290 TD -97 kokemukset, ostaakko vaiko ei ??
290 TD -97 kokemukset, ostaakko vaiko ei ??
Tervens!
Koeajoimme kaverin kanssa 290 TD väyrysen, koska hän havittelee moista. Kumpikaan ei ole aiemmin kyseistä mallia ajanut. Nyt pitäisi saada vinkkejä, ostaakko vaiko pysytellä kaukana.
Kyseisen yksilön hintaa en nyt kehtaa sanoa, mutta se on erittäin kilpailukykyinen markkinoiden muihin yksilöihin nähden ja kilometrejä on mittarissa vasta alle 200tkm. Auto on tuotu juuri hiljattain, kuinkas muuten. Mutta mutta... miinuksia onkin sitten pitkä litania:
- ruostetta ovien yläreunoissa tiivisteiden alla
- ei minkäänlaista huoltokirjaa
- kuskin penkin kestävän tuntuisessa verhoilussa selvää kulumaa, ei kuitenkaan läheskään puhki
- kaikki lattiamatot puuttuu (millaiset edes pitäisi olla..)
- auto puoltaa oikealle melko selvästi
- eturenkaat täristää selvästi (tämä ja edellinen ehkä korjaantuisi pyörien suuntauksella?)
- matala kumina / jurina selvästi havaittavissa normaaleissa maantienopeuksissa, ja etenkin soratiellä. Tätä ei esiinny esim. kaverin vanhassa 250D:ssä.
- pieniä nippeleitä hukassa paljon (esim. kattoluukun peittelevyn reiän kehys, ilmasuuttimien nuppeja ym..)
- pieniä sähköfiboja (kattoluukku ei aukea kunnolla, toinen peili prakaa... nämä luvattiin korjata)
Lisäksi puutteita varustelussa, mm. ilmastointi!! , penkinlämmittimet ja ajotietsikka. Kaveria ne ei haittaa, mutta itse jättäisin auton jo ehkä noiden puutteesta. Cruise sentään löytyy.
Summa summarum, mittarissa olevat kilometrit epäilyttävät hiukan, vaikka maalipinta ja sisusta näyttää keskimäärin kohtalaisen hyvältä. Mitä paikkoja autosta kannattaisi tsekata huolellisesti, jotta voisi saada paremmin varmuutta kilometreistä?
Kaikki (mahd. pikaiset!) kommentit tervetulleita!!
Koeajoimme kaverin kanssa 290 TD väyrysen, koska hän havittelee moista. Kumpikaan ei ole aiemmin kyseistä mallia ajanut. Nyt pitäisi saada vinkkejä, ostaakko vaiko pysytellä kaukana.
Kyseisen yksilön hintaa en nyt kehtaa sanoa, mutta se on erittäin kilpailukykyinen markkinoiden muihin yksilöihin nähden ja kilometrejä on mittarissa vasta alle 200tkm. Auto on tuotu juuri hiljattain, kuinkas muuten. Mutta mutta... miinuksia onkin sitten pitkä litania:
- ruostetta ovien yläreunoissa tiivisteiden alla
- ei minkäänlaista huoltokirjaa
- kuskin penkin kestävän tuntuisessa verhoilussa selvää kulumaa, ei kuitenkaan läheskään puhki
- kaikki lattiamatot puuttuu (millaiset edes pitäisi olla..)
- auto puoltaa oikealle melko selvästi
- eturenkaat täristää selvästi (tämä ja edellinen ehkä korjaantuisi pyörien suuntauksella?)
- matala kumina / jurina selvästi havaittavissa normaaleissa maantienopeuksissa, ja etenkin soratiellä. Tätä ei esiinny esim. kaverin vanhassa 250D:ssä.
- pieniä nippeleitä hukassa paljon (esim. kattoluukun peittelevyn reiän kehys, ilmasuuttimien nuppeja ym..)
- pieniä sähköfiboja (kattoluukku ei aukea kunnolla, toinen peili prakaa... nämä luvattiin korjata)
Lisäksi puutteita varustelussa, mm. ilmastointi!! , penkinlämmittimet ja ajotietsikka. Kaveria ne ei haittaa, mutta itse jättäisin auton jo ehkä noiden puutteesta. Cruise sentään löytyy.
Summa summarum, mittarissa olevat kilometrit epäilyttävät hiukan, vaikka maalipinta ja sisusta näyttää keskimäärin kohtalaisen hyvältä. Mitä paikkoja autosta kannattaisi tsekata huolellisesti, jotta voisi saada paremmin varmuutta kilometreistä?
Kaikki (mahd. pikaiset!) kommentit tervetulleita!!
