w201 2.5td "tehoa halvalla?"

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
Rento
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ma 07.02.2005 14:05
Paikkakunta: Oulu

w201 2.5td "tehoa halvalla?"

Viesti Kirjoittaja Rento »

Noniin. Toivon mukaan on taas palattu järkiin kun on mersun jälkeen kerennyt olla jo corollaa,civicciä ja omegaakin. Mieleen tuli tietenkin turbodiesel.. Onko kellään kokemusta/tietoa että saako alkuperäisen 2.5td:n pirteäksi kulkineeksi mynäpumpulla ja hieman suuremmalla ahtimella? Tarkotuksena olis väsätä sellanen peli ettei tarvis viikon välein olla pelti auki kun ei talliakaan löydy ja tietenkin että vois bemarikuskeille heittää savut naamalle? Onko mahoton haave?
Raha pitää aina käyttää johonkin tähelliseen.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: w201 2.5td "tehoa halvalla?"

Viesti Kirjoittaja veskola »

Sen saa pirteäksi ilman mynäpumppua ja erityisesti sillä. Riippuu ihan mitä tarkoittaa pirteä kenellekin.

Kannattaa ostaa ei vähäpäästöinen malli niin sen saa vielä pirteämmäksi laillisesti.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Muista, ettei ne kaikki Bemaritkaan ihan vakioita ole :wink:
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

jeemu kirjoitti:Muista, ettei ne kaikki Bemaritkaan ihan vakioita ole :wink:
2.5 turbolla kyykyttää varmasti riittävän monta bemaria olivatpa vakioita tai ei.
Edit: Hymiö unohtui :) Elikkä, jotain 1hp/5kg tai enemmän niin jo alkaa tuntua pirteältä. Olikos laissa joku raja tehopainosuhteelle, ettei vaan ollut jotain 1hp/7kg tai vastaavan aneminen luku?
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Paljon tehoa halvalla + ettei tartte olla jokapäivä pelti pystyssä korjaamassa = Täysin mahdoton yhtälö valitettavasti :?
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Jube kirjoitti:Paljon tehoa halvalla + ettei tartte olla jokapäivä pelti pystyssä korjaamassa = Täysin mahdoton yhtälö valitettavasti :?
Ei välttämättä. Pitää vaan jättää pelti kokonaan pois :idea:
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

AK47 kirjoitti:...Olikos laissa joku raja tehopainosuhteelle, ettei vaan ollut jotain 1hp/7kg tai vastaavan aneminen luku?
LM:n päätöksessä 779/1998 on painon ja tehon suhteelle raja moottorinvaihdoissa 7 kg / kW, joka on likimain 5 kg / hv.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

voi siitä sellaisen tehdä....101tkm takana....ja yksi sulake mennyt....ootellaan et milloin räjähtää.... :shock:

tuosta omasta 190d 2.5td pikku virityksillä...
Ahtoja 1.7bar
automaatti..vahvistettu siekkisellä ja 722.3....
peränä normi asd
pumppu mynän tekemä....
välijäähy omavalmiste...

turbo 54/58 siivillä oleva...ja vakiopakosarjassa :lol:

kolme vuotta sitten penkitetty takapallolta noin 260hp.....1.6Bar

Vartilla täysin tuostavaan mennyt 14.375 lopparit reilut 160km/h menee pelkällä D-Päällä kun lähtee viivasta eikä nosta ahtoja 14.8s vartille et sopiva käyttis minusta ainakin itelle piisaa...ja miellyttää....

yksi sulake mennyt....pahvi meni ajan kanssa pikku hiljaa ahtoja oli välillä reilumminkin :lol: ...mut syypää voi olla jonkun bemarin nöyryytys.... :lol:
tai olisko kuskia joskus ketuttanut ja on pitänyt pitää hauskaa :shock:

kannen avarsin ohimennen herkkyys parani....mut reilun vuoden ollut enempi nostoinen hiottuviri Nokka-akseli mikä vähän söi heräävyyttä...

