190 E:n ronski tyhjäkäynti
190 E:n ronski tyhjäkäynti
Missä on ongelma, kun W201 (190E 2,0 vm. 88->) käy liian suurella tyhjäkäynnillä? Siis pentsakattila. Moottorin tyyppi kai M102.xxx
Tyhjäkäyntikierrokset moottori kylmänä ja lämpimänä noin 1500rpm, automaattivaihteiston valitsin asennossa P tai N. Ulkoilman lämpötilalla tai kosteudella ei näyttäisi olevan vaikutusta asiaan. Kaasuvaijeri ei vaikuttaisi mitenkään takertelevan. "Tyhjäkäyntimoottorin" vaihtaminen uuteenkaan ei auttanut.
Voisko olla jonkinlainen kontaktivika? Vika tuntuu aina olevan joko "päällä" tai "pois". Ei ole mitään "välimallia". Kierrokset on joko ~1500 tai ~900. Moottorin kunnolla lämmettyä saattaa olla lähellä 2000rpm. Ensimmäisenä perstuntumalla en ehkä löisi vetoa minkään ilmavuodon puolesta...
Kaikki em. arvailuthan eivät nimenomaan ole mitään "varmoja tietoja". Suhtaudutaan varauksella, vähän niin kuin poromiehen juttuihin...
Ongelma on erityisen hankala, kun vaihteisto on automaattinen; parkkeeraaminen jne. tuottaa etenkin liukkaalla suunnattomia vaikeuksia.
Tyhjäkäyntikierrokset moottori kylmänä ja lämpimänä noin 1500rpm, automaattivaihteiston valitsin asennossa P tai N. Ulkoilman lämpötilalla tai kosteudella ei näyttäisi olevan vaikutusta asiaan. Kaasuvaijeri ei vaikuttaisi mitenkään takertelevan. "Tyhjäkäyntimoottorin" vaihtaminen uuteenkaan ei auttanut.
Voisko olla jonkinlainen kontaktivika? Vika tuntuu aina olevan joko "päällä" tai "pois". Ei ole mitään "välimallia". Kierrokset on joko ~1500 tai ~900. Moottorin kunnolla lämmettyä saattaa olla lähellä 2000rpm. Ensimmäisenä perstuntumalla en ehkä löisi vetoa minkään ilmavuodon puolesta...
Kaikki em. arvailuthan eivät nimenomaan ole mitään "varmoja tietoja". Suhtaudutaan varauksella, vähän niin kuin poromiehen juttuihin...
Ongelma on erityisen hankala, kun vaihteisto on automaattinen; parkkeeraaminen jne. tuottaa etenkin liukkaalla suunnattomia vaikeuksia.
En usko että on mitään ruuvia väännelty... On kysymys kaverin autosta. Lueskelee sillon tällön tätä forumia itsekin (tai ainakin nyt
)
En tiedä kyllä siitä asentotunnistimestakaan...
Jaa nythän mä vasta hokasin! Onko se semmonen tulitikkuaskin kokoinen palikka siinä vivuston yhteydessä? Siinä on rulla mikä vissiin "seuraa" vivustoa, kun poljinta painetaan? Vai olenko aivan metsässä?


En tiedä kyllä siitä asentotunnistimestakaan...

Jaa nythän mä vasta hokasin! Onko se semmonen tulitikkuaskin kokoinen palikka siinä vivuston yhteydessä? Siinä on rulla mikä vissiin "seuraa" vivustoa, kun poljinta painetaan? Vai olenko aivan metsässä?


Sen pitäs olla just se tulitikkuaskinkokonen mötikkä siinä vivuston yhteydessä. Mulla oli samaa ongelmaa, eli tyhjäkäynti oli kylmänä jotain 1500rpm mutta lämmetessä mulla tippu sinne alle tonnin, mutta silti aina välillä vaelteli. Se sitten huollos säädettiin ja on sen jälkeen toiminu kuin kello
Oli ilmeisesti entinen omistaja säätäny vaijerin väärin, eli ruisku ei tiennyt millon kaasua ei painettu. Moottorijarrutuskin muuttui samalla hieman terävämmäksi.

Oli ilmeisesti entinen omistaja säätäny vaijerin väärin, eli ruisku ei tiennyt millon kaasua ei painettu. Moottorijarrutuskin muuttui samalla hieman terävämmäksi.
Potentiometrissä eli potikassa oleva vika ilmenee lähinnä tasaisena korkeampana tyhjäkäyntinä, siellä olevat "vastukset" ovat kulutustavaraa, ja seoksetkin vaikuttaa jonkin verran tyhjäkäyntiin jos ovat aivan metsässä.
Vika ylijännitereleessä aiheuttaa kierrosten vaeltelua.
Se rulla mikä on kaasuvivustossa, on mikrokytkin, joka osaa katkaista polttoaineen syötön moottorijarrutuksessa.
Vika ylijännitereleessä aiheuttaa kierrosten vaeltelua.
Se rulla mikä on kaasuvivustossa, on mikrokytkin, joka osaa katkaista polttoaineen syötön moottorijarrutuksessa.
Se rulla mikä on kaasuvivustossa, on mikrokytkin, joka osaa katkaista polttoaineen syötön moottorijarrutuksessa.
On automaattiaski, ni eipä se paljon moottorilla jarruttele.
Mutta saiskos sen kaasuvivun asentotunnistimen testattua jotenkin? Ei tarvis aivan summissa vaihtaa...
Mistäköhän säätöruuvista raul puhuu? Tyhjäkäyntikierosten säätö? Muttaku... välillä on jengat ihan niinkuin oikean tuntoiset välillä mitä sattuu! Niin tuntuisi että ei semmosesta olisi kiinni...
On automaattiaski, ni eipä se paljon moottorilla jarruttele.
Mutta saiskos sen kaasuvivun asentotunnistimen testattua jotenkin? Ei tarvis aivan summissa vaihtaa...

Mistäköhän säätöruuvista raul puhuu? Tyhjäkäyntikierosten säätö? Muttaku... välillä on jengat ihan niinkuin oikean tuntoiset välillä mitä sattuu! Niin tuntuisi että ei semmosesta olisi kiinni...

Ota se mikrokytkin pois, helppo irroittaa, ja kokeile muuttuiko mihinkään.
Eipä sitä seosruuvia kannata korvakuulolta paljon säädellä, varsinkaan jos autossa on katti, usein sitä säädetään liikaa milli ja kaksikin on "paljon", kun sitä kiertää.
Parhaiten viallinen komponentti löytyy Bosch huollon mittalaitteilla, ei ole kallis, säädättää kannaataa se ruisku samalla, koska suositteleevat sitä muutenkin noin 100 tonnin välein, hyvällä tuurilla vika jää sille matkalle.
Eipä sitä seosruuvia kannata korvakuulolta paljon säädellä, varsinkaan jos autossa on katti, usein sitä säädetään liikaa milli ja kaksikin on "paljon", kun sitä kiertää.
Parhaiten viallinen komponentti löytyy Bosch huollon mittalaitteilla, ei ole kallis, säädättää kannaataa se ruisku samalla, koska suositteleevat sitä muutenkin noin 100 tonnin välein, hyvällä tuurilla vika jää sille matkalle.
No perskule
Nyt tuli mullekin ongelmaa ton ruiskun suhteen. Kierrokset on kylmänä 1500-2000 ja läpimänäkin yli 1000, joskus toimii aivan normaalisti eli kierrokset n.750.
Eli mitenkäs sen mikrokytkimen viallisuuden saa selville? Riittääkö jos irrottaa sen liittimen vai pitääkö yhdistellä johtoja?
Mikäs se asentotunnistin on ja missä sijaitsee? onko nähtävissä vai pitääkö alkaa purkamaan?
Pesin konehuoneen, paripäivää sitten ja eilen ilmaantu vika, olenkos nyt epähuomiossa hajottanut jotain
Ajattelin vastata tähän ketjuun kun kone on sama eli 2.0 E ja vuosimalli -89

