OM606 vapari turboksi

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
vilsaa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ti 24.10.2006 20:27

OM606 vapari turboksi

Viesti Kirjoittaja vilsaa »

Jees elikkä olis kohta sellane 24v projekti tulossa.
Kyselisin vaan että minkä verran tälläne kone kestää voiman ottoa? Koneeseen laitetaan uutta osaa mm. männänrenkaat, vesi- öljypumppu ym. männät tarkastetaan ja putsataan, alakerran laakeripinnat hoonattu ja uudet laakerit, niin ja sylinterit on hoonattu, kansi on koeponnistettu ja putsattu oikein koneistamolla, koneessa on öljykanavat putsattu. että superturbo miehet halojaa. mitähän tästä voisi syntyä? :roll:

kiitoksia etukäteen jo
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: OM606 vapari turboksi

Viesti Kirjoittaja veskola »

Minä en muista, että forumilla olisi ollut vielä juttua yhdestäkään moniventtiilivaparin muuttamisesta turbokäytöön, eli jos joku on semmosen tehnyt niin huutaa hep.

Muutenhan jos se lienee sama kuin vähäventtiilikoneissa, niin laakerit ja männät pitäisi ottaa turboversiosta, siis vähintäänkin jos sen haluaa kestävän.

Niin ja asiasta en siis mitään tierä :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
vilsaa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ti 24.10.2006 20:27

Viesti Kirjoittaja vilsaa »

kyllä minun käsittääkseni se pitäisi sen 300 hepoa kestää ihan noilla männillä ja laakereilla. voin toki olla väärässäkin
:oops:
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Täälläpäin on yks semmonen 606 "vapari superi" liikenteessä.
holsetilla ja 2bar paineilla. Ei tietääkseni mitään ongelmaa kuten yleensä vapareissa tuossa käytössä. Peltitiiviste ja turbon laakerit taitaa olla. Öljysuihkuthan noissa on vakiona.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2779
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Ongelmat liittyy jonkin verran kaasujalan raskauteen, mitä noissa vaparista turboiksi projekteissa tulee eteen. Mulla ainakin levis kone (OM601) aina jonkin urheilusuorituksen yhteydessä...

Eli hetkellisiä kiihdytyksiä kestää varmasti hyvin turbon kanssa tuo vapari OM606, mutta huippunopeuksia en lähtis kokeileen, voi männät lämmetä liikaa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

ja kun kone käytetään auki joka tapauksessa niin kannattaa laittaa ne hyvät osat sinne, niin ei tarvitse pelätä urheilusuorituksia. Kyllähän niitä väkisin tulee, jollei ennemmin niin sitten myöhemmin.

Taitaa olla kallis kone korjata jos hajoaa.

...eli originaalimännillä kuitenkin toimii siis raskaammassakin käytössä, ne lienee kuitenkin varaosanumeroltaan erilaiset vai pystyykö joku tarkistamaan jossain vissistä ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
JuhoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 239
Liittynyt: La 12.08.2006 18:47
Paikkakunta: Jkl

Re: OM606 vapari turboksi

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

veskola kirjoitti:Minä en muista, että forumilla olisi ollut vielä juttua yhdestäkään moniventtiilivaparin muuttamisesta turbokäytöön, eli jos joku on semmosen tehnyt niin huutaa hep.
Eikös rehtijiillä ollut muinoin joku 20vee rojekti? 605 vapari?
En varma oo mutta muistan vain että oisin lukenu..
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Re: OM606 vapari turboksi

Viesti Kirjoittaja petska »

JuhoL kirjoitti:
veskola kirjoitti:Minä en muista, että forumilla olisi ollut vielä juttua yhdestäkään moniventtiilivaparin muuttamisesta turbokäytöön, eli jos joku on semmosen tehnyt niin huutaa hep.
Eikös rehtijiillä ollut muinoin joku 20vee rojekti? 605 vapari?
En varma oo mutta muistan vain että oisin lukenu..
se auto on tietääkseni "pikku turbolla" vakio tapeilla...
Itse tein ja säästin
Avatar
Escobar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Ti 04.05.2004 09:40
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Escobar »

Ainakin 0,6 paineilla kestää, jos on sähköinenpumppu vakio tapeilla.

Tehoja ei ole silloin kun turbotin sen -96 väykyn tullut mitattua, mutta kyllähän se virkisty..
MB 202 C180 -98
ex MB w210 E200CDi -02
ex MB w210 E300 D -96
ex MB w202 C220 D -98
Avatar
Chrispe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma 06.02.2006 13:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Chrispe »

Aki P kirjoitti:Täälläpäin on yks semmonen 606 "vapari superi" liikenteessä.
holsetilla ja 2bar paineilla. Ei tietääkseni mitään ongelmaa kuten yleensä vapareissa tuossa käytössä. Peltitiiviste ja turbon laakerit taitaa olla. Öljysuihkuthan noissa on vakiona.
Tietääkseni vaparissa ei ole öljysuihkuja. Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä!
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

mutuna näin yleensä
oli auton merkki mikä hyvänsä jos siinä on öljy suihkut männille niin siitä löytyy öljyn lauhdutin mutta pelkkä lauhdytin ei takaa öljy suihkuja jota esim. 123 300d edustaa
väittäisin että jos mäntiä jäähdytetään öljyllä niin lauhdutin on oltava
tuskin sellaista autoa onkaan jossa ei olisi :shock:
huskyjerk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Ke 12.07.2006 13:53

Viesti Kirjoittaja huskyjerk »

kyllä volkkarilla riittää esikammio turbodieseleitä vaikka kuinka paljon missä löytyy öljysuihkut muttei öljynjäähdytintä :)

tai onhan niissä öljynsuodattimen jalassa aika onneton jäähdytys viritelmä mutta erillistä ulkoista jäähdytintä ei ole :roll:
Viimeksi muokannut huskyjerk, Ma 22.01.2007 10:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

huskyjerk kirjoitti:kyllä volkkarilla riittää esikammio turbodieseleitä vaikka kuinka paljon missä löytyy öljysuihkut muttei öljynjäähdytintä :)
Kuten myös bensavolsuja suihkuilla ja ilman jäähdytintä.
Avatar
hanomag
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 15.05.2006 18:06
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja hanomag »

Itse ajattelin ottaa omasta 606 vaparista nyt alkuun sen 400-450 pollea. Tai siis jahka kevät koittaa ja jäät sulaa... Eiköhän riitä pienemmillä ahdoilla talvella ajella, kun ei nyt vaparinakaan (7mm tapeilla) riitä pidot siirtämään voimaa tiehen.
Viimeksi muokannut hanomag, Ti 06.02.2007 11:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
JuhoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 239
Liittynyt: La 12.08.2006 18:47
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Chrispe kirjoitti:
Aki P kirjoitti:Täälläpäin on yks semmonen 606 "vapari superi" liikenteessä.
holsetilla ja 2bar paineilla. Ei tietääkseni mitään ongelmaa kuten yleensä vapareissa tuossa käytössä. Peltitiiviste ja turbon laakerit taitaa olla. Öljysuihkuthan noissa on vakiona.
Tietääkseni vaparissa ei ole öljysuihkuja. Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä!
Mää oon siinä käsityksessä ollu aina että 606 vaparissa on öljysuihkut.
Mutta 603 vaparissa ei ole.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Chrispe kirjoitti:
Tietääkseni vaparissa ei ole öljysuihkuja. Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä!
OM606 vaparissa on.
Ja varmastikkin myös OM605 vaparissa.
vilsaa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ti 24.10.2006 20:27

Viesti Kirjoittaja vilsaa »

AInakin niissä öljy suihku ruutissa luki että om604. että voisko olla kaikissa moni venttiili mopedeissa nuo suihkut?
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

Viesti Kirjoittaja KOS »

Mika.T kirjoitti:
Chrispe kirjoitti:
Tietääkseni vaparissa ei ole öljysuihkuja. Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä!
OM606 vaparissa on.
Ja varmastikkin myös OM605 vaparissa.
Onko tämä tieto faktaa OM606 vaparin osalta..??

Eli tuo kone ketäis hyvinki OM606 vakio turbon lisäyksen vakio osilla..??

