Vetely oikealle
Vetely oikealle
Tuolla OT-osastolla flosse manaili Horstin vetelyä oikeaan. Aihetta käsiteltiin ja vastaustakin näytti löytyvän. Ketju näyttää jo hiljentyneen, joten laitoin nyt tämän viimeisen kommenttini uutena otsimona tänne ehken paremmin sopivalle sektorille. Nimittäin on muutamia huomioita, joihin olisi hauska saada kommenttia.
Oikealle vetoa eli samaa probleemaa on ollut täälläkin päin. Autosta on suht. tuoreet paperit, jossa kaikki ohjauskulmat, auraukset, ristimittaukset ja sen sellaiset ovat timmissä, eikä rotvalleja tai monttujen pohjia ole sen jälkeen koluttu.
Suoraan meno on täysin tiestä kiinni. Tuolla kapoisemmalla työmatkan alkupätkällä oikealle vetoa on havaittavissa, mutta isommalla väylällä ja esim. kaupungin kaduilla mennään suoraan. Siksipä mielessä siintänyt kulmien säätöprojekti on ollut kiikunkaakun. "Korjaamalla" kulku siten, että viettävillä teillä mennään suoraan ilmeisesti tuo tullessaan vasemmistoon vetämisen ns. normaaleilla väylillä.
Mutta sitten varsinainen arvoitus. Kun pakkanen laskee alle 15 asteen, myös viettävillä teillä mennään viivasuoraan, vaikka antaisi kourien kirvota ratista kilometrin ajaksi. Lämpöisemmillä taas venkoillaan oikeaan. Näin on tapahtunut jo useamman kerran. Eipä osaa Kaapo vetää muuta johtopäätöstä kuin sen, että kunnon kylmillä renkaiden ilmanpaine laskee ja sen täytyy tätä kautta vaikuttaa ohjautuvuuteen. Tästä taas sikisi aatos, että voisiko tuota "sivuvetoa" koettaa kompensoida ilmanpaineita rukkaamalla myös lämpöisillä keleillä.
Vai mistä tuo ilmiö johtuisi. Joka tapauksessa tämä huomio ei ole hiipivää hulluutta, vaan myös repsikan taholta todelliseksi todettu....
Oikealle vetoa eli samaa probleemaa on ollut täälläkin päin. Autosta on suht. tuoreet paperit, jossa kaikki ohjauskulmat, auraukset, ristimittaukset ja sen sellaiset ovat timmissä, eikä rotvalleja tai monttujen pohjia ole sen jälkeen koluttu.
Suoraan meno on täysin tiestä kiinni. Tuolla kapoisemmalla työmatkan alkupätkällä oikealle vetoa on havaittavissa, mutta isommalla väylällä ja esim. kaupungin kaduilla mennään suoraan. Siksipä mielessä siintänyt kulmien säätöprojekti on ollut kiikunkaakun. "Korjaamalla" kulku siten, että viettävillä teillä mennään suoraan ilmeisesti tuo tullessaan vasemmistoon vetämisen ns. normaaleilla väylillä.
Mutta sitten varsinainen arvoitus. Kun pakkanen laskee alle 15 asteen, myös viettävillä teillä mennään viivasuoraan, vaikka antaisi kourien kirvota ratista kilometrin ajaksi. Lämpöisemmillä taas venkoillaan oikeaan. Näin on tapahtunut jo useamman kerran. Eipä osaa Kaapo vetää muuta johtopäätöstä kuin sen, että kunnon kylmillä renkaiden ilmanpaine laskee ja sen täytyy tätä kautta vaikuttaa ohjautuvuuteen. Tästä taas sikisi aatos, että voisiko tuota "sivuvetoa" koettaa kompensoida ilmanpaineita rukkaamalla myös lämpöisillä keleillä.
Vai mistä tuo ilmiö johtuisi. Joka tapauksessa tämä huomio ei ole hiipivää hulluutta, vaan myös repsikan taholta todelliseksi todettu....
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
En tiedä kuinka on Horsteissa ja Daameissa mutta kaikissa mun Mersuissa on ollut samaa pulmaa että oikealle vetää ja lääke on löytynyt casterin säädöstä .
Lisäksi Mersu tuntuu olevan tosi nuuka renkaista ja niiden paineista. Nykyinen E kulkee näillä Pirellin kitkoilla paremmin suoraan kuin suvikumeilla
Lämpötilateoriasi voi olla oikea, lisäksi tulee mieleen että ohjausvaihteessa oleva öljy on kylmänä viskositeetiltään paksumpaa eli saattaapi tahmeuttaa ohjausta varsinkin taipaleen alkupuolella.
Lisäksi Mersu tuntuu olevan tosi nuuka renkaista ja niiden paineista. Nykyinen E kulkee näillä Pirellin kitkoilla paremmin suoraan kuin suvikumeilla
Lämpötilateoriasi voi olla oikea, lisäksi tulee mieleen että ohjausvaihteessa oleva öljy on kylmänä viskositeetiltään paksumpaa eli saattaapi tahmeuttaa ohjausta varsinkin taipaleen alkupuolella.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
juu itellä oli kans pari kesää sit 190sen kans samaa ongelmaa... eli veteli ojaan päin.. käytin kulmien säädössäki ja korjattavaa oli vähän.. mutta "vika" ei korjaantunut... sit yks tuttu sanoi et kokeileppa vaihtaa eturenkaiden puolia... ja siinäpä se!!! vetely loppui kuin seinään... tämä ei tietenkään onnistu jos on sellaset renkaat joissa on määrätty pyörimis suunta.
Tuo rengas asia on kyllä täyttä totta! Nykypäivän renkaat tuntuvat olevan täysiä paskoja jo uutena. Jos kulmat on kohdallaan ja silti puoltaa, niin vika on 99% varmuudella renkaissa. Se 1% on ohjausvaimennin, joka alkaa hajottuaan toimimaan kaasujousen tavoin, ja painaa ohjausta väkisin sivuun (Nähty on sellainenkin...)miksu.80 kirjoitti: sit yks tuttu sanoi et kokeileppa vaihtaa eturenkaiden puolia... ja siinäpä se!!! vetely loppui kuin seinään... tämä ei tietenkään onnistu jos on sellaset renkaat joissa on määrätty pyörimis suunta.
Joskus puoltaminen muuttuu toiseen suuntaan tuolla renkaiden vaihdolla, mutta yllättävän usein loppuu lähes kokonaan.
Kyllä niitä renkaita voi koittaa puolelta toiselle, vaikka niissä olisi pyörimis suunta. Eihän niillä pitkään tarvitse ajaa, kun eron voi todeta.
S55 AMG -01
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
itellä tämä omituisuus ilmestyi uusien renkaiden myötä.. korjaantui kyllä puolenvaihdollaKentZu kirjoitti:Oisko renkaat kulunut sit väärään kulmaan jos säädöissä on ollut hieman vibaa?? Ja siitä johtuisi tämä vetely??miksu.80 kirjoitti:juu itellä oli kans pari kesää sit 190sen kans samaa ongelmaa... eli veteli ojaan päin.. käytin kulmien säädössäki ja korjattavaa oli vähän.. mutta "vika" ei korjaantunut... sit yks tuttu sanoi et kokeileppa vaihtaa eturenkaiden puolia... ja siinäpä se!!! vetely loppui kuin seinään... tämä ei tietenkään onnistu jos on sellaset renkaat joissa on määrätty pyörimis suunta.
Juu
Uusien talvirenkaiden myötä tämän sain kaupan päälle minäkin Muuten kiekot ovat erinomaiset ja tosiaan määrätyillä teillä potkukelkka kulkee suoraan, mutta taas "ei-motarilla" tahtoo vienosti kiskoa ojaa kohti.
Täytyypi kokeilla puljata ensin paineiden kanssa ja jos ei auta, niin kokeillaan puolenvaihtoa - enpä ole muuten kuullut tuosta kikasta ennen. Sinänsä se toimii, sillä nämä Pirellin Carvingit eivät tunne pyörimissuuntaa erikseen, vaan auto voidaan "sekarengastaa". Sen sijaan gummin asento vanteella on määritetty eli saapi laittaa vain merkityn sivun vanteen sisäpuolelle.
Tiedä sitten oikeista paineista, rengasmaakari suositti tälle 205/15-65 koolle 2,5 baaria W126:n alla. Ei se ollenkaan huonolta ajossa tunnu, mutta tosiaan paineen laskiessa kovalla pakkasella ajettavuus "oikenee"......
Täytyypi kokeilla puljata ensin paineiden kanssa ja jos ei auta, niin kokeillaan puolenvaihtoa - enpä ole muuten kuullut tuosta kikasta ennen. Sinänsä se toimii, sillä nämä Pirellin Carvingit eivät tunne pyörimissuuntaa erikseen, vaan auto voidaan "sekarengastaa". Sen sijaan gummin asento vanteella on määritetty eli saapi laittaa vain merkityn sivun vanteen sisäpuolelle.
Tiedä sitten oikeista paineista, rengasmaakari suositti tälle 205/15-65 koolle 2,5 baaria W126:n alla. Ei se ollenkaan huonolta ajossa tunnu, mutta tosiaan paineen laskiessa kovalla pakkasella ajettavuus "oikenee"......
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Oletteko huomanneet kuinka usein huoltoasemien (nyk. Bensa-aseman ) ilmanpaine mittarit näytävät erinlaisesti.
Kun laitat yhdessä paikassa 2,4bar, niin seuraava näyttää jo aivan eri paineita.
Tuli mieleen, että tuohon vetelemiseen.... Mikäli auraus kulma näyttää haritusta ( mersun aurauskulma on n. +-3 astetta? ) voi auto vedellä jompaan kumpaan suuntaa vieläpä helpommin kuin jos siinä on aurausta,varsinkin jos toinen rengas on pehmeämpi rungoltaan tai matalammalla ilmanpaineella.
Lisäksi voi caster-kulma voi vaikutta samanlailla eli jos caster on pystympi ei vetelyä ilmeisesti ole yhtä paljoa kuin jos se on huomattavasti vinossa????? ( tämä on loogisen ajattelun tulos, ei siis varmaa asiaa!!). Kannattaa myös katsoa onko vasemman ja oikean puolen arvot samanlaiset.
Kun laitat yhdessä paikassa 2,4bar, niin seuraava näyttää jo aivan eri paineita.
Tuli mieleen, että tuohon vetelemiseen.... Mikäli auraus kulma näyttää haritusta ( mersun aurauskulma on n. +-3 astetta? ) voi auto vedellä jompaan kumpaan suuntaa vieläpä helpommin kuin jos siinä on aurausta,varsinkin jos toinen rengas on pehmeämpi rungoltaan tai matalammalla ilmanpaineella.
Lisäksi voi caster-kulma voi vaikutta samanlailla eli jos caster on pystympi ei vetelyä ilmeisesti ole yhtä paljoa kuin jos se on huomattavasti vinossa????? ( tämä on loogisen ajattelun tulos, ei siis varmaa asiaa!!). Kannattaa myös katsoa onko vasemman ja oikean puolen arvot samanlaiset.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Vetely oikealle
Ei Horsi vaan Wanhaleka (123D).Jukka N. kirjoitti:Tuolla OT-osastolla flosse manaili Horstin vetelyä oikeaan.
Noh, kyllä Horstkin hieman, mutta itse aiheutettu kulmien viimeistely puuttuu
Terveisin
Tero
Tero
Muuten sama homma täällä, mutta minä olen jo vaihtanut ohjausvaimentimen. Vetää vieläkin, yleensä oikealle.Jussi L. kirjoitti:Minullakin paperit kaikkien kulmien säädöstä dieselissä ja vetää vain aina oikealle, mutta tuo ohjausvaimennin ei olekaan tullut mieleen.. Siinäpä vika taitaakin olla..
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
WIS ehdottaa ongelmaan juuri päinvastaista, eli oikealle puolen caster ihan toleranssin ylärajalle ja vasemmalle puolen taas alarajalle. Tämä on ihan kirjatietoa, ei ole tarvinnut kokeilla.adenauer300 kirjoitti:
Lisäksi voi caster-kulma voi vaikutta samanlailla eli jos caster on pystympi ei vetelyä ilmeisesti ole yhtä paljoa kuin jos se on huomattavasti vinossa????? ( tämä on loogisen ajattelun tulos, ei siis varmaa asiaa!!).
Kannattaa myös katsoa onko vasemman ja oikean puolen arvot samanlaiset.