Nyt tuli mullekin ongelmaa ton ruiskun suhteen. Kierrokset on kylmänä 1500-2000 ja läpimänäkin yli 1000, joskus toimii aivan normaalisti eli kierrokset n.750.
Eli mitenkäs sen mikrokytkimen viallisuuden saa selville? Riittääkö jos irrottaa sen liittimen vai pitääkö yhdistellä johtoja?
Mikäs se asentotunnistin on ja missä sijaitsee? onko nähtävissä vai pitääkö alkaa purkamaan?
Pesin konehuoneen, paripäivää sitten ja eilen ilmaantu vika, olenkos nyt epähuomiossa hajottanut jotain

Ajattelin vastata tähän ketjuun kun kone on sama eli 2.0 E ja vuosimalli -89
A.M kirjoitti:No perskule![]()
Nyt tuli mullekin ongelmaa ton ruiskun suhteen. Kierrokset on kylmänä 1500-2000 ja läpimänäkin yli 1000, joskus toimii aivan normaalisti eli kierrokset n.750.
Eli mitenkäs sen mikrokytkimen viallisuuden saa selville? Riittääkö jos irrottaa sen liittimen vai pitääkö yhdistellä johtoja?
Mikäs se asentotunnistin on ja missä sijaitsee? onko nähtävissä vai pitääkö alkaa purkamaan?
Pesin konehuoneen, paripäivää sitten ja eilen ilmaantu vika, olenkos nyt epähuomiossa hajottanut jotain![]()
Ajattelin vastata tähän ketjuun kun kone on sama eli 2.0 E ja vuosimalli -89
Mikrokytkin eliminoidaan johto irroittamalla, helppo se on ottaa kokonaankin pois, itse tein pientä säätöä taivuttelemalla sitä rullan vartta, asentotunnistin on yksi niistä ilmanputsarin alla olevista mustista mötiköistä jolle menee johtoja, ei sitä vikaa ulkoiseti näe, mutta oisko pesussa irronnut jokin alipaineletku, tai jokin anturi tms komponentti on saattanut kastua ?
Eli mikrokytkimessä ei ainakaan pitäisi olla vikaa koska irrotin koko liittimen ja mitään muutosta ei tapahtunut.
Alipaineletkun irtoaminen voi olla myös syynä, missäs noita letkuja sijaitsee?Ilmanputsarin alla?
Sellainen ilmiö vielä, että on kolme kertaa tehnyt niin, että kun on tyhjäkäynnillä niin kierrokset saattava yhtäkkiä nousta yli 2000, siihen auttaa se että käynnistää koneen uudelleen. Sitten käy taas tyhjäkäyntiä hieman yli tuhannessa.
Alipaineletkun irtoaminen voi olla myös syynä, missäs noita letkuja sijaitsee?Ilmanputsarin alla?
Sellainen ilmiö vielä, että on kolme kertaa tehnyt niin, että kun on tyhjäkäynnillä niin kierrokset saattava yhtäkkiä nousta yli 2000, siihen auttaa se että käynnistää koneen uudelleen. Sitten käy taas tyhjäkäyntiä hieman yli tuhannessa.
A.M kirjoitti:Eli mikrokytkimessä ei ainakaan pitäisi olla vikaa koska irrotin koko liittimen ja mitään muutosta ei tapahtunut.
Alipaineletkun irtoaminen voi olla myös syynä, missäs noita letkuja sijaitsee?Ilmanputsarin alla?
Sellainen ilmiö vielä, että on kolme kertaa tehnyt niin, että kun on tyhjäkäynnillä niin kierrokset saattava yhtäkkiä nousta yli 2000, siihen auttaa se että käynnistää koneen uudelleen. Sitten käy taas tyhjäkäyntiä hieman yli tuhannessa.
Sullahan on aivan samoja oireita kun omassani oli

