Keskittyykö vanteet ilman sopivaa keskiöreikää????

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
JKL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: To 04.08.2005 13:12
Paikkakunta: Hyvinkää

Keskittyykö vanteet ilman sopivaa keskiöreikää????

Viesti Kirjoittaja JKL »

Diileri myi minulle vanteet, jotka sitten eivät menneetkään paikalle, koska osuivat jarrusatulaan :cry: . Siis et-mitta oli liian suuri. Hän ehdottaa että laitetaa 6 mm levitysrengas väliin. Tässä tapauksessa keskiön ohjaus ei yllä enää vanteelle, ja näin olen keskitys ei ainakaan täältä voi tapahtua. Toimiiko ehdotettu ratkaisu mitenkään :?: :?:
MB 300CE 24V
MB ML320
dumpi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ke 05.07.2006 08:27

Viesti Kirjoittaja dumpi »

Toimii, jos et käytä suurempia nopeuksia kuin 15 km/h :lol:
Suomeksi, vanteen ohjaus täytyy tulla keskiöstä
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1052
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Laitat siihen keskittävän eli auton pulttijaon mukaiset levikepalat. Löytyy esim. Autovarusteesta. http://www.autovaruste.net/vanteet/spacer/fk.htm
Viimeksi muokannut Kinnunen, Pe 20.04.2007 12:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Avatar
JKL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: To 04.08.2005 13:12
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja JKL »

No, näin minäkin asian ensin pähkäilin, mutta selvisi että keskiöreiät on yleisesti ottaen aika väljiä, ja monessa automallissa (esim. ranskalsisissa ja vaikkapa kuplassa) ei keskiöreikää ole ollenkaan.

Myöskään katsastus ei vaadi sopivaa keskiöreikää vanteelle. Tämä viitsis siihen etä keskireiän keskitys ei kuitankaan ole se ainoa oikea vastaus.
MB 300CE 24V
MB ML320
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14031
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Eikös se ole Suomessa niin, että levityspalat ovat laittomat? Tosin kuinka moni on jäänyt niistä kiinni.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
JKL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: To 04.08.2005 13:12
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja JKL »

ei ole palat laittomat, jos ne on vanteesen ja autoon varta vasten tarkoitettu. Omat viritykset ovat laittomia. Mihin raja sitten vedetään virityksen ja "oikean" välillä lienee aika vaikeaa.
MB 300CE 24V
MB ML320
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Eikös pyöränpultit keskitä sen vanteen.
Riippuu tietysti monellako pultilla sen laittaa kiinni :lol:

24 tappiseen ei näköjään mene ihan mikä tahansa vanne kun on etujarrusatulat sen verran suuremmat että ei mahu pyörimään.
Mulla on ihan sama ongelma ja oma valmiste speisserit piti laittaa ja hyvin pelaa.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Manu300cea24 kirjoitti:Eikös pyöränpultit keskitä sen vanteen.
.
Peltivanteen lyhyet pultit ehkä, mutta alumiinivanteen pitkät pultit ei.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

JKL kirjoitti:ei ole palat laittomat, jos ne on vanteesen ja autoon varta vasten tarkoitettu. Omat viritykset ovat laittomia. Mihin raja sitten vedetään virityksen ja "oikean" välillä lienee aika vaikeaa.
Raja on tietysti siinä, että valmistaja on ne tarkoittanut kyseiseen automalliin. Eli valmistajalta löytyy todistus joka on yhdistettävissä levikkeisiin tai levikkeessä on leimaukset, josta näkyy valmistaja ja malli johon käy. Uskoisin, että tällaisiin on järjestetty myös keskitys pyörännavasta.
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Kyllä oma kokemus on ainakin ollut että ellei keskireikä ole juuri oikean kokoinen, renkaat alkaa ravistaa aivan hullunaan viimeistään 100km ajon jälkeen.
Avatar
jpp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: La 13.01.2007 15:39
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja jpp »

työkaverin 124ce sai taakse 6mm omavalmistelevikettä ja hyvin toimii.en tiedä miten edessä käyttäytyy mutta pultteja ei vaan meinannut löytyä helposti kun alle heitettiin w140 koppasen 16" limput.tulee muuten aika paljon ulos ja näyttää isommilta kuin on.
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 720
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

Edelliset aluvanteet muovisella keskitysholkilla,samoin nämä uudet. Edellisissä hiukan pitemmät pultit,nykyisissä 18" vanteissa suht lyhyet pultit,melkein kuin peltivanteissa.

