M103 sivuääniä
M103 sivuääniä
Nyt on edellisestä öljynvaihdosta n. 4 tkm takana. Auto tuotu Saksasta viime keväänä, ei tietoa oliko ensimmäinen öljynvaihto Suomessa.
On alkanut kuulua erinäisiä epäterveellisiä ääniä moottorista.
Kylmänä startin jälkeen naputtaa ilmeisesti nostimet muutaman sekunnin. Sen jälkeen käynti erittäin siisti ja tasainen (ajossa voi naputtaa hieman jos kone kylmä), kunnes...
Lämpimäksi päästyään alkaa outo surraus koneesta, en osaa tarkemmin kuvailla ääntä, mutta kovaääninen surraus jostain päin konetta. En ole pystynyt tarkkaan määrittämään mistä ääni tulee. Lisäksi tyhjäkäynti on lämpimänä ontuva. Kierrokset lämpimänä tyhjäkäynnillä heijaa n. 600-750 väliä, melko tasaisesti. Vaihde päällä jarrua vasten (automaatti) kierrokset ovat n. 500rpm ja tasaiset, eikä hytkytä juurikaan. Öljynpaineet oikein hyvät, tyhjäkäynnillä vapaalla n. 2-2,5 (heijaa käynnin mukaan) ja vaihde päällä jarrua vasten n. 2 kiloa.
Tuo surraus siis kovenee sitä mukaa kun kone lämpenee ja on jo häiritsevä lämpimässä koneessa. Mistä etsimään vikaa?
On alkanut kuulua erinäisiä epäterveellisiä ääniä moottorista.
Kylmänä startin jälkeen naputtaa ilmeisesti nostimet muutaman sekunnin. Sen jälkeen käynti erittäin siisti ja tasainen (ajossa voi naputtaa hieman jos kone kylmä), kunnes...
Lämpimäksi päästyään alkaa outo surraus koneesta, en osaa tarkemmin kuvailla ääntä, mutta kovaääninen surraus jostain päin konetta. En ole pystynyt tarkkaan määrittämään mistä ääni tulee. Lisäksi tyhjäkäynti on lämpimänä ontuva. Kierrokset lämpimänä tyhjäkäynnillä heijaa n. 600-750 väliä, melko tasaisesti. Vaihde päällä jarrua vasten (automaatti) kierrokset ovat n. 500rpm ja tasaiset, eikä hytkytä juurikaan. Öljynpaineet oikein hyvät, tyhjäkäynnillä vapaalla n. 2-2,5 (heijaa käynnin mukaan) ja vaihde päällä jarrua vasten n. 2 kiloa.
Tuo surraus siis kovenee sitä mukaa kun kone lämpenee ja on jo häiritsevä lämpimässä koneessa. Mistä etsimään vikaa?
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Heijaava käynti kuumana, johtuu lambda-anturin seoksen korjailusta. Kun käynti kuumana on tasaista, on lambda yleensä hajalla.
-Täällä surisee myös kuumana. Olen mielestäni paikallistanut äänen moniurahihnan kiristinpyörään. Joissakin myös ohjaustehostin surisee.
-Täällä surisee myös kuumana. Olen mielestäni paikallistanut äänen moniurahihnan kiristinpyörään. Joissakin myös ohjaustehostin surisee.
Viimeksi muokannut romu, To 22.12.2005 22:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
250TD -86, 260E LANG -90
romu kirjoitti:Heijaava käynti kuumana johtuu lambda-anturin seoksen korjailusta. Kun käynti kuumana on tasaista, on lambda yleensä hajalla.
Täällä surisee myös kuumana, olen mielestäni paikallistanut äänen moniurahihnan kiristinpyörään. Joissakin myös ohjaustehostin surisee.
Ja myös täällä tuommoinen tietty "sähkömoottorimainen" pieni surina. Ei kuulu välttämättä ulospäin, jos ei ihan suoraan edestä kuuntele. Remmistä tuntuisi.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Kuulostaa kaikki tutulta...siis normaalilta. Onkos economy-mittarin neula kohollaan jos laatikko D-asennossa ja jalka jarrulla...siis paikallaan ollessa?
Viekös muuten paljon bensaa? ajelin tässä juuri sekalaista kaupunkiajoa 130 km bensaa meni 20 litraa pakkasta 12-15 astetta, kylmänä käyntiin...aika pieniruokainen tämä yksilö on ainakin kahden talven perusteella
Viekös muuten paljon bensaa? ajelin tässä juuri sekalaista kaupunkiajoa 130 km bensaa meni 20 litraa pakkasta 12-15 astetta, kylmänä käyntiin...aika pieniruokainen tämä yksilö on ainakin kahden talven perusteella
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Hmm, itsellänikin surisee. En ajatellut ketjua tehdä siitä kun ei vakavalta vaikuttanut, mutta nythän tuo selvisi.
