300e w124 -91 motonetin visko

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mastodontti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: To 08.07.2004 10:20
Paikkakunta: Helsinki

300e w124 -91 motonetin visko

Viesti Kirjoittaja mastodontti »

Eli en nyt löytänyt pikaisella haulla vastausta...

Ostin motonetistä uuden viskon, ja vaihdatin sen, nyt ongelmana on se että jokaisen käynnistyksen jälkeen flekti pyörii mukana jonkin aikaa, irtoaa kun antaa jengaa tai sitten hetken ajon jälkeen. Ei millään huvittaisin kuunnella sitä huminaa joka käynnistyksen jälkeen...lämmöt muuten pysyy hienosti jne.

Voiko tälläinen ominaisuus mennä ohi, vai kannattaisiko kysellä motonetistä vaihtoa, mutta kukahan maksaa vaihdatuskulut...

Onko viskon asennuksessa mahdollista tehdä jotain joka aiheuttaisi tälläistä?

Kiitokset
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

Tuohan on ehjän viskon ominaisuus. Kestää hetken ennen ku öljyt sisällä pumppautuu pois reunoilta mihin se valuu kone sammuksissa, bimetallijousen ohjaama venttiili sitten koneen lämmettyä päästää ne sieltä takaisin reunoille kun jäähdytystä tarvitaan.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
mastodontti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: To 08.07.2004 10:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mastodontti »

okei...kiitos nopeasta vastauksesta.
mastodontti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: To 08.07.2004 10:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mastodontti »

tosin vähän ihmetyttää jos hetikohta käynnistyksen jälkeen polkaisee, niin flekti pysyy mukana huolestuttavan korkeille kierroksille, eikös sen pitäis irrottaa jossain kohtaa ettei se lähde hyväkäs irti?
mastodontti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: To 08.07.2004 10:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mastodontti »

Jaa kai se on alettava miettimään palauttamista, uskaltaakohan sitä vaan ottaa motonetistä uutta tilalle, ja vaihtotöistä tuskin korvaavat mitään. Onko kukaan motonetistä toimivaa saanut?
Homman nimi on nyt se että motarille mennessä visko vinkui 4000 kierroksessa, en kokeillu isompia kierroksia. Ja joka käynnistyksen jälkeen saa odotella että se irrottais, toisinaan ei meinaa irrottaa ollenkaan, eikö kellään nyt olis mitään sanottavaa?
Avatar
mj1378
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 497
Liittynyt: To 26.01.2006 06:39
Paikkakunta: rauma / panelia

Viesti Kirjoittaja mj1378 »

ei kai se nyt ihan täysin irroitakkaa..sormella saat tyhjäyntiä käyvänä pysäytettyä.
112cdi vito........

kaikkeen sitä tartteeki koskea..
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

mj1378 kirjoitti:ei kai se nyt ihan täysin irroitakkaa..sormella saat tyhjäyntiä käyvänä pysäytettyä.
itse kyllä kokeilisin jollakin kepillä varovasti ensin, jos on epäilyjä, että visko ei irrota :wink: siinä voi muuten sormet irrota...
mastodontti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: To 08.07.2004 10:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mastodontti »

mj1378 kirjoitti:ei kai se nyt ihan täysin irroitakkaa..sormella saat tyhjäyntiä käyvänä pysäytettyä.
ööö, ei tässä tarvi sormella kokeilla kun kuulee korvalla saatananmoisen puhalluksen, joka loppuu kun visko irrottaa. Kun heittää käyntiin niin siinä menee normaalisti minuutin verran että se irtoaa(tuntuu ettei ole väliä antaako kierroksia vai antaako vaan käydä), ellei sitten ole irtoamatta niinkun tässä on käynyt välillä.

Eli tarkennetaan vielä, kiihdyttäessä on todella selkeä ero kuultavissa näiden kahden tilan välillä. Oon käsittänyt että vaikka flekti pyöris mukana ihan syystä niin se irrottais jossain 2000 kierroksen jälkeen kuitenkin, ei ehkä kokonaan mutta sen verran ettei huminaa kuulu kabiiniin.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Mersun mukaan viskoa pitäisi säilyttää pystyssä, ei lappeellaan.
Lyhyen aikaa se kestää selällään, mutta ei naamallaan.
Onko riskinä sitten nesteen vuotaminen pois vai mikä, en tiedä.