Jäi ensimmäinen holkki pois kokonaan,eikä ainakaan ensimmäinen 1000km oo aiheuttanut mitään ongelmia. Keskitysholkit käsittääkseni vain asennusapuna,eihän tuollainen muovirinkula pidä rengasta "keskellä" :roll:

Muoviholkit autokohtainen sovituspala että helpottaa asennusta.

Korjatkoon joku joka rengasalalla ja on kokemusta,ainakaan näillä muutaman auton kokemuksilla en niitä holkkeja välttämättä kaipaa.
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Tämä ei nyt sitten tarkoita, että tämä on sallittua ja toimivaa, mutta kun ennenmuinoon tuli ajettua kilpaa, ei mulla ollut koskaan keskittäviä vanteita, eikä ollut mitään ongelmaa keskityksessä. Kylläkin Sierrassa on pinnapultit, mitkä hivenen auttaa asiaa. Kun pyörän asentaa oikein, eli passaa ne pulteilla, se asennus on todella nopeaa ja pyörä hakee paikkansa kunnolla.

Noista keskittämättömistä speisereistäkin on n 10tkm kokemusta, kun tuli vanhaan golffiini hivenen vääränmalliset vanteet ja teki saman kuin topickin aloittajalla, eli satulat otti kiinni vanteeseen. No tässäkään ei todellakaan ollut mitään ongelmia koko aikana, vaan pyörät pysyivät tasapainossaan koko kesän
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Keskittää ilman :shock: Masan pikkarissa on alkujaan sellaset vanteet et puoli senttiä on heittoa keskireiässä. Juuri tänään vaihtelin kesä renkaat ja mietin asiaa. Eikä todellakaan vatkaa :roll:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
salesone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 09.08.2005 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja salesone »

Nämä ns. soviterenkaathan ovat yleensä tarvikevanteiden hienous, yleensä eri merkkien alkuperäiset (ja ainakin itsellä myös mersun replicat) ovat valmiiksi oikean kokoisella keskireiällä.

Tarvikevanteissa kun sopivuus on esim. pulttijakojen puolesta moneen eri autoon mutta keskiöt taas ovat eri kokoisia eri autoissa niin nämä renkaat ovat mukana juurikin keskityksen vuoksi.

Eivät todellakaan ole pakolliset, vaatii vaan hieman tarkkuutta kirittäessä että tulee tasaisesti kiinni.
Kun pultit kiritään tasaisesti vuorotellen nin keskittyy ihan ok pelkillä pulttien kartioilla, toki helpottavat asennusta olemassaollessaan.
Ajossa: S202 200cdi A -00

Edesmenneet:
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
Avatar
jpp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: La 13.01.2007 15:39
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja jpp »

törmäsin ex harrastejenkissä todella outoon juttuun.kromivanteet joista selvästi puuttui pinnakapselit.kun avasin mutterit niin joutui jo oikeen ihmettelemään.mutterin avainkoko oli 24mm ja 1/2 tuuman kierteen päälle oli ruuvattu joka tappiin epäkeskeiset holkit joissa oli tiheä kierre päällä.nämä olivat jonkinlaiset jaonmuuntimet tarvikevanteille joita oli ollut eri merkkien dealereilla.eli pultinreiät olivat sairaan kokoiset ja vanne keskitettiin näillä ihme holkeilla.muttereiden alle ei tullut muuta kuin prikka.olivat kyllä kuulleet finnamissa näistä 70-luvun virityksistä mutta eivät koskaan nähneet.toimiva ratkaisu kun selvisi ettei ollut mikään itsetehty viritys,käy moneen eri pulttijakoon ja menee aina varmasti keskiöön.
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2272
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...5 pulttia joissa kartio jokaisessa :!: ... ja ei muka keskittäisi :shock:
...no varmaan pysyy ja pyörii vielä 10000km jälkeenkin suorassa :twisted:
...Antti V:n kanssa samoja kokemuksia ja aina toimi :D
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

cuuno kirjoitti::D ...5 pulttia joissa kartio jokaisessa :!: ... ja ei muka keskittäisi :shock:
...no varmaan pysyy ja pyörii vielä 10000km jälkeenkin suorassa :twisted:
...Antti V:n kanssa samoja kokemuksia ja aina toimi :D
Tuota mieltä olen kyllä itekkin.
Jos ei viis pulttia keskitä kun kiinni pyörittää niin sit on jossain muualla vika. :)
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
j.s.lehti.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 915
Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
Paikkakunta: salo