Itse paikallistin äänen ohjaustehostimen öljykupin kohdille, mutta siinä allaan pyörii hihnakin, että liekkö kumm,asta kuulunut. Ei kuulu konepellin ollessa kiinni eikä sivulle kuulu.
Eli siis tyypillinen M103:sen vika(?)?
Itse paikallistin äänen ohjaustehostimen öljykupin kohdille, mutta siinä allaan pyörii hihnakin, että liekkö kumm,asta kuulunut. Ei kuulu konepellin ollessa kiinni eikä sivulle kuulu.
Eli siis tyypillinen M103:sen vika(?)?
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
w116 450SE 1975
Lambda tuskin korjailee seosta ihan tuohon tahtiin että kierrokset seilaavat jatkuvasti, eivätkä pysy siis hetkeäkään tasaisena.
Economy -mittari toimii ihan niinkuin pitääkin. Kulutus aikalailla tuolla 15 litran tietämissä kaupunkiajossa, ei ole muuttunut siitä mitä oli ennen kuin nämä "ääni-ilmiöt" alkoivat.
Ääni kuuluu nimenomaan eteenpäin, mutta myöskin konepelti kiinni. (voi johtua siitäkin että puuttuu toi äänieriste konepellistä, saa tarjota jos joltain löytyy ylimääräinen). "Sähkömoottorimaiseksi" ei voi ääntä kuvailla, on sen verran kova ääni.
Jotenkin kuullostaa että olisi pakoäänetkin muuttuneet tuossa tyhjäkäynnillä. On enemmän sellanen tsuputtava ääni kuin tasainen matala humina.
Täytynee aloittaa tuosta hihnankiristimestä (hihna on uusi). Laturikin pitänee uusia, siitä sitten ketjunvaihtoon ja ellei ala hiljentyä niin ruvetaan tutkimaan nokka-akselia ja nostajia.
Economy -mittari toimii ihan niinkuin pitääkin. Kulutus aikalailla tuolla 15 litran tietämissä kaupunkiajossa, ei ole muuttunut siitä mitä oli ennen kuin nämä "ääni-ilmiöt" alkoivat.
Ääni kuuluu nimenomaan eteenpäin, mutta myöskin konepelti kiinni. (voi johtua siitäkin että puuttuu toi äänieriste konepellistä, saa tarjota jos joltain löytyy ylimääräinen). "Sähkömoottorimaiseksi" ei voi ääntä kuvailla, on sen verran kova ääni.
Jotenkin kuullostaa että olisi pakoäänetkin muuttuneet tuossa tyhjäkäynnillä. On enemmän sellanen tsuputtava ääni kuin tasainen matala humina.
Täytynee aloittaa tuosta hihnankiristimestä (hihna on uusi). Laturikin pitänee uusia, siitä sitten ketjunvaihtoon ja ellei ala hiljentyä niin ruvetaan tutkimaan nokka-akselia ja nostajia.
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Tuliko Tomille selvyyttä tähän asiaan? Itselläni on coupessa _täsmälleen_ samanlaiset oireet.
-tyhjäkäynti heijaa melko pienellä kierrosvälillä (n 50?), mutta näkyy kierrosluku-/öp- ja Economy-mittarissa
-käynnistettyäni auton, vähän ajan kuluttua alkaa kuulumaan selvä tasainen surina/vorvotus moottoritilasta jonka paikansin tehostimen öljysäiliön/tandempumpun tykö.
Tehostimen säiliössä oli pari senttiä vajausta. Imin vanhan öljyn säiliöstä pois ja laitoin uutta ATF:ää täyteen. Heti ei ainakaan ollut mitään vaikutusta ääneen, nyt en ole ajanut autolla n. viikkoon.
Lähinnä tuo tyhjäkäynti on ikävämpi ilmiö. Tuntui, että nyt n. 15 asteen pakkasilla ilmiö oli voimakkaampi. Jos jollakulla on vinkkiä aiheeseen, otan mielelläni vastaan. Pitää vielä tsekata haulla lisää ketjuja.
Edit. Niin ei tarvitse sitten Maurin ilkkua M103:n käyntihäiriöistä, tämä oli jo tiedossa!
