Keskittyykö vanteet ilman sopivaa keskiöreikää????
Keskittyykö vanteet ilman sopivaa keskiöreikää????
Diileri myi minulle vanteet, jotka sitten eivät menneetkään paikalle, koska osuivat jarrusatulaan . Siis et-mitta oli liian suuri. Hän ehdottaa että laitetaa 6 mm levitysrengas väliin. Tässä tapauksessa keskiön ohjaus ei yllä enää vanteelle, ja näin olen keskitys ei ainakaan täältä voi tapahtua. Toimiiko ehdotettu ratkaisu mitenkään
MB 300CE 24V
MB ML320
MB ML320
Laitat siihen keskittävän eli auton pulttijaon mukaiset levikepalat. Löytyy esim. Autovarusteesta. http://www.autovaruste.net/vanteet/spacer/fk.htm
Viimeksi muokannut Kinnunen, Pe 20.04.2007 12:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
No, näin minäkin asian ensin pähkäilin, mutta selvisi että keskiöreiät on yleisesti ottaen aika väljiä, ja monessa automallissa (esim. ranskalsisissa ja vaikkapa kuplassa) ei keskiöreikää ole ollenkaan.
Myöskään katsastus ei vaadi sopivaa keskiöreikää vanteelle. Tämä viitsis siihen etä keskireiän keskitys ei kuitankaan ole se ainoa oikea vastaus.
Myöskään katsastus ei vaadi sopivaa keskiöreikää vanteelle. Tämä viitsis siihen etä keskireiän keskitys ei kuitankaan ole se ainoa oikea vastaus.
MB 300CE 24V
MB ML320
MB ML320
Eikös se ole Suomessa niin, että levityspalat ovat laittomat? Tosin kuinka moni on jäänyt niistä kiinni.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Eikös pyöränpultit keskitä sen vanteen.
Riippuu tietysti monellako pultilla sen laittaa kiinni
24 tappiseen ei näköjään mene ihan mikä tahansa vanne kun on etujarrusatulat sen verran suuremmat että ei mahu pyörimään.
Mulla on ihan sama ongelma ja oma valmiste speisserit piti laittaa ja hyvin pelaa.
Riippuu tietysti monellako pultilla sen laittaa kiinni
24 tappiseen ei näköjään mene ihan mikä tahansa vanne kun on etujarrusatulat sen verran suuremmat että ei mahu pyörimään.
Mulla on ihan sama ongelma ja oma valmiste speisserit piti laittaa ja hyvin pelaa.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Raja on tietysti siinä, että valmistaja on ne tarkoittanut kyseiseen automalliin. Eli valmistajalta löytyy todistus joka on yhdistettävissä levikkeisiin tai levikkeessä on leimaukset, josta näkyy valmistaja ja malli johon käy. Uskoisin, että tällaisiin on järjestetty myös keskitys pyörännavasta.JKL kirjoitti:ei ole palat laittomat, jos ne on vanteesen ja autoon varta vasten tarkoitettu. Omat viritykset ovat laittomia. Mihin raja sitten vedetään virityksen ja "oikean" välillä lienee aika vaikeaa.
Edelliset aluvanteet muovisella keskitysholkilla,samoin nämä uudet. Edellisissä hiukan pitemmät pultit,nykyisissä 18" vanteissa suht lyhyet pultit,melkein kuin peltivanteissa.
Jäi ensimmäinen holkki pois kokonaan,eikä ainakaan ensimmäinen 1000km oo aiheuttanut mitään ongelmia. Keskitysholkit käsittääkseni vain asennusapuna,eihän tuollainen muovirinkula pidä rengasta "keskellä"
Muoviholkit autokohtainen sovituspala että helpottaa asennusta.
Korjatkoon joku joka rengasalalla ja on kokemusta,ainakaan näillä muutaman auton kokemuksilla en niitä holkkeja välttämättä kaipaa.
Jäi ensimmäinen holkki pois kokonaan,eikä ainakaan ensimmäinen 1000km oo aiheuttanut mitään ongelmia. Keskitysholkit käsittääkseni vain asennusapuna,eihän tuollainen muovirinkula pidä rengasta "keskellä"
Muoviholkit autokohtainen sovituspala että helpottaa asennusta.
Korjatkoon joku joka rengasalalla ja on kokemusta,ainakaan näillä muutaman auton kokemuksilla en niitä holkkeja välttämättä kaipaa.