Viritys

Viesti Kirjoittaja j.s.lehti. »

Kyllä viritys on aina viritys Kyllä minä tein töitä tarpeeksi oli monenlaista lisäpalaa mutta kun tuli kolmannet vanteet missä on oikea ET menee kuin
pöydällä on nopeus mikä tahansa KYLLÄ insinööri on sen suunnitellut ei meidä kannata yrittää kepulikonstein sitä muutta Kyllä minä ainakin opin
Jollei minulla ole rahaa oikeisiin vanteisiin annan olla laittamatta
honkonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 472
Liittynyt: Su 09.10.2005 20:03
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja honkonen »

OT vähän mutta. 80-luvulla kun ei ollut aikaa ja rahaa tuninkiin niin kaverit laittoivat ladoihin, escorteihin,corolloihin, kadetteihin ym. takavetoihin peltivanteet VÄÄRINPÄIN. Tuli raideleveyttä kummasti lisää ja mikä tärkeintä. Näköä! Sitä vielä oltiin mieltä että turvallinen kun ei kaatua nyt auto niin helposti.
Ei ne kuminpolttohommissa oikeen kestäny kyllä, repesivät välillä suorastaan. Poliisit tykkäs huonoo kun kaupunkia kierteli putki poikki ja kauhee valssisatsi alla. Joissain joutu ottaa rälläkkää avuksi et etupyörät käänty. Ja mitä kaikkee. Voi niitä aikoja.

Sittemmin olen muistaakseni nähnyt vastaavan "ratkaisun" JM-luokan fiat 850:ssä.
EX - W 211 220 CDIA - 04
EX- W 203 200 CDIA -03
EX- W 201 190E -91
EX- W 123 230 E-85
Avatar
Voihanrontti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 789
Liittynyt: Ma 08.01.2007 22:09
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja Voihanrontti »

Täältä löytyy satsi "käännettyjä" ooppelin GT-vanteita jostain seitkytluvulta. Himottas kääntää noi yhet 15" korollan vanteet mantaan.
Minkähänlainen rojekti toikin olis jos alkais harrastaa ja yrittäis saaha ees suht suorat...
Think Locally, Fuck Globally
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Renkaan vanteineen voi tasapainottaa joko keskireiän tai pultin reikien perusteella, joten mahdollinen "vatkaaminen" riippuu täysin kummalla tavalla renkaat on tasapainotettu.
Ainakin halvimmat aluvanteet sorvataan keskireiän perusteella ja tällöin ne vatkaavat helpommin, jos vain pultit keskittävät.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
tommy1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: To 30.09.2004 21:32

Viesti Kirjoittaja tommy1 »

käytettiinhän ennen ja varmaan vielä nykyäänkin 123:ssa yleisesti pakuvolkkarin vanteita,itsekin ajelin moisilla vallan,ja sen keskireijästä saa työnnettyä käden läpi :wink:
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Noniin...

Itselläni on ollut autossa koko ajan ravistusongelmaa tarvikevanteilla ja niitä on puntitettu useaan otteeseen ja etsitty alustasta vikaa, mutta vaiva ei ole korjaantunut vaikka mitä on tehty. Sama ongelma oli myös edellisessä mersussa samoilla vanteilla. Tätä keskireikä asiaa olen sitten mietiskellyt koska originaali alut ovat paljon tiukemmat pyörän napaan. Nyt kävin sitten tallissa tutkimassa asiaa hiukan perusteellisemmin.

