Miten sinusta tuli "mersumies/nainen"?
Miten sinusta tuli "mersumies/nainen"?
Mulla on ihan tavallinen tarina. Isä osti vuonna 85 ensimmäisen mersunsa. Mersu oli -81 vuoden mallia 300 D. Ajettu oli 81 tkm. Hintapyynti taisi olla 129 tmk. Vaihdossa meni Mitsubishi Galant 2,3 turbodiesel.
En minä silloin mersuista mitään tiennyt eikä korttiakaan ollut vielä taskussa. Sitten aloin innostua vähän autoista, kun setäni antoi minun vähän ajella peugeot 305 GLD:llä omalla yksityistiellään. Ajoin sitä pösöä melko useasti myöhemmin ja tuntui tosi kivalta ajaa autoa.
Sitten kerran sain ajaa myös isäni mersua kyseisellä yksityistiellä. Jo lähdössä auto tuntui mahtavalta-kytkimen ja vaihteiston yhdistelmä toimi hienosti ja auto siirtyi paikaltaan tosi arvokkaasti. Heti tuntui siltä, että tämä on tosi hieno aúto. Mä olin saanut kuulla monelta kaverilta, että mersut on laiskoja eivätkä kiihdy. Tuotakin piti testata kun pääsin ajamaan itse yksityistiellä ilman "lapsenvahtia". Yllätyin kyllä positiivisesti kiihtymisestä. Ajoin ensin mateluvauhtia ykkösellä ja sitten survaisin kaasun pohjaan- kyllä siinä hiekka lensi ja vanaa jäi hiekkatielle. Siitä se sitten kasvoi mersuinnostus ja kasvoi ehkä vähän liiankin suureksi. Tutkin kaikki esitteet ja lehdykät, jotka käsittelivät mersuja. Tiesin W123 jaW124:sesta aika monia numerotietoja ihan ulkoa. Kaikki muut autot oli huonoja ja mersu oli paras auto-vaikka ei mulla vieläkään ollut korttia enkä ollut juuri muilla autoilla ajanut. En osannut tutkailla muita autoja objektiivisesti.
Nyt olen mielestäni kehittynyt ihmisenä ja hyväksyn muitakin autoja. En enää sano, että mersu on ainoa auto tai että siinä ei ole mitään vikoja. Mersu on mersu ja minä tykkään ajaa sillä-tiedän sen hyvät ja huonot puolet. On raskasta yrittää selittää ihmisille, että kyllä mersu on hyvä auto-ei kunnon mersumies kehu autoaan vaan ajaa ja pitää kunnossa!
Mutta asiaan:miten itse päädyitte mersun rattiin?
En minä silloin mersuista mitään tiennyt eikä korttiakaan ollut vielä taskussa. Sitten aloin innostua vähän autoista, kun setäni antoi minun vähän ajella peugeot 305 GLD:llä omalla yksityistiellään. Ajoin sitä pösöä melko useasti myöhemmin ja tuntui tosi kivalta ajaa autoa.
Sitten kerran sain ajaa myös isäni mersua kyseisellä yksityistiellä. Jo lähdössä auto tuntui mahtavalta-kytkimen ja vaihteiston yhdistelmä toimi hienosti ja auto siirtyi paikaltaan tosi arvokkaasti. Heti tuntui siltä, että tämä on tosi hieno aúto. Mä olin saanut kuulla monelta kaverilta, että mersut on laiskoja eivätkä kiihdy. Tuotakin piti testata kun pääsin ajamaan itse yksityistiellä ilman "lapsenvahtia". Yllätyin kyllä positiivisesti kiihtymisestä. Ajoin ensin mateluvauhtia ykkösellä ja sitten survaisin kaasun pohjaan- kyllä siinä hiekka lensi ja vanaa jäi hiekkatielle. Siitä se sitten kasvoi mersuinnostus ja kasvoi ehkä vähän liiankin suureksi. Tutkin kaikki esitteet ja lehdykät, jotka käsittelivät mersuja. Tiesin W123 jaW124:sesta aika monia numerotietoja ihan ulkoa. Kaikki muut autot oli huonoja ja mersu oli paras auto-vaikka ei mulla vieläkään ollut korttia enkä ollut juuri muilla autoilla ajanut. En osannut tutkailla muita autoja objektiivisesti.
Nyt olen mielestäni kehittynyt ihmisenä ja hyväksyn muitakin autoja. En enää sano, että mersu on ainoa auto tai että siinä ei ole mitään vikoja. Mersu on mersu ja minä tykkään ajaa sillä-tiedän sen hyvät ja huonot puolet. On raskasta yrittää selittää ihmisille, että kyllä mersu on hyvä auto-ei kunnon mersumies kehu autoaan vaan ajaa ja pitää kunnossa!
Mutta asiaan:miten itse päädyitte mersun rattiin?
Eiköhän suurin syy ollut raha. Eka auto oli Jetta, -81 diesel, halpaa ajoa mutta korjauksia koko ajan. Ascona 1,8i oli hyvä melkein 10 vuoden ajan, reilut 200tkm ajoin. Sit bensavolkkari vuoden päivät. Vaihto Primeraan. Oli 2.0SLX ja se mätäni käsiin ja vaihtui pari vuotta sitten W124 200D vm -90.