No niin minäkin olen vähän kuvitellut
Sen olen toki kuullut, että peltejä noista ruoste raiskaa, ja tästäkin yksilöstä oli ainakin toinen takalokari maalattu. Ilmeisesti maahantuoja (tai mikä lie taho) niitä kustantaa ainakin jossain määrin. Tiedän että tältä foorumilta löytyy aiheesta juttua vaikka kuinka (luin joskus), mutta nyt en ehtinyt vielä lukemaan.
edit: niin juu, takapönttö näytti olevan myös molemmista päistä ruostunut melko pahasti (sehän on siellä poikittain melko suola-alttiissa paikassa aivan perässä).
edit2: tämäkin vielä: auton käynnistyttyä mittaristoon tulee jakarin kuva ja "überzogen xxx km", mitä mahtaa sanoa? Ei kai vaan ole ajettu jo huoltohetken ohi?
Sen olen toki kuullut, että peltejä noista ruoste raiskaa, ja tästäkin yksilöstä oli ainakin toinen takalokari maalattu. Ilmeisesti maahantuoja (tai mikä lie taho) niitä kustantaa ainakin jossain määrin. Tiedän että tältä foorumilta löytyy aiheesta juttua vaikka kuinka (luin joskus), mutta nyt en ehtinyt vielä lukemaan.
edit: niin juu, takapönttö näytti olevan myös molemmista päistä ruostunut melko pahasti (sehän on siellä poikittain melko suola-alttiissa paikassa aivan perässä).
edit2: tämäkin vielä: auton käynnistyttyä mittaristoon tulee jakarin kuva ja "überzogen xxx km", mitä mahtaa sanoa? Ei kai vaan ole ajettu jo huoltohetken ohi?
Re: 290 TD -97 kokemukset, ostaakko vaiko ei ??
Mällätystä tuontiraadosta kasattu miina...-miikka- kirjoitti: - ei minkäänlaista huoltokirjaa
- kaikki lattiamatot puuttuu (millaiset edes pitäisi olla..)
- auto puoltaa oikealle melko selvästi
-miikka- kirjoitti: - eturenkaat täristää selvästi
En usko suuntauksen auttavan tuohon vaivaan.
Vika voi olla renkaissa, tai missä vaan mikä pyörii renkaiden mukana.
-miikka- kirjoitti: - matala kumina / jurina selvästi havaittavissa normaaleissa maantienopeuksissa, ja etenkin soratiellä. Tätä ei esiinny esim. kaverin vanhassa 250D:ssä.
- pieniä nippeleitä hukassa paljon (esim. kattoluukun peittelevyn reiän kehys, ilmasuuttimien nuppeja ym..)
- pieniä sähköfiboja (kattoluukku ei aukea kunnolla, toinen peili prakaa... nämä luvattiin korjata)
Lisäksi puutteita varustelussa, mm. ilmastointi!! , penkinlämmittimet ja ajotietsikka...
Jotain on varmasti vialla.
Löytyykö kantakorttia, jonka perusteella voisik tarkistaa alkuperäisen varustelun ?
-miikka- kirjoitti: ...vaikka maalipinta ja sisusta näyttää keskimäärin kohtalaisen hyvältä.
Onko maalipinta kenties erilaista eri puolilla autoa - kielien uusintamaalaamisista ?
Niskakarvat nous heti... en ostaisi, ellei hinta olisi todella huokea - ja sittenkin arveluttaisi.
Lueskelinkin jo tällä välin, että pyörän laakerit kannattaa ainakin tsekata tuon ratin tärinän osalta.
En tiedä millainen tuo kantakortti on. Pari irtolappua oli mukana (ulkomaankielisten käyttäjänoppaiden yms. pakollisen manuskojen lisäksi). Yhdestä lapusta löytyi päivämäärä -97 vuodelta, ja jotakin dataa mitä en nyt muista tarkemmin. Oliskohan kenties kantakortti (?).
En huomannut että maalipinta olisi ollut erilaista ympäri auton. Pieniä kolhujen / naarmujen paikkauksia oli muutama ja niiden lisäksi osui silmiin tuo takalokarin maalaus. Sekin näytti muuten hyvältä, mutta sen huomasi kun ikkunan tiivisteeseen oli roiskittu maalia.
En tiedä millainen tuo kantakortti on. Pari irtolappua oli mukana (ulkomaankielisten käyttäjänoppaiden yms. pakollisen manuskojen lisäksi). Yhdestä lapusta löytyi päivämäärä -97 vuodelta, ja jotakin dataa mitä en nyt muista tarkemmin. Oliskohan kenties kantakortti (?).
En huomannut että maalipinta olisi ollut erilaista ympäri auton. Pieniä kolhujen / naarmujen paikkauksia oli muutama ja niiden lisäksi osui silmiin tuo takalokarin maalaus. Sekin näytti muuten hyvältä, mutta sen huomasi kun ikkunan tiivisteeseen oli roiskittu maalia.
Kantakortti on (vuoden 90 124:ssa) hieman tavallista kirjepaperia paksumpi, valkoinen-vaaleansini -väritteinen paperi (=melkein kartonki), jossa on kaikki lätinät saksan kielellä.