Tutkailin sitten noita pyörän napoja ja keskireikiä tarkemmin. Tarvikealuissakin on keskireikä tarkalleen 66,6mm kuten originaaleissakin. Pyörän napaa mittaillessa tulikin ilmi että se on 66,6mm vain n. 5-6mm juuresta ja sitten kapenee. Vanteissa taas on sellainen 5-6mm syvä viiste keskireiän reunassa, jonka jälkeen vasta alkaa tuo 66,6mm reikä. Eli toisin sanottuna minulla vanteet eivät keskity pyörän napaan vaikka keskireiät ovat oikean kokoiset. Takana tämä ongelma on vielä pahempi, koska pyörän napa on niin lyhyt että siinä ei oikeastaan ole mitään mahdollisuuksia keskittää vannetta oikein. Edellisessä autossani käytin jonkin aikaa myös 5mm keskittämättömiä spacereita madalluksen tuoman tilaongelman takia, ravistus oli aivan hirvittävää ja ajattelin spacereiden olevan kierot ja heivasin ne mäelle.

Villi kokeilu:
Muovierkkaria pyörän napaan muutama kierros siten että vanne menee siihen ehkä jopa liiankin tiukasti. Tehdään siitä pyörän navasta siis oikean kokoinen koko matkalta. Ajamaan: Ei ravista tippaakaan missään nopeudessa! Spacerit kokeeksi paikalleen: Ei mitään ravistusta.

Tutkinpa sitten vittuuttani vielä pulttejakin. Maalasin kolme samanlaisella kannalla olevaa pulttia mustaksi ja ruuvasin paikoilleen/avasin pariin kertaan. Ero löytyi myös sieltä. Toisissa pulteissa oli maali kulunut pois tasaisemmin tai isommalta alueelta kuin toisissa. Ylläri pylläri: Vanteiden omat pultit oli huonoimmat. Lieneekö ero sitten mittatarkkuuksissa vai materiaalin kovuudessa että toiset tavallaan sijautuu sinne reikään kivammin?

Samaten mittaeroja oli myös kaksissa 66,6mm soviterenkaissa. Toiset oli kuten pitikin, eli tiukat, mutta toiset olikin vain 66mm ja horotteli miten sattuu.

Vielä kun 90% ihmisistä tekee kuten minäkin, eli ensin kiinni niin tiukkaan kuin rengas ilmassa kohtuudella saa, sitten auto alas ja kiristys niin käy mielestäni niin että se vanne ei ole tarpeeksi tiukassa pysyäkseen paikallaan kun auton paino tipahtaa siihen päälle. Sitten kun se kiristetään niin se kiristetään epäkeskeisesti ja siinä pysyy!

No tulipa ravistusongelmat ratkaistua. Taidan tehdä niin että vien vanteet sorvarille ja tehdään niihin 72,5mm keskireikä ja sitten laitetaan nuo täydellisesti sopineet soviterenkaat siihen kaveriksi.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
honkonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 472
Liittynyt: Su 09.10.2005 20:03
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja honkonen »

Sovitepalat aluvanteisiin. Sellaiset alumiiniset sormukset aluvanteen sisä puolen reiän suuhun. Ite viime syksynä vaihdoin pimeässä kitkoja joissa peltivanteet alle niin ravisti niin prkl. Menin rengasfimaan ja totesi että toisen puolen sovitteet jääneet napoihin kesäaluista vanteisiin :oops: :oops: :oops:
Ei menny peltivanteilla kitkat hyvin paikoilleen kun navoissa alujen sovitteet.
Nyt kun vaihdoin niin tiesin katsoa että sovitepalat olivat kesäaluissa. W203.
EX - W 211 220 CDIA - 04
EX- W 203 200 CDIA -03
EX- W 201 190E -91
EX- W 123 230 E-85
Jarno M.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Pe 10.12.2004 20:10

kyllä reikä keskittää

Viesti Kirjoittaja Jarno M. »

Juuh...

Silloin kun olin pieni ja säästin kaikessa, niin tuli itse myös painotettua renkaat. Tämä tapahtui seuraavasti.
1) Laitettiin sopiva kartio rengaskoneeseen jota vasten vanne painettiin niin, että kartio keskitti sen.
2) Sitten laitettiin pulttijakoon sopiva keskitin/kiristin, jolla vanne kiristettiin painotuskoneeseen kiinni. Siitä sitten pyörimään.

Aikani kun harjoittelin, nii otin sen 5g:n pyöristyksen pois ja laitoin grammalleen painot ;)

Eli kyllä ne renkaat painotetaan sekä keskireikää, että pulttijakoa käyttämällä. Ainakin vielä viime vuonna teki vianorissa näin.

