vinkkejä miten tutkia autoa ostohetkellä!
vinkkejä miten tutkia autoa ostohetkellä!
eli miten tarkastelette esim. moottorin, vaihteiston,perän,korin,alustan...kuntoa. ikinähän ei tiedä mitä myöhemmin eteen tulee, mutta mitä ostohetkellä voisi löytää.
Jos mesestä on kysymys niin aluksi hakee täältä foorumilta kaikkea ks. autoon liittyvää keskustelua. Tyypillisimmät viat ovat jo varmasti tiedossa.
Suhteuttaa "vikalistaa" ajettuihin kilometreihin ja tiedettyihin remontteihin. Jos esim. jonkun mallin perä hikoilee tietyissä kilometreissä niin miksi esim. ks. autossa se ei hikoile... > (öljy kokonaan loppu tai se on remontoitu..)
Itse pyrin etsimän kaikenlaisia resonanseja eri nopeuksilla ja erillaisilla vedätyksillä. Auto vedätys mahdollismman pienessä ympyrässä molemmin puolin tuo helposti esiin alustan ongelmia. Vaihteiden tulee tietty mennä helposti päälle ja laatikosta ei sa kuulua ylimääräisiä.
Kädet irti ratista suoraan ajaessa, ja jarrutus antaa vihjeitä mm. jarrujen ja puslien kunnosta.
Kolareista kielii esim. eri kirkkauksiset lappujen lasit ja koripulteissa olevat työkalun jäljet.
Moottoripuolella, koneen huohotus, ja ulkoiset öljyjäljet on hyvä tarkastaa. Jäähdytinnesteessä ei saa olla öljyä. Moottorin savutus kylmänä on hyvä katsoa. Konepellin alle kurkistaessa on hyvä katsoa ruuvien kantojen kunto ja johtimien alkuperäisyys. kuluneet pultinpäät ja erilaiset klemmarit yms. kertoo kotitarvevärkäämisestä. Ylisiisti konetila on myös hyvä huomioida > On saatettu peitellä öljyvuotoja.
Tässä jotain mieleen tulevaa
Suhteuttaa "vikalistaa" ajettuihin kilometreihin ja tiedettyihin remontteihin. Jos esim. jonkun mallin perä hikoilee tietyissä kilometreissä niin miksi esim. ks. autossa se ei hikoile... > (öljy kokonaan loppu tai se on remontoitu..)
Itse pyrin etsimän kaikenlaisia resonanseja eri nopeuksilla ja erillaisilla vedätyksillä. Auto vedätys mahdollismman pienessä ympyrässä molemmin puolin tuo helposti esiin alustan ongelmia. Vaihteiden tulee tietty mennä helposti päälle ja laatikosta ei sa kuulua ylimääräisiä.
Kädet irti ratista suoraan ajaessa, ja jarrutus antaa vihjeitä mm. jarrujen ja puslien kunnosta.
Kolareista kielii esim. eri kirkkauksiset lappujen lasit ja koripulteissa olevat työkalun jäljet.
Moottoripuolella, koneen huohotus, ja ulkoiset öljyjäljet on hyvä tarkastaa. Jäähdytinnesteessä ei saa olla öljyä. Moottorin savutus kylmänä on hyvä katsoa. Konepellin alle kurkistaessa on hyvä katsoa ruuvien kantojen kunto ja johtimien alkuperäisyys. kuluneet pultinpäät ja erilaiset klemmarit yms. kertoo kotitarvevärkäämisestä. Ylisiisti konetila on myös hyvä huomioida > On saatettu peitellä öljyvuotoja.
Tässä jotain mieleen tulevaa
W210 290TD T
Minä lähden siitä että käytetyssä autossa saa toki olla vikoja ja katsellessani käytettyä mietin samalla millainen homma on tietty vika korjata ja miten kalliiksi se mahdollisesti voisi tulla. Tietty kaikkia vikoja ei saa välttämättä kohtuuvaivalla kuntoon ja silloin onkin mietittävä että häiritseekö vika vai täytyykö siirtyä toiseen yksilöön.
Joskus käy niinkin että auton myyjällä ei ole oikeaa käsitystä auton vian suuruudesta ja silloin voi ostaja päästä hyviin neuvotteluasemiin. Toki tämä edellyttää että tuntee viat tai että käytettävissä on automallin tunteva asiantuntija.
Esim. auton maalauksen kannattavuus riippuu usein siitä onko käytettävissä edullista maalaria ja pystyyko/osaako pohjia tehdä itse. Kokonaan vieraana työnä teetettynä auton kokomaalaus on käytettyyn autoon harvoin taloudellisesti kannattava homma, tosin sitten kyse on enemmän siitä että auto miellyttää maalauksen jälkeen katsojan silmää.
Joskus käy niinkin että auton myyjällä ei ole oikeaa käsitystä auton vian suuruudesta ja silloin voi ostaja päästä hyviin neuvotteluasemiin. Toki tämä edellyttää että tuntee viat tai että käytettävissä on automallin tunteva asiantuntija.
Esim. auton maalauksen kannattavuus riippuu usein siitä onko käytettävissä edullista maalaria ja pystyyko/osaako pohjia tehdä itse. Kokonaan vieraana työnä teetettynä auton kokomaalaus on käytettyyn autoon harvoin taloudellisesti kannattava homma, tosin sitten kyse on enemmän siitä että auto miellyttää maalauksen jälkeen katsojan silmää.
lähinnä sillä aloitin tämän jutun et miten/mitä muut tukii. ittellä omat keinot.
koneesta tutkin että ei huohota pahasti,onko korkki vaahdossa,miltä nesteet haisee/näytää,hihnojen kunto,vesipumpun laakeri ja vesiletkusta puristan että kuulee onko koneessa termostaattia vai ei. yleensä(ei aina) termarissa on pieni venttiili joka napsuu kun puristelee letkua.
vaihtestosta: jos tyhjäkäynnillä kuuluu helinää/rohinaa, loppuuko kytkin pohjassa. automaatti kyseessä ollessa kaikki alueet läpi, kiihdytys pienellä kaasulla. kytkeekö viiveellä...tasauspyörästön kuulee ajossa (vinkuu esim. vedossa) jatkuva jurina/vinkuna takaa joka loppuu mutkassa liittyy pyöränlaakerehin...
toi oli aika hyvä kirjoitus hervastilla, mitä on valmis korjaan/sietään.
koneesta tutkin että ei huohota pahasti,onko korkki vaahdossa,miltä nesteet haisee/näytää,hihnojen kunto,vesipumpun laakeri ja vesiletkusta puristan että kuulee onko koneessa termostaattia vai ei. yleensä(ei aina) termarissa on pieni venttiili joka napsuu kun puristelee letkua.
vaihtestosta: jos tyhjäkäynnillä kuuluu helinää/rohinaa, loppuuko kytkin pohjassa. automaatti kyseessä ollessa kaikki alueet läpi, kiihdytys pienellä kaasulla. kytkeekö viiveellä...tasauspyörästön kuulee ajossa (vinkuu esim. vedossa) jatkuva jurina/vinkuna takaa joka loppuu mutkassa liittyy pyöränlaakerehin...
toi oli aika hyvä kirjoitus hervastilla, mitä on valmis korjaan/sietään.