autokaupan karua totuutta.

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

En kyllä oikein ymmärrä, miksi täällä foorumilla on jatkuvaa valitusta 1000-2000 Euron rempoista. Ihan kun maailma kaatus, kun tämmönen osuu kohdalle. Itellä autoilu maksaa luokkaa 13 000 Euroa vuodessa. Ei siihen tonni sinne tänne mitään tee. Kustannus syntyy seuraavasti (noin):

700 Vakuutus
700 Käyttömaksu
100 Katsastus
1000 Vakiohuollot, ilmastointi, öljyt, pesut jne. jne.
2000 Sekalainen remppa, voi olla vaikka 3000 tonnia, jos sattuu isompaa, esim. ruostesuojaus, tuulilasi, alustan osat, webastoremppaa, termaria, jarrulevyä, -palaa, kivenhakkaaman laittoa, kaikkee pientä, asennuskaljat ...
4000 Auton arvon alenema (noin)
3500 Polttoaine (50 000 km ja 7 l/km ja Euron litra)
1000 Renkaat

Yhteensä siis juhlavat 13 000 Euroa. Eipä juuri hetkauta, onko satunnaisesti 12 000 tai 14 000. Aivan sama...

Onneksi kilsakorvauksista saan takas ees jotain.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
profiili
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: La 21.02.2004 13:50
Paikkakunta: Tuusmäki

Mersun laadusta.

Viesti Kirjoittaja profiili »

Meillä ajettiin C180 -93 tuonti mersulla n. 70tkm kokolailla ongelmitta. Lopussa tuli vasta isompi remontti ja sekin oli pa. pumppu kun piti vaihtaa hintaan 234e töineen.
Nyt malli on vaihtunut E230 -96:een joka myös on uinut lahden yli.
Olen kyllä kuullut ja lukenut mallia vaivaavista ruoste ongelmista mutta uskalsin kuitenkin tarttua tilaisuuteen kun vastaan tuli.

Hyvältä tuntuu ja näyttää ainakin vielä tässä vaiheessa.

Muutamaan liikkeeseen C180:stä tarjottuani kyllä petyin luvattuun hyvitykseen huomioon ottaen hankintahinnan kolme vuotta sitten.

Mutta näinhän juttu näköjään menee varsinkin kun tuonti tuntuu sekoittavan hinnoittelu politiikkaa aikas lailla.
Perheessä MB 230e -96, Jeep Cherokee 2.5td -99 sekä Honda Africa Twin 750 -92.
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Tuolla aikaisemmin ihmeteltiin mitenkä mersuni kuluttaa niin vähän. No, vähän ja vähän. :lol: Kaiken a ja o on, että auto pidetään kunnossa. Jarrut ei laahaa, renkaissa riittävästi ilmaa ja yms. Toiseksi ajetaan ennakoivasti. Ei sinne rekan perään tarvitse ajaa kyttäämään ja sitten hirmu survonnalla edelle. Moottorin, kun pitää ajaissaan parhaimmalla vääntömomenttialueella, niin kulkee ja toimii taloudellisesti. Itselläni tuo kulutus vaihtelee siinä 5.5- 6.2 l välillä, mutta vaimon ajaissa kulutus tippuu jopa alle 5 litran. Mikä vielä ihmeellistä tuossa meidänkin autoilussa vaimolla on muutaman kilometrin suurempi tuo keskinopeus, kuin minulla. Osaa tuon ennakoinnin paremmin kuin minä. Ei sen puoleen ajaakin enemmän kuin minä. Vaimo ajaa n. 35000 km vuodessa ja minä loput. Itse liikun pääasiassa tuolla meidän toisella nelipyöräisellä yksisylinterisellä pelillä. Sellainen kulutusmittari on hyvä joka opettaa taloudelliseen ajoon. Kertoo ajetut kilometrit ja keskinopeudet yms.
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

jukka-tre kirjoitti:En kyllä oikein ymmärrä, miksi täällä foorumilla on jatkuvaa valitusta 1000-2000 Euron rempoista. Ihan kun maailma kaatus, kun tämmönen osuu kohdalle. Itellä autoilu maksaa luokkaa 13 000 Euroa vuodessa. Ei siihen tonni sinne tänne mitään tee. Kustannus syntyy seuraavasti (noin):