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Aika erikoinen tuo WIS.n ehdotus, kun kuitenkin Mersun ohjausgeometria on samanlainen kummallakin puolella ( eikä niin kuin vanhoissa jaggeissa ). WIS:n mukaan siis jos casterin kulmat (vas/oikea) ovat vastakkaiseilla arvoilla auto ei vetele, eipä ole yhtään järkeen käypää.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
ei ne ole vastakkaisilla arvoilla vaan vas.on toleranssin alarajalla ja oikea on ylärajalla eli vas on pystymmässä ja oik. on "vinommassa".
casterhan on siis olka-akselin pystykallistuma eli se kuinka paljon olka-akselin kuviteltu pystyakseli (ala- ja yläkiinnityspiste) eroaa vertikaalisesta nollalinjasta (siis autoa suoraan sivultapäin katsottaessa).
eli tällä kompensoidaan tien kaltevuuden aiheuttama vetäminen oikealle.
ei se WIS turhaan sitä caster-hommaa neuvo, kyllä sen asian on saksalainen engineeri miettinyt.
casterhan on siis olka-akselin pystykallistuma eli se kuinka paljon olka-akselin kuviteltu pystyakseli (ala- ja yläkiinnityspiste) eroaa vertikaalisesta nollalinjasta (siis autoa suoraan sivultapäin katsottaessa).
eli tällä kompensoidaan tien kaltevuuden aiheuttama vetäminen oikealle.
ei se WIS turhaan sitä caster-hommaa neuvo, kyllä sen asian on saksalainen engineeri miettinyt.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Hyvä tietää..AriK123 kirjoitti:Muuten sama homma täällä, mutta minä olen jo vaihtanut ohjausvaimentimen. Vetää vieläkin, yleensä oikealle.Jussi L. kirjoitti:Minullakin paperit kaikkien kulmien säädöstä dieselissä ja vetää vain aina oikealle, mutta tuo ohjausvaimennin ei olekaan tullut mieleen.. Siinäpä vika taitaakin olla..
Täytyy kesällä kun auto olisi tarkoitus läpikäydä niin murehtia samalla loppuun tämäkin vetelely, ei se ajoa haittaa varsinaisesti, mutta tuulella on inhottavaa, paitsi jos tuulee sinne päin minne auto vetää..
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
W203 C200CDI automatic elegance -06
Minun pitäisi hankkia joskus kunnollinen simpukka, jos nyt sellaisia vielä löytyy. Sitten saisi välykset pois ohjauksesta ja voisi kokeilla tuota caster-säätöä.Jussi L. kirjoitti:Hyvä tietää..AriK123 kirjoitti:Muuten sama homma täällä, mutta minä olen jo vaihtanut ohjausvaimentimen. Vetää vieläkin, yleensä oikealle.Jussi L. kirjoitti:Minullakin paperit kaikkien kulmien säädöstä dieselissä ja vetää vain aina oikealle, mutta tuo ohjausvaimennin ei olekaan tullut mieleen.. Siinäpä vika taitaakin olla..
Täytyy kesällä kun auto olisi tarkoitus läpikäydä niin murehtia samalla loppuun tämäkin vetelely, ei se ajoa haittaa varsinaisesti, mutta tuulella on inhottavaa, paitsi jos tuulee sinne päin minne auto vetää..
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Ahti..
Juuri tuota minä tarkoitin..
Tuolla säädöllä voidaan saada OIKEALLE viettävällä tiellä Ok ajettavuus, mutta kun nyky tiet ovat hyvin vaihtelevia kaltevuudeltaan. Toiset viettää enemmän kuin toiset.....pitäisi varmaa ruveta rakentamaan kabiinista säädettävää etuakselistoa, jotta voisi ajaa kaikkialla
Mielestäni tuo erinlaisuus ei voi olla oikea ratkaisu
Juuri tuota minä tarkoitin..
Tuolla säädöllä voidaan saada OIKEALLE viettävällä tiellä Ok ajettavuus, mutta kun nyky tiet ovat hyvin vaihtelevia kaltevuudeltaan. Toiset viettää enemmän kuin toiset.....pitäisi varmaa ruveta rakentamaan kabiinista säädettävää etuakselistoa, jotta voisi ajaa kaikkialla
Mielestäni tuo erinlaisuus ei voi olla oikea ratkaisu
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Adenauer:
ai et meinaa uskoa?
ei se säädön jälkeen ala kampeemaan MIHINKÄÄN!
Mulla on nää 3 Mersua säädetty samaan tyyliin (caster) ja itseasiassa 123 piti säätää lisää casteria "takuuseen" kun ei heti meinannut tokeentua.
Sitäpaitsi tietääkseni tiet rakennetaan kaikkialla siten että kaistat on kallistettu oikealle jotta vesi ym. ei jää seisomaan tielle. Suomessa vaan on enemmän kallistettu kuin esim. Saksassa.
Toiset viettää enemmän kuin toiset mutta kaikki viettää oikealle! Eikö?
Tässä puhutaan tosiaan hienosäädöstä eikä auto ala puoltamaan "kallistamattomallakaan " tiellä vasemmalle.
Ei ole muuten pelkästään Mersun vaiva vaan esim. Opelissa sama juttu: uusi auto vie HIEMAN oikealle tehdassäädöissä. Minulla säädettiin 1000 km ajettu diesel Corsa takuuseen "Suomen säätöihin".
Vetäminen oli niin pientä että jos ajaa molemmat kädet ratissa (niin kuin kuuluisi) niin sitä ei edes huomaisi.
ai et meinaa uskoa?
ei se säädön jälkeen ala kampeemaan MIHINKÄÄN!
Mulla on nää 3 Mersua säädetty samaan tyyliin (caster) ja itseasiassa 123 piti säätää lisää casteria "takuuseen" kun ei heti meinannut tokeentua.
Sitäpaitsi tietääkseni tiet rakennetaan kaikkialla siten että kaistat on kallistettu oikealle jotta vesi ym. ei jää seisomaan tielle. Suomessa vaan on enemmän kallistettu kuin esim. Saksassa.
Toiset viettää enemmän kuin toiset mutta kaikki viettää oikealle! Eikö?
Tässä puhutaan tosiaan hienosäädöstä eikä auto ala puoltamaan "kallistamattomallakaan " tiellä vasemmalle.
Ei ole muuten pelkästään Mersun vaiva vaan esim. Opelissa sama juttu: uusi auto vie HIEMAN oikealle tehdassäädöissä. Minulla säädettiin 1000 km ajettu diesel Corsa takuuseen "Suomen säätöihin".
Vetäminen oli niin pientä että jos ajaa molemmat kädet ratissa (niin kuin kuuluisi) niin sitä ei edes huomaisi.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Ennenvanhaan sanottiin aina, että Mersu menee kuin juna.
Ei mulla ainakaan kampea mihinkään, ainakaan häiritsevästi. Liekö noiden sileiden renkaiden ansiota...
Mutta varmaan alkaa kampeamaan ja hakemaan, kunhan laittaa alle uudet 225/235 kesänakit...
Ei mulla ainakaan kampea mihinkään, ainakaan häiritsevästi. Liekö noiden sileiden renkaiden ansiota...
Mutta varmaan alkaa kampeamaan ja hakemaan, kunhan laittaa alle uudet 225/235 kesänakit...
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
No pakkohan se on uskoa, kun noin moni niin väittää .
Itse en kuitenkaan ole ko asiaa (casterin eron merkitystä olennaista merkitystä vetelyyn) huomannut, vaikka olen 52 kpl totaali tuho kolari-autoja rakentanut kuntoon ( ja niistä 51kpl on myyty eteenpäin, eikä yksikään ole vedellyt suuntaan jos toiseenkaan), sekä 11 kpl mersuja (vetelemättömiä)omistanut.
Omalle kohdalleni on sattunut kerran muuan Nissan Almera (vm01), jonka Casterin kulmat olivat vastakkaisilla arvoilla, mutta kuitenkin rajojen sisäpuolella, eikä auto vetänyt mihinkään vaikka ajoi millaisella tiellä.
Oma kokemukseni on, että, jos renkaat, vanteet, nivelet, ja jousitus on kunnossa, ei auto vetele mihinkään, jos casterin kulmat ovat samankaltaiset molemmilla puolilla.
Olen myös huomannut, että mersut ovat erittäin tarkkoja iskareistaan ja varsinkin jousista. Eli Akselin molempien jousien ( vasen ja oikea) pitää olla saman jäykkyisiä, saman pitusia molemmilla puolilla ( siksi esim. etujousien eläpäässä on vaihdettavat kumit, joita löytyy eripaksuuksina).
Mikäli näin ei ole ja jokin jousi on erinlainen ominaisuuksiltaan, voi ensiapuna alustan säädössä olla juuri tuo casterien erinlaisuus.