Lapusta löytyy mm. otsikoita "WARTUNGSHEFT" ja "Mercedes-Benz Fahrzeugdaten", sekä jossain kohtaa pitkä rivi numerokoodeja, jotka yksilöivät ominaisuudet, joilla auto oli varustettu tehtaalta lähtiessä.
Lapusta löytyy mm. otsikoita "WARTUNGSHEFT" ja "Mercedes-Benz Fahrzeugdaten", sekä jossain kohtaa pitkä rivi numerokoodeja, jotka yksilöivät ominaisuudet, joilla auto oli varustettu tehtaalta lähtiessä.
Laitoin yyveetä, kun kerran kyseessä on sama auto, jota kävin myös katsomassa:
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1264265
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1264265
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Kiitokset kaikille vastaajille kommenteista. Kyllähän siinä niin kävi, että päätettiin jättää auto "sokeammille" asiakkaille. Nyt on ainakin saatu vähän kokemusta 290TD:stä ja on helpompi jo lähteä katselemaan siistimpiä yksilöitä, vaikka mittarissa olisi paljon isompiakin lukemia.
Ilmeisesti 290TD on melko luotettava valinta, jos tommosta 12 - 17 tonnin E-sarjalaista hankkii? Mitä eilen täältä lueskelin juttuja, niin eipä sitä pahemmin moitittu. Ainoat yleiset miinukset mitä jäi mieleen, oli lievä laiskuus ja moottorimelu. Koeajamassamme yksilössä ei moottorin äänet kyllä mitenkään häirinneet. Paremmin olivat poissa kuin kaverin tämän hetkisessä W124 250D -86 :ssa, joka sekään ei metelöi verrattuna esim. VAG-konsernin nakuttajiin.
Ilmeisesti 290TD on melko luotettava valinta, jos tommosta 12 - 17 tonnin E-sarjalaista hankkii? Mitä eilen täältä lueskelin juttuja, niin eipä sitä pahemmin moitittu. Ainoat yleiset miinukset mitä jäi mieleen, oli lievä laiskuus ja moottorimelu. Koeajamassamme yksilössä ei moottorin äänet kyllä mitenkään häirinneet. Paremmin olivat poissa kuin kaverin tämän hetkisessä W124 250D -86 :ssa, joka sekään ei metelöi verrattuna esim. VAG-konsernin nakuttajiin.
Aika luotettavia pitäisi olla Moottoriäänet kuuluu pienissä nopeuksissa, mutta muutenhan ne eivät häiritse. Tehottomuuden huomaa ~100km/h jälkeen ohituksissa, muutenhan arkiajelusta vääntö tekee mukavan.-miikka- kirjoitti: Ilmeisesti 290TD on melko luotettava valinta, jos tommosta 12 - 17 tonnin E-sarjalaista hankkii? Mitä eilen täältä lueskelin juttuja, niin eipä sitä pahemmin moitittu. Ainoat yleiset miinukset mitä jäi mieleen, oli lievä laiskuus ja moottorimelu. Koeajamassamme yksilössä ei moottorin äänet kyllä mitenkään häirinneet.
Penkin kulumisen perusteella olen vertaillut suhteessa kilometreihin.
ens. autossa 180 tkm ja hieman reunasta kulunut ,seuraava 350tkm ja vähän puhki.Tässä nykyisessä oli 420 tkm ja kunnolla puhki.
Asia erikseen jos on ollut istuinpäälliset.
Ei kannata ostaa ,jos on korissa sanomista ja asiapaperit/huoltohistoria hukassa.
Suomessa on mb ylitarjonta.Kyllä löytyy huippupeli 15ooo eurolla
ens. autossa 180 tkm ja hieman reunasta kulunut ,seuraava 350tkm ja vähän puhki.Tässä nykyisessä oli 420 tkm ja kunnolla puhki.
Asia erikseen jos on ollut istuinpäälliset.
Ei kannata ostaa ,jos on korissa sanomista ja asiapaperit/huoltohistoria hukassa.
Suomessa on mb ylitarjonta.Kyllä löytyy huippupeli 15ooo eurolla
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Ratti myös jonkin tason mittari todellisille kilometreille..koyama kirjoitti:Penkin kulumisen perusteella olen vertaillut suhteessa kilometreihin.
ens. autossa 180 tkm ja hieman reunasta kulunut ,seuraava 350tkm ja vähän puhki.Tässä nykyisessä oli 420 tkm ja kunnolla puhki.
Asia erikseen jos on ollut istuinpäälliset.
162tkm mittarissa ja kehä sileä kuin vauvan peppu
Toisaalta, itsellä tuli just 400tkm tauluun ja penkki kuin uusi. Tainnut taksisuharilla olla ihka oma jakkara käytössä, veikkaan..
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)