Visko tosiaan kai hellittää jossain 4000 nurkilla, haulla löytynee
tarkemmin tietoa foorumeilta.
japperi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 271
Liittynyt: Su 20.04.2008 15:23
Paikkakunta: kainuu

Viesti Kirjoittaja japperi »

Jos visko ei ole päällä,eli kone ei tarvitse jäähdytystä viskon ei kuulu pyöriä koneen nopeudella kierroksia nostettaessa.
Eli jos meinaa takerrella mukana,niin vaihtoon vaan.
Normaalisti viskon voi pysäyttää vaikka rullalle käärityllä sanomalehdellä,ja vaikka kierroksia annetaan puolilämpimällä koneella viskon ei pidä lähteä mukaan.
Ja siis tämä silloin,kun kone EI tarvitse jäähdytystä.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

M103:n viskon tulisi tarttua kiinni 96-104 asteessa ja irrottaa, kun
moottorissa on 4500 rpm. Tällöin tuuletin pyörii 3250 rpm.

Viskossa on bimetallijousi, joka kytkee sen päälle. Pois kytkentä
tapahtuu keskipakovoimalla.

En ole huomannut, että oman auton visko olisi päällä, kun auton käynnistää.
mastodontti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: To 08.07.2004 10:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mastodontti »

JarkkoN kirjoitti:

En ole huomannut, että oman auton visko olisi päällä, kun auton käynnistää.
Jep, näin omassa autossakin vanhalla viskolla, joka meni vaihtoon pienen klapin takia. Täytynee vaihtaa, voi vaan olla tuhoisia seurauksia motonetille jos saan sieltä samanlaisen paskan vaihdossa.
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1625
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

JarkkoN kirjoitti:Mersun mukaan viskoa pitäisi säilyttää pystyssä, ei lappeellaan.
Lyhyen aikaa se kestää selällään, mutta ei naamallaan.
Onko riskinä sitten nesteen vuotaminen pois vai mikä, en tiedä.

Visko tosiaan kai hellittää jossain 4000 nurkilla, haulla löytynee
tarkemmin tietoa foorumeilta.
Viskot säilytetään niin pienessä laatikossa, että visko pysyy vinottain pystyssä, kun laatikko on oikein päin. Itsekin olen miettinyt, että miksi se ei saa olla mahallaan.
Viskoa en itse vaihtaisi pienen klapin takia. Pääasiahan on, että lämmöt pysyy alhaalla. Pääasia, ettei humise koko ajan niinkuin vanhoissa volvoissa. Onkohan tuo topicin aloittajan visko kuitenkin ihan kunnossa. Jos vanha on ollut liian laiska, niin ehjä tuntuu olevan koko ajan päällä?
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1451
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Viesti Kirjoittaja oltzi »

ite vaihdoin -86 300d motonetin viskon ja hienosti toimi. super turbo käytössä. paljonko makso sulla asennus? siihenhän menee se vartti-puol tuntia.
mastodontti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: To 08.07.2004 10:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mastodontti »

Ei se varmaan paljon mitään maksanu, vaihdatin vesipumpun, niin siinä samalla ajattelin et laittaa uuden ku joku pelotteli et lähtee lentoon.
Joo eipä siinä, eniten häiritsee toi jokaisen käynnistyksen jälkeinen vanha volvo -humina, ei voi tehä kovia kiihdytyksiä ennenku se irrottaa.
Ja itehän mä sen vaihdan jos nyt vaihdan vielä...ketuttaa se silti :D
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

humiseehan se aina kylmänä jonkun aikaa... laita sähköflekti ni loppuuu huminat...
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1451
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Viesti Kirjoittaja oltzi »

paa radio kovemmalle ni loppuu se humina.
WKW
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ti 16.08.2005 18:55
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja WKW »

Joo taitaa olla huonoja motonetin viskot, vaikka oli joku saksalainen merkki.
Tänään vaihdoin omaani 250D:hen ja rupeli pyörii heti mukana. Testasin tyhjäkäynnillä 80 *C asti eikä todellekaan yritäkkään pysähtyä kun yrittää ottaa rupelista kiinni rukkasilla. Edellisen sai heti pysähtymään, mutta ei kyllä ottanut kiinnikkään missään lämmöissä. Paskan möivät?

Pitää vissiin palauttaa tämä ja yrittää elvyttää vanha ohjeiden mukaan Scanian silikoniöljyillä.
W124 250D -89
WKW
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ti 16.08.2005 18:55
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja WKW »

Paskaa myyvät motonetissä.

Sain onneksi vanhan viskon elvytettyä Foorumin vinkeillä. Apteekista 10 ml ruisku 0,3 Eur ja Scan-autosta Behrin silikoniöljyä se täyteen (oli muuten jäykkää) 1,0 Eur. Sitten viskon reiästä kuumailmapuhaltimella lämmitettyä öljyä sisään n. 4 ml ja hyvin toimii!

Motonetissä ehdottivat että jätän uuden viallisen viskon (Topran Germany-merkkinen, pyöri jatkuvasti) heille takuumiehen katsottavaksi ja jos vikaa niin saan sitten uuden! Mitenkähän sitä olisi ilman viskoa ajeltu? Antoivat kuitenkin kuitin, millä voi ostaa lisää toimimatonta romua. Olisikohan lain mukaan pitänyt saada rahat takaisin?

Myös Motonetin aurauksensäätötangot taakse olivat huonot: Alle vuoden paikoillaan ja nyt jo toisen nivelpään suojakumi puhki ja toinen murtunut!

Enään en Motonetistä osta osia mersuun. Tilaan KL:ltä tai ostan Tarviketorilta. Pitäis vaan viskon hinta käyttää johonkin...
W124 250D -89
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5680
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

WKW kirjoitti:Paskaa myyvät motonetissä.

Sain onneksi vanhan viskon elvytettyä Foorumin vinkeillä. Apteekista 10 ml ruisku 0,3 Eur ja Scan-autosta Behrin silikoniöljyä se täyteen (oli muuten jäykkää) 1,0 Eur. Sitten viskon reiästä kuumailmapuhaltimella lämmitettyä öljyä sisään n. 4 ml ja hyvin toimii!

Motonetissä ehdottivat että jätän uuden viallisen viskon (Topran Germany-merkkinen, pyöri jatkuvasti) heille takuumiehen katsottavaksi ja jos vikaa niin saan sitten uuden! Mitenkähän sitä olisi ilman viskoa ajeltu? Antoivat kuitenkin kuitin, millä voi ostaa lisää toimimatonta romua. Olisikohan lain mukaan pitänyt saada rahat takaisin?

Myös Motonetin aurauksensäätötangot taakse olivat huonot: Alle vuoden paikoillaan ja nyt jo toisen nivelpään suojakumi puhki ja toinen murtunut!

Enään en Motonetistä osta osia mersuun. Tilaan KL:ltä tai ostan Tarviketorilta. Pitäis vaan viskon hinta käyttää johonkin...
mistähän löytyy tältä foorumilta sellanen viskon elvyttämis topikki :roll: :roll:
olis oikeesti tarvetta :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
w123.193
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: La 19.06.2010 01:23

Viesti Kirjoittaja w123.193 »

Miksi pitää ostaa epävarmaa tarvikeosaa liki sadan euron hintaan , kun saksasta saa rahteineen kotiovelle alkuperäisen BEHR tuotteen hintaan 26 eur!

Eli kannatta seurata nettitarjontaa - yleensä vähintään puolet halvempaa ja tunnetulta valmistajalta.

Ainakin BEHR- viskot toimivat kuten pitääkin!

Viscokupplung Kupplung Kühlerlüfter

Mercedes Originalteilenummer : 103 200 0222

http://tinyurl.com/2wy88fc
Vastaa Viestiin