Mersun ylilyönnit!

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
SL500A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: To 15.12.2005 16:27
Paikkakunta: Sawo

Mersun ylilyönnit!

Viesti Kirjoittaja SL500A »

Jostain satuin kuulemaan, että Mercedes-Benz teki viime vuonna ensimmäisen tappiollisen vuoden miesmuistiin. Uudet mallit eivät ole menneet toivotulla tavalla kaupaksi ja Mersun maine luotettavana ja kestävänä autona on myös kärsinyt viime vuosina erilaisten vikojen takia, jotka johtuvat pääasiassa valtavasta elektroniikan määrästä mitä autoihin on ympätty. :cry:

Omasta mielestäni mersu teki virheen jo siinä kun se lähti n. 10 vuotta sitten muuttamaan autojen ulkoista ilmettä "nuorekkaampaan ja urheilullisempaan" suuntaan. Kaikkein silmiinpistävin ulkoisen ilmeen muutos on ollut mielestäni ne "vinkura"-etuvaloumpiot, mitkä on nykyisissä C-, CLK- ja SL-sarjassa. Myös muuten uusien korimallien linjoja on mielestäni liikaa pyöristelty ja taivuteltu "epä-mersumaisiksi".

Kun uusi SL (R230) esiteltiin v. 2001, oli se minusta kauhea muodoiltaan - ja silmään se särkee vielä nykyäänkin. Edelliseen malliin (R129) verrattuna muutos oli hurja muotoilussa - mielestäni täyttä tyylitajuttomuutta kun kyseessä on klassinen Mersun iso Roadster! Nykyinen C-sarja oli myös kammottavan näköinen kun se aikoinaan tuli markkinoille. Kaikkein hirvein muodoiltaan on kuitenkin Mersun "lippulaiva" - SLR McLaren - aivan tautisen ruma (ei, en ole kateellinen sen omistajia kohtaan). :x

Toinen juttu, mikä on pistänyt silmään on Mersun huippumallien valtaviksi nousseet moottoritehot. Kun SL 55 AMG tuli ja siinä oli 500 hevosvoimaa tuntui että pelkillä hevosvoimilla kalastellaan ostajia. Samaan aikaan esim. Ferrarin isossa V12-mallissa, F550 Maranellossa oli vain 485 hv!

Mutta ei se vielä mitään - kohta asennettiin sekä SL-, CL- ja jopa S (!)-koriin 612-hevosvoimainen 6-litrainen ahdettu V12, 65 AMG! Kun luin tästä ensimmäisen kerran, niin tuntui _todella mauttomalta_ ! Kun minun käsitykseni mukaan mersu ei ole mikään Ferrari tai Lamborghini! :?

Ja sama kehitys näkyy jatkuvan. Uudet 500 mersut on varustettu entisen 306 hevosvoimaisen 5-litraisen sijaan 388 hevosvoimaisella 5,5-litraisella ja uusi 600-kone kehittää 517 hv! Kaikkein mauttomin ilmestys oli kuitenkin ML 63 AMG, painavassa maasturissa yli 500 hv bensakone! Mitähän tulevaisuuden AMG-mallit tarjoavat, 700 vai peräti 800 hevosvoimaa? :shock: Eikö Mersulla tajuta sitä, että sen ostajakunta ei kaipaa tuhatta hevosvoimaa konepellin alle?? :shock:

Muotoilussa on sentään otettu takapakkia mm. uuden S-sarjan myötä, joka muistuttaa enemmän v. -91 esiteltyä S:ää kuin sen "urheilullista" jälkeläistä. Mutta mitä mieltä väki on näistä minun mietteistäni? Onko tullut samoja ajatuksia päähän? :?:
MB R170 SLK 320 A -01
ex. MB R129 SL 500 A
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

En senkummemmin jaksa spekuloida, mutta mielestäni tehot tekevät kunniaa mersulle, perintteikkäälle tehokkaiden moottoreiden valmistajalle. Katsokaa niitä mersun koneiden wääntöjä verrattuna kilpailijohin juuri tuolla yläpäässä. Ne on mahtavia.

Kuuluu isossa autossa olla ison auton moottori, esim ML63AMG. Toisekseen tehokkaimmait myllyt on AMG:n valmistamia. AMG on mersun omistuksessa, tiedetään, mutta joku tarvitsee ekstraa ja AMG:n kautta sitä mercedeksiin saa.

Ei tehosta ikinä haittaa ole, se menee vaan kevyemmin 8)
124.023
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Re: Mersun ylilyönnit!

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

SL500A kirjoitti:
Omasta mielestäni mersu teki virheen jo siinä kun se lähti n. 10 vuotta sitten muuttamaan autojen ulkoista ilmettä "nuorekkaampaan ja urheilullisempaan" suuntaan. Kaikkein silmiinpistävin ulkoisen ilmeen muutos on ollut mielestäni ne "vinkura"-etuvaloumpiot, mitkä on nykyisissä C-, CLK- ja SL-sarjassa. Myös muuten uusien korimallien linjoja on mielestäni liikaa pyöristelty ja taivuteltu "epä-mersumaisiksi".
Meinaatko, että olisi pitänyt alkaa jatkamaan Volvon linjoja, viivottimella muodot :shock:

Ajat ja ihmiset muuttuvat, väitän, että jos mersu olisi jätetty vanhakantaisen näköiseksi, suuremmat tappiot siitä olisi tullut, ja pilkkakirveet olisi laulanut pappamersujen perään.

