voiko tyhjentää hiukkas-suodattimen?
voiko tyhjentää hiukkas-suodattimen?
elikkä onko mitään haittaa jos tyhjentää hiukkas-suodattimen? irtos nimittäin ne sisukset ja rupesi rämisemään. aukasin padan rälläkällä ja otin sen patruunan pois ja hitsasin takas umpeen. eli liekkö tuosta toimen piteestä mitä haitta vaikutuksia auto on V220cdi
Kiinnostaisi tietää meneekö ilman sisuksia läpi katsastuksesta? Omassa moottorin varoitusvalo palaa ja viaksi koodien perusteella tulee hiukkassuodatin. Kolme kertaa olen käynyt "pajalla" luetuttamassa vikamuistia, joka kerta sama vika ja tuhkanmäärä suodattimessa lisääntyy kokoajan 19%->39%->44%. Kuulemma kallis pönttö. Ajattelin vaan jos menee ilman sisuksia läpi katsastuksesta niin en ainakaan uutta osta vaan tyhjennän vanhan. Miten auton tietokone suhtautuu "tyhjennettyyn pönttöön"?
Kyllähän hiukkassuodattimen poistaminen näkyy päästöissä.
Mulla ei E280 CDI:ssä päätömittari hievahtanutkaan (näytti siis 0.0) ja katsari kysyi että onko hiukkassuodatin ja meinasi että päästöt on niin pienet ettei mittari reagoi niihin. -> jos sen poistaa, pitäisi tulla normaalit päästöt.
Hiukkassuodattimen voi Suomessa nakata toistaiseksi romukoppaan, ei sitä mikään laki tahi asetus sinne vaadi eikä siitä saa muutakun verotuottoja valtiolle (pa-kulutus on hieman isompi kuin ilman suodatinta).
Ts. Suodattimen voi poistaa, vastaa silloin autoa ilman suodatinta ja kunnossa ollessaan mene päästötesteistä läpi.
Tulevaisuudessa tilanne voi olla toinen, ts. hiukkassuodattimelle voidaan antaa jonkin sortin veroetu, kuten katalysaattorille annettiin. Tosin tuo hiukkassuodatin on käytännössä pakollinen jotta tulevat eur-5 päästörajat menevät läpi dieseleissä, joten sen jälkeen niitä ei voi enää noin vain poistaa. Rajat eivät tietenkään koske näitä "vanhempia" autoja.
Mulla ei E280 CDI:ssä päätömittari hievahtanutkaan (näytti siis 0.0) ja katsari kysyi että onko hiukkassuodatin ja meinasi että päästöt on niin pienet ettei mittari reagoi niihin. -> jos sen poistaa, pitäisi tulla normaalit päästöt.
Hiukkassuodattimen voi Suomessa nakata toistaiseksi romukoppaan, ei sitä mikään laki tahi asetus sinne vaadi eikä siitä saa muutakun verotuottoja valtiolle (pa-kulutus on hieman isompi kuin ilman suodatinta).
Ts. Suodattimen voi poistaa, vastaa silloin autoa ilman suodatinta ja kunnossa ollessaan mene päästötesteistä läpi.
Tulevaisuudessa tilanne voi olla toinen, ts. hiukkassuodattimelle voidaan antaa jonkin sortin veroetu, kuten katalysaattorille annettiin. Tosin tuo hiukkassuodatin on käytännössä pakollinen jotta tulevat eur-5 päästörajat menevät läpi dieseleissä, joten sen jälkeen niitä ei voi enää noin vain poistaa. Rajat eivät tietenkään koske näitä "vanhempia" autoja.
Sama homma täällä. Sytyttää noin 500-1000km välein moottorin merkkivalon palamaan. Ensin näkyy pelkästään vikakoodina, ja ja ilmeisesti tarpeeksi pitkään kun esiintyy, niin sytyttää moottorin merkkivalon.
Mielessä on myös käynyt, jotta voisiko tuon suodattimen poistaa tyystiin pois autosta. Ei kauhasti nappaa ostaa tuhannen euron suodatinta, joka aiheuttaa vain päänsärkyä ja ylimääräistä PA-kulutusta.
Mielessä on myös käynyt, jotta voisiko tuon suodattimen poistaa tyystiin pois autosta. Ei kauhasti nappaa ostaa tuhannen euron suodatinta, joka aiheuttaa vain päänsärkyä ja ylimääräistä PA-kulutusta.
Aihe alkoi kiinnostamaan enemmän. Miten tuo hiukkassuodatin sijoittuu pakoputkeen. Molemmissa päissähän täytyy olla jotkin paineanturit, joiden tulkitseman paine-erotuksen perusteella ilmeisesti ECU tulkitsee suodattimen tukkoisuuden? Menikö metsään? Ajattelin vain, jotta jos nuo vikakoodit ei ala rauhoittumaan, niin millainen operaatio on poistaa koko hiivatin suodatin? Eli suodatinko pitää avata rälläkällä, jotta tavarat saa sisältä ulos? Täytyykö tämän jälkeen vielä ohjelmoida ECU uudelleen, jotta suodattimen poissaolo ei häiritse moottorin ohjausta?
ei tuossa minun katiskassa ainaskaa ollu mitään antureita putkessa hiukkas-suodatin on meleko heti turpon jälkeen. omani tyhjensin just rälläkää ja hitsauskonetta kayttäen. yläpuolelta pönttö halki, ja reunoja myös sen verta että sai pöntön "levälleen".sisuspatruuna pois ja hitsillä kiinni. saa sit nähä miten ne päästöt sit pomppas. tuskin hirveesti.JKK kirjoitti:Aihe alkoi kiinnostamaan enemmän. Miten tuo hiukkassuodatin sijoittuu pakoputkeen. Molemmissa päissähän täytyy olla jotkin paineanturit, joiden tulkitseman paine-erotuksen perusteella ilmeisesti ECU tulkitsee suodattimen tukkoisuuden? Menikö metsään? Ajattelin vain, jotta jos nuo vikakoodit ei ala rauhoittumaan, niin millainen operaatio on poistaa koko hiivatin suodatin? Eli suodatinko pitää avata rälläkällä, jotta tavarat saa sisältä ulos? Täytyykö tämän jälkeen vielä ohjelmoida ECU uudelleen, jotta suodattimen poissaolo ei häiritse moottorin ohjausta?
Luulempa että aloittaja puhuu hapetuskatalysaattorista eikä hiukkasloukusta?
Hapetuskatti on keraaminen ja ilman "järkeä" oleva mötikkä heti turbon jälkeen.
Hiukkasloukun luulen taas olevan teknisempi vempain, ja taisi tulla ensimmäisenä e280cdi / w211. Niitä tuskin voi poistaa yhtä hyvin tuloksin kuin hapetuskatteja.
Korjatkaa, jos olen väärässä
Hapetuskatti on keraaminen ja ilman "järkeä" oleva mötikkä heti turbon jälkeen.
Hiukkasloukun luulen taas olevan teknisempi vempain, ja taisi tulla ensimmäisenä e280cdi / w211. Niitä tuskin voi poistaa yhtä hyvin tuloksin kuin hapetuskatteja.
Korjatkaa, jos olen väärässä
Oletko seurannut polttoaineen kuutusta ,ennen ja jälkeen paskan poiston.v220cdi kirjoitti:ei tuossa minun katiskassa ainaskaa ollu mitään antureita putkessa hiukkas-suodatin on meleko heti turpon jälkeen. omani tyhjensin just rälläkää ja hitsauskonetta kayttäen. yläpuolelta pönttö halki, ja reunoja myös sen verta että sai pöntön "levälleen".sisuspatruuna pois ja hitsillä kiinni. saa sit nähä miten ne päästöt sit pomppas. tuskin hirveesti.JKK kirjoitti:Aihe alkoi kiinnostamaan enemmän. Miten tuo hiukkassuodatin sijoittuu pakoputkeen. Molemmissa päissähän täytyy olla jotkin paineanturit, joiden tulkitseman paine-erotuksen perusteella ilmeisesti ECU tulkitsee suodattimen tukkoisuuden? Menikö metsään? Ajattelin vain, jotta jos nuo vikakoodit ei ala rauhoittumaan, niin millainen operaatio on poistaa koko hiivatin suodatin? Eli suodatinko pitää avata rälläkällä, jotta tavarat saa sisältä ulos? Täytyykö tämän jälkeen vielä ohjelmoida ECU uudelleen, jotta suodattimen poissaolo ei häiritse moottorin ohjausta?
Mahtanee tehdä vähemmän "gutaa" katille, jos poistaa hiukkaussuodattimen, ja muutosta ei huomoida softassa. Nimittäin eikö tuo hiukkassuodatin toimi sillä tavalla että jälkiruiskutetaan dieseliä joka sitten polttaa hiukkaset suodattimesta. Kun suodatin on poistettu, palaakin katti...
Kyllä siinä hiukkassuodattimessa on älyä:
http://www.turbotec.com/chiptuning/dpf.html
Ja tuolta toimintaperiaate...
Kyllä siinä hiukkassuodattimessa on älyä:
http://www.turbotec.com/chiptuning/dpf.html
Ja tuolta toimintaperiaate...
enpä ole kerenny vielä seuraamaan kulutusta, ja mulla oli juurikin se keraaminen tötsä, ja mielestäni ei muita kattia putkessanautseri kirjoitti:Oletko seurannut polttoaineen kuutusta ,ennen ja jälkeen paskan poiston.v220cdi kirjoitti:ei tuossa minun katiskassa ainaskaa ollu mitään antureita putkessa hiukkas-suodatin on meleko heti turpon jälkeen. omani tyhjensin just rälläkää ja hitsauskonetta kayttäen. yläpuolelta pönttö halki, ja reunoja myös sen verta että sai pöntön "levälleen".sisuspatruuna pois ja hitsillä kiinni. saa sit nähä miten ne päästöt sit pomppas. tuskin hirveesti.JKK kirjoitti:Aihe alkoi kiinnostamaan enemmän. Miten tuo hiukkassuodatin sijoittuu pakoputkeen. Molemmissa päissähän täytyy olla jotkin paineanturit, joiden tulkitseman paine-erotuksen perusteella ilmeisesti ECU tulkitsee suodattimen tukkoisuuden? Menikö metsään? Ajattelin vain, jotta jos nuo vikakoodit ei ala rauhoittumaan, niin millainen operaatio on poistaa koko hiivatin suodatin? Eli suodatinko pitää avata rälläkällä, jotta tavarat saa sisältä ulos? Täytyykö tämän jälkeen vielä ohjelmoida ECU uudelleen, jotta suodattimen poissaolo ei häiritse moottorin ohjausta?
Tänään taas auto kävi merkkihuollossa ihmeteltävänä, kun nuo hiukkasloukun vikakoodit möllöttää jatkuvana. Tekivät jonkin sortin polton merkkiliikkeen testerillä...saapa nähdä mitkä on tulokset. Eikös tuo auto tee niitä polttoja muutenkin automaattisesti tietyin väliajoin? Alkaa v-käyrä hipomaan jo lakipistettä tämän asian kanssa. Ja myyjäliike on aika nihkeän tuntuinen suodattimen uusimisen suhteen, vaikka kaikki tietää että sillä tämä ongelma poistuisi.
mitenkäs tämän suodattimen poiston kanssa pitäisi edetä? katsoin, että ahtimen jälkeen lähtee jonkin sortin pönttö alaspäin, josta putki jatkuu taakse päin. Pöntössä näyttää olevan antureita kiinni. Sisältääkö pönttö hiukkasloukun lisäksi myös katin? Jos sisältää, niin voiko tuollaisesa mennä tyhjentämään "ylimääräisiä" rojuja ulos? Eli kyseessä siis W211 E220CDi vm.2005
mitenkäs tämän suodattimen poiston kanssa pitäisi edetä? katsoin, että ahtimen jälkeen lähtee jonkin sortin pönttö alaspäin, josta putki jatkuu taakse päin. Pöntössä näyttää olevan antureita kiinni. Sisältääkö pönttö hiukkasloukun lisäksi myös katin? Jos sisältää, niin voiko tuollaisesa mennä tyhjentämään "ylimääräisiä" rojuja ulos? Eli kyseessä siis W211 E220CDi vm.2005
.
Hiukkassuodatin toimii siten, että paineanturi haistelee paine-eroa suodattimen päissä.
Kun suodatin alkaa tukkeentumaan, niin silloinhan alkupään paine alkaa nousta suhteessa takapäähän.
Tästä ohjelma "päättelee" suodattimen tukkeentuneen ja surittaa puhdistuspolton, mikäli moottorin muut anturit ei anna rajoittavaa informaatiota (esim. lämpö).
