Kierrokset notkantaa tyhjäkäynnillä ja nytkyy ajossakin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Kierrokset notkantaa tyhjäkäynnillä ja nytkyy ajossakin

Viesti Kirjoittaja juhape »

Mikähän tuota kasia oikein vaivaa? Joskus tyhjäkäynnillä kierrokset laskee ja käy sitten jossain parissa tonnissa. Kuulostaa ihan kuin kone saisi liikaa polttoainetta silloin kun tuo lasku tapahtuu. Vikakoodeja ei ole tullut.
Oma veikkaus on joko ilmamassamittari tai jompikumpi lambda-anturi.

Sikäli ikävä vaiva että on muutaman kerran sammunut liikennevaloihin. Onko jollain ollut vastaavaa bensakoneissa.
Viimeksi muokannut juhape, Ke 07.05.2008 21:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Mites ilmeneekö vika heti kun käynnistät ja tai 5min(sisään) eli onko vikaa sinä aikana? Vai onko vika vain lämpimällä koneella, ei kylmällä koneella??
Avatar
kaijan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1149
Liittynyt: To 15.02.2007 18:12
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja kaijan »

Itselläkin aivan sama ongelma.... olisi mielenkiintoista saada tietää mitä sitä konetta vaivaa :?

Itsellä ei käy ihan parissa tonnissa mutta 400-1100 kierrosvälillä hyppii. Muutaman kerran vauhdiosta sammunut valoihin. Tietäisikö kukaan mahdollisesti syytä?
C126 380 SEC -84
Honda VF750 -84
Ex:
W201 2.0 bensa -84

Mersuja ei korjata, niitä huolletaan
"Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience."
Hain hullun papereita, sain taxiliitteen
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

capriceman kirjoitti:Mites ilmeneekö vika heti kun käynnistät ja tai 5min(sisään) eli onko vikaa sinä aikana? Vai onko vika vain lämpimällä koneella, ei kylmällä koneella??
Muutaman kerran on tehnyt heti kylmäkäynnistyksen jälkeen mutta yleenä tuo vika oireilee nomaalilämpöisellä koneella. Yleensä tekee pahiten sen jälkeen kun auto on ajettu kuumaksi ja ollut parkissa tunnin tai pari ja sen jälkeen kun käynnistää niin hetken käy hyvin ja ihan yks kaks kierrokset heittää ylös alas ja jos on D päällä niin saattaa jopa sammua. Käynnistyy kyllä heti ja toimii yleensä sen jälkeen tai voi tehdä hetken päästä samaa uudestaan.

Joskus huomaa liikkeelle lähdön jälkeen että tasaisesti ajessakin vähän kierrokset seilaa ja hiukan nykii, kaasuun kyllä reagoi ja kiihtyy ihan normaalisti. Muutekin tehot on kyllä tallessa. Tuli kesärenkaiden vahdon jälkeen kokeiltua (suljetulla radalla) että täristääkö yli 200km/h nopeuksissa :)
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Koneen lambda ja ilmamassatiedot ei täsmää jos tyhjäkäynti seilaa. No nyt jos tekee kylmänäkin niin voi Lambdatiedon unohtaa eli jos kone on ihan kylmä ja tekee sitä käynnistyksen jälkeen. Kun kone on lämmin ja silloin pumppaa kaasu niin lambdatieto heikosti muuttuu, näin ollen ECU säätää vahvistusta suuremmalle ja ajaa ruiskujen PWM ylös alas, tästä aiheutuu tyhjäkäynnin seilaaminen. Miksi tapahtuu näin??

Vanhemmiten lambdan nousunopeus ja reagointi hidastuu, sitä ei kuitenkaa ole koodattu ECU:lle vaan se ajaa uuden anturin tiedoilla, jos seos ei reagoi toivotulla tavalla niin ECU ajaa suuremman bensamäärän pytylle ja siitä johtuu tuo tyhjäkäynnin seilaaminen.

Nyt sitten jos seilaamista on kylmänä vika ei ole silloin Lambdaanturissa.
Tyhjäkäynnin säädin se tuskin on, koska se lopettaa yleensä kokonaan toiminnan. Yksi joka tulee mieleen on TPS anturi, se on yksi anturi joka voi aiheuttaa juuri tuollaista sekoilua. Rikastaa seoksen nopeasti ja kone stumppaa... 8)
Anturin voi mitata yleismittarilla, mutta tarkempi tarkastelu vaatii skoopin :D
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

No tässä nyt ei tyhjäkäynti varsinaisesti seilaa vaan tekee joskus vain kerran sen että kierrokset tippuu ja systeemi sitten korjaa niitä jolloin ne käy jopa parissa tonnissa ja palaa sitten takas normaaliksi.

Mikäs tuo TPS anturi on? Tässähän ei ole mitään erillistä tyhjäkäynninsäädintä vaan sähköinen kaasuläppä. Samoin kaasupoljin on sähköinen, vaijerin päässä on potikka.

Tuntuu tämä vika pikkuhiljaa kokoajan pahenevan. Aluksi teki vaan satunnaisesti mutta nyt tekee melkein joka ajokerralla jotain kierrosten heittelyä.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

TPS = kaasuläpänasento anturi, jos siinä on häiriöitä nii tekee juuri noin.
Mittaus skoopilla.
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

capriceman kirjoitti:TPS = kaasuläpänasento anturi, jos siinä on häiriöitä nii tekee juuri noin.
Mittaus skoopilla.
Lyhenne tulee ilmeisesti sanoista Throttle Position Sensor ?
Virrat kun laittaa päälle niin sieltä kaasuläppäsysteemistä kuuluu sellainen ininä ja kaasupolispotikkaa kun kääntää niin kaasuläppä kyllä kääntyy samalla.

Eikö toimintaa voi tosiaan mitata muulla kuin skoopilla? Skooppia kyllä tuli joskus kouluaikoina (20v aikaa)käytettyä mutta noinkohan tuosta enää sais mitään tolkkua.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Joo ainoastaan skoopilla näkee häiriöt kunnolla, kyllä sitä osaa käyttää jos kerta joskus on käyttäny :D
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

Eilen kattelin testerillä livedataa koneen käydessä. Ei tuo Carsoft osaa muutakuin näyttää numeroarvoja niin ei siitä mitään selvinnyt.
Vikakoodeja ei edelleenkään tule, lambda-anturit ainakin toimivat OK, samoin näytti kaikki muutkin mutta joku niitä kierroksia välillä heijaa.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
JACKHAMMER
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ti 09.12.2003 18:37
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja JACKHAMMER »

Juuri näin, itsellä on joskus ollut vastaavaa onkelmaa.
vika on vain kun: ulkolämpötila on lähellä 0, moottorinlämpö on juuri 80`c:n alapuolella ja istutaan liikenne valoissa jarrua vasten.
Kone tavallaan "nytkähtää" ja eli kierrokset tippuvat.
Vikakoodissa oli jälki viallisesta lambdasta oikeanpuoleisesta lohkosta(kuskinpuolelta katsottuna).

Nyt kuitenkaan ei auto ole piiitkään aikaan (n.2kk) tehnyt mitään nytkähtelyjä yms..
Mitään huoltoa ei ole tämän asian suhteen tehty.
Vikakoodeissa oli maininta myös akun volttimäärän tippumisesta yms sähkölaitteen virran riittämättömyydestä.
mutta vikakoodeja ei ollut nollattu minun omistusaikana ollenkaan, ennen kun srs vikavalosyttyi mittaristoon jonka takia ne vikakoodit sitten piti lukea.
En usko että suomessa tuosta autosta olisi nollattu vikamuistia ennen minua,
joten millekkään ei mitään tehty, asiaa seuraillaan..
Autona on e50 amg vm97 ja kone tuossa on juurikin m119.
Vito 115 4x4 ja ml 320cdi
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

JACKHAMMER kirjoitti:Juuri näin, itsellä on joskus ollut vastaavaa onkelmaa.
vika on vain kun: ulkolämpötila on lähellä 0, moottorinlämpö on juuri 80`c:n alapuolella ja istutaan liikenne valoissa jarrua vasten.
Kone tavallaan "nytkähtää" ja eli kierrokset tippuvat.
Vikakoodissa oli jälki viallisesta lambdasta oikeanpuoleisesta lohkosta(kuskinpuolelta katsottuna).

Nyt kuitenkaan ei auto ole piiitkään aikaan (n.2kk) tehnyt mitään nytkähtelyjä yms..
Mitään huoltoa ei ole tämän asian suhteen tehty.
Vikakoodeissa oli maininta myös akun volttimäärän tippumisesta yms sähkölaitteen virran riittämättömyydestä.
mutta vikakoodeja ei ollut nollattu minun omistusaikana ollenkaan, ennen kun srs vikavalosyttyi mittaristoon jonka takia ne vikakoodit sitten piti lukea.
En usko että suomessa tuosta autosta olisi nollattu vikamuistia ennen minua,
joten millekkään ei mitään tehty, asiaa seuraillaan..
Autona on e50 amg vm97 ja kone tuossa on juurikin m119.
Juuri noinhan tämäkin yleensä tekee, joskus kyllä hytkähtää kylmänäkin. Vika tuntuu koko ajan pahenevan. Talvella teki sitä ihan satunnaisesti mutta nyt lähes joka ajokerralla.

Tänään kaupungissa kurvaillessa sammuikin kaksi kertaa. Ensin parkkiin mennessä vaan piippasi ja ohjaus jäykistyi, toisella kerralla liikennevaloihin tullessa. Jarrua en tainnut painaa kummallakaan kerralla.
Ja vauhdista kun sammuu niin alhaisen jännitteen varoitus tulee ruutuun kaikkien muiden valojen lisäksi.

Jospa varmaksi tietäisi että vika on kaasuläppäanturissa...
Onkohan siellä jonkilainen potentiometri joka kuluu/likantuu vai millainen systeemi se on? Josko sitä voisi puhdistaa vai onko se vaan kulunut loppuun?
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

Noniin eipä ole vika vieläkään selvillä. Vikakoodeja ei edelleenkään tule mutta nytkyy nyt jo ajossakin.

Yleensä sen jälkeen kun on esin ajettu lämpimäksi ja ollut jonkin aikaa sammuksissa. Sitten kun lähtee liikkeelle niin tuntee ja näkee kierroslukumittarista kuinka kierrokset heijaa. Saataa jopa satasen vauhdissakin nykäistä.
Mutta jos kaasua painaa niin kiihtyy ihan normaalisti. Niin ja tekee samaa myös vakionopeussäädin päällä eli kaasupolkimen potentiometrissa vika ei ainakaan ole.

Tämän sähköisen kaasuläpän mahdollinen sekoilu kyllä selittäisi kaikki oireet jos vaan saisi varmuuden että vika olisi siinä. Uusi maksaa vajaa 1000eur ja käytetyilläkin pyytävät ebayssä satasia joten ihan kokeeksi ei viitsi ostaa.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Vastaa Viestiin