Olen suht tyytyväinen nykyiseen muotoiluun. Jos malleja on yli kymmeniä ml. farmariversiot, ei kaikkia voi tietenkään miellyttää.
124.023
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Eikös se niin ole, että aluksi kaikkien on vaikea hyväksyä uusia Mersun mallistoja, mutta sitten parin vuoden päästä ne alkaa näyttääkin hienoilta... Esim. muistatteko kun A-sarja esiteltiin? Kaikki oli tyyliin "hyi saatana", mutta nykyisin kun katsoo muidenkin autovalmistajien malleja, niin aikalailla on ideaa kopioitu ja vallan suosiossa ovat moiset koppimopot (jopa mulla on).Täytyy kyllä sanoa, että vanhemmat mallit ovat todella ajattomia muotoilultaan. Joten eiköhän ne uudet ole vähintään yhtä ajattomia, kun mennään tästä muutama vuosi eteenpäin. Uusi S-sarja oli kyllä vähän turhan rohkea, ettenkö sanois jopa Ford Mondeomainen. Kyllä vanhemmat S-sarjat on paljon arvokkaamman näköisiä, eikä mielestäni kyseisen sarjan tarvis olla mitenkään erityisen urheilullisen näköinen kuten nykyään. Joka tapauksessa kehitystä pitää tapahtua johonkin suuntaan, sillä ei vanhoja neliskanttisia malleja varmaan nykypäivänä kukaan ostaisi.

Omasta mielestä uusin C-sarja on ollut aina todella upea, SLR:stä puhumattakaan. Veikkaisinpa, että SLR muistetaan jonkin sortin virstanpylväänä vielä 50 vuoden kuluttuakin, vähän niinku lokinsiipi. Ja kyllähän huippumalleissa hevosia pitää olla. Eikai niistä mitään haittaa ole, tuskin ne ainakaan vähentävät ostajakuntaa. Aika noloahan se olis, jos 600 000 euron autossa ei olis kulkupuolta. Voihan sitä ostaa vaikka VW Polon, jos ei tykkää hevosista.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: Mersun ylilyönnit!

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

SL500A kirjoitti:Eikö Mersulla tajuta sitä, että sen ostajakunta ei kaipaa tuhatta hevosvoimaa konepellin alle?? :shock:
Kyllä taatusti kaipaa, ei se hevosvoimasota muuten jylläisi niin kovana. Tavalliselle tallaajalle se teholukema ehkä tuntuu mielettömältä, mutta ei joku 500 hv painavassa autossa mikään kumma teho ole.

Sitäpaitsi tuollaisten autojen omistajat tuskin tehoja juuri käyttää, mutta mukava se on rikkaiden kavereiden kesken vertailla lukemia. Eihän kukaan itseään kunnioittava miljonääri kehtaa ajaa klubille 300 hv autolla kun kavereilla on 500 hv pelit.

Kautta aikainhan toi hevosvoimasota on jyllännyt, esim. W126:sen aikana 560:nen mese vastaan 750 bemu. R129:n 500 SL:n taktinen 326 hv vastaan bemun 850:nen 300 hv. Nykytekniikalla vaan tuollainen 500 hv on aika helposti saavutettavissa, ja pakkohan se on niitä malleja tehdä kun kilpailijatkin tekee. Mielikuvilla niitä autoja myydään, ja mielikuvia tehdään noilla supermalleilla jotka on "luokkansa tehokkaimpia" seuraavat 3 kuukautta ennen kuin kilpailijat päivittää omansa.
Tuc
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 443
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tuc »

Kannattaa ottaa myös huomioon, että Saksassa teholla on aivan erilaiset käyttömahdollisuudet kuin Suomessa. Iso ahdettu kone vääntää julmetusti jo pienillä kierroksilla, joten 200km/h vauhdistakin pääsee autobaanalla lähtemään reippaasti ohi.

Isompi kone -> pidemmät välitykset -> mukavampi kovissa nopeuksissa kun ei tarvi huudattaa.

Eiköhän noi supertehokkaat autot tuu ihan markkinoiden kysynnästä, vaikka mauttomia onkin. Harva autonvalmistaja tekee erikoismalleja varastoon.

Mun mielestä kyllä tavalliseen käyttöön Suomessa yli 250 heppaa on jo täysin turhaa. Harrastevehkeet sitten erikseen. Suomen markkinat ovat erilaiset kuin Keski-Euroopan. Eniten ihmetyttää kuitenkin, että mihin vi... kirkkoveneeseen Jenkeissä tarvii supertehokkaita vehkeitä, kun ei siellä saa edes ajaa kovaa... siellähän jengi ostaa niitä isoja määriä.
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 697
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

Tappio

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Eikös se tappio johtunutkaan Smartista ??
Ex monta W-kirjainta.
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Re: Tappio

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Ke 15.04.2009 15:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Petri.Kemppainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 584
Liittynyt: Ke 08.09.2004 19:17
Paikkakunta: Uusimaa

Tehoista

Viesti Kirjoittaja Petri.Kemppainen »

Mitä ihmettä! liikaa tehoa ei koskaan sehän on sitä että tekniikka kehittyy.
Ei varmaan jos haluaa AMG ostaa niin se että se on nopein ja tehokkain niin ei se huonoa mainosta ole.
Täällä Suomessa älkäämme murehtiko muiden tehoista kun tänne niitä oikeita AMG mersuja tulee liian vähän.
Saksassa missä tehoista voi vielä nauttia paremmin ei vielä rajoja olla nähty ja hyvä niin.
Se että tänne Suomeen joku ostaa SLR niin siitä voidaan essolla miettiä että meneekö se vähän hukkaan.
Mutta jos ei raha ole ongelma niin OK.
Tulossa uutta mersua ...
W204 C 200 T A
w203 C 270 T A
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14028
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Niin, sinällään jännä juttu tuo taannoinen Mersun hevosvoimien laskusuunta. Jos tarkkoja ollaan, sehän alkoi jo 1992 suurten moottoreiden huipputehon leikkauksena muutamina hevosvoimina (esim. M120 408 hv -> 394/7 hv), mutta esim. M119:n korvannut kolmiventtiili-M113 1999-2004 kehitti edeltäjän 326/320 hv:n sijasta "vain" 306 hv.

Muuten Mersun nykylinjaus vaikkapa muotoilussa on ... hm... edelleenkin omannäköinen. Vasta W221:ssä näkyy jonkun verran mahdollinen muiden merkkien vaikutus. Vedenjakaja mallistossa oli W220, sitä ennen mallit olivat pitkälti perinteisen oloisia (kyllä, W210 ja R170 mukaanlukien). W220:n myötä linjat muuttuivat lähes täysin, ja ei sitä pahana voi pitää; komeudesta siirryttiin kauneuteen. Luokassaan Ässä on ikätovereidensa joukossa ehdottomasti kaunein ja virtaviivaisin.

Itse olen miettinyt, että minkä takia samat AMG:n huippumoottorit ovat saatavilla lähes kaikkiin koreihin? Jotenkin tuntuu, että SLR poislukien mallistosta puuttuu todellinen kuningas, joka myös varustelultaan ja suorituskyvyltään olisi ylitse muiden. Saattaahan toki tuleva S 600/S 65 AMG sellainen ollakin.

Mutta suurimpina ylilyönteinä (vai pitäisikö sanoa ali-) pidän Mercedes-Benzin merkin sijoittamista sellaisiin autoihin kuin Vaneo ja B-sarja. Onko yhden maailman arvokkaimman merkin tehtävä tarjota keskinkertaisuutta massoille? A-sarja vielä menee kaikessa erikoisuudessaan. Suureksi onnekseni Vaneon valmistus onkin jo lopetettu.

Edit: jatkan vielä sen verran, että vaikka uuden luomisessa ollaan onnistuttu suhteellisen hyvin ja paikka tiennäyttäjänä on aika hyvin hallussa, toisaalta harmittaa myös luopuminen perinteistä. Miksi mallimerkintä ei ole enää looginen sylinteritilavuuden mukaan? Miksi laatua ei enää tehdä tarkastamalla? Mikä on hinta sille, että auto suunnitellaan tuotantovalmiiksi kolmessa vuodessa entisen kymmenen vuoden sijaan? Saavatko osakkeenomistajat tästä osinkoa ja johtajat optioita niin paljon, että se todellakin kannattaa?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
santtu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ma 28.06.2004 22:07
Paikkakunta: helsinki

Re: Tappio

Viesti Kirjoittaja santtu »

KaiM kirjoitti:
MikaVeee kirjoitti:Eikös se tappio johtunutkaan Smartista ??
Eikö se lähinnä siitä rysleristä? kaikki rahat meni ryslerin parantamiseen ja näin jäi mersun laadun panostamiseen 0€
päinvastoin sysler tekee voittoa, sen takia mersun tappio ei ollut niin paha
dodge dart 1967
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 771
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Re: Mersun ylilyönnit!

Viesti Kirjoittaja Mariini »

SL500A kirjoitti:Eikö Mersulla tajuta sitä, että sen ostajakunta ei kaipaa tuhatta hevosvoimaa konepellin alle??
Hep, näemmä samaan asiaan jo edellinen puuttui: Totta helevetissä kaivataan, ei niitä myytäisi eikä siten tehtäisi jos ei olisi kysyntää. Muttakun sitä kysyntää on.

Vai meinaatko, että annetaan olla AMG:n siinä 400 hevosessa kun Audilta ja BMW:ltä tulee ne 600 ensi malleissaan? Juu, kukahan ostaisi Mercedestä sen jälkeen? Ajat on muuttunu, tekniikka kehittyy ja kantti x kantti muotoillut Mersut on historiaa, muotokieli on omasta mielestä sulavaa ja suht vakiintunutta, vrt BMW:n hyppelyt tällä hetkellä edestakas. Jos haluaa elää menneisyydessä kannattaa haalia se menneisyyden Mercedes itselleen ja olla hyväksymättä, että vuosi on 2006. Ovat Bentley ja Rolls-Roycekin vielä perinteikkäämpiä merkkejä, eikä sielläkään olla taaksepäin menossa, ei moottoritehoissa, ei muotoilussa.

Edit: Timo L:llän mielipiteeseen yhdyn: Miksi tehdä Mersua keskinkertaisille? C-sarja saisi olla mallisarjan pienin, ML ja R... Ei niitä kaivata. Niitten voima on yhdellä markkina-alueella ja markkinat taitaa tyrehtyä aika nopeasti, merkeistä päätellen. Mersun vahvuus on olleet sedanit ja coupet, niitä kannattaa vaalia. Multipurpose ja citymaasturit... Maasturi on oltava, se on G. ML... "Pffffttt..."
Tiedät paikan, kokeile
W210 Eemeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 923
Liittynyt: Su 06.04.2003 23:44

Re: Mersun ylilyönnit!

