190 2.5d turbottaminen

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
sata90dee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 199
Liittynyt: Ti 07.11.2006 20:37
Paikkakunta: koskenkorva

Viesti Kirjoittaja sata90dee »

Turbo-eemeli kirjoitti:Ainaskin turbomallin kiertokangen laakerit ja kun tekee kk-pesään uran selkäpuollelle sekä katkoskohtaan kolon, niin voi jättää rieän poraamatta helalle.
Taitaa olla kuitenkin helpompi porata ne reiät sinne liuskiin.
MB 190 3.0 TD IC
Sprinter 316cdi -04
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Toi kiertokangenlaakeri on tuon koneen heikko paikka juurikin tuon reiän ympäriltä. Monessa normikoneessa laakeri alkaa murenemaan reiän ympäriltä ja aikansa ajelee, niin pyörähtää. Eli vaikka laittaa ihan vaparin uudet liuskat.

Lujempi tulis toki turbonlaakereilla, kun tekis Turbo-Eemelin kertomalla tavalla. Mutta kestää kyllä poratutkin. Huippunopeuskokeiluja ei ole syytä tehdä vaparikoneesta turbotetulla juurikaan. Tuppaa mäntä kuumenemaan liikaa ja reikä käy ahtaaksi...
toni.k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Ti 15.11.2005 13:21
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja toni.k »

eikö turbolaakerit kestä jos ei tee sitä uraa tai poraa sitä reikää :?:
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

toni.k kirjoitti:eikö turbolaakerit kestä jos ei tee sitä uraa tai poraa sitä reikää :?:
Kestää hyvinkin, mutta männäntappi EI saa voitelua, kun ei ole öljysuihkuja> voipi kulua äkkiä ja jos paljon ajettu moottori, niin välystä jo valmiiksi :!:

Toinen seikka, että noissa kuluu männätkin tapin kohdalta isoksi aikaa myöten :!:

Minulta löytys etukammio 2,9 l pakun kone remontoituna turbon laakereilla ja rengastettuna. 250 palikoilla ja henkilömallin öljynsuodattimella, jossa lähdöt öljynjäähdyttäjälle.
Hullu jätkä tykkää pyörivästä. www.lds-turbo.fi
Avatar
Simpe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Simpe »

Oon menossa leimauttamaan omaa 190D:tä, papereiden mukaan 124hp, meneekö vakio alustalla läpi?

Entä tarvitsenko jotain todistusta verrattavasta automallista?
W210 220cdi Avantgarde -00

Ex: -87 190DTIC 2.0
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

SiNi kirjoitti:Oon menossa leimauttamaan omaa 190D:tä, papereiden mukaan 124hp, meneekö vakio alustalla läpi?

Entä tarvitsenko jotain todistusta verrattavasta automallista?

menee, vertaat sitä kapeekylkiseen 2.3 bensaan, samat osat alustassa... loppu riippuukiin täysin konttorista, tarviitko sen ihmeempiä lippulappuja
Avatar
Simpe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Simpe »

Niin vähän veikkailinkin et tuo alusta riittää. Pitää mennä huomenna kokeilemaan ilman lappuja, kylllä ne varmaan sitten sanoo jos mulkku ingenjööri saapuu tarkistamaan :)
W210 220cdi Avantgarde -00

Ex: -87 190DTIC 2.0
MikkoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Ke 21.12.2005 11:12
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoH »

Ei se insinööri oo mulkku jos se hoitaa asiansa niinkuin kuuluu. Luultavasi tarvit paperin, jolla voit todistaa että kriittiset osat on samat..
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
vilpel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 12.11.2004 18:09

Viesti Kirjoittaja vilpel »

Tulosta motonetin varaosalista, hommaat sen "tunne autosi" korjausoppaan, haet konttorilta lista missä vertaat autoa 2,3 bensaan. sitten alleviivat ne kriittiset osat, että on näyttää heti sille katsurille, jos se jotain kyselee.

Homman ydin on se että, pystyt näyttämään/todistamaan "luotettavasti" että se sun kinneri vastaa sitä vertailu autoa, käy hervannan konttorilla, kerro asiasi, ne antaa sulle kyllä laput ja osaa homman, sinne on turha mennä käymään ilman asillisia papereita.

Toi sun kärrys taitaa olla samalla parkkiksella täälä koikkarissa, tai on ainakin ollu?
Avatar
Simpe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Simpe »

vilpel kirjoitti:Tulosta motonetin varaosalista, hommaat sen "tunne autosi" korjausoppaan, haet konttorilta lista missä vertaat autoa 2,3 bensaan. sitten alleviivat ne kriittiset osat, että on näyttää heti sille katsurille, jos se jotain kyselee.

Homman ydin on se että, pystyt näyttämään/todistamaan "luotettavasti" että se sun kinneri vastaa sitä vertailu autoa, käy hervannan konttorilla, kerro asiasi, ne antaa sulle kyllä laput ja osaa homman, sinne on turha mennä käymään ilman asillisia papereita.

Toi sun kärrys taitaa olla samalla parkkiksella täälä koikkarissa, tai on ainakin ollu?
Näin täytyy siis toimia, ettei tule sitten yllätyksiä.

Kyllä taitaa olla sama auto, muutin pois sieltä muutama kuukausi sitten.
Asutko itse siinä samaisessa talossa?? :)
W210 220cdi Avantgarde -00

Ex: -87 190DTIC 2.0
vilpel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 12.11.2004 18:09

Viesti Kirjoittaja vilpel »

asun joo, tein just omaan 124 saman tempun, ei mitään ongelmia katsastuksessa, kannattaa tosiaan tutkia, ennenkun hutkii. Ja nimenomaan kysellä sieltä konttorilta.
Omaan tuli ainoastaan prosentteja 14, moottorin vaihdosta.(turbotus verrataan moottorin vaihtoon)
Avatar
Simpe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Simpe »

kattelinkin et siinä kadun varressa makas 124 johon oli jotain tehty, putken päästä huomasi heti :)

Pitää käydä tänään konttorilla kysymässä et mitä ne vaatii, antaako ne sieltä jonku lapun mihin sit laitetaan vertailua vai?
W210 220cdi Avantgarde -00

Ex: -87 190DTIC 2.0
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

vilpel kirjoitti:asun joo, tein just omaan 124 saman tempun, ei mitään ongelmia katsastuksessa, kannattaa tosiaan tutkia, ennenkun hutkii. Ja nimenomaan kysellä sieltä konttorilta.
Omaan tuli ainoastaan prosentteja 14, moottorin vaihdosta.(turbotus verrataan moottorin vaihtoon)
Jos moottori on alkuperäistä mallia, ei ahtamisen pitäisi vaikuttaa muutosprosentteihin moottorin osalta. Rinnastus moottorin vaihtoon koskee sallittuja tehoja, painoja jne.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
vilpel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 12.11.2004 18:09

Viesti Kirjoittaja vilpel »

SiNi kirjoitti:kattelinkin et siinä kadun varressa makas 124 johon oli jotain tehty, putken päästä huomasi heti :)

Pitää käydä tänään konttorilla kysymässä et mitä ne vaatii, antaako ne sieltä jonku lapun mihin sit laitetaan vertailua vai?
Mulle anto pari lappua, toisessa on ne vertailut, akselit, vaihteisto, ym. toisessa on tiedot muutetuista osista.
Niistä motonetin lapuista ei ihan kaikki sovi yks yhteen niiden lapun vertailukohtien kanssa, esim. etupyörän napa, laitoin siihen vertailuksi etupyörän laakerin ja kyllä hyväksy sen. Muutenkin kun selittelee että 2.5 dieselissä "vahvemmat" osat esim. jouset, niin eiköhän se läpi mee.

Niihin paperien täyttelyyn kannattaa sit vähä uhrata aikaa, että olis mahdollisimman täydellisesti täytetty. Ja allekirjoitettu penkkilappuhan sulla oli?
Avatar
Simpe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Simpe »

Mulle löivät kans tuollaisen lomakkeen käteen, mihin pitää laittaa oman auton varaosanumero, sekä verrattavan auton varaosanumero.

Eipä kuulosta kovin hankalalta katsoa motonetin sivuilta numerot ja kirjottaa paperille...
W210 220cdi Avantgarde -00

Ex: -87 190DTIC 2.0
vilpel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 12.11.2004 18:09

Viesti Kirjoittaja vilpel »

tomant kirjoitti:
vilpel kirjoitti:asun joo, tein just omaan 124 saman tempun, ei mitään ongelmia katsastuksessa, kannattaa tosiaan tutkia, ennenkun hutkii. Ja nimenomaan kysellä sieltä konttorilta.
Omaan tuli ainoastaan prosentteja 14, moottorin vaihdosta.(turbotus verrataan moottorin vaihtoon)
Jos moottori on alkuperäistä mallia, ei ahtamisen pitäisi vaikuttaa muutosprosentteihin moottorin osalta. Rinnastus moottorin vaihtoon koskee sallittuja tehoja, painoja jne.

tomant
Niin minäkin yritin sanoa ,että ei kyllä kaikilla ole prosentteja tullu, on kuulemma aken kanta, että turbotus rinnastetaan moottorin vaihtoon. No on ainakin lain mukanen! Taitaa olla vähä konttorikohtaisia nää hommat.
Avatar
Simpe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Simpe »

Tämä on kyllä 2.0 diesel.

Penkityslappu löytyy, mihin on merkitty ahdin, sekä välijäähy. Lappuun on vielä niitattu kuitti sekä firman leima.
W210 220cdi Avantgarde -00

Ex: -87 190DTIC 2.0
Avatar
makke190
Mersumies
Mersumies
Viestit: 622
Liittynyt: Ke 20.02.2008 21:57

Viesti Kirjoittaja makke190 »

Kaverille vaativat jonkun korjaamon leiman että osat ovat varmasti vaihdettu. En tiedä onko joka paikassa pakollista.
Avatar
Simpe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Simpe »

Kyllähän tätä mun pirssiä voi melkein verrata kaks litrsaseen pensaan, 2hp enemmän, vai meneekö se automaattisesti silloin seuraavaan teholuokkaan??

Jos tuota saa siihen kakkoseen verrata niin ei kyllä tarvitse osia vaihdella...
W210 220cdi Avantgarde -00

Ex: -87 190DTIC 2.0
Avatar
MJF
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 165
Liittynyt: Ma 08.12.2003 17:57
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja MJF »

vilpel kirjoitti:
tomant kirjoitti:
vilpel kirjoitti:asun joo, tein just omaan 124 saman tempun, ei mitään ongelmia katsastuksessa, kannattaa tosiaan tutkia, ennenkun hutkii. Ja nimenomaan kysellä sieltä konttorilta.
Omaan tuli ainoastaan prosentteja 14, moottorin vaihdosta.(turbotus verrataan moottorin vaihtoon)
Jos moottori on alkuperäistä mallia, ei ahtamisen pitäisi vaikuttaa muutosprosentteihin moottorin osalta. Rinnastus moottorin vaihtoon koskee sallittuja tehoja, painoja jne.

tomant
Niin minäkin yritin sanoa ,että ei kyllä kaikilla ole prosentteja tullu, on kuulemma aken kanta, että turbotus rinnastetaan moottorin vaihtoon. No on ainakin lain mukanen! Taitaa olla vähä konttorikohtaisia nää hommat.
Aken kanta on että rinnastetaan moottorin vaihtoon, mutta lisätyistä osista ei tule prosentteja. Vain vaihdetuista. Jos jollain konttorilla on merkitty täydet moottorinvaihdon prosentit turbottamisesta, insinööri on ollut väärässä.
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

MJF kirjoitti:
vilpel kirjoitti:
tomant kirjoitti:
vilpel kirjoitti:asun joo, tein just omaan 124 saman tempun, ei mitään ongelmia katsastuksessa, kannattaa tosiaan tutkia, ennenkun hutkii. Ja nimenomaan kysellä sieltä konttorilta.
Omaan tuli ainoastaan prosentteja 14, moottorin vaihdosta.(turbotus verrataan moottorin vaihtoon)
Jos moottori on alkuperäistä mallia, ei ahtamisen pitäisi vaikuttaa muutosprosentteihin moottorin osalta. Rinnastus moottorin vaihtoon koskee sallittuja tehoja, painoja jne.