700 Vakuutus
700 Käyttömaksu
100 Katsastus
1000 Vakiohuollot, ilmastointi, öljyt, pesut jne. jne.
2000 Sekalainen remppa, voi olla vaikka 3000 tonnia, jos sattuu isompaa, esim. ruostesuojaus, tuulilasi, alustan osat, webastoremppaa, termaria, jarrulevyä, -palaa, kivenhakkaaman laittoa, kaikkee pientä, asennuskaljat ...
4000 Auton arvon alenema (noin)
3500 Polttoaine (50 000 km ja 7 l/km ja Euron litra)
1000 Renkaat

Yhteensä siis juhlavat 13 000 Euroa. Eipä juuri hetkauta, onko satunnaisesti 12 000 tai 14 000. Aivan sama...

Onneksi kilsakorvauksista saan takas ees jotain.
Kuinka hitossa saat menemään tuon summan vuodessa?
Laitampa esimerkin viime vuodelta kun w123 alla oli:

Vakuutus n 400e
Katsastus n 60e (-77 ei päästömittausta)
Ajoneuvovero n 100e
Huollot n 150e (öljyt,filtterit ym.)

Ja kyllähän se ketuttaa maksaa huolloista ym jos uudenkarhea pirssi alla ja luulee että eihän siihen tarvitse mitään tehdä,sehän on uusi.
Veikkaampa että loppupeleissä vanha menopeli tulee halvemmaksi pitää kuin uusi.
vw golf variant -97,vw vento -96.
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

sooppa kirjoitti:
jukka-tre kirjoitti:En kyllä oikein ymmärrä, miksi täällä foorumilla on jatkuvaa valitusta 1000-2000 Euron rempoista. Ihan kun maailma kaatus, kun tämmönen osuu kohdalle. Itellä autoilu maksaa luokkaa 13 000 Euroa vuodessa. Ei siihen tonni sinne tänne mitään tee. Kustannus syntyy seuraavasti (noin):

700 Vakuutus
700 Käyttömaksu
100 Katsastus
1000 Vakiohuollot, ilmastointi, öljyt, pesut jne. jne.
2000 Sekalainen remppa, voi olla vaikka 3000 tonnia, jos sattuu isompaa, esim. ruostesuojaus, tuulilasi, alustan osat, webastoremppaa, termaria, jarrulevyä, -palaa, kivenhakkaaman laittoa, kaikkee pientä, asennuskaljat ...
4000 Auton arvon alenema (noin)
3500 Polttoaine (50 000 km ja 7 l/km ja Euron litra)
1000 Renkaat

Yhteensä siis juhlavat 13 000 Euroa. Eipä juuri hetkauta, onko satunnaisesti 12 000 tai 14 000. Aivan sama...

Onneksi kilsakorvauksista saan takas ees jotain.
Kuinka hitossa saat menemään tuon summan vuodessa?
Laitampa esimerkin viime vuodelta kun w123 alla oli:

Vakuutus n 400e
Katsastus n 60e (-77 ei päästömittausta)
Ajoneuvovero n 100e
Huollot n 150e (öljyt,filtterit ym.)

Ja kyllähän se ketuttaa maksaa huolloista ym jos uudenkarhea pirssi alla ja luulee että eihän siihen tarvitse mitään tehdä,sehän on uusi.
Veikkaampa että loppupeleissä vanha menopeli tulee halvemmaksi pitää kuin uusi.
Ja sitten kun W123:lla ajaa kolarin uuden Fiat Punton kanssa ja kuolee, vaimo saa vielä hyvät henkivakuutusrahatkin päälle! :lol:
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

Empä tiedä, aika heppoista pelliä nämä nykypäivän purkit on, ennen oli puskuritkin puskemista varten, ei koristeena. :lol:

Ja eihän nykypäivän autoissa ole edes runkopalkkeja joiden alle pukit sais kun remonttia tekee, on vain muovilevyt jotka joka kolmannessa vastaantulevassa mersussa roikkuu pitkin katua. :lol:

Ja ajovaloja ei näytä väyrysissä olevan kun niitä ei päälle saa iltahämärissä. :evil:

Ja onhan se varmasti mahtavaa ajella autolla josta on pulittanut hirvittävän summan ja toisen mokoman helmojen ruostevaurioiden korjaamisesta.
vw golf variant -97,vw vento -96.
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Niin voihan sitä itselleen uskotella että vanhat autot ovat nykyaikaisia turvallisempia ja parempia. Ihan miten vaan.