Viesti Kirjoittaja W210 Eemeli »

SL500A kirjoitti: Omasta mielestäni mersu teki virheen jo siinä kun se lähti n. 10 vuotta sitten muuttamaan autojen ulkoista ilmettä "nuorekkaampaan ja urheilullisempaan" suuntaan. Kaikkein silmiinpistävin ulkoisen ilmeen muutos on ollut mielestäni ne "vinkura"-etuvaloumpiot, mitkä on nykyisissä C-, CLK- ja SL-sarjassa. Myös muuten uusien korimallien linjoja on mielestäni liikaa pyöristelty ja taivuteltu "epä-mersumaisiksi".
Mielestäni nimenomaan oikea ratkaisu oli saattaa muotoilukin ''tälle vuosituhannelle''. Mitenkään vanhempia Mersumalleja vähättelemättä täytyy sanoa ettei esim. W124:n muotoilulla enää tänäpäivänä myydä kallista autoa, ei sitten millään. Sana ''moderni'' kuvastaa juuri Mersujen (ja Bemareiden) muotoilua tänäpäivänä ja suunta on täysin oikea.

Ihmisetkun tuppaavat aina tavoittelemaan ''erilaista'' ja ''uutta''.
SL500A kirjoitti: Kun uusi SL (R230) esiteltiin v. 2001, oli se minusta kauhea muodoiltaan - ja silmään se särkee vielä nykyäänkin. Edelliseen malliin (R129) verrattuna muutos oli hurja muotoilussa - mielestäni täyttä tyylitajuttomuutta kun kyseessä on klassinen Mersun iso Roadster! Nykyinen C-sarja oli myös kammottavan näköinen kun se aikoinaan tuli markkinoille. Kaikkein hirvein muodoiltaan on kuitenkin Mersun "lippulaiva" - SLR McLaren - aivan tautisen ruma (ei, en ole kateellinen sen omistajia kohtaan).
Taas on syytä muistaa että mielipiteitä on monia. Mielestäni uusikoriset C- ja CLK ovat ihan keskinkertaisen hienoja pelejä olematta liian pröystäileviä. Oiva veto ettei CLK veisi esim. CL:n ostajia.

Uusikorinen R230 SL sen sijaan on yksi maailman kauneimmista autoista ja niin SL:n kaltainen kun olla ja voi. Totta on että se on paljon modernimpi kuin edeltäjänsä, mutta ihan oikeasti uusikorinen SL hakkaa muotoilussa perinteikkään R129 selvästi 10-0. Ja hieno homma vain että tehojakin saatiin lisää, sillä olihan tuo 306hv:n SL500 kuitenkin aika ''mopo'' siihen nähden että kyse on kuitenkin SL500:sta. :)

McLarenista voidaan olla montaa mieltä, mutta jos se vastaan tulisi niin varmasti räpsähtäisi kamera jos sattuisi olemaan mukana. Ei 700 000€ maksava auto voikkaan näyttää tavalliselta. Juuri niin eksottinen ja temperamenttinen kun F1 tasoiselta huippumallilta voi odottaa.

Mitä noihin tehoihin tulee, niin oikeasti ihmettelin kun Mercedekseni lippulaivassa, S600 mallissa oli vielä jokunen vuosi sitten VAIN 367hv ja suorituskyvyssä todellakin toivomisen varaa. Se on itseasiassa naurettavan vähän kun otetaan huomioon, että kyseessä Mersun lippulaiva, 2000kg painava jättiläinen. Sittemmin tullut 500hv:n versio on jo oma lukunsa.

Ja tietänet itse ettei tuo n. 300hv nyt niin kauheasti kuitenkaan vielä ole. Kyllä SL500 siinä missä 540i:kin mukavasti piirtää viivaa, mutta entäs kun mennään baanalle jossa tarvitaan potkua vielä 200km/h jälkeenkin. Olen todellakin sitä mieltä, että etenkin perinteikkään Mersun on pidettävä mainetta yllä ja sitähän nämä tehoversiot tuovat. Mariini veikin sanat suustani:
Mariini kirjoitti: Vai meinaatko, että annetaan olla AMG:n siinä 400 hevosessa kun Audilta ja BMW:ltä tulee ne 600 ensi malleissaan? Juu, kukahan ostaisi Mercedestä sen jälkeen?
Timo L:n kanssa samaa mieltä että B-sarja (ja ehkä jopa A-sarjakin) olivat pahoja virheitä Smartista nyt puhumattakaan. Samoin uusi GL lienee aikamoinen floppi kun samaan aikaan tarjotaan R-sarjaa. Kilpailevat jo lähes keskenään... Eikä unohdeta ML ja G-sarjoja. Tuo Mersun mallisarjojen määrä on todellakin karannut käsistä.

Samaa mieltä myös siitä ettei ole järkeä tarjota joka malliin moottorivaihtoehtoja aina 200K:sta kaksitoistapyttysiin.. Hullu ratkaisu oli tuoda C55 AMG kun jo C32 tarjosi aikamoista suorituskykyä. Sama juttu SLK 55 AMG:n kanssa. Ihmettelen myös miksi CLK:hon tulee saataville 6,3 litranen AMG kun kyseessä kuitenkin C-sarjan coupe. Pidettäisiin luxusmallit SL, CL, S ja vaikkapa R erikseen ja niihin ne 600hv koneet sitten huippumalleiksi.

