MB vai Japsi ?
MB vai Japsi ?
Miksi MB? Japseja saisi monta kappaletta samalla hinnalla ainakin (saman)armeijanikäisiä. Kukaties kilpailisivat käyttövarmuudessa? Kuitenkin kaupan parkkipaikalla ruokakassia MB coupen takapaksiin hinatessa saa tiettyä hyväksyntää(?) kukaties toisellatavalla kuin mazdamies rouvansa kanssa. Joku puolituttu mersunnokan valokuvasta (Internet) päättelee mielessänsä auton heti kalliiksi vaikka yhdellä uudella tojotalla saisi monta vanhaa mersua. Aika mielenkiintoisia noi mielleyhtymät. Ja brändit.
Jatkettava vaan silti mersulla kaupassakäyntiä. Onkohan kukaan törmäillyt samoihin kysymyksiin? Kommentteja.
Jatkettava vaan silti mersulla kaupassakäyntiä. Onkohan kukaan törmäillyt samoihin kysymyksiin? Kommentteja.
Rampey, MB 124 230 cea -89
- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 314
- Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
- Paikkakunta: Asikkala
- Viesti:
Re: MB vai Japsi ?
Vaikka olis venäläinen kulkupeli, niin ei väliä kunhan on hyvä!
Ehkä Mersut oli menneinä vuosikymmeni aika edistyneitä mutta onko enää samalla tapaa?
Ehkä Mersut oli menneinä vuosikymmeni aika edistyneitä mutta onko enää samalla tapaa?
Tarkotatko siis noin 1990 mallisia mersuja? Ehdottomasti mersu. Vasta ihan uudet japsit on samalla tasolla, ainoastaan jäljellä olevien ajokilometrien perusteella... mukavuudessa ja hiljaisuudessa yms. ei pärjää edelleenkään. Uusista mersuista en oikein osaa sanoa omaa kokemusta, kamalia uutisia kyllä kuulee
Yh, en edellee tajua miks olin ilman mersua 4 vuotta...
Yh, en edellee tajua miks olin ilman mersua 4 vuotta...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: MB vai Japsi ?
Kun tunnet tarkasti tuotteen nimeltä Mercedes-Benz, voit vain itsekin ihmetellä auton edistyksellisyyttä ja huomata sen, että monessa autoalan innovaatiossa on Mercedes ollut suunnannäyttäjä ja uusien innovaatioiden luoja, joita monet muut merkit kopioivat itsellensä perästäpäin.Jori Ravantti kirjoitti: Ehkä Mersut oli menneinä vuosikymmeni aika edistyneitä mutta onko enää samalla tapaa?
Ehkä viimeisin "näkyvä" innovaatio oli vuonna faceliftatussa väyrysessä sivupeilien kupuun nostetut sivuvilkut. Myöhemmin sitä rupesi käyttämään Volvo, Honda, VW-konserni ja Citroen.
Siinä tuli vasta yksi selvästikin ulospäinnäkyvä asia, jossa tulevaisuuden suuntaa näytti Mercedes, ja muut valmistajat tuli pikaisesti perässä...
Samoiten Mercedes on ollut autotekniikan ja varsinkin tämän saasteettomuuden osuudella viimeaikoina kovasti näyttämässä suuntaa tulevaisuudelle.
Minua kiinnostaisi tietää, että onko esim Nissan tai Hundai tms. tehnyt omaa, sellaista kehitystyötä, jota muut autovalmistajat ovat ruvenneet myöhemmissä malleissa kopioimaan itsellensä...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 314
- Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
- Paikkakunta: Asikkala
- Viesti:
Olen sitä mieltä, että ne on edelläkävijöitä 1960 ja 1970 luvun kulkupeleissä, ehkä vielä 1980 luvullakin.Sergey kirjoitti:Tarkotatko siis noin 1990 mallisia mersuja? Ehdottomasti mersu. Vasta ihan uudet japsit on samalla tasolla
Omia vertailukohteitani on esim. Toyota Crown. Ei sekään mikään ihan huono ollut sen aikakauden tekeleeksi.
Se oli joskus muotoilultakin aika hauska kuten tuollainen "ponttoonimalli":
http://www.kultur.at/van/flame/flame03/set04/b390.htm
Crownissa oli mukavuutta lisäävänä tekijänä erilinen runko, joka vaimentaa mm. rengasääniä. Näin ainakin vielä 1980 luvun mallissa.
