Viton jarruongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
aseva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Su 25.09.2005 18:15
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viton jarruongelma

Viesti Kirjoittaja aseva »

Vito -99.ssä jarrupoljin normaalin kova, mutta kun käynnistää, niin poljin painuu pohjaan. Ilmattu on, vaikka ilmat pehmentäis polkimen vaikka kone ei käykään.
Onko tieto kehissä, mistä tuo voisi johtua? Uusin ABS anturin eteen toiselle puolelle, mutta ei vaikuttanut asiaan.
Ajokit:

Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
sprint
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ke 26.05.2004 19:51

Viesti Kirjoittaja sprint »

Kokeileppa tekeekö saman kun otat ABS:n sulakkeen irti. Tuliko ilmauksessa kaikkien pyörien osalta nestettä läpi?
Transporter T5 -03
vito 108Cdi -99 Ex auto
ford escort mk1 4x4 cosworth
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Todennäkösesti on jossain ilmaa, varaajasäiliössä, kanavassa tms. nesteen sijaan, se ei lähde ennenkuin jarruttelee niin, että järjestelmä toimii kaikilla pyörillä oikeen tosissaan. Sitten uudestaan ilmaus, niin pitäis ilmat lähteä. Voi tosin joutua toistamaan useammankin kerran.
Luistonrajotinta pitäis myös käyttää samassa yhteydessä ilman poistamiseksi.

Pahempi tapaus on, jos pääsee neste kiertämään venttiilin kautta takaisin. Silloin voi koittaa edelleen käyttää ABSeja niin paljon, että venttiilit lähtee kunnolla liikkumaan.
Venttiilien virhetoiminnot pitäis näkyä vikakoodeissakin... mutta 3/3-venttiilien virhetoiminnot voi jäädä näkymättäkin.... :roll:

Miten nopeesti se poljn painuu pohjaan, meneekö ihan laakista vai hitaammin?

Oliko ne nesteet milloin vaihdettu?
aseva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Su 25.09.2005 18:15
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aseva »

Huomenna saan alle talvikumit ja pääsen testailemaan jarruja käytännössä. Nesteet on vaihdettu ed. omistajan mukaan n. vuosi sitten. Tiedä sitten. Puhtaalta nesteet vaikuttaa. Taidanpa vaihtaa ne kuitenkin. Outoa on, että poljin ihan normaali, mutta käydessä poljin painuu pohjaan, kun painaa voimakkaasti. Tuosta takaisinkierrosta en oikein ymmärrä.
Ajokit:

Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

En määkään siitä ymmärrä kuin sen mitä lohkokaaviota tutkimalla päättelin;
venttiilit jää semmoseen asentoon, että neste pääsee virtaamaan paluupuolelle.
Uudempien systeemien kanssa ei tuommosta ominaisuutta pitäis olla, kun niisä on kaksiasentoiset venttiilit.

Toi luistonrajoitin aiheuttaa omat ilmiönsä vielä tähän soppaan, kun se käyttää paluupumppujen painetta pyörien jarruttamiseen ilman että pääsylinteristä tulee paineita...

kannattaa koittaa mitä luistonrajoitin sanoo kun ajaa liukkaalla niin, että pyörät sutii ja sitte alkaa jarruttaa.... luistorajoituksen pitäis loppua ja lukkiutumiseneston aktivoitua...
Sitä tosin en osaa arvat mitä CDI-moottorin sähköinen ohjaus sanoo tuosta luistonrajoituksesta, eli rajoittako se tehoja kaasupolkimen asennosta piittaamatta...
aseva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Su 25.09.2005 18:15
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aseva »

Kilautin auton edelliselle omistajalle ja hän kertoi polkimen olleen samanlainen jo hänen ostaessaan auton 4 vuotta sitten. Katsastuksessa ovat ihmetelleet, mutta kun jarrut ovat ottaneet riittävästi, niin ei ole ollut ongelmia. Ihmettelen minäkin, miten on voitu hyväksyä. Takajarrupaineensäädin on jumissa pitkän seisonnan takia ja laitoin irrotusöljyä ja aion saada sen toimimaan.
Testailen viikonloppuna ja annan loppulausunnon - tai kyselen lisää.
Ajokit:

Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Aikani oman Viton jarruja ilmasin ja paineensäädintä herkistelin niin jarrut tuntuu nyt kovalta ja toimii oikein hyvin. Ilmeisesti paineensäätimeen kertyy ilmaa ja ei tule sieltä pois jos on jumissa.
aseva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Su 25.09.2005 18:15
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aseva »

Huomenna tulee vastaus, kunhan kerkeen herkistelemään. Ihan järkeen käypä pointti.
Ajokit:

Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
Avatar
mnkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 233
Liittynyt: To 21.10.2004 11:14
Paikkakunta: Tornio/Haaparanta

Viesti Kirjoittaja mnkki »

jos jarrulevyt ovat kuluneet, mutta palat uudet,muttei prikulleen samanlaiset kuin edelliset niin saattaa jäädä ns. "kantamaan kuluneen" levyn reunaan ja painettaessa poljinta pala ikään kuin kantaa levyllä eli ei ota koko pinnaltaan.
MB Vito L 112 cdi 2001 nykyään Latviassa

Vw Caravelle TDI

Koskaan ei ole liian myöhäistä luovuttaa!
aseva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Su 25.09.2005 18:15
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aseva »