Säästettäisiin jo kustannuksissakin aika paljon eikä kävisi niin että oman merkin toinen halvempi malli vie ostajia toiselta.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Mersun ylilyönnit!

Viesti Kirjoittaja Aku P »

JoniA kirjoitti: Mielestäni nimenomaan oikea ratkaisu oli saattaa muotoilukin ''tälle vuosituhannelle''. Mitenkään vanhempia Mersumalleja vähättelemättä täytyy sanoa ettei esim. W124:n muotoilulla enää tänäpäivänä myydä kallista autoa, ei sitten millään
No ei tietenkään, mutta ei se ole tarkoituskaan. Enempi pitäisi miettiä, missä suhteessa 124:n muotoilu on oman aikansa muihin huippupirsseihin, ja sitten tutkia josko nykyisten mersujen muotoilu on samassa pisteessä tämän päivän muihin verrattuna. Lähinnä ratkaisevaa kai on se, että nyt ensi kertaa alkaa tulla mersultakin malleja, joissa on menty enempi muodin ja kilpailijoiden mukaan sen sijaan, että olisi tehty sopivasti omannäköistä, muotoilultaan kestävää autoa.
SL500A kirjoitti: Kaikkein hirvein muodoiltaan on kuitenkin Mersun "lippulaiva" - SLR McLaren - aivan tautisen ruma (ei, en ole kateellinen sen omistajia kohtaan).
No, ehkä se on niin "oneofakind", että saa ollakin todella erikoinen, tavallaan niin huippua omassa sarjassaan. Ei se lokinsiipikään aikanaan tainnut ihan suhteessa muuhun MB-mallistoon olla.
Mariini kirjoitti: Vai meinaatko, että annetaan olla AMG:n siinä 400 hevosessa kun Audilta ja BMW:ltä tulee ne 600 ensi malleissaan? Juu, kukahan ostaisi Mercedestä sen jälkeen?
Niinpä ja tuota. Huippumallien osaltahan tilanne on vasta viime vuosikymmeninä tullut tähän, mietipä tilannetta 60-luvulla. On saanut MB aika vapaasti olla kukkona tunkiolla jonkun 300SEL 6,3:n kanssa, tehtiinkö silloin Audin nimellä vielä oikein mitään ja bemarinkin isommat taisivat olla enempi "leimallisesti" urheiluautoja. Suoria eurokilpailijoita tainnut olla esittää kuin Jaggella.
Mutta metkaa, että tässä puhutaan vain noista lippulaivoista. Kautta aikain MB on noita "perusmalleja" myynyt enempi muilla arvoilla kuin suorituskyvyllä tai varustelulla; se, että niitä nyt käytetään mainosargumentteina, on kieltämättä vähän ajatuksia herättävä juttu.
Timo L:n kanssa samaa mieltä että B-sarja (ja ehkä jopa A-sarjakin) olivat pahoja virheitä Smartista nyt puhumattakaan. Samoin uusi GL lienee aikamoinen floppi kun samaan aikaan tarjotaan R-sarjaa. Kilpailevat jo lähes keskenään... Eikä unohdeta ML ja G-sarjoja. Tuo Mersun mallisarjojen määrä on todellakin karannut käsistä.
No, smartia ainakin minä jotenkin tajuan, eikö jonkinmoisen pioneerin osan ottaneelta tehtaalta ole luonteva veto täräyttää markkinoille auto, jollaisen uskotaan olevan vastaus alati paheneviin tila- ja saasteongelmiin.

Kieltämättä nuo monikäyttökoriautot ovat lievästi sanoen epäilyttäviä -- voi, kun ne edes muotoiltaisiin tyylikkäiksi. Periaatteessahan MB voisi hyvin tarjota edelleen vain ML- ja G-sarjoja esimerkiksi maasturia haluaville, vaikka kalliita ovatkin. Nykyjäänhän sitä vasta ihmisillä maksukykyä onkin. Tilanne on sikäli uusi, että nyt pyritään myynnissä myös määrälliseen volyymiin, ennen sama raha tuli vähemmillä autoilla eikä MB nyt "massatuottaja" ikinä ole ollut.

Se osakkeenomistajien miellyttäminen, hmm.... :roll:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
honkonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 472
Liittynyt: Su 09.10.2005 20:03
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja honkonen »

Mun mielestä W 124 ja 201 ovat kaikkein ajattomimmat korimallit kaikista autoista.
Ne eivät hyväkuntoisina näytä yhtään vanhoilta vielä 20 ja ylikin vuotta vanhoina.
Niissä malleissa on onnistuttu parhaiten säilyttämään ajattomuus sekä tyyli.
Vähiten mersun malleista mun silmää hivelee se ensimmäinen V12 Coupe S. Jotenkin mittasuhteet raskaanoloiset. Voi olla että mielikuvaan vaikuttaa noi Venäjän kilvissä olevat rapaiset mafiapirssit joita saa väistellä 7 tiellä.
Nykysuuntaus on taas mieleeni. Nykyinen E sarja erittäin bueno verrattuna edelliseen. Puhumattakaan CLS.......
EX - W 211 220 CDIA - 04
EX- W 203 200 CDIA -03
EX- W 201 190E -91
EX- W 123 230 E-85
SL500A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: To 15.12.2005 16:27
Paikkakunta: Sawo