Happianturi valvoo, että moottorin läpi tulee riittävästi happea, jotta polttovaiheessa suodattimen sisällä on sitä riittävästi kunnolliseen palamiseen.
Lämpöanturi taas sitä, että poltto tapahtuu riittävän korkeassa lämpötilassa, jotta noki todellakin palaa poikkeen.
Hiukkaspöntön tyhjentäminen aiheuttaa sen tilanteen, ettei paine-eroa milloinkaan tule, eikä polttoa siis tarvita.
Katsastuksessa mitattuihin päästöihin toimenpiteellä ei ole vaikutusta.
Tämä siis mersun systeemeissä, volkkarin systeemi on "viisaampi", siinä paine-ero täytyy olla tietyssä haarukassa, eli pöntön tyhjennys aiheuttaa vikatilan, ilman uudelleenohjelmointia.
Tämä ei ole kehoitus lain rikkomiseen.
Kunhan lääketokkurassa kirjoittelen.
Karalan pajalla saa koko jutun poiskin ohjelmasta, niin eipähän enää milloinkaan kummittele, sitä vaan en tiedä, pelastuuko se maailma sitten enää.
Jos tätä pönttöä ei oteta huomioon lastuksessa,niin käy siten, että kun savutus lisääntyy.
Niin oikeassa elämässä alkaa paine-eroa käytännössä heti muodostumaan pönttöön.
Puhdistupolttojen tarve muuttuu lähes jatkuvaksi.
Hiukkassuodatin toimii siten, että paineanturi haistelee paine-eroa suodattimen päissä.
Kun suodatin alkaa tukkeentumaan, niin silloinhan alkupään paine alkaa nousta suhteessa takapäähän.
Tästä ohjelma "päättelee" suodattimen tukkeentuneen ja surittaa puhdistuspolton, mikäli moottorin muut anturit ei anna rajoittavaa informaatiota (esim. lämpö).
Happianturi valvoo, että moottorin läpi tulee riittävästi happea, jotta polttovaiheessa suodattimen sisällä on sitä riittävästi kunnolliseen palamiseen.
Lämpöanturi taas sitä, että poltto tapahtuu riittävän korkeassa lämpötilassa, jotta noki todellakin palaa poikkeen.
Hiukkaspöntön tyhjentäminen aiheuttaa sen tilanteen, ettei paine-eroa milloinkaan tule, eikä polttoa siis tarvita.
Katsastuksessa mitattuihin päästöihin toimenpiteellä ei ole vaikutusta.
Tämä siis mersun systeemeissä, volkkarin systeemi on "viisaampi", siinä paine-ero täytyy olla tietyssä haarukassa, eli pöntön tyhjennys aiheuttaa vikatilan, ilman uudelleenohjelmointia.
Tämä ei ole kehoitus lain rikkomiseen.
Kunhan lääketokkurassa kirjoittelen.
Karalan pajalla saa koko jutun poiskin ohjelmasta, niin eipähän enää milloinkaan kummittele, sitä vaan en tiedä, pelastuuko se maailma sitten enää.
Jos tätä pönttöä ei oteta huomioon lastuksessa,niin käy siten, että kun savutus lisääntyy.
Niin oikeassa elämässä alkaa paine-eroa käytännössä heti muodostumaan pönttöön.
Puhdistupolttojen tarve muuttuu lähes jatkuvaksi.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
En tiedä sisältääkö kattia, mutta katin poistaminen ei näy dieseleiden päästötestissä kun niistä mitataan vain savustus.JKK kirjoitti:Sisältääkö pönttö hiukkasloukun lisäksi myös katin? Jos sisältää, niin voiko tuollaisesa mennä tyhjentämään "ylimääräisiä" rojuja ulos? Eli kyseessä siis W211 E220CDi vm.2005
Tuossa kuvassa ilmeisesti tuo jälkimmäinen versio kuvastaa tätä minun hiukkasloukkutapaustani? Ainakin näyttäisi samanlaiselta. Tuosta kuvasta voisi äkkiseltään päätellä, että pöntön saa halkaistua irroittamalla pöntön kehältä kuusi ruuvia, jonka jälkeen pääsee patruunaan käsiksi? Olenko jäljillä? Ja onko tietoa, että onko pöntön sisällä muuta kuin hiukkassuodatin?