Mitä tapahtui kun vaihdoin 124een 225/45/17 pallot alle

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
lufsen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 02.01.2006 11:30
Paikkakunta: Uusimaa

Mitä tapahtui kun vaihdoin 124een 225/45/17 pallot alle

Viesti Kirjoittaja lufsen »

Eli sain edukkaasti Dezent:in vanteet (8x17") ja renkaat (225/45/17) 124 320CE meseen. Minulla ei ainakaan ole mitään huonoa sanottavaa pyörien vaihdosta muuta kuin, että pienen pieni tärinä lisääntyi hieman huonolla asfaltilla.

Suuntavakaus parani huomattavasti, kallistelu pieneni, ja auto syöksyy kaarteeseen paljon nöyremmin kuin ennen. Jympsyissä auto käyttäytyy lähes kuten ennen, ei mitään häiritseviä tärinöitä sportline-alustallakaan. Mukulakivetyksellä auto oli kivireki jo ennenkin, ja tämä ominaisuus säilyi lähes ennallaan entiseen nähden. Uraherkkyyttä ei juuri esiinny ja urista nousu onnistuu huomattavasti jouhevammin kuin ennen.

Suosittelen järeämpää rengastusta kaikille, jotka haluavat jämäkkyyttä ja tarkkuutta alustaansa....ainakin 124en kyseessä ollessa. Ja eipä se kohentunut ulkonäkökään minua haittaa. Renkaat näyttävät nyt siltä, miltä livakan auton renkaiden tulee näyttää ;)


Osku
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1594
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Mikä oli entinen rengastus?
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Mikä olikaan vanhojen renkaitesi koko, niin jos renkaan kehä pysyy lähes muuttumattomana ja taas profiili pienenee, on siitä yleensä väistämättömästi vaikutuksena parempi hallittavuus nopeassa ajossa ja auton parempi reagointi ohjauspyörään.

Se mitä puhuit uraherkkyydestä ja urasta nousemisesta, johtuu taas ennenkaikkea renkaan olkapäästä, mitä jyrkempi se on sitä radikaalimmin se käyttäytyy. Esimerkiksi rengas valmistajilla on samalla koko määrityksellä useampia eri rengastyyppejä, jotka on tarkoitettu toisistaan poikkeavaan ajokäytökseen. Näissä renkaan ominaisuudet poikkeavat toisistaan rungon, kuvioinnin rengasseoksen ja ennenkaikkia pinnan leveyden suhteen.

Joten ihan suoraviivaisesti ei voi sanoa matalan ja leveän renkaan olevan parempi. Se lopullinen päätös on lähinnä kuljettajan tottumuksista ja siitä mitä hän renkaalta vaatii.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
lufsen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 02.01.2006 11:30
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja lufsen »

Matti R kirjoitti:Mikä oli entinen rengastus?
205/60/15
j328
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 05.04.2005 12:13
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä tapahtui kun vaihdoin 124een 225/45/17 pallot alle

Viesti Kirjoittaja j328 »

lufsen kirjoitti:Eli sain edukkaasti Dezent:in vanteet (8x17") ja renkaat (225/45/17) 124 320CE meseen. Minulla ei ainakaan ole mitään huonoa sanottavaa pyörien vaihdosta muuta kuin, että pienen pieni tärinä lisääntyi hieman huonolla asfaltilla.

Suuntavakaus parani huomattavasti, kallistelu pieneni, ja auto syöksyy kaarteeseen paljon nöyremmin kuin ennen. Jympsyissä auto käyttäytyy lähes kuten ennen, ei mitään häiritseviä tärinöitä sportline-alustallakaan. Mukulakivetyksellä auto oli kivireki jo ennenkin, ja tämä ominaisuus säilyi lähes ennallaan entiseen nähden. Uraherkkyyttä ei juuri esiinny ja urista nousu onnistuu huomattavasti jouhevammin kuin ennen.