Mietin tuotakin vaihtoehtoa. Tuli mieleen, että jos satulan liukutapit (tai vain toinen) ovat jumissa, niin ottaa ilman tehostinta kiinni, mutta kun tehostus päällä, niin antaa periksi ja painuu syvempään. Kuskinpuoleinen jarrulevy ruosteesssa ulkopuolelta vasen kirkas?? Kassellaan.
Ajokit:

Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
sprint
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ke 26.05.2004 19:51

Viesti Kirjoittaja sprint »

Mulla oli tosiaan saman tyyppinen ongelma, mutta hävisi jarrut pari kertaa kesken ajon. Onneksi ei tullut ruttua. Auto vietiin jarrunesteiden vaihtoon ja muistaakseni kahdesta pyörästä ei meinattu saada nesteitä läpi. Sitten ne kuitenkin saatiin ja ongelma poistui. Suosittelivat tosiaan että aika-ajoin täytyy mennä painamaan oikein kunnon jarrutukset että abs joutuu töihin.
Transporter T5 -03
vito 108Cdi -99 Ex auto
ford escort mk1 4x4 cosworth
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Heti alkuun ihmetyksen aihe:
Jos on ABSit, niin ei pitäis olla minkäänlaista mekaanista mokkulaa takajarrujen paineensäädölle, vaan ABS-systeemi hoitaa sen siinä ohessa.

ruoste jarrulevyssä on merkki siitä, että joku paikka on jumissa, satula ei liiku tai mäntä jumittaa.
Noi Aten takajarrut ainaki on jumissa jähän väliä, ja niitä joutuu kumittamaan uudestaan, vaikka vaihtaisi jarrunesteen ohjeen mukaan kahden vuoden välein.
Tuohon meikäläisen rouskuun täytyi toinen takajarru kumittaa kaksi kertaa peräkkäin ennekuin alkoi toimia... jotain kakkaa oli jääny johonkin väliin ja se jumitti mäntää.

Nytkin on vielä semmonen ongelma, että toisella puolella toinen pala on vinossa, jolloin pala kuluu kiilamaiseksi.
Ja siihen ei sitte kuulemma auta kuin satuloiden vaihto uudemman mallin boschiin...
aseva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Su 25.09.2005 18:15
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aseva »

vanttom kirjoitti:Heti alkuun ihmetyksen aihe:
Jos on ABSit, niin ei pitäis olla minkäänlaista mekaanista mokkulaa takajarrujen paineensäädölle, vaan ABS-systeemi hoitaa sen siinä ohessa.

ruoste jarrulevyssä on merkki siitä, että joku paikka on jumissa, satula ei liiku tai mäntä jumittaa.
Noi Aten takajarrut ainaki on jumissa jähän väliä, ja niitä joutuu kumittamaan uudestaan, vaikka vaihtaisi jarrunesteen ohjeen mukaan kahden vuoden välein.
Tuohon meikäläisen rouskuun täytyi toinen takajarru kumittaa kaksi kertaa peräkkäin ennekuin alkoi toimia... jotain kakkaa oli jääny johonkin väliin ja se jumitti mäntää.

Nytkin on vielä semmonen ongelma, että toisella puolella toinen pala on vinossa, jolloin pala kuluu kiilamaiseksi.
Ja siihen ei sitte kuulemma auta kuin satuloiden vaihto uudemman mallin boschiin...

Eipä auttanut takajarrupaineen säätimen herkistely ( on ainakin tässä koslassa). Sylinterit ja liukutapit kunnossa ja herkässä. Levyt uudet,samoin palat. Nesteet vaihdettu ja hyvin kiertää. Jarrut toimii tehokkaasti ja ABS myös. Ainoa "vika" on polkimen painuminen mielestäni liian syvälle. Pitkäkoipisellehan ei ole mikään ongelma. Tällainen persejalka joutuu ottamaan penkkiä likemmäs rattia, jotta yltää polkimelle.
OK. Pitänee käyttää leimalla, josko hyväksyisivät. Ei ole vielä paniikkia katsastukseen, kun on pari kuukautta aikaa, mutta on tarkoitus laittaa kiertoon, niin olisipahan valmiiksi katsastettu.
Ajokit:

Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
Avatar
Vensku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Ma 05.11.2007 19:34
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Tässä eräs sähkäri kävi liikkeessä, jolla on siis vito, abs:t yms. Jotain juttua siinä sitten tuli jarruista, kuinka pehmeät ne on meillä kummassakin autossa, että ei ole edes abseja sen takia ikävä yms. Niin hän sanoi että hänelläkin on vitossa jarrut aika pehmeät, menee poljin vähän liian syvälle, uusi pääsylinteri odottaa jo asennusta... :?: Eli onko noissa pääsylintereissä sitten vikaa vai? :shock: Tuli vaan mieleen kun satuin lukaisemaan tämän ketjun ja kuulostaisi vika vähän samantapaiselta... :roll:
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti

BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
aseva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Su 25.09.2005 18:15
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aseva »

En oikein usko, että pääsylinterivikaa on, koska auton ollessa sammuksissapolin ihan normaali.
Ajokit:

Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

- kyllä ne saa toimiin täytyy vaan ilmata kaikkia satuloita tarpeeks kauan. Tietysti jos joku vika tai vuoto niin eriasia. Kannattaa tarkistaa ettei ne letkut ja putket tosiaan vuoda. Etupään letkut on yleinen ongelma.
Vastaa Viestiin