Viesti Kirjoittaja SL500A »

masaf1 kirjoitti: Veikkaisinpa, että SLR muistetaan jonkin sortin virstanpylväänä vielä 50 vuoden kuluttuakin, vähän niinku lokinsiipi.
En oikein jaksa uskoa. AHDETTU V8-moottori edessä (turvallisuussyistä) ja keula mauttoman pitkä, lisänä vielä pakoputket sivuilla! :x Ei voi verrata samana päivänäkään esim. Ferrari Enzoon, joka on puhdasverinen keskimoottorinen superurheiluauto korkealle kiertävällä V12-koneella. Ja paljon mieluummin ottaisin (jos hintaero ei olisi niin suuri) vaikka uuden Ferrari F430 Spiderin vapaastihengittävällä, mutta niin kauniisti laulavalla moottorilla, ettei mercedes saa ikinä moista aikaan! 8)

Ja tuo viime vuosien mersun tehonlisäys AMG-malleissa on tullut pelkästään _ahtamisen_ kautta, en ole varma, mutta eikös vanhaan hyvään aikaan ja BMW:llä nykyäänkin kaikki koneet, isoimmatkin ole vapaasti hengittäviä?

Ja ahtaminen ei koske yksin AMG:n malleja. 2-litraiset kompressorit nyt vielä ymmärtää, mutta myös 600:n koneessa on kaksoisturbo, millä tehoa nostettiin muutama vuosi sitten huvittava määrä entisestä 367 hv:sta kylmänviileästi 500 hv:hen! :wink: Minusta tämä yht´äkkinen "hyppäys" oli jotenkin lapsellinen ja epä-mersumainen. :?

Kaikkein karseinta mielestäni ehkä kuitenkin on farmari-taksi-mersu (siis E-luokka), johon saa myös AMG:n lähes 500 hv:n moottorin! Siis farkku-taksikoriin! :shock: Voi jeesus sentään!

A-mersu on myös saakelin ruma kökkyrä ja maasturit - no menee jotenkin. Mutta mielestäni ne kaikki uudet mersun mallisarjat (mitä kaikkia niitä olikaan, B-sarja jne..) ovat turhia! :(
MB R170 SLK 320 A -01
ex. MB R129 SL 500 A
Avatar
santtu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ma 28.06.2004 22:07
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja santtu »

mikäs vika ahtamisessa on?
dodge dart 1967
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

SL500A kirjoitti: Kaikkein karseinta mielestäni ehkä kuitenkin on farmari-taksi-mersu (siis E-luokka), johon saa myös AMG:n lähes 500 hv:n moottorin! Siis farkku-taksikoriin! :shock: Voi jeesus sentään!
Ja vielä nelimatikki, ni pääsee liikkeellekin...
Suora vastaushan tuo on Audille, siellähän lyötiin jo aikaa sitten tehokkaimmat koneet myös tai vain Avant-koriin. Ja mikä ihme se, kyllä mullekin ennemmin putoaa farkku kuin 2-ovinen kupee.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
stanger
Mersumies
Mersumies
Viestit: 763
Liittynyt: La 20.11.2004 19:07
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

minähän en mistää mitään tiiä, mutta sen sanon että tehoa ei ole KOSKAAN liikaa... 8)
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

MB:n laatu, luotettavuus ja tyylikkyys on sitä mitä se on nykyään, eli olematonta. Ei se MB:n kovalla työllä hankittu laatuauton maine kovinpitkälle kannattele jos linjalta tulee sutta, joka on poissa muodista seuraavana vuonna.

Oma mielipiteeni on tämä:

Vielä joskus 80-luvulla MB:llä saattoi olla töissä asentajia, insinöörejä, teknikoita, työnjohtajia, myyjiä, sihteereitä, johtajia jne. jotka aidosti halusivat rakentaa laadukkaita autoja jotka säilyttävät arvonsa pitkään ja aiheuttavat asiakkaissaan tyytyväisyyttä.

Nykyään johtopalleilla on kaiken maailman business controllorit ja resource managerit joille tärkeintä on saada syydettyä maailmalle mahdollisimman halvalla tuotettua, trendikkään näköistä muovischaissee niin nopeasti kuin mahdollista ja varmistaen että kaikki mahdollinen hajoaa takuuajan päätyttyä. Se on sitä tehokkuutta, saadaan enemmän rahaa nopeammin ja rahahan on tärkeintä! Ei ketään joka istuu isolla pallilla autotehtaassa kiinnosta enää ruosteenesto, hitsisauman laatu tai sylinterin toleranssit. Ne on korvattu taseilla, pörssikursseilla, kompetensseilla ja kiiltävillä käyntikorteilla joissa on niin hieno 3-sanainen titteli, että 20 vuotta sitten parhaana työstökoneenkäyttäjänä ja MB:n laadun todellisena takaajana tunnettu Günther ei osaa sitä edes lausua.

Güntherille on annettu kenkää liian kalliina työntekijänä, tuotanto siirretty Nigaraquaan ja mitä mallien tyylikkyyteen tulee niin pääsunnittelija on myynyt ilmeisesti sielunsa pop-kulttuurille.

Ikävä kyllä tämä suunta ei ole ainoastaan MB:n valitsema, itse näen sitä joka ikisellä kuluttajille tuotteita valmistavalla teollisuuden alalla. Mielestäni perimmäisenä syynä on moraalin puute suurta kulutusta ihannoivassa yhteiskunnassa.
Viimeksi muokannut jesse, Ke 18.10.2006 17:43. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12611
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

aamen.
SL500A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: To 15.12.2005 16:27
Paikkakunta: Sawo

Viesti Kirjoittaja SL500A »

Toinen Aamen. Ikävä kyllä. :cry:
MB R170 SLK 320 A -01
ex. MB R129 SL 500 A
SL500A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: To 15.12.2005 16:27
Paikkakunta: Sawo

Viesti Kirjoittaja SL500A »

santtu kirjoitti:mikäs vika ahtamisessa on?
Sitä osaa tehdä kuka vain, vaikkapa Moskvitsh. Kokonaan eri asia on _oikeat_ urheiluauton moottorit, ensimmäisenä tulee mieleen Ferrarin upeat koneet. Kun on kerran kuullut vaikka "vain" 360 Modenan parkaisun, niin hyvä ettei tule org... no joo, vapaasti hengittävä oikean moottorin olla pitää. :wink:
MB R170 SLK 320 A -01
ex. MB R129 SL 500 A
Hervast
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ke 18.01.2006 18:43
Paikkakunta: Oku

Viesti Kirjoittaja Hervast »

Minäkin olen seurannut Mersun kehitystä hieman huolestuneena.

Minusta pitäisi lopettaa tuo rönsyily erilaisten mallien kanssa ja keskittyä "perinteisiin" malleihin joiden laatuun ja toimivuuteen kiinnitettäisiin erityistä huomiota. Mersu ei ole pitkään laatumerkki jos jatketaan nykyisenkaltaista kehitystä. Minusta riittäisi pieni tila-auto (A), pienempi sedan (C), perinteinen sedan (E), iso maasturi, pari coupea, pari mallia pakuja yms. Pois tuommoset viritykset kuin B ja R mallit.

Minä en ymmärrä mikä siinä on että Stuttgartissa ei ole opittu mitään Opelin yli 10 vuoden kurimuksesta joka huipentui siihen että autoja ei alettu yksinkertaisesti saada kaupaksi kun laatu oli huonoa ja merkin maine jo miltei menetetty. "Laatuautomerkin" kuten Mersun ei yksinkertaisesti luulisi olevan varaa tehdä mitään huonosti, koska rakkaat kilpailijat Audi ja BMW tekevät myös pitkällehiottuja malleja ja kilpailevat samoista asiakkaista.

Toisenlaisena esimerkkinä voisi mainita Audin josta minulla on omakohtaista kokemusta, n. vuonna -88 esitellyt mallit 100 ja 80 olivat pitkällehiottuja malleja joissa oli pienin poikkeuksin kestävää hyvin suunniteltua tekniikkaa ja korin ruostesuojaukseen oli kiinnitetty huomiota. Esim. 80 malli oli kallis, mutta itseäni jaksoi aina yllättää pienten yksityiskohtien laadukkuus kun omistin mallin 8 vuoden ajan. Eli yhtäläisyyksiä W123 ja W124 malleihin löytyy. Periaatteessa näillä malleilla Audi loi perustan maineelle joka sillä nyt on.

Eli loppupeleissä maineen voi luoda ja menettää suht lyhyessäkin ajassa. Toivottavasti Mersulla havahdutaan asiaan ennenkuin maine on menetetty pitkäksi aikaa.
W210 Eemeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 923
Liittynyt: Su 06.04.2003 23:44

Viesti Kirjoittaja W210 Eemeli »

honkonen kirjoitti:Mun mielestä W 124 ja 201 ovat kaikkein ajattomimmat korimallit kaikista autoista.
Toki näin. Eipä taida montaa päivä olla kun hehkuttelin tuolla ''bongaus''-ketjussa miten se W124 Coupe kaunistuu vain kuin vuosia tulee lisää. En suinkaan tarkoittanut että W124 olisi jotenkin ruma sanoessani ettei sillä enää tänäpäivänä myydä. Nykytrendi muotoilussa tuppaa olemaan vain tämä ''moderni'' suuntaus. On se sitten hyvä tai huono, sen päättäköön kukin itse.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

SL500A kirjoitti:Ja tuo viime vuosien mersun tehonlisäys AMG-malleissa on tullut pelkästään _ahtamisen_ kautta, en ole varma, mutta eikös vanhaan hyvään aikaan ja BMW:llä nykyäänkin kaikki koneet, isoimmatkin ole vapaasti hengittäviä?

Kaikkein karseinta mielestäni ehkä kuitenkin on farmari-taksi-mersu (siis E-luokka), johon saa myös AMG:n lähes 500 hv:n moottorin! Siis farkku-taksikoriin! :shock: Voi jeesus sentään!
Kyllä kai se käy "urheiluauton" omistajan luonteelle kun taksikoppa pyyhältää ohi :lol:

Ihmiset yleensä tarvitsee käytännöllistäkin autoa, varsinkin jos on perhettä. Miksi sitä ajaessa ei saisi nauttia tehokkaasta moottorista ja hyvästä ajettavuudesta. Miksi noiden ominaisuuksien pitäisi olla "urheilumallien" yksinoikeus. Ei voi ymmärtää joidenkin ajattelumallia. Noi peruskoppaiset erikoismallithan just on niin kaikkein asiallisimpia vehkeitä. Naapuri ei välttämättä edes tajua että siinä on jotain ihan muuta pellin alla kuin taksitolpan vastaavan näköisissä, tai että auto maksaa 2-3 kertaa perusmallin verran. Eivät edes rikkaat hmiset välttämättä halua ajaa epäkäytännöllisillä Ferrareilla ja Porscheilla, mutta silti haluavat kunnon suorituskykyä. Nykypäivänä siihen on mahdollisuus, onneksi.