-tyhjäkäynti heijaa melko pienellä kierrosvälillä (n 50?), mutta näkyy kierrosluku-/öp- ja Economy-mittarissa
-käynnistettyäni auton, vähän ajan kuluttua alkaa kuulumaan selvä tasainen surina/vorvotus moottoritilasta jonka paikansin tehostimen öljysäiliön/tandempumpun tykö.
Tehostimen säiliössä oli pari senttiä vajausta. Imin vanhan öljyn säiliöstä pois ja laitoin uutta ATF:ää täyteen. Heti ei ainakaan ollut mitään vaikutusta ääneen, nyt en ole ajanut autolla n. viikkoon.
Lähinnä tuo tyhjäkäynti on ikävämpi ilmiö. Tuntui, että nyt n. 15 asteen pakkasilla ilmiö oli voimakkaampi. Jos jollakulla on vinkkiä aiheeseen, otan mielelläni vastaan. Pitää vielä tsekata haulla lisää ketjuja.
Edit. Niin ei tarvitse sitten Maurin ilkkua M103:n käyntihäiriöistä, tämä oli jo tiedossa!
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Ei ole tullut muutosta asiaan. Itsekin paikallistin tuon äänen ohjaustehostimen pumppuun. Ääntä ei tosiaan kuulu kylmänä, mutta heti kun moottori on lämmennyt hieman, alkaa ääni voimistua. Huomasin viime viikolla kun oli lauhempaa ja jouduin ajamaan pidempää matkaa + kehä 3:lla, niin tämän ajon jälkeen ääni ei kuulunut. Eli ilmeisesti tarpeeksi perusteellisesti lämmettyään. Toisaalta kesällä tuo ääni kuului poikkeuksetta helteilläkin.
Ilmeisesti pitäisi vaihtaa tuo koko ohj.teh.pumppu.
Tyhjäkäyntikin on lämpimänä edelleen tuota pientä heijausta. Toisaalta huomasin että valojen kytkeminen päälle/pois päältä vaikuttaa hieman tyhjäkäyntiin ja sen tasaisuuteen.
Ilmeisesti pitäisi vaihtaa tuo koko ohj.teh.pumppu.
Tyhjäkäyntikin on lämpimänä edelleen tuota pientä heijausta. Toisaalta huomasin että valojen kytkeminen päälle/pois päältä vaikuttaa hieman tyhjäkäyntiin ja sen tasaisuuteen.
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
OK. Lähden itsekin heittämään ensimmäisen pidemmän reissun Kuopioon lauantaina niin kuunnellaan surinaa sen jälkeen. Minun puolestani pörisköön vaikka maailman loppuun jos muuten pelaa.
Kirjoituksia lukiessani tulin siihen tulokseen, että tyhjäkäyntiin vaikuttaa sen seitsemän asiaa kyseisessä ruiskussa. Todennäköisimpiä syitä heijaukselle taitaa olla imuvuoto, latinalainen rytmitanssi-anturin vika, lisäilmaluisti tai tyhjäkäyntimoottori. Onkos nuo viimeiset kaksi muuten sama asia, ei kai?
Saakohan tuollaisen vian diagnosoitua millään testerillä?
Kirjoituksia lukiessani tulin siihen tulokseen, että tyhjäkäyntiin vaikuttaa sen seitsemän asiaa kyseisessä ruiskussa. Todennäköisimpiä syitä heijaukselle taitaa olla imuvuoto, latinalainen rytmitanssi-anturin vika, lisäilmaluisti tai tyhjäkäyntimoottori. Onkos nuo viimeiset kaksi muuten sama asia, ei kai?
Saakohan tuollaisen vian diagnosoitua millään testerillä?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Noita KE-Jetin tyyppivikoja (imuilmavuoto, lambda ja lisäilmaluisti [tunnetaan myös nimellä tyhjäkäyntimoottori]) ei oikein pääse millään testereillä havaitsemaan. Imuilmanvuotoja en itsellä ole havainnut. Starterillahan ne selviää aika hyvin suihkuttelemalla.
En ole itsekään ajatellut sille surinalle mitään tehdä. Konepeltiin jos hankkisi äänieristeen ja alle pohjapanssarin, voisi surinat jäädä paremmin konehuoneen puolelle. Ko. varusteet kun itseltä puuttuu.
Tarkoitukseni on lähiaikoina purkaa tuo lisäilmaluisti ja putsailla se perusteellisesti. Kerron sitten onko toimenpiteellä vaikutusta mihinkään...
En ole itsekään ajatellut sille surinalle mitään tehdä. Konepeltiin jos hankkisi äänieristeen ja alle pohjapanssarin, voisi surinat jäädä paremmin konehuoneen puolelle. Ko. varusteet kun itseltä puuttuu.
Tarkoitukseni on lähiaikoina purkaa tuo lisäilmaluisti ja putsailla se perusteellisesti. Kerron sitten onko toimenpiteellä vaikutusta mihinkään...
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Pari viikkoa sitten kun koeajoin W16 260SE:tä niin juuri tuollainen surina kuului myös. On auto vieläkin myynnissä täällä saksanmaalla, tuontiauto-osiossa linkki jos jotakuta kiinnostaa.Aku P kirjoitti:Täällä surisee myös kuumana, olen mielestäni paikallistanut äänen moniurahihnan kiristinpyörään. Joissakin myös ohjaustehostin surisee.
Ja myös täällä tuommoinen tietty "sähkömoottorimainen" pieni surina. Ei kuulu välttämättä ulospäin, jos ei ihan suoraan edestä kuuntele. Remmistä tuntuisi.
OT: eilen mentiin autobahnalla aika rauhallisesti, pikkasen lumen tulo yllätti täällä Baijerissa .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Myös meillä surrasi aavistuksen verran ja kuului suoraan edestä. Kun eliminoin mahdollisuuden, että surina ei kuulu pään sisältä , päästiin asiaan.
Moniurahihnan vaihdon jälkeen (oli pykinyt aika tavalla sisäpuolelta) surrausta kesti vielä koneen lämpiämiseen asti. Muutaman sadan kilometrin "sisäänajon" jälkeen ääni esiintyi enää pari minuuttia käynnistyksen jälkeen ja nyt hävinnyt kokonaan, myös kylmällä koneella.
Tulisiko tuo ääni noista murtuneista hihnan "harjanteista" hihnapyöriä vasten ja kiristimen asennon yhteisvaikutuksesta? Uusi hihna ehkä otti aikansa asettuakseen hihnapyörille ja kiristimelle linjaan kylmänä... tiiää häntä. Taitaa sittenkin surista piässä, kun tätä nyt läpi lukee.
Moniurahihnan vaihdon jälkeen (oli pykinyt aika tavalla sisäpuolelta) surrausta kesti vielä koneen lämpiämiseen asti. Muutaman sadan kilometrin "sisäänajon" jälkeen ääni esiintyi enää pari minuuttia käynnistyksen jälkeen ja nyt hävinnyt kokonaan, myös kylmällä koneella.
Tulisiko tuo ääni noista murtuneista hihnan "harjanteista" hihnapyöriä vasten ja kiristimen asennon yhteisvaikutuksesta? Uusi hihna ehkä otti aikansa asettuakseen hihnapyörille ja kiristimelle linjaan kylmänä... tiiää häntä. Taitaa sittenkin surista piässä, kun tätä nyt läpi lukee.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Mulla kokeiltu kahdella eri hihnalla ja eri hihnan kireysasteilla. Ei vaikutusta.
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
No ei varmasti kyllä tee noin. Jos M103:ssa on kaikki paikat säädöissä ja kunnossa niin ei takuulla heijaa tyhjäkäynti missään oloissa.romu kirjoitti:Heijaava käynti kuumana, johtuu lambda-anturin seoksen korjailusta. Kun käynti kuumana on tasaista, on lambda yleensä hajalla.
Mulla ainakin käy kyllä ihan tasaisesti.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Eivät ole sama asia,mutta molempia ei yhdestä koneestä löydy.Lisäilmaluisti on k-jetissä oleva säädin ja tyhjäkäyntimoottori taas KE-jetin vastaava. Toimintaperiaatteista löytyy kyllä juttua foorumilta.Timo L. kirjoitti: lisäilmaluisti tai tyhjäkäyntimoottori. Onkos nuo viimeiset kaksi muuten sama asia, ei kai?
PeteP lähestyy asian ydintä. Siinä ohjainrullassa on tanko, jonka toisessa
päässä on pieni laakeri. Tämä on väljä ja rulla jää vinoonasentoon moniurahihnaan nähden. Sen näkee kun osaa katsoa ohjainrullan linjaa moniurahihnaan nähden.
Onhan rullastakin jo voinut laakeri mennä, mutta useimmiten ei.
Näin se surina lähtee, mutta mistä johtuu omassa 124:ssä joskus kuuluva ihan hel..tinmoinen ulina, siis ohjaamoon sisälle. En ehtinyt pysäyttää auton ennenkuin ulvonta loppui. Vaimokin oli kyydissä ja sanoi, että oli pelästynyt aivan hirveästi äänen, kun oli sen ensimmäisen kerran kuullut.
Kiitoksia, jos joku tietää, mistä moinen "hälytysääni" johtuu.
päässä on pieni laakeri. Tämä on väljä ja rulla jää vinoonasentoon moniurahihnaan nähden. Sen näkee kun osaa katsoa ohjainrullan linjaa moniurahihnaan nähden.
Onhan rullastakin jo voinut laakeri mennä, mutta useimmiten ei.
Näin se surina lähtee, mutta mistä johtuu omassa 124:ssä joskus kuuluva ihan hel..tinmoinen ulina, siis ohjaamoon sisälle. En ehtinyt pysäyttää auton ennenkuin ulvonta loppui. Vaimokin oli kyydissä ja sanoi, että oli pelästynyt aivan hirveästi äänen, kun oli sen ensimmäisen kerran kuullut.
Kiitoksia, jos joku tietää, mistä moinen "hälytysääni" johtuu.
Joo tämähän on vanha juttu. Perussäätö oli hieman rikkaalla, joka taas aiheutti korjailutarvetta seokselle. Lambda sitä korjaili, siksipä heijasi.juhape kirjoitti:No ei varmasti kyllä tee noin. Jos M103:ssa on kaikki paikat säädöissä ja kunnossa niin ei takuulla heijaa tyhjäkäynti missään oloissa.romu kirjoitti:Heijaava käynti kuumana, johtuu lambda-anturin seoksen korjailusta. Kun käynti kuumana on tasaista, on lambda yleensä hajalla.
Mulla ainakin käy kyllä ihan tasaisesti.
Ei tosiaan huoju enää.
250TD -86, 260E LANG -90
hirveä ääni
Joo, nyt oon kuullut äänen kolme kertaa. Pikkuhiljaa alkaa tottuun, mutta kauhea jännitys aina, että millon se taas alkaa. Joka kerta ääni on tullut kylmänä liikkeelle lähtiessa muutaman kilometrin ajon jälkeen. Viimeksi moottoritiellä, eikä mahdollisuutta pysäyttää. Moottorin kierrokset ei ääntä muuta. Vauhdin laskiessa alle 50 km/h ääni lakkaa. Loppuu vähän niinkuin palosireeni sammutettais.
Saattais tosiaan olla nop.mitt.vaijerista. Ääni tulee juuri mittaritaulun paikkeilta, mitä nyt sekopäisten refleksiliikkeiden jälkeen olen pystynyt havaintoja tekemään. No ei tämä sitten ihan pelkkää kuvitelmaa ole, jos muutkin vastaavaa ovat kokeneet .
Täytyypä hakua kokeilla. Mutta kertokaa vaan mitä pitäis tehdä, niin siitä kiitoksia.
Saattais tosiaan olla nop.mitt.vaijerista. Ääni tulee juuri mittaritaulun paikkeilta, mitä nyt sekopäisten refleksiliikkeiden jälkeen olen pystynyt havaintoja tekemään. No ei tämä sitten ihan pelkkää kuvitelmaa ole, jos muutkin vastaavaa ovat kokeneet .
Täytyypä hakua kokeilla. Mutta kertokaa vaan mitä pitäis tehdä, niin siitä kiitoksia.
kihnuttaa/surraava ääni
Omasta autosta selvisi surraavan äänen aiheuttaja. Ei ollutkaan kiristinpyörän akselin laakerissa vikaa, vaan tehostin pitää ääntä.
Pyörässä selvä päittäin välys. Sisäänpäin työnnettäessä ja samalla pyöräyttäen kuuluu selvä jurraava ääni. Sitävastoin ulospäin työnnettäessä pyöräytyksen aikan ei kuulu mitään.
Taitaa mennä tehostin vaihtoon, vai voiko korjata?
Saa pistää viestiin tarjouksia ehjästä tehostimesta.Siis 124/200B -91.
Pyörässä selvä päittäin välys. Sisäänpäin työnnettäessä ja samalla pyöräyttäen kuuluu selvä jurraava ääni. Sitävastoin ulospäin työnnettäessä pyöräytyksen aikan ei kuulu mitään.
Taitaa mennä tehostin vaihtoon, vai voiko korjata?
Saa pistää viestiin tarjouksia ehjästä tehostimesta.Siis 124/200B -91.