Vito asiantuntijat, apua kaivataan !!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
AnJa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Ti 31.07.2007 13:01

Vito asiantuntijat, apua kaivataan !!

Viesti Kirjoittaja AnJa »

Vitosta on kone ja automaatti vihdoin irti. Laatikko lähdössä Siekkiselle kunnostettavaksi ensi viikolla. Samoin pumppu pp-dieseliin säädettäväksi.

Nyt kun kone on irrallaan, niin antakaa neuvoja mitä osia kannattaa vaihtaa, ja huoltoja tehdä.

Tälläkin palstalla on ollut kirjoituksia "rämisevästä" tyhjäkäynnistä, joka tulee kun kierrokset laskevat alle 1600. Minulla sama alkoi viime kesänä kansi remontin jälkeen. Tiivisteen vaihdon yhteydessä lisäsin syöttöä ja muutin ajoituksia, muistaakseni aikaisemmalle, foorumilta löytämien ohjeiden mukaisesti. Ketju ja kiristin vaihdettiin myös.
Samoja ruman tyhjäkäynnin ongelmia on kirjoitusten mukaan ollut muillakin. Onko kukaan päässyt siitä eroon. Johtuuko ääni ajoituksen muuttamisesta, vai onko syynä ehkä "viallinen" ennakonsäädin.
Ennakonsäädin on vain niin pirun kallis, että ei viitsisi turhaan sitä vaihtaa.

Samalla kun etutolpat on irti, niin haluaisin laskea autoa 30-40 mm. Minkälaisia jousia foorumilaiset suosittelee? Halvat ja hyvät on tietenkin parhaat.
Auto on tämä puuhapeten unelma, 110 D automaatilla.

Kiitoksia jo etukäteen.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Vito asiantuntijat, apua kaivataan !!

Viesti Kirjoittaja veskola »

- Laturiin uudet liukurenkaat ja hiilet tai vaihtoehtoisesti vaihtolaturi
- Uusi termostaatti
- Suurempi turbo (säästää kannentiivistettä)
- Automaatille erillinen cooler (100 € + 60 € letkuihin)
- H&R jouset
- Pumppu mynään tapitettavaksi. Max kierrokset 4800 rpm !
- Jarrulevyt tarvittaessa

Ei mulla rämise käynti paitsi kun menee alle 800 rpm, silloin alkaa väkisin nelkku täristämään.

Pumppupajaa kannattaa pyytää, jos ne osaa laittaa pumpun mekaniikan sellaiseksi, että se vipu saa liikkua hetken matkaa ja syöttö lähtee vasta sitten kasvamaan. Auttaa turbiininlukkoa toimimaan oikein.
Lisää tietoa: www.skg.fi
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

- samaa vikaa pukkaa, kone/laatikko pitäis kohta puoleen irti ja lähdössä siekkiselle myös.

-veskolan listaan lisäisin vesipumpun jos ei aiemmin vaihdettu.

Minkäslaisia ongelmia laatikon kanssa? Mulla pitää metallista pauketta vaihde vapaalla kierroksia nostaessa tubiinista, öljyn saannissa/paineissa jotain häikkää. Venttiilikoneistoa eilen kattelin mutta siittä ei ota yhtään mitään tolkkua.

Olikos siinä jotain erikoista laatikon irroituksessa koneesta?

Rahinasta alle 1500rpm ei taida kokonaan päästä, pumppupajalla käynti kuitenkin vähentää rallatusta.
AnJa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Ti 31.07.2007 13:01

Viesti Kirjoittaja AnJa »

Laturi kunnostettu.Termari vaihdettu.
Turbon uusiminen luultavasti liian kallista. Ja eikö silloin pitäisi laittaa avarampi pakoputki?
Minkälainen cooleri laatikolle? Mihin se laitetaan?
Onko joku rakentanut sellaisen vivuston pumppuun? Mistä voi kysellä?

