voiko tyhjentää hiukkas-suodattimen?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
aadolf
Mersumies
Mersumies
Viestit: 591
Liittynyt: To 22.03.2007 15:28
Paikkakunta: pohjois-savo kaavi

voiko tyhjentää hiukkas-suodattimen?

Viesti Kirjoittaja aadolf »

elikkä onko mitään haittaa jos tyhjentää hiukkas-suodattimen? irtos nimittäin ne sisukset ja rupesi rämisemään. aukasin padan rälläkällä ja otin sen patruunan pois ja hitsasin takas umpeen. eli liekkö tuosta toimen piteestä mitä haitta vaikutuksia :lol: :lol: auto on V220cdi
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

Ei haittaa mitään. Eipähän mene ainakaan tukkoon.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Major
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: La 08.03.2008 18:47

Viesti Kirjoittaja Major »

Hmm, eikö tuon poistamisesta pitäisi aiheutua jokin vikakoodi?
Tietusti jos se on disabloitu esim. virityssoftan toimesta niin ei silloin...
A.N
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Su 08.06.2008 18:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja A.N »

Kiinnostaisi tietää meneekö ilman sisuksia läpi katsastuksesta? Omassa moottorin varoitusvalo palaa ja viaksi koodien perusteella tulee hiukkassuodatin. Kolme kertaa olen käynyt "pajalla" luetuttamassa vikamuistia, joka kerta sama vika ja tuhkanmäärä suodattimessa lisääntyy kokoajan 19%->39%->44%. Kuulemma kallis pönttö. Ajattelin vaan jos menee ilman sisuksia läpi katsastuksesta niin en ainakaan uutta osta vaan tyhjennän vanhan. Miten auton tietokone suhtautuu "tyhjennettyyn pönttöön"?
Avatar
aadolf
Mersumies
Mersumies
Viestit: 591
Liittynyt: To 22.03.2007 15:28
Paikkakunta: pohjois-savo kaavi

Viesti Kirjoittaja aadolf »

Major kirjoitti:Hmm, eikö tuon poistamisesta pitäisi aiheutua jokin vikakoodi?
Tietusti jos se on disabloitu esim. virityssoftan toimesta niin ei silloin...
ei tehty moottorin ohjaukselle mitään. tietääkös muusta kun töpseliin viemällä onko vikakoodit päällä?
A.N
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Su 08.06.2008 18:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja A.N »

Moottorin keltainenvaroitusvalo palaa ainakin minulla. Auto vm -04.
Avatar
aadolf
Mersumies
Mersumies
Viestit: 591
Liittynyt: To 22.03.2007 15:28
Paikkakunta: pohjois-savo kaavi

Viesti Kirjoittaja aadolf »

katsastuksesta tietää vasta vuoden päästä. ei tuossa miun katiskassa pala mitään varotusvaloja. -01 auto. turbo viheltää vähän mukavammin :D
Major
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: La 08.03.2008 18:47

Viesti Kirjoittaja Major »

Kyllähän hiukkassuodattimen poistaminen näkyy päästöissä.
Mulla ei E280 CDI:ssä päätömittari hievahtanutkaan (näytti siis 0.0) ja katsari kysyi että onko hiukkassuodatin ja meinasi että päästöt on niin pienet ettei mittari reagoi niihin. -> jos sen poistaa, pitäisi tulla normaalit päästöt.

Hiukkassuodattimen voi Suomessa nakata toistaiseksi romukoppaan, ei sitä mikään laki tahi asetus sinne vaadi eikä siitä saa muutakun verotuottoja valtiolle (pa-kulutus on hieman isompi kuin ilman suodatinta).

Ts. Suodattimen voi poistaa, vastaa silloin autoa ilman suodatinta ja kunnossa ollessaan mene päästötesteistä läpi.

Tulevaisuudessa tilanne voi olla toinen, ts. hiukkassuodattimelle voidaan antaa jonkin sortin veroetu, kuten katalysaattorille annettiin. Tosin tuo hiukkassuodatin on käytännössä pakollinen jotta tulevat eur-5 päästörajat menevät läpi dieseleissä, joten sen jälkeen niitä ei voi enää noin vain poistaa. Rajat eivät tietenkään koske näitä "vanhempia" autoja.
JKK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Su 09.07.2006 00:41
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja JKK »

Sama homma täällä. Sytyttää noin 500-1000km välein moottorin merkkivalon palamaan. Ensin näkyy pelkästään vikakoodina, ja ja ilmeisesti tarpeeksi pitkään kun esiintyy, niin sytyttää moottorin merkkivalon.

Mielessä on myös käynyt, jotta voisiko tuon suodattimen poistaa tyystiin pois autosta. Ei kauhasti nappaa ostaa tuhannen euron suodatinta, joka aiheuttaa vain päänsärkyä ja ylimääräistä PA-kulutusta.
JKK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Su 09.07.2006 00:41
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja JKK »

Aihe alkoi kiinnostamaan enemmän. Miten tuo hiukkassuodatin sijoittuu pakoputkeen. Molemmissa päissähän täytyy olla jotkin paineanturit, joiden tulkitseman paine-erotuksen perusteella ilmeisesti ECU tulkitsee suodattimen tukkoisuuden? Menikö metsään? Ajattelin vain, jotta jos nuo vikakoodit ei ala rauhoittumaan, niin millainen operaatio on poistaa koko hiivatin suodatin? Eli suodatinko pitää avata rälläkällä, jotta tavarat saa sisältä ulos? Täytyykö tämän jälkeen vielä ohjelmoida ECU uudelleen, jotta suodattimen poissaolo ei häiritse moottorin ohjausta?
Avatar
aadolf
Mersumies
Mersumies
Viestit: 591
Liittynyt: To 22.03.2007 15:28
Paikkakunta: pohjois-savo kaavi

Viesti Kirjoittaja aadolf »

JKK kirjoitti:Aihe alkoi kiinnostamaan enemmän. Miten tuo hiukkassuodatin sijoittuu pakoputkeen. Molemmissa päissähän täytyy olla jotkin paineanturit, joiden tulkitseman paine-erotuksen perusteella ilmeisesti ECU tulkitsee suodattimen tukkoisuuden? Menikö metsään? Ajattelin vain, jotta jos nuo vikakoodit ei ala rauhoittumaan, niin millainen operaatio on poistaa koko hiivatin suodatin? Eli suodatinko pitää avata rälläkällä, jotta tavarat saa sisältä ulos? Täytyykö tämän jälkeen vielä ohjelmoida ECU uudelleen, jotta suodattimen poissaolo ei häiritse moottorin ohjausta?
ei tuossa minun katiskassa ainaskaa ollu mitään antureita putkessa hiukkas-suodatin on meleko heti turpon jälkeen. omani tyhjensin just rälläkää ja hitsauskonetta kayttäen. yläpuolelta pönttö halki, ja reunoja myös sen verta että sai pöntön "levälleen".sisuspatruuna pois ja hitsillä kiinni. saa sit nähä miten ne päästöt sit pomppas. tuskin hirveesti.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Jos siellä anturit on niin niitähän voisi korvata vaikka vastuksilla. Ei luulis olevan hankala kikka.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

Luulempa että aloittaja puhuu hapetuskatalysaattorista eikä hiukkasloukusta?

Hapetuskatti on keraaminen ja ilman "järkeä" oleva mötikkä heti turbon jälkeen.

Hiukkasloukun luulen taas olevan teknisempi vempain, ja taisi tulla ensimmäisenä e280cdi / w211. Niitä tuskin voi poistaa yhtä hyvin tuloksin kuin hapetuskatteja.

Korjatkaa, jos olen väärässä
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1829
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

v220cdi kirjoitti:
JKK kirjoitti:Aihe alkoi kiinnostamaan enemmän. Miten tuo hiukkassuodatin sijoittuu pakoputkeen. Molemmissa päissähän täytyy olla jotkin paineanturit, joiden tulkitseman paine-erotuksen perusteella ilmeisesti ECU tulkitsee suodattimen tukkoisuuden? Menikö metsään? Ajattelin vain, jotta jos nuo vikakoodit ei ala rauhoittumaan, niin millainen operaatio on poistaa koko hiivatin suodatin? Eli suodatinko pitää avata rälläkällä, jotta tavarat saa sisältä ulos? Täytyykö tämän jälkeen vielä ohjelmoida ECU uudelleen, jotta suodattimen poissaolo ei häiritse moottorin ohjausta?
ei tuossa minun katiskassa ainaskaa ollu mitään antureita putkessa hiukkas-suodatin on meleko heti turpon jälkeen. omani tyhjensin just rälläkää ja hitsauskonetta kayttäen. yläpuolelta pönttö halki, ja reunoja myös sen verta että sai pöntön "levälleen".sisuspatruuna pois ja hitsillä kiinni. saa sit nähä miten ne päästöt sit pomppas. tuskin hirveesti.
Oletko seurannut polttoaineen kuutusta ,ennen ja jälkeen paskan poiston.
:?:
Major
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: La 08.03.2008 18:47

Viesti Kirjoittaja Major »

Mahtanee tehdä vähemmän "gutaa" katille, jos poistaa hiukkaussuodattimen, ja muutosta ei huomoida softassa. Nimittäin eikö tuo hiukkassuodatin toimi sillä tavalla että jälkiruiskutetaan dieseliä joka sitten polttaa hiukkaset suodattimesta. Kun suodatin on poistettu, palaakin katti...

Kyllä siinä hiukkassuodattimessa on älyä:

http://www.turbotec.com/chiptuning/dpf.html

Ja tuolta toimintaperiaate...
Avatar
aadolf
Mersumies
Mersumies
Viestit: 591
Liittynyt: To 22.03.2007 15:28
Paikkakunta: pohjois-savo kaavi

Viesti Kirjoittaja aadolf »

nautseri kirjoitti:
v220cdi kirjoitti:
JKK kirjoitti:Aihe alkoi kiinnostamaan enemmän. Miten tuo hiukkassuodatin sijoittuu pakoputkeen. Molemmissa päissähän täytyy olla jotkin paineanturit, joiden tulkitseman paine-erotuksen perusteella ilmeisesti ECU tulkitsee suodattimen tukkoisuuden? Menikö metsään? Ajattelin vain, jotta jos nuo vikakoodit ei ala rauhoittumaan, niin millainen operaatio on poistaa koko hiivatin suodatin? Eli suodatinko pitää avata rälläkällä, jotta tavarat saa sisältä ulos? Täytyykö tämän jälkeen vielä ohjelmoida ECU uudelleen, jotta suodattimen poissaolo ei häiritse moottorin ohjausta?
ei tuossa minun katiskassa ainaskaa ollu mitään antureita putkessa hiukkas-suodatin on meleko heti turpon jälkeen. omani tyhjensin just rälläkää ja hitsauskonetta kayttäen. yläpuolelta pönttö halki, ja reunoja myös sen verta että sai pöntön "levälleen".sisuspatruuna pois ja hitsillä kiinni. saa sit nähä miten ne päästöt sit pomppas. tuskin hirveesti.
Oletko seurannut polttoaineen kuutusta ,ennen ja jälkeen paskan poiston.
:?:
enpä ole kerenny vielä seuraamaan kulutusta, ja mulla oli juurikin se keraaminen tötsä, ja mielestäni ei muita kattia putkessa
JKK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Su 09.07.2006 00:41
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja JKK »