Mulla oli vika ylijännitereleessä ja ruiskun säädöissä, kävi liian laihalla, ja mullakin noi oireet alkoivat aivan yht äkkiä. Noi kun hoiti kuntoon niin auto pelas kuin uusi, ja ei ole ikinä käynyt niin nätisti ja tasaisesti.
Mutta niitä letkuja on siellä täällä, ja ilmanputsarin alla on myös iso kaukalo johon menee ja josta lähtee paksua putkea, mutta tuossa on suuri mahdollisuus että oireet johtuvat "vain" vedestä ja kosteudesta.
Viimeksi muokannut mc, To 13.04.2006 17:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kaasuläpän rungossa on kiinni se joutokäynti/osakaasu/täyskaasu kiihdytystä tunnistava 3 johtonen palikka,se säätää esim.joutokäynnille passelin sytkäennakon jne.Löytyy aikasemmin maimitun mikrokytkimen takaa hieman alempaa aikas ahtaasta välistä mutta johdot tulee pa-paineen säätimen eteen 1 sylinterin imutorven kylkeen
.
Mittaapas sekin ottaako siellä karva kontaktia
.
Mulla ainaski nousee tyjäkäynti yli tonniin ku nyppää siitä johdon irti.

Mittaapas sekin ottaako siellä karva kontaktia

Mulla ainaski nousee tyjäkäynti yli tonniin ku nyppää siitä johdon irti.
aina vaan fixataan :) 230te -86
Juu voisi käydä sen tekemässä! Osaatkos suositella jotain paikkaa kun itsekkin näytät asuvan tampereellaAri kirjoitti:Parilla kympillä sais seokset tarkastettua ja säädettyä.Mielestäni siitä olisi hyvä alkaa.Taitaa aiheuttaa eri tyyppisiä vaivoja jos ei kohdallaan?

Juu eli täytyypäs ottaa tänää putsari irti ja alkaa mittailemaan! Siis tämä on siis nyt se asentotunnistinPietu kirjoitti:Kaasuläpän rungossa on kiinni se joutokäynti/osakaasu/täyskaasu kiihdytystä tunnistava 3 johtonen palikka,se säätää esim.joutokäynnille passelin sytkäennakon jne.Löytyy aikasemmin maimitun mikrokytkimen takaa hieman alempaa aikas ahtaasta välistä mutta johdot tulee pa-paineen säätimen eteen 1 sylinterin imutorven kylkeen Rolling Eyes .
Mittaapas sekin ottaako siellä karva kontaktia Wink .
Mulla ainaski nousee tyjäkäynti yli tonniin ku nyppää siitä johdon irti.