Tämä ei nyt sitten tarkoita, että tämä on sallittua ja toimivaa, mutta kun ennenmuinoon tuli ajettua kilpaa, ei mulla ollut koskaan keskittäviä vanteita, eikä ollut mitään ongelmaa keskityksessä. Kylläkin Sierrassa on pinnapultit, mitkä hivenen auttaa asiaa. Kun pyörän asentaa oikein, eli passaa ne pulteilla, se asennus on todella nopeaa ja pyörä hakee paikkansa kunnolla.
Noista keskittämättömistä speisereistäkin on n 10tkm kokemusta, kun tuli vanhaan golffiini hivenen vääränmalliset vanteet ja teki saman kuin topickin aloittajalla, eli satulat otti kiinni vanteeseen. No tässäkään ei todellakaan ollut mitään ongelmia koko aikana, vaan pyörät pysyivät tasapainossaan koko kesän
Noista keskittämättömistä speisereistäkin on n 10tkm kokemusta, kun tuli vanhaan golffiini hivenen vääränmalliset vanteet ja teki saman kuin topickin aloittajalla, eli satulat otti kiinni vanteeseen. No tässäkään ei todellakaan ollut mitään ongelmia koko aikana, vaan pyörät pysyivät tasapainossaan koko kesän
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Nämä ns. soviterenkaathan ovat yleensä tarvikevanteiden hienous, yleensä eri merkkien alkuperäiset (ja ainakin itsellä myös mersun replicat) ovat valmiiksi oikean kokoisella keskireiällä.
Tarvikevanteissa kun sopivuus on esim. pulttijakojen puolesta moneen eri autoon mutta keskiöt taas ovat eri kokoisia eri autoissa niin nämä renkaat ovat mukana juurikin keskityksen vuoksi.
Eivät todellakaan ole pakolliset, vaatii vaan hieman tarkkuutta kirittäessä että tulee tasaisesti kiinni.
Kun pultit kiritään tasaisesti vuorotellen nin keskittyy ihan ok pelkillä pulttien kartioilla, toki helpottavat asennusta olemassaollessaan.
Tarvikevanteissa kun sopivuus on esim. pulttijakojen puolesta moneen eri autoon mutta keskiöt taas ovat eri kokoisia eri autoissa niin nämä renkaat ovat mukana juurikin keskityksen vuoksi.
Eivät todellakaan ole pakolliset, vaatii vaan hieman tarkkuutta kirittäessä että tulee tasaisesti kiinni.
Kun pultit kiritään tasaisesti vuorotellen nin keskittyy ihan ok pelkillä pulttien kartioilla, toki helpottavat asennusta olemassaollessaan.
Ajossa: S202 200cdi A -00
Edesmenneet:
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
Edesmenneet:
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
törmäsin ex harrastejenkissä todella outoon juttuun.kromivanteet joista selvästi puuttui pinnakapselit.kun avasin mutterit niin joutui jo oikeen ihmettelemään.mutterin avainkoko oli 24mm ja 1/2 tuuman kierteen päälle oli ruuvattu joka tappiin epäkeskeiset holkit joissa oli tiheä kierre päällä.nämä olivat jonkinlaiset jaonmuuntimet tarvikevanteille joita oli ollut eri merkkien dealereilla.eli pultinreiät olivat sairaan kokoiset ja vanne keskitettiin näillä ihme holkeilla.muttereiden alle ei tullut muuta kuin prikka.olivat kyllä kuulleet finnamissa näistä 70-luvun virityksistä mutta eivät koskaan nähneet.toimiva ratkaisu kun selvisi ettei ollut mikään itsetehty viritys,käy moneen eri pulttijakoon ja menee aina varmasti keskiöön.
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Tuota mieltä olen kyllä itekkin.cuuno kirjoitti: ...5 pulttia joissa kartio jokaisessa ... ja ei muka keskittäisi
...no varmaan pysyy ja pyörii vielä 10000km jälkeenkin suorassa
...Antti V:n kanssa samoja kokemuksia ja aina toimi
Jos ei viis pulttia keskitä kun kiinni pyörittää niin sit on jossain muualla vika.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
- j.s.lehti.
- Mersumies
- Viestit: 915
- Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
- Paikkakunta: salo
Viritys
Kyllä viritys on aina viritys Kyllä minä tein töitä tarpeeksi oli monenlaista lisäpalaa mutta kun tuli kolmannet vanteet missä on oikea ET menee kuin
pöydällä on nopeus mikä tahansa KYLLÄ insinööri on sen suunnitellut ei meidä kannata yrittää kepulikonstein sitä muutta Kyllä minä ainakin opin
Jollei minulla ole rahaa oikeisiin vanteisiin annan olla laittamatta
pöydällä on nopeus mikä tahansa KYLLÄ insinööri on sen suunnitellut ei meidä kannata yrittää kepulikonstein sitä muutta Kyllä minä ainakin opin
Jollei minulla ole rahaa oikeisiin vanteisiin annan olla laittamatta
OT vähän mutta. 80-luvulla kun ei ollut aikaa ja rahaa tuninkiin niin kaverit laittoivat ladoihin, escorteihin,corolloihin, kadetteihin ym. takavetoihin peltivanteet VÄÄRINPÄIN. Tuli raideleveyttä kummasti lisää ja mikä tärkeintä. Näköä! Sitä vielä oltiin mieltä että turvallinen kun ei kaatua nyt auto niin helposti.
Ei ne kuminpolttohommissa oikeen kestäny kyllä, repesivät välillä suorastaan. Poliisit tykkäs huonoo kun kaupunkia kierteli putki poikki ja kauhee valssisatsi alla. Joissain joutu ottaa rälläkkää avuksi et etupyörät käänty. Ja mitä kaikkee. Voi niitä aikoja.
Sittemmin olen muistaakseni nähnyt vastaavan "ratkaisun" JM-luokan fiat 850:ssä.
Ei ne kuminpolttohommissa oikeen kestäny kyllä, repesivät välillä suorastaan. Poliisit tykkäs huonoo kun kaupunkia kierteli putki poikki ja kauhee valssisatsi alla. Joissain joutu ottaa rälläkkää avuksi et etupyörät käänty. Ja mitä kaikkee. Voi niitä aikoja.
Sittemmin olen muistaakseni nähnyt vastaavan "ratkaisun" JM-luokan fiat 850:ssä.
EX - W 211 220 CDIA - 04
EX- W 203 200 CDIA -03
EX- W 201 190E -91
EX- W 123 230 E-85
EX- W 203 200 CDIA -03
EX- W 201 190E -91
EX- W 123 230 E-85
- Voihanrontti
- Mersumies
- Viestit: 789
- Liittynyt: Ma 08.01.2007 22:09
- Paikkakunta: JKL
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Renkaan vanteineen voi tasapainottaa joko keskireiän tai pultin reikien perusteella, joten mahdollinen "vatkaaminen" riippuu täysin kummalla tavalla renkaat on tasapainotettu.
Ainakin halvimmat aluvanteet sorvataan keskireiän perusteella ja tällöin ne vatkaavat helpommin, jos vain pultit keskittävät.
Ainakin halvimmat aluvanteet sorvataan keskireiän perusteella ja tällöin ne vatkaavat helpommin, jos vain pultit keskittävät.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Noniin...
Itselläni on ollut autossa koko ajan ravistusongelmaa tarvikevanteilla ja niitä on puntitettu useaan otteeseen ja etsitty alustasta vikaa, mutta vaiva ei ole korjaantunut vaikka mitä on tehty. Sama ongelma oli myös edellisessä mersussa samoilla vanteilla. Tätä keskireikä asiaa olen sitten mietiskellyt koska originaali alut ovat paljon tiukemmat pyörän napaan. Nyt kävin sitten tallissa tutkimassa asiaa hiukan perusteellisemmin.
Tutkailin sitten noita pyörän napoja ja keskireikiä tarkemmin. Tarvikealuissakin on keskireikä tarkalleen 66,6mm kuten originaaleissakin. Pyörän napaa mittaillessa tulikin ilmi että se on 66,6mm vain n. 5-6mm juuresta ja sitten kapenee. Vanteissa taas on sellainen 5-6mm syvä viiste keskireiän reunassa, jonka jälkeen vasta alkaa tuo 66,6mm reikä. Eli toisin sanottuna minulla vanteet eivät keskity pyörän napaan vaikka keskireiät ovat oikean kokoiset. Takana tämä ongelma on vielä pahempi, koska pyörän napa on niin lyhyt että siinä ei oikeastaan ole mitään mahdollisuuksia keskittää vannetta oikein. Edellisessä autossani käytin jonkin aikaa myös 5mm keskittämättömiä spacereita madalluksen tuoman tilaongelman takia, ravistus oli aivan hirvittävää ja ajattelin spacereiden olevan kierot ja heivasin ne mäelle.
