W211 akun lataus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Kari-BLN
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ti 02.09.2008 10:58

W211 akun lataus

Viesti Kirjoittaja Kari-BLN »

Ohjekirja sanoo että autossa on 1 akku ja että älä lataa akun ollessa kytkettynä koska se voi vahingoittaa sähkölaitteita.

Tältä foorumilta muistan lukeneeni että akkua ei pitäisi irrottaa koska silloin jotain voi kärähtää.

Tuo mun on farmari 320 cdi ja akku pitäisi olla tavaratilassa oikealla puolella kannen alla.

Ilmeisesti latauksen voi tehdä niin että irrottaa miinusjohdon ja kytkee laturin kiinni akun ollessa autossa?

Kommentteja, kiitos.


Muuta ohjekirjan tekstiä:
- laita vaihde P asentoon ja käsijarru päälle
- akun irrotettuasi sinulla ei ole jarrutehostinta käytössäsi
- irroita miinus johto
- poista akku autosta
- lataa
- kiinnitä akku takaisin käänteisessä järjestyksessä kuin irroitusohjeet
Avatar
pekkali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: La 10.05.2003 22:29
Paikkakunta: Nurmijärvi

Lataus autossa

Viesti Kirjoittaja pekkali »

Helpoin tapa lienee kuitenkin ladata akku autossa paikallaan HYVÄLAATUISELLA laturilla.
Helppo paikka kytkeä laturi tilapäisesti autoon on apukäynnistysliittimet konepellin alla. + napa on muovikannen alla konehuoneen takaosassa vänkärin puolella ja miinuksen saa oikean pyöränripustuksen päällä olevaan samanlaiseen apukäynnistystolppaan.

Kytke ensin laturi kiinni ja vasta sitten laturiin verkkovirta, niin ei kipinöi. Tosin esim Ctec in latureissa on sisääntakennettu kipinöinninesto.
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
Avatar
harriba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ti 06.02.2007 23:08

Re: W211 akun lataus

Viesti Kirjoittaja harriba »

Kari-BLN kirjoitti:Ohjekirja sanoo että autossa on 1 akku ja että älä lataa akun ollessa kytkettynä koska se voi vahingoittaa sähkölaitteita.

Tältä foorumilta muistan lukeneeni että akkua ei pitäisi irrottaa koska silloin jotain voi kärähtää.

Tuo mun on farmari 320 cdi ja akku pitäisi olla tavaratilassa oikealla puolella kannen alla.

Ilmeisesti latauksen voi tehdä niin että irrottaa miinusjohdon ja kytkee laturin kiinni akun ollessa autossa?

Kommentteja, kiitos.


Muuta ohjekirjan tekstiä:
- laita vaihde P asentoon ja käsijarru päälle
- akun irrotettuasi sinulla ei ole jarrutehostinta käytössäsi
- irroita miinus johto
- poista akku autosta
- lataa
- kiinnitä akku takaisin käänteisessä järjestyksessä kuin irroitusohjeet
Jos auton ohjekirja sanoo noin niin luulisi että mitään ei automaattisesti mene rikki jos sen mukaan toimitaan.

Jos autossa on Webasto tai se seisoo välillä pitkiä aikoja niin kuningasratkaisu on asentaa kiinteä ylläpitolaturi ja kytkeä se lohkolämmittimen pistokkeella puskuriin.
harri
ex: W115 200, W123 230, E34 525ixTA, E83 3.0d, S211 E500T4M, E61 525xiTA, W220 S500
Jaguar XJ X308, R1100RT, Hyundai Ioniq hybrid
Kari-BLN
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ti 02.09.2008 10:58

Re: Lataus autossa

Viesti Kirjoittaja Kari-BLN »

"Helppo paikka kytkeä laturi tilapäisesti autoon on apukäynnistysliittimet konepellin alla. + napa on muovikannen alla konehuoneen takaosassa vänkärin puolella ja miinuksen saa oikean pyöränripustuksen päällä olevaan samanlaiseen apukäynnistystolppaan."

Öh?

Ohjekirjassa ja sen kuvissa akku on tavaratilassa. Miksi pitäisi mennä konepellin alle?
Arska320
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: To 04.12.2008 17:16

Viesti Kirjoittaja Arska320 »

Latasin akun omasta lintasta piuhojen ollessa kytkettynä eikä ainakaan vielä ole merkkejä että jotain olisi palanut yms.
Laturina CTEK7000, mikäs siinä pääsisi ladatessa palamaan kun ei ylijännitettä vaan työnnä?
Antaahan käyttöohjekirja luvan työntää apuvirtaakin ja se minusta on huonompi vaihtoehto kuin lataaminen, varsinkin jos yritetään startata samalla.

Onko kukaan seurannu millä jännitteellä weba tippuu pois toiminnasta,
mulla se katkeaa kun menee 11.5v?
Näihin kaiketi oli jotain päivityksiä mutta kuka tietää mitkä on päivitetyt rajat?[/i]
W211 320 CDI -04
Roas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Su 11.01.2009 16:28
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Roas »

Ainja ne virrat on tuupattu konepellin alta suorin vartaloin, vaikka akku onkin muualla. Ei mitään vaurioita edes apukäynnistinlaitteilla, kun vanha akku on päässyt tyhjäksi. Älykkäitä latureita pidän varmana valintana. :shock:
w210 E300 TD
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13241
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Jos tuo on face lift malli niin sitten siinä on vain yksi akku.

Tietenkin johdot tulevat takaa akulta konehuoneeseen mutta W211-mallissa ei ole niitä tavallisia jump-start liittimiä konehuoneessa, ei ainakaan niissä malleissa joita olen nähnyt. Kyllä konehuoneesta silti jonkun sopivan liittimen löytää laturille.
Roas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Su 11.01.2009 16:28
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Roas »

Niin vaan kehitys kehittyy. Joskus taaksekin päin. :shock:
w210 E300 TD
Avatar
pekkali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: La 10.05.2003 22:29
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Lataus autossa

Viesti Kirjoittaja pekkali »

Kari-BLN kirjoitti:"Helppo paikka kytkeä laturi tilapäisesti autoon on apukäynnistysliittimet konepellin alla. + napa on muovikannen alla konehuoneen takaosassa vänkärin puolella ja miinuksen saa oikean pyöränripustuksen päällä olevaan samanlaiseen apukäynnistystolppaan."

Öh?

Ohjekirjassa ja sen kuvissa akku on tavaratilassa. Miksi pitäisi mennä konepellin alle?
Eikö ole aika helppoa avata konepelti ja laittaa laturi kiinni verrattuna siihen, että avaat tavaratilan lattian, siirrät välihyllyn pois, revit huovat akun päältä ja sitten kytket laturin? Ainakin farkussa helpompi kytkeä pellin alle.
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
Avatar
pekkali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: La 10.05.2003 22:29
Paikkakunta: Nurmijärvi

Liittimet löytyy

Viesti Kirjoittaja pekkali »

DBFI kirjoitti:Jos tuo on face lift malli niin sitten siinä on vain yksi akku.

Tietenkin johdot tulevat takaa akulta konehuoneeseen mutta W211-mallissa ei ole niitä tavallisia jump-start liittimiä konehuoneessa, ei ainakaan niissä malleissa joita olen nähnyt. Kyllä konehuoneesta silti jonkun sopivan liittimen löytää laturille.
En tiedä face lift mallista, mutta ainakin minulla on 211 mallissa apukäynnistysliittimet.
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13241
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Liittimet löytyy

Viesti Kirjoittaja DBFI »

pekkali kirjoitti: En tiedä face lift mallista, mutta ainakin minulla on 211 mallissa apukäynnistysliittimet.
Onneksi en väittänyt että puuttuvat kaikista. Mikä W211-malli sinulla on ja missä kohtaa nuo liittimet ovat?

Itse olen tarvinnut niitä vain kerran kun firman parkissa kaveri tarvitsi apua ja olin kyllä yllättynyt kun omastani niitä ei löytynyt. Parhaassa tapauksessa ne konehuoneessa ovatkin mutta edellisten mallien kokemuksella ja kohtuullisella etsimisellä en kyllä omasta löytänyt. Olisi hyvä jos saisit vielä kuvan liitettyä.
Avatar
pekkali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: La 10.05.2003 22:29
Paikkakunta: Nurmijärvi

Jump Starting

Viesti Kirjoittaja pekkali »

Kyllähän tuo auton tyyppi ilmenee allekirjoituksestakin: 320 CDI.

RFM ;-)
Käyttöohjekirjasta ilmenee apukäynnistyskaapeleiden kiinnityspaikat:

http://www4.mercedes-benz.com/manual-ca ... 7526.shtml
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13241
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Jump Starting

Viesti Kirjoittaja DBFI »

pekkali kirjoitti:Kyllähän tuo auton tyyppi ilmenee allekirjoituksestakin: 320 CDI.

RFM ;-)
Käyttöohjekirjasta ilmenee apukäynnistyskaapeleiden kiinnityspaikat:

http://www4.mercedes-benz.com/manual-ca ... 7526.shtml
Olen kyllä lukenut käyttöohjeita, tuo johon viittaat ei vain kata minun eikä sinunkaan autoasi, jos kyse oli 2004 mallin 211.226:sta.

Katsoin muuten tässä välissä tuon oman 211:ni konehuonetta eikä siellä kyllä noita liitimiä ole. Olisikohan kyse farmarin eroista vai olisiko tosiaan johdotus muuttunut 2003 loppuvuoden auton ja 2004 rakennetun välillä, tämähän pitääkin katsoa EPC:stä.

Minulla olisi kyllä PDF tuosta vanhemmasta käyttöohjeestakin mutta tämä saitti ei tue liitteitä enkä lähde ulkopuolisia palveluja käyttämään. Siinä ei jump start kohdassa puhuta muusta kuin tavaratilan akusta.

Editoitu: niin siis tuo nykyinenkin ohjekirja kertoo noitten apukaapeliliittimien olevan vain farmarissa, eli key ei ole E320CDI vaan S211.
Avatar
pekkali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: La 10.05.2003 22:29
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Jump Starting

Viesti Kirjoittaja pekkali »

DBFI kirjoitti:
Olen kyllä lukenut käyttöohjeita, tuo johon viittaat ei vain kata minun eikä sinunkaan autoasi, jos kyse oli 2004 mallin 211.226:sta.

Katsoin muuten tässä välissä tuon oman 211:ni konehuonetta eikä siellä kyllä noita liitimiä ole. Olisikohan kyse farmarin eroista vai olisiko tosiaan johdotus muuttunut 2003 loppuvuoden auton ja 2004 rakennetun välillä, tämähän pitääkin katsoa EPC:stä.

Minulla olisi kyllä PDF tuosta vanhemmasta käyttöohjeestakin mutta tämä saitti ei tue liitteitä enkä lähde ulkopuolisia palveluja käyttämään. Siinä ei jump start kohdassa puhuta muusta kuin tavaratilan akusta.

Editoitu: niin siis tuo nykyinenkin ohjekirja kertoo noitten apukaapeliliittimien olevan vain farmarissa, eli key ei ole E320CDI vaan S211.
Itselläni on E 320 CDI farkkuna ja siinä tosiaankin on ao. käynnistysliittimet.

... ja autoni on E 320 CDI niin kauan kuin tehtaan tekemässä kantakortissa niin sanotaan :D

Eikös ko auto ole aina E sarjalainen, vääntäkööt kukin sitten mallia W211 tai S211 miten tahtoo
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13241
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Jump Starting

Viesti Kirjoittaja DBFI »

pekkali kirjoitti:
Itselläni on E 320 CDI farkkuna ja siinä tosiaankin on ao. käynnistysliittimet.

... ja autoni on E 320 CDI niin kauan kuin tehtaan tekemässä kantakortissa niin sanotaan :D

Eikös ko auto ole aina E sarjalainen, vääntäkööt kukin sitten mallia W211 tai S211 miten tahtoo
On se autosi E320CDI, tarkoitin että ei riitä jos sanot autosi olevan E320CDI, silloin siinä saattaisi olla nuo jump start tolpat tai sitten ei. Kuten omassa E320CDI:ssäni ei niitä ole kun sinun E320CDI:ssä ne on. Siksi avain on farkku, S211:ssä ne tolpat on, oli se sitten 320CDI tai joku muu. Tulikohan tuon kommenttini tarkoitus nyt yhtään selvemmäksi.

Joka tapauksessa tuo ero farkussa oli minulle ihan uutta (kun ei ole farkkua ollut sitten 124:n aikojen), hyvä tietää.
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1829
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Löytyy sieltä vänkärinpuolelta ,läheltä tuulilasia.
Ovat siistin kannen alla.+ :wink:
Avatar
Arno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 526
Liittynyt: Su 06.02.2005 12:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Arno »

Itsellä usein varsinkin talvella jaksoja, jolloin auto ensin pakkasessa yön yli, sen jälkeen alle 50km ajoa, jonka jälkeen saattaa seistä tallissa parikin päivää. Tämän takia silloin tällöin auto ilmoittelee akun heikosta varaustilasta ja olenkin CTEK:illä pitänyt tuota usein talli-vaiheessa latauksessa takakontin kautta (suoraan akkuun liittimet). Autossa lisäksi hälytin kuluttamassa varausta.
Toistaiseksi ei ongelmia.
EQC400 4Matic AMG -20 (N293)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
Avatar
nh1131
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Ti 29.04.2008 15:24
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja nh1131 »

Laiton Defan akkulaturin (pienimalli 3,6A) ja siitä piuhat niille liittimille konehuoneessa (+ ja -).
Lohkolämmitintä ei ole, on vaan verkkojohto puskurista seinään ja defan kaapeli puskurista akkulaturiin. Tällä systeemillä vaimokin osaa käyttää akkulaturia.
Ongelmana oli lyhyt ajo ja webaston käyttö, nyt ei ongelmaa.
Maileri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Pe 06.06.2008 21:29
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Maileri »

nautseri kirjoitti:Löytyy sieltä vänkärinpuolelta ,läheltä tuulilasia.
Ovat siistin kannen alla.+ :wink:
Eipä löydy näköjään kaikista W211 malleista.
Omasta 220CDI -02 mallista puuttuu ko. liitäntä konehuoneen puolelta.
Vänkärin puolella on isohko musta muoviboxi, jonkä päällä tarra sanoo: Air Conditioner. Kuskin puolella vastaavassa paikassa sijaitsee sulakekotelo.

Sinänsä harmillinen puutos. Esim. dieselbemareissa ko liitos löytyy erittäin selvästi merkittynä ja koteloituna konehuoneesta, vaikka niissäkin akku on usein peräkontissa.
Vastaa Viestiin