Korjauskuluja kilometreihin nähden on vähän. Hinta ei hirveästi enää putoa, itsekin pystyy korjaamaan ja suht hyvää kyytiä tuo antaa. Monasti ihmetellyt miten vuodet vaikuttaa omiin mielipiteisiin. MBn valintaan vaikutti isäukolla aikoinaan 10 vuotta mersulla, -88 mallin 200d. Ostaessa oli 150tkm ja vaihdossa 550. Ainoat ongelmat oli rikkoutunut virtalukon pohja joka poltti starttimoottorin pari kertaa, sekä omaa nolouttaan kaatamansa pissapojanneste akussa ) Viikon päästä loppui virta
Korjauskuluja kilometreihin nähden on vähän. Hinta ei hirveästi enää putoa, itsekin pystyy korjaamaan ja suht hyvää kyytiä tuo antaa. Monasti ihmetellyt miten vuodet vaikuttaa omiin mielipiteisiin. MBn valintaan vaikutti isäukolla aikoinaan 10 vuotta mersulla, -88 mallin 200d. Ostaessa oli 150tkm ja vaihdossa 550. Ainoat ongelmat oli rikkoutunut virtalukon pohja joka poltti starttimoottorin pari kertaa, sekä omaa nolouttaan kaatamansa pissapojanneste akussa ) Viikon päästä loppui virta
Synnyin ja samana vuonna isäni osti pystylamppu-Mersun.
19 vuotta myöhemmin olin ostamassa diesel-Golfia ja samainen mies sanoi, että "saat sinä Mersunkin ostaa". Väitin ettei budjetti kestä. Hän sieppasi Keltaisen Pörssini ja näytti Golfin hintaista vajaat puoli miljoonaa ajettua 190D:tä. Josta kuva löytyy täällä.
Tuon rauhallisesti etenevän hopeanuolen kanssa tuli kerätyksi monta ikimuistoista kokemusta. Tuossa kuvassakin se seisoo jossain missälie Puolan rajalla. Auto oli luotettava ja edullinen ylläpitää - vaikka vaihdelaatikko kerran pettikin. Se ,meinasi olla opiskelijapojalle aikamoinen surun päivä.
Sittemmin on minullakin kahta parin viikon mittaiseksi jäänyttä kautta lukuunottamatta ollut taloudessa Mersu.
19 vuotta myöhemmin olin ostamassa diesel-Golfia ja samainen mies sanoi, että "saat sinä Mersunkin ostaa". Väitin ettei budjetti kestä. Hän sieppasi Keltaisen Pörssini ja näytti Golfin hintaista vajaat puoli miljoonaa ajettua 190D:tä. Josta kuva löytyy täällä.
Tuon rauhallisesti etenevän hopeanuolen kanssa tuli kerätyksi monta ikimuistoista kokemusta. Tuossa kuvassakin se seisoo jossain missälie Puolan rajalla. Auto oli luotettava ja edullinen ylläpitää - vaikka vaihdelaatikko kerran pettikin. Se ,meinasi olla opiskelijapojalle aikamoinen surun päivä.
Sittemmin on minullakin kahta parin viikon mittaiseksi jäänyttä kautta lukuunottamatta ollut taloudessa Mersu.
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
ensi tuli kolffi-87. parin vuoden päästä sorolla (kaks vuotta oli välis)sitte tuli puoliväkisin mersu -86 (itse en ajatellu edes autoa vaihtaa mut... ) se oliki 3 vuotta ja just tuli ostettua korollan ikäinen mersu -89. välillä on pahasti käynyt mieles että ei koskaan enää mersua mutta nyttemmin ei tarvi ajatellakkaan muita merkkiä.. paitsi ac cobra olis kiva mut... eipä tuota täs tiedä paremmin selittää. pari kaveria siinä hurahti mersuun vaikka mä kirosin omat autoni välistä suohon. nyttemmin asia on kuten allekirjoituksessakin
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
Minulla oli 142"GT" Volvo. Auto oli kauhtuneen näköinen, mataksi muuttunut muuttunut Volvon perinteinen punainen (koodi 46), mutta tekniikka ei ollut juuri uutta kummempi. Nokalla möyrysi autoon edellisen omistajan aikana vahingossa B20A moottorin tilalle vaihdettu ns.B20GT-moottori, tosin ei ollut tuplavaakaimu Solexeja, vaan uudet tupla Zenith-Strömbergit. Lisäksi oli Volvon rallipakoputkisto. Auto oli kerrassaan mahtava, kierroksia ei koneessa juuri tyhjäkäyntiä enempää tarvinnut olla, kun kolmosella survasi pedaalin lattiaan, niin alkoi sora lentämään! Ainoa kaasutinmoottorinen auto, mitä minulla on ollut, joka ei nykinyt, ei pätkinyt, ei öhkötellyt oli sitten kone kuuma tai kylmä. Repaleiset lokasuojanreunat antoivat monelle teinille intoa revittää DX:ää tai äidin Unoa oikealla kaistalla, turhaan. Mentiinpä joskus rompetorille Tampereelle kaverin kanssa, mulla oli kärry perässä ja kaverilla "Isonalle", eli Talbot 1510. Kaveri sanoi, että anna sitten Sarkolan mäessä suosiolla tietä, ei tarvinnut, Volvo kiipesi kärryn kanssa rivakammin mäkeä, kuin Isonalle ilman kärryä (tasamaalla )
No, sitten elämän tilanteet muuttuivat. alkoi seurustelu ex-tyttöystävän kanssa ja työmatkaa oli välillä 300km päivässä. Oli pakko alkaa kattelemaan dieseliä. Piti ostaa Volvo 244GLD6, mutta kuten kaikki tiedämme, ei niihin moottoreihin juuri voi luottaa. Sitten, kun kaverilla oli hyviä kokemuksia -81 200D:stä aloin katteleemaan Pörssistä myös Mersuja. Kävin paskoja kattelemassa, pehmeitä helmoja, ruuvattuja mittareita, ontuvia kolisevia moottoreita, varattua ilmoittavia vaihteistoja. Laitoin ihan kokeeksi ostoilmoituksen, ja tärppäsi. Ostin -98 mielestäni edullisesti 290tkm ajetun 300D:n toiselta omistajalta. Oli tuolloin puolta halvempi, kuin yksikään muu. Miinuksena oli haalistunut väri, ja Fiestan kuskin penkki, bonuksena oli matkamallia ja 5v. No, sittemmin on kumpikin uusittu, väri sekä penkki, joka tosin on taas aika kypsä...