Itsellä on aina ollut jämptit keskireiät autoissa joten en tiedä muista tapauksista.

-jarno
03.04.1990 MB 300 TDT; 21.01.2009 E220 CDI; 07.02.2012 E200 CDI BE A PB
Avatar
Eicca_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 730
Liittynyt: Ti 09.05.2006 05:55
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Vanteen voi keskittää juurikin kahdella tavalla joko kaskireiällä tai sitten pulteilla. Mulla oli joskus seat ibiza vm.90 ja siinä on pultti jako 4x98 ja en jaksanut rupee metsästää siihen vanteita, kun nurkassa oli yhet 4x100 jaolla olevat ja ei muuta kun sorvaten sovitus renkaat vanteisiin ja sitten vaan vanteet kiinni ja ei ravistanut yhtään, vaikka moni sitä sanoikin että ei niitä vanteita siihen voi laittaa. :D :D harvoin missään ns.tarvike aluvanteissa pultin ja keskireiät on ihan satkun tarkkuudella tehty....
M-B S124 E300 TDT Sportline(talviunilla keräämässä voimia), w201 rally edition, Audi Typ81TQ, VW T3 DOKA Syncro, VW T3 Bluestar multivan, kasa muita tölkkejä ja muutama ratalelu.
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Jotta kiinnityspultit keskittäisivät vanteen kunnolla, niin pulttien kartio pitää olla kohtalaisen jyrkkä, eikä semmonen loiva lätty kuten oli laatikkomallin dukaton 14" vanteissa.... niitä sai hinkata ihan tosissaan ja silti rupesi housun puntit heilumaan 160:n vauhdissa... :roll:

Tuosta VW-kuplan vanhemman mallin vanteesta tuli mieleen tapaus, kun rengasvirman kiireinen asentaja hääti pajasta kuplan pyöriä tasapainotukseen tarjoilleen mahdollisen asiakkaan varsin jyrkin sanoin, joista ei ole näin julkisella osastolla syytä esittää suoraa lainausta... mutta kyllä siinä vuodatuksessa piparimuottikin mainitiin... :lol:

Viton tarvikealuissa on semmonen muovinen sovite keskiöreiässä, ja se on sitte tuhottoman liukas, kun keskiöolakekin on surkean kapea.
Ihan meinaa kiukku tulla kun niitä sovittlee paikalleen ja pultillahan ne on alkuun saatettava.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Noita alkuperäisiä Mersun pulttejakin on sitten vielä kupukantaisia
ja kiilakantaisia. Vanteessa on sopiva vastinpinta. Ei kannata
laittaa vääränlaisia pultteja. Pultit pitäisi muistaa kiristää vaiheittain
ristiin ja mieluusti oikeaan momenttiin.

Tuo keskireikä on kai tarkalleen ottaen 66,56 mm eikä 66,6 mm.

Eikö se kauppias vaihtaisi niitä vanteita oikeanlaisiin, jos kerran koko
on väärä? Kyllä tuo välilevy varmaankin voi toimia, mutta on turhaa
kikkailua.
Avatar
JKL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: To 04.08.2005 13:12
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja JKL »

JarkkoN kirjoitti:Noita alkuperäisiä Mersun pulttejakin on sitten vielä kupukantaisia
ja kiilakantaisia. Vanteessa on sopiva vastinpinta. Ei kannata
laittaa vääränlaisia pultteja. Pultit pitäisi muistaa kiristää vaiheittain
ristiin ja mieluusti oikeaan momenttiin.

Tuo keskireikä on kai tarkalleen ottaen 66,56 mm eikä 66,6 mm.

Eikö se kauppias vaihtaisi niitä vanteita oikeanlaisiin, jos kerran koko
on väärä? Kyllä tuo välilevy varmaankin voi toimia, mutta on turhaa
kikkailua.
Joo, päätin etten moiseen kikkailuun lähde mukaan, joten pantiin uudet tilaukseen. 8) Kestää taas pari viikkoa lisää. No parempi odottaa kuin ottaa turhia murheita noista sovituksista 8) .
MB 300CE 24V
MB ML320
Vastaa Viestiin