606 vaparin pumpun säädättämisestä kokemusta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

606 vaparin pumpun säädättämisestä kokemusta

Viesti Kirjoittaja KOS »

HEP!!

Onko foorumilaisilla kokemusta miten vaikuttaa kulkupuoleen jos ja kun käyttäs pumppua tuosta 606 vaparista mynällä tai pp:ssä.

Arviota teholukemista säädön jälkeen?

Lähinnä kaipaisin kierrosherkkyyttä ja alavaantöä tuohon.

Niin ja onko tuossa 5.5 vai 6 mm elementit vakiona?

~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

5.5 mm
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

606 turbossa pitäisi olla 6 mm elementit, olisiko vaparissa sitten muka pienemmät?
Ei oppinut olutta ojaan kaada
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

on
Avatar
Esko R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ti 18.11.2003 23:02
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Esko R »

Kyllä vaikuttaa kulkupuoleen kummasti, itse käytin 606 vaparinpumpun ppd.llä.

Ero ei ole niin dramaattinen ku esim.200D:llä

Alaväännöt kasvaa jonkinverran, (automaatti alkoi luistaa tosi pahasti) kierroksilla enemmän.
Teholukema arvio 150hp.
Pakopuoli olisi vaatinut ilmeisimmin vielä avartamista, olisi parantanut hengitystä, no nyt auto on uudella omistajalla.

Voi sanoa että oli hintansa väärti.

Vaparissa tosiaan 5.5mm elementit.
Kyllä Mersu on aina Mersu

W212 220CDI (FL)
Exät:
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kyllähän siihen tulee menohaluja kivasti.
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

Viesti Kirjoittaja KOS »

Esko R kirjoitti:
Alaväännöt kasvaa jonkinverran, (automaatti alkoi luistaa tosi pahasti) kierroksilla enemmän.
Joo näinhän noissa automaateissa tahtoo käydä.....
:-(

Ja tuota "pikkulaatikkoa" ei kannata vahvistuttaa.

Harkitaan asiaa vielä....

~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

KOS kirjoitti:
Esko R kirjoitti:
Alaväännöt kasvaa jonkinverran, (automaatti alkoi luistaa tosi pahasti) kierroksilla enemmän.
Joo näinhän noissa automaateissa tahtoo käydä.....
:-(

Ja tuota "pikkulaatikkoa" ei kannata vahvistuttaa.

Harkitaan asiaa vielä....

~KOS~
Kyllä sen säätämällä saa pitämään hyvin.
Lootan säädöt menee aina pieleen kun moottorin teho muuttuu.
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

Viesti Kirjoittaja KOS »

Alkaa oleen nyt säädöt jo aika tapissa.....
..luisti 2-3 vaihto jonniin verran kun ostin tuon.
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Avatar
Esko R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ti 18.11.2003 23:02
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Esko R »

Mulla meni sillai, että vaidot meni aika repiväksi, piti säätää niin tiukalle ja silti meinas ykköseltä kakkoselle luistaa, mutta vaan kylmänä.

Tuohon tiukkaan vaihtamiseenkin kyllä tottuu.
Kyllä Mersu on aina Mersu

W212 220CDI (FL)
Exät:
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

Viesti Kirjoittaja KOS »

Joo kovasta vaihdosta on kyllä kokemusta ex. superista.
Mutta niissähän se kuuluu asiaan!!
:twisted:

~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Esko R kirjoitti:Alaväännöt kasvaa jonkinverran, (automaatti alkoi luistaa tosi pahasti) kierroksilla enemmän.
Teholukema arvio 150hp.
Pakopuoli olisi vaatinut ilmeisimmin vielä avartamista, olisi parantanut hengitystä, no nyt auto on uudella omistajalla.

Voi sanoa että oli hintansa väärti.
En halua olla ilon pilaaja, mutta suuri osa alakierrosten luistosta johtuu kaasuvivuston uudelleen säätämisestä. Eli, petaalin asento suhteessa pumpun tarjoamaan kakkuun muuttuu tuon PP:llä käynnin jälkeen. Tämän takia sitä pumpun kyljessä olevaa laatikon painesäädintä tulee hieman kääntää => lisää painetta suhteessa petaalin asentoon.

Eikä huipputehokaan kovin paljon muutu vakiosta. Vääntökäyrä muuttuu laakeammaksi, mikä kuitenkin antaa hyvän lisän käytännön suorituskykyyn.

Hintansa väärtti tuo homma minustakin on, vaikkei muutos paperilla niin dramaattinen ole.

Jos jaksaisin, niin kaivaisin täältä foorumista joskus aikaisemmin laittamani vääntö/tehokäyrä-viestin esille... Siitä löytyy mitattua faktaa tämän höpinäni tueksi.

Edit: Tuossa minun allekirjoituksessanihan se onkin....
Terveisin
Tero
Vastaa Viestiin