Minustakin nokian ensimmäiset mallit olivat paljon parempia ja luotettavampia kuin nykyiset puhelimet. Akussakin oli 'hiukka' enempi massaa ja kunnon antenni ja kantokahva puhelimessa.
hessut32
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 401
Liittynyt: Ke 08.12.2004 23:41

Viesti Kirjoittaja hessut32 »

onhan se selvä että uuden auton laatu on huonompaa koska täytyy säästää joka asiassa ja osat teetetään halpamaissa. tiedän kokemuksesta. kolme väyrystä omistaneena jousikupit irtoilee palkit ruostuu ovet ruostuu sisustan materiaalit huonommat ja aina olen palanut takasi w124:sen rattiin se on viimeinen laadukas mersu!
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Heh heh.. nyt kaksi väyrystä omistavana voin sanoa ettei jousikupit ole irtoilleet, palkit ruostuneet saati tarvinut palata W124:n. Tuohon diiseliin on oviremontti tehty tehtaan toimesta edellisen omistajan aikana ja tuskin siihen tarvii kovin pian uudestaan puuttua. Jousikuppiasiakin on tehdastakuun piirissä oleva ongelma.

Tietysti jos haluaa ajaa vanhalla tekniikalla niin silloin pitää pysyä vanhoissa autoissa. Ei näissä 'uusissa' ole mitään sellaista mistä ei korjaamokäynnillä selviäisi.

Tosin väykkykin alkaa olla jo antiikin aikaista tekniikkaa, W211 olisi turvatekniikaltaan paljon asiallisempi. Minulla ei vain ole varaa hankkia kahta W211:tä taloon.
hessut32
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 401
Liittynyt: Ke 08.12.2004 23:41

Viesti Kirjoittaja hessut32 »

turha yrittää ylistää uusia on se nähty että laatu on huonompaa kahdesta väyrysestä on pitänyt korjata jousikuppeja ku eivät pysy paikallaan melkoinen suunittelu moka kahdeksalla pisteellä kiinni ja puolet ohuempaa peltiä mitä 124:sessa. 211:nen on hiukan parempi kuin 210:ppi mutta eipä ole hintansa veroinen auto ja ei se uusi tekniikka ole yhtään sen kummempaa. ajolleen ei ole muuttunut juuri yhtään sama paska huonomassa paketissa.
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Juupa juu.. :lol:
Ekku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: Pe 04.04.2003 19:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Ihan miten vaan

Viesti Kirjoittaja Ekku »

e320 kirjoitti:Niin voihan sitä itselleen uskotella että vanhat autot ovat nykyaikaisia turvallisempia ja parempia. Ihan miten vaan.
.
Eipä ne varmaan turvallisempia ole, mutta ei jokainen autoilija arvosta sitä turvallisuutta niin kovin korkealle.

Ei se auton uutuus kyllä ole joka asiassa se autuaaksi tekevä asia. Muutoinhan kukaan ei ajaisi yli 10 vuotta vanhoilla mersuilla, vaan me kaikki ajaisimme jollain uusilla Avensiksilla tai muilla vastaavilla :D

noista meikäläisen mersuista tuohon vanhimpaan tarvitsi tehdä kaikkein vähiten remonttia. Ihan hyvä saavutus kun vielä huomioidaan se, että auto oli jo "rippikoulu"-ikäinen kun se minulle tuli ja kilometrejä tuli se sama yli 130 tuhatta vuoteen kuten nykyäänkin.
kalusto:
-M-B E200 cdi -11



isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08


entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06

"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Mutta kuitenkin itsekin ajelet uudemmilla? Jos W124 olisi niin hyvä mitä moni yrittää täällä vakuutella, kukaan tuskin ajaisi millään muulla etenkään niillä hinnoilla millä W124:ää saa tänä päivänä.

Kyllä minäkin harkitsin satalankkua kakkosautoksi täältä luetun perusteella, mutta kun katseli tuota tarjontaa (500 000km+ ja ei edes airbageja useimmissa) niin luovuin hyvin äkkiä ajatuksesta.
Ekku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: Pe 04.04.2003 19:41
Paikkakunta: Jyväskylä

vähän pakko

Viesti Kirjoittaja Ekku »

e320 kirjoitti:Mutta kuitenkin itsekin ajelet uudemmilla? Jos W124 olisi niin hyvä mitä moni yrittää täällä vakuutella, kukaan tuskin ajaisi millään muulla etenkään niillä hinnoilla millä W124:ää saa tänä päivänä.
.
Jos siinä vanhassa mersussa olisi ollut ilmastointi, niin varmaan ajaisin sillä vieläkin.