Kerro vielä tapituksesta, ja näistä muista, jos viitsit ystävällisesti aloittelijaa opastaa. Kiitos.
AnJa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Ti 31.07.2007 13:01

Viesti Kirjoittaja AnJa »

Vesipumppu täytyy vaihtaa.
Laatikko sirisi kylmänä, ja luisti melkein koko ajan. Piti kyllä hyvin kiihdytyksissä, mutta pintakaasulla ajaessa ei mitään pitoa. Mikään ei kyllä paukkunut.
Siekkinen epäili turbiinia tai jotain lukkoa. En ymmärrä automaateista mitään. Mutta kai siellä jotain on rikki.

Laatikko on vielä kiinni koneessa pumppukärryn päällä. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin turbiini on kiinni vauhtipyörässä kuudella pultilla. Tollo kun olen niin luulin että saan ne pultit auki startin reijästä. Ei onnistu. Tarkempaa kun rupesi katsomaan, niin koneen alla on reikä mistä ne irroitetaan. Eli ne pultit olisi pitänyt irroittaa kun auton/laatikon alle vielä mahtui. Nyt oon hitsannut kolmijalkaa millä saan konetta nostettua vähän. Eli ne pultit pitäisi aukaista ensin. Oikaiskaa joku jos olen pahasti väärässä.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

joo, olisit kysynyt. Juuri niin, joudut nostamaan konepakettia hieman ja sen ollessa ylhäällä pitää pyörittää konetta. Moottorin ja laatikon irroittaminen:

Paketin ollessa autossa kiinni siellä alla olevasta aukosta avataan ne 6 kahden ryhmissä olevaa pulttia, jotka pitävät turbiinin kiinni moottorissa.

Luulen ettei sulla ole mitään vikaa laatikossa, se pintakaasulla tapahtuva "luisto" ei ole luistoa vaan johtuu pumpun ruuvauksesta. Kun pumpusta ruuvataan lisää syöttöä tapahtuu pumpussa jotakin ja syöttö alkaa nousta heti kun vipu liikkuu. Viton automaatti tai oikeastaan sen ohjelma on kuitenkin suunniteltu siten, että pumppu ei saisi nostaa syöttöä tyhjäkäynniltä yhtään ennen kuin vipu liikkuu noin 5%. Mikäli syöttö nousee heti kun vipuun koskee ei turbiinin lukko toimi kuten on suunniteiltu ja se tipahtelee pintakaasulla ajettaessa jatkuvasti pois päältä. Ilman lukkoa Viton turbiini luistaa reilusti -> on ärsyttävä ajettava. Tämä on tehty siis, jotta auto rullaa vapaasti kun kaasun nostaa ylös.

Parannuksena on koittaa säätää kaasupolkimen asentoanturia siten, että laatikon softa saa mahdollisimman paljon liiketietoa vaikka poljin liikkuu vain vähän. Anturi on siis pumpun vivussa kiinni vaijerin päässä.

Tai no ehkä jos se tosiaan sirisi niin siellä on vikaa turbiinissa tjms...jatkon kannalta kannattaa kuitenkin varmistaa, että se lukko toimii kuten on tarkoitettu, ettei se hajoa turhaan tuon tipahtelun vuoksi. Se laatikon softa on idioottimainen, se ei voi ymmärtää että syöttöä ja vääntöä on jo ja se kytkee lukkoa miten huvittaa.

No sitten kun on konepaketti korista ulkona sinne alle piti laittaa joku palikka tueksi ja nytpätään laatikko irti nosturin tjms. avulla. Turbiinin kuuluu lähteä laatikon mukaan. Olkaa varovaisia sen turbiinin kanssa, jos se lipsahtaa siitä pois holliltaan, varsinkin asennuksessa sieltä voi hajota se jokin öljypumpun liitos tjms. Itse en koskenut turbiiniin ollekaan vaan teippasin mötikän kiinni ja siekkiselle ja takaisin tullessa oli uusi turbiini paikallaan. Kun laatikko liitetään moottoriin tarvitaan, olikos se M8 kierretappi, 30 mm pitkä, joka laitetaan yhteen niistä kuudesta reiästä ja sillä kohdistetaan moottorin (vauhtipyörän) reiät. Kun kone ja laatikko on yhdessä kierretappi ruuvataan pois sieltä pikkukolosta ja laitetaan pultit tilalle.

