TDIfreak kirjoitti:Ihan pikku juttu vaan että oothan Tuikku kokeillu ettei vaimennetun painemittarin sisällä ole 'vastapainetta', näyttää nimittäin liian vähän silloin. Vedät siitä kuoresta kumitutin ulos niin sihahtaa jos on painetta. Itselle meinasi käydä pieni mittavirhe tuon takia, näytti vähän liian hyvältä tulokset

.
Ooppa hilijaa, pahahenki.
Kyllästyin järjestelmän kiukutteluun, joka paheni ilmojen lämmetessä.
Vaihdoin GT22,sen takaisin.
GT23,sesta jotain.
Ahdin pelaa itsessään hyvin, ja mitattujen arvojen perusteella on "juuri se oikea" tälle moottorille. Ahtopaine nousee aluksi hiukan verkkaisesti, mutta kuitenkin sen verran, että toimii ihan hyvin. Syöttöjä lisäämällä varmaan jo oikeinkin hyvin. Ahtimessa on selvästi tehonlisäysvaraa.
Pakopaineet saa oikeasti ahtojen alle ja tällä ahtimella homma pelaa varmaankin vielä 1,7bar ahdoillakin.
Ongelmaksi muodostui se, että kun ajetaan muun liikenteen mukana laillista nopeutta, on ahtopaine todella pieni, noin 0.1-0.2 bar. Tämä on boxin mielestä liian vähän kahdella suurimmalla vaihteella. Ohjelma tiputti tehot alas sellaisessa tilanteessa, kun pintakaasulla ajettiin loivaa ylämäkeä, boxi tunnisti lisääntyneen tehontarpeen, mutta pieni kaasunpainallus ei nostanut vielä ahtoja tarpeeksi, ohjelman vaatimukseen nähden -> vikatila.
Neljällä pienimmällä vaihteella tätä ongelmaa ei ole.
Näyttäisi, että suurimmilla vaihteilla tietynasteisen kaasunpainalluksen jälkeen pitäisi ahtopaineen ylittää 0.5bar.
Jos vastainen oli niin suuri, että tämä vaatimus ylittyi, ei tullut ongelmiakaan, tai jos vastaavasti ajeli lähes koko ajan niin suurella nopeudella, että ahtopainevaatimus ylittui, niin silloinkaan ei ongelmia tullut.
No. Pienemmällä ahtimella ja avarammalla pakoputkella alkaa ahtopainemittaria seuraillessa tulla mieleen tuttuja tuntemuksia lähimenneisyydestä, senverran nöyrästi näkyy viisari kaasupoljinta seurailevan ja ilman viiveitä.
Kahden ja kolmen tuhannen kierroksen välimaastossa kun kaasun polkaisee pohjaan, niin seuraa selvä "ahtopiikki", elikkäs siivet joutuu käymään aivan auki ja vielä ollaan kompurapuolella "kartalla".
Siipiä on jo jonkunverran säätöruuvilla valmiiksi aukaistu.
Kun jouduin vähän ikäänkuin palaamaan takaisinpäin, niin oli oma siipi senverran maassa, etten kehdannut mittausjuttuja enää asennella tähän ahtimeen.
Pakopainetietoa ei nyt ole.
Tuntemukset on sellaiset, että tämä GT22,nen riittää ~100hv/litra tehoon ja 1,5bar ahtopaineeseen. Silloin ei pitäisi vielä savua tulla ja siihen pitäisi päästä kyllä 1350bar järjestelmilläkin. Pakopaine jää vielä maksimissaankin alle kahden kilon ja pakolämmötkin "hyväksyttävälle" tasolle, kunhan nyt ei kokopäiväksi sen kaasupolkimen päälle hyppää.
Suurempia paineodotuksia ei tälle ahtimelle kannata asetella.
Nämä nyt käytössä olevat VNT-ahtimet on virikäyttöä ajatellen aikas surkeita.
Lisäksi vielä loppuun.
Tuo Mikan tekemä esto pakokaasujen kierrätykselle näyttää toimivan ongelmitta. Pienemmällä ahtimella on nyt kaikki "diskovalot" näytöstä sammuneet. Suosittelen, jos maailman pelastuminen ei huoleta, eikä omatunto vaivaa.
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5