Myös vanhemmissa Mersuissa puhututtaa muotoilu. Pystylamppumallit ovat aivan ykkösiä!
Viimeksi muokannut Jori Ravantti, Su 17.02.2008 11:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jatkettava vaan silti mersulla kaupassakäyntiä
Annetaan Mersulle tilaisuus:
- olen eurooppalainen ja kulutan ensisijaisesti eurooppalaisia tuotteita
- meidän pitää itse terästäytyä - katsotaan peiliin
- emme voi moittia nykynuoria - me heidät olemme kasvattaneet
- MB:n laadun kilpailukyky on itse asiassa meistä kiinni
- vaiminikin on vielä suomalainen
- olen eurooppalainen ja kulutan ensisijaisesti eurooppalaisia tuotteita
- meidän pitää itse terästäytyä - katsotaan peiliin
- emme voi moittia nykynuoria - me heidät olemme kasvattaneet
- MB:n laadun kilpailukyky on itse asiassa meistä kiinni
- vaiminikin on vielä suomalainen
Niin.. Kaikkihan lähtee ihan itsestä. Itsekkin olen omistanut pari japsia joissa ei mitään sen kummempaa haukkumista ole ollut, varmoja ja halvat osat mutta noin 3kk sitten pääsin oikeastaan ekaa kertaa vähän uudemman mesen rattiin kun kaveri osti -94 vm c- sarjalaisen ja on pakko sanoa että kyllä mesessä fiilis lähtee jo siitä ensimmäisestä kosketuksesta ovenkahvaan ja siitä millä äänellä ovi aukeaa, miltä penkin tuntuu ym, lista on loputon eli lyhyesti sanottuna jos ei ole väliä miltä laatu tuntuu niin mars,mars japsi kauppaan!
- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 314
- Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
- Paikkakunta: Asikkala
- Viesti:
Mersussa olen tykännyt nimenomaan siitä, että osat on suht koht halpoja ja niitä on saatavilla käytettynä ja tarvikeliikkeestä. Tarkoitan nyt w123 korimallia, josta eniten kokemusta.
Jos ovi tai penkki on päässyt heikkoon happeen, se on käden käänteessä ja puoli ilmatteeksi vaihdettavissa.
On kuitenkin joitain osia, joista on joutunut pulittamaan "suolasesti" kuten hyväkuntoinen tehostinsimpukka, kardaanin etupätkän värinänvaimennin ja perä harvalla välityksellä.
Jos ovi tai penkki on päässyt heikkoon happeen, se on käden käänteessä ja puoli ilmatteeksi vaihdettavissa.
On kuitenkin joitain osia, joista on joutunut pulittamaan "suolasesti" kuten hyväkuntoinen tehostinsimpukka, kardaanin etupätkän värinänvaimennin ja perä harvalla välityksellä.
Mjaa. Jos olet ostamassa kulkupeliä joka saisi olla mahdollisimman edullinen ja toimintavarma, niin suosittelisin ehkä toyotaa. Toyotat ovat ovat toimintavarmoja pelejä kunhan vain löytää sellaisen kovapeltisen yksilön. Väitän kyllä että japski on halvempi pitää yllä kuin MB.
Toisaalta taas jos haluaa nauttia takavetoisuudesta ja jossain määrin ehkä laadukkaammasta työnjäljestä ja on valmis maksamaan enemmän rautaromusta niin laita mercedes.
Itse olin niin tyhmä että ostin vajaamoottorisen väyrysen, vaikka samalla rahalla olisi vissiin saanut melkein uuden chevrolet nubiran noh.. sitä sattuu..
Toisaalta taas jos haluaa nauttia takavetoisuudesta ja jossain määrin ehkä laadukkaammasta työnjäljestä ja on valmis maksamaan enemmän rautaromusta niin laita mercedes.
Itse olin niin tyhmä että ostin vajaamoottorisen väyrysen, vaikka samalla rahalla olisi vissiin saanut melkein uuden chevrolet nubiran noh.. sitä sattuu..