Villi kokeilu:
Muovierkkaria pyörän napaan muutama kierros siten että vanne menee siihen ehkä jopa liiankin tiukasti. Tehdään siitä pyörän navasta siis oikean kokoinen koko matkalta. Ajamaan: Ei ravista tippaakaan missään nopeudessa! Spacerit kokeeksi paikalleen: Ei mitään ravistusta.
Tutkinpa sitten vittuuttani vielä pulttejakin. Maalasin kolme samanlaisella kannalla olevaa pulttia mustaksi ja ruuvasin paikoilleen/avasin pariin kertaan. Ero löytyi myös sieltä. Toisissa pulteissa oli maali kulunut pois tasaisemmin tai isommalta alueelta kuin toisissa. Ylläri pylläri: Vanteiden omat pultit oli huonoimmat. Lieneekö ero sitten mittatarkkuuksissa vai materiaalin kovuudessa että toiset tavallaan sijautuu sinne reikään kivammin?
Samaten mittaeroja oli myös kaksissa 66,6mm soviterenkaissa. Toiset oli kuten pitikin, eli tiukat, mutta toiset olikin vain 66mm ja horotteli miten sattuu.
Vielä kun 90% ihmisistä tekee kuten minäkin, eli ensin kiinni niin tiukkaan kuin rengas ilmassa kohtuudella saa, sitten auto alas ja kiristys niin käy mielestäni niin että se vanne ei ole tarpeeksi tiukassa pysyäkseen paikallaan kun auton paino tipahtaa siihen päälle. Sitten kun se kiristetään niin se kiristetään epäkeskeisesti ja siinä pysyy!
No tulipa ravistusongelmat ratkaistua. Taidan tehdä niin että vien vanteet sorvarille ja tehdään niihin 72,5mm keskireikä ja sitten laitetaan nuo täydellisesti sopineet soviterenkaat siihen kaveriksi.
Itselläni on ollut autossa koko ajan ravistusongelmaa tarvikevanteilla ja niitä on puntitettu useaan otteeseen ja etsitty alustasta vikaa, mutta vaiva ei ole korjaantunut vaikka mitä on tehty. Sama ongelma oli myös edellisessä mersussa samoilla vanteilla. Tätä keskireikä asiaa olen sitten mietiskellyt koska originaali alut ovat paljon tiukemmat pyörän napaan. Nyt kävin sitten tallissa tutkimassa asiaa hiukan perusteellisemmin.
Tutkailin sitten noita pyörän napoja ja keskireikiä tarkemmin. Tarvikealuissakin on keskireikä tarkalleen 66,6mm kuten originaaleissakin. Pyörän napaa mittaillessa tulikin ilmi että se on 66,6mm vain n. 5-6mm juuresta ja sitten kapenee. Vanteissa taas on sellainen 5-6mm syvä viiste keskireiän reunassa, jonka jälkeen vasta alkaa tuo 66,6mm reikä. Eli toisin sanottuna minulla vanteet eivät keskity pyörän napaan vaikka keskireiät ovat oikean kokoiset. Takana tämä ongelma on vielä pahempi, koska pyörän napa on niin lyhyt että siinä ei oikeastaan ole mitään mahdollisuuksia keskittää vannetta oikein. Edellisessä autossani käytin jonkin aikaa myös 5mm keskittämättömiä spacereita madalluksen tuoman tilaongelman takia, ravistus oli aivan hirvittävää ja ajattelin spacereiden olevan kierot ja heivasin ne mäelle.
Villi kokeilu:
Muovierkkaria pyörän napaan muutama kierros siten että vanne menee siihen ehkä jopa liiankin tiukasti. Tehdään siitä pyörän navasta siis oikean kokoinen koko matkalta. Ajamaan: Ei ravista tippaakaan missään nopeudessa! Spacerit kokeeksi paikalleen: Ei mitään ravistusta.
Tutkinpa sitten vittuuttani vielä pulttejakin. Maalasin kolme samanlaisella kannalla olevaa pulttia mustaksi ja ruuvasin paikoilleen/avasin pariin kertaan. Ero löytyi myös sieltä. Toisissa pulteissa oli maali kulunut pois tasaisemmin tai isommalta alueelta kuin toisissa. Ylläri pylläri: Vanteiden omat pultit oli huonoimmat. Lieneekö ero sitten mittatarkkuuksissa vai materiaalin kovuudessa että toiset tavallaan sijautuu sinne reikään kivammin?
