OM617 suuttimet ja kulutus?
OM617 suuttimet ja kulutus?
auttaisikohan pelkkien suuttimien vaihto paljon kulutukseen ku se on nyt 10ltr sadall vaikk on sama syöttöpumppu kuin uudemman 2.5 vitosess???
ex: MB W123 300D(220) OM617 -79 automat.
ex: MB W201 2.5D OM602 -85
ex: MB S202 C250TDT Esprit OM605 -97
ex: MB S124 E250TD OM605 -95
purussa: MB S202 200cdi classic OM611 -99
Nykyinen: MB S210 220cdi classic OM611 -98
ex: MB W201 2.5D OM602 -85
ex: MB S202 C250TDT Esprit OM605 -97
ex: MB S124 E250TD OM605 -95
purussa: MB S202 200cdi classic OM611 -99
Nykyinen: MB S210 220cdi classic OM611 -98
- Dieselpower
- Vakiokalustoa
- Viestit: 463
- Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
- Paikkakunta: Kivialho City
Kyllä näillä pääsee jopa 8 litran tietämille, omalla ajoin nastarenkailla maantietä keskikulutukseksi 8.18L/100Km 200D:llä.
300D kulutukset kovalla lootalla,
Kaupunki 9.7 L/100Km.
Maantie 90Km/h 7.8 L/100Km.
Motari 120 Km/h 10.4 L/100Km.
Pumpun säädöllä saa kulutuksesta pois litran, ehkä enempikin.
ja pidemmällä perällä kuin vakio 3.46:lla pääsee jopa alle 8:kin...
300D kulutukset kovalla lootalla,
Kaupunki 9.7 L/100Km.
Maantie 90Km/h 7.8 L/100Km.
Motari 120 Km/h 10.4 L/100Km.
Pumpun säädöllä saa kulutuksesta pois litran, ehkä enempikin.
ja pidemmällä perällä kuin vakio 3.46:lla pääsee jopa alle 8:kin...
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Melko hissutellen saa ajella nuihin kulutuksiin, itsellä meni 300D 8,5 tuntumaan kunhan nopeutta ei nostanut yli 80 km/h, satasta ajellessa sai sanoa että likimain kymppi... Paras saavutus oli pitkällä matkalla (yht n.1700 km) keskikulutus 11 litraa, tosin keskinopeuskin oli noin 120-130.Haisuli kirjoitti:Kyllä näillä pääsee jopa 8 litran tietämille, omalla ajoin nastarenkailla maantietä keskikulutukseksi 8.18L/100Km 200D:llä.
300D kulutukset kovalla lootalla,
Kaupunki 9.7 L/100Km.
Maantie 90Km/h 7.8 L/100Km.
Motari 120 Km/h 10.4 L/100Km.
Pumpun säädöllä saa kulutuksesta pois litran, ehkä enempikin.
ja pidemmällä perällä kuin vakio 3.46:lla pääsee jopa alle 8:kin...
240D:n sai menemään suht normaalissa ajossa 8-9 litraan ja 220D vei ennen ja jälkeen koneremontin aika tarkan 10...
Sainpa menemään 240D:lläkin 12 melko usein...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Ihan käsittämättömiä lukuja jos 300 D vie 10 litraa sadalla. Pakko taas toistaa, että itsellä ei mene oikeastaan koskaan talvellakaan 8,5 enempää. Kesällä lukemat alkavat aina 7:lla ja aivan varmasti aina, jos puoletkin maantieajoa. Niin ja täytyy nyt vielä todeta, että mulla on 5-vaihteinen ja 3,46 perä eli alkuperäiskuntoinen auto. Pumppua ei ole säädetty-pakokaasutesti viimeksi 0,64! Nyt kun olen viimeksi tankkaillut niin kulutus on ollut n. 7,4 l/100 km. Ja pidän kulutusta erittäin kohtuullisena painoon, moottorin kokoon ja ilmanvastuskertoimeen nähden. Ja lisäksi on huomioitava auton ikä. Mutta kyllä autoyksilöissä on eroakin:lähipiirissä kaksi W124 300 D:tä ja toinen vie saman kuljettajan ajamana (kevyttä kruisailua maaseudulla 20-40 km siirtymiä rauhallisella ajolla-harvoin 5-vaihde päällä, alhainen keskinopeus 70 km/h) 7 litraa ja toinen aivan käsittömättömän vähän eli 5,5litraa!. Tuo pienempikulutuksinen auto on 86-mallia ja en ole noin taloudellista W124 300 D:tä koskaan ennen kohdannut.
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Kulutukseen vaikuttaa myös onko auto suorassa tai vinossa tankattaessa. Joa auto on kuskin puolelle kallellaan, kun tankkaat, tankkiin menee selvästi enemmän kuin suorassa. Kun tämän jälkeen tankkaat ja auto on pelkääjän puoli matalammalla, menee litratolkulla vähemmän. Jos mittaa kulutusta, kannattaa tankata auto samassa asennossa molemmilla kerroilla.
Minulla on ollut pitkään samanlainen auto, ja samanlaiset kulutuslukemat. Talvella kovilla pakkasilla jos ajaa koko tankillisen kaupunkialueella menee n.9l/100km. Jos kesällä pelkkää maantieajoa, niin kulutus aika tasan 7l/100km.kardaani kirjoitti:Ihan käsittämättömiä lukuja jos 300 D vie 10 litraa sadalla. Pakko taas toistaa, että itsellä ei mene oikeastaan koskaan talvellakaan 8,5 enempää. Kesällä lukemat alkavat aina 7:lla ja aivan varmasti aina, jos puoletkin maantieajoa. Niin ja täytyy nyt vielä todeta, että mulla on 5-vaihteinen ja 3,46 perä eli alkuperäiskuntoinen auto. Pumppua ei ole säädetty-pakokaasutesti viimeksi 0,64! Nyt kun olen viimeksi tankkaillut niin kulutus on ollut n. 7,4 l/100 km. Ja pidän kulutusta erittäin kohtuullisena painoon, moottorin kokoon ja ilmanvastuskertoimeen nähden.
Jos mittarissa 100 km/h ja maantietä ajaa niin ei kukaan voi saada ainakaan mun autolla 7,5 litraa ylitettyä kesällä (5.vaiht.) ja silloin ei pitäisi olla ihan teiden tukko. Luulen, että täällä jotkut ei osaa ajaa oikein. Ajetaan raskaalla jalalla-eli annetaan liikaa hanaa tietyissä tilanteissa vaikka auto ei kiihdy sen paremmin.
- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 314
- Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
- Paikkakunta: Asikkala
- Viesti:
kulutus
Kyllä oma 300 D:ni ollut 3,07 välityksellä olevalla perällä pienempikulutuksinen. Pitäisi olla aika epätaloudellinen ajotyyli, että kymppiä menisi. Kuluttaa n. 8 litraa / 100 km.dumpi kirjoitti:Sehän kuluttaa nyt saman verran kuin uutena. Minulla ei 300d 123 ei ole yksikään mennyt alle 10l edes manuaalina.
Mulla meni oma auto ennen koneremonttia ja pumpun säätöä 9,2.-9,7 litraa sadalla.Auto on 200d vm 81 johon on laitettu 300d kone.Mitään muuta ei oo vaihettu eli välitykset on samat ja vaihteisto nelivaihteinen manuaali.Sama auto vei 200d koneella ja samalla ajotyylillä noin 11l sadalla.Saapa nähä miten käy uuden moottorin kans mihin suuntaan kulutus lukemat menee.
auto w123 200D/300DT vm, -81
- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 314
- Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
- Paikkakunta: Asikkala
- Viesti:
Kulutus
3,69 välityksellä 120 km/h nopeudella kone käy epätaloudellisilla kierroksilla ja rupeaa kulkuvastustakin olemaan ilmanvastuksen takia jonnin verta.
Motarinopeuksilla joku 2 alkunen välitys ja turbo voisi olla kova sana. 3,07 välitys minun mielestä turbottomalle aika passeli, mutta turbollinen jaksaisi mennä harvemmallakin perällä.
Motarinopeuksilla joku 2 alkunen välitys ja turbo voisi olla kova sana. 3,07 välitys minun mielestä turbottomalle aika passeli, mutta turbollinen jaksaisi mennä harvemmallakin perällä.
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Tyhjäkäynnillähän mersun kone ei vie juuri mitään... Isäukko hylkäsi nissanin juuri tuon vuoksi ja laittoi alle W124 250D:n koska auto käy liki tyhjäkäyntiä noin puolet päivästä...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
^Tarkoitin tuossa yllä matalilla kierroksilla väännättämistä. Tyhjäkäynti onkin erijuttu. Jos konetta väännättää siellä 800-1000 kierroksen ympäristössä, se kuluttaa kiisseliä kymmenisen - 15 grammaa kilowattituntia kohden enempi, kuin että konetta käyttäisi hieman korkeammalla kierrosnopeudella.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
^ ^ ^ ^sooppa kirjoitti:Mulla tuo 220d vei aina saman 10L eli tankilla ajoi 600km eikä kulutukseen vaikuttanut helle tai pakkanen tai oliko porukkaa kyytissä. Kyllä aika pintakaasulla pitää ajaa jos om617 alle tuon vie, liekö nämä niitä teiden tukkoja?
Kuten Haisuli ja monet muut kirjoittivat niin 300D tä ei tarvi huudattaa niin paljon: vaihteita voi jättää ihan hyvin "väliin" kiihdytyksissä ja maltillisissa tavoitenopeuksissa voi ajaa lähes pintakaasulla.
Vakiosäädöissä kakkosella pääsee 50km/h nopeuteen ja sitten voi heittää nelosen tupaan, kolmosella pääsee 80km/h ja sitten voi tarjota viitosta (tai nelosta). Nelosella voi ajella viittäkymppiä lähes pintakaasulla, viitosella 80km/h (jopa 70km/h menee).
Tässä ollaan oikeastaan kaikkea muuta kuin tientukkoja (jos pysytään laillisissa nopeuksissa). Ripeä kiihdytys, vaihteiden skippaaminen ja tavoitenopeuden pitäminen. Ylämäissä näillä ei tarvi kovin usein kepittää alas. Eli ihan normi "eco-driving" sääntöjä on noudatettu.
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Vaan kuten sanoin jo aiemmin niin 5-vaihteinen näyttäisi menevän huomattavasti pienemmällä kuin 4-vaihteinen. Tosin jos 5v laatikolla voi ajaa nelosella 50 km/h ja 4v laatikolla kun hiettää alle 60 km/h vauhdissa nelosen niin voihan sillä toki ajaa jos viitsii kuunnella sitä pirunmoista jyrinää kardaanista...
Tosin ne luontevat vaihtonopeudetkin on 4v laatikolla ykköseltä kakkoselle noin 40, kakkoselta kolmoselle noin 70-80, kolmoselta neloselle 80-110 riippuen rajoituksista... Ja itse tulee aina ajettua rajoitusten mukaan mukaan joten ei voi sanoa että suuret kulutukset johtuisi kaasujalasta tms... Samalla ajotavalla tuo kääpiörönttä menee 5,5l/100 km/h ja sekin 4v laatikolla...
Tosin ne luontevat vaihtonopeudetkin on 4v laatikolla ykköseltä kakkoselle noin 40, kakkoselta kolmoselle noin 70-80, kolmoselta neloselle 80-110 riippuen rajoituksista... Ja itse tulee aina ajettua rajoitusten mukaan mukaan joten ei voi sanoa että suuret kulutukset johtuisi kaasujalasta tms... Samalla ajotavalla tuo kääpiörönttä menee 5,5l/100 km/h ja sekin 4v laatikolla...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Lähes samat välitykset noissa 5vee ja 4vee laatikoissa on, toisessa on vain se yksi vaihde lisää. Mulla alkaa nelosella jyrnuttamaan vasta 40km/h mikä on jo ihan liian alhainen nopeus nelosvaihteelle. Viitosella pystyy menemään 60km/h tuntumaan mutta en viitsi pilata laatikkoa vedättämisellä.
Lieneekö niissä sitten öljynkierto tai joku muu juttu järkätty eri tavalla??
Lieneekö niissä sitten öljynkierto tai joku muu juttu järkätty eri tavalla??
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
240D:llä sai ajella jopa 25-30 nelosella eikä jurnuttanu pahemmin, kolmosellä lähti vielä hyvin liikkeelle... 300D taas tuntui vaativan kierroksia huomattavasti enemmän ja ei ollut puhettakaan että olisi edes kakkosella lähtenyt kuin alamäkeen...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
8-11 litraa 300D automaatilla menee eikä sille juuri mitään voi, täysin vakio kampe! Kyllä jatkuvasti yli 10 litran kulutukset kuulostavat kovilta eli ajotavassa tai autossa on kyllä jotain korjattavaa mikäli ajatellaan vain puhdasta polttoainetaloutta, eipä nuo 123 mersut kuitenkaan mitään taloudellisuusajojen voittaja autoja ole eli lie turhaa pyrkiäkkään pikkulukemille!
Varsinaisella ajoautolla (VW Golf TDI) kuluu alle puolet eli nytkin kun kävin helsingissä ja keskinopeus oli 102km/h ajotietokoneen mukaan oli kulutus 4,4l/100km, pitää tankkaustenkin mukaan kutakuinkin paikkansa kun 1200 km ajon jälkeen tankkiin mahtui noin 52 litraa! Samaan reissuun vanhuksella olisi saanut varata puolet lisää, ainakin. No, tyylillä matkustamisesta joutuu "maksamaan"
Varsinaisella ajoautolla (VW Golf TDI) kuluu alle puolet eli nytkin kun kävin helsingissä ja keskinopeus oli 102km/h ajotietokoneen mukaan oli kulutus 4,4l/100km, pitää tankkaustenkin mukaan kutakuinkin paikkansa kun 1200 km ajon jälkeen tankkiin mahtui noin 52 litraa! Samaan reissuun vanhuksella olisi saanut varata puolet lisää, ainakin. No, tyylillä matkustamisesta joutuu "maksamaan"
300td -91, manuaali.