Takapyörän laakerin vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
holpe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: La 11.02.2006 16:20

Takapyörän laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja holpe »

Kuinka vaihdetaan takapyörän laakerin mb w124 300d:iin? Tarvitaanko erikoistyökaluja vai onko jokin muu mahdollisuus?
JACKHAMMER
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ti 09.12.2003 18:37
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja JACKHAMMER »

kertokaa nyt joku, nimimerkillä: sama homma edessä.
ei kuitenkaan katsastuksesta pompannut tuon takia, ilmoitti vaan että kuskin puolen takalaakeri kannattas vaihtaa..
Vito 115 4x4 ja ml 320cdi
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2270
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D...tarvitset ulosvetäjän ja erikoistyökalun tai prässin ...jos otat koko taka pyörän navan irti ja käytät prässiä :D
Avatar
j.s.lehti.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 915
Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
Paikkakunta: salo

Laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja j.s.lehti. »

Kyllä tulee halvemmaksi merkkikorjaamolla Ne on yleensä ohje hinnoiteltu ja työllä on takuu Ellei ole työkaluja ei tule muuta kuin vahinkoa
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Prässi on hyvä olla. Ei ainakaan S124 takalaakereiden vaihtoon muuta tarvinnut kun vaihdoin. Sopivia holkkeja prässiin kannattaa hankkia ennenkuin aloittaa homman.

Niin ja haulla hommasta pitäisi löytyä enemmänkin juttua.
________________________
S124 300D '91
W115 240D (ex.200D) '75
Massey Ferguson 135 '63
P. Lanttola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Su 07.12.2003 19:59

Viesti Kirjoittaja P. Lanttola »

Korjaamolla homma maksoi 60e, mutta omaan autoon vaihdoin itse kun halusin päästä halvalla.

Laakerin ulosvetäjä oli käytössä mutta ongelmaksi muodostui vetarin pultit joista kaikista meni kanta sileäksi kun olivat niin tiukassa ja kaiken lisäksi alustamassaa täynnä. Pultit piti sitten kaikki rälläköidä poikki ja vielä kahdesta kohtaa kun muuten ei vetari tullut pois. Sen jälkeen homma kyllä sujui helposti, mutta seuraava laakerinvaihto taitaa olla korjaamon hommia.

Ulosvetäjänä toimi 16mm jenkatanko jossa oli sopiva laippa päässä samankokoisella kierteellä, sekä toisessa päässä isompi laippa ja holkki jonne laakeri sopi tulemaan sisälle. Jos jaksaa vingulla tai muulla vastaavalla nirhata laakerin ulkokehän poikki niin ilman ulosvetäjääkin pärjää mutta aikaa menee.
tommy1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: To 30.09.2004 21:32

Viesti Kirjoittaja tommy1 »

suosittelen työn teettämistä,muutama on tullu vaihdettua,ja pilleillä oon sit loppujen lopuksi irrotellu sisäkehiä akselista,ja autonosturi helpottaa työskentelyä.kannattaa kyllä säästää helpommissa paikoissa :D
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

No onpas teillä ollut vaikeita vaihtoja. Vetarinpultit aukesivat kunnon hylsyllä, hyvällä tuennalla ja poulitoista metrisellä jatkovarrella. Sisäkehät naputin ihan tuurnalla ja vasaralla kun lähtivät niin helposti.
________________________
S124 300D '91
W115 240D (ex.200D) '75
Massey Ferguson 135 '63
Avatar
virgil
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: To 11.12.2003 12:10

vastenmielinen jobi

Viesti Kirjoittaja virgil »

Minä kun pari v. sitten kyselin Helsingin autokorjaamoista takalaakerin vaihtoa, oli kyllä harvinaisen innoton vastaanotto. On kuulemma farmarimalleissa niin tiukassa, etteivät viitsineet ottaa työn alle. Ilmeisesti Helsingissä liian hyvä tilauskanta korjaamoilla. Aallon Auto Herttoniemessä sitten vaihtoi, ja oli kertoman mukaan ollutkin perin juurin tiukassa. En tiedä onko hommaan erikoistyökaluja, mutta raakaa voimaa ja pitkää vääntövarttaa olivat kuulemma käyttäneet.
300TD-92
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: vastenmielinen jobi

Viesti Kirjoittaja Aku P »

virgil kirjoitti:Minä kun pari v. sitten kyselin Helsingin autokorjaamoista takalaakerin vaihtoa, oli kyllä harvinaisen innoton vastaanotto. On kuulemma farmarimalleissa niin tiukassa, etteivät viitsineet ottaa työn alle.
On siinä perää. Omaan kiesiin vaihdettiin juuri korjaamolla takalaakeri, ja kun oli loppunut muut konstit niin oli otettu koko napa irti ja viety prässiin.
Prässiäkin varten oli vielä jouduttu tekemään joku "erikoistyökalu" että napa oli saatu kunnolla pysymään paikallaan. Tämän jälkeen oli lähtenyt kohtuuhelposti, mutta autossa kiinni ollen ilmeisesti toivoton homma.

Aika outoa silti, jos ei homma korjaamolle kelvannut. Ei helvetti, oikeastaan.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
tomaatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 26.02.2004 11:41
Paikkakunta: yläne

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Tuo homma sujuu NIIN helposti kun hitsaa laakerikehään pari saumanpätkää jotka kutistavat kehän kasaan jolloin jenkatanko riittää taatusti ulosvetoon.
Eikä ne kulmatkaan pulteista mene jos hakee avaimet muualta kuin motonetistä.
124 250REE -86
GSX-R1000 -04
Polaris sportman 800 -05
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

tomaatti kirjoitti:Tuo homma sujuu NIIN helposti kun hitsaa laakerikehään pari saumanpätkää jotka kutistavat kehän kasaan jolloin jenkatanko riittää taatusti ulosvetoon.
Eikä ne kulmatkaan pulteista mene jos hakee avaimet muualta kuin motonetistä.
Tätä keinoa olen käyttänyt itsekin. Helpottaa huomattavasti ulkokoolin irtoamista.

Vetoakselin pultit on tiukassa, jos eivät ole olleet auki koskaan. Ovat lukitteella kiinni. Kanta kannattaa puhdistaa ensin ja sitten napauttaa vasaralla avain pohjaan, niin ei nylppäänny mikään.
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: vastenmielinen jobi

Viesti Kirjoittaja juhape »

virgil kirjoitti: En tiedä onko hommaan erikoistyökaluja, mutta raakaa voimaa ja pitkää vääntövarttaa olivat kuulemma käyttäneet.
On siihen olemassa työkalut. Omaani vaihdatin vasemman takalaakerin muutama vuosi sitten ja paikallinen korjaamo (ei merkkikorjaamo) selvisi hommasta alle tunnissa..
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Vastaa Viestiin