Samaten mittaeroja oli myös kaksissa 66,6mm soviterenkaissa. Toiset oli kuten pitikin, eli tiukat, mutta toiset olikin vain 66mm ja horotteli miten sattuu.
Vielä kun 90% ihmisistä tekee kuten minäkin, eli ensin kiinni niin tiukkaan kuin rengas ilmassa kohtuudella saa, sitten auto alas ja kiristys niin käy mielestäni niin että se vanne ei ole tarpeeksi tiukassa pysyäkseen paikallaan kun auton paino tipahtaa siihen päälle. Sitten kun se kiristetään niin se kiristetään epäkeskeisesti ja siinä pysyy!
No tulipa ravistusongelmat ratkaistua. Taidan tehdä niin että vien vanteet sorvarille ja tehdään niihin 72,5mm keskireikä ja sitten laitetaan nuo täydellisesti sopineet soviterenkaat siihen kaveriksi.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Sovitepalat aluvanteisiin. Sellaiset alumiiniset sormukset aluvanteen sisä puolen reiän suuhun. Ite viime syksynä vaihdoin pimeässä kitkoja joissa peltivanteet alle niin ravisti niin prkl. Menin rengasfimaan ja totesi että toisen puolen sovitteet jääneet napoihin kesäaluista vanteisiin
Ei menny peltivanteilla kitkat hyvin paikoilleen kun navoissa alujen sovitteet.
Nyt kun vaihdoin niin tiesin katsoa että sovitepalat olivat kesäaluissa. W203.
Ei menny peltivanteilla kitkat hyvin paikoilleen kun navoissa alujen sovitteet.
Nyt kun vaihdoin niin tiesin katsoa että sovitepalat olivat kesäaluissa. W203.
EX - W 211 220 CDIA - 04
EX- W 203 200 CDIA -03
EX- W 201 190E -91
EX- W 123 230 E-85
EX- W 203 200 CDIA -03
EX- W 201 190E -91
EX- W 123 230 E-85
kyllä reikä keskittää
Juuh...
Silloin kun olin pieni ja säästin kaikessa, niin tuli itse myös painotettua renkaat. Tämä tapahtui seuraavasti.
1) Laitettiin sopiva kartio rengaskoneeseen jota vasten vanne painettiin niin, että kartio keskitti sen.
2) Sitten laitettiin pulttijakoon sopiva keskitin/kiristin, jolla vanne kiristettiin painotuskoneeseen kiinni. Siitä sitten pyörimään.
Aikani kun harjoittelin, nii otin sen 5g:n pyöristyksen pois ja laitoin grammalleen painot
Eli kyllä ne renkaat painotetaan sekä keskireikää, että pulttijakoa käyttämällä. Ainakin vielä viime vuonna teki vianorissa näin.
Itsellä on aina ollut jämptit keskireiät autoissa joten en tiedä muista tapauksista.
-jarno
Silloin kun olin pieni ja säästin kaikessa, niin tuli itse myös painotettua renkaat. Tämä tapahtui seuraavasti.
1) Laitettiin sopiva kartio rengaskoneeseen jota vasten vanne painettiin niin, että kartio keskitti sen.
2) Sitten laitettiin pulttijakoon sopiva keskitin/kiristin, jolla vanne kiristettiin painotuskoneeseen kiinni. Siitä sitten pyörimään.
Aikani kun harjoittelin, nii otin sen 5g:n pyöristyksen pois ja laitoin grammalleen painot
Eli kyllä ne renkaat painotetaan sekä keskireikää, että pulttijakoa käyttämällä. Ainakin vielä viime vuonna teki vianorissa näin.
Itsellä on aina ollut jämptit keskireiät autoissa joten en tiedä muista tapauksista.
-jarno
03.04.1990 MB 300 TDT; 21.01.2009 E220 CDI; 07.02.2012 E200 CDI BE A PB
Vanteen voi keskittää juurikin kahdella tavalla joko kaskireiällä tai sitten pulteilla. Mulla oli joskus seat ibiza vm.90 ja siinä on pultti jako 4x98 ja en jaksanut rupee metsästää siihen vanteita, kun nurkassa oli yhet 4x100 jaolla olevat ja ei muuta kun sorvaten sovitus renkaat vanteisiin ja sitten vaan vanteet kiinni ja ei ravistanut yhtään, vaikka moni sitä sanoikin että ei niitä vanteita siihen voi laittaa. harvoin missään ns.tarvike aluvanteissa pultin ja keskireiät on ihan satkun tarkkuudella tehty....
