jarrujen ilmaukseen työkalu! Tämmöinenkö sen olla pitää?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

jarrujen ilmaukseen työkalu! Tämmöinenkö sen olla pitää?

Viesti Kirjoittaja felmit »

Toisella forumilla kehuttiin jarrujen ilmaustyökalua.
Laitetaanpa paremmaksi :!: :idea: :lol:

Kuva
Miksi sanon niin?
Alipaineella imevät systeemit jättää erittäin helposti järjestelmään ilmaa. Varsinkin, jos auto on varustettu esim ABS... järjestelmillä.
Tai jos ei jätäkään, niin milloin tietää, ettei sitä enää ole :?: :?: :?:
Uusia kuplia ilmaantuu letkuun, ilmausnipan juuresta sitä mukaan :roll:

Tämä toimii paineella, eikä liian suurella.
Pelkällä painekorkilla voi säiliö tyhjentyä, tämä täyttää samalla.
Säiliöön voit laittaa 2,5 L jarrunestettä.
Miksei näitä löydy Suomesta, vai enkö osaa etsiä :?:
Löytyy! sanotte pian .... Entäs hinta ? Satasissa vai tuhansissa.
Tämän saattaa ostaa pienempäänkin tarpeeseen. :lol:
Viimeksi muokannut felmit, Su 19.07.2009 10:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
autodidakti
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

Toimiiko tuo siten että painat nestettä paineella jarrunestesäiliöön ja sitten vain availet ilmausruuveja vuorotellen ? Pitääkö poljin olla painettuna ja kone käynnissä vai.....?
W203CDI
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Aika rouheennäkönen rakkine - ei saata ykkössatasella irrota putiikista ulos.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
korjaamo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ti 06.09.2005 13:24

Viesti Kirjoittaja korjaamo »

kyllä noita on varmasti joka korjaamolla, jos ei nyt ihan tuollaisia mutta vastaavia.

Toi ei ainakaan ole harrastekäyttöön paras mahdollinen, pitäisi olla sellainen systeemi jossa paineilma ja neste ei ole samassa säiliössä vaan kalvo välissä. Näin jarruneste ei pilaannu, sitä kun ei sopisi avoimessa astiassa säilyttää.

Hintaluokka moiselle värkille säiliökorkkiadapterien kanssa n. 400e, jos jotakuta kiinnostaa ostaa voi laitella yv:tä.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

hanta kirjoitti:Toimiiko tuo siten että painat nestettä paineella jarrunestesäiliöön ja sitten vain availet ilmausruuveja vuorotellen ?
Näin :lol:
hanta kirjoitti:Pitääkö poljin olla painettuna ja kone käynnissä vai.....?
EI
autodidakti
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Mesedesi kirjoitti:Aika rouheennäkönen rakkine - ei saata ykkössatasella irrota putiikista ulos.
Alle :!:
Mutta nettikauppaa vaati EU alueelta :idea:
autodidakti
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

Eikös se sitten pelaisi niinkin että laitan säiliön katonrajaan ja annan nesteen valua omalla paineellaan letkua pitkin auton j-nestesäiliöön ? Sehän vaatisi vain tiiviin korkin johon letkun alapää tulee. Vai eikö paine riitä tässä systeemissä ?
W203CDI
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

korjaamo kirjoitti:kyllä noita on varmasti joka korjaamolla, jos ei nyt ihan tuollaisia mutta vastaavia.
Kyselin, mutta vastauksena sain: alipainelaitteet käytössä.
korjaamo kirjoitti:Toi ei ainakaan ole harrastekäyttöön paras mahdollinen, pitäisi olla sellainen systeemi jossa paineilma ja neste ei ole samassa säiliössä vaan kalvo välissä. Näin jarruneste ei pilaannu, sitä kun ei sopisi avoimessa astiassa säilyttää.
Ei ymmärä :?: :roll: mitä eroa on, säilyttää tässä 2,5 L jarrunestettä, verratuna siihen meidän 10 L muovipyttyyn, joka on kaapissa
autodidakti
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

hanta kirjoitti:Eikös se sitten pelaisi niinkin että laitan säiliön katonrajaan ja annan nesteen valua omalla paineellaan letkua pitkin auton j-nestesäiliöön ? Sehän vaatisi vain tiiviin korkin johon letkun alapää tulee. Vai eikö paine riitä tässä systeemissä ?
Riittää, mutta kahvitunnin saa pitää aina välissä. :lol:
Erittäin toimiva, jos haluaa kaiken ilman pois!
Parempi ratkaisu, kuin alipaineimu.
autodidakti
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Mulle on viisaat setät kertonu jotta jarruneste happanee muovipullossa alle puolessa vuodessa vaikka säilytys tapahtuisi lämpimässä tilassa... :shock:

tuosta pytystä tuli ensin mieleen osmoottinen viinapannu...
(tätä ei olisi varmaan saanu tänne laittaa, ny kumminki tulee monopooliviinaherra tarkastuskäynnille resirenssiin...) :roll:
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Halvemmallakin selviää :

Tässä alla on tiedot ilmausapuvälineestä, jossa käytetään avuksi vaikkapa
vararenkaan painetta. Jarrunesteiden vaihto on todella helppa, kun nesteet ei vahingossa lopu kesken ilmauksen. Tällä Eezibleedillä on myös hyvä ilmata, jos kytkinnesteet pitää ilmata = Mersussa tosi tärkeä apuväline.