kulutuksesta sen verran et viime viikonlopun rundin kierto/rälläys 7.4L100km...ei paha kun kyytiäkin saa... :lol:

alasyötöt kohtalaiset....sopparuuvissa varaa kun ei penkissä tehot nousseet....sillä silloin monta vuotta sitten :lol: ....nykysellään ei ole muuta tehty kun ajetttu....kones jo vähän huohottaa mut pikku remonteihin on jo henkisesti varauduttu....silloin jo kun auto rakennettiin...

mikään ei ole ikupäivänen mut sen tiedän ettei ainakaan merkkiä kannata vaihtaa...ei ainakaan volkkariin tai volkkarin sukuiseeen saatikka nyt bemariin....ainakaan tiiseliin...saisi tehdä kannentiivisteistä kestotilauksen :lol:

Niin ja se meinas unohtua jos meinaat halvalla tehdä niin unohda....tai riippuu mikä on halpa mut kyllä siihen 3000eur ainakin palaa....
Itse tein ja säästin
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

petska kirjoitti:...tuosta omasta 190d 2.5td pikku virityksillä...automaatti...vahvistettu siekkisellä ja 722.3....
Sopiiko 722.3 suoraan W201 alle vai vaatiiko peltitöitä?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1600
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

kyllähän se sinne menee laatikkoon pitää vain vaihtaa pienempi kartaanin laippa tai sitten isompilaippaonen kartaani. laatikon öljynjähytysputkissa on tuossa 722.3 isommat panjopultit ja se laatikon sähköliitin pitää ottaa siitä autosta mistä se 722.3 laatikkokin on .
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Halavalla tuli tuo omakin 300 TurboD.
Pumppu, scania garret 37, cooleri, laatikko yms.
Ei menny ku 5000€ tällä erää :D ,
Mutta pikkusen vaille jäi tällä erää siitä 100kw/litra :wink:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1600
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Aki P kirjoitti:Halavalla tuli tuo omakin 300 TurboD.
Pumppu, scania garret 37, cooleri, laatikko yms.
Ei menny ku 5000€ tällä erää :D ,
Mutta pikkusen vaille jäi tällä erää siitä 100kw/litra :wink:
tämä on todella tutun kuulosta 8)
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

tomant kirjoitti:
AK47 kirjoitti:...Olikos laissa joku raja tehopainosuhteelle, ettei vaan ollut jotain 1hp/7kg tai vastaavan aneminen luku?
LM:n päätöksessä 779/1998 on painon ja tehon suhteelle raja moottorinvaihdoissa 7 kg / kW, joka on likimain 5 kg / hv.

tomant
Jotenkin kummitteli mielessä se 7. No, hyvä näin. Kyllä tuo 5.14kg/hp on jo melko pirteä. Supertykkihän tuollainen ei ole, mutta ripeä kyllä.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

tuosta omasta 190d 2.5td pikku virityksillä...
Ahtoja 1.7bar
automaatti..vahvistettu siekkisellä ja 722.3....
peränä normi asd
pumppu mynän tekemä....
välijäähy omavalmiste...

turbo 54/58 siivillä oleva...ja vakiopakosarjassa :lol:

Mitäs 2,5td:lle kestää tehhä ennen kuin vakio 722.4 alkaa luistelemaan? Mites perä? Ei ole lukkoa... Tyypistä en tiä.
Tässä välijäähyn asentelua vähän suunnitellu... Ja ehkä jossain vaiheessa pumppu Ylivieskaan. 300:n turbo?
Missä vaiheessa pitää lootasta alkaa huolestumaan?
Vakioturbolla kuulemma voi imuilma lämmetä aika tehokkaasti.