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
Ainakin hyvä kyytisiä, varsinkin kun on alustat jne. kunnossa..ite olen tykästynyt 124:siin, mutta sitten tuli hommattua tuo 126 ja jos tuollasesta kyydistä ei tarvitse kuin muutama tuhat maksaa niin, miksei sitä ajele sitten mersulla? Purkuautoja löytyy niin pirusti,erittäin halvalla käypää tavaraa ja eipä ne paketissa olevatkaan osat maksa juurikaan liikoja.
Tietysti ooppelimiehet tykkää ooppelista ja mersumiehet mersusta ja isi äitistä.Empä ole kyllä corollaakaan koskaan ajanut, mutta voisin ainakin väittää että paremmaksi ei muutu.
Tietysti ooppelimiehet tykkää ooppelista ja mersumiehet mersusta ja isi äitistä.Empä ole kyllä corollaakaan koskaan ajanut, mutta voisin ainakin väittää että paremmaksi ei muutu.
Merseedespents
Japseissa hirveä melu kapiinissa, ei meinaa kuula etupenkilä mitä toinen puhhuu jos on tie pikkusenkkaan huonommassa kunnossa. Ei kuulu w124:ssa korin äänet joka töyssyssä kuten uusissaki japseissa. Ja sitte ainaki komos mazdassa polkimet o niin likelä toisiaan että tottumattomampi isojalkanen kuski polkee kerrala kaikkia polkimia yhelä jalala:shock:
Pienempi vika, isompi leka.
Jos ajaa peräkkäin tojotalla ja mersulla eikä löydä mukavuudessa/hiljaisuudessa/korvien välissä mitään eroa niin kannattaa ottaa se tojota. Vähemmällä remontilla luultavasti pääsee.
Itselläni suurin auton valinta kriteri on se että ajaessa ei vituta, auton rattiin hyppää mielellään ja ajaa vaikkapa 1000km ihan vain huvikseen Siksi pihasta ei löydy tojotaa/tai muuta kinneriä.
Itselläni suurin auton valinta kriteri on se että ajaessa ei vituta, auton rattiin hyppää mielellään ja ajaa vaikkapa 1000km ihan vain huvikseen Siksi pihasta ei löydy tojotaa/tai muuta kinneriä.
Re: MB vai Japsi ?
Oma suosikkini on monitukivarsinen taka-akselisto, joka lanseerattiin W201:ssa aikanaan.Mesedesi kirjoitti:
Minua kiinnostaisi tietää, että onko esim Nissan tai Hundai tms. tehnyt omaa, sellaista kehitystyötä, jota muut autovalmistajat ovat ruvenneet myöhemmissä malleissa kopioimaan itsellensä...
Oli siitä mainintoja lehtijutuissa kun ajettavuutta kiiteltiin, mutta eihän mb:n toimesta tuollakaan asialla mainoksissa ihmeesti hehkuteltu.
Hupaisaa on, että kun samantapainen ratkaisu sitten tuli Primeran takapäähän vuosikymmentä myöhemmin, sitä oli "rakennepiirroksin" höystettynä joka Nissanin mainos täynnä ja nimeksi keksinnölle oli annettu mikälie Multi-link.
Ei se suoraa kopiota mersulta ollut, mutta jäljet johtivat kuitenkin sylttytehtaalle. Nissanin ostaja ei tasan voinut välttyä tietämästä, että omassa kärryssä on multi-link-akselisto; mersun ostajat taas vaan totesivat, että onpa hyvä kyyti.
Joopa. Rykäsin eilen 170 km iltalenkin omalla farkulla; kyllä se vaan niin hiljaisesti ja tasaseen kulkee, että otsikon kysymyksen enempi puinti on omalta osalta turhaa
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Ja tähänkin soppaan on vissiin lusikka upotettava, kokemusta on aika monen merkkisistä autoista. Päällimmäisenä huomiona kuitenkin se tosiseikka, että jos ajaa rippikoulu/armeijaikäisillä autoilla, on vaan kertakaikkiaan otettava se riski, että joku paikka voi hajota.
Sikäli on ollut tuuria, että tielle en ole jäänyt kuin kahdesti, joista niistäkin toinen vähän omaa saituutta. Jos vetonivel kolisee kolmekin kuukautta niin, että se tuntuu ratissa terävinä nykäyksinä, eikä silti raaski korjata, niin .
Jos pelkkä kyyti ja sen hiljaisuus olisi ratkaisevaa, valinta olisi ehdottomasti amerikkalainen.