Itse en kuitenkaan ole ko asiaa (casterin eron merkitystä olennaista merkitystä vetelyyn) huomannut, vaikka olen 52 kpl totaali tuho kolari-autoja rakentanut kuntoon ( ja niistä 51kpl on myyty eteenpäin, eikä yksikään ole vedellyt suuntaan jos toiseenkaan), sekä 11 kpl mersuja (vetelemättömiä)omistanut.
Omalle kohdalleni on sattunut kerran muuan Nissan Almera (vm01), jonka Casterin kulmat olivat vastakkaisilla arvoilla, mutta kuitenkin rajojen sisäpuolella, eikä auto vetänyt mihinkään vaikka ajoi millaisella tiellä.
Oma kokemukseni on, että, jos renkaat, vanteet, nivelet, ja jousitus on kunnossa, ei auto vetele mihinkään, jos casterin kulmat ovat samankaltaiset molemmilla puolilla.
Olen myös huomannut, että mersut ovat erittäin tarkkoja iskareistaan ja varsinkin jousista. Eli Akselin molempien jousien ( vasen ja oikea) pitää olla saman jäykkyisiä, saman pitusia molemmilla puolilla ( siksi esim. etujousien eläpäässä on vaihdettavat kumit, joita löytyy eripaksuuksina).
Mikäli näin ei ole ja jokin jousi on erinlainen ominaisuuksiltaan, voi ensiapuna alustan säädössä olla juuri tuo casterien erinlaisuus.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
maailma muuttuu...
kun ajo 144 - 244 Volvoilla tai 96 - 900 Saabilla tahi Taunuksilla, Fiateilla 125, 132, Corollia, Carinoita, Camryjä, Datsuneja pari, Rellukin, Audeja, Opelit Kadetista Astaraan, Pesot 205 - 406 ja jotain muita , ei vetänyt mihinkään. Kulmat laitettiin soralapion mitalla kohdalleen. Ja toimi.
Nyt juostaan kulmamittauksissa ja hakataan tietokonetta yötä päivää ihmetellen auton vaeltelua... maailma on niin ihmeellinen...?
Nyt juostaan kulmamittauksissa ja hakataan tietokonetta yötä päivää ihmetellen auton vaeltelua... maailma on niin ihmeellinen...?
- Köyhyys periytyy -
Autot nyt:
* W123 200D -81 "Eeva" 174 tkm
* Ford 17M 2.0 V6 Turnier -70
* Toyota Landcruiser HJ61 -87
* pökötti ja sitikoita
Ex MB:t
- 123 kymmenen ainakin
- 124 kymmenen ainakin
- 560 SEL 300hv -87
- 300SD -85
Autot nyt:
* W123 200D -81 "Eeva" 174 tkm
* Ford 17M 2.0 V6 Turnier -70
* Toyota Landcruiser HJ61 -87
* pökötti ja sitikoita
Ex MB:t
- 123 kymmenen ainakin
- 124 kymmenen ainakin
- 560 SEL 300hv -87
- 300SD -85
Kerrataampa tuota WIS:sistä löytynyttä tietoa:adenauer300 kirjoitti:No pakkohan se on uskoa, kun noin moni niin väittää .
Oma kokemukseni on, että, jos renkaat, vanteet, nivelet, ja jousitus on kunnossa, ei auto vetele mihinkään, jos casterin kulmat ovat samankaltaiset molemmilla puolilla.
Olen myös huomannut, että mersut ovat erittäin tarkkoja iskareistaan ja varsinkin jousista. Eli Akselin molempien jousien ( vasen ja oikea) pitää olla saman jäykkyisiä, saman pitusia molemmilla puolilla ( siksi esim. etujousien eläpäässä on vaihdettavat kumit, joita löytyy eripaksuuksina).
Mikäli näin ei ole ja jokin jousi on erinlainen ominaisuuksiltaan, voi ensiapuna alustan säädössä olla juuri tuo casterien erinlaisuus.
- normaalit ohjearvot ovat luonnollisesti samat molemmille puolille
- tämän lisäksi siellä oli maininta että joskus saattaa esiintyä oikealle vetoa. Tämän syyksi mainittiin etu-akseliston ja rungon osien toleranssien yhteisvaikutus. Ja korjauskeinoksi neuvottiin laittamaan caster oikealle puolelle isommaksi kuin vasemmalle, aivan toleranssien rajoille.
Tuleekin maanantaiaamuna mielenkiintoinen tapahtuma kun auto menee Euromasterille Suomenojalle pyöränkulmien säätöön
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24