Ei kuiten ole tarkoitus alkaa kovin kummoisia laittelemaan kun Väyrynenkin kummittelee mielessä. Mutta sitten isona poikana kun lakkaa köyhtymästä!
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1600
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Tenutähti kirjoitti:tuosta omasta 190d 2.5td pikku virityksillä...
Ahtoja 1.7bar
automaatti..vahvistettu siekkisellä ja 722.3....
peränä normi asd
pumppu mynän tekemä....
välijäähy omavalmiste...

turbo 54/58 siivillä oleva...ja vakiopakosarjassa :lol:

Mitäs 2,5td:lle kestää tehhä ennen kuin vakio 722.4 alkaa luistelemaan? Mites perä? Ei ole lukkoa... Tyypistä en tiä.
Tässä välijäähyn asentelua vähän suunnitellu... Ja ehkä jossain vaiheessa pumppu Ylivieskaan. 300:n turbo?
Missä vaiheessa pitää lootasta alkaa huolestumaan?
Vakioturbolla kuulemma voi imuilma lämmetä aika tehokkaasti.

Ei kuiten ole tarkoitus alkaa kovin kummoisia laittelemaan kun Väyrynenkin kummittelee mielessä. Mutta sitten isona poikana kun lakkaa köyhtymästä!
ainakaan mun kokemusten mukaan ei mitään.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tenutähti kirjoitti: Mitäs 2,5td:lle kestää tehhä ennen kuin vakio 722.4 alkaa luistelemaan?
Ei mitään. Se on suunniteltu 200nm väännöille. :lol:
722.3 on sitten suunniteltu 400nm. Kestävät kunnossa ollessaan vähän enemmän.
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Äläkää nyt poijjaat...
Ylivieskan herra jos säätää pumpun niin ei taho kestää?
Vaikka laatikon paineita nostais?
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

niinpä niin 722.4 loota ei kestä etes vakio 2.5td perässä kun itte vähän ruuvaa pumppua....ja tehtaan ilmoittama siirtyy takapyörille.... :!:

eli ei tarvi tehdä vakiolle mitään....jos meinaa et loota kestää....
Itse tein ja säästin
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1600
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Tenutähti kirjoitti: Vaikka laatikon paineita nostais?
nätillä ajolla voi kestääkkin jonku aikaa kestää.

mulla meni ensimmäinen 722.4 jo 2.5d vaprina ja ei ollu ku pumppua ruuvattu ja laatikossakin oli hyvät öljyt
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Taietaanpa sitten antaa homman olla...
Aletaan säästään nappuloita siihen Väyryseen. Ja mielellään semmosella kiukaalla että ei tartte heti olla ruuvaamassa!

Joku nyt ehottaa, että vaiha laatikko. Ei viittisi alkaa kun se autokuume kuitenkin on hetikohta tuossa nurkan takana...
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Eikös se ole halvempi ostaa valmis superturbo kun joku väyrynen :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

No emmä nyt tiedä onko halvempikaan kun lueskelee täältäkin juttuja ko. aiheesta... :) Siis ainakaan jos Väykyn voimansiirrolle ei isompaa selkäsaunaa ollut aikomus antaa.
Eikä se valtava teho ole mikään ykkösasia! Käyttöautossa. Sen verran vaan että on mukavasti...
Väyrynen meinaa nyt vaan muutenkin kiinnostaa.
Ns. superturbot ei toisekseen ole parhaan mahdollisen käyttöauton maineessa... varsinkaan kun ei ole lämmintä tallia.

Paavolla muuten on kesämökki ja joku oma tanssilavasysteemi tuossa parinkymmenen km päässä...
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Pihassa seisoo 270 väykky ja 300 tDt 124. Kumpaakin tarvii korjata yhtä paljon :lol: :lol:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

pihassa seisoo 320E väykky vm96 ja samoja vikoja kun vanhemmassa mut havaintona yksi plussa väykyssä 722.3 laatikko... :lol:

väykysta et samaa paskaa mut eri kuorissa :lol:

mut väykyssä ja c-mallissa tuntuu ovet jäätyvän herkemmin mitä persus 201 koppaisessa....
Itse tein ja säästin
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Tenutähti kirjoitti:tuosta omasta 190d 2.5td pikku virityksillä...
Ahtoja 1.7bar
automaatti..vahvistettu siekkisellä ja 722.3....
peränä normi asd
pumppu mynän tekemä....
välijäähy omavalmiste...

turbo 54/58 siivillä oleva...ja vakiopakosarjassa :lol:

Mitäs 2,5td:lle kestää tehhä ennen kuin vakio 722.4 alkaa luistelemaan? Mites perä? Ei ole lukkoa... Tyypistä en tiä.
Tässä välijäähyn asentelua vähän suunnitellu... Ja ehkä jossain vaiheessa pumppu Ylivieskaan. 300:n turbo?
Missä vaiheessa pitää lootasta alkaa huolestumaan?
Vakioturbolla kuulemma voi imuilma lämmetä aika tehokkaasti.

