W211 automaatin toiminta
W211 automaatin toiminta
2002 W211 270 CDI, ajettu 350 tkm. Laatikko toimii lämpimänä minusta ihan OK, mutta kylmänä pienillä kierroksilla ajetaessa vaihtaa liian aikaisin ja vähän sillä tavalla töksähtäen. Rassaa kaupungissa ajettessa kun ei voi oikein kunnolla polkea. Onko laatikko menossa remonttiin (näissähän oli sitä jäähdyttäjän ongelmaa) vai olisiko jollain säädöillä TAI esim. öljyjen vaihdolla jotain tehtävissä ? Ostin pelin 190 tkm ajettuna ja jo alunalkaen minusta oli hieman tätä pulmaa että vaihtaa kylmänä turhan aikaisin. Koneessa on tietysti vääntöä, mutta jotenkin rassaa kun se jo 1400 kierroksen kohdalla heti vaihtaa ja kierrokset tippuu sinne 1000 tuntumaan. Talviasennolla (W) se vaihtaa myöhemmin, mutta en taas muuten tykkää siitä kun se on sellainen venyvä eikä kiihdy kunnolla.
Mersu-putki: 1.550.000 km ja lisää tulee
200D -67, 220D W115 -72, 220D W123 -77, 200D W124 -86, 200D W124 -90, 300D W124 -90, E 270 CDI W210 -00, E 270 CDI W211 -02, E 220 CDI W211 -06, E 220 CDI W212 -09, E 220 CDI W212 -14, GLC 250d -16
200D -67, 220D W115 -72, 220D W123 -77, 200D W124 -86, 200D W124 -90, 300D W124 -90, E 270 CDI W210 -00, E 270 CDI W211 -02, E 220 CDI W211 -06, E 220 CDI W212 -09, E 220 CDI W212 -14, GLC 250d -16
Öljyt vaihdettu 295 tkm kohdalla. Lähinnä tässä kyselin että onko muilla ollut samaa ongelmaa ja mikä on auttanut. Ei haluttaisi kokeilemalla lähteä etsimään vikaa (varsinin jos joku sitten vielä toteaa että tämä ei ole vika vaan ominaisuus ).
Mersu-putki: 1.550.000 km ja lisää tulee
200D -67, 220D W115 -72, 220D W123 -77, 200D W124 -86, 200D W124 -90, 300D W124 -90, E 270 CDI W210 -00, E 270 CDI W211 -02, E 220 CDI W211 -06, E 220 CDI W212 -09, E 220 CDI W212 -14, GLC 250d -16
200D -67, 220D W115 -72, 220D W123 -77, 200D W124 -86, 200D W124 -90, 300D W124 -90, E 270 CDI W210 -00, E 270 CDI W211 -02, E 220 CDI W211 -06, E 220 CDI W212 -09, E 220 CDI W212 -14, GLC 250d -16
Omaan kokemukseeni pohjaten se on enemmänkin ominaisuus kuin vika. Oma koslani vaihtaa myös tosi ajoissa, kun lähtee pakkasilla liikkeelle hitaasti ajamaan. Johtuneeko esim. siitä, että läheskään kaikki tehot eivät ole käytettävissä kylmänä, kun ainakin luulisi, että myös mersussa olisi se varo-ohjelma, joka leikkaa tehoja kylmänä.
Vaihtamisen saa kyllä kylmänäkin 4000 rpm kieppeille, jos painaa reippaasti kaasua (tällöin taustapeilistä näkyy pelkkä tien peittävä massiivinen pakokaasupilvi), kun on myöhässä tapaamisesta tai töistä. Jotenkin tuntuu, että kylmänä vaihtamisessa puuttuu kokonaan välimuoto, eli vaihtaminen tapahtuu joko 1400 rpm tai sitten 4000 rpm.
Sinänsä tämä kylmänä vaihtaminen ei ole mikään riesa, kun se kestää vain n. minuutin, liikkeelle lähdön jälkeen ja yleensä vain, jos lähtee täysin ilman mitään esilämmityksiä ja tyhjäkäyntejä liikkeelle.
Joskus myös kun ajaa esim. hitaasti mäkeä ylös niin vaihtaa jotenkin kolauttamalla ja auto ns. potkaisee selkään.
Itselläni nyt ajettu 240 tkm ja tomaatin öljyt vaihdettu 120 tkm ja 225 tkm kohdalla. Öljyn vaihdon jälkeen kyllä vaihtoi heti ylipäätään täysin huomaamatta ja nätisti, mutta silloin tällöin tekee noita hassuja vaihtamisia tietyissä tilanteissa.
Väittäisin varmuudella, että laatikko on täysin ehjä. Olin taannoin taksimersun kyydissä, jossa laatikko vaihtoi todella kurjasti, nykäisemällä enemmän tai vähemmän rajusti, joka pykälällä. Siinä olisi ollut kanssa öljyn vaihto joskus poikaa. Mittarissa oli 280 tkm ja luultavasti maahantuojan ohjeen mukaan öljyjä (ikuiset taikaöljyt) ei ollut vaihdettu koskaan.