~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Avatar
hanomag
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 15.05.2006 18:06
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja hanomag »

On ihan faktaa että 606 vaparissa on öljysuihkut. Huoletta voi heittää 606:n vakioturbon vapariin. Kiertokangenlaakerit kannattaa (tai siis pitää!) vaitaa turbon laakereihin.
MB W124 OM606. 0.5bar 315hv 487Nm - Myyty!
Dodge RAM 3500 4x4 5.9 Cummins
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kyllä ainakin 604-koneessa on suihkut ja myöskin se lämmönvaihdin tyyppinen lauhdutin.

PS: Se 606-"vaparisuperi" on edelleenkin nipussa ja rullilla työnsi 4:lla alkavia lukemia.
Perä yms. harmeja on ollut, mutta nykyinen w210:n isompi iso "kuningasperä" on kestänyt. Mahtuu justiinsa w201 koppaan ku soveltaa vähän kiinnityksiä.... on muuten sitten kunnon sisuskaluilla 8)
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Aki P kirjoitti: nykyinen w210:n isompi iso "kuningasperä" on kestänyt.
Osaatko sanoa missä väykky malleisa on tuo "suurin" perä.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Ainakin 200cdi -01 taksimalli oli tehty 2,87 tuommosella.
Saman kokoluokan perää löytyy myös w124-24 bensamalleista, w140 ja 129 korisista.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

Viesti Kirjoittaja KOS »

Miten öljynkierto turbolle on tehty tuohon vaparilohkoon..??

~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

Viesti Kirjoittaja KOS »

Paluuöljyllehän täytyy tehdä reikä lohkoon tai öljypohjaan, mut lähinnä kiinnostaa et mistä tuo tuloöljy otetaan...

~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Avatar
JS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 540
Liittynyt: Su 27.07.2003 02:54
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja JS »

KOS kirjoitti:Paluuöljyllehän täytyy tehdä reikä lohkoon tai öljypohjaan, mut lähinnä kiinnostaa et mistä tuo tuloöljy otetaan...

~KOS~

OM605:ssa otetaan ainakin tuloöljy pakosarjan alta. Mahtaiskohan olla tuossa OM606:ssa sama juttu...

Kuva

:roll: :roll: :roll:
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

Viesti Kirjoittaja KOS »

Joo orkkis 606 turbossa kyllä, mut vapari lohkossa ei oo lähtöä öljyputkelle..
Tuo sun kuva on orkkis tubrokoneesta...

Mistäs tollasia uusia saa ja mihin hintaan..??

~KOS~
Viimeksi muokannut KOS, Ma 20.08.2007 13:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Avatar
JS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 540
Liittynyt: Su 27.07.2003 02:54
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja JS »

KOS kirjoitti:Joo orkkis 606 turbossa kyllä, mut vapari lohkossa ei oo lähtöä öljyputkelle..
Tuo sun kuva on orkkis tubrokoneesta...??

~KOS~

Kyllä on orginaali
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

eikö vaparissa ole edes tuota tasasta osaa tuossa lohkon kyljessä johon turbossa ölyn tulo tulee??
Jos on niin siihen reikä ja jenkat
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Vapareissa on otettu ahtimen öljyntulo kahdesta vaihtoehtoisesta paikasta, kannen päästä tai koneen toiselta puolelta, olikos se nyt öljynpaineanturilta haarottamalla.

Originaalin turbolohkon kaltaista ratkaisua ei tietääkseni kukaan ole uskaltanut yrittää, kun siinä on vaarana pilata se lohko, jos sieltä edes öljykanavaa löytyy poraamalla.

haulla löytyy tarkemmin tuo öljytulon tekeminen.

Öljynpaluu on helppo, reikä samaan paikkaan missä on originaalissakin, siihen jengat ja sopiva nippa hydrauliikkakaupasta...ja sen pitää olla iso sen reiän.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

veskola kirjoitti: Öljynpaluu on helppo, reikä samaan paikkaan missä on originaalissakin, siihen jengat ja sopiva nippa hydrauliikkakaupasta...ja sen pitää olla iso sen reiän.
Joo, muistaakseni tuikkasin reiän 15mm poralla, kierteet ja siihen joku sopiva hydrauliikkanippeli. Suurensin sitä nipan sisällä olevaa reikää poralla, koska paluulinjassa ei ole painetta tai ei ainakaan pitäisi olla.
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Vastaa Viestiin