Suosittelen järeämpää rengastusta kaikille, jotka haluavat jämäkkyyttä ja tarkkuutta alustaansa....ainakin 124en kyseessä ollessa. Ja eipä se kohentunut ulkonäkökään minua haittaa. Renkaat näyttävät nyt siltä, miltä livakan auton renkaiden tulee näyttää ;)


Osku
Minkä merkkiset kumit laitoit alle?? Itse otin juuri 18" setin pois alta kun veteli ihan helvetisti! Pitäisi ostaa uudet kumit, mutta kun erimerkkisiä kumeja on markkinoilla paljon ja en ole saanut päätetyksi mitkä kumit ostaisi. Hinnalla ei periaatteessa ole väliä ajomukavuus ratkaisee, mutta mikä toimisi parhaiten W124:sen alla...
Avatar
lufsen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 02.01.2006 11:30
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Mitä tapahtui kun vaihdoin 124een 225/45/17 pallot alle

Viesti Kirjoittaja lufsen »

j328 kirjoitti:
lufsen kirjoitti:Eli sain edukkaasti Dezent:in vanteet (8x17") ja renkaat (225/45/17) 124 320CE meseen. Minulla ei ainakaan ole mitään huonoa sanottavaa pyörien vaihdosta muuta kuin, että pienen pieni tärinä lisääntyi hieman huonolla asfaltilla.

Suuntavakaus parani huomattavasti, kallistelu pieneni, ja auto syöksyy kaarteeseen paljon nöyremmin kuin ennen. Jympsyissä auto käyttäytyy lähes kuten ennen, ei mitään häiritseviä tärinöitä sportline-alustallakaan. Mukulakivetyksellä auto oli kivireki jo ennenkin, ja tämä ominaisuus säilyi lähes ennallaan entiseen nähden. Uraherkkyyttä ei juuri esiinny ja urista nousu onnistuu huomattavasti jouhevammin kuin ennen.

Suosittelen järeämpää rengastusta kaikille, jotka haluavat jämäkkyyttä ja tarkkuutta alustaansa....ainakin 124en kyseessä ollessa. Ja eipä se kohentunut ulkonäkökään minua haittaa. Renkaat näyttävät nyt siltä, miltä livakan auton renkaiden tulee näyttää ;)


Osku
Minkä merkkiset kumit laitoit alle?? Itse otin juuri 18" setin pois alta kun veteli ihan helvetisti! Pitäisi ostaa uudet kumit, mutta kun erimerkkisiä kumeja on markkinoilla paljon ja en ole saanut päätetyksi mitkä kumit ostaisi. Hinnalla ei periaatteessa ole väliä ajomukavuus ratkaisee, mutta mikä toimisi parhaiten W124:sen alla...

Edessä Nokian Nrh? tai jotkut uudehkon malliset Noksut ja takana Marangonin uusiorenkaat Keltaisesta pörssistä. Marangonit ovat testissä ja ne maksoivat 70e/kpl. Itse kokeilen onko niistä mihinkään. Nyt ainakin näyttää siltä, että toimii. Saas nähdä kestävätkö miten pitkään ja muuttuvatko ajan mittaan huonommiksi.

Renkaiden ominaisuuksia on aika vaikea arvioida noin jämäkkyyden suhteen, kun takaiskarit ovat aivan lopussa.
Timo67
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: To 03.02.2005 22:08
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Timo67 »

Näin kävi myös mulla vaikka epäröin alkuun aika paljon.Renkaat alla 225/45*17 auto on nyt erittäin hyvä.Luulin että on kivireki mut näin ei käynyt eikä vetele.Suosittelen..eikä ne renkaat mitkään merkkirenkaat oo,ostin jotkut sunnyt hintaeron takia ja yllätyin positiivisesti...
MB190E (myynnissä) ja 300CE ja kaikki tietty mustia
Vastaa Viestiin