Tänään taas auto kävi merkkihuollossa ihmeteltävänä, kun nuo hiukkasloukun vikakoodit möllöttää jatkuvana. Tekivät jonkin sortin polton merkkiliikkeen testerillä...saapa nähdä mitkä on tulokset. Eikös tuo auto tee niitä polttoja muutenkin automaattisesti tietyin väliajoin? Alkaa v-käyrä hipomaan jo lakipistettä tämän asian kanssa. Ja myyjäliike on aika nihkeän tuntuinen suodattimen uusimisen suhteen, vaikka kaikki tietää että sillä tämä ongelma poistuisi.

mitenkäs tämän suodattimen poiston kanssa pitäisi edetä? katsoin, että ahtimen jälkeen lähtee jonkin sortin pönttö alaspäin, josta putki jatkuu taakse päin. Pöntössä näyttää olevan antureita kiinni. Sisältääkö pönttö hiukkasloukun lisäksi myös katin? Jos sisältää, niin voiko tuollaisesa mennä tyhjentämään "ylimääräisiä" rojuja ulos? Eli kyseessä siis W211 E220CDi vm.2005
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4681
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kuva

Hiukkassuodatin toimii siten, että paineanturi haistelee paine-eroa suodattimen päissä.
Kun suodatin alkaa tukkeentumaan, niin silloinhan alkupään paine alkaa nousta suhteessa takapäähän.
Tästä ohjelma "päättelee" suodattimen tukkeentuneen ja surittaa puhdistuspolton, mikäli moottorin muut anturit ei anna rajoittavaa informaatiota (esim. lämpö).
Happianturi valvoo, että moottorin läpi tulee riittävästi happea, jotta polttovaiheessa suodattimen sisällä on sitä riittävästi kunnolliseen palamiseen.
Lämpöanturi taas sitä, että poltto tapahtuu riittävän korkeassa lämpötilassa, jotta noki todellakin palaa poikkeen.

Hiukkaspöntön tyhjentäminen aiheuttaa sen tilanteen, ettei paine-eroa milloinkaan tule, eikä polttoa siis tarvita.
Katsastuksessa mitattuihin päästöihin toimenpiteellä ei ole vaikutusta.
Tämä siis mersun systeemeissä, volkkarin systeemi on "viisaampi", siinä paine-ero täytyy olla tietyssä haarukassa, eli pöntön tyhjennys aiheuttaa vikatilan, ilman uudelleenohjelmointia.

Tämä ei ole kehoitus lain rikkomiseen.
Kunhan lääketokkurassa kirjoittelen.
Karalan pajalla saa koko jutun poiskin ohjelmasta, niin eipähän enää milloinkaan kummittele, sitä vaan en tiedä, pelastuuko se maailma sitten enää.

Jos tätä pönttöä ei oteta huomioon lastuksessa,niin käy siten, että kun savutus lisääntyy.
Niin oikeassa elämässä alkaa paine-eroa käytännössä heti muodostumaan pönttöön.
Puhdistupolttojen tarve muuttuu lähes jatkuvaksi.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Major
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: La 08.03.2008 18:47

Viesti Kirjoittaja Major »

JKK kirjoitti:Sisältääkö pönttö hiukkasloukun lisäksi myös katin? Jos sisältää, niin voiko tuollaisesa mennä tyhjentämään "ylimääräisiä" rojuja ulos? Eli kyseessä siis W211 E220CDi vm.2005
En tiedä sisältääkö kattia, mutta katin poistaminen ei näy dieseleiden päästötestissä kun niistä mitataan vain savustus.
JKK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Su 09.07.2006 00:41
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja JKK »

Tuossa kuvassa ilmeisesti tuo jälkimmäinen versio kuvastaa tätä minun hiukkasloukkutapaustani? Ainakin näyttäisi samanlaiselta. Tuosta kuvasta voisi äkkiseltään päätellä, että pöntön saa halkaistua irroittamalla pöntön kehältä kuusi ruuvia, jonka jälkeen pääsee patruunaan käsiksi? Olenko jäljillä? Ja onko tietoa, että onko pöntön sisällä muuta kuin hiukkassuodatin?
Vastaa Viestiin