No, sitten elämän tilanteet muuttuivat. alkoi seurustelu ex-tyttöystävän kanssa ja työmatkaa oli välillä 300km päivässä. Oli pakko alkaa kattelemaan dieseliä. Piti ostaa Volvo 244GLD6, mutta kuten kaikki tiedämme, ei niihin moottoreihin juuri voi luottaa. Sitten, kun kaverilla oli hyviä kokemuksia -81 200D:stä aloin katteleemaan Pörssistä myös Mersuja. Kävin paskoja kattelemassa, pehmeitä helmoja, ruuvattuja mittareita, ontuvia kolisevia moottoreita, varattua ilmoittavia vaihteistoja. Laitoin ihan kokeeksi ostoilmoituksen, ja tärppäsi. Ostin -98 mielestäni edullisesti 290tkm ajetun 300D:n toiselta omistajalta. Oli tuolloin puolta halvempi, kuin yksikään muu. Miinuksena oli haalistunut väri, ja Fiestan kuskin penkki, bonuksena oli matkamallia ja 5v. No, sittemmin on kumpikin uusittu, väri sekä penkki, joka tosin on taas aika kypsä...
Kaikessa lyhkäisyydessään allekirjoituksessa näkyvä musta w124 teki minusta mersumiehen huhtikuussa 2004!
Sen jälkeen onkin mersuja mulla jo ollu kohta kymmenkunta
Sen jälkeen onkin mersuja mulla jo ollu kohta kymmenkunta
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
no eka oli kaikkia paskoja autoja, ne vaihtui kuukauden välein. sitten ajattelin, jotta tarttis ostaa kunnon auto. kattelin autokauppoja, lehtiä ja internettiä. lopuuviimeks ajateltiin, tietenkin faijan kaa, jotta saksasta tarvii saada mersu. sit katteltiin mobile.de:stä kaikkia 201kkösia eri diiseleitä. päädyttiin hyvään 2,5 vapari kiiseliin . faija lähti tyäreissuun ja samalla lupas tuada mekkerin. kyseinen 2,5 litranen diiseli mekkeri osottautukin niin paljon huonommaks, ku olis kuvista ja muusta saanu ymmärtää, jotta sitä ei sit otettukkaan vaan etittiin uutta. lopulta löyty tod hyvä 200D. no sen jälkeen oon sylkyttäny meneen vaan w201 200D:llä. melkein pualtoista vuatta ja mittariin tullu jotain 60tkm. hyvä auto kaiken kaikkiaan ja kaikkine pikku vikoineen!
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Täytyy myöntää että on pojilla pitkät tarinat...
Mulla mersu buumi tuli serkun kautta, joka rakenteli tosissaan noit mersuja ja on sellanen puolenvuodenvälein vaihtava jätkä.. Siin sit näin sitä mersun kirjoa ja varsinki W126!! Jonka hankin tam. 2005. diisselöity 3.0l viitoskoneella.. (w123 vm - 73 oli kone) auto vm-84. sit muutamakuukaus.. ja alle w126-420SEL vm 86, joku tuonut jenkkilästä.. Ei ollut menestystarina.. Moottori sökönä parinkuukauden ajon jälkee.. (nyt seisoo navetassa) Tällä hetkellä alla w124 300D vm- 87 hyvin on kulkenut.. Kilsoja takana vasta 476000km omi n 30 000km.. erinomaista!! Simpukan olen vaihtanut. (alkoi vuotaa.. ilmeisesti oli väljä, kun alapuolisen defan vaihto ei auttanut)
Lyhyt tarina.. jossa loppua ei ole.
Mulla mersu buumi tuli serkun kautta, joka rakenteli tosissaan noit mersuja ja on sellanen puolenvuodenvälein vaihtava jätkä.. Siin sit näin sitä mersun kirjoa ja varsinki W126!! Jonka hankin tam. 2005. diisselöity 3.0l viitoskoneella.. (w123 vm - 73 oli kone) auto vm-84. sit muutamakuukaus.. ja alle w126-420SEL vm 86, joku tuonut jenkkilästä.. Ei ollut menestystarina.. Moottori sökönä parinkuukauden ajon jälkee.. (nyt seisoo navetassa) Tällä hetkellä alla w124 300D vm- 87 hyvin on kulkenut.. Kilsoja takana vasta 476000km omi n 30 000km.. erinomaista!! Simpukan olen vaihtanut. (alkoi vuotaa.. ilmeisesti oli väljä, kun alapuolisen defan vaihto ei auttanut)
Lyhyt tarina.. jossa loppua ei ole.