tomant
Niin minäkin yritin sanoa ,että ei kyllä kaikilla ole prosentteja tullu, on kuulemma aken kanta, että turbotus rinnastetaan moottorin vaihtoon. No on ainakin lain mukanen! Taitaa olla vähä konttorikohtaisia nää hommat.
Aken kanta on että rinnastetaan moottorin vaihtoon, mutta lisätyistä osista ei tule prosentteja. Vain vaihdetuista. Jos jollain konttorilla on merkitty täydet moottorinvaihdon prosentit turbottamisesta, insinööri on ollut väärässä.
Juuri näin. Mullekin olisi inssi laittanut prosentit, mutta akelle soiton jälkeen mieli muuttui. Ainoat prosentit mitä voi lain mukaan laittaa on pakosarja, -putki yms. mitkä on oikeasti vaihdettu. Mutta harva inssi alkaa nuita sitten kuitenkaan laittamaan.
S210 220 CDI A -02
vilpel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 12.11.2004 18:09

Viesti Kirjoittaja vilpel »

MJF kirjoitti:
vilpel kirjoitti:
tomant kirjoitti:
vilpel kirjoitti:asun joo, tein just omaan 124 saman tempun, ei mitään ongelmia katsastuksessa, kannattaa tosiaan tutkia, ennenkun hutkii. Ja nimenomaan kysellä sieltä konttorilta.
Omaan tuli ainoastaan prosentteja 14, moottorin vaihdosta.(turbotus verrataan moottorin vaihtoon)
Jos moottori on alkuperäistä mallia, ei ahtamisen pitäisi vaikuttaa muutosprosentteihin moottorin osalta. Rinnastus moottorin vaihtoon koskee sallittuja tehoja, painoja jne.

tomant
Niin minäkin yritin sanoa ,että ei kyllä kaikilla ole prosentteja tullu, on kuulemma aken kanta, että turbotus rinnastetaan moottorin vaihtoon. No on ainakin lain mukanen! Taitaa olla vähä konttorikohtaisia nää hommat.
Aken kanta on että rinnastetaan moottorin vaihtoon, mutta lisätyistä osista ei tule prosentteja. Vain vaihdetuista. Jos jollain konttorilla on merkitty täydet moottorinvaihdon prosentit turbottamisesta, insinööri on ollut väärässä.
No jokatapauksessa ne prosentit nyt on! eikun insinöörin kanssa jutteleen/soitteleen akeen? Allekirjoittanut ei jaksa alkaa... 40 on prosentteja, saishan sen sit vähä putoon, mutta ei ainakaan mua haittaa. Mullakin vaihdettu vain pako- ja imusarja.
vilpel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 12.11.2004 18:09

Viesti Kirjoittaja vilpel »

SiNi kirjoitti:Kyllähän tätä mun pirssiä voi melkein verrata kaks litrsaseen pensaan, 2hp enemmän, vai meneekö se automaattisesti silloin seuraavaan teholuokkaan??

Jos tuota saa siihen kakkoseen verrata niin ei kyllä tarvitse osia vaihdella...
Menee heti, kun vähäkin on enemmän tehoa seuraavaan "malliin", mutta siinä 2,3 on samat osat. ei ole mitään "melkein saman tehoista"
Avatar
Simpe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Simpe »

vilpel kirjoitti:
SiNi kirjoitti: Menee heti, kun vähäkin on enemmän tehoa seuraavaan "malliin", mutta siinä 2,3 on samat osat. ei ole mitään "melkein saman tehoista"
Selvä peli. Täytyy alkaa tunteella täyttämään tuota lappusta, niin ei inssillä ole sitten valitettavaa. Kysyn sitten sulta jos en löydä jotain vastaavuutta :)
W210 220cdi Avantgarde -00

Ex: -87 190DTIC 2.0
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2260
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...kannattaako lähteä turbottamaan kun näköjään Petehri myy juuri valmista tekniikka pakettia :wink:
Vastaa Viestiin