M-B S124 E300 TDT Sportline(talviunilla keräämässä voimia), w201 rally edition, Audi Typ81TQ, VW T3 DOKA Syncro, VW T3 Bluestar multivan, kasa muita tölkkejä ja muutama ratalelu.
Jotta kiinnityspultit keskittäisivät vanteen kunnolla, niin pulttien kartio pitää olla kohtalaisen jyrkkä, eikä semmonen loiva lätty kuten oli laatikkomallin dukaton 14" vanteissa.... niitä sai hinkata ihan tosissaan ja silti rupesi housun puntit heilumaan 160:n vauhdissa...
Tuosta VW-kuplan vanhemman mallin vanteesta tuli mieleen tapaus, kun rengasvirman kiireinen asentaja hääti pajasta kuplan pyöriä tasapainotukseen tarjoilleen mahdollisen asiakkaan varsin jyrkin sanoin, joista ei ole näin julkisella osastolla syytä esittää suoraa lainausta... mutta kyllä siinä vuodatuksessa piparimuottikin mainitiin...
Viton tarvikealuissa on semmonen muovinen sovite keskiöreiässä, ja se on sitte tuhottoman liukas, kun keskiöolakekin on surkean kapea.
Ihan meinaa kiukku tulla kun niitä sovittlee paikalleen ja pultillahan ne on alkuun saatettava.
Tuosta VW-kuplan vanhemman mallin vanteesta tuli mieleen tapaus, kun rengasvirman kiireinen asentaja hääti pajasta kuplan pyöriä tasapainotukseen tarjoilleen mahdollisen asiakkaan varsin jyrkin sanoin, joista ei ole näin julkisella osastolla syytä esittää suoraa lainausta... mutta kyllä siinä vuodatuksessa piparimuottikin mainitiin...
Viton tarvikealuissa on semmonen muovinen sovite keskiöreiässä, ja se on sitte tuhottoman liukas, kun keskiöolakekin on surkean kapea.
Ihan meinaa kiukku tulla kun niitä sovittlee paikalleen ja pultillahan ne on alkuun saatettava.
Noita alkuperäisiä Mersun pulttejakin on sitten vielä kupukantaisia
ja kiilakantaisia. Vanteessa on sopiva vastinpinta. Ei kannata
laittaa vääränlaisia pultteja. Pultit pitäisi muistaa kiristää vaiheittain
ristiin ja mieluusti oikeaan momenttiin.
Tuo keskireikä on kai tarkalleen ottaen 66,56 mm eikä 66,6 mm.
Eikö se kauppias vaihtaisi niitä vanteita oikeanlaisiin, jos kerran koko
on väärä? Kyllä tuo välilevy varmaankin voi toimia, mutta on turhaa
kikkailua.
ja kiilakantaisia. Vanteessa on sopiva vastinpinta. Ei kannata
laittaa vääränlaisia pultteja. Pultit pitäisi muistaa kiristää vaiheittain
ristiin ja mieluusti oikeaan momenttiin.
Tuo keskireikä on kai tarkalleen ottaen 66,56 mm eikä 66,6 mm.
Eikö se kauppias vaihtaisi niitä vanteita oikeanlaisiin, jos kerran koko
on väärä? Kyllä tuo välilevy varmaankin voi toimia, mutta on turhaa
kikkailua.
Joo, päätin etten moiseen kikkailuun lähde mukaan, joten pantiin uudet tilaukseen. Kestää taas pari viikkoa lisää. No parempi odottaa kuin ottaa turhia murheita noista sovituksista .JarkkoN kirjoitti:Noita alkuperäisiä Mersun pulttejakin on sitten vielä kupukantaisia
ja kiilakantaisia. Vanteessa on sopiva vastinpinta. Ei kannata
laittaa vääränlaisia pultteja. Pultit pitäisi muistaa kiristää vaiheittain
ristiin ja mieluusti oikeaan momenttiin.
Tuo keskireikä on kai tarkalleen ottaen 66,56 mm eikä 66,6 mm.
Eikö se kauppias vaihtaisi niitä vanteita oikeanlaisiin, jos kerran koko
on väärä? Kyllä tuo välilevy varmaankin voi toimia, mutta on turhaa
kikkailua.
MB 300CE 24V
MB ML320
MB ML320