Syy miksi itse ajan Mersuilla on se, että jotenkin, kun tarvitaan dieseliä, niin minulle ei jää paljonkaan vaihtoehtoja. Toisekseen niitä karsii lisää se, että jo nuorena koin valaistumisen auton vetotavan suhteen. Se on siis takana. Poikkeuksia on tehty, ja aina olen katunut.
Kolmas ja hyvin merkittävä asia on se, että vielä 90-luvun puolivälissä Mersut tehtiin korjattaviksi, eli pienetkin komponentit on erillisinä korjattavissa/vaihdettavissa.
Eikä kuten japseissa, esim. Mazda, jossa pienen kumin palan takia on vaihdettava koko tukivarsisto...
Lisäksi on mainittava, että tähän astisen kokemuksen mukaan Mersun osat on halpoja, W124:n asti. Sen jälkeen ne ovat vain saman hintaisia kuin muihinkin.
Ja niitä saa helposti, myös käytettyinä. Mikä on myös merkittävä etu, kun vanhoilla p@skoilla joutuu kuitenkin ajelemaan...
Sikäli on ollut tuuria, että tielle en ole jäänyt kuin kahdesti, joista niistäkin toinen vähän omaa saituutta. Jos vetonivel kolisee kolmekin kuukautta niin, että se tuntuu ratissa terävinä nykäyksinä, eikä silti raaski korjata, niin .
Jos pelkkä kyyti ja sen hiljaisuus olisi ratkaisevaa, valinta olisi ehdottomasti amerikkalainen.
Syy miksi itse ajan Mersuilla on se, että jotenkin, kun tarvitaan dieseliä, niin minulle ei jää paljonkaan vaihtoehtoja. Toisekseen niitä karsii lisää se, että jo nuorena koin valaistumisen auton vetotavan suhteen. Se on siis takana. Poikkeuksia on tehty, ja aina olen katunut.
Kolmas ja hyvin merkittävä asia on se, että vielä 90-luvun puolivälissä Mersut tehtiin korjattaviksi, eli pienetkin komponentit on erillisinä korjattavissa/vaihdettavissa.
Eikä kuten japseissa, esim. Mazda, jossa pienen kumin palan takia on vaihdettava koko tukivarsisto...
Lisäksi on mainittava, että tähän astisen kokemuksen mukaan Mersun osat on halpoja, W124:n asti. Sen jälkeen ne ovat vain saman hintaisia kuin muihinkin.
Ja niitä saa helposti, myös käytettyinä. Mikä on myös merkittävä etu, kun vanhoilla p@skoilla joutuu kuitenkin ajelemaan...
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Tässä kun vuorotteluvapaille jäin, niin myin mersut pois ja sai käyttööni sisaren perheen edellisen auton vm. 97 Opel Vectra farmari. Täytyy sanoa näin reilun kuukauden ajon jälkeen että on todella näppärä ja kevyt ajella ainakin kaupungissa. Voi olla että matka-ajossa alkaa kaivata mersua, mutta ei mitään huonoa sanottavaa ajossa. Vaikka yli 10 v vanha auto. Ja itsekin olen ajanut mersuja vuosimallista -74---2005.
Tällä hetkellä:
MB E300 TDT 1998
MB E300 TDT 1998
Helppo vastata kun molemmista on kokemusta. 5 toyotaa ja 1 w124
Huomioita toyotasta
-Kesti, kesti ja kesti
-Meluisia kaikki
-Muovisen oloisia sisältä
-Hyvät moottorit
-Vakioalustalla kiemurtelee tiellä kuin tiellä, alustasarjalla parempi
-Huolto halpaa, jotkin alkuperäisosat hirveissä hinnoissa
-Esim. keskikonsolin tai mittariston valojen vaihto kovempi savotta, osa rakenteista tehty työläästi avattaviksi
-Pikkuosia ei monesti myydä erikseen, pitää ostaa koko hoito kerralla.