Tosin näin ammattikäyttöön olisi se ehkä jo päivitetty, kun tällä hetkellä näyttää tulevan se 150 tuhatta km vuoteen
.
Kyllä'hän näillä välirahoilla olisi sen pitänyt varmasti liikenteessä melko kevyesti. Edellisen vaihdon yhteydessä näytti auton arvo pudonneen yli 10 tuhatta vuoteen. Täytyy seuraava hakea taas Saksasta, niin pääsee halvemmalla.

Asiakkaat tuntuu kyllä mielellään istuvan näissä uudemmissakin, mutta mitä tekniikan kestävyyteen tulee, niin ainakaan minun kokemukseni mukaan nämä uudet mallit eivät ole sen parempia.

HYVÄT W124-koriset muuten ovat vielä ihan kohtuullisen korkeissa hinnoissa autojen ikä ja ajokilometrit huomioiden ja niissä saa rahalle ihan asiallista vastinetta. Ne hyvin pidetyt yksilöt on kyllä tietysti aika vähissä.
kalusto:
-M-B E200 cdi -11



isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08


entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06

"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Tjaah, mulla on Mersu vuodelta 1989 (eli kohta 20-vuotias). Enemmän siinä on turvavarusteita kuin edellisessä 1996 vuoden Opelissani. Tai monessa 2000-luvun alun perusautossa. Löytyy 2x Airbag, ABS, Luistonesto (ASR) yms. Lisänä 1500kg ruosteetonta metallia. Uskallan ajaa.
e320 kirjoitti:Minä en kyllä uskaltaisi ajaa tieliikenteessä 20 vuotta vanhalla turvatekniikalla oli auto tekniikaltaan miten varma tahansa.
-A-J-
saksan rauta on lujaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: To 22.06.2006 18:46

Viesti Kirjoittaja saksan rauta on lujaa »

jouduin itse ajelemaan ww polo dieselillä vm 2001 muutaman päivän kun oma mb oli ruostesuojauksessa ja tuli todettua että on mersussa sentään ison auton tuntua ja äänettömyyttä. ei tarvitse kuin oven kiini lyödä kun tulee tuntu että on työssä laatua kun sulkeutuu jämptisti. volkkarissa kuuluu peltinen räminä kun oven lyö kiinni. Tulee pakostakin ajateltua että onkohan ollenkaan turvallista ajella pololla jos sattuisi kolariin.teknisesti polo on ollut paras autoni ajettu 200 tkm. eikä muuta tehty kuin etujarrupalat ja jakohihna uusittu.
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Tenox kirjoitti:Tjaah, mulla on Mersu vuodelta 1989 (eli kohta 20-vuotias). Enemmän siinä on turvavarusteita kuin edellisessä 1996 vuoden Opelissani. Tai monessa 2000-luvun alun perusautossa. Löytyy 2x Airbag, ABS, Luistonesto (ASR) yms. Lisänä 1500kg ruosteetonta metallia. Uskallan ajaa.
e320 kirjoitti:Minä en kyllä uskaltaisi ajaa tieliikenteessä 20 vuotta vanhalla turvatekniikalla oli auto tekniikaltaan miten varma tahansa.
Sinun 1989 ostettu autosi on ainakin suomen kannan mukaan ollut huippuvarusteltu ja tänä päivänä todellinen harvinaisuus.

Lisäksi airbagien 20v vaihtoaika on ummessa.. aiotko uusia? :wink:
Avatar
Harri S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: La 28.10.2006 19:17
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Harri S »

Hyviä vehkeitä ovat ollet kaikki edelliset ja nykyiset mersuni (110 200d -67,114 220d -69, 123 240d -77, 123 280E -83, 124 200d -90 ja allaolevat)

Esim tuossa vuoden -83 280E sedanissa oli airbag ja absit niinkuin näissä uudemmissakin. Missä muissa automerkissä ne oli tuohon aikaan. Hyvin ovat kaikki mersuni pelittäneet, osat ovat olleet halpoja ja rempat ja huollot olen itse pystynyt tekemään. Ja kilsoja on monissa ollut ostettaessa enemmän, kuin muunmerkkiset ehtii koskaan kerätä.

Ihmetyttää moinen mekkala uudempien ruoste ym. ongelmista. Ruostuminen on nykyautoissa kaikissa vitsauksena, kun massauksia ei enää tehdä maahantuojan toimesta ja koritakuut pelottelevat omistajia teettämästä lisäsuojauksia niinkuin ennenvanhaan.

En ole huomannut tienposkessa sen suurempia määriä uudehkoja mersuja, kuin muitakaan automerkkejä. Mersun vioista ja ruosteista kyllä muistetaan mainita, se (mersu) kun on riisipussikuskille punainen vaate.

Kukaan ei tunnu muistavan sitä, että kun mersussa on ruostereikiä ja alustassa reilusti klappia, sillä on kilometrejä takana suomen suolassa ja sepelisuihkuissa yleensä jo kolminkertainen määrä muihin merkkeihin verrattuna.
Ex MB 16kpl, nyt nissan Leaf
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Tottahan se on että väykyn huoltoihin saa menemään muutamassa vuodessa tuhansia euroja rahaa, etenkin jos teettää kaiken merkkikorjaamoilla kuten minä. Mutta itse näen asian niin että mieluista autoa huoltaa rahallakin mielellään. Riisipussiin sylettäisi laittaa rahaa senttiäkään jos ja kun sillä ajamisesta ei edes nauti.

Sitten kun vielä ottaa huomioon sen että minulle maksetaan auton käytöstä..
Kameleontti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 164
Liittynyt: La 20.05.2006 11:03

Viesti Kirjoittaja Kameleontti »

210 korinen palvelee juuri parhaiten kakkosautona. Nytkin lepää tallissa vedet pihalla odottelemassa lohkolämppärin laittamista ja termarin vaihtoa. Halpaa ja nopeaa(?) kun vaan taas saisi sopivan välin lampsia talliin asentelemaan. Kun ajattelee nykypäivän tuntitaksoja korjaamoilla, laittaa ihan mielellään itse ja voi vielä muutaman puuttuvan työkalun käydä ostamassa jos urakka sen takia kusee.

Ykkösautona en tiedä, kuinka mahtaa käyttäytyä mutta tällaisena "ajetaan aina kun toimii" -pelinä Väyrynen on tosi oiva vaihtoehto. Varsinkin kun ulkomailta noita saa puoli-ilmaiseksi, erikoisia tehomallejakin. Niinhän se on että ainoa tapa köyhän päästä nauttimaan arvokkaasta kulkineesta on hankkia se vasta sitten kun uusi korimalli on ollut kaksi vuotta markkinoilla.
eeviiskyt
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

sooppa kirjoitti: Kuinka hitossa saat menemään tuon summan vuodessa?
Laitampa esimerkin viime vuodelta kun w123 alla oli:

Vakuutus n 400e
Katsastus n 60e (-77 ei päästömittausta)
Ajoneuvovero n 100e
Huollot n 150e (öljyt,filtterit ym.)
No pyöristelin noi summat hieman ylöspäin seuraavaan sataseen. Tuppaa aina tuleen kaikenlaista ylläriä kuitenkin. Mieluummin varautuu suosiolla kaikkeen ylimääräiseen. Mutta kyllä nämä rahat valitettavasti oikeasti menee. Laskettu 50 000 km mukaan ja auton arvo hankittaessa n. 30 000. Tällöin pudottelee tuon 4000 vuodessa, tai ainakin siihen henkisesti on syytä varautua. Kannattais laskea joskus itse kunkin, niin tietääpä sitte. Tuossa alla vielä tarkemmin:

700 Vakuutus (no oliko nyt 670, tai jotain, kasko on kallis)
700 Käyttömaksu (verolapussa tossa edessä seisoo 665,76 E, tästä reipas 500 diesel-vero)
100 Katsastus (tais olla jotain 70)
1000 Vakiohuollot, ilmastointi, öljyt, pesut jne. jne. Vuodessa tulee keskim. 3 huoltoa. Nämä maksaa Veholla (koska olen halunnut säilyttää vielä aukottoman huoltokirjan, joka oli edellisen omistajan toimesta huolehdittu) kokolailla tuon tonnin. Kaikki perushuollon ulkopuolinen on sitten tuossa alla arvioitu, eikä tietenkään tehdä Veholla.
2000 Sekalainen remppa, voi olla vaikka 3000 tonnia, jos sattuu isompaa, esim. ruostesuojaus, tuulilasi, alustan osat, webastoremppaa, termaria, jarrulevyä, -palaa, kivenhakkaaman laittoa, kaikkee pientä, asennuskaljat. Näitä tehdään ite / tutuilla pikku-pajoilla. Voi tietty mennä joskus vuosi ilman mitäänkin, mutta harvemmin.
4000 Auton arvon alenema (noin)
3500 Polttoaine (50 000 km ja 7 l/km ja Euron litra)
1000 Renkaat, 215/55/16 on kallis rengaskoko. Renkaat on jotain 500-600 E / sarja. Käytän parhaita/kalleimpia. Takarenkaat varsinkin menee äkkiä, kun tulee tuota vääntöä myös käytettyä.

Eli kaikki menee, mitä tienataan, eikä piisaakaan. Näinhän se valitettavasti on.

Kuitenkin hieman valoa synkkyyteen: Aikaisemmalla S70 bensa-Volvolla oli muutoin abaut samat kulut, mutta tuo polttoaine oli:
50 000 * 10 l/km * 1,3 = 6500. Verot 500 vähempi ja renkaat ehkä 300 vähempi. Vakiohuoltoa oli enempi, koska lyhyempi huoltoväli. Ehkä rempaa pikkasen vähempi, totaalisti huoltokulut menee varmaan päittäin. Volvo siis maksoi yli 2000 enempi/vuosi. Ja on tämä Mese kuitenkin kertaluokkaa isompi ja hienompi auto.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
Harri S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: La 28.10.2006 19:17
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Harri S »

Kameleontti: Ehkäpä se nyt ei kuitenkaan ole sen väykyn vika, jos olet siitä vedet pois laskenut ja remppa hiukan venähtää.

Tuo mun sigun ykkösauto on ollut minulla kohta neljä vuotta / 100 000km ja onhan siihen jo tuona aikana muutaman kerran öljyt ja suodatin vaihdettu sekä kerran jarrupalat ja levyt uusittu, mutta ainoat poikkeavat hommat on ollut hehkujen vaihto, koska yksi niistä oli palanut sekä avaimen uusiminen vanhan mykistyttyä. Se ei tuosta tee autostani kuitenkaan mitenkään huonoa, vaikka maksoi ostettaessa paljon enemmän kuin uusi avensis.

Tällä hetkellä mulla on autoja kilvissä viisi kpl ja kaikista vähiten remppaa on tehty tuohon väyryseen, vaikka kilsoja siihen tulee ja on mittarissa kaikista eniten.

On myös paljon porukkaa, jotka ostaa sen kaikista halvimman entisen hampurin taksin ja kiroaa auton sen jälkee alimpaan helvettiin, kun kaikenlaista remppaa alkaa tulemaan ottamatta huomioon jo lukuisat erilaiset käyttäjät ja ajetut kilometrit. Vanhaa mersuahan verrataan tässä kateellisten maassa aina uuteen tai uudenkarheaan muunmerkkiseen autoon.

Toki on tuo vaimoni kesäautokin saksasasta uitettu, mutta ostettuani sen hieman kalliimpana yksilönä, on toiminut moitteettomasti jo kaksi kesää. Muut, myös mersut on kaikki suomiautoja.

Mulla painaa vaakakupissa myös takavetoisuus ja koska bimmeri on ruma ja itse rinnastan sen hondaan, ei saksalaisissa autoissa jää paljoa vaihtoehtoja.
Ex MB 16kpl, nyt nissan Leaf
E.E.J Ukkonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: To 11.08.2005 14:32
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja E.E.J Ukkonen »

jukka-tre kirjoitti: 700 Vakuutus
700 Käyttömaksu
100 Katsastus
1000 Vakiohuollot, ilmastointi, öljyt, pesut jne. jne.
2000 Sekalainen remppa, voi olla vaikka 3000 tonnia, jos sattuu isompaa, esim. ruostesuojaus, tuulilasi, alustan osat, webastoremppaa, termaria, jarrulevyä, -palaa, kivenhakkaaman laittoa, kaikkee pientä, asennuskaljat ...
4000 Auton arvon alenema (noin)
3500 Polttoaine (50 000 km ja 7 l/km ja Euron litra)
1000 Renkaat

Yhteensä siis juhlavat 13 000 Euroa. Eipä juuri hetkauta, onko satunnaisesti 12 000 tai 14 000. Aivan sama...
Ei prkl....

Onneksi on Tunturi Pop 8)
Kameleontti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 164
Liittynyt: La 20.05.2006 11:03

Viesti Kirjoittaja Kameleontti »

Harri S kirjoitti:Kameleontti: Ehkäpä se nyt ei kuitenkaan ole sen väykyn vika, jos olet siitä vedet pois laskenut ja remppa hiukan venähtää.
Juu ei missään nimessä. Totesinkin nimenomaan että kakkosautona se palvelee parhaiten kun sitä voi seisottaa tallissa ja laittaa kuntoon kun kiinnostaa ja on aikaa. Tuommoinenkin kun olis ykkösautona ja hirvee kiire laittaa kuntoon niin ei jää muuta vaihtoehtoa kuin viedä kalliiseen merkkihuoltoon. Kulut kuriin, you know. :wink:
eeviiskyt
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Kameleontti kirjoitti:210 korinen palvelee juuri parhaiten kakkosautona. Nytkin lepää tallissa vedet pihalla odottelemassa lohkolämppärin laittamista ja termarin vaihtoa. Halpaa ja nopeaa(?) kun vaan taas saisi sopivan välin lampsia talliin asentelemaan. Kun ajattelee nykypäivän tuntitaksoja korjaamoilla, laittaa ihan mielellään itse ja voi vielä muutaman puuttuvan työkalun käydä ostamassa jos urakka sen takia kusee.

Ykkösautona en tiedä, kuinka mahtaa käyttäytyä mutta tällaisena "ajetaan aina kun toimii" -pelinä Väyrynen on tosi oiva vaihtoehto. Varsinkin kun ulkomailta noita saa puoli-ilmaiseksi, erikoisia tehomallejakin. Niinhän se on että ainoa tapa köyhän päästä nauttimaan arvokkaasta kulkineesta on hankkia se vasta sitten kun uusi korimalli on ollut kaksi vuotta markkinoilla.
Neljättä vuotta / 130 000km ajellaan väykyllä päätoimisesti eikä ole tarvinut seisottaa kuin yhden päivän tuota ex taxia suuttimen vuodon takia. Jossain vikaa? :lol: Kyllä jo alkaa kaduttaa kun piti ostaa loppuun ajettu suomiauto, saksasta olisi saanut paremman käytännössä samaan hintaan. :evil:

Mutta kun ei ollut aikaa juosta jobbarien perässä / itse ostamassa.
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

e320 kirjoitti: Lisäksi airbagien 20v vaihtoaika on ummessa.. aiotko uusia? :wink:
Täytyy myöntää, että en aio. Jos tulee bägiongelmia, niin vaihtanen bägittömän ratin ja hanskalokeron noiden tilalle, jos ei tule ongelmia ajelen tyynesti oli vaihtoväli mikä vaan. :shock:
-A-J-
JSK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: To 23.09.2004 16:47
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja JSK »

Ja sitten kun W123:lla ajaa kolarin uuden Fiat Punton kanssa ja kuolee, vaimo saa vielä hyvät henkivakuutusrahatkin päälle!
On olemassa myös turvallisuutta ennen kolaria(passiivista?). Onhan W123 kuitenkin hintaluokassaan hyvä ajettava auto.
Hyvät talvirenkaat, pitkä akseliväli, hyvä painonjakauma, ABS-jarrut, jne. auttavat todella pitkälle välttämään tilanteita joissa turvatyynyt olisivat tarpeen. Lisäksi oikea tilannenopeus, turvavöiden käyttö ja laadukkaat, oikein kiinnitetyt, lasten turvaistuimet auttavat jo paljon.

En kiellä etteikö uudemmat olisi varmasti parempia ja ennenkaikkea turvallisempia autoja, mutta jos perheen vuotuiset tulot ovat samat kuin esitetyt W210:n ylläpito kulut niin, ei sellainen ole realistinen vaihtoehto.
W123 240TD
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

