas 312D rintteri on suoraruisku OM602 2.9l. Sähköohjatulla jakajapumpulla.
Sama suoraruisku OM602 2.9 löytyy myös 290 väykyn keulilta.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Sama iskunpituusmuutoshan on tuossa om601:en harvinaisessa 2.2:ssa jenkkiversiossa. Siinä ei tosin ole öljyruuttia. Viton koneessa lienee kuitenkin eri poraus, suurempi männänhalkaisija.

Tuosta 2.9 koneesta saisi suuremmilla putkilla melkoisen isolohkovääntökoneen. Jos vaikka laittaisi om 603 3.5:en männät ja putket :!:Tosin järjen kanssa ei liene mitään tekemistä, mutta harrastuksen kannalta :wink:
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

JP74 kirjoitti: Tuosta 2.9 koneesta saisi suuremmilla putkilla melkoisen isolohkovääntökoneen. Jos vaikka laittaisi om 603 3.5:en männät ja putket :!:Tosin järjen kanssa ei liene mitään tekemistä, mutta harrastuksen kannalta :wink:
Kehittämisen arvoinen idea :D
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Täällä ois lohko vielä pöydällä :wink: Jos porais 4.0 litrasen vajaa pyttysen :shock:
Joku mersupurkaamo??
MikaH
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 330
Liittynyt: Pe 13.06.2003 23:33

Viesti Kirjoittaja MikaH »

JP74 kirjoitti:Tuosta 2.9 koneesta saisi suuremmilla putkilla melkoisen isolohkovääntökoneen. Jos vaikka laittaisi om 603 3.5:en männät ja putket :!:Tosin järjen kanssa ei liene mitään tekemistä, mutta harrastuksen kannalta :wink:
Ei se siitä kovin paljon hyötyä ole, koska molemmissa on 89mm poraus :D ..
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Elikkäs tuo Om603 3,5 on tehty myös iskunpituutta kasvattamalla, eikä poraamalla?
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Aki P kirjoitti:Täällä ois lohko vielä pöydällä :wink: Jos porais 4.0 litrasen vajaa pyttysen :shock:
paljonkos siinä olis poraus varaa....ja millähän männillä sen voisi toteuttaa :lol: hyöty voisi jäädä pieneksi :lol:

joko pirra surisee ja kantta avarretaan ja sopivia venoja katellaa... :lol:

Vielä kun nokan hiottaa paremmille nostoille mut onkos siitä kellään tietoa miten se nokan muuttelu vaikuttaa saisiko heräämään herkemmin... :?: asia muuten kiinnostaisi....
Itse tein ja säästin
MikaH
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 330
Liittynyt: Pe 13.06.2003 23:33

Re: ..

Viesti Kirjoittaja MikaH »

jarski kirjoitti:Elikkäs tuo Om603 3,5 on tehty myös iskunpituutta kasvattamalla, eikä poraamalla?
Ei, vaan sekä että, kuten tuo 2,9. 200D, 190D 2,2, 250D ja 300D on 87mm porauksella. 2,3, 2,9 ja 3,5 on 89mm porauksella.
Avatar
rehtijii
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 452
Liittynyt: Ke 12.11.2003 22:12
Paikkakunta: k-joki

Viesti Kirjoittaja rehtijii »

Näissä sovelluksissa olis varmaan parhaimmasta päästä semmonen
vaihtoehto että "stroukkais" tuommosen 300:n tuommosella 350:n akselilla ,
tilavuutta tulis sopivat 3294 cm3 , eikä lohko heikkenis yhtään , ku ei tarttis porailla.

Jännä homma on muuten se , että 220 , 230 ,eikä 290 kärsi näistä lohko-ongelmista , mistä paljon puhutaan 350:n kans , vaikka sama poraus kaikissa :?:
Avatar
Dodii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ma 21.02.2005 09:50
Paikkakunta: Anjanlankoski

Viesti Kirjoittaja Dodii »

Mika.T kirjoitti:Tuo 208 rintterin konehan on sama nelipyttynen 2.3l OM601 kuin esim 108 vitossakin. Se tosiaan on esikammio kone. Mekaanisella rivipumpulla. Ja taas 312D rintteri on suoraruisku OM602 2.9l. Sähköohjatulla jakajapumpulla.
Sama suoraruisku OM602 2.9 löytyy myös 290 väykyn keulilta.
Aina sitä oppii täällä forumilla uutta... :roll: :lol:

Noo, jos veis mynään ton rintterin pumpun, niin vois saada vähä kierroksia :twisted: :twisted:
MB Sprinter W902 208D '96 85tkm "Simons mörkö"
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Vastaa Viestiin