Nostajat w124 -300D

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Sami
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ti 19.08.2003 17:54
Paikkakunta: Jyväskylä

Nostajat w124 -300D

Viesti Kirjoittaja Sami »

Auto on 300D vm-92, nostajat pitää ääntä pienillä kierroksilla. Ääni häviää kierrosten noustessa 1000:een ja öljynpaineen noustessa. Tyhjäkäynnillä öljynpaine 1kg/cm2. Auttaako uudet nostajat jos öljynpaine on alhainen vai voiko Öljynpainetta kohottaa jollain konstilla?
Sami
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Viesti Kirjoittaja Pena »

Melko alhaiselta vaikuttaa tuo sinun öljynpaine. Oliko se MB:n alaraja 0,3 bar. Jos kone muuten pelaa, kiertänee riittävästi öljyt tuollakin paineella.

Epäilenpä, että nostajat ovat "kulahtaneet" ja eivät jaksa pitää tyhjäkäynnillä välystä sopivana. Maximi välys 0,40. Jos välys on suurempi saa nostajalla heittää vesilintua. Yleensä olen uusannut kaikki kerralla, ellei selvästi näe, että yksittäinen nostaja on sanonut työehtosopimuksen irti. Yksitellen tutkiminen vaikeaa, kun välillä pitävät paineensa ja kohta taas nakuttaa.

Nokka-akselin kulumisen estämiseksi kannattaa uusata nostajat riittävän ajoissa. Suuri välys voi kuluttaa myös venttiilien istukoita nopeammin. Jos itse pystyt vaihtamaan tarvikkeisiin menee n.200 ekee. Nokka-akselin laakeripukit on muistettava irroittaa oikeassa järjestyksessä, ettei akseli katkea. Osat merkattava purettaessa, että ne menevät takaisin samoille paikoille ja entiseen asentoon.
Huomaat vaihdon jälkeen uusien nostimien eron, niistä ei välyksiä löydykkään ja kone käy siististi.
Viimeksi muokannut Pena, Ke 11.02.2004 14:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Toni H
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 09.02.2004 19:13
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Toni H »

Sama ongelma mutta jo 2kg:n paineilla 200D:ssä. Uskoisin ettei nostimet auta vaan öljypumpun remppa. Onkos jollain kokemusta öljypumppuremontista ja tuloksista?
"Toni H"
1990 200D
1988 200T
1963 220Sb
*************************************************
Ville S.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 256
Liittynyt: Su 05.10.2003 19:35
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Ei kannata ryhtyä noin isoihin remontteihin suoraan. Kahdesta mersusta ja yhdestä chevy astrosta saatiin nputukset pois kun ensin tehtiin koneeseen Forte-käsittely ja sitten Teboilin HPD:t sisään. Toisella mersulla ajettu tuon toimenpiteen jälkeen n.300tkm ja toisella reilu 100tkm. Letukasta ei ole tietoa miten siihen vaikutti pitemmän päälle. Jotkut mobilin öljyt ei kokemuksen mukaan sovi mersun dieseliin.
E 290TDT Avantgarde
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17278
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Öljynpaineen alhaisuutta kannattaa lähteä tutkimaan kk-laakereista,yleisin paikka.( jos on ollut joskus pakkasnestettä öljyn seassa niin paine karkaa laakereista)
Jos nostimet naputtaa ja painetta on kilo niin uudet nostimet. Voihan niitä tietysti "tekohengittää" Fortella tms.
wiimax.fi
Ville S.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 256
Liittynyt: Su 05.10.2003 19:35
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Mainitaan nyt sekin, että isän 200D -91 pudottaa öljynpaineet kesällä kovan ajon jälkeen alle kiloon. Nostajat ei naputa eikä niitä ole koskaan vaihdettu ja 530tkm on ajeltu.
E 290TDT Avantgarde
Avatar
Petehoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: To 07.08.2003 12:59
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Petehoo »

Kannattaa myös tarkistaa öljynsuodattimen "akselin" O-renkaat,pitäs olla 2kpl
alapäässä.
Tuli vaan mieleen,kun painiskelin saman paineongelman kanssa vuosi sitten ja ko. O-renkaat puuttuivat :!: :!:
Noo uudet tilalle, paineet paranivat,mutta nostajat menivät vaihtoon,vaikka pestiin Fortella ohjeen mukaan eli 2purkkia ja reilua tyhjäkäyntiä vartti.(olikohan se vartti vai..en o varma :roll: )
Avatar
PP D
Dieselspesialisti
Dieselspesialisti
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 21.11.2003 10:27
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PP D »

Ja sitte siinä öljyn suodattimen " akselissa" on siellä yläpäässä pieni reikä, se kannattaa puhaltaa paineilmalla puhtaaksi, siis varmistaa että reikä on auki...
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Viesti Kirjoittaja Pena »

Jos öljynpaine on alhainen kannattaa ihan ekaks tarkistaa öljynpumpun ylipaineventtiili. Mäntä yleensä takertelee ylipaineventtiilissä. Puhdista mäntä ja reikä ja kokeile, että mäntä liikkuu takertelematta.

SIELTÄ SE USEIMMITEN VIKA LÖYTYY !!!

Työläs homma, kun joutuu öljypohjan irrottamaan, mutta harrastuksessa ei tunteja ja kustannuksia lasketa.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Toni H kirjoitti:Sama ongelma mutta jo 2kg:n paineilla 200D:ssä. Uskoisin ettei nostimet auta vaan öljypumpun remppa. Onkos jollain kokemusta öljypumppuremontista ja tuloksista?
Omassa 601 koneessa oli lämpimänä sama juttu. Kylmänä pelasi hienosti mutta läpimänä äänen ilmaantuminen oli tavallista, eikä kierrosten nosto välttämättä auttanut. Kuumana paineet oli alle 1 bar.

Nostajien vaihto ei auttanut. Kannentiiviste vuoti kannen oljykanavan paineet vähiin. Ainakin Tammer dieselin mukaan vika on yleinen.

Vaihdoin kannentiivisteen ja ongelma poistui.
Avatar
Hubimersu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 437
Liittynyt: La 01.11.2003 14:53
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Hubimersu »

Itellä nakuttelee lämpösenä ja useimmiten loppuu kun polkasee kierroksia. Lämpösenä tyhjäkäynnillä oljynpaineet 1.5killoo, muuten tapissa. ajettu lähemmäks 400tkm..tarttis vaihtaa kaikki nostimet uusiin.
S204 300CDI 4matic -11 FL "lumikki"

EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
Vastaa Viestiin