^Onhan se juuri näin.
Opiskelijana joudun ajamaan vielä vanhalla (W123) biilillä. Toki myönnän että uudemmalla ajelisin jos rahatilanne olisi toinen. Cdi koneinen c tai väykky olisi ehkä kiikarissa. Mukava ja helppo tuo w123:nenkin on ajaa, mutta melko äänekästä menoa verrattuna näihin uusiin. Aikas paljon pystyy sanomaan minne w123 menee liukkaalla kelillä kovassakin vauhdissa, moni muu auto olisi jo ojassa samoilla nopeuksilla. Pitkä akseliväli ja varsin kehittynyt alusta auttavat passiivisessa turvallisuudessa. Toki uudemmalla pääsee turvallisemmin, mutta tuossa ainakin tuntee tienpinnan kunnon heti ja osaa siten suhteuttaa ajonopeuden kohdilleen.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
yttewi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 426
Liittynyt: Ke 22.06.2005 23:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja yttewi »

Harri S kirjoitti:Hyviä vehkeitä ovat ollet kaikki edelliset ja nykyiset mersuni (110 200d -67,114 220d -69, 123 240d -77, 123 280E -83, 124 200d -90 ja allaolevat)

Esim tuossa vuoden -83 280E sedanissa oli airbag ja absit niinkuin näissä uudemmissakin. Missä muissa automerkissä ne oli tuohon aikaan. Hyvin ovat kaikki mersuni pelittäneet, osat ovat olleet halpoja ja rempat ja huollot olen itse pystynyt tekemään. Ja kilsoja on monissa ollut ostettaessa enemmän, kuin muunmerkkiset ehtii koskaan kerätä.

Ihmetyttää moinen mekkala uudempien ruoste ym. ongelmista. Ruostuminen on nykyautoissa kaikissa vitsauksena, kun massauksia ei enää tehdä maahantuojan toimesta ja koritakuut pelottelevat omistajia teettämästä lisäsuojauksia niinkuin ennenvanhaan.

En ole huomannut tienposkessa sen suurempia määriä uudehkoja mersuja, kuin muitakaan automerkkejä. Mersun vioista ja ruosteista kyllä muistetaan mainita, se (mersu) kun on riisipussikuskille punainen vaate.

Kukaan ei tunnu muistavan sitä, että kun mersussa on ruostereikiä ja alustassa reilusti klappia, sillä on kilometrejä takana suomen suolassa ja sepelisuihkuissa yleensä jo kolminkertainen määrä muihin merkkeihin verrattuna.

No näinhän se menee. :shock: Nuo ruostehommat on aika yleisiä monella muullakin merkillä mutta niiden korjaaminen onnistuu esim Fordilla niinkuin pitääkin eli kun auto ruostuu takuuaikana se korjataan tehtaan piikkiin eikä niinkuin Mersulla jossa yritetään saada asiakas maksamaan ns puolet vaikka hinnat on määritelty niin että asiakas maksaa koko homman :evil: No virheitähän sattuu varmasti autojen valmistajille mutta ne pitäisi suoraselkäisesti korjata ja ottaa opiksi jatkossa :?
Sitten on tietenkin nuo sähköpuolen häröt,niitähän varmasti on kaikissa uusissa autoissa :cry: Mersuissa tietenkin edelläkävijänä myös,näistä ei juurikaan riisipussi autoilija meteliä pidä mutta mesekuski joka on sijoittanut autoonsa pari kolme kertaa enemmän rahaa aivan oikeutetusti nostaa metelin :o
Noh taidanpa silti pysyä merkissä vaikkaa uudempaan vaihtaisinkin,on se vanhakin mese niin mukavan ja arvokkaan oloinen ajaa vaikka rahallinen arvokkuus onkin auton jo jättänyt :mrgreen:
W124 300D aut -89
Hervast
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ke 18.01.2006 18:43
Paikkakunta: Oku

Viesti Kirjoittaja Hervast »

Vähän tuota takuukorjausaihetta sivuten juttua jota luin uusimmasta suomen kuvalehdestä.

Toyota, joka on malliesimerkki massatuotantoautoja tekevästä autonvalmistajasta korjaa kaikkien mailman autonvalmistajien yhteenlasketusta liikevoitosta yksin kolmanneksen ja silti pystyy hoitamaan kaikki takuukorjaukset viimeisen päälle ja yleensä asiakkaan huomaamatta. Huoltohinnat eivät ole myöskään päätähuimaavia. Lisäksi valmistaja joka valmistaa autoja halvimmasta hintaluokasta alkaen on tunnettu tuotteidensa kestävyydestä.

Melkoinen saavutus etten jopa sanoisi.
MB W124 E250D 20V -95
Audi 90 2.2 quattro -88
Vastaa Viestiin