Ja vielä tuosta ylijännitesuojareleestä. Se on ilmeisesti myös hyvin usein syynä käyntihäiriöihin. Katsoin eilen ettei kumpikaan niistä sen sulakkeista ollut palanut, mutta en vielä ottanut relettä irti, tulisiko lähteä pelkästään vetämällä irti?
Onko mitään muuta tapaa todeta releen viallisuutta kuin se että kokeilee toimivaa vastaavaa tilalle?
Onko dieselissä erillainen tuo rele? Eli voiko esim.250TD:n releellä kokeilla että onko vika releessä?
Itse käytin autoa seossäädössä viimeksi Tesoman Shellillä.Käynti ravisteli aina hetken kun laittoi vaihteen vapaalle.Loppui vaivat sen jälkeen.
On lukemattomia paikkoja missä tuon voi teettää,hinnatkin varmaan suurinpiirtein samat.Itseasiassa muistelen että vuosituhannen alussa yksi huoltamo sääti 60mk:lla.Sitä paikkaa ei tosin enää ole.
On lukemattomia paikkoja missä tuon voi teettää,hinnatkin varmaan suurinpiirtein samat.Itseasiassa muistelen että vuosituhannen alussa yksi huoltamo sääti 60mk:lla.Sitä paikkaa ei tosin enää ole.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Tein tuossa pääsiäisenä vähän tutkimuksia. Testasin Ylijännitesuojareleen benzworldin ohjeiden mukaan, eli:
Kannattaisiko rele vielä avata vaikka tuon testin mukaan pitäisi olla kunnossa?
Lähteekö auki kun avaa sieltä releen pohjasta ne alumiiniset lukitus "salvat"?
Auto käy kylmänä lähes 2000/rpm, kun lämpenee pysyy yleensä 1100, jos antaa seisoa puolituntia ja lähtee liikkelle käy 600rpm ja selvästi meinaa sammua.
Mulla näytti tuo yleismittari arvoa 640 joka ilmeisesti tarkoittaa 0.640 V. Eli tuon ohjeen mukaan releeni pitäisi olla kunnossa. Releen sisältä kuuluu kuitenkin helinää, onkos se normaalia?Yes, you can check them electrically as described in the factory shop manual for 7 and 9pin style OVP's:
1. Remove OVP relay
2. Use approved multimeter. Set to diode testing
3. connect (+) testing probe to terminal 31
4. connect (-) testing probe to terminal 30
5. nominal value is 0.4V to 1.5V
6. if nominal value is not attained, check 10A fuse or replace OVP
Be sure your particular multimeter can test diodes. I used a Fluke model 12 Multimeter.
Kannattaisiko rele vielä avata vaikka tuon testin mukaan pitäisi olla kunnossa?
Lähteekö auki kun avaa sieltä releen pohjasta ne alumiiniset lukitus "salvat"?
Auto käy kylmänä lähes 2000/rpm, kun lämpenee pysyy yleensä 1100, jos antaa seisoa puolituntia ja lähtee liikkelle käy 600rpm ja selvästi meinaa sammua.
Mulla oli pari vuotta sitten juuri tuo läppärungossa oleva katkaisija syyllinen tyhjäkäyntiongelmiin. Näytti niin vaikealta vaihdettavalta että kytkin sen katkaisijan rinnalle toisen mikrokytkimen. Asensin sen kaasuvivustoon niin että se tunnistaa onko kaasupoljin lepoasennossa.Pietu71 kirjoitti:Kaasuläpän rungossa on kiinni se joutokäynti/osakaasu/täyskaasu kiihdytystä tunnistava 3 johtonen palikka,se säätää esim.joutokäynnille passelin sytkäennakon jne.Löytyy aikasemmin maimitun mikrokytkimen takaa hieman alempaa aikas ahtaasta välistä mutta johdot tulee pa-paineen säätimen eteen 1 sylinterin imutorven kylkeen.
Mittaapas sekin ottaako siellä karva kontaktia.
Mulla ainaski nousee tyjäkäynti yli tonniin ku nyppää siitä johdon irti.
No niin!
Nyt selvisi vika! Se on juuri tuo asentotunnistin. Selvisi näillä ohjeilla:
Ja nyt sitten lisää kysymyksiä. Onko kukaan tuota vaihtanut koskaan ja pitääkö koko imusarja purkaa jotta tuon saa vaihdettua vai mistä kannattaisi aloittaa? Milläs nimellä tuo osa liikkuu "virallisesti" kun en aikaan kl:n sivuilta löytänyt.
Nyt selvisi vika! Se on juuri tuo asentotunnistin. Selvisi näillä ohjeilla:
Kun yhdistin Eculle menevästä liittimestä nuo rusk/kelt ja rusk. johdot rupesi käymään hienosti!Jani kirjoitti:Tuon näköinen potikka.M.R kirjoitti:Ai onko kaasuläpälle oma tunnistin potikka luulin että pelkästään ilmamäärämittarin läpän akselin päässä on![]()
Jossain imusarjan päällä on kolminapainen liitin josta lähtee johto tuolle.
Johtonro 1(rusk/kelt)=joutokäynti, 2(rusk) maa, 3(harm/kelt) täyskaasu.
Eli joutokäynnillä navat 1&2 yhdessä, täyskaasulla 2&3 yhdessä.
Ja nyt sitten lisää kysymyksiä. Onko kukaan tuota vaihtanut koskaan ja pitääkö koko imusarja purkaa jotta tuon saa vaihdettua vai mistä kannattaisi aloittaa? Milläs nimellä tuo osa liikkuu "virallisesti" kun en aikaan kl:n sivuilta löytänyt.
Muistatko millaisen potentiometrin laitoit?J5 kirjoitti:Mulla oli pari vuotta sitten juuri tuo läppärungossa oleva katkaisija syyllinen tyhjäkäyntiongelmiin. Näytti niin vaikealta vaihdettavalta että kytkin sen katkaisijan rinnalle toisen mikrokytkimen. Asensin sen kaasuvivustoon niin että se tunnistaa onko kaasupoljin lepoasennossa.
Muistatko millaisen potentiometrin laitoit?[/quote]J5 kirjoitti:Mulla oli pari vuotta sitten juuri tuo läppärungossa oleva katkaisija syyllinen tyhjäkäyntiongelmiin. Näytti niin vaikealta vaihdettavalta että kytkin sen katkaisijan rinnalle toisen mikrokytkimen. Asensin sen kaasuvivustoon niin että se tunnistaa onko kaasupoljin lepoasennossa.
Se ei ole potikka vaan pelkkä on-off katkaisija.
Joo eli ton asento tunnistimen irrotus on paree sillai,ilmamäätämittari pois sen päältä,sitten kuvassa näkyvät kuusiokolo ruuvit auki (4kpl),ja nostaa sen koko läppärungon pois sieltä.Sitä sisempää palikan ruuvia ei saa muuten
.
Uuden tiivisteen joutuu melkosella varmuudella siihen tekeen tai ostaan.
Takasin laittaessa säädettävä tosi tarkasti sen palikan asento että juuri nappaa kärjet kiinni kun kaasua ei paineta,eli kun vähänkin läppää aukaseen niin siellä kärjet irtoo.Muuten tulee ajeltua n. 12 asteen ennakolla pikkuvauhtejakin.

Uuden tiivisteen joutuu melkosella varmuudella siihen tekeen tai ostaan.
Takasin laittaessa säädettävä tosi tarkasti sen palikan asento että juuri nappaa kärjet kiinni kun kaasua ei paineta,eli kun vähänkin läppää aukaseen niin siellä kärjet irtoo.Muuten tulee ajeltua n. 12 asteen ennakolla pikkuvauhtejakin.
aina vaan fixataan :) 230te -86
Itellä oli se kaasuvivuston kyljessä oleva rullakytkin pois pelistä, ku oli irronnu vivustossa oleva jousi. Ei vaikuttanu tyhjäkäyntiin milläänlailla eikä ajossakaan huomannu ihmeempiä, moottorijarrutus tuli ehkä hieman terävämmäksi korjauksen jälkeen. Polttoaineenkulutus tippu noin 1 l/100km, ku syötön katkasu alko taas pelittään.
Mutta mutta tulipa tuossa viikonlopulla lotrattua veden kanssa jäähdytyskiertoa pestessä ja nyt on vähän samoja ongelmia ku A.M.:llä. Kylmäkäynnistyksessä nostaa kierrokset pariksi sekunniksi noin 2000, jonka jäkeen ne tipahtaa välittömästi johonki 500:n pintaan, rykii pari sekuntia, jonka jälkeen ne on normaalissa kylmälle moottorille eli n. 1500. Lämpimänä tyhjäkäynti ei halua laskea alle 1100:n ja jos laskee niin alkaa humpaamaan 700-900 kierroksen välillä.
Pitänee varmaan alkaa kattomaan liittimet ensin, että onko kosteutta ja tutkia tuota kaasuläpän asentokytkintä. Onko se ylijänniterele siinä ecun vieressä ja pitäisikö siinä olla kaksi sulaketta? Mulla siinä oli vain yksi.
Niin ja kamppeenahan on 190E vuodelta -91.
Mutta mutta tulipa tuossa viikonlopulla lotrattua veden kanssa jäähdytyskiertoa pestessä ja nyt on vähän samoja ongelmia ku A.M.:llä. Kylmäkäynnistyksessä nostaa kierrokset pariksi sekunniksi noin 2000, jonka jäkeen ne tipahtaa välittömästi johonki 500:n pintaan, rykii pari sekuntia, jonka jälkeen ne on normaalissa kylmälle moottorille eli n. 1500. Lämpimänä tyhjäkäynti ei halua laskea alle 1100:n ja jos laskee niin alkaa humpaamaan 700-900 kierroksen välillä.
Pitänee varmaan alkaa kattomaan liittimet ensin, että onko kosteutta ja tutkia tuota kaasuläpän asentokytkintä. Onko se ylijänniterele siinä ecun vieressä ja pitäisikö siinä olla kaksi sulaketta? Mulla siinä oli vain yksi.
Niin ja kamppeenahan on 190E vuodelta -91.
Normaalit kylmäkäyntikierrokset on noin 1000 kierrosta ja kattimallissaMakia kirjoitti:Itellä oli se kaasuvivuston kyljessä oleva rullakytkin pois pelistä, ku oli irronnu vivustossa oleva jousi. Ei vaikuttanu tyhjäkäyntiin milläänlailla eikä ajossakaan huomannu ihmeempiä, moottorijarrutus tuli ehkä hieman terävämmäksi korjauksen jälkeen. Polttoaineenkulutus tippu noin 1 l/100km, ku syötön katkasu alko taas pelittään.
Mutta mutta tulipa tuossa viikonlopulla lotrattua veden kanssa jäähdytyskiertoa pestessä ja nyt on vähän samoja ongelmia ku A.M.:llä. Kylmäkäynnistyksessä nostaa kierrokset pariksi sekunniksi noin 2000, jonka jäkeen ne tipahtaa välittömästi johonki 500:n pintaan, rykii pari sekuntia, jonka jälkeen ne on normaalissa kylmälle moottorille eli n. 1500. Lämpimänä tyhjäkäynti ei halua laskea alle 1100:n ja jos laskee niin alkaa humpaamaan 700-900 kierroksen välillä.
Pitänee varmaan alkaa kattomaan liittimet ensin, että onko kosteutta ja tutkia tuota kaasuläpän asentokytkintä. Onko se ylijänniterele siinä ecun vieressä ja pitäisikö siinä olla kaksi sulaketta? Mulla siinä oli vain yksi.
Niin ja kamppeenahan on 190E vuodelta -91.
ilmeisesti 1100. Kun veden lämpötila nousee 60 asteeseen, tippuu tyhjäkäynti normaaliksi eli n.750 kierrokseen. Asiantuntijat korjaatkoon jos olen väärässä