..
Itellä "mersuinnostus" on lähtenyt isäpuolen kautta. Eka auto oli bemari (20km kun ajoin niin siihen lasahti), sen jälkeen celica (jäi joka kahva käteen), 2 corollaa (hyviä mutta tylsiä autoja), gti golffi (voimaa aiva perkeleesti mutta ei mun auto). Noiden ohella sitten muutaman kerran tuli ajettua tosiaan 200D -87 mersulla ja tuntu omien autojen rinnalla että ei p*kele tää oo tosi että 500tkm ajettu on tässä kunnossa, sen jälkeen -94 w124 200D jolla ajettu vielä enemmän ja vielä enemmän ihmeteltiin että miten tuo voi kestää.. sen jälkeen oma ensimmäinen mersu (n. 2vk ollu) w124 250d, tykännyt oon, ei vikoja 680tkm ajettu, on tilaa, ei kitise ja natise joka muovi, takapotku ja halpa ajaa. yhteenvetona vois ehkä sanoa että oppinu kantapään kautta kun on laittanu muiden autojen remontteihin jo kolmen w124 mersun hinnan
Raha pitää aina käyttää johonkin tähelliseen.
Isäukolla aikoinaan oli noita w123sia koeajossa aikasen monta muttei se koskaan saanu mersua ostettua ainakaan vielä (oon kyllä koittanu käännyttää) sitten ajokortin saatuani oli jos jonkinmoista kiikkua ja sinne sitten mahtu w123 nen 240d vaikka oli ainakin miljoonan ajettu vanha taksi oli se vaan jotenkin niin pirun hyvä auto vaihdoin sen sitten aikanaan pois ja surkuttelin muijalle pitkään et oli se vaan hyvä auto Nyt sit kesällä tuli tuo nykyinen kiikku vaan oikealla hetkellä vastaan, vaikka onkin meidän 5-hengen perheelle hivenen ahtaan oloinen (Voyagerin jälkeen)niin enpä taida olla ihan heti autoa vaihtamassa,paitsi jos oikein hyvä farkku w124nen osuu kohille niin kukapa tietää
W124 300D aut -89
Puolittain vahingossa ja itse asiassa aika hiljan, eli 19.12.2005. Oli tarkoitus vaihtaa autoa (Chevyn Sportside, joka oli puolestaan tullut vaihdossa harrastepeliin Plymouth Furyyn puolivahingossa myöskin) ja katselin pääasiassa BMW:n 735ia mallia E32. Sopivaa ei kuitenkaan löytynyt - siis siten, että vaihto ym. olisi luonannut.
Sitten nettiautosta löysin vähän ajetun ja erittäin hyväkuntoisen '89 300CE:n - kävin koeajamassa ja ihastuin täysin autoon, vielä kun väliraha oli kohtuullinen niin otin Mersun mukaani.
Eli joululahjaksi itselle 2005. Ainakin ensikokemusten perusteella tuo auto jäänee käyttöautoksi pitkälle tulevaisuuteen. Kiva peli kaikinpuolin.
Edellinen varsinainen käyttis oli '96 Opel Vectra ja ainoa mikä siinä oli paremmin oli se, että se oli hiljaisempi. (No olihan se neliovisena tilavampikin, mutta se ei ole minulle tärkeää.)
Sitten nettiautosta löysin vähän ajetun ja erittäin hyväkuntoisen '89 300CE:n - kävin koeajamassa ja ihastuin täysin autoon, vielä kun väliraha oli kohtuullinen niin otin Mersun mukaani.
Eli joululahjaksi itselle 2005. Ainakin ensikokemusten perusteella tuo auto jäänee käyttöautoksi pitkälle tulevaisuuteen. Kiva peli kaikinpuolin.
Edellinen varsinainen käyttis oli '96 Opel Vectra ja ainoa mikä siinä oli paremmin oli se, että se oli hiljaisempi. (No olihan se neliovisena tilavampikin, mutta se ei ole minulle tärkeää.)
-A-J-
Nuorukaisena kesätöissä lyhyt 207 ja kaupungin nopein pullakuski
Laatikoiden kantoon kyllästyttyäni aloitin taksissa W 124 200D:lla. (Nelipykäläinen manuaali, ei nykyajan paikantimia vaan puhelinluettelon kartta, brankkarien käsikirja, Televan ula ja "lottomittari" - oi aikoja...) W 124:sia tuli sitten ajettua varmaan 20-30 eri yksilöä. Välissä Volvoja ja viimeiset tolppahommat ajoin Väyrysellä nelisen vuotta sitten.
Reilu vuosi sitten olin hankkimassa autoa ja jostain syystä käytetyn osto oli uskomattoman vaikeaa. Ilmeisesti autokauppiailla menee todella hyvin tai sitten olen liian köyhän näköinen Tuohon nykyiseen päätynyt prosessi alkoi - valiteltuani eräänä päivänä töissä kahvitauolla auton oston hankaluutta - työkaverin kysymyksestä. "Et sitten hommaisi autoa Saksasta? Mulla olis yksi tuttu."
