Kytkin "laskee läpi"

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Ari V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Pe 19.03.2004 13:02
Paikkakunta: Vantaa

Kytkin "laskee läpi"

Viesti Kirjoittaja Ari V. »

Tervehdys foorumilaisille pitkästä aikaa.

Satakaksnelosen kytkimen kanssa pientä ropleemaa. Oireyhtymä on suunnilleen seuraavanlainen:
Paikalla tai hitaassa ajossa, kun kytkimen painaa pohjaan välillä käy niin, että kytkimen irrotus ikäänkuin laskee läpi eli hetken kun kytkintä pitää pohjassa se alkaakin ottamaan kiinni vaikka pedaali on pohjassa eli auto lähtee liikkeelle, lisäksi tälläisessä tapauksessa kytkinpoljin jää myös alaasentoon eli ei palaudu ylös vaan se pitää esim käsipelillä käydä vetämässä takaisin ylös, tämän jälkeen kytkin taas pelaa (ainakin jonkin aikaa). Ei tee tätä koskaan ns. vauhtiajossa vaan liittyy enemmän tai vähemmän siihen, että kytkinpoljinta tulee pidettyä pidempään pohjassa.
En tunne kytkimen toimintaa tarkemmin, mutta jotenkin oma näkemys on, että siellä on joku nestesylinteri, joka laskee ikäänkuin läpi joko siksi että tiivisteet on huonot, nesteessä on roskaa tai itse neste kelvotonta. Onkohan jarrunesteillä jotain tekoa kytkimen kanssa?, jos esim jarrunesteet vaihtaa, niin vaihtuuko samalla nesteet kytkimestä vai pitääkö ne vaihtaa erikseen? jarrunesteiden vaihdosta on kolme/neljä vuotta aikaa.
Auto siis W124 -94 bensa, ajettu 254 tkm
Apuja, vinkkejä ja kommentteja kaivataan...... onko rahaa menossa paljonkin??
Raaka Arska
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ex. W123 230E -83, menetetty helmi
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1052
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Kytkimen työsylinteri vaihtoon, itellä oli 190:sessä täsmälleen sama vika. Tais maksaa muistaakseni joku 50-70 euroa.
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Avatar
oilhand
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 11.01.2004 08:09
Paikkakunta: ruovesi

Viesti Kirjoittaja oilhand »

jos ei vuoda kytkinkopan alta niin pääsylinteri rikki! olikohan se sit kuskin jalkatilassa....muistaakseni.
exät...w115,123,124,126,140,201,202,204,210,211,221,213
Mersu se olla pitää vaikka helpommalla pääsis monen muun kans :)
nyt w213 220d 4matic 2018
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Nesteet ei vaihdu pelkästään jarrunesteet vaihtamalla, vaan pitää ilmata myös kytkimen työsylinterin päästä. Usein sieltä tulee paksua puuroa, että...
autodidakti
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1052
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Nii kumpis se nyt olikaan siellä kytkinpolkimen luona, työ vai pääsylinteri. Mutta jokatapauksessa se sylinteri piti itellä vaihtaa joka siellä kytkinpolkimen tuntumassa on.
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Avatar
oilhand
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 11.01.2004 08:09
Paikkakunta: ruovesi

Viesti Kirjoittaja oilhand »

pääsellanen. :)
exät...w115,123,124,126,140,201,202,204,210,211,221,213
Mersu se olla pitää vaikka helpommalla pääsis monen muun kans :)
nyt w213 220d 4matic 2018
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

oilhand kirjoitti:pääsellanen. :)
Poljinsylinteri olisi kuvaavampi ja selvempi.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

työsylinteri, jonka päässä myös ilmausnippa:
Kuva

pääsylinteri
Kuva

Kuvat KL:n sivujen kautta
autodidakti
Ari V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Pe 19.03.2004 13:02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ari V. »

Kiitti vastauksista.
Eli todenäköisesti vikaa siis on työsylinterissä(poljinsylinteri), se jäi vähän mietityttämään vielä, että voiko työsylinterin vaihtumattomat jarrunesteet myös aiheuttaa tuon ongelman.
Raaka Arska
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ex. W123 230E -83, menetetty helmi
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Kuvan mukaista työsylinteriä ei löydy polkimen päästä.
varaosakuva

Nesteenvaihto on helpoimmasta päästä ja usein laiminlyöty huoltokohde.
Jos sylinterissä on pelkkää "puuroa" voi arvata, kuinka neste ja sen myötä sylinteri liikkuu.
autodidakti
Ari V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Pe 19.03.2004 13:02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ari V. »

Eli kytkin kunnossa taas
Kuten täällä tiedettiinkin, vika löytyi toisesta sylinteristä.
Pääsylinterin tiiviste oli rikki. Pääsylinteri on siis siellä kytkinpolkimen lähettyviltä ja vaihdetaan sisäpuolelta, on PALJON hankalampi vaihtaa kuin työsylinteri. HIntaa operaatiolle tuli teetettynä palttiarallaa 110 euroo.
Kiitos vinkeistä.

NYT ONKIN SITTEN UUTTA JA PALJON KIUSALLISEMPAA TRABULSSIA TIEDOSSA ÄSSÄSSÄ, MUTTA LAITETAAMPA SIITÄ OMA AIHE LIIKKEELLE......
Raaka Arska
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ex. W123 230E -83, menetetty helmi
Vastaa Viestiin