Oireet on sulla hieman samantyyppiset kun mulla, niin jos haluat kokeilla onko se vika siinä kaasuläpän asentotunnistimessa, niin w124 se tapahtuu ainakin seuraavasti:
Ilmanputsari pois. Sitten etsit sen asentotunnistimen, joka on siinä ilmamäärämittarin alapuolella, kaasuläpän autonnokanpuoleisella puolella. Se on semmoinen pieni musta muovinen palikka josta lähtee johdot, seuraa johtoa niin löydät imusarjassa olevan, 2 ja 3 sylinterin välissä olevan liittimen, siitä yhdistät ylemmän kuvan mukaan johdot, itsellä ainakin selvisi että vika oli tuossa osassa. Näin oli ainakin w124ssa, en tiedä onko samallalailla w201:ssa.
No itsellä tietysti kun sain osan hankittua ja vian selvitettyä niin se vika tietysti tänään hävisi, saa nähä palaako. Olisiko jotain kosteutta tai vastaavaa mennyt tuonne pesun yhteydessä

Kiitoksia vielä kaikille jotka auttoivat tuon oman ongelman ratkaisemisessa!
Nii ja kattimalleissa on ylijännitesuojareleissä kaksi sulaketta ja normeissa ilmeisesti yksi.
Jep, sama vika oli ku A.M.:llä. Mittasin yleismittarilla asentotunnistinta, kaasu pohjassa asennon kyllä tunnisti, mutta ei kaasu ylhäällä asentoa. Kun liittimestä yhdisti kaasu ylhäällä asennon navat, niin alko käymään nätisti. Pitäis vain alkaa tuota katkasijaa hommaamaan.
Onkohan mahdollista, että tuo "apuilmamoottori" ei toimi jos ohjaus ei saa tunnistusta kaasu ylhäällä asennosta ja siitä nämä kylmäkäynti ongelmat?
Tuo auto kyllä on katti malli, eikä siinä ylijännitesuojareleessä ole silti kuin yks sulake.
Ja lopuksi kiitokset kaikille korjausvihjeiden antajille.
Onkohan mahdollista, että tuo "apuilmamoottori" ei toimi jos ohjaus ei saa tunnistusta kaasu ylhäällä asennosta ja siitä nämä kylmäkäynti ongelmat?
Tuo auto kyllä on katti malli, eikä siinä ylijännitesuojareleessä ole silti kuin yks sulake.
Ja lopuksi kiitokset kaikille korjausvihjeiden antajille.
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Onkohan kellään tietoo että paljonko toi asentotunnistin kenties maksaa?
Taitaa olla mullakin sama vika.
Välillä käy tyhjäkäyntiä 1500rpm. ja kun sammuttaa niin sen jälkeen pyörii taas normaalisti n.1000rpm. Mutta aina ei näin käy eli se vikaa jää silloin tällöin päälle.
Taitaa olla mullakin sama vika.
Välillä käy tyhjäkäyntiä 1500rpm. ja kun sammuttaa niin sen jälkeen pyörii taas normaalisti n.1000rpm. Mutta aina ei näin käy eli se vikaa jää silloin tällöin päälle.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Oon saanu semmotteen käsityksen että sitä ei saa erikseen ostettua sitä asentotunnistin potikaa, vaan pitää ostaa koko "kaasuläppäkotelo" asentotunnistimineen, eli Kl-ssä näyttää 200 E:hen maksavan 465€Manu300cea24 kirjoitti:Onkohan kellään tietoo että paljonko toi asentotunnistin kenties maksaa?
Taitaa olla mullakin sama vika.
Välillä käy tyhjäkäyntiä 1500rpm. ja kun sammuttaa niin sen jälkeen pyörii taas normaalisti n.1000rpm. Mutta aina ei näin käy eli se vikaa jää silloin tällöin päälle.

Liekkö sitten sama kaikissa KE-Jeteissä.
Alko tuon kaasuläppä/asentutunnistin-setin hinta hirvittään ja pitihän se mennä purkamaan.
Ruiskutin purkkiin cleaneri-crc:tä ja uitin asentotunnistinta sielä hyvän tovin, puhaltelin paineilmalla ja varovasti lämmittelin kuumailmapuhaltajalla. Alko toimimaan, mutta sitähän ei tiä kuinka pitkäikänen remontti tuo on.
Tunnistimen johto oli huonosti tiivistetty muovikuoriin, joten sieltä pääsee vesi aika helposti sisälle => laitoin teippiä, jotta olis vähän tiiviimpi.
Ruiskutin purkkiin cleaneri-crc:tä ja uitin asentotunnistinta sielä hyvän tovin, puhaltelin paineilmalla ja varovasti lämmittelin kuumailmapuhaltajalla. Alko toimimaan, mutta sitähän ei tiä kuinka pitkäikänen remontti tuo on.
Tunnistimen johto oli huonosti tiivistetty muovikuoriin, joten sieltä pääsee vesi aika helposti sisälle => laitoin teippiä, jotta olis vähän tiiviimpi.
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Pari päivää sitten kävin kysymässä Iisalmen Hartikaiselta (ent. Putkola) että mitä se asentotunnisti/kaasuläppä kotelo maksaa.
Ei saa erikseen ostettua sitä asentotunnistinta vaan pitää ostaa koko kaasuläppäkotelo.
Hintaa oli 510ecua!!
Tuumasi että taitaa tulla Bebekin reissu.
2 ecua mikrokytkimellä hintaa kappale ja jos sillä sen saa korjattua niin tosi hyvä homma.
Ei saa erikseen ostettua sitä asentotunnistinta vaan pitää ostaa koko kaasuläppäkotelo.
Hintaa oli 510ecua!!
Tuumasi että taitaa tulla Bebekin reissu.

2 ecua mikrokytkimellä hintaa kappale ja jos sillä sen saa korjattua niin tosi hyvä homma.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"