Ei kuiten ole tarkoitus alkaa kovin kummoisia laittelemaan kun Väyrynenkin kummittelee mielessä. Mutta sitten isona poikana kun lakkaa köyhtymästä!

Siekkiseltä kun kyselin, niin 722.4 kestäisi n. 175hp ilman ihmeempiä temppuja ja jonkun alumiinipalikan teräksiseen vaihtamalla pikkuisen paremmin.

Mikä sitä automaattia enempi rikkoo, vääntö vai hevosvoimat vai kierrokset? Tehohan tietysti on tehty työ aikayksikössä, mutta se millä pyörimisnopeudella teho siirretään vaikuttanee kestämiseen jonkin verran.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

AK47 kirjoitti:

Mikä sitä automaattia enempi rikkoo, vääntö vai hevosvoimat vai kierrokset?
Vääntö.

Sama teho kovemmilla kierroksilla ei rasita niin paljoa paikkoja (vähempi vääntöä)
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Mika.T kirjoitti:
AK47 kirjoitti:
Mikä sitä automaattia enempi rikkoo, vääntö vai hevosvoimat vai kierrokset?
Vääntö.

Sama teho kovemmilla kierroksilla ei rasita niin paljoa paikkoja (vähempi vääntöä)
Noniin, siis mikä sieltä laatikosta menee rikki sen liian suuren väännön takia? Paljonko auttaa jos kikkailee perän välityksillä ja sillä millä kierrosalueella moottorista saa huipputehon ulos?

Paljonko on forumilaiset saaneet 722.4 laatikot kestämään vakiona tai muutettuna? Muistaakseni 16 venttiilisissä on myös 722.4 laatikkoja käytetty (2.3 ja 2.5 cossuissa) ja kai ne on kestäneet siinä missä muutenkin? Mitä eroja 2.5 -16V laatikossa on eroa vaikka 2.0-8V laatikkoon?
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

AK47 kirjoitti:Noniin, siis mikä sieltä laatikosta menee rikki sen liian suuren väännön takia?
Tämä

...siis tarkemmin tämä

http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pic/zf4hp20_d.jpg
AK47 kirjoitti:Paljonko auttaa jos kikkailee perän välityksillä ja sillä millä kierrosalueella moottorista saa huipputehon ulos?
Perävälitys vaikuttaa käytännössä ainostaan millä kiihtyvyydellä auto lähtee liikkeelle ja missä nopeudessa se alkaa puutua. Moottorin maksimiteho tulee silti aina samassa kohdassa ulos. No periaatteessa se perävälitys voidaan valita niin huonosti, ettei auto koskaan saavuta maksimitehoa suurimmalla vaihteella, vaan ilmanvastus estää sen.

Välityksen kannalta pitäisi pohtia mitä hakee, jos hakee ainostaan parasta mahdollista kiihtyvyyttä 0...140 km/h niin lyhyt välitys on hyvä, js haluaa auton kulkevan 250 km/h niin pitkä välitys tarvitaan (ja myös paljon tehoa).

Lyhyt välitteisellä perällä lähinnä rengas ja vetoakseli on kovemmalla rasituksella...moottori ei tiedä tuosta niin paljoa.


Laatikon keston kannalta se alavääntö pitäisi jollakin konstilla rajoittaa ja sitten suuremmilla kierroksilla vasta ottaa kaikki irti...ihan kuten cdi moottorissa tehdään softalla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

AK47 kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:
AK47 kirjoitti:
Mikä sitä automaattia enempi rikkoo, vääntö vai hevosvoimat vai kierrokset?
Vääntö.

