Eihän tuolla litrahintaerolla näillä km-määrillä juuri mitään säästä, tuli mieleen lähinnä akateemisena kysymyksenä

Tarkennus: syksystä -85 alkaen. Vanhemmille 98 okt.flosse kirjoitti: Nuo m116-koneet (8-syl) taas käyvät moitteetta 95:lla.
jva kirjoitti:Molemmilla olen ajanut..enkä ole merkittävää eroa havainnut oikeastaan missään.
Mutta toisaalta muistan muutaman vuoden takaa jonkun autolehden tekemän (kenttä)tutkimuksen aiheesta 95 vs 98 ja siinä tulokset olivat,ainakin mun mielestä, aika yllättävät.
Koeautoina taisi olla kaksi Golfia,ihan normaaleja 1.8litraisia (tai mikä se nyt mahtaa yleisin mylly Golfissa ollakaan..) ja mittausten mukaan kulutus väheni 98:a käytettäessä, jopa niin paljon että kustannuksissa ei oikeastaan tainnut olla eroa käytti sitten kumpaa tahansa.
Toinen mielestäni yllättävä seikka oli oktaaniluvun vaikutus tuollaisen ns tavallisen perheauton tehoihin..jos nyt en ihan sontaa puhu ja väärin muista niin max-tehossa taisi olla jopa 4% ero riippuen kumpaa menovettä oli tankissa. Samoin kiihtyvyysarvoissa oli havaittava ero 98:n eduksi.
Jos nyt sitten kuvitellaan että vaikkapa jossakin Mersun 2,3l kompressorimyllyssä homma toimisi samoin kuin tuossa testissä niin 4% tehonlisäys olisi aika hyvä saavutus..PELKÄSTÄÄN sillä että vaihtaa oktaaniluvun 95:stä 98:iin..
Ainakin sen johtopäätöksen tuosta voisi tehdä että ne jotka koittavat kutitella autostaan lisätehoja irti esim paremmin hengittävällä putkistolla+vapaavirtaussuodattimella kannattaisi ilman muuta myös käyttää 98oktaanista bensaa.
Tiedä sitten kuinka mahtaa käytännössä olla?
Pitää koittaa kaivella sitä lehteä jostakin esille jotta voisi tarkistaa etten nyt ihan väärin muistanut..
No..sen muistan kuitenkin 100% varmasti että eroa oli yllättävän paljon..ainakin niissä autoissa joita siinä testissä käytettiin.
Nyt on syytä muistaa Golfin 16-venttiilisen 1,6:n oktaanisuosituksen olevan nimen omaan 98. 95:lle suunnitellulla moottorilla tuskin kummoisia eroja saadaan aikaan.jva kirjoitti:Molemmilla olen ajanut..enkä ole merkittävää eroa havainnut oikeastaan missään.
Mutta toisaalta muistan muutaman vuoden takaa jonkun autolehden tekemän (kenttä)tutkimuksen aiheesta 95 vs 98 ja siinä tulokset olivat,ainakin mun mielestä, aika yllättävät.
Koeautoina taisi olla kaksi Golfia,ihan normaaleja 1.8litraisia (tai mikä se nyt mahtaa yleisin mylly Golfissa ollakaan..) ja mittausten mukaan kulutus väheni 98:a käytettäessä, jopa niin paljon että kustannuksissa ei oikeastaan tainnut olla eroa käytti sitten kumpaa tahansa.
Toinen mielestäni yllättävä seikka oli oktaaniluvun vaikutus tuollaisen ns tavallisen perheauton tehoihin..jos nyt en ihan sontaa puhu ja väärin muista niin max-tehossa taisi olla jopa 4% ero riippuen kumpaa menovettä oli tankissa. Samoin kiihtyvyysarvoissa oli havaittava ero 98:n eduksi.
Joo..varmaankin asia on näin.Leka kirjoitti:
Nyt on syytä muistaa Golfin 16-venttiilisen 1,6:n oktaanisuosituksen olevan nimen omaan 98. 95:lle suunnitellulla moottorilla tuskin kummoisia eroja saadaan aikaan.
Mites on kun toi ohjekirja sanoo,että 98:a pitäs tankata.Juha Stoor kirjoitti:Kyllä se on niin, että esim M103 EI pysty hyödyntämään korkeampaa oktaanilukua, kuin 95OKT. Katsokaapas vaikka NESTEEN (nyk FORTUM)
suositustaulukoita. Jos olen väärässä, korjatkaa toki. Itse en ole havainnut mitään eroa 95 ja 98 välillä.
Säätääkö 560:nen ennakkoa nakutuksen mukaan? Vai johtuiko kulutuksen pudotus siitä, ettet enää raskinut painaa niin raskaalla monolla? Kalliinpaa kamaa...adenauer300 kirjoitti:Minulla kulutus tippui noin 2 litraa kun aloin käyttämään 98E:tä.