Onko W124 500E mielestäsi naurettava auto. Nykyään tuollainen 326 hv vaan ei ole yhtään mitään, joten nykymalleissa niitä tehoja on hieman miehekkäämmin.

Ahtaminen taas valitettavasti on nykypäivää, sillä parannetaan hyötysuhdetta, saadaan pienistä moottoreista kohtuulliset tehot ulos ja pidetään paino ja moottorin vaatima tila hallinnassa. Ahtaminen tulee taatusti yleistymään vieläkin, valitettavaa jos siitä ei pidä. Minusta vapaastihengittävä auto on -noh, ei sentään vastenmielinen, mutta ei-haluttava.
Avatar
makeST
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 165
Liittynyt: Ke 18.01.2006 15:29
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja makeST »

ahdin määrää tahdin niin se vaan menee... :lol:
<----kiiihtyyy

www.lakesteel.org
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 697
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

ahdosta

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Sellaista vielä tosta ahdosta, että onhan se hieno kuulostella jonkin "erikoisauton" ahtamatonta moottoria. Nam !

Mutta jos halutaan edes jollain tavalla vähän kuluttava, vain tarvittaessa paljon tehoa ahtava moottori (etenkin paljon ajaville), taitaa ahtaminen olla se järkevin vaihtoehto.

Tosin jos joku kaupparatsu Frangen haluaa ajaa pitkät ajomatkansa Ferrarin ääntä kuunnellen, eipä siinä taida järjellä olla paljoa tekemistä.. :D




Niin ja eikös muuten ne Mersun Saksan tehtaillakin nykyään Turkkilaiset niitä mersuja kokoa...ei Guntherit..
Ex monta W-kirjainta.
Avatar
MiQu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ti 18.11.2003 15:43
Paikkakunta: Tampere / Valtimo

Viesti Kirjoittaja MiQu »

SL500A kirjoitti:
santtu kirjoitti:mikäs vika ahtamisessa on?
Sitä osaa tehdä kuka vain, vaikkapa Moskvitsh. Kokonaan eri asia on _oikeat_ urheiluauton moottorit, ensimmäisenä tulee mieleen Ferrarin upeat koneet. Kun on kerran kuullut vaikka "vain" 360 Modenan parkaisun, niin hyvä ettei tule org... no joo, vapaasti hengittävä oikean moottorin olla pitää. :wink:
Tuota ääntä täytyy sen verran kommentoida, että IMHO Ferrarin vinkumiset jää kakkoseksi kun vertaa esim. SLR:n murinaan. :twisted:
Puhallin on yleisnimi laitteelle, jolla lähtö- ja tulopaineen suhde on pienempi kuin 2
SL500A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: To 15.12.2005 16:27
Paikkakunta: Sawo

Viesti Kirjoittaja SL500A »

Tuosta Mersun ajattomuudesta. Hyvä jos nuo nykyautot saa jotenkin liikkeelle enää 20 vuoden kuluttua, kun kaikki sähkösälä on paskana! Tulee mieleen kun jokin aika sitten kävin paikallisessa Vehon huollossa, jossa yksi kiukkuinen uuden E-sarjan mersun omistaja sanoi korjaamopäällikölle näin: "Tämä on kyllä sitten minun viimeinen mersu! ". Kyllästymisen syynä olivat jatkuvat sähköviat. Korjaamopäällikkö suositteli asiakkaalle Citroen C5:sta. :wink: Näin ne ajat muuttuu, kun ählämit kokoaa niitä uusia mersuja mahdollisimman halvalla.

Tuosta mersun muotoilusta vielä. Minusta uusi SL (R230) oli odotettua rumempi ja liian "nuorisomainen", itselläni on vanha kunnon R129, tosin vuosimallia -98. Kyllä siinä autossa on jotain munaa, päät kääntyy niin lapsilla kuin aikuisillakin ajoit sillä sitten avona tai kova katto päällä. Ja kommentit ovat aina; "ompa hieno mersu!" ja "ajattoman hieno auto!".

Mutta olen vähän jäävi tässä asiassa, koska siis itselläni on tuo vanhempikorinen SL. :D Mutta mielestäni esim. CLK-coupé rumentui mallinvaihdoksen myötä. Samoin aikoinaan C-sarja, kuten taisin jo aikaisemmin mainitakin. Uusi CLS-neliovinen "coupé" on AIVAN HIRVIÖ! :x Naapurissa on yksi sellainen. :shock:

Minusta Mersulle riittäisi seuravaat mallisarjat:

C-sarja, keskikokoinen sedan tai touring.
E-sarja, iso sedan/touring, taksimersu.
S-sarja, luksussedan.
CLK-sarja, C-sarjaan perustuva coupé ja cabriolet.
CL-sarja, iso luksus-coupé.
SLK-sarja, pikkuroadster.
SL-sarja, iso luksus-roadster.
ML-sarja, iso katumaasturi.
G-sarja, oikea maasturi.

Mitä mieltä olette? :roll:
MB R170 SLK 320 A -01
ex. MB R129 SL 500 A
Vastaa Viestiin