Nyt on yhteiseloa 14 tkm ja vuosi takana, eikä valittamista. Tai ehkä farmari...
/harri
Laatikoiden kantoon kyllästyttyäni aloitin taksissa W 124 200D:lla. (Nelipykäläinen manuaali, ei nykyajan paikantimia vaan puhelinluettelon kartta, brankkarien käsikirja, Televan ula ja "lottomittari" - oi aikoja...) W 124:sia tuli sitten ajettua varmaan 20-30 eri yksilöä. Välissä Volvoja ja viimeiset tolppahommat ajoin Väyrysellä nelisen vuotta sitten.
Reilu vuosi sitten olin hankkimassa autoa ja jostain syystä käytetyn osto oli uskomattoman vaikeaa. Ilmeisesti autokauppiailla menee todella hyvin tai sitten olen liian köyhän näköinen Tuohon nykyiseen päätynyt prosessi alkoi - valiteltuani eräänä päivänä töissä kahvitauolla auton oston hankaluutta - työkaverin kysymyksestä. "Et sitten hommaisi autoa Saksasta? Mulla olis yksi tuttu."
Nyt on yhteiseloa 14 tkm ja vuosi takana, eikä valittamista. Tai ehkä farmari...
/harri
"Pieni harmaa"
W202 -94 Sport
W202 -94 Sport
- B. Wikström
- Vakiokalustoa
- Viestit: 420
- Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
- Paikkakunta: Inkoo
Se iski kuin salama taivaalta. Olin jossain vaiheessa Celicalla ajaessa monesti sanonut kaverille etten varmasti ostaisi ikinä mersua kun kaveri sellaista joskus suunnitteli hankkivansa. On laiskoja ja bla bla bla... No sittenpä veljen vaimon sisko tuli miehensä kanssa pari vuotta sitten vappuna käymään. Tämähän on tietenkin vannoutunut mersumies ja omisti silloin muistaakseni ainakin kaksi 124. Silloin he tulivat hopeisella e-mallin 220 124 kylään ja joku mersussa alkoi viehättämään. Päässä oli ennen ollut mielikuva alkupään kermanvärisestä ruosteisesta 124 joka nyt vaihtui tähän hopeiseen faceliftiin vaalealla sisustalla. Sen jälkeen alkoi armoton nettiauton selaaminen ja celica meni myyntiin. Siinä vaiheessa rupesin myös selailemaan mersuforumia. Farkku oli siis hakusessa kun noita piskejäkin on kaksin kappalein. Lopulta löysin tuon Bornitin S124 ja hain sen parin päivän miettimisen jälkeen pois. Aluksi tuntui vähän kun vikoja olisi ollut liiaksikin ja että tuli tehtyä normaali liian hätänen kauppa. Nyt olen kuitenkin huomannut ettei "viat" olleet läheskään niin pahoja ja olen ne saanut suhteellisen helposti korjattua. Tuota en vaihda pois ainakaan ihan helpolla. Olen aina tykänyt vanhoista autoista ja siksi ostin nyt itselleni tuon pystärin niin että emäntä nykyään ajaa tuolla S124. Tahtoo tämä mersuilu vaan lähteä siinä mielessä hanskasta että katselin eilenkin sopivaa W111 220 SEB Cuopéta netistä. Ei vaan, nyt saa kyllä talon remppaaminen mennä etusijalle...
________________________
S124 300D '91
W115 240D (ex.200D) '75
Massey Ferguson 135 '63
S124 300D '91
W115 240D (ex.200D) '75
Massey Ferguson 135 '63
Kun nelivuotias,noin satatuhatta ajettu sinänsä hieno Mitsubishi Galant 2,0GLS,alkoi keljuilla sähköistään,meni mm. sähköikkunan moottori(hinta nosti kylmän hien pintaan),rälläköin auki,putsasin,ja hitsasin kasaan.Bensamittarin anturi ruostui hajalle?,joo,tätähän en uskoisi itsekään,ellen olisi nähnyt.
No,sitten meni taas muutos vähän överiksi ja kun olin aina himonnut maasturia,tuli tuo Steyr-Daimler-Puch,missä luki Mersu 300GD,karu traktori,sillä köröteltiin ja vedeltiin asuntovaunua 7 vuotta,vaimo karttoi sitä.Yhdellä reissulla,kun oltiin taas liikenteessä vaimon Fiat Unolla sillä kertaa,vaimo totesi nähdessään parkissa 123:sen,että hommataankin tuollainen.Kesti 7päivää löytää sopiva 240D,sillä sitten taas 7 vuotta,ja yli 200tkm.Nyt on nuo allaluetellut röntät ajossa,Wolkkari on samaa vuosimallia,kun alussa ihmetelty Mitsu,mutta toimii toistaiseksi työmatkamopona siinä kun näköjään uudemmatkin.
No,sitten meni taas muutos vähän överiksi ja kun olin aina himonnut maasturia,tuli tuo Steyr-Daimler-Puch,missä luki Mersu 300GD,karu traktori,sillä köröteltiin ja vedeltiin asuntovaunua 7 vuotta,vaimo karttoi sitä.Yhdellä reissulla,kun oltiin taas liikenteessä vaimon Fiat Unolla sillä kertaa,vaimo totesi nähdessään parkissa 123:sen,että hommataankin tuollainen.Kesti 7päivää löytää sopiva 240D,sillä sitten taas 7 vuotta,ja yli 200tkm.Nyt on nuo allaluetellut röntät ajossa,Wolkkari on samaa vuosimallia,kun alussa ihmetelty Mitsu,mutta toimii toistaiseksi työmatkamopona siinä kun näköjään uudemmatkin.