Vaihtamisen saa kyllä kylmänäkin 4000 rpm kieppeille, jos painaa reippaasti kaasua (tällöin taustapeilistä näkyy pelkkä tien peittävä massiivinen pakokaasupilvi), kun on myöhässä tapaamisesta tai töistä. Jotenkin tuntuu, että kylmänä vaihtamisessa puuttuu kokonaan välimuoto, eli vaihtaminen tapahtuu joko 1400 rpm tai sitten 4000 rpm.
Sinänsä tämä kylmänä vaihtaminen ei ole mikään riesa, kun se kestää vain n. minuutin, liikkeelle lähdön jälkeen ja yleensä vain, jos lähtee täysin ilman mitään esilämmityksiä ja tyhjäkäyntejä liikkeelle.
Joskus myös kun ajaa esim. hitaasti mäkeä ylös niin vaihtaa jotenkin kolauttamalla ja auto ns. potkaisee selkään.
Itselläni nyt ajettu 240 tkm ja tomaatin öljyt vaihdettu 120 tkm ja 225 tkm kohdalla. Öljyn vaihdon jälkeen kyllä vaihtoi heti ylipäätään täysin huomaamatta ja nätisti, mutta silloin tällöin tekee noita hassuja vaihtamisia tietyissä tilanteissa.
Väittäisin varmuudella, että laatikko on täysin ehjä. Olin taannoin taksimersun kyydissä, jossa laatikko vaihtoi todella kurjasti, nykäisemällä enemmän tai vähemmän rajusti, joka pykälällä. Siinä olisi ollut kanssa öljyn vaihto joskus poikaa. Mittarissa oli 280 tkm ja luultavasti maahantuojan ohjeen mukaan öljyjä (ikuiset taikaöljyt) ei ollut vaihdettu koskaan.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Kuvaus on juurikin se miten itse asian koen. Ei se nyt kauheasti haittaa, varsinkiin kun siihen on tottunut. Eniten haen tukea sille ajatukselle että laatikko ei ole vetämässä viimeisiään vaan tämä on ainakin osittain ihan ominaisuus. Pitää nyt nuo öljyt taas kerran vaihtaa, josko toisi pientä parannusta.
Osittain asian sivuun: jossain Passatissa kertoivat että laatikon toiminta on erittäin tarkka öljyn määrästä ?
Osittain asian sivuun: jossain Passatissa kertoivat että laatikon toiminta on erittäin tarkka öljyn määrästä ?
Mersu-putki: 1.550.000 km ja lisää tulee
200D -67, 220D W115 -72, 220D W123 -77, 200D W124 -86, 200D W124 -90, 300D W124 -90, E 270 CDI W210 -00, E 270 CDI W211 -02, E 220 CDI W211 -06, E 220 CDI W212 -09, E 220 CDI W212 -14, GLC 250d -16
200D -67, 220D W115 -72, 220D W123 -77, 200D W124 -86, 200D W124 -90, 300D W124 -90, E 270 CDI W210 -00, E 270 CDI W211 -02, E 220 CDI W211 -06, E 220 CDI W212 -09, E 220 CDI W212 -14, GLC 250d -16
Olenko väärässä, että tuollaista vaihteistoon vaikuttavaa alipainesäätöventtiiliä ei W211:n sähköisessä laatikossa ole vaan sellainen löytyy vain vanhemmista paineella säätyvistä automaattilaatikoista?jukgra kirjoitti:
Mersusta en tiedä , mutta chevyssä oli alipainesäätö venttiili.
Se kun oli rikki niin vaihtoi vaihteet liian aikaisin.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
3kk vanha "työsuhde" E200 CDI tekee ihan samaa. Kyse lienee ominaisuudesta. Enemmänkin minua häiritsee se "ominaisuus" että lämpimänäkin, vaikkapa risteyksestä ulos hiljalleen kiihdyttäessä, laatikko nakkaa yllättäen pykälän tai kaksi pienemmän pykälän päälle ja nykäisee todella terävästi. Ominaisuus tämäkin, sanoo Veho.
3kk vanha saattaisi olla huonosti adaptoitunut mutta jos on työsuhdeauto niin siinä varmaan on sen verran kilometrejä että tuosta ei pitäisi olla kyse.Juhanit kirjoitti:3kk vanha "työsuhde" E200 CDI tekee ihan samaa. Kyse lienee ominaisuudesta. Enemmänkin minua häiritsee se "ominaisuus" että lämpimänäkin, vaikkapa risteyksestä ulos hiljalleen kiihdyttäessä, laatikko nakkaa yllättäen pykälän tai kaksi pienemmän pykälän päälle ja nykäisee todella terävästi. Ominaisuus tämäkin, sanoo Veho.
Ei se 722.6 nyt voi heittää pari pykälää pienemmälle hiljalleen kiihdytettäessä, tai sitten laatikossa on paljon vikaa.
Itsellä on ollut kaksi autoa 722.6 laatikolla, eri koneella kylläkin ja nuo ovat vaihtaneet todella siististi sekä kylmänä että lämpimänä, melkein sanoisin että siistimmin kuin 722.9 (johon kyllä vieläkin tuli uusia softia ja näillä parani tuon 722.6:n tasolle). Kilometrejä noissa ei ole ollut sen vertaa että mikään kuluminen olisi päässyt häiritsemään.
Jossain laatikoissahan oli ongelmia momentinmuuntimen lukon "jarrutuksen" kanssa. Siinä vaiheessa kun sen pitäisi melkein lukita momentti mutta ei kokonaan, tuli jotain värähtelyä kun kytkin tuppasi lukkiutumaan ja höllennettäessä taas luisti liikaa jne. Noihin kai öljytyypitkin vaikuttaa paljon ja taisi 722.6:eenkin tulla tuota vaimentavia softaparannuksia.
Joo, tuo kuulostaa oudolta. Omani ei ainakaan risteyksestä hiljaa kiihdyttäessä vaihda yhtään minnekään vaan junnaa enemmänkin samalla vaihteella, korkeintaan vaihtaa pykälän alemmas.DBFI kirjoitti:Ei se 722.6 nyt voi heittää pari pykälää pienemmälle hiljalleen kiihdytettäessä, tai sitten laatikossa on paljon vikaa.Juhanit kirjoitti:3kk vanha "työsuhde" E200 CDI tekee ihan samaa. Kyse lienee ominaisuudesta. Enemmänkin minua häiritsee se "ominaisuus" että lämpimänäkin, vaikkapa risteyksestä ulos hiljalleen kiihdyttäessä, laatikko nakkaa yllättäen pykälän tai kaksi pienemmän pykälän päälle ja nykäisee todella terävästi. Ominaisuus tämäkin, sanoo Veho.
Nyt lastutuksen jälkeen vaihtelee vielä vähemmän, kun vääntöä riittää vaihteilla aiempaa enemmän.
Minulla ne epämielyttävän tuntuiset, kolauttavat tai potkaisevat vaihtamiset tulevat vain kun ajaa todella hiljaa (n. 15-20 km/h) ylä- tai alamäessä.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Nyt sillä on ajettu noin 30tkm. Tuossa viimeksi ajellessa koitin tuota ominaisuutta vähän makustella paremmin ja ehkä se liittyy jotenkin kaasun annosteluun eikä niinkään laatikon toimintaan. Melkein jo osaan arvatakin milloin nykäisy tulee. Joissain tilanteissa, kuten vaikkapa liikenneympyrästä ulos ajettaessa pieni nilkan ojennus ei vaikuta heti mitenkään ja kun heti ei mitään tapahdu niin vaistomaisesti tulee painettua enempi. Silloin 200D -voimamoottori herää ja tempaisee kunnolla. Tempaisuun vaikuttaa tietysti merkittävästi se, mikä pykälä laatikossa on päällä. Täytyypä vielä kokeilla miten tämä homma toimii manuaalipykälöinnillä, vaikka ihan manuaalihan se ei ole sekään.DBFI kirjoitti: 3kk vanha saattaisi olla huonosti adaptoitunut mutta jos on työsuhdeauto niin siinä varmaan on sen verran kilometrejä että tuosta ei pitäisi olla kyse.
Ei se 722.6 nyt voi heittää pari pykälää pienemmälle hiljalleen kiihdytettäessä, tai sitten laatikossa on paljon vikaa.
Itsellä on ollut kaksi autoa 722.6 laatikolla, eri koneella kylläkin ja nuo ovat vaihtaneet todella siististi sekä kylmänä että lämpimänä, melkein sanoisin että siistimmin kuin 722.9 (johon kyllä vieläkin tuli uusia softia ja näillä parani tuon 722.6:n tasolle). Kilometrejä noissa ei ole ollut sen vertaa että mikään kuluminen olisi päässyt häiritsemään.
Jossain laatikoissahan oli ongelmia momentinmuuntimen lukon "jarrutuksen" kanssa. Siinä vaiheessa kun sen pitäisi melkein lukita momentti mutta ei kokonaan, tuli jotain värähtelyä kun kytkin tuppasi lukkiutumaan ja höllennettäessä taas luisti liikaa jne. Noihin kai öljytyypitkin vaikuttaa paljon ja taisi 722.6:eenkin tulla tuota vaimentavia softaparannuksia.
Pitääpä jossain välissä varmistaa tuo mitä tyyppiä laatikko on. Autohan on siis taksi, ja on noloa jos taksi nykii ja tempoo