Sama teho kovemmilla kierroksilla ei rasita niin paljoa paikkoja (vähempi vääntöä)
Noniin, siis mikä sieltä laatikosta menee rikki sen liian suuren väännön takia? Paljonko auttaa jos kikkailee perän välityksillä ja sillä millä kierrosalueella moottorista saa huipputehon ulos?

Paljonko on forumilaiset saaneet 722.4 laatikot kestämään vakiona tai muutettuna? Muistaakseni 16 venttiilisissä on myös 722.4 laatikkoja käytetty (2.3 ja 2.5 cossuissa) ja kai ne on kestäneet siinä missä muutenkin? Mitä eroja 2.5 -16V laatikossa on eroa vaikka 2.0-8V laatikkoon?
no kyllähän ne 2.3-16v tai 2.5-16v kestää kun ei ole voimaa....melkein enempi rasittaa 2.5TD mikä on ruuvattu noin reilun 150hp tehoille....koska noi tärpättivehkeet kulkee vasta 4000 jälkeen...
Itse tein ja säästin
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

veskola kirjoitti:
AK47 kirjoitti:Noniin, siis mikä sieltä laatikosta menee rikki sen liian suuren väännön takia?
Tämä

...siis tarkemmin tämä

http://www.nic.fi/~danes/mersupalsta/pic/zf4hp20_d.jpg
AK47 kirjoitti:Paljonko auttaa jos kikkailee perän välityksillä ja sillä millä kierrosalueella moottorista saa huipputehon ulos?
Perävälitys vaikuttaa käytännössä ainostaan millä kiihtyvyydellä auto lähtee liikkeelle ja missä nopeudessa se alkaa puutua. Moottorin maksimiteho tulee silti aina samassa kohdassa ulos. No periaatteessa se perävälitys voidaan valita niin huonosti, ettei auto koskaan saavuta maksimitehoa suurimmalla vaihteella, vaan ilmanvastus estää sen.

Välityksen kannalta pitäisi pohtia mitä hakee, jos hakee ainostaan parasta mahdollista kiihtyvyyttä 0...140 km/h niin lyhyt välitys on hyvä, js haluaa auton kulkevan 250 km/h niin pitkä välitys tarvitaan (ja myös paljon tehoa).

Lyhyt välitteisellä perällä lähinnä rengas ja vetoakseli on kovemmalla rasituksella...moottori ei tiedä tuosta niin paljoa.


Laatikon keston kannalta se alavääntö pitäisi jollakin konstilla rajoittaa ja sitten suuremmilla kierroksilla vasta ottaa kaikki irti...ihan kuten cdi moottorissa tehdään softalla.
No, sitäpä juuri mietin että onko pakko rikkoa väkisellä laatikko kun voi sitä muutenkin käyttää ja saada auton liikkumaan mukavastikkin ottamalla huomioon moottorin rpm/hp/vääntö-käppyrän ja kikkailemalla vaikka perän välitystä muutamalla. Auton kiihtyvyyshän (ja hidastuvuus toki myös) on hyvinkin haluttu ominaisuus ja huippunopeus ei niinkään varsinkaan suomessa teiden kunnon ja luultavasti kiireettömille eläkeläisille suunniteltujen nopeusrajoitusten takia juuri kiinnosta...

Ainahan 722.4:stakin saa kestävämmäksi, tulee melkein väkisin ajatus että jos saa lisättyä kitkalevyjä, niin kestänee enemmän kuin cossussuista irtoavan 235Nm. Saahan sitä jo vaikkapa 300+Nm väännöllä ja 200+hp tehoilla w201:sen liikkelle mukavasti.

Tietysti jos pitää saada 1000Nm vääntö välitettyä pyöriin 0-10000rpm moottorin pyörimisnopeudella ja tehoa vähintään useampi sata heppaa niin sitten on oltava senkokoiset vehkeet että kestää, siitä ei pääse minnekkään :)

Eipä siinä mitään, tuolla nuo omat turbot on pahvilaatikoissa ja 722.4:sella ei ole pelkoa että sitä vääntö tai hevoset rikkoisi...
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Vastaa Viestiin