Huomioita w124
-Kun oven paiskaa kiinni ei rämähdä vaan menee kuin kassakaapin ovi
-Jämäkkä
-Kuten mainittu osat helppo vaihtaa, esim. keskikonsolin valot vaihtaa viiteen minuuttiin
-Vakioalustalla on aika tuuliherkkä
-Hiljainen, nykyjapsit on meluisampia
-Joka ikinen nippeli mietitty tarkkaan mihin sijoitettu
-Bensakoneisten kierrokset seilaa jne. "viat"
-Halvat osat ja tarvikkeena saa kl:ltä parissa päivässä mitä vaan
w124 on ainoa mese minkä minä suostun ostamaan. Onhan nuo japsit ja mersut olleet aikanaan ihan eri hintaisiakin, esim. joku perus carina 120tmk kun perus 200 bensa w124 230tmk. Hauskaa on nuo mielikuvat, tätini ihmetteli kun isäni osti -90 124:n jotain siihen tyyliin että taidat olla rahoissa kun mersun ostit. Ihmetys oli vielä suurempi kun minä ostin samanlaisen Eli mielikuvat elää vaikka hyviä bensa 124:sia saa japsien hinnoilla. On niiden hinnat kyllä tulleet alas tuonnin ansiosta.
Huomioita toyotasta
-Kesti, kesti ja kesti
-Meluisia kaikki
-Muovisen oloisia sisältä
-Hyvät moottorit
-Vakioalustalla kiemurtelee tiellä kuin tiellä, alustasarjalla parempi
-Huolto halpaa, jotkin alkuperäisosat hirveissä hinnoissa
-Esim. keskikonsolin tai mittariston valojen vaihto kovempi savotta, osa rakenteista tehty työläästi avattaviksi
-Pikkuosia ei monesti myydä erikseen, pitää ostaa koko hoito kerralla.
Huomioita w124
-Kun oven paiskaa kiinni ei rämähdä vaan menee kuin kassakaapin ovi
-Jämäkkä
-Kuten mainittu osat helppo vaihtaa, esim. keskikonsolin valot vaihtaa viiteen minuuttiin
-Vakioalustalla on aika tuuliherkkä
-Hiljainen, nykyjapsit on meluisampia
-Joka ikinen nippeli mietitty tarkkaan mihin sijoitettu
-Bensakoneisten kierrokset seilaa jne. "viat"
-Halvat osat ja tarvikkeena saa kl:ltä parissa päivässä mitä vaan
w124 on ainoa mese minkä minä suostun ostamaan. Onhan nuo japsit ja mersut olleet aikanaan ihan eri hintaisiakin, esim. joku perus carina 120tmk kun perus 200 bensa w124 230tmk. Hauskaa on nuo mielikuvat, tätini ihmetteli kun isäni osti -90 124:n jotain siihen tyyliin että taidat olla rahoissa kun mersun ostit. Ihmetys oli vielä suurempi kun minä ostin samanlaisen Eli mielikuvat elää vaikka hyviä bensa 124:sia saa japsien hinnoilla. On niiden hinnat kyllä tulleet alas tuonnin ansiosta.
Re: MB vai Japsi ?
Hmm... jos on ostamassa vanhaa (halpaa) autoa, niin harvoin se budjetti kuitenkaan sellainen on, että vaihtoehtoina on joku halpa kinneri ja sitten joku toinen, joka on useita kertoja kalliimpi.rampey kirjoitti:Miksi MB? Japseja saisi monta kappaletta samalla hinnalla ainakin (saman)armeijanikäisiä.
Jos tässä tarkoitetaan 90-luvun alun W124:ää, niin tuskinpa sellaisen ostajalle samanhintainen uudempi auto on kuitenkaan realistinen vaihtoehto. Lähinnä vaihtoehdoksi näin eurooppalaisesta näkökulmasta tulee mieleen BMW ja Volvo, muita takavetoisia ei juuri ole. Tyyliltään, vetotavaltaan ja hinnaltaan samankaltaisia japanilaisautoja ei ole tuotu eurooppaan. Samoin amerikkalaisissa on vaihtoehdot vähissä.
Toyota Crownit sun muut ikivanhat pelit on sitten jo harrasteautoluokassa Tipparellujen ja Kuplien kanssa jo hyvin vahvasti, ei käyttöautoa ostaessa sellaisia voine vaihtoehtona pitää.
Jos haluaa W124:n, niin eipä siinä paina paljoa se, että joku toinen auto saattaisi olla luotettavampi. Ja Mersuista jotain tietävä on jo varautunut siihen, että kaikenlaista laittoa ja puuhaa riittää vähän väliä.