Niin hyvin toimiva peli, että joku lainasi ja unohti palauttaa - enkä muista, että kuka se oli.

G-4062 Eezibleed ilmanpoistolaite
Sisältää 3 eri kokoa jarrunestesäiliön kantta

24.00 €

Kaasutin Expertti : netti sivulla Gunson - osasto ( en osannut liittä kuvaa tähän...)

Puh. (09) 27 10 229, fax. (09) 27 11 517, e-mail: kurki-suonio@kolumbus.fi
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Eikös rengaspaine ole vähän turhan kova.
10 % siitä riittää :?:
autodidakti
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Kyllä - olet oikeassa, ja laitteen käyttöhjeessa on ehdotettu 1,5 baria.
Mutta jos paine laskee n. yhteen, niin ilmaustehoa ei enää juurikaan ole.

Mutta normaali tilanteessa ilmattaessa, painetta ei kauaa tarvita:
Purkki kiinni, paine päälle, ja ilmaruuvi auki = ilmakuplat tulee edellä niin, että poksuu.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Zinovjev
Mersumies
Mersumies
Viestit: 599
Liittynyt: Su 13.05.2007 22:59

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

felmit kirjoitti:
korjaamo kirjoitti:kyllä noita on varmasti joka korjaamolla, jos ei nyt ihan tuollaisia mutta vastaavia.
Kyselin, mutta vastauksena sain: alipainelaitteet käytössä.
korjaamo kirjoitti:Toi ei ainakaan ole harrastekäyttöön paras mahdollinen, pitäisi olla sellainen systeemi jossa paineilma ja neste ei ole samassa säiliössä vaan kalvo välissä. Näin jarruneste ei pilaannu, sitä kun ei sopisi avoimessa astiassa säilyttää.
Ei ymmärä :?: :roll: mitä eroa on, säilyttää tässä 2,5 L jarrunestettä, verratuna siihen meidän 10 L muovipyttyyn, joka on kaapissa
Muovin läpi menee vettä nesteeseen. Sen vuoksi järkevintä olisi ostaa jarruneste metallipulloissa, nykyään näkee niitä harvemmin mutta kuitenkin löytää aina jostain.
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

ATE-jarrunesteet ( Original MB ) ainakin aiemmin toimitettiin peltipurkeissa, en tiedä kuinka on nyt ?. Ainakin näyttää siltä, että vanhan MB -suosituksen mukaista Original-ATE- Blue - nestettä ei saa enää edes Vehosta. Tuossa ATE sinisessähän oli lisätty kumiosia voitelevia aineosia.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: lisää

Viesti Kirjoittaja felmit »

Henry V. kirjoitti:Halvemmallakin selviää :
G-4062 Eezibleed ilmanpoistolaite
Sisältää 3 eri kokoa jarrunestesäiliön kantta
Käykö noista kansista joku suoraan MB:n korkkiin?
Omaa laitetetta tullut testailtua. Piti ostaa jo uusi pytty jarrunestettäkin :lol:
Yleiskorkki, mikä laitteen mukana tuli, on turhan iso :oops:
Laitteen mainoksen mukaan, piti tulla myös korkki, joka kävisi useimpiin eurooppalaisiin autoihin ja tullut havaittua: monessa autossa, korkki on lähellä tulipeltiä, ettei ole tilaa.
autodidakti
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Eezibledin mukana olevista korkeista yksi sopii juuri MB-korkkiin.
Ja yllättävää kyllä myös suurimpaan osaan muunkin merkkisistä -ainakin eurooppalaisista- joita olen ropannut.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

:arrow: Kaasutin expertille siis :arrow: KIITOS
autodidakti
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

Tuli muuten hommattua tuommoinen Eezibleed, halpa ja todella toimiva.
W203CDI
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Soveltuu muuten hyvin myös kytkimen ilmaukseen. Ilmaruuvin kun avaa, niin kuplat tulee heti ulos, ja kytkin toimii.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Piltemasta

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Ihan toimiva jarrujen ilmaustyökalu löytyy Bilteman valikoimasta tuotenumerolla 19146, hintaan 4,95€.

Kyseessä on purkki, josta lähtee letku ilmausruuville. Jekkuna on takaiskuventtiili, joka päästää vanhan nesteen purkkiin, mutta estää ilman menon takaisin.

Ei muuta kuin ilmausruuvia hieman löysälle ja tämä härpäke perään. Sitten vain pumppaa jarrua sen verran, että likainen tavara on tullut purkkiin ja ruuvi kiinni. Hieman jumppaa tuo vaatii, kun pitää käydä välillä auton alla katsomassa, mutta niin taitaa olla asian tola myös muissa 'tee-se-yksin'-ratkaisuissa.
Terveisin
Tero
Vastaa Viestiin