Kulkuneuvot:
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Tuli katseltua tarpeeksi kauan yhtä Demecin rakentamaa W124:sta, oli niin hieno, että samoille linjoille piti lähteä. Toisena vaihtoehtona oli (vuonna 2000) autoa Civicin tilalle ostellessa e36 korinen BMW, silloinhan järkevällä rahalla ei olisi saanut kuin 4-koneisen sellaisen, yksi vihreä '93 316i olisi varmaan tullut ostettuakin jos ei olisi ollut myyty kun ehdittiin liikkeeseen. Samalla tuli katseltua yhtä n. 10 cm madallettua vm. 85 / 200 / W124:stä, mutta kaasutinkone, väri ja vuosimalli vähän pistivät tuumailuttamaan.
No, siinä sitten kun oltiin pk-seudulla autoja katselamssa ja ennalta katsotut vaihtoehdot oli käyty läpi, niin tuli silmäiltyä Keltaista Pössiä läpi, ja silmiin osui Hopea vm. 1989 / 200E, jonka omistajalle soitettiin ja sovittiin tärskyt, muutaman tunnin tutkailun ja hintaneuvottelun jälkeen lähtettiin kotiinpäin "uudella" Mersulla. Eikä ole kaduttanut.
No, siinä sitten kun oltiin pk-seudulla autoja katselamssa ja ennalta katsotut vaihtoehdot oli käyty läpi, niin tuli silmäiltyä Keltaista Pössiä läpi, ja silmiin osui Hopea vm. 1989 / 200E, jonka omistajalle soitettiin ja sovittiin tärskyt, muutaman tunnin tutkailun ja hintaneuvottelun jälkeen lähtettiin kotiinpäin "uudella" Mersulla. Eikä ole kaduttanut.
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Kaverilla oli aikoinaan nätti 124, siitä itelle ajatus että mersuhan se pitäs olla. Sittemmin muutama bensa-auto ollu mutta lopulta oli ajojen takia laitettava diesel-käyttönen kulkine ja kun vanhaa dieselautoo etsi jonka pitäisi kestää ilman isoja remontteja niin vaihtoehtoja ei paljon ollut. Pari vuotta tosin oli diesel-corolla joka kyllä oli luotettava, ei voi pahaa sanaa sanoa muusta kun ruostumisesta! Mersu oli kuitenkin saatava ja nyt puoli vuotta mersun ratissa olleena ei ole tarvetta vaihtaa!!
Ajossa: S202 200cdi A -00
Edesmenneet:
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
Edesmenneet:
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
Oma Mersu-tarina alkoi puhelulla sedältäni, että lähtisinkö kuskiksi hänelle ja kaverillensa, kuulemma olisi hieno Mersu, millä vloppu pitäisi heitä kuskailla. No ei ollut muita menoja, niin suostuin mielelläni.
Mersu oli tuolloin vielä Ruotsin kilvissä ja muutoinkin asusteli naapurimaassa. "Poijjaat" tuli laivalla Turkuun ja menin omalla autolla kaverini kanssa vastaan. Kaveri saisi ajaa oman BMW:eeni (528iA ) pois Turusta.
Pääsimme Turkuun ja näin tämän Mersun ja olin myyty. Kyllä BMW tuon MB 500 SECin (C140) rinnalla näytti ihan kuin kerjäläisen autolta! Oli 20" vannetta, tummat lasit, DVD, 3 x TV ja kaikin puolin mahtava auto.
No vlopun ajan ruisailtiin pitkin Etelä-Suomea ja oli kyllä niin mahtava auto ajaa. Vauhti ei tuntunut missään, myöskään virkavallan mielestä (vaikka ei sakkoja tullutkaan). Haikein mielin luovuin auton puikoista. Ihan pakon saattelemana oli vielä ti aamuna käydä ruokatunnilla ukkoja morjestamassa ja kattomassa Mersua satamassa.
Jo tuolloin oli puhetta, että auton omistaja on muuttamassa ja tuomassa tuontiaunona Suomeen ko. värkin.
Muutaman BMW:n ja monen kommervenkin jälkeen sitten auto päätyi minulle ja Mersuilu alkoi.
Kaksi kaveria jopa saatu joukkon Mersuilevaan!
Mersu oli tuolloin vielä Ruotsin kilvissä ja muutoinkin asusteli naapurimaassa. "Poijjaat" tuli laivalla Turkuun ja menin omalla autolla kaverini kanssa vastaan. Kaveri saisi ajaa oman BMW:eeni (528iA ) pois Turusta.
Pääsimme Turkuun ja näin tämän Mersun ja olin myyty. Kyllä BMW tuon MB 500 SECin (C140) rinnalla näytti ihan kuin kerjäläisen autolta! Oli 20" vannetta, tummat lasit, DVD, 3 x TV ja kaikin puolin mahtava auto.
No vlopun ajan ruisailtiin pitkin Etelä-Suomea ja oli kyllä niin mahtava auto ajaa. Vauhti ei tuntunut missään, myöskään virkavallan mielestä (vaikka ei sakkoja tullutkaan). Haikein mielin luovuin auton puikoista. Ihan pakon saattelemana oli vielä ti aamuna käydä ruokatunnilla ukkoja morjestamassa ja kattomassa Mersua satamassa.
Jo tuolloin oli puhetta, että auton omistaja on muuttamassa ja tuomassa tuontiaunona Suomeen ko. värkin.
Muutaman BMW:n ja monen kommervenkin jälkeen sitten auto päätyi minulle ja Mersuilu alkoi.
Kaksi kaveria jopa saatu joukkon Mersuilevaan!
MB 220 E CDI -15 (W212)
MB 500 SEC -93 (C140)
Ex:
MB 300 E -90 (W124)
MB VITO 118 CDI -01 (W638)
MB 500 SEC -93 (C140)
Ex:
MB 300 E -90 (W124)
MB VITO 118 CDI -01 (W638)
Voi olla. Minusta tuo B Vectra oli hiljaisempi. En tiedä johtuuko tuon Coupen ikkunaratkaisusta, Hakkapeliitta 4 talvikumeista (jotka käsittääkseni on aika äänekkäät) vai siitä kuuluisasta mutusta. Enhän minä ole ajanut Vectraa ja Mersua "peräkkäin" - eli ei tämä mitään tieteellistä tutkimustietoa ole.RH kirjoitti:Tenox kirjoitti: Edellinen varsinainen käyttis oli '96 Opel Vectra ja ainoa mikä siinä oli paremmin oli se, että se oli hiljaisempi.
Mersussa jotain vikaa??
Kaikki vanhat Vectrat, joilla olen ajanut uudempinakin, häpeää kyllä melutasossa melkoisesti ehjälle bensakoneiselle 124:lle.
Sen väitän, että hiljaisin autoni on ollut BMW 525E vm.84 - 2,7l bensakone, jonka punaraja 4500rpm. Meni todella pienillä kierroksilla matka-ajossa.
-A-J-
Kyllä noi HP4:set ovat hiljaisimmat nastarenkaat joilla meikäläinen on koskaan ajanut, ainakin siis nastojen krapinan puolesta. Paljaalla asfaltilla kuuluu sitten jonkinmoista jollotusta mutta kyllä niillä silti ihan mielellään ajelee sataaneljääkymppiä motarilla. Ja coupe on todella hiljainen auto jos vaan ovet eivät roiku ja kaikki tiivisteet on kunnossa; alkaa oleen puolentoistasadan nopeuksista ylöspäin jopa hiljaisempi kuin W126.Tenox kirjoitti:Voi olla. Minusta tuo B Vectra oli hiljaisempi. En tiedä johtuuko tuon Coupen ikkunaratkaisusta, Hakkapeliitta 4 talvikumeista (jotka käsittääkseni on aika äänekkäät) vai siitä kuuluisasta mutusta. Enhän minä ole ajanut Vectraa ja Mersua "peräkkäin" - eli ei tämä mitään tieteellistä tutkimustietoa ole.
Koko ikäni oon Mersun kyydissä istunu, faijalla ollu pitkälti toistakymmentä Mersua mun elinaikana, samoin kaikilla faijan veljillä, joten suvussa se kulkee ilmeisesti. Onpa olemassa valokuvakin kun oon 2-3 v. ja vaihdan Mersuun rengasta.
Autoilun itse aloitin japaninmersulla (Honda), mutta kun tilaisuus aukeni, niin eka Mersu tuli omiin nimiin (190E 2.5-16), nyt viedään siis toista Mersua vasta ja myytyä miestä ollaan. Mersulla tulen tod.näk. ajamaan hautaan saakka.
Autoilun itse aloitin japaninmersulla (Honda), mutta kun tilaisuus aukeni, niin eka Mersu tuli omiin nimiin (190E 2.5-16), nyt viedään siis toista Mersua vasta ja myytyä miestä ollaan. Mersulla tulen tod.näk. ajamaan hautaan saakka.
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Ajoin pienessä kylässä pirssiä vuonna 1985, silloin tuli juuri tuore malli W124 jota ei kyennyt niin hiljaiseksi ja vankaksi uskomaan. Kipinä tarttui eikä tunnu tuli sammuvan...
Ps. Satakaksnelosella sai olla tarkkana taajama-alueilla ettei liputettu varikolle kun korvalla oli tottunut ajamaan, vauhti karkasi äänettömällä autolla helposti.
Ps. Satakaksnelosella sai olla tarkkana taajama-alueilla ettei liputettu varikolle kun korvalla oli tottunut ajamaan, vauhti karkasi äänettömällä autolla helposti.
mbe220d
Piti alualkaen ostaa kesä-auto v.2004, mutta tulikin hankittua pitkä-aikaisempi auto...Etsimme vaimoni kanssa autoa alkukesästä 2004, samassa hintaluokassa kuin tuo W123 moni uudempi ropponen oli kamalassa kuosissa.
Järkipäätös siis, kestävyydestään tunnettu vanha biili, josta kehtaa myös nousta julkisella paikalla. Turvallisuuskin on varmasti tuossa parempi, kuin jossain samanhintaisessa puhkiruostuneessa japsissa. En ole katunut pätkääkään.
Varaosien hinnatkin on varsin kohtuullisia.
Aikaisemminkin tuli mersuja kuolattua, mutta kun luuli, että ne on niin kalliita pitääkkin. Nyt tiedän ettei asia olekaan niin yksinkertainen. Yhteenkin maztaan sai rahaa tuupata jatkuvasti ja se tuntui ruostuvan silmissä. Puhumattakaan fordistani.
Järkipäätös siis, kestävyydestään tunnettu vanha biili, josta kehtaa myös nousta julkisella paikalla. Turvallisuuskin on varmasti tuossa parempi, kuin jossain samanhintaisessa puhkiruostuneessa japsissa. En ole katunut pätkääkään.
Varaosien hinnatkin on varsin kohtuullisia.
Aikaisemminkin tuli mersuja kuolattua, mutta kun luuli, että ne on niin kalliita pitääkkin. Nyt tiedän ettei asia olekaan niin yksinkertainen. Yhteenkin maztaan sai rahaa tuupata jatkuvasti ja se tuntui ruostuvan silmissä. Puhumattakaan fordistani.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
isällä oli työjuhtana Mersuja (w123250 - w126 500s) aikoinaan oltuaan
Kemiralla kuskina. Siitä kipinä. Oli muuten koulukaverit usein kummissan,
että kuis sä nyt "tommosella" kouluun tulet
Kemiralla kuskina. Siitä kipinä. Oli muuten koulukaverit usein kummissan,
että kuis sä nyt "tommosella" kouluun tulet
Mercedes Benz W220 2000 S500 oma
Mercedes Benz W169 2005 A150 vaimon
EX W126 300 SEA 1988
EX W168 A140 2000
EX W140 1992
Mercedes Benz W169 2005 A150 vaimon
EX W126 300 SEA 1988
EX W168 A140 2000
EX W140 1992
Meillä oli 15 vuotta perheessä sininen w123 250 -84. Entinen kemiran auto. Oisko ollu samoja. Viime keväänä tosin isä möi sen sitten kaverilleen.JussiS kirjoitti:isällä oli työjuhtana Mersuja (w123250 - w126 500s) aikoinaan oltuaan
Kemiralla kuskina. Siitä kipinä. Oli muuten koulukaverit usein kummissan,
että kuis sä nyt "tommosella" kouluun tulet
Mulla ei vielä omaa mersua ole, mutta tarkoitus olis hommailla viimestään kesällä/syksyllä/ens talvella, riippuen milloin pääsen intistä.
80-luvun alussa kokeilin kaverin 1975 mallin diiseliä ja olin myyty.1989 oli sitten oma diiseli alla.
Jos se toimii, älä korjaa sitä.
w202 220cdi stw -99 2009 ->
w124 260e -89 2005 - 2009
w123 230 -76 1995 - 1998
w123 240d -80 1989 - 1995
[img]http://i5.aijaa.com/b/00399/6479920.jpg[/img]
___W123 230 -76_______W124 260E -89_______W202 220cdi -99
w202 220cdi stw -99 2009 ->
w124 260e -89 2005 - 2009
w123 230 -76 1995 - 1998
w123 240d -80 1989 - 1995
[img]http://i5.aijaa.com/b/00399/6479920.jpg[/img]
___W123 230 -76_______W124 260E -89_______W202 220cdi -99
Eiköhän tuo isän kautta tapahtunut. Ensin tosin olin aika jyrkästi vastaan mersuja, ulkonäkö, laiska jne, mutta en sitten oikeen ole varma et miten ihastuin tuohon Mersuun. Mutta tuo oma hommattiin sitten tästä kotikylältä 2005 vuoden alkupuolella parivuotta katoksen alla seisonut yksilö, vähän hitsattiin ja haettiin kilvet autoon.
Kesäauto: Mercedes Benz w123 300DA -77
Ikuisuus projekti: Mercedes Benz w123 200D -77
Talvipiiska: Mazda 323 -97
Ex: Mercedes Benz w201 2.5D -87
Ex: Mercedes Benz w123 240TD -79
Ex: Mercedes Benz w123 240D -84
Ikuisuus projekti: Mercedes Benz w123 200D -77
Talvipiiska: Mazda 323 -97
Ex: Mercedes Benz w201 2.5D -87
Ex: Mercedes Benz w123 240TD -79
Ex: Mercedes Benz w123 240D -84
Mersumies minusta tuli ostamalla mersu, ei siinä sen kummempaa ollut.
Tosin tämän hetken mersuni on perheen kakkosauto (W126 SE vm 1981).Olen tosin pitänyt mersuja aina hyvänä ja luotettavana autona, joita minulla on ollut 4 kpl aiemmin. Paremmat ajo-ominaisuudet on 25 vuotiaassa S mersussa, kun 2000-luvun aasialaisissa (lue japani) autoissa.
Tosin tämän hetken mersuni on perheen kakkosauto (W126 SE vm 1981).Olen tosin pitänyt mersuja aina hyvänä ja luotettavana autona, joita minulla on ollut 4 kpl aiemmin. Paremmat ajo-ominaisuudet on 25 vuotiaassa S mersussa, kun 2000-luvun aasialaisissa (lue japani) autoissa.
Rahat ei riitä mihinkään, kun kaikki menee säästöön.
JiiÄSSÄ
MB W212 vm. 2011 Käyttöauto
MB W180 220 S vm. 1958 Museorek.
MB W120 ponttooni vm.1962 Museorek.
JiiÄSSÄ
MB W212 vm. 2011 Käyttöauto
MB W180 220 S vm. 1958 Museorek.
MB W120 ponttooni vm.1962 Museorek.