http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0274.jpg

Kolo, josta pultit irti ja jossa kierretappi kun kohdistetaan turbiini vauhtipyörään:

http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0275.jpg

Vakioputki käy hyvin avaramman turbon kanssa, se alkuperäinen pikku ropelli siellä on todellinen pullonkaula. Vakioputkella voi ajaa hyvinkin 190 km/h :roll: (toki putken liitos pitää muokata)

En ole kysynyt pumppupajalta pystyvätkö muuttamaan pumpun mekaniikkaa, siis sisältä siten, että se syöttö alkaa vasta kun vipu on liikkunut sen 5%. Saman muutoksen voi toki tehdä itsekkin vipujen avulla ulkopuolelle, mutta se vaatii melkoista sorminäppäryyttä, koska se anturi on "yhtä puuta" sen pumpun vivun kanssa. Ensin pitäisi siis liikkua anturin ja hetken kuluttua vasta pumpun vivun...ja palautusjousi on pumpussa, joten paljon pitää muuttaa.

Automaatin coolerista löytyy kuva tuosta topicista:

http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... ddc#234806
jaa tässä malli ja merkki:
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0166.jpg
muutkin käy, tuo on aika riittävä iso :lol:

Ainakin nimimerkisltä esko voi kysellä vastaavaa cooleria, semmosen justiinsa tilasin omaan w124:een. Cooleri siis korvaa sen alkuperäisen metalliputken, joka kiertää jäähdyttimen sisällä. Laatikon kyljestä banjoletkut irti. Uudet banjot hydrauliikkaletkuihin hydrauliikkakaupasta ja cooleri väliin. Varmistaa ettei ainakaan öljynkuumenemisen vuoksi ala lipsua levypakat, ne kun menee kerrasta pilalle.

Ai niin...tarvittava "nosturi" syntyy myös kolmesta kakkosenelosesta. Päähän reikä, siitä vahva kierretanko ja poikkituet.

http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0109.jpg
Lisää tietoa: www.skg.fi
AnJa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Ti 31.07.2007 13:01

Viesti Kirjoittaja AnJa »

Kiitos veskolalle neuvoista.
Kyllä joo sitä tietysti voisi aina ensin kysyä, säästyisi monelta raivarilta.
Tuo sun nosturi on kyllä komia.

Tuosta laatikosta vielä vähän.
Onko se lukko siellä turbiinin sisällä vai missä?
Pintakaasulla kun ajelee, niin se lukko aukeilee kyllä koko ajan. Tämä kun ajelee noin satasta ja kierrokset on +-2500. Sen jälkeen sitä ei tahdo saada ottamaan kiinni millään. Kierroksia joutuu nostamaan likelle 3500 jolloin tuntee että on taas ns. normaali veto. Vauhti ei lisäänny mutta kierrokset kasvaa.
Taas laskiessa vauhtia laatikko ikään kuin tarttuu kiinni, eikä meinaa vaihtaa pienemmälle muuten kuin kaasulla houkuttelemalla.
Voisiko nämä tosiaan johtua asentoanturista.
Se sirinä ei kyllä ole mikään normaali ääni, mutta sekin häipyy kun laatikko/öljyt lämpenee.
Talvella oli tapana käyttää tyhjäkäynnillä noin 10 min ennen ajoa.

No katelkoot asiantuntia sitä.

Tuohon turbon laittamiseen ei riitä mulla ammattitaito.
Mutta tuo cooleri onnistuu.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kai se lukko on turbiinin sisällä, en ole ajatellut asiaa kun en sille mitään itse pysty tekemään.

No Siekkisen jäljiltä ainakin tietää, että laatikon mekaniikka on ok, ja sitten kannattaa kokeilla säädellä sitä asentoanturia tai vielä parempi tosiaan tulisi, jos saisi pumpun mekaniikkaa jotenkin muutettua.

Normaalisti lukon tulee kytkeytyä nätisti ja pysyä päällä kun ajetaan pintakaasulla...viimeistään (muistaakseni) 2000...2400 rpm kohdalla mutta riippuen taas lämpötilasta ja polkimen asennosta. Kylmänähän se ei edes kytkeydy.

eli eiköhän se sun turbiini ole vainaja :roll:

(nykyään on vähän ergonomisempi nosturi käytössä :wink: )
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin