D vai K-jet
D vai K-jet
m110 Kumpi yläkerta kannattaa laittaa? Onko teho,kulutus,luotettavuus eroja merkitsevästi?
En osaa sanoa muuta kuin toistella kuulemaani huhupuhetta. Sanotaan, että "D wie durstig" eli D niin kuin janoinen.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Jos mitenkään on mahdollista, niin omakohtaiset kokemukset rummuttavat K-Jetin puolesta. K on paljon toimintavarmempi ja sen toiminnasta ollaan paljon vähemmän kyselemässä verrattuna D-jetin ongelmiin.
Toinen K:n puolesta oleva pointti on myöskin se, että osat - jos niitä joutuu uusimaan on huomattavasti huokeampia kuin D:n.
Tietysti, jos haluat ikuisesti opiskella aiheista:
-Alipainevuoto
-Nestepaineen mittaus
-Sähkötekniikka
-Moottorin käyntihäiriöt ja huono käynnistyvyys
.... niin laita D-jetti.
Toinen K:n puolesta oleva pointti on myöskin se, että osat - jos niitä joutuu uusimaan on huomattavasti huokeampia kuin D:n.
Tietysti, jos haluat ikuisesti opiskella aiheista:
-Alipainevuoto
-Nestepaineen mittaus
-Sähkötekniikka
-Moottorin käyntihäiriöt ja huono käynnistyvyys
.... niin laita D-jetti.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Mielestäni kyse on makuasioista. D-Jetti on huomattavasti nopeammin kaasuun reagoiva järjestelmä. Kiihdytysrikastus on suora ja ainakin "riittävä"-> tästä johtuu osittain korkea kaupunkikulutus. Kunnossa ollessaan molemmat vievät rauhallisessa matka-ajossa saman.
Mielestäni molemmat ovat huollettuna erittäin käyttövarmoja järjestelmiä. Polttoaineen kulutus on taas mielestäni sivuseikka...jos esim. autolla ajetaan 3000 km kesässä ja kulutuseroa noin 2 l/100 niin hintaeroa muodostuu huimat 70-90 euroa.... Siis polttoainesyistä ei järjestelmää ainakaan mielestäni kannata vaihtaa. Osia saa tietysti K-jettiin vielä helpommin, mutta ei tuo D-jetin osahankinta ylipääsemätöntä ole.
Mihinköhän koriin tuo M110 on tulossa? Kannattaa huomioida, ettei w111 - w115:n K-jetti sovi ilman rakentelua. D-Jetti menee taas "heittämällä".
Itse suosin D-Jettiä, koska niitä on tullut rassattua jo tovi, Ei K-jettikään huono ole, siinä ei vain ole samanlaista hohtoa.... K-Jetin yksi suuri etu on kuitenkin kärjetön sytytys, joka on siinä jo valmiina. D-Jettiin sen joutuu aina "säveltämään", koska D-Jeissä on oma jakajansa jossa sijaitsevat ruiskun ohjauskärjet ja nuo jakajat ovat aina kärjellisiä.
Off-topic: hienoin Bosch ruisku kuitenkin on vanha Boschin rivipumppuun perustuva täysmekaaninen bensiininruiskutus. Sen käynti ja kaasuun reagointi on vieläkin mielestäni täysin ylivertaista. Ja ei kai huonolla järjestelmällä olisi voitettu vielä 1984 Lemansia...
Mielestäni molemmat ovat huollettuna erittäin käyttövarmoja järjestelmiä. Polttoaineen kulutus on taas mielestäni sivuseikka...jos esim. autolla ajetaan 3000 km kesässä ja kulutuseroa noin 2 l/100 niin hintaeroa muodostuu huimat 70-90 euroa.... Siis polttoainesyistä ei järjestelmää ainakaan mielestäni kannata vaihtaa. Osia saa tietysti K-jettiin vielä helpommin, mutta ei tuo D-jetin osahankinta ylipääsemätöntä ole.
Mihinköhän koriin tuo M110 on tulossa? Kannattaa huomioida, ettei w111 - w115:n K-jetti sovi ilman rakentelua. D-Jetti menee taas "heittämällä".
Itse suosin D-Jettiä, koska niitä on tullut rassattua jo tovi, Ei K-jettikään huono ole, siinä ei vain ole samanlaista hohtoa.... K-Jetin yksi suuri etu on kuitenkin kärjetön sytytys, joka on siinä jo valmiina. D-Jettiin sen joutuu aina "säveltämään", koska D-Jeissä on oma jakajansa jossa sijaitsevat ruiskun ohjauskärjet ja nuo jakajat ovat aina kärjellisiä.
Off-topic: hienoin Bosch ruisku kuitenkin on vanha Boschin rivipumppuun perustuva täysmekaaninen bensiininruiskutus. Sen käynti ja kaasuun reagointi on vieläkin mielestäni täysin ylivertaista. Ja ei kai huonolla järjestelmällä olisi voitettu vielä 1984 Lemansia...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Lainaus:Kaasuun reagointi alhaalta sitä haenkin? k-jetti sitä ei tee Ei kokemusta d-jetistä? Terveisiä 110stä kierroskone pitää mahtavat saundit..yläkierroksilla
Jee. taitaa jopa Jaguarin legendaarinen 6-kone jääda toisex,
kun 280 on sopivalla palokaasujen poistojärjestelmällä varustettu
terveisin äänifriikki
Jee. taitaa jopa Jaguarin legendaarinen 6-kone jääda toisex,
kun 280 on sopivalla palokaasujen poistojärjestelmällä varustettu
terveisin äänifriikki
Aivan , laite joka kestää jopa useamman moottorin eliniän jos oikein käytetty ja huollettu. Mitenkäs, kun niin huonosti netistä tietoa löytyy niin oliko D-Jetronic käytössä jo ennen M110 moottorin esittelyä, esim. W108 tai W114 malleissa?unski kirjoitti: Off-topic: hienoin Bosch ruisku kuitenkin on vanha Boschin rivipumppuun perustuva täysmekaaninen bensiininruiskutus. Sen käynti ja kaasuun reagointi on vieläkin mielestäni täysin ylivertaista. Ja ei kai huonolla järjestelmällä olisi voitettu vielä 1984 Lemansia...
Toiseksi, olen arvuutellut K ja KE-jetin eroja, ja ilmapumpun funktiota. Sellaisen omasta 1988-mallista löysin ja tähän topicciin siitä kirjoittelinkin: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=48035
Unskilla varmaan löytyy tietoa laarin pohjalta (mersumiehen tietolaari ) .
Viimeksi muokannut karra, La 03.03.2007 20:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Häh . Herää kysymys että mistä on kysymys . Korjasin muuten edelliseen viestiini vuosimallin, se on 88 mutta valmistettu 1987. Linkin Chevelle ei ole minun, en ole millään lailla edes osakkaana - paitsi talkoohengessä mukana . Eilen kuulin että uudet alukannet on saapuneet pajalle... .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Millainen se sopiva on? Suora putki?gipsy kirjoitti:Jee. taitaa jopa Jaguarin legendaarinen 6-kone jääda toisex,
kun 280 on sopivalla palokaasujen poistojärjestelmällä varustettu
terveisin äänifriikki
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
vastasin tuonne lyhyen tarinan aiheesta...tarvittaessa tarkennan selostusta...Toiseksi, olen arvuutellut K ja KE-jetin eroja, ja ilmapumpun funktiota. Sellaisen omasta 1988-mallista löysin ja tähän topicciin siitä kirjoittelinkin: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=48035
Ensimmäinen Mercedeksen w114 D-Jetronicmoottori taisi olla w114:n 250 CE: M114. d-jetronicilla...
Ensimmäinen moottori koko mallissarjoissa D-jetronicilla oli M116 muistaakseni w109:n 300 SEL 3.5... tai w111 Coupe 280 SE 3.5:ssa molemmat esiteltiin -69 Coupe taisi ehtiä ensin.
D-jetronicia käyttivät myös ainakin. BMW, Opel, Porsche,PSA ja VW
Off-topic: kun äänistä on puhe, mielestäni M116 3.5:n soundit ovat myös mainiot, kone kiertää iloisesti 7000 rpm ja kun takimmaisen äänenvaihtajan vaihtaa vanhanmallisiin efektoreihin....tosin makuasia...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Lisätään projektilistalle.gipsy kirjoitti:Eikun 2 suoraa putkea pienillä muhveillaSaul kirjoitti:Millainen se sopiva on? Suora putki?gipsy kirjoitti:Jee. taitaa jopa Jaguarin legendaarinen 6-kone jääda toisex,
kun 280 on sopivalla palokaasujen poistojärjestelmällä varustettu
terveisin äänifriikki
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial