S124 e320:n käyntivika

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
rei7pir8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Su 16.05.2004 20:02

S124 e320:n käyntivika

Viesti Kirjoittaja rei7pir8 »

Niin kävi että mersu jätti pihaan! Virta tuli päälle mutta ei startannut lainkaan. Siinä pihalla pakkasessa sitä tutkin tuntikausia. Ensin tutkin virtalukon...se pelasi. Sitten startin, kunhan ensin purin imuputken, imusarjan jakoläppäsysteemin ja kaasuläppäkotelon pois edestä että pääsi edes näkemään starttia. Starttikin pelasi suoraan yhdistettäessä herätevirta siihen. Eli vikä jäi automaattivaihteiston käynn.estoon. Purin vaihdekepin ympäriltä hilut pois että pääsin näkemään onko tunnistin siellä. Ei ollut!! Sitten etsimään virtalukolta lähtevää johtoa(kytkentäkaaviossa violetti) että mihin se menee! Purin konehuoneen puolelta sulakerasian ja releboksin. Ei löytynyt violettia johtoa sieltä. Viimein löysin sen kaaspolkimen yläpuolelta. Sieltä löytyi myös startille menevä herätejohto. Ne lähtevät jonnekkin kardaanitunneliin päin. Yhdistin johdot niin jo lähti käyntiin.
Nyt moottori lähtee käyntiin vaikka vaihde on päällä!

Kysymys kuuluukin että onko tunnistin joka estää käynnistymisen vaihde päällä, vaihteiston sisällä?
Ja kuinka paljon lootaa pitää purkaa että sen saa vaihdettua?
Muistelen, kun olen vaihtanut öljyt lootaan ettei sähköjä näy kun ottaa öljypohjan pois.
Sen verran näkyy että laatikon sisään tulee joku 5-6 johtoa!
Niin kyseessähän oli 5vaihteinen 722.5
Viimeksi muokannut rei7pir8, Ke 11.02.2009 12:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Toyota Avensis stw 2,0vvtiA -06
MB E320T -94
ex BMW 525iA -91
ex BMW 518i -90
ex BMW 324TD -87
ex Mitsubishi Tredia 1,8 -86
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Siinähän se mokkula on shifterin vivun juurella, samasta tulee pakkivalot. Eli siis askin ulkopuolella.

Eikö starttaa edes N-asennossa?
rei7pir8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Su 16.05.2004 20:02

Viesti Kirjoittaja rei7pir8 »

Ei starttaa edes N-asennossa!
Oli siinä joku katkaisija mutta se kytkeyty vain kun laittoi pakko 2 tai kolmosen päälle! Sekä S- ja E-katkaisinhan siinä myös on! Eroaako tämä loota sitten tuon katkaisijanosalta 722.4 ja 722.3:sta? Tässähän on sähköinen vitonen. Sinne puolelle keppiä mistä sifterin vaijeri lähtee lähtee en kyllä päässyt näkemään kunnolla.

Olisiko se katkaisin sillä vaijerin pään lähellä? :roll:
Toyota Avensis stw 2,0vvtiA -06
MB E320T -94
ex BMW 525iA -91
ex BMW 518i -90
ex BMW 324TD -87
ex Mitsubishi Tredia 1,8 -86
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

rei7pir8 kirjoitti:Sinne puolelle keppiä mistä sifterin vaijeri lähtee lähtee en kyllä päässyt näkemään kunnolla.

Olisiko se katkaisin sillä vaijerin pään lähellä? :roll:
Sää oot ihan väärällä puolen laatikkoo, ei shifterin vaijeri vaan shifterin _vipu_ :D

Kuskin puolella se kalikka on, ja nyt en ihan tasantarkkaan muista että oliko se samanlainen ku 4-vaihteisissa, luultavasti ei, mutta vasemmalla puolen se kuitenkin majailee, siinä mihin vaihteensiirtotanko tulee.

Miehän tsekkaan huomenissa kun hallille ennätän että mimmonen systeemi se taas olikaan kun pitkä aika on siitä ku 722.5 kävi meillä kylässä.

Varaosina on 1 aski näet niin katson siitä ja kerron sitten faktaa :)
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

En muistanu käydä kylmässä varastossa katsomassa mutta siinä se kuitenkin on samassa paikassa ku 722.4/722.3:ssa.

Vähän se eroaa kuitenkin, eli ei käy 4-vaihteisista.
rei7pir8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Su 16.05.2004 20:02

Viesti Kirjoittaja rei7pir8 »

Ei ole Vaihdekepin juuressa käynnistyksen eston katkaisijaa. Käytin sifterin irtikin! Kyllä kai sen täytyy olla lodjun sisällä. Lootaan menee yhteensä 3 pistokkeesta johtoja sisään!!???
Toyota Avensis stw 2,0vvtiA -06
MB E320T -94
ex BMW 525iA -91
ex BMW 518i -90
ex BMW 324TD -87
ex Mitsubishi Tredia 1,8 -86
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

No eihän se sillä shifterissä ole, vaan siinä laatikon kylessä mihin shifterin vipu tulee kiinni:
Kuva

Osa 339
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Ja tuossa vielä touhottajan kuvista 722.3:n, tuo musta mökkylä keskellä laatikkoa:
Kuva
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
rei7pir8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Su 16.05.2004 20:02

Viesti Kirjoittaja rei7pir8 »

Paljon kiitoksia!!!
:oops: :oops: :roll: :roll:
Toyota Avensis stw 2,0vvtiA -06
MB E320T -94
ex BMW 525iA -91
ex BMW 518i -90
ex BMW 324TD -87
ex Mitsubishi Tredia 1,8 -86
rei7pir8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Su 16.05.2004 20:02

Viesti Kirjoittaja rei7pir8 »

Ja taas vikaa!
Nyt rupesi Mersu käymään huonosti pienillä kierroksilla. Kylmänä rynkyttää ja röpeltää pahasti! Lämmettyään käy paremmin ja tiellä kulkee ihan hyvin. Lisäksi tomaatti-vitonen ei mene päälle.

Kun aikani mittailin ECU:n pistokkeesta jännitteitä niin tulin siihen tulokseen että ilmamassamittari on kaputt. Sen singaalijännite näytti koko ajan 12,7v vaikka pitäisi olla korkeimmillaankin alle 5v. Eli ilmeisesti käy jollain hätäohjelmalla kun kuitenkin pelaa jotenkin. Moottorin lämmettyä alkaa lambda-säätö toimimaan niin silloin käynti paranee kun seokset on paremmin kohdillaan.
Ptääpä tilata KL-varaosista uusi HFM-mittari.
Piti halkaista ecun pistokkeiden kuoret että pystyi mittaamaan käynnin aikana jännitteitä.
Toyota Avensis stw 2,0vvtiA -06
MB E320T -94
ex BMW 525iA -91
ex BMW 518i -90
ex BMW 324TD -87
ex Mitsubishi Tredia 1,8 -86
rei7pir8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Su 16.05.2004 20:02

Viesti Kirjoittaja rei7pir8 »

Nyt se myrkyn lykkäsi! Kun Vaihdoin ilmamassamittarin, samalla huomasin että ilmamassamittarin johdot olivat hapertuneet!
Olen pari vuotta sitten vaihtanut kaikki johdot silikoonisiin, mutta nämä jäivät silloin vaihtamatta. Johdot olivat yhdessä sisältä. Siitä singaalijän

Yritin nollata vikamuistiakin irrottamalla akunkengän puoleksi tunniksi, mutta ei auttanut.
Ilmamassamittarin singaalijännite on nyt oikea, mutta miksi ei pelaa? Täytyykö vikamuisti nollata testerillä vai onko oikosulku polttanut jotain muuta? Esim. ohjausmoduulin? :cry:
Toyota Avensis stw 2,0vvtiA -06
MB E320T -94
ex BMW 525iA -91
ex BMW 518i -90
ex BMW 324TD -87
ex Mitsubishi Tredia 1,8 -86
rei7pir8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Su 16.05.2004 20:02

Viesti Kirjoittaja rei7pir8 »

HALOO!! Onko kellään tietoa tuosta vikamuistiasiasta.
Eli vika ei poistunut vaikka ilmamassamittarin singaali on nyt oikea. Vika ei siis kuitenkaan ollut ilmamassamittarissa vaan niiden johdoissa. Johdot olivat yhdessä ja ilmamassamittarin syöttöjännite palasi singaalijohtoa takaisin ECUlle.
Auto oireilee ihan samallalailla mitä silloin kun singaali oli koko ajan virheellinen.
Oireet ilmenevät vain tyhjäkäynnillä tai pienillä kierroksilla. Yli 2000r pelaa normaalisti ja tehot on tallessa.
Kun mittailin lambdajännitettä niin havaitsin että kun moottori alkaa(lämpimänä) käymään huonosti niin seos menee rikkaalle.

Se on outoa että myös automaatin sähköinen vitonen lopetti samaan aikaan toimimisen!
Kuitenkin ECUlle tulevat virransyötöt ovat oikein.
Toyota Avensis stw 2,0vvtiA -06
MB E320T -94
ex BMW 525iA -91
ex BMW 518i -90
ex BMW 324TD -87
ex Mitsubishi Tredia 1,8 -86
rei7pir8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Su 16.05.2004 20:02

Viesti Kirjoittaja rei7pir8 »

Noniin! Nyt Mersu taas pelittää! :D
Vikamuistin nollaus ei auttanut asiaa. Se ilmoitti viaksi liian korkean ilmamassamittarin singaalin, vaikka mittari ja johdot oli uusittu. Moottori kävi varaohjelmalla.

Syyksi epäiltiin että ECU olisi saanut siipeensä kun johdot olivat yhdessä.

Aukaisin boksin katselin päällisin puolin boksia sisältä. Sieltä oli palanut poikki metallisuikale joka menee piirilevyltä liitinkampaan. Se oli tavallaan toiminut sulakkeena kun johdot olivat ottaneet yhteen ja palanut poikki!

Vitonenkin alkoi pelaamaan kun moottorikin toimii normaalisti!

Kyllä se M104 tuntuu taas mukavalta seuraavaan remonttiin asti!
8)
Toyota Avensis stw 2,0vvtiA -06
MB E320T -94
ex BMW 525iA -91
ex BMW 518i -90
ex BMW 324TD -87
ex Mitsubishi Tredia 1,8 -86
GoRDoN
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ma 10.07.2006 11:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja GoRDoN »

Itsellä hyvin pitkälle sama ongelma ja on tuo ECU:kin ollu pöydällä auki. Ongelma on kuitenkin se että en saa enempää tuota purettua. Epäilen, että yksi noista piikeistä, millä toi liitinkammassa kiinni oleva piirilevy on kytketty siihen takana olevaan suurempaan piirilevyyn, on poikki. Tämä siksi että liittimeltä saan yhteyden alla olevaan piirilevyyn mutta seuraavalle piirilevylle ei tule mitään yhteyttä. Onko tuohon purkamiseen vielä jotain kätevää kikkaa. Kaikki ruuvit on irti ja pitäisi jotenkin saada toi liitinkamman piirilevy vähän sivuun että pääsis näkemään sinne levyn takaosaan. Pistetäänpä vielä tiedoksi että kyseessä on liitimen nasta 71 jonka olen mitannut menevän ilmamassamittarille 5 paikkaan (keltavihreä johto).
Vastaa Viestiin